I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det ultimate stereoanlegg

Tittelen er ikke ment bokstavelig, men heller et bilde på en drøm kanskje mange har. Jeg husker første gangen jeg var i en hifibutikk på jakt etter mitt første stereoanlegg. I brosjyren på Onkyoampen jeg kjøpte for 4.000,- stod det som overskrift: "Maybe the last reciever you ever need to buy".

Husker jeg så bort på noen Audiovector-høyttalere til 15.000,- og tenkte med meg selv: Ja, de høyttalerene er kun for de som skal ha det ultimate anlegget.

Tiden går og perspektivet forandrer seg litt.

I går var jeg invitert til en trivelig kar som bor i Langesund. Har kjent han ganske lenge og vi har treffes noen ganger på nøytral grunn først hos EHED. Den gangen jeg mistet uskylden, den gangen jeg hørte basstårn for første gang. Den gangen jeg trodde jeg hørte "det ultimate stereoanlegget". Husker tankene fra rommet til EHED og basstårn snekret sammen av Langesundmannen var "oppløst bass". Fasinerende opplevelse.

Etter det ble det kjøpt hus i Langesund og lytteromsdrømmer ble lagt.

Tidlig L.jpg

Tidlig L2.jpg

Langesundmannen har alltid vært opptatt av akustikk og kontroll. Jeg lurer litt på om han visste hva han begikk seg ut på den gangen. Akustikkontroll og lyd i et lite rom er to ting som er svært vanskelig å kombinere. ;)

Jeg ble invitert til en evalueringslytt da oppsettet stod ferdig.

Tidlig L3.jpg

Uslepen diamant husker jeg at jeg tenkte. Mye var bra, sinnsyk kontroll, perfekt phase og alt det der, men husker det låt litt kaldt og uten klangfarger. Bassen gikk dypt, men synes det var lite overskudd til å være så mye membranareal. Synes faktisk ikke det var så mye mer enn mitt eget på den tiden.

Det var nye satelitter under konstruksjon da jeg var der. To ekstra mellomtonedrivere på hver fløy med Morel-drivere skulle inn. Aluminiums plater på utsiden. Veide visst 130kg stk.

Satelitt 1.jpg

Så fikk jeg den ære å reise sammen med RoDa og OB-BB på en liten innspeksjonsrunde da alt var ferdig. Da så det sånn ut.
    (RoDa sitt bilde)
    Tidlig 4.jpg

Dette oppsettet husker jeg lagde liv og røre her på HFS. Forandret livene til flere i Skedsmo Audio og det var godord å hente fra absolutt alle som var innom. Første oppsettet på HFS som jeg til da hadde lest om som alle likte.
    Lyden hadde blitt mye bedre. Mer punch, mer varme, bedre oppløsning. Bassen virket som om den hadde fått turbo siden sist.

Albumet Elixir med Mazur og Garbarek husker jeg var et av mine store høydepunkt i HiFilivet. Det låt fordømt bra, men var dette et ultimat stereoanlegg? Jeg husker at jeg ikke synes det. Det var noe med bassen som opplevdes litt lukket. Litt kasselyd kanskje? Lyden samlet seg litt på midten når det ble spilt de store høydepunktene i symfoniene. Det var ikke helt homogen klang og fungerte ikke optimalt på akustisk musikk.

DSPen som ble brukt her var DEQX.

Jeg tenkte i mitt sinn at det er behovet for kontroll på akustikken som nå hindrer lyden i å ta det siste steget. Men så skjedde det noe som for meg var uventet.

Ethvert musikkrom med respekt for seg selv må jo ha en scene må vite. Det må selvsagt inn. Hvorfor ikke bare bygge det som en eneste stor sub med 8 stk 26 tommer (Det er riktig med 26 tommer?). Sjukt..... Husker Sluket kommenterte at dette blir det verste bassanlegget i landet da planene ble postet.

Langesund bass.GIF

Så hvorfor ikke bare selge unna basstårna til Retep og bygge nye dipolhøyttalere med 15 tommere på hver side. Selge DEQXen og kjøpe flerkanals dac og konvertere til Audiolense.

Stor satsing kaller jeg dette. Jeg har tenkt mange ganger at "jeg håper han lykkes, håper det er verdt det"

Det har tatt sin tid. Vært litt venting på noen elementer og det er vel andre ting enn stereoanlegg som foregår også, men i går bød det seg endelig en mulighet for meg å sjekke dette ut.

Da jeg satte meg i stolen, så tenkte jeg at:

Dette må være det HiFIentusiaster drømmer om når de tenker på "det ultimate stereoanlegg"

Langesund.JPG

Det er en symmetri som jeg vil kalle uvanlig presis og gir et helt eget visuelt inntrykk. Langesundmannen ville jeg skulle høre på phasecheck. Han synes ikke det var helt i center.

Det var helt latterlig å høre de sporene på dette anlegget. Det er så dønn i phase og ute av phase at det nesten ikke er morsomt engang.

Langesundmannen ga meg beskjed om at hvis jeg skulle skrive noe om besøket og anlegget måtte jeg ikke hause opp anlegget hans, men heller fremheve Audiolense og Bernt BX Rønningsbakk.

Det skal en del posisjonering til for å komme i denne posisjonen som Langesund er i nå, men når man først er der får man bare nyte valgene og musikken. Med et rom som er helt kontrollert og med headroom ut av en annen verden er det Rent GULL å ha Audiolense som sin partner. Her kan man skru akkurat den lyden man ønsker.

Nå har Langesundmannen endelig fått betalt for sin filosofi om kontroll på rommet. Sammen med Audiolense blir det en uslåelig kombo. Dette låter så grisebra på all typer musikk, gode opptak, dårlige opptak, klassiske, akustiske at det føles litt meningsløst å beskrive lyden.

I den lyttestolen er det vanskelig å komme seg ut av.

Gratulerer veldig mye med et vellykket prosjekt TA! Er veldig glad på dine vegne og litt misunnelig.

Langesundanlegget er nå herved rykket opp og plassert sammen med to andre anlegg i TrompetNs egen ekslusive klubb over "De ultimate stereoanleggs klubb". Klubben som alle menn drømmer om, men som de færreste er kar nok til å realisere. ;D

Takk for en hyggelig stund!

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tipper det er de "færreste" og ikke de "fleste" er kar nok osv.. :). Uansett, fint å se at 8x12 har fått landet inn ved litt hjelp av dine ører. Enda grov jobben har han såklart gjort selv. Får se om jeg rekker ned til han en tur i sommer , nå som det hele er optimalisert.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk, rettet opp. :)
    Mine ørers betydning må ikke overvurderes i denne sammenhengen. Det har vært et bittelite DSP seminar siden dere var der også.

De som skal besøke må tenke seg nøye om først. :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tror ikke de fleste trenger tenke så mye. 8x12 anlegget er snakk om personlige preferanser , økonomiske prioriteringer og tid. Og de færreste er så dedikerte. En selv må finne nivået for ens sjelero. Isåmåte sitter jeg rolig i båten, og er glad for at det er så mange forskjellige presentasjoner gjort av folk som jobber med anlegget og lyden sin. Og så skal en være glad for at noen drar det helt ut i sin retning. For da vet en bedre sin egen :)

Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    High praise, TrompetN! Og du er jo en mann med en viss bakgrunn for oppfatningene dine... :) Får vel ikke akkurat mindre lyst til å dra til Langesund nå!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Tror ikke de fleste trenger tenke så mye. 8x12 anlegget er snakk om personlige preferanser , økonomiske prioriteringer og tid. Og de færreste er så dedikerte. En selv må finne nivået for ens sjelero. Isåmåte sitter jeg rolig i båten, og er glad for at det er så mange forskjellige presentasjoner gjort av folk som jobber med anlegget og lyden sin. Og så skal en være glad for at noen drar det helt ut i sin retning. For da vet en bedre sin egen :)
    Det ligger i sakens natur at anleggene i "den ultimate klubben" på ingen måte lyder likt, men at man er så høyt på 90% tallet at preferanser viskes litt ut, men det er klart preferanser alltid vil være siste pynten på kaka. Langesundanlegget kan på 3 minutter med Audiolense tunes nærmest til hvilken smak som helst uten at anlegget eller rommet setter begrensningene selv om det hverken vil låte dipol eller horn for det. :)

For hardbarka entusiaster som deg som har funnet sin båt er dette ufarlig, men for andre kan det være lurt å reflektere over at reproduksjon av lyd ikke blir det samme igjen etterpå. Det er jo ikke noe galt i det, men kan fort gå utover lommeboka, tiden og familien. :cool: (selvfølgelig skrevet med glimt i øyet)

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    High praise, TrompetN! Og du er jo en mann med en viss bakgrunn for oppfatningene dine... :) Får vel ikke akkurat mindre lyst til å dra til Langesund nå!
    Synes du skal ta deg en tur ja. Utsikten over fjorden er dessuten nesten verdt turen alene. :)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.670
    Dobbeltenig. Sånn det spiller just nu er det lite i innenfor riksgrensa som kan konkurrere.

A

ANM

Gjest
    Det ligger i ordet ultimate at man er så høyt på 90% at preferanser viskes litt ut...
    Sikkert ikke noe poeng for meg og på liv og død skulle mene noe som helst om denne påstanden Trompet. Men vil jo få lov til å minne om at det "ultimate" du sikter til er basert på statistikk og ikke på enkeltindividets preferanser. Det blir mer og mer tydelig for meg at enkeltes tro på én objektiv almengyldig sannhet antar et subjektivt tilsnitt. Man pakker inn eufori i rasjonelle argumenter. Synes dere med innsikt og god fellesskapsfølelse skal være litt forsiktige med det.

Jeg leser med iver alt hva de, åpenbart svært intelligente eksperter, presenterer og bruker mange timer på å fordøye og destillere informasjonen for å kunne implementere og prøve noe av det ut her hjemme. Men må jo også si at noe av det de viser frem aldri vil være aktuelt for meg. Dette kommer ikke av mangel på muligheter, ressurser eller evner, men er helt enkelt grunnet høyst personlige behov.

Kan hende noen vil tolke mine ytringer i verste mening, som en surmaget kalddusj i den ellers så trivelige tråden. Er overhodet ikke ment slik. Jeg har hørt dette anlegget og har kommet meninger om det som også har blitt vridd og vrengt på. Sannheten er, litt som HCS ymtet frempå, at slike ekstreme ensrettede prosjekter er svært fascinerende å betrakte på litt avstand og at enkeltelementer kan være interessant å ta med seg til egne prosjekter.

Synes det er morsomt å lese at 8x12 har lykkes og at du hadde en så god opplevelse Trompet.:)

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.880
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for Langesundrapport, som vanlig skriver du glimrende:) Artig at dere møttes første gang hos EHED mens dere trolig hørte på mine monitorer:)
    Slukoteket og Langesund står øverst på lista over anlegg jeg må få hørt i nærmeste fremtid:) Jeg er egentlig ikke så redd for hva jeg hører noen av stedene for begge er langt utenfor min liga både pris og plassmessig:) Det jeg synes er mest interessant er å finne ut hvor tett på "virkeligheten" det er mulig å komme, vurdert med MITT sanseapparat.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det ligger i ordet ultimate at man er så høyt på 90% at preferanser viskes litt ut...
    Sikkert ikke noe poeng for meg og på liv og død skulle mene noe som helst om denne påstanden Trompet. Men vil jo få lov til å minne om at det "ultimate" du sikter til er basert på statistikk og ikke på enkeltindividets preferanser. Det blir mer og mer tydelig for meg at enkeltes tro på én objektiv almengyldig sannhet antar et subjektivt tilsnitt. Man pakker inn eufori i rasjonelle argumenter. Synes dere med innsikt og god fellesskapsfølelse skal være litt forsiktige med det.

Jeg leser med iver alt hva de, åpenbart svært intelligente eksperter, presenterer og bruker mange timer på å fordøye og destillere informasjonen for å kunne implementere og prøve noe av det ut her hjemme. Men må jo også si at noe av det de viser frem aldri vil være aktuelt for meg. Dette kommer ikke av mangel på muligheter, ressurser eller evner, men er helt enkelt grunnet høyst personlige behov.

Kan hende noen vil tolke mine ytringer i verste mening, som en surmaget kalddusj i den ellers så trivelige tråden. Er overhodet ikke ment slik. Jeg har hørt dette anlegget og har kommet meninger om det som også har blitt vridd og vrengt på. Sannheten er, litt som HCS ymtet frempå, at slike ekstreme ensrettede prosjekter er svært fascinerende å betrakte på litt avstand og at enkeltelementer kan være interessant å ta med seg til egne prosjekter.

Synes det er morsomt å lese at 8x12 har lykkes og at du hadde en så god opplevelse Trompet.:)
    Det er greit det altså. Du må vite at akkurat til meg trenger du ikke minne om tanker rundt preferanser og subjektivitet.
    Med ultimat så er mest for underholdningens skyld en måte å fortelle at dette er det beste av det beste jeg har hørt og at jeg ser svært liten forbedringpotensiale bortsett fra en potensiell individuell subjektiv tilpassing.

Å besøke anlegg som er satt opp med gjennomtenkt perfeksjon og kompetanse i de fleste ledd er selvfølgelig lærerikt for alle entusiaster og alle kan ta med seg noetil sine anlegg. Det er basert på slike opplevelser jeg har satt sammen mitt eget oppsett med spørsmålet: "hva trenger jeg og hva trenger jeg ikke?" og "hvordan kan jeg oppnå det". Mitt eget oppsett inneholder alle elementene jeg selv bare må ha fra disse ultimate oppsettene. For meg har det gitt lyttero.

Da dere var på besøk hadde dere med dere en skribent fra Fidelity som har vært med i organiseringen av Oslo kammermusikkfestival en årrekke. Ører som gjør meg trygg på at ikke like mye av potensialet av anlegget var hentet ut når dere hørte på som da jeg var der. Det morsomste med slike anlegg er at uthentingen av potensialet i hovedsak er "softwarebasert" og ikke "hardwarebasert". Og selv nå er det nok enda mer å hente. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk for Langesundrapport, som vanlig skriver du glimrende:) Artig at dere møttes første gang hos EHED mens dere trolig hørte på mine monitorer:)
    Slukoteket og Langesund står øverst på lista over anlegg jeg må få hørt i nærmeste fremtid:) Jeg er egentlig ikke så redd for hva jeg hører noen av stedene for begge er langt utenfor min liga både pris og plassmessig:) Det jeg synes er mest interessant er å finne ut hvor tett på "virkeligheten" det er mulig å komme, vurdert med MITT sanseapparat.
    Takk! Det er bare å glede seg. :)
    PS: tror faktisk vi hørte på de små Dynaudioene da jeg var der den gangen.

A

ANM

Gjest
    Det er greit det altså. Du må vite at akkurat til meg trenger du ikke minne om tanker rundt preferanser og subjektivitet.
    Med ultimat så er mest for underholdningens skyld en måte å fortelle at dette er det beste av det beste jeg har hørt og at jeg ser svært liten forbedringpotensiale bortsett fra en potensiell individuell subjektiv tilpassing.

Å besøke anlegg som er satt opp med gjennomtenkt perfeksjon og kompetanse i de fleste ledd er selvfølgelig lærerikt for alle entusiaster og alle kan ta med seg noetil sine anlegg. Det er basert på slike opplevelser jeg har satt sammen mitt eget oppsett med spørsmålet: "hva trenger jeg og hva trenger jeg ikke?" og "hvordan kan jeg oppnå det". Mitt eget oppsett inneholder alle elementene jeg selv bare må ha fra disse ultimate oppsettene. For meg har det gitt lyttero.

Da dere var på besøk hadde dere med dere en skribent fra Fidelity som har vært med i organiseringen av Oslo kammermusikkfestival en årrekke. Ører som gjør meg trygg på at ikke like mye av potensialet av anlegget var hentet ut når dere hørte på som da jeg var der. Det morsomste med slike anlegg er at uthentingen av potensialet i hovedsak er "softwarebasert" og ikke "hardwarebasert". Og selv nå er det nok enda mer å hente. :)
    Da hadde plutselig ikke jeg noen flere innvendinger, ender som regel opp med å være enig med deg.:)

Grunnen til at jeg "krangler litt" er at jeg synes mange er vel skråsikre, hverken du eller 8x12 har egentlig gitt meg et slikt inntrykk, men da jeg hørte anlegget og ytret noen synspunkter stormet fanboysen til og sa det var meg det var noe galt med. Vel, mulig det er noe galt med meg, men jeg hører det jeg hører og beskriver det så godt jeg kan. Nå er anlegget justert, jeg er meg selv lik.:(

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Da hadde plutselig ikke jeg noen flere innvendinger, ender som regel opp med å være enig med deg.:)

Grunnen til at jeg "krangler litt" er at jeg synes mange er vel skråsikre, hverken du eller 8x12 har egentlig gitt meg et slikt inntrykk, men da jeg hørte anlegget og ytret noen synspunkter stormet fanboysen til og sa det var meg det var noe galt med. Vel, mulig det er noe galt med meg, men jeg hører det jeg hører og beskriver det så godt jeg kan. Nå er anlegget justert, jeg er meg selv lik.:(
    Så fint da. :)

Jeg er nok ikke lett å plassere i noen fanboygruppe tror jeg. Skrev ikke noe i den tråden etter besøket deres heller tror jeg. Min enkle filosofi rundt dette er nesten som Snickers sin signatur "god lyd er når det låter bra". Det er ofte sånn. Hadde en hyggelig dag sammen med HCS dagen etter dere var i Langesund, så jeg fikk litt mer dyptpløyende lytteinntrykk enn de fleste. Langesundmannen oppfatter jeg som genuint interessert i å få tips om forbedringer. Han har vel gjort noen inngrep i midbassene siden det. Om det var et resultat av konstruktiv tilbakemelding fra dere vet ikke jeg.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.439
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Veldig hyggelig, men ikke veldig uventet, lesing. Langesundanlegget (som jeg har tilgode å høre) har jo enorm kapasitet. Da vil små software justeringer gi store utslag. Logikken forteller meg at desto større kapasitet og kvalitet i bunn - desto mer nytte vil man ha av DSP, og desto tydeligere merker man det om det skrus litt feil. Med mitt mer beskjedne anlegg ga det også meget god effekt.
    Når noen som Langesundmannen nedlegger så mye tid, penger og arbeid i oppsettet er det desto hyggeligere at resultatet blir så bra. Fortsatt god søndag.

Final

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk og i like måte Final! Du har nok mye rett i dette gitt. Når man sitter i en "lydtunnel" som her er det absolutt ingenting å gjemme seg bak og selv de minste avvikene, skjevbalanse eller artifakter kan ødelegge.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Livets underlige tilfeldigheter

Det er mye som krydrer tilværelsen. En av de som fasinerer er tilfeldighetene som av og til oppstår. Tilfeldigheter som hadde gitt dårlige odds.

Når vi har fri pleier vi å droppe barnetv på lørdager og se film i stedet. I flere måneder har vi snakket om å se "Back to the future" med junior, men siden vi ikke har filmen liggende på DVD har vi lagt den på lista over filmer vi kjøper hvis vi kommer over den.

Back to the future.jpg

I går så kom kona og junior over filmen på et nyåpnet senter i nærheten. Alle tre filmene for 150,-. Så da var det naturlig at dette ble lørdagsfilmen.

I filmen er det en scene der hovedpersonen Marty tar over rollen som gitarist og spiller sangen "Johnny B Goode" hvorpå en i bandet "ringer" til Chuch Berry og slik at han kan høre.

Junior likte denne scenen så godt at han ba om å få høre gitarsoloen en gang til da filmen var ferdig, så Johnny B Goode ble spilt på full guffe i stua.

Etter legging av junior gikk jeg en tur på VG nett og så overskriften om at selveste Chuck Berry var død. Litt morsomt at junior for en time eller to siden for første gang hadde oppdaget og fått øynene opp for Chuck sin største hit og på en måte hedret han uten å vite at han var død.

Hva er oddsen for noe sånt? :)

chuck-berry-new-album-news-2a7vc3dn.jpg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    En av frynsegodene ved jobben min er å komme tett på og jobbe sammen med de musikerene som har det lille ekstra som skiller seg ut i fra mengden.

Denne gangen har det vært 18 år gamle Eirin Rognerud som er sopran. Eirin er fortsatt elev ved videregående skole, men synger som en internasjonal stjerne.
    Det går lenge mellom hver gang jeg hører slike sangkvaliteter. Klassiskelskerene i tråden kan bare skrive seg dette navnet bak øret med en gang. Står hun på plakaten er det kvalitet i vente. Benytt sjansen å hør henne nå for om noen år synger hun nok ikke så mye i Norge lenger. :)

Eirin_Rognerud.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for tipset. Ikke bare bare å slå gjennom i det segmentet, så greit å få litt "fødselshjelp" av folk som ser de tidlig. Slik du gjorde TrompetN :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ja, alle monner drar. Det er veldig hardt i det segmentet, men er man god og klok nok ordner det seg uannsett. :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Fra den ene ytterligheten til den andre. Litt mat for brassnerdene:

Tror jeg har skrevet om Andrea Tofanelli før. Er en av de som reiser rundt og gjør Maynard Ferguson tributes.
    Bra energi og timing på bandet. :)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    En av frynsegodene ved jobben min er å komme tett på og jobbe sammen med de musikerene som har det lille ekstra som skiller seg ut i fra mengden.

Denne gangen har det vært 18 år gamle Eirin Rognerud som er sopran. Eirin er fortsatt elev ved videregående skole, men synger som en internasjonal stjerne.
    Det går lenge mellom hver gang jeg hører slike sangkvaliteter. Klassiskelskerene i tråden kan bare skrive seg dette navnet bak øret med en gang. Står hun på plakaten er det kvalitet i vente. Benytt sjansen å hør henne nå for om noen år synger hun nok ikke så mye i Norge lenger. :)

Vis vedlegget 432316
    Finnes noen innspillinger med henne på Tidal?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ikke som jeg vet om. Det er en liten annen strategi for å "slå" gjennom for stjerner i denne genren enn de jevnaldrene idolene i mer populære genrene. Her tror jeg det bygges et navn og omdømme i ro og mak. Man bygger gjerne en karriere på 1 pris i prestisjetunge internasjonale solistkonkurranser. Til nå har hun bare vunnet småkonkurranser i Norge. Sopraner har gjerne ikke utfylt potensialet stemmemessig før de passerer 30 og helst har fått et barn eller to. Når man i en alder av 17 får harbarkete menn til å gråte bare fordi det er fantastisk bra så er det ingen hast. Hun tjener nok allerede mer penger enn de fleste popstjernene i Norge allerede. :)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Ikke som jeg vet om. Det er en liten annen strategi for å "slå" gjennom for stjerner i denne genren enn de jevnaldrene idolene i mer populære genrene. Her tror jeg det bygges et navn og omdømme i ro og mak. Man bygger gjerne en karriere på 1 pris i prestisjetunge internasjonale solistkonkurranser. Til nå har hun bare vunnet småkonkurranser i Norge. Sopraner har gjerne ikke utfylt potensialet stemmemessig før de passerer 30 og helst har fått et barn eller to. Når man i en alder av 17 får harbarkete menn til å gråte bare fordi det er fantastisk bra så er det ingen hast. Hun tjener nok allerede mer penger enn de fleste popstjernene i Norge allerede. :)
    Flott historie!

Så hvor går veien videre? Wien? Ut av Europa?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Litt om frekvenskorreksjon

Kom på noen gamle tanker jeg har gjort meg tidligere om frekvenskorreksjon (uten tidskorreksjon) som jeg følger når jeg kalibrerer eller akustikkbehandler. Synes det er en del rare myter rundt dette selv i faglig kretser som i mine øyne er litt overflatiske konklusjoner. Derfor tenkte jeg å skrive litt om vanlig frekvenskorreksjon og litt om fallgruvene.

Hvis vi tar utgangspunkt i to høyttaler som spiller i et rom så kan man oppleve en ubalanse i lyden. I et rom med mange tomme flater vil ofte 1-2Khz få en forsterkning så vi kan ta utgangspunkt i det. Hvis problemfrekvensen ligger i diskantområdet kan man ofte bare trekke ned diskanten en til to db og en lys klangbalans kan være løst. Mange toveis PRO-høyttalere har slike funksjoner innebygget gjerne med en bryter på basselement eller diskant rett og slett fordi det fungerer.

Når man spiller ekte instrumenter i et rom er det helt vanlig å tune klangen i instrumentet etter rommet slik at lyden høres bra ut. Trommesett, gitar og bass er slike ting helt selvsagt. EQ knotter til å tune er standard. Med trompeten kan jeg spille litt mørkere, endre ansatsene noe osv...

Det er ingen som hevder at denne korrigeringen gir faseproblematikk fordi man endrer totalklangen i instrument + rom på bakgrunn av det man hører.

Når man EQer en høyttaler gjør man akkurat det samme som å senke nivået på diskanten noen hakk, men det er ikke avhengig av elementet, men man kan gå mer nøyaktig til verks å senke kun den problematiske frekvensen og ikke hele elementet.

Hvorfor kan man lese at EQing og frekvenskorreksjon av høyttalere er en dårlig og problematisk måte å tune lyden på?

Det er her det kommer noen faktorer inn. Tid, fase og hørsel.

Hørsel:
    Jeg deler hørselsvinduene i 5 ulike deler utover i tidsvinduet:
    1. lokalisering (precedence effect), 2. tonestart (overtoner, instrumentklang), 3. dynamikk, 4 tonehøyde og 5. frekvensbalanse.

Hver og en av disse delene har sine individuelle tidsvinduer som øret bruker automatisk for å lytte. Jo tidligere i tidsvinduet jo viktigere. Litt av utfordringen er at hørselens tidsvinduer endrer seg i forhold til frekvens, kildematerialet, frekvensbalanse i frekvens og tid, akustikken i rommet og lydstyrke.

Man kan frekvensjustere på øret eller gjennom målinger. Fordelen med å justere på øret er at det ikke blir så teoretisk, man kan kun forholde seg til det man hører. Utfordringen er at det fort blir litt upresist.

Når man innfører målinger blir det teoretisk ganske komplisert. For å frekvensjustere fullrange kreves det en del tidsvinduer for først å finne ut hva øret hører, men også hva man kan og skal korrigere. Målingen må gi korrekt visning, noe som kan være litt lunefullt i det øvre registeret. Man bruker ofte targetkurver og hvis man skal følge målinger slavisk så fungerer det sjelden 100% på grunn av måleujevnheter i toppen.

Fase og tid:
    Hvis for eksempel en høyttaler lyder litt lyst så kan det være summen av direktelyden + førsterefleksjonen som gjør utslaget. Med et tidsvindu som fanger summen av direkte og reflektert lyd kan du justere etter den. Vær obs på at du da på målevisningen ikke ser direktelyden, men summen. Den energien du trekker ned i direktelyden gir utslag både på refleksjonen og sene refleksjoner. Hvis du drar ned for mye på enkeltfrekvenser så direktelyden fraviker for mye fra flat frekvens får du fasevridning og eller mindre trøkk. Siden øret lokaliserer lyd ved å gjenkjenne både fase og frekvensnivå spørs det om tidsvinduet til øret hører fasevridningen på direktelyden eller om en riktigere sum av direktelyd og reflektert lyd gir et bedre resultat.
    Her finnes det heller ingen fasit hogget i stein.

Her er ofte løsningen på HFS å dempe refleksjonen med akustikktiltak, men hvor godt resultat det gir kommer også an på hvordan høyttaleren er tunet. Hva skjer når energien blir absorbert i stedet for å bare temme den litt og hva skjer med nabofrekvensene som i utgangspunktet ikke var for sterke?
    Det er langt i fra gitt at dette er en bedre løsning en litt EQing i alle tilfeller.

En slags konklusjon:
    Her er det mange valg som skal gjøres for å finne det perfekte kompromiss, men det viser også hvorfor man sjelden opplever at automatiske korreksjoner oppleves artifaktfrie i det øvre frekvensområdet. Dette er ikke fordi man korrigerer non minimumsfase, men det er fordi man ikke finner det perfekte kompromiss i den tonale balansen ved å ha faste presets. Dette er også årsaken til at det ofte er targetkurven der forbedringspotensialet ligger.

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Forstår jeg deg riktig at du er av den oppfatning at førsterefleksjonen, som jo kommer svært tett på direktelyden, primært vil påvirke den tonale balansen og kun i spesielle tilfeller forstyrre oppfattelsen av lydretning?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Jeg mener graden av timesmearing fra refleksjonen avhenger av den tonale differansen mellom direktelyden og den reflekterte. Det er blant annet årsaken til at refleksjoner ikke oppfattes så problematiske med høyttalere med god powerrespons.
    Dette er i mine øyne også hovedgrunnen til at for eksempel Audiolense i stor grad oppleves som man korrigerer bort refleksjonene til å bli borte. Mest fordi man kan ha kontroll på den tonale balansen i målevinduet.

A

ANM

Gjest
    Beklager å ha så tungt for det, men når du skriver "tonal differanse" oppfatter jeg det ment som differanse i pitch. Men du mener kanskje differansen i sammensetningen av det som blir reflekter relativt til direktelyden?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Beklager, men jeg har ikke akkurat korrekt faguttrykk heller. Prøver igjen. Med tonal differanse mener jeg at jo større forskjell det er mellom frekvensinnholdet på direktelyden og den reflekterte lyden isolert sett jo mer hørbart blir artifakter som timesmearing fra refleksjonen.

A

ANM

Gjest
    Min terminologi stammer fra elektronikken og fysikken. Når man feks snakker om minimum fase drømmer jeg meg tilbake til tiden jeg halvsov meg gjennom Matlab timene. :)

Du henviser til tidsvinduer i hørselen og jeg ser for meg en sample&hold funksjon. Nå må jeg innrømme at jeg ikke er så bevandret psykoakustikk, men har ikke oppfattet at vi tolker lyd tidsdiskret? Ihvertfall later det til at det ikke alltid virker hensiktsmessig å beskrive den slik, feks vår tolkning av harmonier etc.

Du henviser til Haas-effekten, dermed tolker jeg det dit hen at du oppfatter førsterefleksjon som irrelevant hva gjelder direksjonelle forstyrrelser, men at du også nevner en summering av reflektert og direkte lyd, dermed oppfattet jeg det slik at du anser at tidlige refleksjoner påvirker den tonale balansen i større grad enn å skape en timesmearing som du kaller det.

Nå er jo Haas sine oppdagelser gammel viten, men later likevel til at bransjen og vår tolkning av det er styrt av trender og politikk. LEDE prinsippet som var greia i mange år, er i dag ut. Bare undrer på om det forårsakes av tilpasning til dominerende teknologi fremfor en mer korrekt tolkning?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Du stiller gode spørsmål ANM. Jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan seinere. Akkurat nå er familien i full vigør og i lørdsfriaktivitet.:)

A

ANM

Gjest
    Vel, jeg sitter her syk og venter på at kona skal komme hjem fra Bermuda.

Lyst til å kaste inn ennå en faktor siden du nevnte hørsel.

Man snakker ofte om objektivt vs subjektivt og smak. Men kan det ikke være at vår smak er fastsatt av objektive forutsetninger?

Nå tror man jo at denne førstebølge egenskapen er noe man utvikler og at spedbarn faktisk hører alt som ekko, samtidig vet vi at noen har bedre gehør. Kan livsførsel, yrke, interesser blandet med grunnlegende fysiologiske egenskaper og forskjeller bidra til at vi tolker lytteinntrykk forskjellig? Kanskje man skal være forsiktig med å fremheve én objektiv sannhet basert på disse statistiske fakta som i hovedsak ligger til grunn for det meste av psykoakustisk teori. Jeg sier ikke at vi skal avfeie hele vitenskapen, men anerkjenne at det finnes individuelle avvik og at vi gir rom for dette i slike diskusjoner.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn