Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.052
    Antall liker
    40.370
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, selv Toyota mener at batterielektrisk er riktig teknologi for bybiler, så der ser du tydeligvis noe de ikke har sett. For tiden diskuterer Toyota med seg selv om batterielektrisk også er tilstrekkelig for langkjøring og noe større biler. Vi andre har allerede praktisert det i noen år. :)
    Toyota Global Site | EV Electric Vehicle
    Now Toyota can make electric cars: it's tamed lithium-ion batteries, it says

    Jeg vil tro at eksisterende infrastruktur for fossildrivstoff gjør at restmarkedet vil drives av bensin og diesel i overskuelig fremtid - the long, slow decline. Utbygging av grisedyr hydrogeninfrastruktur uten noen håndgripelige fordeler virker som en håpløs oppgave.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.803
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Behovet for egen bil blir mer eller mindre borte i byene når vi får førerløse biler. En taxi uten fører blir billig.
    Det er i utgangspunktet galskap å investere en halv million eller mer på noe som står parkert 22-23 timer i døgnet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.052
    Antall liker
    40.370
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Men når den først står stille kan den like gjerne saktelades, heller enn å begi seg ut i trafikkaoset på leting etter en fyllestasjon en gang i uken eller så.

    Mulig at folk må ha opplevd å kjøre elbil en tid for å begripe at argumentet med ladetid ikke har noen relevans. Man savner virkelig ikke å måtte kjøre en omvei til en bensinstasjon for å stå ute i vær og vind og holde i et klissete pumpehåndtak mens man prøver å vri seg slik at man ser hva som foregår uten å puste inn for mye løsemiddeldamp og uten å få den siste drivstoffskvetten på klærne i det bilen sprutgulper til slutt.

    I stedet er bilen fulltanket hver morgen. Det har ikke noe å si om den bruker tre eller åtte timer på å lade, den er ferdigladet til neste dag uansett, uten lukt og skvetting. De to-tre sekundene det tar å plugge inn og ut er en bagatell.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Behovet for egen bil blir mer eller mindre borte i byene når vi får førerløse biler. En taxi uten fører blir billig.
    Det er i utgangspunktet galskap å investere en halv million eller mer på noe som står parkert 22-23 timer i døgnet.
    Det er enig i og kan absolutt være løsningen i mange storbyer.

    Mener det var Toyota som har uttalt tidligere i at i storbyer så vil lading være et stort problem for elbiler at det ikke kan være løsningen alene. Og det er ganske innlysende. Jeg kan ikke se noe i artikkelen som sier at de skal skrote planene om hydrogen. Det er nok heller begge deler og det er fornuftig hvis man vil selge best mulig.

    I og med at hydrogen dessuten vil komme til både tungtransport, båt og på litt sikt til fly, så vil det også den satsingen og utbyggingen komme til gode for privatbiler.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.803
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja. Men når den først står stille kan den like gjerne saktelades, heller enn å begi seg ut i trafikkaoset på leting etter en fyllestasjon en gang i uken eller så.

    Mulig at folk må ha opplevd å kjøre elbil en tid for å begripe at argumentet med ladetid ikke har noen relevans. Man savner virkelig ikke å måtte kjøre en omvei til en bensinstasjon for å stå ute i vær og vind og holde i et klissete pumpehåndtak mens man prøver å vri seg slik at man ser hva som foregår uten å puste inn for mye løsemiddeldamp og uten å få den siste drivstoffskvetten på klærne i det bilen sprutgulper til slutt. I stedet er bilen fulltanket hver morgen. Det har ikke noe å si om den bruker tre eller åtte timer på å lade, den er ferdigladet til neste dag uansett. De to-tre sekundene det tar å plugge inn og ut er en bagatell.
    Saktelading er helt greit det, men det er mange som bor sentralt som ikke har muligheter til det heller. Tror derfor fremtiden vil gi oss færre biler. Og de som kjøper seg bil vil kjøpe bensin, hybrid eller elektrisk. Og de elektriske vil gradvis ta over.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.297
    Antall liker
    18.708
    Torget vurderinger
    2
    Man får ganske godt betalt for den tiden man står og lader bilen.

    Nøkkelen her er EROEI -- Energy Returned On Energy Invested.

    Forbrenningsmotoren nyttiggjør seg en latterlig andel av den energien som befinner seg på diesel/bensintanken.
    Elbilen nyttigjør seg nesten hele energipotensialet i batteriet.

    Differansen mellom hva det koster å fylle noe vi faktisk kaster vekk og å lade noe vi faktisk bruker er enorm. På det grunnlaget alene, kan vi spå forbrenningsmotorens død nå som elbilene er på markedet.

    Hydrogen har enda dårligere EROEI enn forbrenningsmotorer. Disse var attraktive år tilbake, dengang California ønsket opp til 20% nullutslippsbiler, fordi de teoretisk hadde null utslipp og fordi batteriteknologien dengang ikke ga lang nok kjørestrekning for større kjøretøy enn golf-kartlignende nabolagskjøretøy.
    Så har hydrogen som drivstoff hengt med, og hengt med, og hengt med -- mens batteriene er blitt suverent mye bedre (og fortsatt har utviklingspotensiale). Disse bilene har også nullutslipp.

    Hydrogen er svaret på et spørsmål som ikke lenger burde stilles, dersom det er løsninger for personbiler man er ute etter.

    Regjeringen lot seg lure til å bruke midler på hydrogenstasjoner, simpelthen fordi Norge begynte å komme i en merkelig posisjon: gigantisk olje/gassprodusent som ivrer for elektriske biler gjennom et gunstig avgiftsregime. Hydrogen innbiller man seg skal være bro til fremtidig utnyttelse av eksisterende infrastruktur, så den ikke skal bli null verdt. Men vi trenger ikke flytende drivstoff lenger.

    Hydrogen er et alternativ for tyngre kjøretøy, busser og langtransport, men glem det for personbiler (det er nemlig verdens bilfabrikker i ferd med og da kan like gjerne vi vanlige dødelige gjøre det samme).

    Nå gir også Toyota seg, fordi alle skjønner at det vil bli stygge restriksjoner på biler med forbrenningsmotorer i overskuelig fremtid og alle også skjønner at det er tåpelig å fortsette å kaste vekk penger på hydrogen som drivstoff til mindre biler.

    Not - going - to - happen.

    Daimlers Zetsche. Gruppen vil fortsette og kikke på hydrogen til tungtransport, men ... etter at han sier at gruppen fortsatt vil kikke på begge linjer:

    "But one has to recognize: batteries have become more attractive in recent years. It has become more likely that they could prevail," Zetsche told Euro am Sonntag in an interview, adding that batteries had shown progress in two key areas - range and charging time.
    "Cars with electric driving ranges of 500 kilometers and fast charging times of 20 minutes are within reach," he said.
    Meanwhile, the biggest challenge with regard to fuel cells - the affordable and wide distribution of hydrogen - had not been solved yet, Zetsche said.

    Og den utfordringen handler ikke om å få på plass hydrogenstasjoner, men om lagring av hydrogen uten å skade lagringsmediumet. Hittil har løsningene vært altfor dyre og de få bilene som er solgt er tungt subsidiert av produsenten for å forsøke å skape et marked. Hvorfor fortsette å gjøre det, når man kan lage elbiler langt billigere ...
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.052
    Antall liker
    40.370
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Saktelading er helt greit det, men det er mange som bor sentralt som ikke har muligheter til det heller. Tror derfor fremtiden vil gi oss færre biler. Og de som kjøper seg bil vil kjøpe bensin, hybrid eller elektrisk. Og de elektriske vil gradvis ta over.
    Enig. Boliger uten lademulighet = boliger uten oppstillingsplass for privatbil = boliger for brukere av kollektivtransport. Og det er vel helt greit i bykjernene. Fjerner all gateparkering i Oslo sentrum fra 1. juni - Aftenposten
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes argumentene dine Hardingfele bærer preg av hva du selv ønsker for framtiden, men uten å ta innover deg hva som er praktisk for både samfunnet, folk og ikke minst hva markedskreftene kjemper for. Litt det samme som når du har hevdet manger at man trenger ikke så mye rekkevidde, men hvor faktum er er folk faktisk ønsker og velger noe annet.

    De fleste er ikke entusiaster som er villig til å strekke strikken langt for å få det til å fungerer. Man vil ha det komfortabelt, trygt og enkelt. Og vi er langt unna at det er tilfelle med elbiler, så sant man ikke kan lade hjemme. Og selv med lading hjemme har de fleste av dagens elbiler for kort rekkevidde for veldig mange.

    Som jeg har påpekt flere ganger her, så har det vært i flere år nå bygget store leilighetskomplekser uten lademulighet for elbiler. Hørt rykter om det skal komme andre regler for det (hvis det ikke allerede er kommet), men faktum er at det finnes titusenere av bileiere som aldri kan lade hjemme. Veldig få av de vil være villig til å lade på stasjoner så sant det ikke går svært raskt og helst sjelden. Og der er vi langt ifra i dag. Legg da til at i storbyer i verden er utfordringene langt større enn i Norge, så der det naturlig at hydrogen blir en miljøvennlig løsning for flere når prisene har falt. I tillegg, og som du selv er inne på, så er det sterke markedskrefter som kjemper for hydrogen. Så jeg tror det kommer, selv om du mener det er en dum løsning.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.297
    Antall liker
    18.708
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo helt uinteressant hva jeg ønsker for fremtiden, orso -- kan like gjerne si det samme om din hang til hydrogenbiler.

    Hvor er hydrogenbiler å foretrekke fremfor batteridrevne? Vi snakker om to unødvendige energikonverteringssteg og om langt dårlige uttelling for forbrukt energi pga dette.

    Dette handler ikke om hva jeg ønsker, men om hvor pengene investeres. Lille Norge med sitt lilleputtmarked er ikke utslagsgivende for hva som vil skje og alt skjer utenfor landet. Gidder ikke ta remsa en gang til, men det er altså ikke jeg som har fortalt Samsung at det er dumt å fortsette å bruke penger på å utvikle brenselceller for hydrogen som drivstoff.

    Hydrogen må, minst, tredoble sin effektivitet som drivstoff for å kunne konkurrere med elbiler -- og da forutsetter vi at elbilers batterirekkevidde ikke forbedres ytterligere, noe som alt skjer.

    Så den innvendingen din syns jeg blir tåpelig, orso. Om Spetalen hadde trodd på hydrogenbiler ville han nok latt være å selge seg ut, da han fikk disse meget enkle tingene forklart for seg.

    Spetalens akjser i NEL - 3. mars 2016: Nytt Eldorado: https://aksjeanalyser.com/2016/03/03/spetalen-aksje-kan-eksplodere-og-flerdoble-seg/

    Småsparere går inn.

    Spetalen og NEL noen få uker etter - Spetalen dumpet kjempepost i NEL - hegnar.no

    Småsparere banner.

    Spetalen hadde lock-up på resterende andel til 31.12.16. Hva skjer etter nyttår? DN 3.1.17

    Spetalen og Opsahls NEL-salg senker verdien på konsernsjefens opsjoner (DN+) - DN.no

    Not - going - to - happen.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.803
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg lurer alvorlig på hvorfor ikke de japanske motorsykkelprodusentene kommer med elektriske scootere?
    Honda har solgt over hundre millioner av Cub/Dream/Wave, dette er scootere som har et slagvolum på +/- 100cc og markedet er enormt.
    Dette dreier seg mye om pris og pålitelighet. En scooter brukes primært til småkjøring og pendling så en rekkevidde på ca. 100 km burde være mer enn nok. Ser at det finnes noen fra Kina og Tyskland. Og nå kommer også Vespa med en. Men likevel, Japan er langt fremme teknologisk så det er merkelig at de ikke greier å sette sammen det jeg etterspør. Burde bli billig også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.052
    Antall liker
    40.370
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer nok etterhvert, men det henger vel sammen med orsos argument. Når man forsøker å ta seg frem gjennom Saigon kan det se ut til at nesten alle de hundre millionene Honda-scootere er på veien der samtidig. Og på fortauene. En scooter bruker ikke så veldig mye drivstoff, så man greier seg en stund med en ti-liters kanne. Eller man tanker noen minutter i forbifarten når man likevel forsøker å komme seg frem i 15-20 km/t. Den elektriske infrastrukturen i Saigon... vel, ikke så mye å skryte av.

    På den andre siden har jeg veldig, veldig vanskelig å se for meg at noen finner på å bygge ut hydrogeninfrastruktur i Saigon, eller at noen finner på å utvikle hydrogenscootere med små brenselsceller. Og om noen skulle finne på begge deler, så ville jeg helst ikke vært i nærheten når en gjennomsnittlig scooterfører forsøker å tanke hydrogen på sin velbrukte scooter hos en lokal stasjon i slummen. Bada-booom.

    scooters1.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo helt uinteressant hva jeg ønsker for fremtiden, orso -- kan like gjerne si det samme om din hang til hydrogenbiler.

    Hvor er hydrogenbiler å foretrekke fremfor batteridrevne? Vi snakker om to unødvendige energikonverteringssteg og om langt dårlige uttelling for forbrukt energi pga dette.

    Dette handler ikke om hva jeg ønsker, men om hvor pengene investeres. Lille Norge med sitt lilleputtmarked er ikke utslagsgivende for hva som vil skje og alt skjer utenfor landet. Gidder ikke ta remsa en gang til, men det er altså ikke jeg som har fortalt Samsung at det er dumt å fortsette å bruke penger på å utvikle brenselceller for hydrogen som drivstoff.

    Hydrogen må, minst, tredoble sin effektivitet som drivstoff for å kunne konkurrere med elbiler -- og da forutsetter vi at elbilers batterirekkevidde ikke forbedres ytterligere, noe som alt skjer.

    Så den innvendingen din syns jeg blir tåpelig, orso. Om Spetalen hadde trodd på hydrogenbiler ville han nok latt være å selge seg ut, da han fikk disse meget enkle tingene forklart for seg.

    Spetalens akjser i NEL - 3. mars 2016: Nytt Eldorado: https://aksjeanalyser.com/2016/03/03/spetalen-aksje-kan-eksplodere-og-flerdoble-seg/

    Småsparere går inn.

    Spetalen og NEL noen få uker etter - Spetalen dumpet kjempepost i NEL - hegnar.no

    Småsparere banner.

    Spetalen hadde lock-up på resterende andel til 31.12.16. Hva skjer etter nyttår? DN 3.1.17

    Spetalen og Opsahls NEL-salg senker verdien på konsernsjefens opsjoner (DN+) - DN.no

    Not - going - to - happen.
    Jeg forklart deg utfordringene med elbil. Både rekkevidde og lading gjør at det ikke er en løsning alene i nær fremtid på verdensbasis.

    Når det gjelder hva Samsung sier eller andre enkelte aktører, så vil jeg nok ta det med en klype salt da gjerne like godt kan være motivert av hva de satser på. Ny teknologi kan også endre mye her. Hva Spetalen gjør i lille Norge har lite å si i det store og hele. Norge er i en helt annen situasjon enn de fleste andre land. Ellers er det ikke så mye mer å si enn at vi tenker ulikt om hva som vil skje. Så får vi ser hva fremtiden bringer :)

    Her er hva BMW uttalte i 2016:
    http://www.digitaltrends.com/cars/bmw-is-preparing-for-a-hydrogen-future/
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.297
    Antall liker
    18.708
    Torget vurderinger
    2
    Oslopolitikerne, i posisjon og opposisjon, kommer med et greit råd til dem som bor i Oslo.

    Dette skyldes VWs juks og påfølgende avsløring av at de aller fleste biler med forbrenningsmotor har større utslipp enn oppgitt. Politikerne har, i første omgang, et folkehelseansvar som er lovfestet og som de ikke kan løpe fra. Selv Frp støtter oppfordringen, kan man se i artikkelen, og tidligere byråd for samferdsel ser ingen grunn til å leke politikk med nåværende byråd. Målet er bensin- og dieselfritt innenfor Ring 3 innen 2024:

    Tidligere byråd Guri Melby (V) sier det slik: – Hvis du skal kjøpe en bil som du kan forvente å bruke over store deler av Oslo, uten altfor høye kostnader til bompenger og andre ting, må du rett og slett kjøpe en nullutslippsbil, sier Melby. Den tidligere samferdselsbyråden sitter nå i opposisjon, men partiet vil være med å støtte flere restriktive tiltak. Melby understreker imidlertid at de også er opptatt av at fordelene forsterkes og beholdes. – Hvis du vil vente med den store investeringen, vil jeg heller anbefale å bli med i en delebilordning eller lease det neste året. Det å kjøpe en bensin- eller dieselbil i Oslo nå, det bør du ikke gjøre.

    Her er Oslo-politikernes råd til deg som skal kjøpe bil i Oslo - Aftenposten
     

    Vedlegg

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.297
    Antall liker
    18.708
    Torget vurderinger
    2
    Vi får enes om å være uenige, orso. Jeg minner om at Tony Seba, som vet langt mer om dette enn både du og jeg, ikke brydde seg med å ta med hydrogen i sin bok om fremtidens transportløsninger, nettopp pga teknologiens utfordringer og problemer.

    I don’t even mention Hydrogen Fuel Cell Vehicles in my book “Clean Disruption of Energy and Transportation”! There are multiple reasons for that. Let’s look at the facts, starting with the basics.

    www.tonyseba.com/toyota-vs-tesla-can-hydrogen-fuel-cell-vehicles-compete-with-electric-vehicles/
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.108
    Antall liker
    14.666
    Jeg har nå kjørt Elbil i ganske nøyaktig to år (Tesla Model S med 85kWh). Jeg bor i villa i Oslo og har følgelig garasje med lademulighet. Rekkeviddeproblematikk er virkelig ikke-eksisterende. Jeg har ikke en eneste gang vært i nærheten av å ikke komme meg dit jeg skal og tilbake. Det mest dramatiske jeg har vært med på var vel på en hytte på sørlandet vi leide, da måtte jeg lete gjennom et par boder for å finne en skjøteledning på 50m siden min egen på 25m var for kort. Om jeg ikke hadde funnet den måtte jeg aktivt brukt noe tid på å lade. Jeg har også kjørt fra Sunnmøre til Teslas lader på Lillehammer og ankommet med ca 20km rekkevidde igjen, men da har jeg også latt være å stoppe på en 3-4-5 22kW-punkter på veien.

    Jeg tror at realiteten etter hvert synker inn for folk som bor svært sentralt uten egen parkering eller vilje til å betale for det: Det vil bli svært dyrt og tungvindt å eie en bil. På ett eller annet punkt vil folk agere annerledes, dvs reise kollektivt, basere seg på å leie bil / bilkollektiv når man faktisk trenger en bil og ikke når man "trenger" det. Dersom det koster en 50-100k i året å eie, bruke og ha en bil så vil det fort bli aktuelt å ta en jobb et annet sted nærmere boligen eller med bedre kollektivmuligheter, selv om den kanskje er noe mindre betalt om man da klarer seg fint uten bil.

    Jeg bodde i Oslo sentrum (Frogner) i 7-8 år før jeg kjøte meg bil og savnet det veldig lite frem til da. Jeg gikk til jobben, tok banen til marka osv. Etter hvert fikk jeg meg samboer med foreldre i Oslo så vi låten bilen deres for ferier og slikt, men et bilkollektiv eller leibil ville gjort samme nytten. Kjøpte meg bil da vi fikk barn, men hadde forsåvidt klart oss svært fint uten et par-tre år til. Deretter flyttet vi til Nordstrand og her ville det vært mer problematisk uten bil, men det hadde vært veldig langtfra verdens ungergang å ikke ha en av sorten. Det meste kan ordnes innen gangavstand og trikken går hvert 5. minutt.

    Hver morgen har jeg et sted mellom 150 og 270km rekkevidde tilgjengelig og holder batteriet i det området til daglig. Skal jeg langt lader jeg høyre, men en reiserute skal være ganske merkelig for at turen ikke skal gå forbi en superlader eller offentlig lader med betaling. I enkelte steder i Norge er det sikkert mulig å konstruere reiseruter som er 30-40 mil men ikke går forbi en SC, men tror man skal jobbe en del for å få det til.

    Så langt, på to år, har bilen brukt et sted rundt 8000kWh, da har jeg tatt i ganske saftig for ladetap og ikke-rapportert forbruk (forvaring, vampire drain osv). Så la oss si 3000 i året i drivstoffutgifter (har kjørt ca 29.000 kilometer, om tre uker har jeg hatt bilen i 2 år). En ganske stor andel av dette "drivstoffet" har jeg heller ikke betalt for selv, jeg lader hos slekt vi besøker på ferie, på hytta til svigers, på Teslas hurtigladere og en gang i skuddåret på et offentlig ladepunkt.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.297
    Antall liker
    18.708
    Torget vurderinger
    2
    ^Noen ganger gjør vi ting inntil det brått går opp for oss at "det var jammen dumt, det må vi slutte med".
    Mine foreldre blåste sigarettrøyk i ansiktet på min søster og meg i årevis, inntil de brått sluttet å røyke etter å ha sett en film om folk med emfysem.
    Det ble røkt så man knapt så motsatt vegg på utesteder, og så sluttet vi med det.

    Nå er det i ferd med å gå opp for folk at det er for mange biler inne i byene og at det er farlig å puste inn byluft. Dermed blir noe gjort med det.

    I tillegg er det altså blitt veldig lett å klare seg uten egen bil i sentrum.

    Kjæresten har leilighet i sentrum. Dette er tilgjengelige biler akkurat nå gjennom www.nabobil.no
    De grønne prikkene viser biler jeg kunne leid, innen grei spaseravstand.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.108
    Antall liker
    14.666
    Fra periferien: Biler jeg kunne leid førstkommende helg (fredag-søndag) innenfor 5-10 minutter gangavstand for å hente bilen:



    Kompis av en kollega kjøpe et "vark" på finn.no for nesten ingen penger. La den på nabobil.no og innen en måned hadde han tjent inn det bilen kostet han. Han fikk også bilen med nesten full tank, noe som utgjorde en ikke uvensentlig del av verdien på bilen.
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nabobil opplegget er jo ganske dyrt sammenlignet med Avis, mulig jeg har misforstått noe av konseptet men sist jeg leide bil fikk jeg en ny Golf stasjonsvogn med bensinturbo, automat og fri kilometer for sub 500 pr døgn.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.108
    Antall liker
    14.666
    ^ godt mulig, jeg har kun leid bil i utlandet på ferie. Men poenget er uansett at de langt fleste biler stort sett ikke er i bruk og en gang i kanskje ikke så fjern fremtid vil konseptet "en husholdning, en bil" fremstå som veldig merkelig. Når jeg nå søkte på nabobil.no kunne jeg få ymse biler for 800-2000 for helgen avhengig av type. Bare å slippe å dra til sentrum for å hente og levere den har jo en viss monetær verdi i seg selv. Dersom nabobil og bilkollektiv var veldig dyre ville neppe folk bruke de, men det gjør de jo. Et kjapt søk nå tilsier at avis.no koster en del mer for min del i alle fall. En bonus ved en eller annen form for bildeling er jo også å få en bil som er tilpasset det man faktisk skal bruke den til - en liten bil for en kjapp tur eller varebil om noe skal transporteres. At båten skal på og av vannet før og etter sesongen er jo ikke det samme som at man MÅ eie en diger SUV som kan dra tung henger om resten av bruksmønsteret tilsier en mer normal småbil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ser trenden på Finn.no allerede, godt at bilen vi skal selge er en bybil med 3-sylindret bensinmotor og at vi bytter til diesel. Traff godt med antagelsene mine i 2014.

    Inspirert av tråden la jeg ut bensinsluket mitt på nabobil
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ser trenden på Finn.no allerede, godt at bilen vi skal selge er en bybil med 3-sylindret bensinmotor og at vi bytter til diesel. Traff godt med antagelsene mine i 2014.

    Inspirert av tråden la jeg ut bensinsluket mitt på nabobil
    Vær klar over at mange bilforsikringer ikke dekker bilen hvis den benyttes til utlei virksomhet !
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vi har nok fortsatt en lang vei å gå i bynære strøk når det gjelder å få ladet bilen.

    Det har vært noen får elbilbranner og det ser ut til å ha skapt frykt hos folk. Folk som ønsker å lade elbilen i borettslag eg dess like møter en hel del motstand og frykt og det finnes alltid en brannmann som har hørt om en elbilbrann. Enten er det frykt for brann eller så er det at el bilistene skal få alt gratis som rår. Her må myndigheten ta grep å komme opp med et regelverk eller så tror jeg ting stopper opp før det egentlig har kommet i gang. Vi har tross alt ikke kommet lenger enn til 3-4% elbiler i dette landet.

    Lang eller kort rekkevidde tror jeg egentlig ikke betyr så mye da fork flest kjører under 4 mil om dagen. De få gangene man har lengre behov finnes det alternativer. Uten lademuligheter hjelper det dog ikke med lang rekkevidde og det er i bynære strøk elbil gjør mest nytte for seg.

    Og noen blir desperate (eller grådige) : https://vartoslo.no/her-har-elbilis...en-kjort-over-lekeplassen-og-ladet-bilen-sin/
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Huff, BMW i3 (94 Ah) må jeg si frister for tiden - i hvertfall i hjertet. For en familie på 4 vil den antakelig holde til det aller meste og jeg liker designet bedre og bedre.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Huff, BMW i3 (94 Ah) må jeg si frister for tiden - i hvertfall i hjertet. For en familie på 4 vil den antakelig holde til det aller meste og jeg liker designet bedre og bedre.
    Ikke noe å lure på. Har kjørt den gamle modellen i 1.5 år og har ikke angret et sekund ;)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Huff, BMW i3 (94 Ah) må jeg si frister for tiden - i hvertfall i hjertet. For en familie på 4 vil den antakelig holde til det aller meste og jeg liker designet bedre og bedre.
    Ikke noe å lure på. Har kjørt den gamle modellen i 1.5 år og har ikke angret et sekund ;)
    Har du barn? (Alder på dem)
    Ingen erfaringer med små barn i bilen - mange år siden ;).

    Men, noen sier det kan vær litt styr hvis man har f.eks unger i fotball og kjører flere. Da bakdøren slår fremover må man ut av front døra for å slipp inn og ut noen bak. Kan lett ordnes vet at ungene ordner det selv på den sikre siden. Synes ikke dette skal stoppe deg i å kjøpe en av de mest artige bilene i markedet. Barneseter skal heller ikke være noen problem. Skinnseter er vel da et must...

    Går du på elbilforum's BMW seksjon finner du sikkert mange som kan svare på alt mulig om unger i bilen, uten at jeg kan huske dette har vært noe særlig opp, og trolig er ikke dette et stort problem :cool:
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ser trenden på Finn.no allerede, godt at bilen vi skal selge er en bybil med 3-sylindret bensinmotor og at vi bytter til diesel. Traff godt med antagelsene mine i 2014.

    Inspirert av tråden la jeg ut bensinsluket mitt på nabobil
    Vær klar over at mange bilforsikringer ikke dekker bilen hvis den benyttes til utlei virksomhet !
    Følger egen forsikring med utleieavtalen til nabobil så hvis de som leier drar av veien går det ikke av min bonus engang.

    Men jeg tviler på at noen kommer til Frei for å leie min bil.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.297
    Antall liker
    18.708
    Torget vurderinger
    2
    Om dinosaurer på vei til sin siste hvileplass.

    Prisen på solenergi har falt med 99% fra syttitallet, og faller raskere år for år. Prognosemakerne undervurderer kraften i endringene. Prisen på solenergi i 2016 ble en tredjedel av hva man trodde i 2015. Med ny teknologi fremover, der solceller integreres i tak og vinduer, blir hver eneste husholdning et energiverk. Derfor regner Grantham Institute med at produksjonen av olje og gass begynner å falle langsomt etter 2020, og raskt eter 2030.
    Etter hvert blir det vanskeligere å få investorer til fossile kraftprosjekter. Det vil akselerere utviklingen ytterligere.

    Oljeselskapene har lenge klamret seg til håpet om at produktene deres fortsatt vil etterspørres i transportsektoren. I følge det amerikanske energidepartementet har kostnaden for batterier sunket med 73% på syv år. General Motors sikter på å halvere dagens batterikostnad frem til 2020. Snart blir elbilen klart billigst i innkjøp fordi elmotoren er mye enklere enn forbrenningsmotoren. VW sier de skal ha en el-Golf på markedet i 2020 til samme pris som en tradisjonell bil, og med en rekkevidde på 500 kilometer. Grantham Institute tror 90% av bilene er elektriske i 2050.


    Dinosaurer i solnedgang - Geelmuyden Kiese
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.105
    Antall liker
    10.649
    Nå brukes vel ikke olje kun til energi. Mye av oljen ender opp som forskjellige plasttyper.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Den store entusiasmen for alternativ energi er vel fortsatt best egnet for de som ikke skiller mellom kilo og mega selv om utviklingen går riktig vei.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Opel Ampera-E: Noen som kjenner til hvor kjapt man kan lade opp bilen hjemme? Denne er aktuell som arbeidsbil, men da må den tåle dagsetapper på 25-30 mil og kunne lades opp hjemme på nattestid, maks 12 timers ladetid.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.108
    Antall liker
    14.666
    Det avhenger (selvsagt) av hvor kraftig ladekurs du har... som en tommelfingelregel lader du 1 km kjørelengde pr ampere ladestrøm pr. time lading med Tesla på 230V IT-nett, noe mer rekkevidde for andre elbiler med mindre forbruk. Jeg vet ikke hvordan Opel funker, men generelt må man ha 400V TN-nett for å få de høyeste ladehastighetene. Om du kan lade med 25A 230V vil det sannsynligvis funke, da kan du lade opp noe over 30 mil kjørelengde på 12 timer. Husk dog på at forbruket om vinteren er en god del høyere og spesielt dersom dagsetappene dine består av mange småturer slik at kupeen rekker å bli kald og må varmes på nytt flere ganger om dagen.

    Om det er som på Tesla og du har 400V-anlegg er det null problem, da får du greit en 5-6 mil kjørelengde pr. time lading med 400V 16A trefase lading.

    Men som sagt: Det avhenger av hva som faktisk støttes av bilen.

    Men "kundene" dine har jo sikkert noen blå industristikk tilgjengelig skulle jeg tro så sikkert mulig å lade litt underveis.

    Edit: I følge internett (https://www.salto.no/ladelosninger/hjemme/opel/opel-ampera-e) ser det ut til at maks ladeefekkt for Ampera-e er 7.2kW. Det får du med 32A 230V.
    Jeg ville også sjekket hvordan landet ligger om du er avhengig av å stadig lade batteriet smekk fullt, det er i utgangspunktet ikke spesielt gunstig for batteriets ve og vel.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Opel Ampera-E: Noen som kjenner til hvor kjapt man kan lade opp bilen hjemme? Denne er aktuell som arbeidsbil, men da må den tåle dagsetapper på 25-30 mil og kunne lades opp hjemme på nattestid, maks 12 timers ladetid.
    Du kan vel bruke 1km pr Ampere pr time når det kommer til hjemmelading. 300/12 = 25. Så hvis man har muligheten til å legge inn en 32A enfas kurs og en ladestasjon så skulle det være mulig. Ikke alle nettleverandører som er glad i slike løsninger, så man kan få problemer noen steder. Best å høre med en lokal elektriker om dette. Har man 400V er det vel litt lettere. Vel ikke om Ampera støtter lading med 3-faser, noe som ikke er problem for kraftselskapet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Elektromotorer er også løsningen til sjøss.

    Det hevdes at 15-20 av de største fraktskipene alene står for like stort utslipp av klimagasser som hele verdens bilpark. Skal ikke gå god for dette, men at det er betydelig er i alle fall hevet over enhver tvil.

    Men slike mastodonter krever mye energi. Det som vil være en god løsning for disse er å la dem gå over på atomdrift. Dette er jo ikke noen ny sci-fi teknologi og har vært i bruk på større skip og ubåter i mange år. Selv på sivile skip har det vært i bruk.

    Man kan gjerne ende opp med et lokalt avfallsproblem et eller annet sted, men det er nå likevel ganske så mye bedre det enn at hele kloden blir oppvarmet hurtigere enn den ellers ville blitt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn