TrompetN
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 04.03.2004
- Innlegg
- 8.699
- Antall liker
- 7.007
Er du sikker?Jeg har nok en tendens til å mislike politisk korrekthet i den grad at jeg synes det er mer interessant å kritisere religionen når jeg sitter med presteskapet og menigheten i kirken enn å gå ut på gaten for å få med meg mobben mot religionen; ser du poenget?
Et eksempel for å illustrere poenget: Det er mange som for tiden er kritiske til islam, og uttrykker kritikken blant folk med samme oppfatning som en selv, men det er ikke så mange som tar t-banen til Furuset for å fremme samme kritikk i moskeen ved E6.
Man må ikke være så redd for å bryte meninger selv om slik meningsbrytning kan utløse kognitiv dissonans hos mottakerne. For øvrig synes jeg meningsbrytning bør holde seg til sak og ikke til personkarakteristikker. Ved å beskrive - og gjerne kritisere - hva grupper av mennesker gjør og ikke gjør, holder man seg unna personangrep.
Ellers er det åpenbart at ulike kulturer har ulike holdninger til meningsbrytning; i noen kulturer skal meningsbrytningen unngås, mens den i andre kulturer dyrkes. Det minner kanskje litt om kampsport hvor en fremmed observatør tror de to i ringen hater hverandre, mens de i realiteten er treningskompiser.
For å komme tilbake til trådens tema igjen: Jeg synes det er interessant å observere at en del tilfører en god del "kunst" i forsøket på å reprodusere lyd når lyd er en vitenskap med en fot i primært fysikken, men også en fot i psykologien (psykoakustikken). Selv synes jeg det er mest logisk at kunsten ("estetikken") får friest utløp på innspillingssiden og mindre på avspillingssiden; slik balanseres det svarte (fornuften) og det hvite (estetikken) slik at det ikke blir mest "kunst" + "kunst", dvs. hvitt-hvitt.
Hvorfor?
Hvordan oppnå dette i praksis?