Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denon passer greit inn i den trippelen av evighetsmaskiner, sammen med Nak og ES...Faktisk er det vel heller snakk om en kvartett hvis man tar Pioneer med.
    De aller kuleste Tandberg-ene som 440 og 3014 må også med på den listen. Og kanskje BIC, men det er fryktelig sjeldne fugler. Vi tåler et reprisebilde fra tidligere i tråden for de som kanskje er nye her.

     

    Vedlegg

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.874
    Antall liker
    9.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå har jeg bestemt meg for å rendyrke Sony galskapen her. Trenger mer plass i stereobenken, derfor vil det komme en Onkyo TA2400 og en Technics RS-A7Z på torget i løpet av helga.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Venta bare på det...Det er bedre det enn at du evt aldri vil bruke dem igjen..Og kjøper du fra Tyskland på Bay finner du en ES eller to som salgssummen kan bakes inn i. Har du vurdert å ta totalen ned til feks ETT deck? Da får du et mint, tolvkilos ES for resulterende penger..du har tross alt en tre-fire stk..
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.874
    Antall liker
    9.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Venta bare på det...Det er bedre det enn at du evt aldri vil bruke dem igjen..Og kjøper du fra Tyskland på Bay finner du en ES eller to som salgssummen kan bakes inn i. Har du vurdert å ta totalen ned til feks ETT deck? Da får du et mint, tolvkilos ES for resulterende penger..du har tross alt en tre-fire stk..
    Umulig med bare en spiller:).
    Handla på eBay ja. Ville ha en spiller med Dolby S. Og de gror ikke på trær. Utenfor Japan er kombinasjonen Dolby S og de beste hodene sjeldnere enn hønsetenner. Handla derfor fra Solens land for noen timer siden. Har allerede fått bekreftelse på at den er sendt med trackingnummer og greier. Japanerne er effektive, det er sikkert. Det ble ikke en 12 kilos klump, men et hakk lettere. Bør likevel være bra nok for mine gamle ører.;) Dermed er spilleren sikret og jeg kan fokusere på kassetter når vi kommer til Tokyo til sommeren.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Det håper jeg da du gjør..Umulig er det vel ikke, men jeg skal innrømme at det er veldig greit med flere dersom man bedriver direktedubbing tape-to-tape. Og dersom du har flere kan det jo godt hende de har styrkene sine på forskjellig bånd og -klasse. Som mine tre har. Den lille knallboksen som kommer inn her kl.11.00 i dag skal få kontrollere to av dem. Så nå skal både Denon og Pioneer få litt å gjøre. Onkyo blir stående som avspiller i hovedsettet. Med sin smått geniale CD-synk. Litt som Gimli- en råsterk dverg man ikke skal kødde med:cool:
    Svært glad i dem alle tre, jeg..for jeg kan nemlig velge hvilken som skal gjøre hva.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.874
    Antall liker
    9.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Det håper jeg da du gjør..Umulig er det vel ikke, men jeg skal innrømme at det er veldig greit med flere dersom man bedriver direktedubbing tape-to-tape. Og dersom du har flere kan det jo godt hende de har styrkene sine på forskjellig bånd og -klasse. Som mine tre har. Den lille knallboksen som kommer inn her kl.11.00 i dag skal få kontrollere to av dem. Så nå skal både Denon og Pioneer få litt å gjøre. Onkyo blir stående som avspiller i hovedsettet. Med sin smått geniale CD-synk. Litt som Gimli- en råsterk dverg man ikke skal kødde med:cool:
    Svært glad i dem alle tre, jeg..for jeg kan nemlig velge hvilken som skal gjøre hva.
    Man blir lett glad i de produktene som man har brukt lenge uten noe tull. Og så er den eiergleden man får til enkelte produkter, tilsynelatende irrasjonelt kanskje. K7BII og K770ES er sånne produkter. Technics har jeg aldri fått noe kjærlighetsforhold til.

    Og nå håper jeg at det blir eierglede så det holder når KA3ES kommer i hus. Med de 3 spillerne i topp stand og med 850ES som prosjekt så er jeg fornøyd. Da ser det ut til at jeg må bygge meg en ny stereobenk til våren også. Når det blir færre spillere så blir det muligheter for å skuffer nederst med plass til metaltapen:)
    Og med ledlys i underkant av topplata.8)
     
    Sist redigert:

    Marcus74

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2009
    Innlegg
    63
    Antall liker
    93
    Torget vurderinger
    4
    Denon passer greit inn i den trippelen av evighetsmaskiner, sammen med Nak og ES...Faktisk er det vel heller snakk om en kvartett hvis man tar Pioneer med.
    De aller kuleste Tandberg-ene som 440 og 3014 må også med på den listen. Og kanskje BIC, men det er fryktelig sjeldne fugler. Vi tåler et reprisebilde fra tidligere i tråden for de som kanskje er nye her.

    Jeg har den modellen BIC T-4M i min samlingen veldig solid maskin.
    Jeg bytter belter og den fikk liv på nytt :)


     

    Vedlegg

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.874
    Antall liker
    9.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det der var en tøff spiller. Pokker å heldige dere er som har plass til å samle,:) jeg og fruen bor på 70 kvadrat så her må det vises beinhard disiplin.
     

    Marcus74

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2009
    Innlegg
    63
    Antall liker
    93
    Torget vurderinger
    4
    Det der var en tøff spiller. Pokker å heldige dere er som har plass til å samle,:) jeg og fruen bor på 70 kvadrat så her må det vises beinhard disiplin.
    Terje du har stor plass. Jeg må passe i en svært liten del av stuen min er 17 kvadratmeter :p
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.874
    Antall liker
    9.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det der var en tøff spiller. Pokker å heldige dere er som har plass til å samle,:) jeg og fruen bor på 70 kvadrat så her må det vises beinhard disiplin.
    Terje du har stor plass. Jeg må passe i en svært liten del av stuen min er 17 kvadratmeter :p
    He-he, jeg har tv-veggen å boltre meg på i en stue på ca. 20 kvadrat, soverommet er fullt av sko og vesker, kona må jo ha en hobby hun også:),barnerommet står sånn som det var når junior forlot redet. Mulig han kommer tilbake, you never know:p.
    Kjøkkenet er fruens domene, klager ikke, det serveres thaimat 6 dager i uka.7. dagen må far trå til med noe.8)
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vesker og sko, de får aldri nok vesker og sko!

    Er nok litt misunnelig på deg, Marcus. Det er en drømmespiller som rager helt oppe med Naka Dragon og egentlig litt over Tandberg 3014 for meg. Skulle den store lottokupongen tikke inn er det blant de komponentene jeg garantert kjøper. Sammen med nevnte drage og Tandis. Og kanskje en slik Denon som Auditor har til soveromsanlegget siden det blir så tøft sammen med en grei svart japseforsterker og ditto CD-spiller. :rolleyes:

    Med Naka og Tandis til å ta den vanlige båndjobben i hovedriggen så skulle det vært en BIC der som tar opp audiofil grade vinyl i dobbelt hastighet, en C90 for et enkeltalbum. Kun de aller flottest lydende platene til slikt bruk, som Jazz At The Pawnshop eller Direct To Dish for å nevne et par klassikere som er mye bedre på vinyl enn CD.

    Hvor mye er en slik BIC verdt? Både i drømmer og virkelighet.
     

    Marcus74

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2009
    Innlegg
    63
    Antall liker
    93
    Torget vurderinger
    4
    Vesker og sko, de får aldri nok vesker og sko!

    Er nok litt misunnelig på deg, Marcus. Det er en drømmespiller som rager helt oppe med Naka Dragon og egentlig litt over Tandberg 3014 for meg. Skulle den store lottokupongen tikke inn er det blant de komponentene jeg garantert kjøper. Sammen med nevnte drage og Tandis. Og kanskje en slik Denon som Auditor har til soveromsanlegget siden det blir så tøft sammen med en grei svart japseforsterker og ditto CD-spiller. :rolleyes:Med Naka og Tandis til å ta den vanlige båndjobben i hovedriggen så skulle det vært en BIC der som tar opp audiofil grade vinyl i dobbelt hastighet, en C90 for et enkeltalbum. Kun de aller flottest lydende platene til slikt bruk, som Jazz At The Pawnshop eller Direct To Dish for å nevne et par klassikere som er mye bedre på vinyl enn CD.

    Hvor mye er en slik BIC verdt? Både i drømmer og virkelighet.

    BIC TC-4M koster i sin tid 850$ blir meget dyrt.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Altså det var det du betalte for din i sin tid? Nypris kan jeg godt forstå var så høy, selv på den tiden. Men jeg kan også se for meg en lignende bruktpris i dag eller for noen år siden.
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    662
    Antall liker
    719
    God kveld!

    Er det noen av dere som vet av program som scanner igjennom FLAC for å finne den høyeste volumverdien og spiller det tilbake? Altså ala noe Peak search som fins på div cd spillere ifra 90 tallet?

    Slik det er nå så er den enkleste metoden å gjøre dette på å brenne albumet ifra FLAC over til CD-R og så bruke Peak search funksjonen på min CDP-XE900 for å justere opptaksvolum på tapedecket.. For så å ta opp direkte ifra CD spilleren.

    Skulle gjerne vært foruten dette leddet da jeg ikke eier pc med cd drev lengre..

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Det der hørtes da greit ut , det. Enten det eller du lar vær å kjøre "full pupp ut" fra PC, og lager kopiene direkte fra disk. Med ca en tredel av fullt utsignal. Det er en måte å kontrollere nivåer på. Når jeg nå får opp alt å spille her kommer Denons input level kontroll på DRS til å bli flittig brukt. Fordi den skal hindre redlining , både fra CD, Mac og tape-to-tape. Men utsignalet fra Mac ligger på ca 40%- det er der det helst skal være for å slippe vreng på aktive høyttalere.. Dog, hvis du kobler opp la oss si en Meridian Explorer USB-dac som bindeledd mellom Mac og forsterker må den vel ha max signal ut, som en vanlig dac har..Fordelen da er mulighet for analoge opptak av 24-bit filer. via linjeinngang og sløyfe Det er en av grunnene til at jeg søkte en såpass gammel RCD-modell som 2-3 år. Tapesløyfa, altså..
    Forresten er den ikke brukt på to. Denon skulle hatt ris for å fjerne den sløyfa fra de helt nye RCDene..De låter nemlig helt strøkent til mikrosystem å være. Og vi her inne veit at verden er analog med digitale tilbøyeligheter- ikke omvendt.

    PS: Tilsammen elleve topp Denons på vei hit fra USA nå..:cool: Spesialpakke med 10x HD8 og en bonus HD-M..Dyre, men deilige..hehe..
     
    Sist redigert:

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    662
    Antall liker
    719
    Alt digitalt her i huset går ifra en dedikert mediespiller rett til en Abrahamsen V6 DAC. Ingen av delene har volumkontroll så det blir full pupp hele tiden.

    Nå har ikke Aurex`ene mere sus enn at jeg kan leve med det. Men man vil jo helst ha høyest mulig S/N ratio uansett. En ekstern cd brenner idag koster ikke stort så blir vel at jeg kjøper en for slikt bruk. Optisk drev kan komme kjekt med uansett en vakker dag.

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Det kan det. For eksempel den dagen du har lyst til å redde ei plate fra en harddisk.. Alle formater er like mye verd..Gjelder bare å vite hvordan du får alt ut av det respektive du velger å bruke. Til enhver tid. Og så gjennomføre det ned i minste detalj.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.874
    Antall liker
    9.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tenkte at litt,(det ble mer enn det jeg trodde) informasjon om de forskjellige hodetypene kan være av interesse. Og Masanori-San er selvfølgelig også en Sonymann. Han var med å utvikle tape og tapeutstyr hos Sony frem til 2006.:)

    Masanori Kimizuka
    Chief Survey Officer, Center of the History of Japanese Industrial Technology, National Museum of Nature and Science, Tokyo

    Ferrite Heads;
    The Compact Cassette started out using ferric oxide tape. As these tapes became more widely used, it became a major challenge to solve the quality performance issue resulting from narrow track width and slow tape speed. In the late 1960s, stereo records, which were already firmly established as a music medium, improved greatly in sound quality due to improvements in recording and cutting technology, creating an even greater demand to improve the sound quality of consumer tape recorders. While development continued on high-performance open-reel machines such as studio recorders, this was increasingly heavy-duty equipment for analogue recording and therefore highly priced. Naturally, this resulted in a greater demand in the home audio and car audio markets for a small-scale, affordable machine that could record and play music on Compact Cassettes. As discussed in Section 8.2, researchers worked on improving the magnetic substance on tape, creating chrome tape in 1970. This tape was superior in a wide range of applications and succeeded in expanding the existing recording and playback bandwidth of 10kHz to around 15kHz, which could comfortably be called Hi-Fi. In terms of compatibility, a new “Chrome Position” (later Type-II) was defined, with a highfrequency playback time constant changed from 120μs to 70μs to match the rise in high-frequency sensitivity. While the greater recording and playback performance of chrome tape played a major part in Compact Cassette machines being accepted as audio equipment, the surface of the tape was harder than ferric oxide tape and caused problems with wear on the heads. To solve this problem, developers brought out an abrasion-resistant ferrite head. Since ferrite is made of compression-moulded powder, it has relatively low manufacturing costs. It forms a hard core material following sintering, but this is easy to grind or cut and therefore easy to achieve dimensional accuracy. As well as being very hard and resistant to wear, ferrite heads also offer a very dimensionally stable gap, with glass layers fused between layers of ground core material. They maintain their initial properties for a very long time and are extremely stable even with changes in temperature and humidity Sony had used ferrite heads in open-reel machines from a very early stage. It used ferrite not only for the core material, but also the entire contact surface of the head, including the dummy segment. This rugged and highly abrasion-resistant head was called the “F&F Head" and also became widely used for Compact Cassettes.

    Sendust Heads for Metal Tape;
    Metal tape appeared in 1978 at the onset of the digital audio era. This tape was the music tape trump card for the Compact Cassette, able to record and play back sounds that required a high resolution and a large dynamic range, like computer music. While it was understood that metal tape had groundbreakingly superior magnetic properties because it used a magnetic substance of metal powder rather than oxide, this contravened the Compact Cassette policy of “maintaining compatibility”. In short, metal tape used a strongly magnetic substance. Compared in terms of coercive force (saturation flux density) Hc and maximum residual magnetisation Br, the values for the existing chrome (cobalt) music tape were in the vicinity of Hc=600-700Oe, Br=1500G, while the values for metal tape were almost double at Hc=1000Oe, Br=3000G. Hc represents the high frequency recording level (the quality of the high-frequency response) as well as the ease of erasing or the strength of the magnetic field required for magnetisation. The ferric oxide tape first used in Compact Cassettes had an Hc of 350-400Oe. While this value was higher for chrome tape, the existing heads were still adequate for erasing and recording. However, to record at full capacity on Hc=1000Oe metal tape required a stronger magnetic force and a greater bias current in the head. Since the existing head materials (permalloy or ferrite) had a low saturation flux density, any increase in current flowing through them would simply convert to heat rather than provide any effective increase in magnetic flux. Likewise, there was a fatal compatibility f law for erasing, as the existing erase heads would not erase the tape. A discussion commenced on whether or not to change the high frequency time constant for chrome tape from 70μs to 50 or 35μs to make a marked improvement in high-frequency response during playback. One opinion said that the latest technology should be actively incorporated, because fussing over standards and compatibility prevented technological progress, but this meant that the compatibility that was such an important factor in the Compact Cassette would be likely to come undone. However, the latest improvements in performance were sought after in the music scene and could not be ignored. The EIAJ (now JEITA) formulated an international standard in a short space of time with the help of international organisations such as IEC and metal tape Compact Cassettes were introduced. The playback time constant was set at 70μs, the same as for chrome tape. Although the compatibility policy had been closely adhered to for playback, such as maintaining playback on existing machines, a new head (with more efficient materials and design to supress heat and prevent saturation even with a high bias current) was absolutely necessary for recording. While ferrite was used in large quantities in highperformance heads due to its superior abrasion-resistance and the ease and low cost of manufacture and production, it was unsuitable for metal tape due to its low saturation flux density of around 5000G. Sendust gained much attention at this stage. Sendust is an iron-aluminium-silicon alloy invented in 1935 by Dr. Hakaru Masumoto and others at the Tohoku University Institute for Materials Research and used as a magnetic powder core before ferrite was discovered. Although it has superior magnetic properties and has cost benefits due to the abundance of raw materials for it, it has limited uses as it is extremely hard and brittle as a metal (alloy) and difficult to roll out like permalloy. Nevertheless, it gained immediate attention with the advent of metal tape. The worst characteristic of Sendust was its difficulty in processing. While vacuum-melted Sendust ingots were cheap, it was expensive to grind and polish them to make heads. Usually, heads had a laminated structure, made up of ground and polished cores 0.2-0.3mm thick. This thickness was a compromise to keep processing costs down; even thinner layers would have been better for highfrequency response. Various attempts were trialled to make a thinner product, such as the method of melting at high temperatures and then rapidly cooling the alloy in ribbons (ribbon Sendust) or an attempt at rolling the alloy, but it was not suitable for mass head production due to the difficulty in handling the brittle ribbon. One possible method to curb high-frequency loss was the composite S&F Head, with the tip of the head made out of a small block of Sendust, thus making the gap area highly magnetic, while the rest, which did not need to be so strongly magnetic, was made out of ferrite, which has hardly any high-frequency loss. The gap area had more or less the same structure as that of a ferrite head (Fig. 9.10), with the abrasion-resistance of Sendust rivalling that of ferrite. The product was welcomed as a highly reliable, long-life device. Sony, Matsushita and other companies made this type of head; these were widely used in high-performance cassette tape recorders from the metal-tape era onwards.

    Adoption of Amorphous Alloy Head Material.
    Although a lot of Sendust was used in heads for metal tape, its saturation flux density was slightly reduced, as other elements such chrome and molybdenum were being added to it to increase its durability as an audio head. While successive studies were made on how to improve it by modifying the type or amount of additives, it was impossible to achieve a saturation flux density any higher than 10,000G. Amorphous alloys emerged as a more effective head material that could transcend this limitation. Non-crystalline amorphous alloys differed in various ways from existing metals with a crystalline lattice structure. When metals melt at high temperature, they have a completely random arrangement of atoms; if they are rapidly cooled, they retain this property even at normal temperatures, thus forming an amorphous alloy. The cooling rate to achieve this is around 10,000-1,000,000ºC/s. In practice, amorphous alloys are made by pouring molten metal from a fine nozzle over a cooling roller rotating at high speed, thus creating a ribbon. At around 30-50μm, this ribbon is of a suitable thickness for use as a head material; it is easy to make into a laminate core by layering it. Soft magnetic amorphous alloys are made from a combination of ferromagnetic metals such as iron, cobalt and nickel, and metalloids necessary for amorphisation, such as phosphorus, carbon, boron and silicon. Harder than ferrite at Hv=800+ and with the same or slightly higher abrasion-resistance than Sendust, they are perfectly suitable material for audio heads. The higher performance amorphous heads took over from Sendust heads, first used in high-end machines such as three-head decks, then in other devices competing for high sound quality.
     
    Sist redigert:

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    662
    Antall liker
    719
    Jeg er alvorlig imponert hva jeg greier med Pioneer`n og disse Aurex`ene..

    Opptakene er jammen meg ikke langt ifra originalene og som jeg har skrevet tidligere kan jeg lett la meg lure i at det er CD jeg spiller av.. Prøvde en BASF Chrome Super II som sammenligning med samme opptak og ja.. Det er noe mindre hiss på BASF men forskjellen er så liten at det ikke er noe jeg bryr meg om.. Selve frekvensspekteret høres identisk ut med begge type teiper i mine ører..

    Sånn uten å ha prøvd det så sitter jeg noen ganger og lurer på om Type IV hadde vært verdt det med tanke på hvor bra det allerede er. Tatt i betrakning hva de teipene koster..

    Når det er sagt så har man jo lyst til å prøve.. Og hva kunne man greid med enda bedre deck?....

    Hmm... Hmmmm......... :)

    Frog79
     
    Sist redigert:

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    662
    Antall liker
    719
    Det der var en tøff spiller. Pokker å heldige dere er som har plass til å samle,:) jeg og fruen bor på 70 kvadrat så her må det vises beinhard disiplin.
    Prøv 45m2 du..
    Soverommet ser ut som et hifi asyl og man risikerer å våkne med avtrykket til en kondensator på ryggtavlen om morgenen.. Er du skikkelig uheldig så får du pinnene i ryggen i løpet av natta..

    Frog79
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.874
    Antall liker
    9.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg er alvorlig imponert hva jeg greier med Pioneer`n og disse Aurex`ene..

    Opptakene er jammen meg ikke langt ifra originalene og som jeg har skrevet tidligere kan jeg lett la meg lure i at det er CD jeg spiller av.. Prøvde en BASF Chrome Super II som sammenligning med samme opptak og ja.. Det er noe mindre hiss på BASF men forskjellen er så liten at det ikke er noe jeg bryr meg om.. Selve frekvensspekteret høres identisk ut med begge type teiper i mine ører..

    Sånn uten å ha prøvd det så sitter jeg noen ganger og lurer på om Type IV hadde vært verdt det med tanke på hvor bra det allerede er. Tatt i betrakning hva de teipene koster..

    Når det er sagt så har man jo lyst til å prøve.. Og hva kunne man greid med enda bedre deck?....

    Hmm... Hmmmm......... :)

    Frog79
    Aurex er veldig bra og verdt hver krone. Får inn 10 til den uka her. Men tapetykkelsen tilsier at det ikke er noe poeng i å bestille de i C60. Jeg får derfor inn noen That's Chrome tape også, disse er C60. Det er mulig det bare er meg. Men jeg synes det er greit å ha en mix av C60 og C90. Når disse er i hus så har jeg ca. 250 Chrome kassetter, 150 av disse er det tatt opp på. Planen er å ta opp på resten også i løpet av våren.
    Når dette er gjort så blir det fokus på metaltape, skal bruke det på den nye spilleren som er på gang. Det er synd at metaltape er såpass dyrt. Jeg sitter og teller på knappene om jeg skal bestille meg en kartong That's fra EB. Gjør jeg det ikke så kommer jeg til å angre noe jævlig neste år tror jeg. Lagerbeholdningen varer jo ikke evig der nede i Nederland. Gjør klar plass til metaltapen nå. Blir plass til ca. 180.
    Og for å svare på spørsmålet ditt frog79....
    Metaltape på min nåværende spiller med Sendusthode låter ekstremt bra. Og jeg regner jo med at når jeg tar opp og spiller av på en spiller som har LA hoder så blir det enda litt bedre.
    Tror jeg kan si opp Tidal i et par år jeg når jeg er ferdig med dette. 400 kassetter med musikk av ypperste kvalitet er jo ikke feil. Og tape låter jo bedre;)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.874
    Antall liker
    9.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tror det er ganske mange som husker kassett som noe ullent og flatt i fra 70 og 80 tallet som ville nekte å tro det de hører hvis de hadde hørt et godt opptak på en god tape i dag;)
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    662
    Antall liker
    719
    Har 15 Aurex her nå.. Forventer en ladning på 10 til om få dager.. Samt de BASF teipene jeg allerede har.

    Tapeline har hatt Type IV før til en helt grei pris. Problemet er jo portoen og samtidlig holde seg under tollgrensa på 350,-.. Det blir vel så jeg prøver der og vil jeg tro.. Dyrt blir det nok men det er ingenting sammenlignet med hva folk driver med på andre tråder på dette forumet.

    Vurdert Thats og ja. men portoen på 99,- ifra EB kun for 1 teip tok livet av den ideen.
    Har en mistanke at Tapeline blir billigere uten at jeg har regnet på det..

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har OVER en kartong CDMH, Terje- hvorav max 20 skal brukes. Venter inn HD8/HD-M og fikk inn mer Denon/Emtec normal i dag. 12 stk. Men deretter er kanskje kapasiteten sprengt - vi får se..

    Frog: Ikke så rart det låter såpass bra. Det er BASF som har laget båndet til Aurexene dine..
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    662
    Antall liker
    719
    Jeg tror det er ganske mange som husker kassett som noe ullent og flatt i fra 70 og 80 tallet som ville nekte å tro det de hører hvis de hadde hørt et godt opptak på en god tape i dag;)
    Absolutt...

    Ikke glem den generasjonen som aldri har hatt erfaring med det og avviser det pga det de har hørt ifra andre.. Mang en 20 åring på jobb jeg kunne tenkt meg å la fått erfare dette.. Tenker meg det hadde vært mye kjever nede i gulvet.

    Frog79
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.874
    Antall liker
    9.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har 15 Aurex her nå.. Forventer en ladning på 10 til om få dager.. Samt de BASF teipene jeg allerede har.

    Tapeline har hatt Type IV før til en helt grei pris. Problemet er jo portoen og samtidlig holde seg under tollgrensa på 350,-.. Det blir vel så jeg prøver der og vil jeg tro.. Dyrt blir det nok men det er ingenting sammenlignet med hva folk driver med på andre tråder på dette forumet.

    Vurdert Thats og ja. men portoen på 99,- ifra EB kun for 1 teip tok livet av den ideen.
    Har en mistanke at Tapeline blir billigere uten at jeg har regnet på det..

    Frog79
    That's Type IV er akseptabelt priset hvis man handler 10 eller 50. Og tapen er bra. Portoen er jo 0,- hvis man kommer over 1000,-
    Det er mer svung over TDK MA eller Maxell MX. Men de koster jaggu meg mye penger på eBay også:p
    Drømmen er å komme over noen esker med TDK MA-R og MA-XG til en latterlig pris. Men det blir nok med drømmen.......
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    662
    Antall liker
    719
    Drømmen er å komme over noen esker med TDK MA-R og MA-XG til en latterlig pris. Men det blir nok med drømmen.......
    Fretex holy grail? :) Dumpes mye rart etter dødsbo o.l der tro du meg..

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Da har nok jeg større sjans til å finne mine foretrukne referansebånd i storkvanta, Terje. Men rett oppunder to tusen blanke tilsammen sier litt om prisene på HD8 også. Disse skal rett i arkivet- og BLIR der. Sammen med de tre andre.

    Prøv å ta opp Minor Earth , Major Sky, Frog. Det er A-ha, det:rolleyes:

    Ellers kan feks Pekaill og andre i det området ta en LANG kikk på de annonsene Toral1 har ute. Masse analogsnacks for tape der. Både fra Sansui, Teac og JVC. Akseptable priser også, såfremt de inkluderer evt frakt. Som den Teac A100en- det er en vintageskatt for seriøse tapeheads. De andre tre er svært gode begynnermaskiner.
     
    Sist redigert:

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    662
    Antall liker
    719
    Prøv å ta opp Minor Earth , Major Sky, Frog. Det er A-ha, det:rolleyes:
    Regna med det ble tatt som en "pun" idet jeg skrev det og hørte på "Scoundrel Days" samtidlig :)

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Hele plata, Frog. Hele plata. Vi har hele diskografien, vi. Og har møtt dem flere ganger. Sist på en spesialinvitasjon i forkant av Cast In Steel-turneen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Nå blir det bare svært spennende å lytte på de HD8/DX7 som kom inn i forrige uke. Samt å finne ut akkurat hvor mye det er fysisk mulig å få ut av en sprell NOS vintage Superchrom hvis man jobber med den. Det opptaket håper jeg å ha fått til i denne uka. Men hva det blir..det vet man ikke. Kanskje noe Yes??
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Yamaha KX-670 gis bort mot henting.

    I noen dager nå har jeg hatt en liten nostalgisk djevel på skulderen som har hvisket meg i øret: "Burde du ikke hatt en kassettspiller?" og "Husker du så stas det var med kassetter i gamle dager?", så jeg har hengt på ebay.de et par dager.

    Det jeg har funnet ut at sånne gedigne og flotte spillere som Tandberg 3014, Nakamichi RX-505 og dyrere Pioneer etc både er dyrere enn jeg gidder bruke på dette (Selv om jeg maste litt på en tysker med en RX-505 til €349 som han ikke ville sende ut av Tyskland), og sannsynligvis vil kreve litt vedlikehold og TLC. Billige vintage-spillere er sikkert morsomme, men jeg ble fort litt tvilende til både tilstand og lydkvalitet på de fleste kandidatene, så:

    Jeg bestemte å gå for "mid-fi" her også. En mer moderne spiller, fra tiden da mediet gikk mot en rask død og produsentene stappet rimeligere og rimeligere modeller fullere og fullere av features for å lokke til seg de siste kundene. En Yamaha KX-670 fra 95-96.

    Yamaha KX-670 Natural Sound Stereo Cassette Deck

    Ikke så "kul" kanskje, men passer inn i i racket med de andre komponentene, og lar meg gå i barndommen og fikle med kassettbånd når ånden kommer over meg.

    Håper tysker'n er rask til å sende. :) Bør bli moro! (Og hvis ikke, var det ikke store utlegget.)
    Denne gis bort til den første som vil komme og hente den. Strøken, bortsett fra det at den ikke virker. ;)

    Problemet er som følger:

    Jeg har et Yamaha KX-670 kassettdekk, men det har sluttet å fungere:

    Når jeg trykker play, går motoren en halv runde og stopper igjen. Spoling etc. fungerer. Har lest litt rundt, og lurer på om det kan være en sensor som føler om det sitter en kassett i skuffen som er defekt (skitten? Treg?), og at spilleren tror det ikke står noen kassett i, og stopper.


    Noen som vet hvordan jeg kan sjekke, evt. utbedre, dette? "Rens med en q-tips. Tar 30 sekunder!" hadde selvsagt vært det beste svaret, (hvis det førte frem, da) ;)

    ...men alle tips mottas med takk.



    http://www.hifiengine.com/manual_library/yamaha/kx-670.shtml
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel, at kassetten har blitt revitalisert de siste årene er det ingen tvil om, men det er nok fortsatt en liten kult. Synd det endte slik med Yamaha-decket ditt, Dazed? Betyr det at du gir opp? Koster ikke mer enn drøye tusenlappen å kjøpe en maskin her hjemme i mellomklassen som er tipp topp fungerende. Akkurat Yamaha er det dårligste merket å satse på for kassetter, rett og slett fordi det er umulig å oppdrive reservedeler til dem. Mye vanskeligere enn andre merker, visstnok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn