Jeg fik det ikke skrevet tydeligt nok.Det statiske bildet som du tegner av nålen som blir bendt litt innover medfører neppe noe praktisk problem. Det er ingen grunn til at armen skal helle i noen retning for å kompensere - en luftarm skal helst være 100% i vater for å virke optimalt. Tangentialarmer har stor bevegelig masse i horisontalplanet og en kan lett se at nålefanen beveger seg uhindret til begge sider under avspilling. Det er friksjonen i sporet som trekker både tangentiale og radiale armer innover, det er vel ikke forskjell på det? Ser andre har kommet med gode forklaringer på akkurat det fenomenet.Hvis ikke tangentarmen har en motor, som drar armen indover (som f.eks Beogram), er det friktionen imellem nål og rille, der fører armen ind.
Hvilket betyder nålen står med et bitte tvist indad, som igen kan kompenseres med, pladespiller gives en lille hældning indad, eller pu gives et lille tvist udad.
Under hvilke forhold skal det kunne høres? Mener du at sideveis bevegelser er så store at de genererer en hørbar amplityde? Da må de isåfall ha en frekvens som er i det hørbare området? Kan du utdype dette litt?Det lumske med de ret bevægelige luftpudearme er, når moduleringer fører armen i først den ene retning, så den anden, vil armen blive urolig. Og det kan høres.
Ja det vil være et megaproblem.Hvis armen hadde klart å følge etter alle pickupens bevegelser, så hadde vi hatt et problem.....
Klarer egentlig ikke se forskjell på tangentialarm med en viss masse og en radialarm med det samme og et frittløpende lager. Om man ser sideveisbevegelser kan man være temmelig sikker på at dette ikke dreier seg om musikkinnhold som går tapt. Synes Nils virker forutinntatt og betviler hans påståtte brede erfaring, både hva gjelder 12" og tangential. De er rett og slett for kategoriske og unyanserte til å være selvopplevde.
Ja, det stemmer nok det. Men hvordan kan økt masse resultere i dårligere bassrespons?
Greit nok det, men synes det er merkelig med så kategoriske påstander om du har så bred erfaring som du hevder. De fleste bevandrede jeg kjenner har et langt mer nyansert syn, selv om de om de har preferanser.
Har forsøkt det her; https://en.wikipedia.org/wiki/FrictionSynes du/dere faktisk skal sette dere inn i definisjonen på friksjon før dere fortsetter, fordi det hersker ingen tvil om at rillene i platen utgjør en friksjon med både en statisk og kinetisk verdi som holder nål på plass og tvinger arm mot senter. Definisjonen er enkel og utelukker ikke synlige ujavnheter med veldefinerte vinkler. Tyngdekraft er også ivaretatt i friksjonens enkle formel.
Det er friksjonNei, selvsagt er det ikke tyngdekraften som driver nålen innover (eller utover).
Tyngdekraften trykker nålen fast mellom rilleveggene, og når disse beveger seg innover eller utover følger nålen med....
Fordi det er vanskelig å se den umiddelbare analogien mellom bildekk og framdriften av en bil og pickupens vandring i rillen?Forstår egentlig ikke hvorfor det er så vanskelig å se. Når vi snakker om bildekk er det alltid naturlig å snakke om friksjon eller grep. Vi har forskjellige metoder for å få dekket til å skape grep, men vi kaller det fortsatt grep. Gummiblanding, mønsterdybde og kontaktflate er alle faktorer som avgjør friksjonen. I leire kreves det knaster eller skovler for å grave seg ned og få grep. Gravitasjonen trykker knastene ned, friksjon driver bil frem
For å flytte armen på en ønsket måtte kreves det riller. Skating er en uønsket bieffekt av totalfriksjonen.
Men er du enig i at friksjon mellom skruene og underlag driver den frem?Nei, ser fremdeles ikke relevansen, men kul maskin.
Er det bare friksjon som hindrer et tog i å skli sidelengs av skinnene?
Det er ikke slik det ser ut hos meg. Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i denne beskrivelsen. Nettopp armens relativt sett store bevegelige masse i det horistontale planet motvirker jo den effekten du her beskriver. Sakte sideveis bevegeleser, slik som følge av usentrerte plater får armen til å bevege seg fra side til side, ja, men dette foregår jo ikke i hørbare frekvenser. Hurtige bevegelser av nålefanen klarer ikke å sette hele armen i bevegelse og er dermed effektivt dempet av armens (relativt store) masse?Og det får den konsekvens, at armen hele tiden kommer halsende efter pu, med sidevejs-bevægelser til følge.
Når du ser en luftpudearm i funktion, vil du bemærke den hele tiden er i bevægelse (fra side til side), så yderligere dokumentation burde være overflødigt.
Det NV ser er antageligvis en mismatch mellom armens store effektive masse lateralt og en pickup med for høy comliance i samme retning. Dersom den resulterende resonansen kommer for nær de ca. 0,55 Hz som følger av useentrerte plater så vil armen lagre energi. Det vil være synlig, og elendig for gjengivelsen, gi stor membranvandring i høyttaleren, neppe noe hørbart direkte men forvrengningen går nesten garantert i taket, og til syvende og sist ødeleggende for pickupen.Det er ikke slik det ser ut hos meg. Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i denne beskrivelsen. Nettopp armens relativt sett store bevegelige masse i det horistontale planet motvirker jo den effekten du her beskriver. Sakte sideveis bevegeleser, slik som følge av usentrerte plater får armen til å bevege seg fra side til side, ja, men dette foregår jo ikke i hørbare frekvenser. Hurtige bevegelser av nålefanen klarer ikke å sette hele armen i bevegelse og er dermed effektivt dempet av armens (relativt store) masse?Og det får den konsekvens, at armen hele tiden kommer halsende efter pu, med sidevejs-bevægelser til følge.
Når du ser en luftpudearm i funktion, vil du bemærke den hele tiden er i bevægelse (fra side til side), så yderligere dokumentation burde være overflødigt.
Nei, faktisk talt ikke her heller. Det slår meg at vi har en nokså forskjellig forståelse og kanskje også definisjon av friksjon.Men er du enig i at friksjon mellom skruene og underlag driver den frem?Nei, ser fremdeles ikke relevansen, men kul maskin.
Er det bare friksjon som hindrer et tog i å skli sidelengs av skinnene?
Jeg opplever det mye som DFM. Den lave horisontale resonansfrekvensen (høye massen) er en av fordelene til tangentialarmene om de er riktig konstruert og satt opp. Og de er ikke like.Det er ikke slik det ser ut hos meg. Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i denne beskrivelsen. Nettopp armens relativt sett store bevegelige masse i det horistontale planet motvirker jo den effekten du her beskriver. Sakte sideveis bevegeleser, slik som følge av usentrerte plater får armen til å bevege seg fra side til side, ja, men dette foregår jo ikke i hørbare frekvenser. Hurtige bevegelser av nålefanen klarer ikke å sette hele armen i bevegelse og er dermed effektivt dempet av armens (relativt store) masse?Og det får den konsekvens, at armen hele tiden kommer halsende efter pu, med sidevejs-bevægelser til følge.
Når du ser en luftpudearm i funktion, vil du bemærke den hele tiden er i bevægelse (fra side til side), så yderligere dokumentation burde være overflødigt.
Ja, men det er ikke helt sammenliknbart, kanskje, siden gummien som er i kontakt med veien står stille i forhold til denne? Bilens fremdrift er avhengig av friksjon for fremdriften, men jeg il heller si at friksjonen er et resultat av den kraften som driver bilen fremover.Bare for å fastsette noen punkter vi kanskje er enige om.
Er vi enige om at bilen drives frem som følge av friksjon mellom hjul og underlag?
Hep-hep. Ham er jeg også tilfreds med, eller tilnærmet Stevenson.Noen konklusjon om valg av geometri?
Har en Feichert protraktor på besøk her. Og har lekt meg litt. Normalt har jeg konsekvent valgt Lofgren, men da jeg skulle sette opp en Transfiguration Spirit i en "noname" Japsearm på Kenwood drivverket mitt nådde ikke PUen helt frem i fremste posisjon på original headshellet. Måtte lese litt og fant ut at det var vanlig på de gamle Japan spillerne å sette opp med Stevenson.
Må si at det ikke låter feil på noen måte. Om noe opplever jeg litt mer ro i lydbildet..... Må rett og slett spille litt musikk her og høre mer. Ikke dumt ihvertfall.