Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.297
    Antall liker
    18.706
    Torget vurderinger
    2
    Elektromotorer er også løsningen til sjøss.

    Det hevdes at 15-20 av de største fraktskipene alene står for like stort utslipp av klimagasser som hele verdens bilpark. Skal ikke gå god for dette, men at det er betydelig er i alle fall hevet over enhver tvil.

    Men slike mastodonter krever mye energi. Det som vil være en god løsning for disse er å la dem gå over på atomdrift. Dette er jo ikke noen ny sci-fi teknologi og har vært i bruk på større skip og ubåter i mange år. Selv på sivile skip har det vært i bruk.

    Man kan gjerne ende opp med et lokalt avfallsproblem et eller annet sted, men det er nå likevel ganske så mye bedre det enn at hele kloden blir oppvarmet hurtigere enn den ellers ville blitt.
    Ikke klimagasser som CO2, men NOx. Verdens seksten største containerskip slipper ut like mye NOx som verdens bilpark. Men gjør for det meste dette til havs, det er da skipsmotorene går for fullt. Ellers er det bare å ta en tur til Geiranger midt i cruise-sesongen for å oppleve hvor forjævlig mye NOx skip slipper ut.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Elektromotorer er også løsningen til sjøss.

    Det hevdes at 15-20 av de største fraktskipene alene står for like stort utslipp av klimagasser som hele verdens bilpark. Skal ikke gå god for dette, men at det er betydelig er i alle fall hevet over enhver tvil.

    Men slike mastodonter krever mye energi. Det som vil være en god løsning for disse er å la dem gå over på atomdrift. Dette er jo ikke noen ny sci-fi teknologi og har vært i bruk på større skip og ubåter i mange år. Selv på sivile skip har det vært i bruk.

    Man kan gjerne ende opp med et lokalt avfallsproblem et eller annet sted, men det er nå likevel ganske så mye bedre det enn at hele kloden blir oppvarmet hurtigere enn den ellers ville blitt.
    Ikke klimagasser som CO2, men NOx. Verdens seksten største containerskip slipper ut like mye NOx som verdens bilpark. Men gjør for det meste dette til havs, det er da skipsmotorene går for fullt. Ellers er det bare å ta en tur til Geiranger midt i cruise-sesongen for å oppleve hvor forjævlig mye NOx skip slipper ut.
    Nåh, da har jeg misforstått litt disse påstandene. Greit med en oppklaring.

    Although international maritime transport is the most energy efficient mode of mass transport and only a modest contributor to worldwide CO 2 emissions (2,7% in 2007), a global approach for further improvements in energy efficiency and emission reduction is needed as sea transport is predicted to continue growing significantly in pace with world trade.

    Text is from an IMO is from a note
    GREENHOUSE GAS EMISSIONS FROM SHIPS ENGAGED IN IN
    TERNATIONAL TRADE dd. Nov. 5 2010.

    Men dette er jo maritim transport totalt sett, og ikke bare en håndfull skip.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.297
    Antall liker
    18.706
    Torget vurderinger
    2
    Elektromotorer er også løsningen til sjøss.

    Det hevdes at 15-20 av de største fraktskipene alene står for like stort utslipp av klimagasser som hele verdens bilpark. Skal ikke gå god for dette, men at det er betydelig er i alle fall hevet over enhver tvil.

    Men slike mastodonter krever mye energi. Det som vil være en god løsning for disse er å la dem gå over på atomdrift. Dette er jo ikke noen ny sci-fi teknologi og har vært i bruk på større skip og ubåter i mange år. Selv på sivile skip har det vært i bruk.

    Man kan gjerne ende opp med et lokalt avfallsproblem et eller annet sted, men det er nå likevel ganske så mye bedre det enn at hele kloden blir oppvarmet hurtigere enn den ellers ville blitt.
    Ikke klimagasser som CO2, men NOx. Verdens seksten største containerskip slipper ut like mye NOx som verdens bilpark. Men gjør for det meste dette til havs, det er da skipsmotorene går for fullt. Ellers er det bare å ta en tur til Geiranger midt i cruise-sesongen for å oppleve hvor forjævlig mye NOx skip slipper ut.
    Nåh, da har jeg misforstått litt disse påstandene. Greit med en oppklaring.

    Although international maritime transport is the most energy efficient mode of mass transport and only a modest contributor to worldwide CO 2 emissions (2,7% in 2007), a global approach for further improvements in energy efficiency and emission reduction is needed as sea transport is predicted to continue growing significantly in pace with world trade.

    Text is from an IMO is from a note
    GREENHOUSE GAS EMISSIONS FROM SHIPS ENGAGED IN IN
    TERNATIONAL TRADE dd. Nov. 5 2010.

    Men dette er jo maritim transport totalt sett, og ikke bare en håndfull skip.
    Maritim transport produserer selvsagt en god del CO2, spesielt fordi den for det meste går på skitten brunolje/bunkers. Men "memet" om at de seksten største containerskipene tilsvarer verdens biler gjelder for NOx, men ble uklart rapportert dengang det kom, så det er en del forvirring rundt det.

    Så det ble oppslag som dette:
    How 16 ships create as much pollution as all the cars in the world | Daily Mail Online
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Opel Ampera-E: Noen som kjenner til hvor kjapt man kan lade opp bilen hjemme? Denne er aktuell som arbeidsbil, men da må den tåle dagsetapper på 25-30 mil og kunne lades opp hjemme på nattestid, maks 12 timers ladetid.
    Du kan vel bruke 1km pr Ampere pr time når det kommer til hjemmelading. 300/12 = 25. Så hvis man har muligheten til å legge inn en 32A enfas kurs og en ladestasjon så skulle det være mulig. Ikke alle nettleverandører som er glad i slike løsninger, så man kan få problemer noen steder. Best å høre med en lokal elektriker om dette. Har man 400V er det vel litt lettere. Vel ikke om Ampera støtter lading med 3-faser, noe som ikke er problem for kraftselskapet.
    230V 32A er ikke noe problem. 400V har jeg ikke tilgang til. Hvis Opel leverer hjemmelader som kan utnytte 32A-kurs rimelig fullt ut så skal det holde. Har ikke lest meg opp på elbilforum, mulig det står mer der. Mener det har vært litt diskusjon rundt maks ladehastighet på Amera-E/Bolt i de ulike markedene osv.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.108
    Antall liker
    14.666
    Om vi tar Teslas tall som utgangspunkt (rekkevidde 400km) - min erfaring er at det stemmer ganske greit i Norge 3/4 av året. Om vinteren blir rekkevidden en god del kortere avhengig av temperatur og topografi. Eksempelvis kjører jeg fra Oslo til hytte utenfor Trysil, når det er -10 eller så går det akkurat (dvs jeg lader på Eleverum underveis, men ville ergaringsmessig ankommet med kanskje 20km rekkevidde - en sjanse jeg ikke tar med småunger og oppe på fjellet). Turen er 234 kilometer, men det er netto nesten 700 høydemeter oppoverbakke og ganske mye motorvei i 110-120 med skiboks og generelt smekkfull bil. Lengste jeg har kjørt om "sommeren" (det var fin, norsk sommer med 1-10 varmegrader på turen) er 375 kilometer, da hadde jeg ca 20 igjen når jeg kom frem. Det inkluderte turen over Strynefjellet (Sunnmøre-Lillehammer). Merker godt forskjellen på 60-80km/t og 100-120km/t på forbruket.

    100 høydemeter netto stigning tar med Tesla 2500kg * 100 meter *9.81 m/s^2 = 2.350.000J = 0.68kWh ~ 3.5km rekkevidde. Selvsagt mindre for en Opel med betydelig mindre vekt og mindre generelt forbruk.

    Men det er som sagt viktig å være klar over hvor mye hyppig nedkjøling av kupeen tar. På en forvarming på Teslaen om vinteren mister jeg typisk 4-5 kilometer oppgitt rekkevidde. Om du har veldig mange stopp underveis vil dette spise mye av din tilgjengelige rekkevidde. Skal ikke stå parkert veldig lenge før temperaturen i bilen faller ganske mye når det er en del minusgrader utendørs. Jeg kjører også stort sett på veier som er saltede og følgelig bare. Om det er slapseføre suger det også visstnok mye rekkevidde, men jeg har nesten ingen erfaring med det siden det er lite slaps på hovedveiene på Østlandet.

    Om du har en kjøretur pr dag som er oppimot 30 mil og med en del stopp underveis må du sannsynligvis regne med å lade en gang underveis når det er kaldt. Ikke mye, men litt påfyll kan bli nødvendig.

    På korte kjøreturer om vinteren er forbruket fort 2-3 ganger så høyt som det oppgitte grunnet den realtivt sett store andelen energi som går til oppvarming.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Opel Ampera-E: Noen som kjenner til hvor kjapt man kan lade opp bilen hjemme? Denne er aktuell som arbeidsbil, men da må den tåle dagsetapper på 25-30 mil og kunne lades opp hjemme på nattestid, maks 12 timers ladetid.
    Du kan vel bruke 1km pr Ampere pr time når det kommer til hjemmelading. 300/12 = 25. Så hvis man har muligheten til å legge inn en 32A enfas kurs og en ladestasjon så skulle det være mulig. Ikke alle nettleverandører som er glad i slike løsninger, så man kan få problemer noen steder. Best å høre med en lokal elektriker om dette. Har man 400V er det vel litt lettere. Vel ikke om Ampera støtter lading med 3-faser, noe som ikke er problem for kraftselskapet.
    230V 32A er ikke noe problem. 400V har jeg ikke tilgang til. Hvis Opel leverer hjemmelader som kan utnytte 32A-kurs rimelig fullt ut så skal det holde. Har ikke lest meg opp på elbilforum, mulig det står mer der. Mener det har vært litt diskusjon rundt maks ladehastighet på Amera-E/Bolt i de ulike markedene osv.
    Det det står på er hvilken lader som sitter i bilen. Hjelper lite om man har mye strøm til rådighet hjemme om ikke laderen kan svelge unna. Snakk med forhandleren så får du sikkert et klart svar på hva som er maks kapasitet på den.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.935
    Sakset fra en brosjyre hos Opel:
    "Skulle du trenge litt akutt påfyll av energi,
    vil 30 minutter på en 50 kW DC hurtiglader
    gi deg 150 kilometer rekkevidde. (Gjennomsnitt
    basert på foreløpige NEDC-tester)
    I tillegg til hurtiglading, kan du også fylle
    opp batteripakken på 60 kWt hjemme, enten
    via en tradisjonell stikkontakt, eller fra
    en fastmontert hjemmelader.
    Du kan selvsagt også benytte deg av ett
    av mange AC ladepunkter som gir deg 3.6
    kW eller 7.2 kW. Takket være den store batteripakken
    i Ampera-e, vil du trolig svært
    sjelden ha behov for å lade batteriet fra
    helt opp til 100 prosent."

    http://www.opel.no/content/dam/Opel...er/personbiler/opel_ampera/Ampera-e-Flyer.pdf

    Ser ut som de har spandert på en 7,2 kW lader til den.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Sakset fra en brosjyre hos Opel:
    "Skulle du trenge litt akutt påfyll av energi,
    vil 30 minutter på en 50 kW DC hurtiglader
    gi deg 150 kilometer rekkevidde. (Gjennomsnitt
    basert på foreløpige NEDC-tester)
    I tillegg til hurtiglading, kan du også fylle
    opp batteripakken på 60 kWt hjemme, enten
    via en tradisjonell stikkontakt, eller fra
    en fastmontert hjemmelader.
    Du kan selvsagt også benytte deg av ett
    av mange AC ladepunkter som gir deg 3.6
    kW eller 7.2 kW. Takket være den store batteripakken
    i Ampera-e, vil du trolig svært
    sjelden ha behov for å lade batteriet fra
    helt opp til 100 prosent."

    http://www.opel.no/content/dam/Opel...er/personbiler/opel_ampera/Ampera-e-Flyer.pdf

    Ser ut som de har spandert på en 7,2 kW lader til den.
    Det ser ut til å stemme.

    Utstyrsnivå | Opel Ampera-e | Opel Norge

    "Ytelse

    60 kWt batteri
    Motoreffekt 150 kW / 204 hestekrefter
    AC 7,2 kW on-board lader
    DC 50 kW hurtigladekapasitet
    Regenerativ bremsing
    Intelligent lading"
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.764
    Antall liker
    1.301
    Torget vurderinger
    1
    333000 for Ampera med alt utstyr du får på den. Definitivt ingen upris.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Sakset fra en brosjyre hos Opel:
    "Skulle du trenge litt akutt påfyll av energi,
    vil 30 minutter på en 50 kW DC hurtiglader
    gi deg 150 kilometer rekkevidde. (Gjennomsnitt
    basert på foreløpige NEDC-tester)
    I tillegg til hurtiglading, kan du også fylle
    opp batteripakken på 60 kWt hjemme, enten
    via en tradisjonell stikkontakt, eller fra
    en fastmontert hjemmelader.
    Du kan selvsagt også benytte deg av ett
    av mange AC ladepunkter som gir deg 3.6
    kW eller 7.2 kW. Takket være den store batteripakken
    i Ampera-e, vil du trolig svært
    sjelden ha behov for å lade batteriet fra
    helt opp til 100 prosent."

    http://www.opel.no/content/dam/Opel...er/personbiler/opel_ampera/Ampera-e-Flyer.pdf

    Ser ut som de har spandert på en 7,2 kW lader til den.
    Synes fremdeles det er litt uklart hvor kjapt man lader hjemme. Den henvisningen til 7,2kW går vel på at bilen er kompatibel med ladere på 7,2kW, men hvorvidt bilen faktisk utnytter dette fullt ut er litt uklart?!

    Uansett, en henvendelse til forhandler bør oppklare dette. Elbilforum har garantert svaret etter hvert.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.935
    Neida, dette er klart som blekk. Hvis brosjyren stemmer, så har den en ombordlader for 7,2 kW.
    En hjemmeladeboks er nødvendig for å nyttiggjøre seg denne effekten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.049
    Antall liker
    40.363
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sikringen hjemme vil begrense. Vanlig en-fase 16 A er 3,6 kW, og jeg ville nok lagt meg noen A under for å ha litt sikkerhetsmargin på sikringer og varmgang. Si 13 A eller 3 kW som realistisk fra en 16 A kurs. Selvsagt, ingen ting hindrer deg fra å installere en 32 A kurs hjemme heller.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.182
    Antall liker
    10.949
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Krever ikke 32 A godkjenning fra lokal strøm- eller nettleverandør?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.108
    Antall liker
    14.666
    Det varierer. Men det kan gi skjevlast på fasene på lokal trafo og det liker de dårlig.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.297
    Antall liker
    18.706
    Torget vurderinger
    2
    Hvem har sagt at hydrogensatsing ikke gir avkastning. Asbjørn har allerede vært innom Spetalens seneste manøver, men man må gi styremedlem Spetalen i NEL honnør for å vite når man skal gå inn og ut av dette satsingsområdet:

    Spetalen med eventyrlig gevinst i Nel - DN.no

    177 millioner i gevinst på noen korte måneder er ikke til å kimse av. Og nå som han har solgt seg helt ut slipper han å ligge våken om natten og frykte for at aksjen faller videre.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.049
    Antall liker
    40.363
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For drosjenæringen har dagens elbiler for kort rekkevidde og lading tar for lang tid:
    Snart skal alle drosjene i Oslo være utslippsfrie - Aftenposten
    Nope.
    Trond har verdens første Tesla-taxi - Dagbladet
    Lasse sparer nesten 100.000 kroner i året på å kjøre Tesla | ABC Nyheter
    First Tesla Taxi in America after 100,000 miles: Why every taxi driver should consider going electric

    Jeg har også spurt en del drosjekusker som kjører Tesla om deres erfaringer. Det er ikke noe problem å holde en Model S i to-skifts drift som taxi i Oslo-området. Den daglige kjørelengden er ikke så voldsomt stor, bare 150-250 km, så en rød 400V trefas-kontakt holder fint til å lade over natten. Hvis det er flere Gardermoen-turer etter hverandre stopper de bare ved en semi-hurtig lader og topper opp der. Økonomien i caset er ifølge dem ekstremt god, også når man kjører mer landevei med base f eks i Moss eller Sarpsborg.

    Begrensningen ligger i at bilene fortsatt er dyre i innkjøp så lenge Tesla Model S og X er de eneste reelle alternativene, og at takhøyden i baksetet på en Model S er litt for lav.

    Dessverre ikke noe case for hydrogen der heller.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.297
    Antall liker
    18.706
    Torget vurderinger
    2
    Med hundre enheter energi får jeg tre ganger så lang kjørelengde med elbil som med en hydrogenbil.

    Merkelig at dette skal være så vanskelig å forstå?
    Spesielt siden hydrogendrivstoffet, for de 100 energienhetene, blir dyrere enn elektrisiteten som lader batterier til samme energimengde.

    Men slik går dagene.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Begrensningen ligger i at bilene fortsatt er dyre i innkjøp så lenge Tesla Model S og X er de eneste reelle alternativene, og at takhøyden i baksetet på en Model S er litt for lav.
    Ja nettopp. Og det er som nevnes i artikkelen jeg la ut også. Teslaen regnes som for dyr for mange i drosjenæringen. Den koster det dobbelte av en vanlig drosje.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.803
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Rask lading hjemme kan løses enkelt ved å installere et batteri hjemme. Tesla Powerwall, Nissan xStorage er eksempler som er rett rundt hjørnet. Andre fabrikanter holder også på med dette. Dette gir muligheter for rask lading, ev. lading av flere biler samtidig hvis sameie eller borettslag har begrenset med tverrsnitt på kabler inn til sikringskap. Et stort stasjonært batteri kan lades med f.eks.16A fra strømnettet ev. med solstrøm i tillegg. Og da har man mulighet for å kunne lade hurtig fra dette batteriet. Kommer til å skje mye i denne bransjen nå.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.297
    Antall liker
    18.706
    Torget vurderinger
    2
    Begrensningen ligger i at bilene fortsatt er dyre i innkjøp så lenge Tesla Model S og X er de eneste reelle alternativene, og at takhøyden i baksetet på en Model S er litt for lav.
    Ja nettopp. Og det er som nevnes i artikkelen jeg la ut også. Teslaen regnes som for dyr for mange i drosjenæringen. Den koster det dobbelte av en vanlig drosje.
    Ja, for Toyota Mirai er jo et kupp til 609.000. (Og da er den tungt subsidiert av Toyota, forøvrig).

    Hydrogenbilen Toyota Mirai er i salg - DinSide
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennende å se hva hybdrid biler av typen Hyundai FE Fuel Cell Concept vil koste og hva rekkevidden blir. Nå er den stund frem til 2022 og mye kan skje både innen batteriteknologi og hydrogen innen den dag. Men per dags dato så er utvalget av elbiler med tilstrekkelig rekkevidde til drosjenæringen for dårlig. Selv om det fungerer bra for flere i den næringen med Tesla, så ville jeg også tro at flere her kunne tenke seg enda bedre rekkevidde.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.803
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det vil komme mange elektriske biler som vil passe som Taxi (og dermed også passe som eneste bil for de aller, aller fleste). BMW i5 er på trappene og både PSA (som nå har kjøpt Opel/Vauxhall) og Volkswagen har mange elbiler rundt hjørnet.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    BMW i5 har forventet lansering tidligst 2220. Det blir neppe en spesielt rimelig bil heller. Og det samme med Audi sin e-tron quattro som kommer neste år. Det blir meget kostbare biler. Opel e-ampera egner seg ikke godt til taxi, det er en liten bil. Joda, det vil komme flere alternativer garantert, men det også vil gå noen år. Da kan også mye ha skjedd med andre teknologier.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Oversiktlig, men ikke uten rariteter:

    Sitat: "Maks ladeeffekt = 3,6 kW, 16A. Maks ladehastighet 20 - 25 km per ladetime. Den vil da teoretisk kunne lade fra tomt til fullt batteri på under 5 timer."

    Hvordan kan man rekke å lade fullt et batteri som gir 300+ km i kjørelengde på bare fem timer når ladefarten er på 20-25 km per time? Da tar det jo minimum 12 timer, helst mer. Ladefarten går jo også ned når batteriet nærmer seg fullt, men selv uten å ta hensyn til det kan det umulig la seg gjøre å lade opp på fem timer via vanlig enfase 16A.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.108
    Antall liker
    14.666
    Ladefartn går neppe ned mot slutten med så lav ladestrøm som du vil ha hjemme. På Tesla lader den vel med 25kwh effekt heltpp slutten.

    Det er klønete skrevet av salto men bilen takler nok 230v 32a (7.2kw). Ring Opel, det er nok det tryggeste
     
    6

    65finger

    Gjest
    hva har skjedd de siste årene med hydrogendrevne biler og infrastruktur? må man fortsatt dra til Drammen for å fylle tanken. Jeg har sett 3 hydrogendrevne biler hittil. Bor i Oslo
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.297
    Antall liker
    18.706
    Torget vurderinger
    2
    hva har skjedd de siste årene med hydrogendrevne biler og infrastruktur? må man fortsatt dra til Drammen for å fylle tanken. Jeg har sett 3 hydrogendrevne biler hittil. Bor i Oslo
    Du finner en oversikt her:
    https://www.google.com/maps/d/viewe...6s&ll=59.65539293114021,10.35993039999994&z=8

    Det bygges nå en god del.

    Norsk Hydrogenforum - Ofte stilte spørsmål
    https://www.tu.no/artikler/her-kommer-de-nye-uno-x-hydrogenstasjonene/277582
    Kanskje starte en Hydrogenbiler - Gode nyheter! tråd, orso? Der du kan linke til alle de fine hydrogenbilmodellene som er på vei?

    Hyundai har sett lyset:
    https://cleantechnica.com/2016/06/1...rs-not-competitive-hydrogen-fuel-cell-expert/

    Toyota biter i seg skuffelsen: https://electrek.co/2016/11/07/toyo...ectric-cars-2020-hydrogen-fuel-cells-failing/

    You cannot fill up like you do with gasoline or diesel. It is actually pretty ridiculous how hard it is to fill up a HFC powered car
    You won’t even go 100 miles on current tech hydrogen tanks that are still safe to carry around in a car
    Fuel cells wear out crazy fast and are hard to regenerate
    Hydrogen as a fuel is incredibly hard to make and distribute with acceptably low losses
    Additionally,

    Hydrogen fuel cells have bad theoretical and practical efficiency
    Hydrogen storage is inefficient, energetically, volumetrically and with respect to weight
    HFCs require a shit ton of supporting systems, making them much more complicated and prone to failure than combustion or electric engines
    There is no infrastructure for distributing or even making hydrogen in large quantities. There won’t be for at least 20 or 30 years, even if we start building it like crazy today.
    Hydrogen is actually pretty hard to make. It has a horrible well-to-wheel efficiency as a result.
    Easy ways to get large quantities of hydrogen are not ‘cleaner’ than gasoline.
    Efficient HFCs have very slow response times, meaning you again need additional systems to store energy for accelerating
    Even though a HFC-powered car is essentially an electric car, you get none of the benefits like filling it up with your own power source, using it as a smart grid buffer, regenerating energy during braking, etc.
    Battery electric cars will always be better in every way given the speed of technological developments past, present and future
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.049
    Antall liker
    40.363
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Begrensningen ligger i at bilene fortsatt er dyre i innkjøp så lenge Tesla Model S og X er de eneste reelle alternativene, og at takhøyden i baksetet på en Model S er litt for lav.
    Ja nettopp. Og det er som nevnes i artikkelen jeg la ut også. Teslaen regnes som for dyr for mange i drosjenæringen. Den koster det dobbelte av en vanlig drosje.
    Vel, det du nevnte i innlegget jeg kommenterte var ladetid og rekkevidde, og det er jo noe helt annet.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mange av disse argumentene mot hydrogen kunne man ha brukt mot elbil for en del år siden også. Det virker nesten søkt. Her tar man utgangspunkt i null utvikling, ingen statlig støtte for utbygging av stasjoner, at strømmen utelukkende kommer fra kullkraftverk, at ikke prisene vil falle i særlig grad osv. At Toyota skal lage små elbiler sier ingenting om at de legger ved hydrogen satstingen. De vil selvsagt spille på begge hester. Argumentene er for dårlige slik jeg ser det.

    Allerede nå med andre generasjon Hyundai så har f.eks utviklingen vært betraktelig.
    Ifølge Hyundai vil det nye brenselcellesystemet være 20 prosent lettere og 10 prosent mer effektivt enn det som sitter i dagens ix35. I tillegg skal effekttettheten ha økt med 30 prosent
    Synes dette poenget var godt:
    Hydrogen er en ressurs som vi vil ha for evig og alltid i motsetning til oljen. Hydrogen er lagring av overskuddsenergi på samme måte som vannbassengene vi har i fjellene i Norge, eller som olje/bensin er et energilager idag. Forskjellen er bare det at fossilt lagret energi ødelegger planeten vår... Skulle likt å se alle med bil i India og Kina koblet bilen sin til strømnettet. Ville gått rett til ein varm plass.
     
    6

    65finger

    Gjest
    En stor forskjell på hydrogen og elektriske biler er at det finnes millioner av stikk- kontakter mot ingen hydrogen stasjoner. Ok en 2-3 stk. Forutsettningene for å lykkes med de to teknologiene er svært forskjellige
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.634
    Antall liker
    7.301
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det gode poenget er svada. Pr i dag så lages hydrogen hovedsakelig fra hydrokarboner - ikke vha elektrolyse.

    Det glemmes totalt at hydrogen ikke er energikilde, men en energibærer, og all omforming av energi til annen form innebærer tap.

    Elektrolyseprosessen er i tillegg ineffektiv, så om en nå går over til elektrolyse, så svir en av energi på å lage hydrogenet. Uansett hvordan hydrogenet lages, si innebærer den videre veien at en svir av energi på å komprimere det, en svir av energi på å distribuere det, og så skal en i tillegg svi av energi på å omdanne det tilbake til strøm igjen.

    En har vannvittig mye bedre effektivitet med å lage strøm, overføre det via kabel (som du uansett må gjøre, om en bruker elektrolyse), og så mellomlagre på batteri før bruk.

    Johan-Kr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.297
    Antall liker
    18.706
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må faktisk få lov å le litt, orso. Men tiden vil jo vise hvordan det går.

    De har, simpelthen, ikke fått det til så det blir økonomi i det, fordi elbiler er blitt mye bedre enn noen forestilte seg for bare ti år siden, og utviklingen er fortsatt i starten, mens hydrogen ikke er kommet stort videre på lenger tid enn det.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.297
    Antall liker
    18.706
    Torget vurderinger
    2
    Som pendler kjører jeg cirka 30 000 kilometer hvert år i min Skoda Octavia med dieselmotor. Med et gjennomsnittsforbruk på 0,6 liter per mil, slurper den i seg totalt 1800 liter diesel. Med en pumpepris på 12,50 kroner per liter, utgjør det 22 500 kroner i året - et solid innhugg i privatøkonomien.
    Gjennomsnittlig strømforbruk for elbiler varierer etter temperatur og kjøremønster. Basert på kjøredata fra flere elbiltester, anslår jeg mitt snittforbruk til 17 kWh/100 km og et årlig forbruk (30 000 km) på 5100 kWh.
    Gjennomsnittprisen på strøm fra mitt strømselskap i januar 2016 var 43,75 øre/kWh. Ganger vi dette med 5100 kWh, gir det en total ladekostnad på 2231 kroner per år. I tillegg kommer ekstra nettleie på cirka 2000 kr/år.


    Diesel er vel i snitt litt over kronen dyrere nå.

    ...

    Du bruker hydrogen for ni kroner per 10 kilometer. Motorjournalisten i regnestykket bruker altså 27.000 på sine 30.000km/år.

    (Hydrogen blir solgt per kilo, ikke per liter, og en kilo hydrogen koster ca. 90 kr per kilo. En tommelfingregel sier at man kan kjøre 10 kilometer på 100 gram hydrogen, altså en kostnad på 9,- per mil.)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.108
    Antall liker
    14.666
    Ikke glem nettleien. Utover det helt enig

    Edit glem det nettleie var med
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.327
    Antall liker
    8.781
    Torget vurderinger
    1
    Synes det er godt gjort å bruke 0,6 på mila med en Octavia. Til sammenligning bruker A6 min 0.5 liter på mila i snitt. Jeg kjører også 30 000km i året. Den rundet forøvrig 531 600 km i dag.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn