Hei - jeg er enig i at rør ofte kan føre deg nærmere musikkens sjel - og jeg tror det er trygt å si at man stort sett sitter lengre i lyttestolen med rør enn med transistor/SS. Noen SS forsterkere er latterlig oppløste og imponerende i lydbildet - men etter at man er imponert så sitter man igjen med flatbrød. (Eksempel kan være Mark Levinson som knuser alt og alle i detaljer og oppløsning og må være Platons definisjon på Hi-Fi - det perfekte - men som på en annen side kontinuerlig overanalyserer musikken din på en uforskammet måte)
Jeg samtykker på lang vei med rør-entusiastene her inne, men jeg endte opp med en SS-forsterker til slutt. (forklaring følger).
Transistor er ikke transistor - på samme måte som at rør ikke er rør. Det finnes noen gode SS-forsterkere som også evner å lyde musikalsk. Som eksempel har klasse-A forsterkere en mer varme enn A/B og har mer av rør-lyden i seg - men de er jo heller ikke gratis.
Jeg ønsker gjerne å handle en rør-forsterker og prøvde og lånte flere. Problemet mitt var at jeg hadde bestemt meg for å beholde høyttalerne - Martin Logan elektrostater - som går ned til svært lav impedans på 0,5 ohm (nesten kortslutning) - slik at alle rørfosterkere sliter med å følge med (de har ofte utgang på 2, 4 og/eller 8 ohm). Noen dyre rørfosterkere med stor båndbredde på trafoene håndterte dette bedre enn andre - men de kom aldri i nærheten av Gryphon sine SS-forsterke i kontroll (som ikke bruker trafoer men som er direkte koblet til høyttaleren). På ML mangler rør både oppløsning, romfølelse og "3D-lyd" samt at de har en "bløt" og ukontrollert bass.
Neste problem da er å finne en SS-forsrterker som også er varm og musikalsk. Jeg mener personlig at jeg lyktes i dette - selv om jeg fortsett mener at f.eks. Audio Research sine rør-forsterkere er mer varme og musikalske i mellomtonen - men de er ikke i nærheten så gode i lydbildet, detaljer, 3D i lydbildet balansert med en god varme og lytteopplevelse. Dette er ikke rør-forsterken sin skyld - de er bare inkompatible med Martin Logn sitt design - som etter min mening bør komme med en advarsel til alle rør-elskere.
Poenget er ikke å fortelle om min historie - men gi innsikt i hvordan denne reisen var og hvordan jeg tenkte over tid for å ende opp med riktig forsterker (for mitt behov) - og hvorfor jeg til slutt endte opp med transistor. Min Gryphon er ikke engang ren klasse A - selv om den opererer nærme klasse A - men poenget er at det er stor forskjell på SS-forsterke. Det prefererte valget kan med andre ord ligge innenfor både SS og rør - ettersom spennet av forskjeller er stort innenfor begge klassene.
Noen henviser til at noen her inne er eksperter på rør - og at vi skal lytte ekstra til denne personen. Dette stemmer helt sikkert når det kommer til kunnskap om hvordan forsterkerne opererer - men det musikalske inntrykket er det kun deg selv som kan avgjøre og beslutte. Jeg ble selv overrasket over hvor uenig jeg er i mange av bransjens gode og velmenende råd.
@Fun Fact: Det mange opplever som rør-lyd er faktisk en effekt av trafoene
Det er derfor Mcintosh SS-forsterkere ofte kan bli forvekslet med rør-forsterkere i lydopplevelsen ettersom de bruker trafoer sammen med SS. Rørforsterkere opererer med høy spenning - slik at en trafo er i praksis lange kobbertråder (som veier mye!) som reduserer spenningen - slik at de ikke dreper høyttalerne i andre enden. Man risikerer å miste mye detaljer på denne "lange veien" gjennom kopper for å si det slik.
Mcintosh bruker høy spenning på transistorene for å fjerne støy - og dermed trafoer mellom SS og høyttaler på samme måte som rør. Effekten av deres design er at når man øker volumet på forsterkeren så oppleves det ikke høyere - men at man fyller rommet med mer lyd. Det samme kan sies om rør vs. SS. Rør-forsterkere er derfor et "must" hvis man har mange gamle jazz-opptak - eller liker å lytte på Guns and Roses fra 80-tallet - de fikser alle synder i første ledd og det lyder herlig. SS-forsterkere er mer avhengig av at du har gode opptak i andre enden.
Valget av riktig forsterker avhenger derfor av ens egne og subjektive preferanser herunder musikk-smak og valg av høyttalere i tillegg til de visuelle og pragmatiske variablene som allerede er godt beskrevet av andre.