I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.356
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Innlegg 2756 fra AtleT setter ord på ting jeg lenge har tenkt om musikk. Og litt til. For meg noe av det beste på HFS noen gang.
    Du formulerer det veldig godt, og jeg er glad for at du gidder.
    Synd du bor så langt unna, da er det bra at du er på HFS.
    Selv skulle jeg gjerne hatt mer tid til å skrive skikkelig om det jeg tenker og opplever. Men det kan komme tider :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Veldig veldig interessant, Atle:)
    Du skriver med en sjelden innsikt om disse temaene, synes jeg!

    Helt spontan reaksjon: Jeg kjenner at jeg får lyst til å protestere litt mot utviklingen. Skal håndverket gå i glemmeboka? Hvor havner vi da? Hva skjer med musiseringen, det spontane som oppstår i øyeblikket, det komplekse og unike?

    Likevel sier den rasjonelle delen av meg at ting på mange måter går fremover: Musikk er i dag tilgjengelig for langt flere, kan læres og utøves av langt flere, kan nytes av langt flere. Og det er jo det som er målet, tross alt. Så får vi bare håpe at håndverket ikke forsvinner helt, men blir ivaretatt det også, på en eller annen måte...
    Takk! :)
    Utviklingen er spennende og det er vanskelig å vite.

    Jeg tipper at håndtverket vil bestå, men i smalere skala. Kvalitet selger og det vil alltid være nisjejobber for de aller beste. Det vil være bredden som smalnes.

    Når Beonce underholder på Superbowl er det ikke mye spontanitet igjen, men hardt koreografert supershow.
    Hvis publikum savner det spontane vil dette komme til uttrykk i salgstall og trenden forandres. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Stort og vanskelig tema du skriver glimrende (som alltid) om. Dessverre synes jeg en del musikere bare blir flinke håndverkere, de mister spontanitet og kreativitet underveis prosessen. Det viktigste må være formidling? En annen ting jeg ofte har tenkt på er musikere som feks Tom Waits. Han høres rå og upolert ut, men jeg tror ikke det er mye som er tilfeldig i det han gjør.
    Takk! :)
    Jeg tror det er slik at det er vanskelig å være en allsidig musiker å spesialisere seg i mange ulike settinger. Orkestermusikere er ofte fantastisk dyktige musikere, men setter du de i en kammermusikksetting eller solistrolle kan de fort fremstå som håndtverkere i forhold til de som kun gjør solistoppdrag.

    Jeg har inntrykk at kontroll er en av de viktigste faktorene for høyt nivå av musikkutøvelse, så mitt inntrykk er at det ikke er mye tilfeldigheter i det de største stjernene gjør. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    For meg er det et paradoks at visse musikk- og kultur interesserte ikke forstår at totalopplevelsen og riktig kontekst er alt. Heldigvis er det nok av oss som ikke aksepterer den syntetiske erstatningen vi blir servert, trass i de rasjonelle argumentene fra teknokratene. Det uperfekte og det uforutsigbare vil alltid være den magiske, usynlige ingrediensen man ikke kan tilføre i ettertid.
    Totalopplevelsen er alt ja. Hvorfor ellers lager man konserthus til mangfoldige millioner?
    En god venn av meg er PR ansvarlig for en av verdens beste restauranter. Han har fortalt meg litt om hvordan Michelen guiden jobber når de bedømmer måltider i restauranter og der er totalopplevelsen alt.
    Når det gjelder musikk så synes jeg mye rart fungerer så lenge konteksten er riktig. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er både berikende, lærerikt og fornøyelig å følge med i tråden din, Atle.
    Godt å ha deg tilbake i full vigør igjen.
    Takk for det Impulse! Veldig hyggelig. Må forsøke å lage litt fart og spenning av og til veit du. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.390
    Antall liker
    4.049
    Torget vurderinger
    0
    For meg er det et paradoks at visse musikk- og kultur interesserte ikke forstår at totalopplevelsen og riktig kontekst er alt. Heldigvis er det nok av oss som ikke aksepterer den syntetiske erstatningen vi blir servert, trass i de rasjonelle argumentene fra teknokratene. Det uperfekte og det uforutsigbare vil alltid være den magiske, usynlige ingrediensen man ikke kan tilføre i ettertid.
    Totalopplevelsen er alt ja. Hvorfor ellers lager man konserthus til mangfoldige millioner?
    En god venn av meg er PR ansvarlig for en av verdens beste restauranter. Han har fortalt meg litt om hvordan Michelen guiden jobber når de bedømmer måltider i restauranter og der er totalopplevelsen alt.
    Når det gjelder musikk så synes jeg mye rart fungerer så lenge konteksten er riktig. :)
    Når du først er innom temaet. Vinen smakte best på tur. Hjemme smaker den samme vinen surt.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Innlegg 2756 fra AtleT setter ord på ting jeg lenge har tenkt om musikk. Og litt til. For meg noe av det beste på HFS noen gang.
    Du formulerer det veldig godt, og jeg er glad for at du gidder.
    Synd du bor så langt unna, da er det bra at du er på HFS.
    Selv skulle jeg gjerne hatt mer tid til å skrive skikkelig om det jeg tenker og opplever. Men det kan komme tider :)
    Det var veldig veldig hyggelig å lese Ottone! Tusen takk. Ser frem til mer av dine tanker og opplevelser. :)

    Kommer forresten akkurat fra testing av fiolinbuer til 10.000 euro og oppover. Interessant å høre på de forskjellene.
    Her er en flunkende ny barokkfiolin fra Kina til 5-10 lapper. Fungerer visst helt supert.

    barokk.JPG
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    For meg er det et paradoks at visse musikk- og kultur interesserte ikke forstår at totalopplevelsen og riktig kontekst er alt. Heldigvis er det nok av oss som ikke aksepterer den syntetiske erstatningen vi blir servert, trass i de rasjonelle argumentene fra teknokratene. Det uperfekte og det uforutsigbare vil alltid være den magiske, usynlige ingrediensen man ikke kan tilføre i ettertid.
    Totalopplevelsen er alt ja. Hvorfor ellers lager man konserthus til mangfoldige millioner?
    En god venn av meg er PR ansvarlig for en av verdens beste restauranter. Han har fortalt meg litt om hvordan Michelen guiden jobber når de bedømmer måltider i restauranter og der er totalopplevelsen alt.
    Når det gjelder musikk så synes jeg mye rart fungerer så lenge konteksten er riktig. :)
    Når du først er innom temaet. Vinen smakte best på tur. Hjemme smaker den samme vinen surt.
    Subjektiv kvalitetsbedømming er et svært felt. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.390
    Antall liker
    4.049
    Torget vurderinger
    0
    Innlegg 2756 fra AtleT setter ord på ting jeg lenge har tenkt om musikk. Og litt til. For meg noe av det beste på HFS noen gang.
    Du formulerer det veldig godt, og jeg er glad for at du gidder.
    Synd du bor så langt unna, da er det bra at du er på HFS.
    Selv skulle jeg gjerne hatt mer tid til å skrive skikkelig om det jeg tenker og opplever. Men det kan komme tider :)
    Det var veldig veldig hyggelig å lese Ottone! Tusen takk. Ser frem til mer av dine tanker og opplevelser. :)

    Kommer forresten akkurat fra testing av fiolinbuer til 10.000 euro og oppover. Interessant å høre på de forskjellene.
    Her er en flunkende ny barokkfiolin fra Kina til 5-10 lapper. Fungerer visst helt supert.

    Vis vedlegget 430064
    Ser ut til at instrumenter omfattes av de samme bias som avspillingsutstyr:

    Stradivarius Violins Aren’t Better Than New Ones: Round Two – Phenomena: Not Exactly Rocket Science

    Hva er din egen erfaring på instrumentsiden? Dyrt og gammel er best, eller fungerer også nytt og billig?

    :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    For noen dager siden var jeg i Amsterdam, og selvfølgelig tøt det billetter til Concertgebouw ut av opptil flere lommer. Armert med adgangskort og nitide forberedelser til musikken som skulle komme, stod opplevelsene i kø. (Det skader ikke sinnets finstemthet å varme opp med en snartur innom Van Gogh, Rembrandt eller Mondrian, heller.) Men ingenting kunne forberede meg på mirakelet med Elgars 2. symfoni denne gustne fredagskvelden tidlig i mars i 2017 i Amsterdam by.

    Elgars Cockaigne overtyre var flott, Mahlers Rückert-lieder enda bedre - selv om Sir John Eliot Gardiner nok hadde sin betraktelige nese vel langt nede i partituret. Hva tenker man? Concertgebouw-orkesteret spiller Mahler forbløffende bra - og lyden er spektakulær i dette lokalet, men Gardiners hjerte står trolig Monteverdi og Bach nærere enn Mahler?

    Pause og deretter symfonien. Noe skjer nesten umiddelbart etter første taktslag. Alle merker det, det brer seg en konsentrert stillhet, den mildt sagt merkbare energien fra oppmerksom lytting, et skred av emosjonell tetthet i salen og på podiet. Musikerne gir voldsomt på - enten det er hvisking eller rop, tar halsbrekkende sjanser, lykkes fordi de er så vanvittig gode, erfarne, inspirerte og modige, tårene triller hos den sindige, aldrende, taktstokksvingende engelskmannen, hele kroppen hans kommer i sterk bevegelse, han slår så kraftig ut med armene at stokken flyr bortover podiet, en illevarslende fresing og knurring fra kontrabassfagotten, et overmenneskelig presist smell fra bassbasun og tuba, celloene synger ut, kontrabassene pumper lavfrekvente rytmer gjennom marg og ben. Nå er en energibane mellom scene og sal ikke til å ta feil av, og den er både åndelig og fysisk. Et kort øyeblikk registrerer jeg nærmest vantro, forskrekkelse og uforstilt innlevelse i ansiktsuttrykkene rundt meg.

    En subjektiv beretning, selvsagt, men poenget ved den er at det er mange slags effektivitet og funksjonalitet i musikkens verden. Ikke en tøddel av det som skjedde i Concertgebouw har med gatesmarthet eller lettkjøpt programvare å gjøre. Alt hadde med hardt arbeid, kompromissløse krav, uforbeholden innsats, begavelse, den typen konsentrasjon som bare høyt utviklet profesjonalitet kan gi, kompleks innsikt, erfaring gjennom suksess og nederlag, stamina - og vissheten om at det beste er verdt alt strevet. Når mirakelet skjer, er det absolutt verdt det.

    Jeg skriver dette litt med tanke på trompet-eleven din, Atle. Ja, deg også, for det handler om den absolutte verdien av å skape noe helt fra bunnen av. Å skape en verden av uttrykk med sin egen tone. Nesten ingen får jobb i Concertgebouw-orkesteret, men det skjer mye fint i Lapland, Trondheim og mange andre steder også. Derfor står det respekt av hva du skriver her, undervisningen din og musiseringen din.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stort og vanskelig tema du skriver glimrende (som alltid) om. Dessverre synes jeg en del musikere bare blir flinke håndverkere, de mister spontanitet og kreativitet underveis prosessen. Det viktigste må være formidling? En annen ting jeg ofte har tenkt på er musikere som feks Tom Waits. Han høres rå og upolert ut, men jeg tror ikke det er mye som er tilfeldig i det han gjør.
    Takk! :)
    Jeg tror det er slik at det er vanskelig å være en allsidig musiker å spesialisere seg i mange ulike settinger. Orkestermusikere er ofte fantastisk dyktige musikere, men setter du de i en kammermusikksetting eller solistrolle kan de fort fremstå som håndtverkere i forhold til de som kun gjør solistoppdrag.

    Jeg har inntrykk at kontroll er en av de viktigste faktorene for høyt nivå av musikkutøvelse, så mitt inntrykk er at det ikke er mye tilfeldigheter i det de største stjernene gjør. :)
    Det er samme inntrykk jeg sitter med etter noen år i studio. Kontroll er en nøkkelfaktor både i utøvelse og tanken bak. Jeg har skrevet det mange ganger, er musikerne dyktige nok så skrur lyden nesten seg selv. Du hører det selv på elektrisk gitar, det er faktisk en større forskjell mellom den dyktige amatør og den virkelig dyktige proffer enn mange tror. For meg ble råopptak fra Nashville en øreåpener for hvor mye kontroll en gitarist kan ha over tonen sin.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.390
    Antall liker
    4.049
    Torget vurderinger
    0
    For noen dager siden var jeg i Amsterdam, og selvfølgelig tøt det billetter til Concertgebouw ut av opptil flere lommer. Armert med adgangskort og nitide forberedelser til musikken som skulle komme, stod opplevelsene i kø. (Det skader ikke sinnets finstemthet å varme opp med en snartur innom Van Gogh, Rembrandt eller Mondrian, heller.) Men ingenting kunne forberede meg på mirakelet med Elgars 2. symfoni denne gustne fredagskvelden tidlig i mars i 2017 i Amsterdam by.

    Elgars Cockaigne overtyre var flott, Mahlers Rückert-lieder enda bedre - selv om Sir John Eliot Gardiner nok hadde sin betraktelige nese vel langt nede i partituret. Hva tenker man? Concertgebouw-orkesteret spiller Mahler forbløffende bra - og lyden er spektakulær i dette lokalet, men Gardiners hjerte står trolig Monteverdi og Bach nærere enn Mahler?

    Pause og deretter symfonien. Noe skjer nesten umiddelbart etter første taktslag. Alle merker det, det brer seg en konsentrert stillhet, den mildt sagt merkbare energien fra oppmerksom lytting, et skred av emosjonell tetthet i salen og på podiet. Musikerne gir voldsomt på - enten det er hvisking eller rop, tar halsbrekkende sjanser, lykkes fordi de er så vanvittig gode, erfarne, inspirerte og modige, tårene triller hos den sindige, aldrende, taktstokksvingende engelskmannen, hele kroppen hans kommer i sterk bevegelse, han slår så kraftig ut med armene at stokken flyr bortover podiet, en illevarslende fresing og knurring fra kontrabassfagotten, et overmenneskelig presist smell fra bassbasun og tuba, celloene synger ut, kontrabassene pumper lavfrekvente rytmer gjennom marg og ben. Nå er en energibane mellom scene og sal ikke til å ta feil av, og den er både åndelig og fysisk. Et kort øyeblikk registrerer jeg nærmest vantro, forskrekkelse og uforstilt innlevelse i ansiktsuttrykkene rundt meg.

    En subjektiv beretning, selvsagt, men poenget ved den er at det er mange slags effektivitet og funksjonalitet i musikkens verden. Ikke en tøddel av det som skjedde i Concertgebouw har med gatesmarthet eller lettkjøpt programvare å gjøre. Alt hadde med hardt arbeid, kompromissløse krav, uforbeholden innsats, begavelse, den typen konsentrasjon som bare høyt utviklet profesjonalitet kan gi, kompleks innsikt, erfaring gjennom suksess og nederlag, stamina - og vissheten om at det beste er verdt alt strevet. Når mirakelet skjer, er det absolutt verdt det.

    Jeg skriver dette litt med tanke på trompet-eleven din, Atle. Ja, deg også, for det handler om den absolutte verdien av å skape noe helt fra bunnen av. Å skape en verden av uttrykk med sin egen tone. Nesten ingen får jobb i Concertgebouw-orkesteret, men det skjer mye fint i Lapland, Trondheim og mange andre steder også. Derfor står det respekt av hva du skriver her, undervisningen din og musiseringen din.
    Godt skrevet!
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ser ut til at instrumenter omfattes av de samme bias som avspillingsutstyr:
    :)
    Jeg synes det er fantastisk at et instrument oppfunnet for 4-500 år siden, fortsatt har en verdi i dagens musikk og at musikken den gang tonesatte fortsatt resonerer. Setter ting litt i perspektiv med tanke på dagens forbrukersamfunn, hvor man ikke en gang rekker å betale ned sin mobiltelefon før den er passé og verdiløs.

    Lett å le av de som betaler store summer for produkter av liten praktisk verdi og av objektivt lavere kvalitet, men med tanke på de miljømessige utfordringene mange hevder menneskeheten står ovenfor burde man omfavne de som faktisk betaler ekstra for lavskala produksjon og håndtverk.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.396
    Det er fredag formiddag. Fantastisk fint vær i hovedstaden. Kona er på jobb, ungen er sendt på skolen og jeg har ledige timer. Var på filmen Logan i går. Skikkelig skuff.
    Har spolt gjennom langrennsprinten fra Drammen. Morsomt når det man husker er Northug sin innspurt i kvartfinalen og Klæbo sin semifinale. Ekstreme kvaliteter er underholdende skue. Kommer tilbake til akkurat det.

    Dagens morgenmusikk er satt i gang. Fin strykeensembleplate med musikkverdenens mes crazy og energiske person som musikalsk leder. Nordiske romantiske komponister er slettes ikke verst.

    Vis vedlegget 430030



    Har tenkt en stund på å følge litt opp noe jeg skrev i Olav2 sin tråd for en stund tilbake. Det handlet om effektivitet rundt musikk. Dette kan feiltolkes i store proporsjoner så dere må forsøke å missforstå meg rett.;)

    Temaet for dette innlegget er at musikkverden har gått fremover. Kanskje først og fremst når det kommer til effektivitet.

    Et eksempel for å sette det litt på spissen:

    Jeg kjenner en ung mann under 20 år. Kreativ og flink fyr som alltid har vært flink på skolen, spilt fotball og hatt mange fritidssysler, men musikk har så vidt jeg vet aldri vært en del av de. For et år eller to tilbake begynte han å lage "teckno" musikk og i år satser han for fullt på russelåtmarkedet og vil sannsynligvis tjene store penger der allerede i år.

    Vi har her en ung mann med liten musikkbakgrunn som på 2 år klarer å lage musikk som gleder tusenvis av mennesker.

    Til sammenligning vil min mest talentfulle trompetelev noensinne på 19 år med tusenvis av øvingstimer bare glede sånn passe fordi det vil være en stund til denne eleven kan mestre instrumentet godt nok håndtverksmessig til å tilføre musikken de emosjonelle og karakteristiske kvalitetene som behøves for å bergta et publikum.

    Denne eleven spiller heldigvis ikke kun trompet, men spiller klassisk piano og bruker pianoet som komp til sangstemmen til egne låter i singersongwriter konsept.

    Hva tror dere fungerer best? Singersongwriter selvfølgelig. Dette kunne denne eleven gjort hvor som helst. Hvis månen, sola og stjernene står riktig så tror jeg hele verden snart kan få høre denne musikken.

    Denne musikken kan konkurrere med tecknoen på et profesjonellt nivå, men for eleven er dette kun et hobbyprosjekt for kos. Det er klassisk trompet og klaver det brukes tid og krefter på. Samtidig er det kompetansen og håndtverket som gjør popmusikken så god og dette pianokompet kunne russelåtgutten aldri i verden fått til på mange år.

    Det er lett å mene at russetekno ikke er ordentlig musikk og ikke krever så mye. Jeg er litt opptatt av å påpeke at dette ikke nødvendigvis er sant. Hvis man går tilbake på hva musikk er og hva den er til for så ser man at musikk er kulturelt betinget og kontekst er viktig. Emosjonell og eller intelektuell opplevelse er kriterier.

    Om man går 100 år pluss tilbake i tid. Se for dere en 20 år gammel mann som begynte å smått med musikk da han rundet 18 års alderen. Hva kunne han få til?
    Se for dere Edvard Grieg eller Ole Bull i 2017 bli booket inn til Tryvann for å underholde med sine instrumenter på et moderne russetreff. Noe sier meg at dagens unggutt eller singersongwriteren hadde slått bedre an i den settingen.

    Hvorfor tar det gammeldagse håndtverket så lang tid å lære seg?

    I musikkhistorien har akustisk lydstyrke vært et viktig poeng.
    Skåret ned til benet må:
    1. musikken må høres for at den skal fungere.
    2. dynamikk er også et viktig virkemiddel.
    3. lydstyrken må også opp i en viss styrke for å engasjere.
    4. intonasjon. Sure toner (eller combfiltering om dere vil :D ) er det ingen som liker.

    Når instrumentmakere lager akustiske instrumenter så er en rik klang viktig nettopp fordi de skal "fylle" et stort rom med lyd. Overtonerekken eller ressonansene i instrumentet måtte være jevn i hele dynamikkspekteret for at det skulle klinge flott og intonasjon var viktig for å gjøre intrumentene enkle å spille på.

    Sang har også vært viktig. Siden man ikke hadde mikrofoner måtte man utvikle teknikker for at stemmen kunne bære.

    Å beherske musikkutøvelsens kunst var på grunn av dette vanskelig og krevende på grunn av de akustiske utfordringene. De som virkelig fikk det til ble dyrket som helter på linje med idrettsutøvere i dag. Man skrev vanskeligere og vanskeligere musikk til disse stjernene så de kunne vise frem ekstremegenskapene som Northug og Klæbo.

    Å spille med rik klang med ren intonasjon i alle registre og styrkegrader er krevende og krever et grandiost håndtverk for at det skal lyde med perfeksjon. Notelære er også komplisert. Riktig pitch til riktig tid og med riktig karakter i nåtid.
    Dette håndverket tar tid.

    I dag har vi høyttalere som forsterker lyden. Vi trenger ikke lenge synge/spille ekstremregistre eller kjempesterkt for at musikken skal nå publikum. Det holder å ha en særegen sound få frem det emosjonelle budskapet og synge noenlunde riktig toner (autotune fikser resten).
    Med moderne instrumenter som keyboard, gitar og bass krever det nærmest ingen ting å spille rent på. Plugger man instrumentet rett i mikseren og spiller riktige toner til omtrent riktig tid fikser synkronisering resten. Sounden blir riktig med lite øvelse. Veldig lite musikk blir spilt live og krever ikke presisjonen i øyeblikket. Mye blir laget i studio på forhånd hvor man kan senke tempoet til man får det riktig og øke etterpå hvis det er tekniske vanskelige passasjer.
    Notelære har man i mange sammenhenger gått bort ifra.

    Kravet til håndverket har i stor grad gått fra instrumentalistene til lydprodusentene.

    En mann som Kygo kan underholde en hel stadion, mens Mahler trengte et 110 manns symfoniorkester og kor for å løfte taket i de største konsertsalene.

    Hvilken musikk man liker best er og blir en smaksak selvfølgelig, men jeg må nok innrømme at utviklingen har gått fremover. Det er lettere, raskere og mer effektivt å lære å uttrykke musikk i dag enn for 100 år siden.:)
    Helt enig i alt dette her.

    ... og så koker det jo i stor grad ned til hva som treffer den enkelte utøver og lytter. Jeg vil jo anta at det er en musikkjerlighet som gjør at studenten din ikke velger den raskeste veien til kommersiell suksess her. Det er noe eget med stemmer og akustiske instrumenter...

    Fra mitt ståsted så ser det ut som mye av popmusikken nå blir skapt på et mer abstrakt nivå enn tidligere. Før laget man alle tonene selv - nå er det vanlig å ta ut små og store biter av tidligere produsert musikk - og så lage ny musikk av det. Det siste er jo mye enklere håndtverksmessig, men kunstnerisk kan det kanskje være hipp som happ.

    Det beste med innlegget ditt er usnobbetheten som skinner gjennom. Du ser ikke ned på de som velger en raskere og enklere vei enn du har gjort. Hvis det treffer hjertet, så treffer det hjertet.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.532
    Antall liker
    106.614
    Torget vurderinger
    23
    Re. dette med musikk i gamle dager kontra i dag - ser en bort fra elektronikken så var f.eks. de typiske saksofon- trompet og tromboneblæseinstrumentene jazzmusikerne benyttet på 40 og 50-tallet også vesentlig mye mer tungspilt enn dagens tilsvarende. Andre metall-legeringer bl.a. mer sølv etc. var en del av grunnen. Tenk litt på det neste gang du hører på en virkelig god utøver fra den tiden spille vakkert og uttrykksfullt i styrkegrad pp - det ligger en enorm kontroll og lungekapasitet bak. Pluss et par lepper tightere enn froskeræva! ;)


    TrompetN i et arkivopptak, forkledd som Miles


    atlet I.jpg
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du sier slikt, blir jeg hjertens glad, impulse. Det er fint at vi treffer på hverandre nettopp i denne tråden som lever og beveger, for min inspirasjon på HFS har tørket nesten ut i det siste.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Du må for all del ikke klappe sammen tastaturet, awe.
    Det er en utsøkt fryd å lese det du skriver. Intet mindre.
    Min entusiasme har heller ikke vært av den mest intense sorten i det siste, men jeg er nå her enda uansett. Vi trenger deg her inne, Asbjørn.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.390
    Antall liker
    4.049
    Torget vurderinger
    0
    Ser ut til at instrumenter omfattes av de samme bias som avspillingsutstyr:
    :)
    Jeg synes det er fantastisk at et instrument oppfunnet for 4-500 år siden, fortsatt har en verdi i dagens musikk og at musikken den gang tonesatte fortsatt resonerer. Setter ting litt i perspektiv med tanke på dagens forbrukersamfunn, hvor man ikke en gang rekker å betale ned sin mobiltelefon før den er passé og verdiløs.

    Lett å le av de som betaler store summer for produkter av liten praktisk verdi og av objektivt lavere kvalitet, men med tanke på de miljømessige utfordringene mange hevder menneskeheten står ovenfor burde man omfavne de som faktisk betaler ekstra for lavskala produksjon og håndtverk.
    Ja, det er fascinerende hva man fikk til i gamle dager.

    Samtidig må vi også se verdien i det å erstatte det ti mann tidligere gjorde med det en guttunge kan få til i dag.

    Premissene for kunst i 2017 er annerledes enn i 1717.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.532
    Antall liker
    106.614
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje TrompetN kan oppdatere oss litt på dagens scene m.h.t. periodeinstrumenter? Mye av tidlig klassisk musikk hadde en spesiell klang/uttrykk spilt på tidsriktige instrumenter og som låter besnærende i dag når den blir oppført på slike instrumenter.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Hva er det en guttunge kan få til i dag som det måtte ti mann til for å mestre før i verden, svart/hvitt?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    For noen dager siden var jeg i Amsterdam, og selvfølgelig tøt det billetter til Concertgebouw ut av opptil flere lommer. Armert med adgangskort og nitide forberedelser til musikken som skulle komme, stod opplevelsene i kø. (Det skader ikke sinnets finstemthet å varme opp med en snartur innom Van Gogh, Rembrandt eller Mondrian, heller.) Men ingenting kunne forberede meg på mirakelet med Elgars 2. symfoni denne gustne fredagskvelden tidlig i mars i 2017 i Amsterdam by.

    Elgars Cockaigne overtyre var flott, Mahlers Rückert-lieder enda bedre - selv om Sir John Eliot Gardiner nok hadde sin betraktelige nese vel langt nede i partituret. Hva tenker man? Concertgebouw-orkesteret spiller Mahler forbløffende bra - og lyden er spektakulær i dette lokalet, men Gardiners hjerte står trolig Monteverdi og Bach nærere enn Mahler?

    Pause og deretter symfonien. Noe skjer nesten umiddelbart etter første taktslag. Alle merker det, det brer seg en konsentrert stillhet, den mildt sagt merkbare energien fra oppmerksom lytting, et skred av emosjonell tetthet i salen og på podiet. Musikerne gir voldsomt på - enten det er hvisking eller rop, tar halsbrekkende sjanser, lykkes fordi de er så vanvittig gode, erfarne, inspirerte og modige, tårene triller hos den sindige, aldrende, taktstokksvingende engelskmannen, hele kroppen hans kommer i sterk bevegelse, han slår så kraftig ut med armene at stokken flyr bortover podiet, en illevarslende fresing og knurring fra kontrabassfagotten, et overmenneskelig presist smell fra bassbasun og tuba, celloene synger ut, kontrabassene pumper lavfrekvente rytmer gjennom marg og ben. Nå er en energibane mellom scene og sal ikke til å ta feil av, og den er både åndelig og fysisk. Et kort øyeblikk registrerer jeg nærmest vantro, forskrekkelse og uforstilt innlevelse i ansiktsuttrykkene rundt meg.

    En subjektiv beretning, selvsagt, men poenget ved den er at det er mange slags effektivitet og funksjonalitet i musikkens verden. Ikke en tøddel av det som skjedde i Concertgebouw har med gatesmarthet eller lettkjøpt programvare å gjøre. Alt hadde med hardt arbeid, kompromissløse krav, uforbeholden innsats, begavelse, den typen konsentrasjon som bare høyt utviklet profesjonalitet kan gi, kompleks innsikt, erfaring gjennom suksess og nederlag, stamina - og vissheten om at det beste er verdt alt strevet. Når mirakelet skjer, er det absolutt verdt det.

    Jeg skriver dette litt med tanke på trompet-eleven din, Atle. Ja, deg også, for det handler om den absolutte verdien av å skape noe helt fra bunnen av. Å skape en verden av uttrykk med sin egen tone. Nesten ingen får jobb i Concertgebouw-orkesteret, men det skjer mye fint i Lapland, Trondheim og mange andre steder også. Derfor står det respekt av hva du skriver her, undervisningen din og musiseringen din.
    Ingen skriver som deg awe. Tusen takk! Det er bare gullknapper på tastaturet ditt.

    Situasjonen du beskriver her er det vanskelig å finne andre steder, kanskje med unntak av på teater og operascenen. En av de tingene alle burde oppleve før de dør.

    For meg er nok prestasjon tett knyttet til opplevelse av musikk. Det er ikke like stas å høre musikk når man ikke kjenner at det er noe "motstand". Det er motstanden genererer energien som igjen lager opplevelsen. No pain no gain.

    Det er sant, det leveres musikk på høyt høyt nivå i hele Norge hver eneste dag og vi som trakterer må man ikke finne på å føle medlidenhet i, vi er derimot svært heldige som har arenaer å opptre hvor det finnes mennesker som setter så stor pris på det at de faktisk går over dørstokken og betaler penger for å komme å høre på. Det bør aldri bli noen selvfølge. :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut til at instrumenter omfattes av de samme bias som avspillingsutstyr:
    :)
    Jeg synes det er fantastisk at et instrument oppfunnet for 4-500 år siden, fortsatt har en verdi i dagens musikk og at musikken den gang tonesatte fortsatt resonerer. Setter ting litt i perspektiv med tanke på dagens forbrukersamfunn, hvor man ikke en gang rekker å betale ned sin mobiltelefon før den er passé og verdiløs.

    Lett å le av de som betaler store summer for produkter av liten praktisk verdi og av objektivt lavere kvalitet, men med tanke på de miljømessige utfordringene mange hevder menneskeheten står ovenfor burde man omfavne de som faktisk betaler ekstra for lavskala produksjon og håndtverk.
    Jeg har ingen illusjoner om at 100 år gamle flygler skulle være bedre enn moderne flygler. Rettere sagt så VET jeg at moderne flygler er bedre. Samtidig: hvis det stod mellom et 100 år gammelt restaurert flygel i topp stand, og et moderne et til samme pris, ville jeg uten å nøle gått for det gamle. Nettopp av de grunnene du nevner ANM.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Synes du snakker for alle som har en lidenskap, Trompet.

    De aller fleste tror jeg har et ønske om å presentere denne lidenskapen for verden rundt seg, som en del av sin identitet. Gjennom historien har vi jo sett mange eksempler på personer som aldri har fått uttelling for sine prestasjoner mens de levde, men i stedet møtt av tomme blikk og latter. Om man er et menneske med et snev av empati kan man lett forestille seg hvilken effekt dette kan ha.

    Synes nettopp derfor man på steder som dette kanskje skal begynne og trø litt varsomt? Det er ihvertfall det jeg forsøker å bli mer bevisst på.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg har ingen illusjoner om at 100 år gamle flygler skulle være bedre enn moderne flygler. Rettere sagt så VET jeg at moderne flygler er bedre. Samtidig: hvis det stod mellom et 100 år gammelt restaurert flygel i topp stand, og et moderne et til samme pris, ville jeg uten å nøle gått for det gamle. Nettopp av de grunnene du nevner ANM.
    Med mindre man ser på seg selv som et dyr eller en robot er det for meg hevet over enhver tvil at noen objekter faktisk har en reelt høyere verdi enn andre og som ikke nødvendigvis er knyttet til deres objektivt kvalitative funksjon.

    Evolusjonen har utrustet oss med en tilsynelatende unødig stor hjerne som gjør oss bevist på følelsene og instinktene vi opplever. Vi er, så vidt meg bekjent, de eneste skapningene som er bevisst på egen dødelighet. Dette er faktisk en tung bør og bære og vi har derfor, i mine øyne, primære behov utover det å spise, pule, sove. Vi trenger mer for å overleve helt enkelt. Dette fjerde primærbehovet gir seg jo til kjenne i verden vi har skapt rundt oss. Religion, musikk, litteratur, kunst. etc er alt skapt for å dekke dette livsnødvendige behovet. Det er også derfor naturlig for meg at vi kjemper hardere for og gir de objekter som dekker dette behovet best en høyere verdi.

    Så når man blindtester en Stradivarius ser man kun på en enkelt del av dens funksjon. Kan vel knapt kalles vitenskapelig?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Synes du snakker for alle som har en lidenskap, Trompet.

    De aller fleste tror jeg har et ønske om å presentere denne lidenskapen for verden rundt seg, som en del av sin identitet. Gjennom historien har vi jo sett mange eksempler på personer som aldri har fått uttelling for sine prestasjoner mens de levde, men i stedet møtt av tomme blikk og latter. Om man er et menneske med et snev av empati kan man lett forestille seg hvilken effekt dette kan ha.

    Synes nettopp derfor man på steder som dette kanskje skal begynne og trø litt varsomt? Det er ihvertfall det jeg forsøker å bli mer bevisst på.
    Synes det var litt vanskelig å tolke innlegget ditt ANM. Synes du jeg snakker for alle som har en lidenskap eller kan alle som har en lidenskap kjenne seg igjen?
    Synes du jeg skal trå mer varmsomt på forumet eller viser innleggene her hvorfor man skal trå mer varsomt? :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Synes du snakker for alle som har en lidenskap, Trompet.

    De aller fleste tror jeg har et ønske om å presentere denne lidenskapen for verden rundt seg, som en del av sin identitet. Gjennom historien har vi jo sett mange eksempler på personer som aldri har fått uttelling for sine prestasjoner mens de levde, men i stedet møtt av tomme blikk og latter. Om man er et menneske med et snev av empati kan man lett forestille seg hvilken effekt dette kan ha.

    Synes nettopp derfor man på steder som dette kanskje skal begynne og trø litt varsomt? Det er ihvertfall det jeg forsøker å bli mer bevisst på.
    Synes det var litt vanskelig å tolke innlegget ditt ANM. Synes du jeg snakker for alle som har en lidenskap eller kan alle som har en lidenskap kjenne seg igjen?
    Synes du jeg skal trå mer varmsomt på forumet eller viser innleggene her hvorfor man skal trå mer varsomt? :)
    Tolk det i beste mening og la sludderet som generes av mine personlige åpenbaringer stå ubesvart om du synes innholdet virker litt åndssvakt.:) Er en enkel kar fra bøgda med hverken litterære eller andre nevneverdige talenter.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Stort og vanskelig tema du skriver glimrende (som alltid) om. Dessverre synes jeg en del musikere bare blir flinke håndverkere, de mister spontanitet og kreativitet underveis prosessen. Det viktigste må være formidling? En annen ting jeg ofte har tenkt på er musikere som feks Tom Waits. Han høres rå og upolert ut, men jeg tror ikke det er mye som er tilfeldig i det han gjør.
    Takk! :)
    Jeg tror det er slik at det er vanskelig å være en allsidig musiker å spesialisere seg i mange ulike settinger. Orkestermusikere er ofte fantastisk dyktige musikere, men setter du de i en kammermusikksetting eller solistrolle kan de fort fremstå som håndtverkere i forhold til de som kun gjør solistoppdrag.

    Jeg har inntrykk at kontroll er en av de viktigste faktorene for høyt nivå av musikkutøvelse, så mitt inntrykk er at det ikke er mye tilfeldigheter i det de største stjernene gjør. :)
    Det er samme inntrykk jeg sitter med etter noen år i studio. Kontroll er en nøkkelfaktor både i utøvelse og tanken bak. Jeg har skrevet det mange ganger, er musikerne dyktige nok så skrur lyden nesten seg selv. Du hører det selv på elektrisk gitar, det er faktisk en større forskjell mellom den dyktige amatør og den virkelig dyktige proffer enn mange tror. For meg ble råopptak fra Nashville en øreåpener for hvor mye kontroll en gitarist kan ha over tonen sin.
    Samsvarer fint med min erfaring. Kontroll er nok en fellesnevner for alle mennesker som holder et høyt nivå i det de driver med.

    I mitt sted er det nok forberedelsestiden, evnen til å tilpasse seg i situasjonen og det laveste nivået som jeg tror gir meg jobb. Det er en del av hverdagen at ting forandres i siste sekund før konsert. Fikk for eksempel nettopp 40 sider med noter på musikk jeg ikke har spilt før som skal fremføres neste uke. 6,5 timers øving tilsammen tirsdag og onsdag, konsert torsdag. Selv for en god amatør tror jeg nok det fort hadde blitt litt i drøyeste laget. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ser ut til at instrumenter omfattes av de samme bias som avspillingsutstyr:
    :)
    Jeg synes det er fantastisk at et instrument oppfunnet for 4-500 år siden, fortsatt har en verdi i dagens musikk og at musikken den gang tonesatte fortsatt resonerer. Setter ting litt i perspektiv med tanke på dagens forbrukersamfunn, hvor man ikke en gang rekker å betale ned sin mobiltelefon før den er passé og verdiløs.

    Lett å le av de som betaler store summer for produkter av liten praktisk verdi og av objektivt lavere kvalitet, men med tanke på de miljømessige utfordringene mange hevder menneskeheten står ovenfor burde man omfavne de som faktisk betaler ekstra for lavskala produksjon og håndtverk.
    En hifientusiast kan lett kjenne på eierglede. Så kan man forestille seg en fiolinist som spiller fiolin 4-12 timer i døgnet i en karriere på 20-30 år. Motivasjon er en viktig faktor selv for stjernene og det er et lett valg å velge den fiolinen som gir størst spilleglede.
    De fleste fiolinister som spiller på de gode gamle fiolinene hevder at disse er best for de. Hvis ikke de vet best, hvem skal vite bedre? :)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Smiger er et entydig negativt ord, ANM. Når du forstår innlegget mitt slik, skjønner jeg at du takler det svært dårlig. Av respekt for din lesning, har jeg slettet det.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Uff da jeg som slo opp synonymene for ordet for at jeg ikke skulle virke negativ, men ydmyk. :(

    Her er noen av de:

    Synonym til smigre

    Da må vel jeg slette min respons da...
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.390
    Antall liker
    4.049
    Torget vurderinger
    0
    Ser ut til at instrumenter omfattes av de samme bias som avspillingsutstyr:
    :)
    Jeg synes det er fantastisk at et instrument oppfunnet for 4-500 år siden, fortsatt har en verdi i dagens musikk og at musikken den gang tonesatte fortsatt resonerer. Setter ting litt i perspektiv med tanke på dagens forbrukersamfunn, hvor man ikke en gang rekker å betale ned sin mobiltelefon før den er passé og verdiløs.

    Lett å le av de som betaler store summer for produkter av liten praktisk verdi og av objektivt lavere kvalitet, men med tanke på de miljømessige utfordringene mange hevder menneskeheten står ovenfor burde man omfavne de som faktisk betaler ekstra for lavskala produksjon og håndtverk.
    En hifientusiast kan lett kjenne på eierglede. Så kan man forestille seg en fiolinist som spiller fiolin 4-12 timer i døgnet i en karriere på 20-30 år. Motivasjon er en viktig faktor selv for stjernene og det er et lett valg å velge den fiolinen som gir størst spilleglede.
    De fleste fiolinister som spiller på de gode gamle fiolinene hevder at disse er best for de. Hvis ikke de vet best, hvem skal vite bedre? :)
    Med fare for at jeg kan ha blitt misforstått når det gjelder utstyr osv. Det jeg i bunn og grunn er sterkt mot, er utstyrsjag - på generell basis. I mange tilfeller - som har med hobbyer og idrett å gjøre - overskygger utstyrsjaget selve aktiviteten. For å inkludere flest mulig i en aktivitet, bør utstyret tones ned - synes nå jeg.

    Som 10 år gammel fiolinist trenger du ikke en Stradivarius. Og du trenger ikke 18-tommers bass for å nyte musikk. Ei heller trenger du karbonsykkel for å sykle Birken. Etc.

    Beklager hvis dette har blitt en kjepphest som jeg rir for ofte.

    For øvrig er det nok denne holdningen som gjorde at jeg likte Trompetens innlegg om russemusikk som kilde til sosial glede.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ser ut til at instrumenter omfattes av de samme bias som avspillingsutstyr:
    :)
    Jeg synes det er fantastisk at et instrument oppfunnet for 4-500 år siden, fortsatt har en verdi i dagens musikk og at musikken den gang tonesatte fortsatt resonerer. Setter ting litt i perspektiv med tanke på dagens forbrukersamfunn, hvor man ikke en gang rekker å betale ned sin mobiltelefon før den er passé og verdiløs.

    Lett å le av de som betaler store summer for produkter av liten praktisk verdi og av objektivt lavere kvalitet, men med tanke på de miljømessige utfordringene mange hevder menneskeheten står ovenfor burde man omfavne de som faktisk betaler ekstra for lavskala produksjon og håndtverk.
    En hifientusiast kan lett kjenne på eierglede. Så kan man forestille seg en fiolinist som spiller fiolin 4-12 timer i døgnet i en karriere på 20-30 år. Motivasjon er en viktig faktor selv for stjernene og det er et lett valg å velge den fiolinen som gir størst spilleglede.
    De fleste fiolinister som spiller på de gode gamle fiolinene hevder at disse er best for de. Hvis ikke de vet best, hvem skal vite bedre? :)
    Med fare for at jeg kan ha blitt misforstått når det gjelder utstyr osv. Det jeg i bunn og grunn er sterkt mot, er utstyrsjag - på generell basis. I mange tilfeller - som har med hobbyer og idrett å gjøre - overskygger utstyrsjaget selve aktiviteten. For å inkludere flest mulig i en aktivitet, bør utstyret tones ned - synes nå jeg.

    Som 10 år gammel fiolinist trenger du ikke en Stradivarius. Og du trenger ikke 18-tommers bass for å nyte musikk. Ei heller trenger du karbonsykkel for å sykle Birken. Etc.

    Beklager hvis dette har blitt en kjepphest som jeg rir for ofte.

    For øvrig er det nok denne holdningen som gjorde at jeg likte Trompetens innlegg om russemusikk som kilde til sosial glede.
    Men noe av forklaringen til våre uoverensstemmelser Svart-Hvitt understreker du jo her. For hvorfor ser du det som din oppgave å fortelle andre hva de trenger? Er det ikke nok å presentere egne løsninger på egne behov?
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Uff da jeg som slo opp synonymene for ordet for at jeg ikke skulle virke negativ, men ydmyk. :(

    Her er noen av de:

    Synonym til smigre

    Da må vel jeg slette min respons da...
    Smiger betyr overdreven ros (for å innynde seg), og det var jo ikke hensikten. Dette er absolutt ingen big deal, ingen sårede eller skuffede følelser her i gården, ANM. Du vet, hvis en sier noe som andre oppfatter som ubehagelig eller unødvendig, er det gjerne greit å rydde opp litt. Det var min ide. Nå tror jeg denne ubetydelige episoden var en ren misforståelse, luften er ren og alle kan ha det hyggelig sammen.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Takk for språkopplæringen. Har allerede unnskyldt mitt mangelfulle ordforråd noen innlegg tilbake, så jeg trenger vel ikke gjøre det nok en gang. Dine nå slettede godord, som jeg prøvde å takke deg for, blir igjen som en fornærmelse. At mangel på interesse for skjønnlitteratur begrenser min evne til å uttrykke meg har både du og trådens eier minnet meg på i dag.

    Peace out!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stort og vanskelig tema du skriver glimrende (som alltid) om. Dessverre synes jeg en del musikere bare blir flinke håndverkere, de mister spontanitet og kreativitet underveis prosessen. Det viktigste må være formidling? En annen ting jeg ofte har tenkt på er musikere som feks Tom Waits. Han høres rå og upolert ut, men jeg tror ikke det er mye som er tilfeldig i det han gjør.
    Takk! :)
    Jeg tror det er slik at det er vanskelig å være en allsidig musiker å spesialisere seg i mange ulike settinger. Orkestermusikere er ofte fantastisk dyktige musikere, men setter du de i en kammermusikksetting eller solistrolle kan de fort fremstå som håndtverkere i forhold til de som kun gjør solistoppdrag.

    Jeg har inntrykk at kontroll er en av de viktigste faktorene for høyt nivå av musikkutøvelse, så mitt inntrykk er at det ikke er mye tilfeldigheter i det de største stjernene gjør. :)
    Det er samme inntrykk jeg sitter med etter noen år i studio. Kontroll er en nøkkelfaktor både i utøvelse og tanken bak. Jeg har skrevet det mange ganger, er musikerne dyktige nok så skrur lyden nesten seg selv. Du hører det selv på elektrisk gitar, det er faktisk en større forskjell mellom den dyktige amatør og den virkelig dyktige proffer enn mange tror. For meg ble råopptak fra Nashville en øreåpener for hvor mye kontroll en gitarist kan ha over tonen sin.
    Samsvarer fint med min erfaring. Kontroll er nok en fellesnevner for alle mennesker som holder et høyt nivå i det de driver med.

    I mitt sted er det nok forberedelsestiden, evnen til å tilpasse seg i situasjonen og det laveste nivået som jeg tror gir meg jobb. Det er en del av hverdagen at ting forandres i siste sekund før konsert. Fikk for eksempel nettopp 40 sider med noter på musikk jeg ikke har spilt før som skal fremføres neste uke. 6,5 timers øving tilsammen tirsdag og onsdag, konsert torsdag. Selv for en god amatør tror jeg nok det fort hadde blitt litt i drøyeste laget. :)
    Det krever ikke bare disiplin, men også evnen til å legge om umiddelbart. Men der spiller jo din profesjonelle rutine inn, en rutine som er vanskelig å opparbeide seg uten at man kan leve som profesjonell, eller på en annen måte kan fordype seg med tilstrekkelig kunnskap og talent. Da jeg kom inn i studiodrift profesjonelt var det tidlig i HDD-opptakenes æra. De fleste brukte en eller annen form for digital multitrack på bånd, noen få analog multitrack.

    I den perioden fikk jeg inn band som ikke hadde øvd tilstrekkelig nok fordi de visste at vi i studio var "trollmenn" som kunne få alt til å låte tight og fint. Spesielt en trommis i en funkrock-konstellasjon var opptatt av dette, noe som førte til flere lange netter med klipping og liming i Cakewalk for meg. Aldri igjen, fra den produksjonen sendte jeg band tilbake til øving hvis jeg enset en slik utvikling. Eller jeg foreslo musikalske forenklinger (selv i soloer, noe som egentlig er uhørt for en tekniker som ikke er kreditert som produsent) for at det skulle være mulig å komme i havn innenfor budsjettet. :rolleyes:

    Det var vel Sluket som omtalte lettspiltheten på eldre blåseinstrumenter vs. dagens. Vi trenger ikke gå tilbake til sekstitallet for finne klart mindre lett-spilte enn horn i dag. Du trenger ikke gå lenger tilbake enn åttitallet før du finner at nye og gode blåseinstrumenter fra f.eks. Besson var tyngre å spille på enn tilsvarende modeller fra samme produsent i dag.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.396
    Takk for språkopplæringen. Har allerede unnskyldt mitt mangelfulle ordforråd noen innlegg tilbake, så jeg trenger vel ikke gjøre det nok en gang. Dine nå slettede godord, som jeg prøvde å takke deg for, blir igjen som en fornærmelse. At mangel på interesse for skjønnlitteratur begrenser min evne til å uttrykke meg har både du og trådens eier minnet meg på i dag.

    Peace out!
    Du kan trøste deg med at smiger er helt innafor i mange andre land, f.eks. i USA. De negative assosiasjonene er et en særnorsk tolkning.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn