Ønsker anbefaling Så hvilken sub?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• A

ANM

Gjest
    Jeg kan ta feil, men alle disse spørsmålene dine tolker jeg dithen at du ønsker en bekreftelse på om du har tilstrekkelig med bass og om du egentlig trenger subber. Det kan du bare finne ut på en måte, test hjemme. Nytter ikke besøke noen eller spekulere og teorisere, test hjemme. Kanskje svaret er nei og du kan legge temaet dødt for egen del.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan ta feil, men alle disse spørsmålene dine tolker jeg dithen at du ønsker en bekreftelse på om du har tilstrekkelig med bass og om du egentlig trenger subber. Det kan du bare finne ut på en måte, test hjemme. Nytter ikke besøke noen eller spekulere og teorisere, test hjemme. Kanskje svaret er nei og du kan legge temaet dødt for egen del.

Overhode ikke.

Jeg skulle mer enn gjerne hatt et par svære subber, og er overbevist over at det hadde vært moro.

Jeg skjønner bare oppriktig talt ikke hva det faktisk er av informasjon i musikken som finnes der nede, i musikk uten orgelpiper, kontrabass og slikt.

Er det så merkelig at noen faktisk bare ønsker å forstå mer? Det forundrer meg litt. Flere reagerer jo som om jeg bare skulle være en misunnelig drittunge. Om jeg hadde testet selv og funnet at jeg likte hvordan det lød (noe som sannsynligvis ville bli konklusjonen) ville jeg jo fremdeles ikke vite hva jeg hørte/kjente mellom 20 og 30Hz.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    En pussig ting med å tilføre subber rett gjør at mellomtone og diskant trer enda bedre frem i lydbilde. Det har ikke noe med hvilke instrumenter som går hvor dypt.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.327
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er overraskende mye rominformasjon og "kropp" der nede i subfrekvensene, selv om ikke instrumentene går så dypt.

Edit: Å få dette fram betinger en godt integrert sub av bra kvalitet. En så billig hjemmekino-romleboks grumser bare til det hele.

Johan-Kr

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det handler mye om mer kapasitet og lavere forvrengning Dazed. Og det kan, hvis man jobber med plassering, også jevne ut frekvensresponsen.
    Større dedikerte basselementer vil kort og godt spille mer uanstrengt og med mer volum enn hva de fleste fronter kan. Hvis frontene i tillegg blir kuttet, så vil de ofte spille litt bedre oppover i frekvens. Spesielt med passive høyttalere.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Overhode ikke.

Jeg skulle mer enn gjerne hatt et par svære subber, og er overbevist over at det hadde vært moro.

Jeg skjønner bare oppriktig talt ikke hva det faktisk er av informasjon i musikken som finnes der nede, i musikk uten orgelpiper, kontrabass og slikt.

Er det så merkelig at noen faktisk bare ønsker å forstå mer? Det forundrer meg litt. Flere reagerer jo som om jeg bare skulle være en misunnelig drittunge. Om jeg hadde testet selv og funnet at jeg likte hvordan det lød (noe som sannsynligvis ville bli konklusjonen) ville jeg jo fremdeles ikke vite hva jeg hørte/kjente mellom 20 og 30Hz.
    Mine to cent for at basskapasitet ofte hjelper på realismen:

-toneanslag kan gi mer bredbåndete impulser enn frekvensområdet til instrumentenes tone gjengir. Obs: gjelder ikke studioinnspillinger med aktiv bruk av høypassfiltere.
    -jo dypere avrulling du har jo mindre ødelegger de uungålige fasevridningene når høyttaleren ruller av.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.361
    Torget vurderinger
    0
    Er det så merkelig at noen faktisk bare ønsker å forstå mer?
    Hvorfor
    sitter du her og skriver? .......når du burde prioritere å vie de neste dagene til et par tre besøk hos likesinnede lydentuasiaster som har tatt steget til et velfungerende sub-system???

Nå har du egentlig teorisert nok......på tide med kjøtt på beinet og da mener jeg IKKE "prøve og feile" metoden hos deg selv først

A

ANM

Gjest
    høypassfiltere.
    -jo dypere avrulling du har jo mindre ødelegger de uungålige fasevridningene når høyttaleren ruller av.
    En fasevridning et eller annet sted er vel uungåelig? Tenkte du da på den enkelte subelement og dens subsoniske avrulling? Uansett er det et crossover punkt for den i det hørbare, den ruller jo av oppover også?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    A

ANM

Gjest
    Kan ikke noen av dere jævla dsp aper snart få det inn i de tykke skallene deres at jeg jobber analogt. :mad: Dere kan mene hva dere vil om det og synes jeg går inn i dette med ræva først, men har dere ikke annet å komme med så drit og dra.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.264
    Sted
    Liten by
    En pussig ting med å tilføre subber rett gjør at mellomtone og diskant trer enda bedre frem i lydbilde. Det har ikke noe med hvilke instrumenter som går hvor dypt.
    Jeg har hørt for mange anlegg med motsatt effekt til at jeg uten videre er med på den...
    De påstår også at alt er gjort rett!

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Kan ikke noen av dere jævla dsp aper snart få det inn i de tykke skallene deres at jeg jobber analogt. :mad: Dere kan mene hva dere vil om det og synes jeg går inn i dette med ræva først, men har dere ikke annet å komme med så drit og dra.
    Ingen DSP i bruk hjemme hos meg heller, men til subber så kunne det kanskje fungert.

PS: Jeg snakker om høypass-funksjonen i Anti-mode, som jo hadde vært lik 'en knapp' på subben (hvis denne hadde vært aktiv og ikke passiv, vel og merke).

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det så merkelig at noen faktisk bare ønsker å forstå mer?
    Hvorfor
    sitter du her og skriver? .......når du burde prioritere å vie de neste dagene til et par tre besøk hos likesinnede lydentuasiaster som har tatt steget til et velfungerende sub-system???

Nå har du egentlig teorisert nok......på tide med kjøtt på beinet og da mener jeg IKKE "prøve og feile" metoden hos deg selv først

Selvsagt.

...Den som hadde hatt tid til det!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    høypassfiltere.
    En fasevridning et eller annet sted er vel uungåelig? Tenkte du da på den enkelte subelement og dens subsoniske avrulling? Uansett er det et crossover punkt for den i det hørbare, den ruller jo av oppover også?
    Tenker på avrullingen av høyttalersystemet som helhet i bassen. Elementene har jo sin avrulling opp og ned, men oppover skal de jo (helst) summere med elementet som overtar.

A

ANM

Gjest
    Kan det ha noe for seg å plassere en sub bak? Noen som har lekt med 2 subber og funnet noen plasseringer som kan være interessante for meg å prøve ut?

mechanic

Medlem
    Ble medlem
    03.12.2016
    Antall liker
    5
    Kan det ha noe for seg å plassere en sub bak? Noen som har lekt med 2 subber og funnet noen plasseringer som kan være interessante for meg å prøve ut?
    med så lav deling kan du vel plassere de i etasjen over?. neida fra spøk til alvor. hvorfor ikke måle hvor de låter/høre sterkest i rommet, forså og plassere en subwoofer der så hører du vel om det blir bedre eller ikke. uansett så spiller subbene så lavt og er såpass gode at du strengt tatt ikke trenger og flytte de fra hvor de står ut ifra bilde ditt( med mindre du har en dipp eller topp på gitt hz). syns at de høyttalerene dine står veldig nærme sideveggen(lerret?) og mye vinkling inn mot midten. har du prøvd og sette de 90 grader(uten vinkling mot midten der du sitter) er de rett innstilt og du setter på roger waters amused to death skal du få en "surround" effekt på veldig mange sanger. og ja den blir levert på vinyl også.

Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ettersom du har valgt å handicappe deg selv med ikke å bruke DSP, er jeg litt spørrende... Men er jo bare å prøve?

Orso skrev nylig litt om det i en annen tråd. Tilnærmingen til Geddes og mange i multisub-skolen er å plassere subwoofere så langt fra hverandre som mulig, for å få jevnest mulig bass-spredning i rommet. Det er i tråd med det frekvens-orienterte fokuset i dagens audiofile måle-paradigme, der man er veldig opptatt av snorett frekvens, og ikke så veldig opptatt av tids- og fase-domenet. Jeg har prøvd subwoofere bak osv, og synes av en eller annen grunn at det høres rart ut. Ettersom bass er omnidireksjonal på så lave frekvenser, burde det ikke ha noe å si. Men min erfaring er at noe med dette høres rart ut, selv med tids- og fasejustering med DSP. Men jeg skal ikke banne på at jeg ville opplevd det samme i en blindtest der jeg ikke visste hvor subwooferen sto.

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.121
    Mine står ca likt som dine og jeg foretrekker det sånn. Har flytta litt rundt på de og funnet ut at jeg får litt mer gain med å kline de inn i hvert sitt hjørne, men da må frontene lengre ut på gulvet og jeg likte ikke hvordan det så ut samt at jeg ikke trenger ekstra hjelp av rommet.
    Vil tro at det er ca samme sak hos deg så lenge ikke level står på fullt på subbene og du syns det er snaut.
    Å stable de i høyden derimot vil sikkert gjøre noe men det blir jo mindfuck å se bare en stabel..

Og så fins det jo mange påstander og teorier om plassering

A

ANM

Gjest
    Nå har jeg prøvd å trekke dem frem og ut på sidene nærmere sofaene, nesten som nærfeltstriangelet ditt Olav og umiddelbart gjorde de virkelig et forsviningsnummer, i større grad enn med de i front og mellom ht som på bildet. Trykket ble også mindre rundt platespilleren. Bare teste, måle, lytte, flytte. Finner nok ut av det en gang.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Når du flytter rundt, så er det vesentlig enklere om du bruker RTA funksjonen i REW kombinert med pink PN fra generatoren.med samme sekvenslengde på begge. Da kan du se på kurven i real time når du flytter. Det sparer vesentlig med tid.

mechanic

Medlem
    Ble medlem
    03.12.2016
    Antall liker
    5
    Nå har jeg prøvd å trekke dem frem og ut på sidene nærmere sofaene, nesten som nærfeltstriangelet ditt Olav og umiddelbart gjorde de virkelig et forsviningsnummer, i større grad enn med de i front og mellom ht som på bildet. Trykket ble også mindre rundt platespilleren. Bare teste, måle, lytte, flytte. Finner nok ut av det en gang.
    noe av grunnen til at de "forsvinner" mer er jo for de ikke får noe dra hjelp fra bakveggen. kan ikke si at dette er noe optimalt om du deler en subwoofer høyt( nå gjør jo ikke du det var bare et eksempel) jeg har vertfall ikke noe god erfaring med det. med mindre en har 4 subber. 2 fremme og 2 på midten.

A

ANM

Gjest
    Trykket ble også mindre rundt platespilleren.....
    Hvorfor
    har du ikke platespilleren på vegghylle?
    Fordi jeg vurderte at betongsålen var bedre som underlag. Det var ikke fordi at jeg nødvendigvis hadde et problem, bare at det massive trykket rundt anlegget ble lettere og at jeg oppfattet det som teoretisk positivt for platespilleren.

A

ANM

Gjest
    Når du flytter rundt, så er det vesentlig enklere om du bruker RTA funksjonen i REW kombinert med pink PN fra generatoren.med samme sekvenslengde på begge. Da kan du se på kurven i real time når du flytter. Det sparer vesentlig med tid.
    Hvilke innstillinger i RTA synes du gir best avlesning?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hvilke innstillinger i RTA synes du gir best avlesning?
    132k sekvenslengde. 5db mellom spl linjene. Også pink pn mellom 10-300hz for at det skal være mindre slitsomt å høre på. Lite vits å vise spesielt over 200hz i frekvens også inne på rta plottet. Plasseringen vil ha liten innvirkning oppi der.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Konkrete svar er lettere å forholde seg til:p er dessverre dårlig trent i tåkeprat. Så politiker kan jeg aldri bli.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Jeg har et tårn med subber bak hos meg. Og eneste måten å få den til å virkelig forsvinne, er ved å la den jobbe i komplett motfase og fungere som en aktiv bassfelle som fungerer både i frekvens og tidsdomenet. Håpløst uten digitale hjelpemidler egentlig. Ville forholdt meg til plassering foran.

Deler den også av ved 40hz.. Og fasevridning pga filteret gjør det alt annet enn enkelt å få til skikkelig.

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    300
    Sted
    Tranby
    Rel anbefaler å ha dem bak i hjørne. Man må da få fasen riktig og få nivået riktig.
    Skal du ha det analogt, så kan du bruke metoder du har kontroll på.
    Før jeg fikk romkorreksjon brukte jeg et gratis program som heter sweepgen og en db måler for å finne nivået på sub.
    Koble pc til forsterker.
    Send ut 40-50 hz på høyttalere mål og noter nivå på db måler (c kurve) i lytteposisjon. Gjenta det samme for sub, juster nivå til det blir likt.
    Prøv med et par forskjellige frekvenser for å kontrollere.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.254
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Etter å ha skrudd og lyttet noen dager nå ANM, hvordan vil du beskrive det du opplever med subber i oppsett kontra uten, selv om du kanskje ikke har skutt deg helt inn på deling og nivå? Svarer det til forventningene? selv kunne jeg ALDRI tenkt meg en rigg uten minst 2 subber8)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.854
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

Overhode ikke.

er så enkelt å forklare( nesten) handler ikke bare om det nede ved 10-20 og 30 hz det er snakk om å få det til å virke ved høyere lydtrykk, man kan ikke få to fattige 8" til å spille der nede når det skal bli trykk.
    dette er rett og slett umulig, da må mann opp i areal på membranene. Var der før att jeg trodde det, men det er ikke slik, finnes ikke noe som heter att det blir for store eller for mange elementer, det er rett og slett en gammel myte. Først når jeg fikk mange og store att det ble kontroll på det under 150hz.

A

ANM

Gjest
    Etter å ha skrudd og lyttet noen dager nå ANM, hvordan vil du beskrive det du opplever med subber i oppsett kontra uten, selv om du kanskje ikke har skutt deg helt inn på deling og nivå? Svarer det til forventningene? selv kunne jeg ALDRI tenkt meg en rigg uten minst 2 subber8)
    Jeg vet jeg har massevis av sleping og sliting til før jeg er overbevist om å ha funnet den rette plassen til dem, men er overbevist om at dette var riktige steget å ta. Musikken får en helt annen karakter og kraft, dette er bare morsomt. En ulempe er at det faktisk er lettere å merke svakheter i bassresponsen og dipper og peaker blir lettere å høre, men samtidig blir de gode plassene(for det er fler)lettere å identifisere bare ved hjelp av ørene. Er overrasket over hvor høyt jeg foretrekker å dele 50-60Hz, selv med portene på C4 åpne.

Som sagt har mange ting jeg ønsker å utforske før jeg slår meg til ro, men musikken nytes til det fulle i mellom slagene.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    @steinost:

Det kan jeg også akseptere. Det jeg lurte på var hvilken informasjon vi egentlig hører nede rundt 20-40Hz, men siden enkelte mente at dette tydeligvis var så provokativt å spørre om, og siden det tydeligvis måtte bety at jeg hadde en slags agenda, er det ikke så interessant å diskutere det lenger. Beklager, men takk for svar.

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Synes du er vel følsom Dazed, oppfatter ikke steinost som provosert. Er jo ikke alltid lett å beskrive opplevelser. Men du har sikkert hørt forskjellen mellom el.stater og apekister. Du kan ense bass med elstater, men apekistene fyller i langt større grad rommet med informasjonen. Subber gjør det samme, men enda mer overbevisende og presist.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt var det ikke han som var provosert. Bare forklarte hvorfor jeg ikke syntes det var noen vits i å ta den diskusjonen videre i denne tråden.

Men igjen: Jeg tviler ikke på at subber og svære elementer låter fett og har noe for seg. Det jeg lurer på er hva man faktisk hører/føler der nede i 20-40Hz-området, siden alle er enige om at det låter mye bedre når systemet går ned til 20Hz i stedet for ned til 40Hz. Selv i normal rock der de dypeste tonene fra bassgitaren ikke går under 41Hz. Det er et spørsmål, intet mer.

A

ANM

Gjest
    Er du sikker på at du hører 41 Hz, hva med 45Hz, 56Hz? Hovedhøyttalere må stå en viss plass for å oppfylle kravet om stereoillusjon, det er sjeldent den samme plassen som man oppnår god bassrespons. Subber er mer frigjort fra det kravet og kan plasseres der de gjør best nytte. Er det ikke info under 41Hz så gjengir de seff ingenting der. Jeg er klar over at det ikke ga deg noe svar, vet bare ikke hva jeg skal si.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt var det ikke han som var provosert. Bare forklarte hvorfor jeg ikke syntes det var noen vits i å ta den diskusjonen videre i denne tråden.

Men igjen: Jeg tviler ikke på at subber og svære elementer låter fett og har noe for seg. Det jeg lurer på er hva man faktisk hører/føler der nede i 20-40Hz-området, siden alle er enige om at det låter mye bedre når systemet går ned til 20Hz i stedet for ned til 40Hz. Selv i normal rock der de dypeste tonene fra bassgitaren ikke går under 41Hz. Det er et spørsmål, intet mer.
    Jeg skriblet akkurat ned mine lytte-opplevelser etter å ha hørt Kii Three i Kii-tråden. Det ble for meg en liten vekker ang. betydningen av å ha ting fullrange. De går glassklart ned til 20 hz. Flygler går ned til 30 hz feks. Og da jeg var der hørte jeg plutselig en del basstoner i akustiske piano-baserte låter som jeg aldri hadde lagt merke til før hjemme hos meg selv. Det er fullt mulig å leve veldig godt med høyttalere som ruller av 40, 45 eller 50 hz. Men jeg tror det gir en ekstra snert å ha oppsett som spiller med autoritet hele veien ned. Det er ikke nødvendigvis mye informasjon der (det er ikke så ofte pianister spiller på de aller dypestene tangentene på flygelet), men likevel fett når man får det med. Jeg vil likeel tippe at det er 30 hz som er den reelle grensen for ting som er tydelig hørbare.

En annen ting er selvfølgelig at slike ting kan være veldig veldig irriterende for naboer, hvis man ikke viser hensyn.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn