Ønsker anbefaling Så hvilken sub?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.192
    Antall liker
    5.254
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    @steinost:

    Det kan jeg også akseptere. Det jeg lurte på var hvilken informasjon vi egentlig hører nede rundt 20-40Hz, mesiden dette tydeligvis var så provokativt å spørre om g siden det tydeligvis måtte bety at jeg hadde en slags agenda, er det ikke så interessant å diskutere det lenger.
    Anslag på instrumenter og rom blir mye mer fremtredende, lydbildet vokser i alle retninger og utrolig nok virker det som om frekvenser i andre enden av skalaen får en roligere karakter. Personlig syntes jeg også det er lettere å identifisere ambiente lyder.
    Det er rett å slett så vanedannende med driv i bunnen at jeg vanskelig kan se for meg et liv uten i oppsett.
    jeg har en preset i dsp med kun fronter aktive, der er slope fra 200-20hz to db høyere enn preset som jeg bruker med subbene. allikevel er opplevd lydtrykk massivt i forhold. Thats why!:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er du sikker på at du hører 41 Hz, hva med 45Hz, 56Hz? Hovedhøyttalere må stå en viss plass for å oppfylle kravet om stereoillusjon, det er sjeldent den samme plassen som man oppnår god bassrespons. Subber er mer frigjort fra det kravet og kan plasseres der de gjør best nytte. Er det ikke info under 41Hz så gjengir de seff ingenting der.
    Ørene mine hører ned dit, men om jeg har 41Hz på noe brukbart nivå i lytteposisjon nå, vet jeg strengt tatt ikke. Har ikke gjort noen målinger på lenge.

    OK. Men det jeg har spurt om og fått som svar på gang etter gang at det bare er å høre selv, så hører jeg at det låter mye bedre, er hvorfor mange tydeligvis mener at å få bedre frekvensrespons under der høyttalerne begynner å rulle av gjør lyden mye bedre, selv om de innspilte instrumentene ikke lager lyd der nede.

    ...Men da er vi kanskje enige likevel?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Selvsagt var det ikke han som var provosert. Bare forklarte hvorfor jeg ikke syntes det var noen vits i å ta den diskusjonen videre i denne tråden.

    Men igjen: Jeg tviler ikke på at subber og svære elementer låter fett og har noe for seg. Det jeg lurer på er hva man faktisk hører/føler der nede i 20-40Hz-området, siden alle er enige om at det låter mye bedre når systemet går ned til 20Hz i stedet for ned til 40Hz. Selv i normal rock der de dypeste tonene fra bassgitaren ikke går under 41Hz. Det er et spørsmål, intet mer.
    Jeg forsøkte å gi deg en forklaring. Overså du den? Verre er det ikke. :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.192
    Antall liker
    5.254
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Etter å ha skrudd og lyttet noen dager nå ANM, hvordan vil du beskrive det du opplever med subber i oppsett kontra uten, selv om du kanskje ikke har skutt deg helt inn på deling og nivå? Svarer det til forventningene? selv kunne jeg ALDRI tenkt meg en rigg uten minst 2 subber8)
    Jeg vet jeg har massevis av sleping og sliting til før jeg er overbevist om å ha funnet den rette plassen til dem, men er overbevist om at dette var riktige steget å ta. Musikken får en helt annen karakter og kraft, dette er bare morsomt. En ulempe er at det faktisk er lettere å merke svakheter i bassresponsen og dipper og peaker blir lettere å høre, men samtidig blir de gode plassene(for det er fler)lettere å identifisere bare ved hjelp av ørene. Er overrasket over hvor høyt jeg foretrekker å dele 50-60Hz, selv med portene på C4 åpne.

    Som sagt har mange ting jeg ønsker å utforske før jeg slår meg til ro, men musikken nytes til det fulle i mellom slagene.
    Morsomt som fy! når man får den god følelsen av at investeringen gir avkastning i form av både svette,tårer og ringende ører:)
    Som du sier kommer også unotende frem på en mer avslørende måte og man må frem med lasermåler og lydtrykksmåler, men som regel skal det mye til for at subber ryker på dør sånn helt uten videre da det er helt sykt vanedannende.
    Selv deler jeg ganske høyt på den preset jeg bruker mest. 140hz. har også en på 70 som har litt mer nivå når jeg lytter på roligere volum. Gratulerer med golyd uansett, og kos deg med tweakingen. Pass ryggen nå.........
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt var det ikke han som var provosert. Bare forklarte hvorfor jeg ikke syntes det var noen vits i å ta den diskusjonen videre i denne tråden.

    Men igjen: Jeg tviler ikke på at subber og svære elementer låter fett og har noe for seg. Det jeg lurer på er hva man faktisk hører/føler der nede i 20-40Hz-området, siden alle er enige om at det låter mye bedre når systemet går ned til 20Hz i stedet for ned til 40Hz. Selv i normal rock der de dypeste tonene fra bassgitaren ikke går under 41Hz. Det er et spørsmål, intet mer.
    Jeg skriblet akkurat ned mine lytte-opplevelser etter å ha hørt Kii Three i Kii-tråden. Det ble for meg en liten vekker ang. betydningen av å ha ting fullrange. De går glassklart ned til 20 hz. Flygler går ned til 30 hz feks. Og da jeg var der hørte jeg plutselig en del basstoner i akustiske piano-baserte låter som jeg aldri hadde lagt merke til før hjemme hos meg selv. Det er fullt mulig å leve veldig godt med høyttalere som ruller av 40, 45 eller 50 hz. Men jeg tror det gir en ekstra snert å ha oppsett som spiller med autoritet hele veien ned. Det er ikke nødvendigvis mye informasjon der (det er ikke så ofte pianister spiller på de aller dypestene tangentene på flygelet), men likevel fett når man får det med. Jeg vil likeel tippe at det er 30 hz som er den reelle grensen for ting som er tydelig hørbare.

    En annen ting er selvfølgelig at slike ting kan være veldig veldig irriterende for naboer, hvis man ikke viser hensyn.
    Et 88-tangenters piano går ned til 27-28Hz, gjør det ikke? Selvsagt er det en fordel å ha et system som har nøytral frekvensrespons på de frekvensene som er spilt inn. Og det er sikkert hørbart at de to-tre dypeste tonene fra pianoet er dempet med 2-3dB. Fair enough.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan ta feil, men alle disse spørsmålene dine tolker jeg dithen at du ønsker en bekreftelse på om du har tilstrekkelig med bass og om du egentlig trenger subber. Det kan du bare finne ut på en måte, test hjemme. Nytter ikke besøke noen eller spekulere og teorisere, test hjemme. Kanskje svaret er nei og du kan legge temaet dødt for egen del.

    Overhode ikke.

    Jeg skulle mer enn gjerne hatt et par svære subber, og er overbevist over at det hadde vært moro.

    Jeg skjønner bare oppriktig talt ikke hva det faktisk er av informasjon i musikken som finnes der nede, i musikk uten orgelpiper, kontrabass og slikt.

    Er det så merkelig at noen faktisk bare ønsker å forstå mer? Det forundrer meg litt. Flere reagerer jo som om jeg bare skulle være en misunnelig drittunge. Om jeg hadde testet selv og funnet at jeg likte hvordan det lød (noe som sannsynligvis ville bli konklusjonen) ville jeg jo fremdeles ikke vite hva jeg hørte/kjente mellom 20 og 30Hz.
    Mine to cent for at basskapasitet ofte hjelper på realismen:

    -toneanslag kan gi mer bredbåndete impulser enn frekvensområdet til instrumentenes tone gjengir. Obs: gjelder ikke studioinnspillinger med aktiv bruk av høypassfiltere.
    -jo dypere avrulling du har jo mindre ødelegger de uungålige fasevridningene når høyttaleren ruller av.

    Sorry. Gikk glipp av svaret ditt.

    Ja, men alt jeg har lest om anslag og overtoner sier at det gir overtoner. Slapping på en åpen A-streng på en standardstemt hass, f.eks, gir i tillegg til den 55Hz grunntonen, overtoner på 110, 220 og kanskje 440Hz, men ikke noe nedover, vel?

    Fasedreininger kan være et poeng, kanskje. Jeg ser ikke helt for meg hvordan det å ikke dempe området der dette ødelegger vil hjelpe, en jeg kan ikke nok (noe) om det. Verdt å lese seg litt opp på.

    ...men nå diskuterer jeg det jo igjen likevel. ;) Det hjelper jo selvsagt når svarene plutselig blir saklige. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    @steinost:

    Det kan jeg også akseptere. Det jeg lurte på var hvilken informasjon vi egentlig hører nede rundt 20-40Hz, mesiden dette tydeligvis var så provokativt å spørre om g siden det tydeligvis måtte bety at jeg hadde en slags agenda, er det ikke så interessant å diskutere det lenger.
    Anslag på instrumenter og rom blir mye mer fremtredende, lydbildet vokser i alle retninger og utrolig nok virker det som om frekvenser i andre enden av skalaen får en roligere karakter. Personlig syntes jeg også det er lettere å identifisere ambiente lyder.
    Det er rett å slett så vanedannende med driv i bunnen at jeg vanskelig kan se for meg et liv uten i oppsett.
    jeg har en preset i dsp med kun fronter aktive, der er slope fra 200-20hz to db høyere enn preset som jeg bruker med subbene. allikevel er opplevd lydtrykk massivt i forhold. Thats why!:)
    Dette er vel mye det som TrompetN også sa over, så se svaret mitt til han. :)

    Ang. lyd fra omgivelsene, er det vel plausibelt, men da spørs det jo om f.eks. romlingen fra t-banen under studioet ikke er noe man like gjerne kunne vært foruten. ;)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Lyden blir også mye mer fysisk med mer membranareal, selv om man ikke nødvendigvis har mer spl. Et eksempel på dette. Når jeg skulle justere delefrekvens i mine høyttalere, så dvelte jeg fælt om jeg skulle dele av 15 tommerne mot 12" ved 200,250 eller 300hz. Målingene viste ikke noe spesielt store endringer i respons, men ved å lytte så hørte jeg enkelt at 300 var det riktige valget. Dette var pga ved 200hz så forsvant det fysiske "punchet" i anslaget ved skarptrommer når jeg delte ved 200 kontra 300hz. Spl var like høyt ved begge, men det fysiske smekket på kroppen var av en annen verden i forhold når jeg fikk mer membranareal til å presse ut den frekvensen der anslaget lå.

    Dette skjer i lavere frekvenser også. Grunnen til at det ikke kommer så mange konkrete svar her, er at det rett og slett er litt vanskelig å forklare tror jeg. Det må nesten oppleves bare :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Jeg kan ta feil, men alle disse spørsmålene dine tolker jeg dithen at du ønsker en bekreftelse på om du har tilstrekkelig med bass og om du egentlig trenger subber. Det kan du bare finne ut på en måte, test hjemme. Nytter ikke besøke noen eller spekulere og teorisere, test hjemme. Kanskje svaret er nei og du kan legge temaet dødt for egen del.

    Overhode ikke.

    Jeg skulle mer enn gjerne hatt et par svære subber, og er overbevist over at det hadde vært moro.

    Jeg skjønner bare oppriktig talt ikke hva det faktisk er av informasjon i musikken som finnes der nede, i musikk uten orgelpiper, kontrabass og slikt.

    Er det så merkelig at noen faktisk bare ønsker å forstå mer? Det forundrer meg litt. Flere reagerer jo som om jeg bare skulle være en misunnelig drittunge. Om jeg hadde testet selv og funnet at jeg likte hvordan det lød (noe som sannsynligvis ville bli konklusjonen) ville jeg jo fremdeles ikke vite hva jeg hørte/kjente mellom 20 og 30Hz.
    Mine to cent for at basskapasitet ofte hjelper på realismen:

    -toneanslag kan gi mer bredbåndete impulser enn frekvensområdet til instrumentenes tone gjengir. Obs: gjelder ikke studioinnspillinger med aktiv bruk av høypassfiltere.
    -jo dypere avrulling du har jo mindre ødelegger de uungålige fasevridningene når høyttaleren ruller av.

    Sorry. Gikk glipp av svaret ditt.

    Ja, men alt jeg har lest om anslag og overtoner sier at det gir overtoner. Slapping på en åpen A-streng på en standardstemt hass, f.eks, gir i tillegg til den 55Hz grunntonen, overtoner på 110, 220 og kanskje 440Hz, men ikke noe nedover, vel?

    Fasedreininger kan være et poeng, kanskje. Jeg ser ikke helt for meg hvordan det å ikke dempe området der dette ødelegger vil hjelpe, en jeg kan ikke nok (noe) om det. Verdt å lese seg litt opp på.

    ...men nå diskuterer jeg det jo igjen likevel. ;) Det hjelper jo selvsagt når svarene plutselig blir saklige. :)
    Mistenkte noe slikt ja. :) Dette må leses som et tillegg til det selvsagte som er mer dynamisk kapasitet nedover. Selve anslaget inneholder på mange instrumenter lyd som ikke har noe med de harmoniske ressonansene, men mer en perkussiv lyd.
    Fasedreinging går mest på hurtighet i gjengivelsen da disse lydene ofte er veldig korte samtidig som fasedreiningen roter til rominformasjonen som ligger i bassen.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Lyden blir også mye mer fysisk med mer membranareal, selv om man ikke nødvendigvis har mer spl. Et eksempel på dette. Når jeg skulle justere delefrekvens i mine høyttalere, så dvelte jeg fælt om jeg skulle dele av 15 tommerne mot 12" ved 200,250 eller 300hz. Målingene viste ikke noe spesielt store endringer i respons, men ved å lytte så hørte jeg enkelt at 300 var det riktige valget. Dette var pga ved 200hz så forsvant det fysiske "punchet" i anslaget ved skarptrommer når jeg delte ved 200 kontra 300hz. Spl var like høyt ved begge, men det fysiske smekket på kroppen var av en annen verden i forhold når jeg fikk mer membranareal til å presse ut den frekvensen der anslaget lå.

    Dette skjer i lavere frekvenser også. Grunnen til at det ikke kommer så mange konkrete svar her, er at det rett og slett er litt vanskelig å forklare tror jeg. Det må nesten oppleves bare :)
    Dette vil jeg si handler litt om små forskjeller i akustisk strålingimpedans. Mer direktelyd og mindre diffraksjon jo større kilden er. :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Lyden blir også mye mer fysisk med mer membranareal, selv om man ikke nødvendigvis har mer spl. Et eksempel på dette. Når jeg skulle justere delefrekvens i mine høyttalere, så dvelte jeg fælt om jeg skulle dele av 15 tommerne mot 12" ved 200,250 eller 300hz. Målingene viste ikke noe spesielt store endringer i respons, men ved å lytte så hørte jeg enkelt at 300 var det riktige valget. Dette var pga ved 200hz så forsvant det fysiske "punchet" i anslaget ved skarptrommer når jeg delte ved 200 kontra 300hz. Spl var like høyt ved begge, men det fysiske smekket på kroppen var av en annen verden i forhold når jeg fikk mer membranareal til å presse ut den frekvensen der anslaget lå.

    Dette skjer i lavere frekvenser også. Grunnen til at det ikke kommer så mange konkrete svar her, er at det rett og slett er litt vanskelig å forklare tror jeg. Det må nesten oppleves bare :)
    Dette vil jeg si handler litt om små forskjeller i akustisk strålingimpedans. Mer direktelyd og mindre diffraksjon jo større kilden er. :)
    Ja muligens, men jeg får samme følelsen i lave frekvenser også. Det handler nok primært om kapasitet :) synes rett og slett det.blir tamt med små elementer. Også ved lave lyttevolum. Men det er nå meg. Vi er heldigvis forskjellig :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.411
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    LYD SOM ET SAMARBEIDSPROSJEKT

    Jeg tror det har vært nevnt tidligere, men kan vel kanskje gjentas igjen. Mange finner at lydsystemet for øvrig jobber mer uanstrengt og med større presisjon når subber tilføres systemet. Som om elementene samarbeidet om å bære lyd.

    Et spørsmål til ekspertene: Skulle dette poenget ta seg annerledes ut i et passivt enn i et aktivt oppsett?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    LYD SOM ET SAMARBEIDSPROSJEKT

    Jeg tror det har vært nevnt tidligere, men kan vel kanskje gjentas igjen. Mange finner at lydsystemet for øvrig jobber mer uanstrengt og med større presisjon når subber tilføres systemet. Som om elementene samarbeidet om å bære lyd.

    Et spørsmål til ekspertene: Skulle dette poenget ta seg annerledes ut i et passivt enn i et aktivt oppsett?
    Vil si nei, Sålenge det er godt integrert i begge tilfeller.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.491
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Lyden blir også mye mer fysisk med mer membranareal, selv om man ikke nødvendigvis har mer spl. Et eksempel på dette. Når jeg skulle justere delefrekvens i mine høyttalere, så dvelte jeg fælt om jeg skulle dele av 15 tommerne mot 12" ved 200,250 eller 300hz. Målingene viste ikke noe spesielt store endringer i respons, men ved å lytte så hørte jeg enkelt at 300 var det riktige valget. Dette var pga ved 200hz så forsvant det fysiske "punchet" i anslaget ved skarptrommer når jeg delte ved 200 kontra 300hz. Spl var like høyt ved begge, men det fysiske smekket på kroppen var av en annen verden i forhold når jeg fikk mer membranareal til å presse ut den frekvensen der anslaget lå.

    Dette skjer i lavere frekvenser også. Grunnen til at det ikke kommer så mange konkrete svar her, er at det rett og slett er litt vanskelig å forklare tror jeg. Det må nesten oppleves bare :)
    En fin bekreftelese å få. Jeg selv opplevde det samme med 8 stk 6" mot 12 stk 12" i samme frekvensområdet. Selv om nivået måler det samme er lyden en helt annen og mye bedre med 12x12". Frekvensområdet var 50-350hz ca.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Lyden blir også mye mer fysisk med mer membranareal, selv om man ikke nødvendigvis har mer spl. Et eksempel på dette. Når jeg skulle justere delefrekvens i mine høyttalere, så dvelte jeg fælt om jeg skulle dele av 15 tommerne mot 12" ved 200,250 eller 300hz. Målingene viste ikke noe spesielt store endringer i respons, men ved å lytte så hørte jeg enkelt at 300 var det riktige valget. Dette var pga ved 200hz så forsvant det fysiske "punchet" i anslaget ved skarptrommer når jeg delte ved 200 kontra 300hz. Spl var like høyt ved begge, men det fysiske smekket på kroppen var av en annen verden i forhold når jeg fikk mer membranareal til å presse ut den frekvensen der anslaget lå.

    Dette skjer i lavere frekvenser også. Grunnen til at det ikke kommer så mange konkrete svar her, er at det rett og slett er litt vanskelig å forklare tror jeg. Det må nesten oppleves bare :)
    Dette vil jeg si handler litt om små forskjeller i akustisk strålingimpedans. Mer direktelyd og mindre diffraksjon jo større kilden er. :)
    Ja muligens, men jeg får samme følelsen i lave frekvenser også. Det handler nok primært om kapasitet :) synes rett og slett det.blir tamt med små elementer. Også ved lave lyttevolum. Men det er nå meg. Vi er heldigvis forskjellig :)
    Det gjelder også litt lavere ned i frekvens, men på et punkt blir forskjellene marginale. Jeg vil si at det handler om størrelsen på kilden fremfor membranet (det er flere måter å gjøre kilden større på) så lenge membranet har kapasitet. Jeg er allergisk mot uhomogene overganger i den akustiske impedansen så for meg er det viktigere å få på plass enn størrelsen på elementet. :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Lyden blir også mye mer fysisk med mer membranareal, selv om man ikke nødvendigvis har mer spl. Et eksempel på dette. Når jeg skulle justere delefrekvens i mine høyttalere, så dvelte jeg fælt om jeg skulle dele av 15 tommerne mot 12" ved 200,250 eller 300hz. Målingene viste ikke noe spesielt store endringer i respons, men ved å lytte så hørte jeg enkelt at 300 var det riktige valget. Dette var pga ved 200hz så forsvant det fysiske "punchet" i anslaget ved skarptrommer når jeg delte ved 200 kontra 300hz. Spl var like høyt ved begge, men det fysiske smekket på kroppen var av en annen verden i forhold når jeg fikk mer membranareal til å presse ut den frekvensen der anslaget lå.

    Dette skjer i lavere frekvenser også. Grunnen til at det ikke kommer så mange konkrete svar her, er at det rett og slett er litt vanskelig å forklare tror jeg. Det må nesten oppleves bare :)
    Dette vil jeg si handler litt om små forskjeller i akustisk strålingimpedans. Mer direktelyd og mindre diffraksjon jo større kilden er. :)
    Ja muligens, men jeg får samme følelsen i lave frekvenser også. Det handler nok primært om kapasitet :) synes rett og slett det.blir tamt med små elementer. Også ved lave lyttevolum. Men det er nå meg. Vi er heldigvis forskjellig :)
    Det gjelder også litt lavere ned i frekvens, men på et punkt blir forskjellene marginale. Jeg vil si at det handler om størrelsen på kilden fremfor membranet (det er flere måter å gjøre kilden større på) så lenge membranet har kapasitet. Jeg er allergisk mot uhomogene overganger i den akustiske impedansen så for meg er det viktigere å få på plass enn størrelsen på elementet. :)
    Ja det kan godt stemme det :) skulle hatt dine ører her hjemme en dag for å få litt tips og triks til eventuelle forbedringer. Riggen&mesteparten av akustikk er oppe å går igjen. Men lett å låse seg fast i egen sti. Greit med litt input fra andre.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Det skulle vi gjort for lenge siden, men har inne i mitt hode tenkt å vente til du har kommet på helt på plass. Men trenger jo ikke det heller nødvendigvis. :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.536
    Antall liker
    3.880
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Noe sier meg ar dere to kunne finne på mye artig sammen:)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Og jeg må vende meg til at disse subbene mine ikke kan stå symmetrisk i rommet. Grøss!
     
    A

    ANM

    Gjest
    Eureka!

    Takket være REWs romsim er jeg plutselig inne på noe! Nå har jeg plassert den ene langs kortvegg den andre langveggen. Lytting bekrefter at bassen begynner å bli veldig riktig for meg.
     

    Vedlegg

    A

    ANM

    Gjest
    Da er tråden avsluttet for min del, etter enda noen små justeringer har jeg nå klart å holde bassen nesten innenfor +-5dB opp til 165Hz, da anser jeg problematikken under Schrøder som løst og jeg kan begynne å se på resten av rommet.

    Anbefaler alle å prøve sub om ønsket om et godt og homogent fundament er en del av drømmen.
     

    Vedlegg

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    Kan legge til at Room sim i REW stemte omtrent på en prikk hos meg også. Finfint hjelpemiddel.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.411
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Da er tråden avsluttet for min del, etter enda noen små justeringer har jeg nå klart å holde bassen nesten innenfor +-5dB opp til 165Hz, da anser jeg problematikken under Schrøder som løst og jeg kan begynne å se på resten av rommet.

    Anbefaler alle å prøve sub om ønsket om et godt og homogent fundament er en del av drømmen.
    ELEKTROSTATISK?

    Et tilsynelatende dumt spørsmål, kanskje? Men noen snakker om et lydbilde i retning av elektrostater etter vellykket subintegrering. Hva synes du; dumt spørsmål?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det er ikke slik jeg opplever det, har aldri hørt el.stater som gjengir bass på en realistisk måte, men du tenker kanskje på det høyere oktaver.

    Nå som jeg har fått de noenlunde under kontroll er den sedvanlige morrofaktoren på en måte borte, på den annen måte er den høyst til stede, jeg jublet faktisk når kurven plutselig satt.;D Hørt igjennom en rekke kjente låter og det er merkelig opplevelse at ingenting i bassen enten stikker av eller forsvinner. Igjen, litt som hos 8x12, ikke for mye bass eller for lite, men riktig bass!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Takket være REWs romsim er jeg plutselig inne på noe! Nå har jeg plassert den ene langs kortvegg den andre langveggen. Lytting bekrefter at bassen begynner å bli veldig riktig for meg.
    Er dette måling eller kun simulert?
    Imponerende at den ikke ruller av før 10Hz!
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det er måling ja, men hvor mye vi kan stole på de der nede vet jeg ikke. Merker ihvertfall reell respons ved 17Hz.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fint dette. Blir spennende å høre med tid og stunder :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Tilbake til start! Selv om frekvensresponsen begynte å nærme seg med siste plassering, merket jeg at noe var galt med fase. Bassen forflyttet seg mellom subbene på en måte. Nå fant jeg ut at jeg faktisk får til å plassere dem symmetrisk mellom ht og fortsatt få nokså riktig frekvensrespons, prisen er en liten festkul rundt 100Hz, men den lever jeg egentlig godt med.:)

     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    prisen er en liten festkul rundt 100Hz, men den lever jeg egentlig godt med.:)
    Pris?

    Det er da en god ting! ;)

    Jeg tror jeg hadde fått utslett av den plasseringen du viste. Symmetri er bra! ;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.491
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er temmelig sikker på at jeg hadde gnagd sjelen min i stykker med en slik usymmetrisk plassering som du viste!
    Imponert over innsatsviljen du viser for å få det beste ut av oppsettet, Kudos for det!

    Hvordan ser man i Rew at fasen er på søndagstur?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Så det ikke i REW, hørte at det var noe galt som ikke var riktig ved visse toner. Sikker på en av ekspertene kunne sett det, jeg er ikke en av de.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Prøvd forskjellige filterflanker? Mulig det kan hjelpe med å bli kvitt kulen på 100hz. Uansett Grattis med godt resultat :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn