Da har jeg gjort et lite eksperiment for å illustrere hvor høpløst det er å ha en (kortrekkevidde spesielt) elbil uten jevn og sikker tilgang på saktelading - det være seg hjemme eller på jobb man kjører til.
Tesla Model S - ladet til de vanlige 70% eller 270km rekkevidde natt til tirsdag.
Siden det har vi kjørt tur/retur barnehage to to ganger om dagen (ca 1.5km hver vei), jeg har kjør en tur/retur på totalt 16-17km til en idrettshall med stopp ca 20 minutter halvveis + en liten andel småkjøring. Totalt maks 40km.
Da skulle man jo tro at jeg hadde rundt 230km rekkevidde igjen - men langt derifra. Da ladingen ble satt på i ettermiddag hadde jeg 153km igjen - 117km mindre enn jeg startet med. Nesten 80km rekkevidde er "forsvunnet". Den har forsvunnet i Teslas berømte vampire drain (rundt 6km/døgn), forvarming av bilen flere ganger om dagen, varmeapparat/setevarmer osv under kjøring og varming av batteripakken. Bilen beregner snittforbruk kun så lenge girspaken står i drive, og forbruket har vært 350Wh/km, eller betydelig mer enn den 200Wh/km bilen estimerer rekkevidden utfra.
Nå har nok andre elbiler noe mindre tap på utenforliggende faktorer som vampire drain og varming av batteripakken, men fenomenet er det samme. Selv om man kjører korte turer går det mye strøm. Og å måtte innom en huriglader et par-tre ganger i uken for å ha grei rekkevidde tilgjengelig hele tiden er rimelig uaktuelt.
Og dette er før det blir veldig kaldt, her i Oslo har temperaturen ligget på +5 til -2 i perioden.
Jeg vet jeg kan slå på range mode for å forhindre unødvendig varming av batteriet på småturer, men i sin visdom har Tesla sørget for at det også demper virkningen av varmeapparatet, altså ikke noe man kan forvente at folk gidder å slå av og på.