Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Marcus74

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2009
    Antall liker
    93
    Torget vurderinger
    4
    For meg er det viktigste er kassettspillere og spolebåndopptakere annet utstyr er på andreplass.
    Gubra sendt deg en PM ;)

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    I stand corrected..

Pioneer`n har rett hastighet. Det er Denon`n som går en anelse for sakte.. Så sjansen på at jeg har feil belte installert i den er temmelig stor. Hvis ikke må jeg begynne å justere motorhastighet.. Og det er ikke noe jeg begynner med før jeg er 100% sikker på at det ikke er beltene som er problemet.. Ser ut til at jeg må få bestilt dedikert belte til 400 og ikke 510..

Derimot så har jeg tatt en god test på Aurex på Pioneer decket.. Og dette låter bra du! Iallefall igjennom mine NAD VISO 50. Gjenstår og se hvordan det høres ut igjennom anlegget hjemme.

Har mer eller mindre hele Brothers In Arms på en side her og hadde det ikke vært for den lille båndsusen imellom spora så kunne jeg godt latt meg lure at dette var rett ifra CD`n.

Tror det blir mer Aurex bestilt hit til Trøndelag ja.

Frog79

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Det er derfor man skal ha dedikert belte...Man bruker ikke strikken fra en broccolikvast som drivbelte til Aiwaen..hehe.. Få ett til 400, du, så får du se.. Forresten svært så greit å bygge opp en stock Aurex også. Da slipper du variasjon i styrker og svakheter, samt kan bruke så mye tape du vil..

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.017
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mye feil går den da? Har målt en del spillere og selv med riktig belte kan hastighet være feil (70Hz +/- på 3000 Hz) Da er det bare å finne justeringspunktet og skru forsiktig :)

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Synd du ikke er der oppe, da.. Tipper du hadde tatt en halvtime på en full service m/ reimskift, rens og justering.

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.017
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker nok mye lenger tid enn som så. Og jeg gjør ikke annet selv enn bytte av belter og å justere hastighet. Elektronikk koster det å reparere! Men en del spillere fortjener fagfolk.

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Nok til at det høres ja.. Og har man først hørt det så er det så irriterende at barten bare flagrer! :D

Som sagt, jeg bruker heller en hundrings på et dedikert belte FØR jeg begynner med hastighetskontrollen.. Ideelt sett burde jeg hatt en test tape med ren tone og et oscilloskop.. Det siste kan fikses, tapen er det verre med.. Ser det selges ymse på Ebay men vet ikke helt hvor gode de er..

Kanskje en ide for dere udødelige med veggen full av Nak`r? :)

Men.. Aurex`ene var fine ja.. Mmmmmmm....

Vedlegg

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.788
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg bestilte meg en slik på eBay for en uke siden. Kom på 9,70 euro med frakt. Fikk den på fredag. Har ikke testet den enda, men det ligger med veiledning og greier. :)Dette er noe mikhom lager på sin Sony TC-K555ESJ.
    Seriøs selger som også er på Tapeheads.
    Speed calibration test tape for cassette deck or walkman - 3000 Hz

Vedlegg

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Kjøpt! Takk for tips.
    Da får man bruk for keramikkskrujernene ifra Kina til noe annet enn bare Azimuth justering skjønner jeg :)

Frog79

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Husk bare reima samtidig, Frog. Litt feil rekkefølge her. Det er ingen vits i å justere hastigheten etter ei reim som er feil i utgangspunktet. Du har 400, ikke 510..Feil reim endrer egenskaper i totalen. Fordi den får transporten og intern energioverføring til å endre seg i negativ retning.

Altså:
    Har du feil reim justerer du ikke hastigheten etter den feile reima. Da bytter du reima til den riktige. Og så kan du rette på hastigheten deretter-om nødvendig.
    Selvfølgelig er det umulig å få tak i brukbare, merkesegne reimer nå, men dimensjon, struktur og beskaffenhet må være riktig til den enkelte spiller.

Sist redigert:

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.017
    Torget vurderinger
    1
    "Normalt" anbefales det at en spiller gis 3015Hz for korrekt testbånd på 3000Hz. Lyden vil da tendere mot lysere. Jeg laget meg selv test tape ved å måle et bånd og kutte det ut ifra hvor langt det skal gå på 5 minutter ved rett hastighet. Tape hastighet på japanske/us standard spillere er 17/8" pr sek = 4,76 cm/sek.
    På 5 min gir det 14,28 eller for tommes hastighet 14,2875 meter. Dersom spilleren bruker lenger tid enn 5 min på båndet går den for sakte og motsatt.
    Siden har jeg kjøpt meg flere test taper, men hjemmevarianten holder mål (så lenge man tar nøyaktig mål :rolleyes:) Og jeg har ikke erfart så stor hastighetsfeil med forskjellige belter. Original spec belter er svært vanskelig tilgjengelig å få tak i.
    http://marrscommunications.com bestiller sine belter fra samme plass, som f. eks Nakamichi og andre japanske i sin tid fikk sine. For noen spillere er RETT belte viktig for hastigheten, men den viktigste egenskapen med gode belter er å gi lavest mulig W/F.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.788
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Uansett så er det ikke originale reimer vi får tak i nå. (Det finnes sikkert noen få unntak, det gjør det jo alltid)
    F.eks originale Sony reimer var alltid vakuum pakket. Men jeg sier ikke at uoriginale reimer nødvendigvis er dårligere.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gratulerer med lekker spiller, baluba!
    "Synd" du har handlet, på et vis. Jeg har en strøken Nakamichi BX-150E på hånden til peanøttpris etter å ha vært på loftet hos en kamerat...

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.017
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som du har litt forskjellig av spillere. Fortell gjerne hva du sitter med. Noe av Nakamichi, kanskje?
    Slik?

Nakamichi1000 zxl1
    Nakamichi1000 zxl1
    Nakamichi1000 zxl1
    Nakamichi1000 tri tracker
    Nakamichi700 zxl
    Nakamichi700 zxl1
    Nakamichi 700 ll1
    NakamichiDragon1
    NakamichiDragon
    NakamichiCR-7
    NakamichiCR-5
    NakamichiCR-4
    NakamichiCR-3
    NakamichiCR-2
    NakamichiCR-1
    NakamichiDR-1
    NakamichiDR-3
    NakamichiDR-10
    NakamichiCassette D 1
    NakamichiCassetteD 1,5
    NakamichiZX-9
    NakamichiZX-7
    NakamichiZX-7
    NakamichiZx-7
    Nakamichi670 ZX
    Nakamichi680 ZX
    NakamichiLX 3
    NakamichiLX 5
    NakamichiLX 51
    NakamichiMR-11
    NakamichiMR-2
    NakamichiRE 202
    NakamichiRE 2021
    NakamichiRE 2021
    NakamichiRE 303
    NakamichiRE 505
    NakamichiBX 300
    NakamichiBX 125
    NakamichiBX 100
    NakamichiBX 2
    NakamichiBX 1
    Nakamichi600
    Nakamichi600 mkll
    Nakamichi582
    Nakamichi581
    Nakamichi580
    Nakamichi550
    Nakamichi482Z1
    Nakamichi4821
    Nakamichi480
    Nakamichi480

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    10
    Utrolig og imponerende! Hva betyr ett-tallet bak noen av spillerene?

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.017
    Torget vurderinger
    1
    Det betyr at den skal repareres. Hadde jeg brukt X i XL, ville jeg ikke fått noe sum for antallet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med lekker spiller, baluba!
    "Synd" du har handlet, på et vis. Jeg har en strøken Nakamichi BX-150E på hånden til peanøttpris etter å ha vært på loftet hos en kamerat...
    Den kan likevel være aktuell, men det kan vi jo ta på privaten. Det var nemlig drømmespilleren med stor D for meg på åttitallet. Og siden jeg ikke skriver Dragon, Revox B700 eller Tandberg 3014 så har det sammenheng med oppnåelighet for en ung mann som skulle inn på universitetet til slutt. Vi solgte et par BX-150E på Boahs Kopervik, og jeg beundret disse superjapanske maskinene. Tåler opp til fire maskiner i hus, har jeg funnet ut. En blir lånt ut til min bror, og på sikt kan det jo hende junior ønsker seg et deck også. Men en maskin ville isåfall blitt stående hos meg, uansett hva som skjer. Og det ville blitt Nakamichi, fordi det er en oppfyllelse av en konkret drøm fra ungdommen. Slike muligheter vil jeg helst ikke la gå fra meg.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    DX4 C90 har jeg brukt veldig mange av. Ikke like mange som DX7, som kanskje er den beste tapen for penger ever. Kunne godt tenkt meg et lite utvalg av DX-taper i boks, DX4-DX7-DX8. Misunner deg den esken. Hvor mye måtte du ut med for den lille skatten? Det er jo et normalbånd som er i toppklassen lydmessig.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Ikke en Sony D6C til vel, Pekaill?? Isåfall , hør med Dr. Sony her oppe.

Se forresten boksen.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke en Sony D6C til vel, Pekaill?? Isåfall , hør med Dr. Sony her oppe.
    Det der er da en svært sliten D3, ikke kongen på haugen som du antyder men god likevel. :cool:
    Regner meg selv som et skritt nærmere det å tilhøre den eksklusive gjengen som bruker Naka (i tillegg til Beo og NAD).
    Det hadde aldri en ung baluba sett for seg at han skulle bruke livets sensommer til å anskaffe seg. ;D

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Åh. ja visst..hehe..Grei, den. Solid mekk, lite som kan gå feil..

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.788
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har kjøpt meg et vrak av en Walkman

Jeg håper den lar seg fikse.
    Gratulerer, samme som jeg kjøpte, D3 er konge den med LA playback hode. Det er siklesaker for de innvidde:). Og en eplekjekk påstand; Du får ikke bedre Walkman så lenge vi snakker Chrome tape og ingen støyreduksjon. Og det er der jeg er;) Jeg har bestilt capstan reim fra mikhom på eBay. Og da følger det også med reim til telleverket. Kom på $8.70 inkl. frakt.:)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.788
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har bestilt samme pakke til min. Spent på tilstand på mekanikken.
    Jeg er også veldig spent... Men jeg tror vi har fått tak i noe som det er mulig å fikse. Jeg har sjekka endel rundt dette og det at vi f.Eks ikke har quartz lock capstan servo kan vi se på som en fordel. Mye tull og vanskelig å fikse. Jeg er optimist:)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Åh. ja visst..hehe..Grei, den. Solid mekk, lite som kan gå feil..
    Begrepet bygget som en tanks passer på den japsen, ja. Og lyden er også konsistent god ut fra mine tester av decket for 30 år siden.
    Jeg prøvde sannsynligvis med Denon DX7, men såvidt jeg husker likte Naka TDK godt. Håper den liker Maxell også, siden det er lettest tilgjengelig i dag.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Både Maxell og ikke minst TDK funker på Nak, ja...sålenge det ikke er noe feil med dem..hehe.. Og om Sony: I en såpass liten pakke som D3 fysisk er, må mekken være både skuddsikker og kompakt for å få til de dataene.

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    I stand corrected.. Igjen.. Muligens..

Det jeg trodde var ren slitasje på Pioneer hodet virker å være måten hodet opprinnelig er ifra fabrikk.. Kanskje..

Gjorde en liten Google søk basert på hva jeg fant av informasjon på siden av lydhodet og jeg finner dette bildet..

Det "firkantede" feltet under polene tok jeg som slitasje.. Dette bildet skal visstnok være av relativt nye hoder.. Noen innspill?

Frog79

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.788
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mine Ferrite og Sendust hoder ser ca. slik ut de også, spilleren jeg har med Laseramorphous hode får jeg ikke sjekka nå.
    ( Står på soverommet og fruen har lagt seg
    :eek:)

Men det er viktig å passe på hodene, ifølge kilder er det ingen produksjon av lydhoder i verden. Slutt, game over.:mad:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Både Maxell og ikke minst TDK funker på Nak, ja...sålenge det ikke er noe feil med dem..hehe.. Og om Sony: I en såpass liten pakke som D3 fysisk er, må mekken være både skuddsikker og kompakt for å få til de dataene.
    Jeg er glad hvis Maxell UR fungerer fint med Nakamichi. Uansett hvordan man snur og vender på det så er C90 over disk fortsatt billig sålenge man forholder seg til Clas, så det er ikke belgsvart hvis man har et deck som liker dem. Har jo litt andre tapes også, så jeg tror det går bra. Har hørt litt på FM de siste to kveldene i krypten. Altfor mye støy på grunn av ingen antenne, men så snart jeg får antenne opp skal jeg ta opp samme program fra FM som fra NRKs online mediaplayer. Da skal jeg få full oppløsning på strømmingen med 320 kbps og kan sammenligne med FM på samme lydvolum. Så kanskje sample det med Yamaha-mikseren i 24 bit med tid og stunder og legge ut en snutt for å demonstrere hva vi mistet da FM ble lagt ned. Har over fem måneder på meg til å gjøre det opptaket, så det haster ikke så voldsomt her på Vestlandet.

Det er snodig hvordan disse gamle analoge mediene som kassett og FM faktisk leverer kvalitetslyd som overgår mange av de moderne alternativene, og for FMs vedkommende bedre lyd fram til radio blir strømmet i lossless kvalitet. Det kommer selvsagt, men i en periode fra den dagen FM-senderne på Bokn slukkes kan jeg fortsatt glede meg over den gode lyden når jeg hører på Herreavdelingen på NRK1 og kulturprogrammer på NRK2. Jeg har satt meg fore å dokumentere hvor bra FM faktisk er med opptak tatt opp på bra tape på Nakamichi. Spille det for ungdom som besøker junior og be dem om en bedømmelse. Flere av dem er musikanter og i alle fall et par av dem har besøkt krypten fordi de er interessert i tokanals hifi ifølge egne ord.

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Frog: Pell dem ut, rens dem, få alt på plass og bruk maskinen..
    Mitt første tilfelle av Hifi Nevrose når det gjelder Tape deck.. Skal ta meg en ekstra lang frokost imorgen med en svart kaffe.. Takk :D

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Plan, det der, Baluba. Pass på nivåene- null overstyring. Nå skal det jo sies at Maxell UR er litt av en potet, da. Den funker på 98% av alle decks. De siste to prosentene er alle verdens deledecks. Og det gjelder å vite hvem, hva og hvor, ressursene er så er analogverden så åpen som aldri før. Nettopp fordi det er så få som fortsatt veit hva som KAN hentes ut av feks kassetter. Da blir ikke trøkket på etterspørselen for stort til at den som fortsatt veit går på en solid smell. Selvfølgelig må man betale for diamanter, men det hjelper å kunne slipe granat også:rolleyes: De kan skinne, ser du...og er svært pene når de gjør det.. Jeg har bånd/decks i begge leire i samlingen min, og kommer nok til å passe på å utvide den så lenge det er mulig.. I allefall med tape. Har flere på vei.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn