Litt kanskje, selv om vi dimensjonerer etter maks last. En langtur i året tilsier stoooooor bilHar ikke det mye med geografi å gjøre? Hva er det mest praktiske og økonomiske (og antagelig også miljøvennlige) ute i distriktet der man har lange avstander og får byer der NOx og partikkelutslipp er et problem? Man fikk jo et økonomisk incitament for noe år siden, og mange ser også på drivstoffutgiften som viktig (noe det jo ikke er i det store og hele), og nå koster jo diesel gjerne 3 kr mindre pr. liter enn bensin hvis man bare passer på å fylle tanken på de rette tidspunktene.
Ja, jeg er stadig litt overrasket over at folk rundt meg kjøper nye biler til 500+ tusen med diesel i disse dager. Sikkert ikke helt på bærtur, men jeg er mer kommet på tanker om en e-Golf 2017 og om ikke den kan dekke behovene for 4 stk.Det er en grei og logisk historie. Jeg tenker mer på nybilkjøpere og monster-SUVer.
En henger blir liggende mer i dragsuget på en mindre aerodynamisk bil.Fysikken mht ekstra vekt, ekstra luftmotstand og ekstra friksjon er uavhengig av motortypen. Men elbiler generelt er svært aerodynamiske så der er den relative endringen større.
At drivstofforbruket knapt øker med henger på en fossilbil er uansett tullball. Det må leveres en ekstra mengde energi for å trekke henger, og denne ekstra energien blir fortsatt konvertert fra bensin/diesel med en virkningsgrad på 30% på en god dag.
Det sagt så er Tesla Model x en bil for soccer mums. Den er ikke et spesielt godt alternativ til en normal SUV i same størrelse utover å være ca like stor.
Joda, men de fleste av oss lever ikke av prosenter. Kan du leve bedre med at prisen på tyggegummi går opp med 10% eller med at prisen på den boligen du har planlagt å kjøpe går opp med 10%?Tror heller at vi snakker forbi hverandre.
Selv om energibehovet for tilhenger er ca likt så vil prosentvis økning av forbrukt energi avhenge av hvor effektivt utgangspunktet er.
Nå må du gi deg med maset Denne Elon fyren hadde ikke bruk for hengerfeste - hvorfor skulle andre ha det behovet..?Det er jo vel å bra at de kommer med nye gigantiske konstruksjoner, som kan trekke med seg enda større ting. Men for oss med mer hverdagslige behov, som strengt talt kunne kjørt en bitteliten bil til daglig, men vet veldig godt at man har bruk for muligheter for litt ekstra plass (f.eks når man bytter høyttalere) innimellom, så hadde det vært fint å hatt mulighet til å hekte på en henger ved behov istedenfor å måtte kjøpe en kjempestor bil.
Lånte meg en sånn i vinter, god å kjøre i tettbygd strøk og rekkevidden var 7-8 mil.Utvikling eller ikke. Jeg vurderer en liten elbil som kona kan bruke til og fra jobb, og til litt handling og sånt. Og som jeg kan bruke mellom hullene på golfbanen. Er denne grei, eller blir det for smått og for kort rekkevidde?
Vis vedlegget 437526
Ville heller ha kjøpt en brukt Nissan Leaf. Helt annen komfort, kvalitet og bedre rekkevidde.Utvikling eller ikke. Jeg vurderer en liten elbil som kona kan bruke til og fra jobb, og til litt handling og sånt. Og som jeg kan bruke mellom hullene på golfbanen. Er denne grei, eller blir det for smått og for kort rekkevidde?
OK. Rekkevidden skremmer litt.... Takk for svar. Dessuten tente ikke kona noe særlig på ideen.Ville heller ha kjøpt en brukt Nissan Leaf. Helt annen komfort, kvalitet og bedre rekkevidde.Utvikling eller ikke. Jeg vurderer en liten elbil som kona kan bruke til og fra jobb, og til litt handling og sånt. Og som jeg kan bruke mellom hullene på golfbanen. Er denne grei, eller blir det for smått og for kort rekkevidde?
Da er jo saken klar....OK. Rekkevidden skremmer litt.... Takk for svar. Dessuten tente ikke kona noe særlig på ideen.Ville heller ha kjøpt en brukt Nissan Leaf. Helt annen komfort, kvalitet og bedre rekkevidde.Utvikling eller ikke. Jeg vurderer en liten elbil som kona kan bruke til og fra jobb, og til litt handling og sånt. Og som jeg kan bruke mellom hullene på golfbanen. Er denne grei, eller blir det for smått og for kort rekkevidde?