I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Helt enig i alt dette her.

    ... og så koker det jo i stor grad ned til hva som treffer den enkelte utøver og lytter. Jeg vil jo anta at det er en musikkjerlighet som gjør at studenten din ikke velger den raskeste veien til kommersiell suksess her. Det er noe eget med stemmer og akustiske instrumenter...

    Fra mitt ståsted så ser det ut som mye av popmusikken nå blir skapt på et mer abstrakt nivå enn tidligere. Før laget man alle tonene selv - nå er det vanlig å ta ut små og store biter av tidligere produsert musikk - og så lage ny musikk av det. Det siste er jo mye enklere håndtverksmessig, men kunstnerisk kan det kanskje være hipp som happ.

    Det beste med innlegget ditt er usnobbetheten som skinner gjennom. Du ser ikke ned på de som velger en raskere og enklere vei enn du har gjort. Hvis det treffer hjertet, så treffer det hjertet.
    Takk!
    Innen kunsten er man kanskje litt mer avslappet rundt dette med håndtverk vs uttrykk der sistnevnte åpenbart har prioritet. Tenker at teknikken bare har gitt oss større yttryksspekter. Jeg har en bekjent/kollega som er en av duoen "Sgrow" som er den første i Norge som har hovedinstrumenteksamen i instrumentet "datamaskin". Han er en virtous på instrumentet sitt og kan sitt håndtverk på samme nivå som andre instrumentalister så bildet er ikke helt svart/hvitt heller.

    Eleven min søker nok dybden i musikken som finnes i den klassiske, men liker å uttrykke egen musikk og tekster gjennom poplåter enn så lenge. Kommer nok klassiske verk med tida derfra.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Re. dette med musikk i gamle dager kontra i dag - ser en bort fra elektronikken så var f.eks. de typiske saksofon- trompet og tromboneblæseinstrumentene jazzmusikerne benyttet på 40 og 50-tallet også vesentlig mye mer tungspilt enn dagens tilsvarende. Andre metall-legeringer bl.a. mer sølv etc. var en del av grunnen. Tenk litt på det neste gang du hører på en virkelig god utøver fra den tiden spille vakkert og uttrykksfullt i styrkegrad pp - det ligger en enorm kontroll og lungekapasitet bak. Pluss et par lepper tightere enn froskeræva! ;)


    TrompetN i et arkivopptak, forkledd som Miles


    Vis vedlegget 430114
    De gamle horna var litt grovere og tykkere ja. Krever mer energi for å få de til å vibrere og ressonansen er dypere med mindre "diskant" i sounden enn moderne horn.
    Barokkhorn har jeg begrenset erfaring med, men tror de er helt omvendt. Veldig lettspilte og lager lyd bare du "finner vindretningen", men hornprofilen var jo ikke kommet så langt på den tiden så schalstykkene er uegale og ganske langt fra konstant spredning.

    Samme er det vel egentlig med strykeinstrumentene og treblåsinstrumentene. De er lette og gir en sprø sound. Buene er korte og lette og strengene laget av tarmer. Mye og lette tonestarter, men lite klang.

    Moderne fiolinbuer går mer i retningen av gamle jazzhorn, de er tunge og gir en fyldig og rund tone. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg har ingen illusjoner om at 100 år gamle flygler skulle være bedre enn moderne flygler. Rettere sagt så VET jeg at moderne flygler er bedre. Samtidig: hvis det stod mellom et 100 år gammelt restaurert flygel i topp stand, og et moderne et til samme pris, ville jeg uten å nøle gått for det gamle. Nettopp av de grunnene du nevner ANM.
    Med mindre man ser på seg selv som et dyr eller en robot er det for meg hevet over enhver tvil at noen objekter faktisk har en reelt høyere verdi enn andre og som ikke nødvendigvis er knyttet til deres objektivt kvalitative funksjon.

    Evolusjonen har utrustet oss med en tilsynelatende unødig stor hjerne som gjør oss bevist på følelsene og instinktene vi opplever. Vi er, så vidt meg bekjent, de eneste skapningene som er bevisst på egen dødelighet. Dette er faktisk en tung bør og bære og vi har derfor, i mine øyne, primære behov utover det å spise, pule, sove. Vi trenger mer for å overleve helt enkelt. Dette fjerde primærbehovet gir seg jo til kjenne i verden vi har skapt rundt oss. Religion, musikk, litteratur, kunst. etc er alt skapt for å dekke dette livsnødvendige behovet. Det er også derfor naturlig for meg at vi kjemper hardere for og gir de objekter som dekker dette behovet best en høyere verdi.

    Så når man blindtester en Stradivarius ser man kun på en enkelt del av dens funksjon. Kan vel knapt kalles vitenskapelig?
    Det er rett og slett mange fallgruver med blindtesting, men synes jo resultatene samlet sett av alle blindtestene som er gjort av fioliner er interessante. Det jobbes iherdig med å lage nye fioliner og man må nok være ærlig og innse at de beste moderne fiolinene på flere områder tangerer de gamle gode. Totalt sett, hvordan det føles å spille på de, hvordan, hvordan instrumentet svarer, kommer ut av orkesteret i solopartier osv osv må fiolinistene få siste ordet. På eierglede og økonomisk verdi vil du uansett forbli uslålige.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Synes du snakker for alle som har en lidenskap, Trompet.

    De aller fleste tror jeg har et ønske om å presentere denne lidenskapen for verden rundt seg, som en del av sin identitet. Gjennom historien har vi jo sett mange eksempler på personer som aldri har fått uttelling for sine prestasjoner mens de levde, men i stedet møtt av tomme blikk og latter. Om man er et menneske med et snev av empati kan man lett forestille seg hvilken effekt dette kan ha.

    Synes nettopp derfor man på steder som dette kanskje skal begynne og trø litt varsomt? Det er ihvertfall det jeg forsøker å bli mer bevisst på.
    Synes det var litt vanskelig å tolke innlegget ditt ANM. Synes du jeg snakker for alle som har en lidenskap eller kan alle som har en lidenskap kjenne seg igjen?
    Synes du jeg skal trå mer varmsomt på forumet eller viser innleggene her hvorfor man skal trå mer varsomt? :)
    Tolk det i beste mening og la sludderet som generes av mine personlige åpenbaringer stå ubesvart om du synes innholdet virker litt åndssvakt.:) Er en enkel kar fra bøgda med hverken litterære eller andre nevneverdige talenter.
    He he, ok.. Da gjør jeg det. Du har nok mange talenter du tolker jeg deltakelsen din på forumet rett.
    Hilsen en enkel kar fra Oslo øst.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ser ut til at instrumenter omfattes av de samme bias som avspillingsutstyr:
    :)
    Jeg synes det er fantastisk at et instrument oppfunnet for 4-500 år siden, fortsatt har en verdi i dagens musikk og at musikken den gang tonesatte fortsatt resonerer. Setter ting litt i perspektiv med tanke på dagens forbrukersamfunn, hvor man ikke en gang rekker å betale ned sin mobiltelefon før den er passé og verdiløs.

    Lett å le av de som betaler store summer for produkter av liten praktisk verdi og av objektivt lavere kvalitet, men med tanke på de miljømessige utfordringene mange hevder menneskeheten står ovenfor burde man omfavne de som faktisk betaler ekstra for lavskala produksjon og håndtverk.
    En hifientusiast kan lett kjenne på eierglede. Så kan man forestille seg en fiolinist som spiller fiolin 4-12 timer i døgnet i en karriere på 20-30 år. Motivasjon er en viktig faktor selv for stjernene og det er et lett valg å velge den fiolinen som gir størst spilleglede.
    De fleste fiolinister som spiller på de gode gamle fiolinene hevder at disse er best for de. Hvis ikke de vet best, hvem skal vite bedre? :)
    Med fare for at jeg kan ha blitt misforstått når det gjelder utstyr osv. Det jeg i bunn og grunn er sterkt mot, er utstyrsjag - på generell basis. I mange tilfeller - som har med hobbyer og idrett å gjøre - overskygger utstyrsjaget selve aktiviteten. For å inkludere flest mulig i en aktivitet, bør utstyret tones ned - synes nå jeg.

    Som 10 år gammel fiolinist trenger du ikke en Stradivarius. Og du trenger ikke 18-tommers bass for å nyte musikk. Ei heller trenger du karbonsykkel for å sykle Birken. Etc.

    Beklager hvis dette har blitt en kjepphest som jeg rir for ofte.

    For øvrig er det nok denne holdningen som gjorde at jeg likte Trompetens innlegg om russemusikk som kilde til sosial glede.
    Jeg er helt enig med deg at barn ikke behøver topp utstyr. Faktisk mener jeg det er bedre om de har litt "motstand" i form av uideelle forhold så lenge det ikke bremser utviklingen.

    Når det kommer til voksne, så synes jeg vi nordmenn ofte er litt redde for å fordype oss, eller ta det helt ut, eller rett og slett være ufornuftige for gledens skyld.
    Jeg digger at Impulse tar den helt ut med vibrasjonsdemping og tilrettelegging, LMC kjøper båndspiller, Sluket som gir ordet headroom en dimensjon og 8x12tom som har sjukt mye membranareal under 60hz. Som i innlegget denne diskusjonen begynte med så var jeg inne på at det er de ekstreme egenskapene som engasjerer. Det man ikke har opplevd før og utfordrer det ordinære.

    Ønsket om utvikling er vel det som driver verden videre på alle områder. Utvikling har jeg skjønt at du er glad i. Er det ikke en liten motsetning der et sted?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er samme inntrykk jeg sitter med etter noen år i studio. Kontroll er en nøkkelfaktor både i utøvelse og tanken bak. Jeg har skrevet det mange ganger, er musikerne dyktige nok så skrur lyden nesten seg selv. Du hører det selv på elektrisk gitar, det er faktisk en større forskjell mellom den dyktige amatør og den virkelig dyktige proffer enn mange tror. For meg ble råopptak fra Nashville en øreåpener for hvor mye kontroll en gitarist kan ha over tonen sin.
    Samsvarer fint med min erfaring. Kontroll er nok en fellesnevner for alle mennesker som holder et høyt nivå i det de driver med.

    I mitt sted er det nok forberedelsestiden, evnen til å tilpasse seg i situasjonen og det laveste nivået som jeg tror gir meg jobb. Det er en del av hverdagen at ting forandres i siste sekund før konsert. Fikk for eksempel nettopp 40 sider med noter på musikk jeg ikke har spilt før som skal fremføres neste uke. 6,5 timers øving tilsammen tirsdag og onsdag, konsert torsdag. Selv for en god amatør tror jeg nok det fort hadde blitt litt i drøyeste laget. :)
    Det krever ikke bare disiplin, men også evnen til å legge om umiddelbart. Men der spiller jo din profesjonelle rutine inn, en rutine som er vanskelig å opparbeide seg uten at man kan leve som profesjonell, eller på en annen måte kan fordype seg med tilstrekkelig kunnskap og talent. Da jeg kom inn i studiodrift profesjonelt var det tidlig i HDD-opptakenes æra. De fleste brukte en eller annen form for digital multitrack på bånd, noen få analog multitrack.

    I den perioden fikk jeg inn band som ikke hadde øvd tilstrekkelig nok fordi de visste at vi i studio var "trollmenn" som kunne få alt til å låte tight og fint. Spesielt en trommis i en funkrock-konstellasjon var opptatt av dette, noe som førte til flere lange netter med klipping og liming i Cakewalk for meg. Aldri igjen, fra den produksjonen sendte jeg band tilbake til øving hvis jeg enset en slik utvikling. Eller jeg foreslo musikalske forenklinger (selv i soloer, noe som egentlig er uhørt for en tekniker som ikke er kreditert som produsent) for at det skulle være mulig å komme i havn innenfor budsjettet. :rolleyes:

    Det var vel Sluket som omtalte lettspiltheten på eldre blåseinstrumenter vs. dagens. Vi trenger ikke gå tilbake til sekstitallet for finne klart mindre lett-spilte enn horn i dag. Du trenger ikke gå lenger tilbake enn åttitallet før du finner at nye og gode blåseinstrumenter fra f.eks. Besson var tyngre å spille på enn tilsvarende modeller fra samme produsent i dag.
    Morsomt å lese. I min ungdom nektet jeg studioteknikere å manipulere mine spor. Naiv som jeg var ville jeg bidra til å bremse utviklingen at man kunne hyre billigere folk og manipulere i etterkant. :D
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Liker denne tråden veldig godt! Veldig morsomt og lærerikt og lese dine skriblerier. Hjelper meg å få litt andre perspektiv på ting enn kun mitt egne snevre. Det åpner seg opp for åpenbaringer :)
    Kommenterer ikke så mye, men lurker i skyggene her.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.390
    Antall liker
    4.049
    Torget vurderinger
    0
    En hifientusiast kan lett kjenne på eierglede. Så kan man forestille seg en fiolinist som spiller fiolin 4-12 timer i døgnet i en karriere på 20-30 år. Motivasjon er en viktig faktor selv for stjernene og det er et lett valg å velge den fiolinen som gir størst spilleglede.
    De fleste fiolinister som spiller på de gode gamle fiolinene hevder at disse er best for de. Hvis ikke de vet best, hvem skal vite bedre? :)
    Med fare for at jeg kan ha blitt misforstått når det gjelder utstyr osv. Det jeg i bunn og grunn er sterkt mot, er utstyrsjag - på generell basis. I mange tilfeller - som har med hobbyer og idrett å gjøre - overskygger utstyrsjaget selve aktiviteten. For å inkludere flest mulig i en aktivitet, bør utstyret tones ned - synes nå jeg.

    Som 10 år gammel fiolinist trenger du ikke en Stradivarius. Og du trenger ikke 18-tommers bass for å nyte musikk. Ei heller trenger du karbonsykkel for å sykle Birken. Etc.

    Beklager hvis dette har blitt en kjepphest som jeg rir for ofte.

    For øvrig er det nok denne holdningen som gjorde at jeg likte Trompetens innlegg om russemusikk som kilde til sosial glede.
    Jeg er helt enig med deg at barn ikke behøver topp utstyr. Faktisk mener jeg det er bedre om de har litt "motstand" i form av uideelle forhold så lenge det ikke bremser utviklingen.

    Når det kommer til voksne, så synes jeg vi nordmenn ofte er litt redde for å fordype oss, eller ta det helt ut, eller rett og slett være ufornuftige for gledens skyld.
    Jeg digger at Impulse tar den helt ut med vibrasjonsdemping og tilrettelegging, LMC kjøper båndspiller, Sluket som gir ordet headroom en dimensjon og 8x12tom som har sjukt mye membranareal under 60hz. Som i innlegget denne diskusjonen begynte med så var jeg inne på at det er de ekstreme egenskapene som engasjerer. Det man ikke har opplevd før og utfordrer det ordinære.

    Ønsket om utvikling er vel det som driver verden videre på alle områder. Utvikling har jeg skjønt at du er glad i. Er det ikke en liten motsetning der et sted?
    Jeg tror min innfallsvinkel til HFS preges av at det er 28.000 medlemmer. Av disse er litt over 1 prosent betalende. Enda færre (?) er deltakende i diskusjoner. Men jeg tror flere enn betalende og deltakende medlemmer leser det som står på HFS. Så hvem skriver og diskuterer vi for? Bare oss selv (mens vi ekskluderer de øvrige, ikke-deltakende medlemmene)?

    I de siste kommentarene i denne tråden har enkelte diskutert lyd og persepsjonen av denne på et nivå som nærmest aspirerer til fronimos. På dette nivået snakker en liten krets seg i mellom på en måte som de selv finner givende (hvilket i seg selv er et brudd med fronimos), men de aller fleste er ikke på dette kompetansenivået. Kompetanse er i seg selv et fascinerende begrep som det finnes en hel del litteratur om (glupe folk har diskutert kompetanse i årtusener allerede). Fordi diskusjoner på HFS skjer mellom folk på ulike kompetansetrinn, preges diskusjonene av dette. Da blir det en del "god dag mann økseskaft".

    Når det gjelder min holdning til utvikling og ingeniørkunst, preges den av at man har en etisk forpliktelse til å få til mest mulig med minst mulig innsats. Jeg tror ikke så mange er uenige i det idealet når de får tenkt seg om. At hobbyer ofte ikke preges av det idealet er åpenbart, og bidrar til de mange paradoksene vi mennesker omgir oss med.

    Summa summarum preges nok mine skriverier av at jeg skulle ønske flere av de til sammen 28.000 medlemmene på HFS ble mer deltakende enn de er. Økt deltakelse kommer - tror jeg - heller som konsekvens av at man senker terskelen enn at man hever den, og at man søker inkludering fremfor eksklusjon.

    Når det gjelder kommentaren din om motsetninger, så håper jeg at jeg har mange slike i meg. Det er vel ganske menneskelig?

    :)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.522
    Antall liker
    106.602
    Torget vurderinger
    23
    Men samtidig så må det da være plass for "cutting edge" innlegg, materiale og kompetanse også? Dette burde da ikke være noen unnskyldning for de 20 000 til IKKE å delta mer aktivt? Det som kjennetegner slike tråder er i alle fall fravær av nedlatenhet og floskler, antagelser og myter. Å senke nivået på slikt har aldri vært noen løsning. Det må da være langt mer interessant å løfte de andre dersom de ønsker det da.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.390
    Antall liker
    4.049
    Torget vurderinger
    0
    Men samtidig så må det da være plass for "cutting edge" innlegg, materiale og kompetanse også? Dette burde da ikke være noen unnskyldning for de 20 000 til IKKE å delta mer aktivt? Det som kjennetegner slike tråder er i alle fall fravær av nedlatenhet og floskler, antagelser og myter. Å senke nivået på slikt har aldri vært noen løsning. Det må da være langt mer interessant å løfte de andre dersom de ønsker det da.
    "Cutting edge" må selvsagt få plass. Men jeg mener å ha observert at en del av de hissigste diskusjonene ikke alltid dreier seg om "cutting edge"...

    For øvrig tipper jeg det er ulike definisjoner av "cutting edge"...

    ;-)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.522
    Antall liker
    106.602
    Torget vurderinger
    23
    Det er jo nettopp det jeg sier - krangling og synsing foregår stort sett UTENFOR de virkelig gode tekniske trådene anført av kompetente folk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    A

    ANM

    Gjest
    Zeitgeist

    Det er vel i tidsånden å søke minste felles multiplum, "no child left behind".

    Jeg er på mange måter glad for at Norge som nasjon i ganske stor grad søker å javne ut ulikhetene. Siden jeg har barn i skolealder observerer jeg jo skolens jobb med å indoktrinere våre håpefulle i likhetens ideologi. Det jeg også observerer er at dette ikke bare bidrar til å trekke med seg de svakeste, men også i stor grad bidrar til å vingeklippe de som forsøker å stikke hodet litt over massen.

    Nå var ikke dette ment å være et politisk manifest, men en undring over broder Svart-Hvitts syn på debattene som foregår her på HFS. Jeg kjenner faktisk noen av disse ikke-betalende, ikke-deltagende medlemmene her inne og er sikker på at mer miljøbevandrede også kjenner flere. Disse er absolutt ikke personer som trenger å føres ved hånden for å føle seg tilpass i dette miljøet. Dette er helt enkelt ikke deres form for sosialisering. Jeg er forresten selv et slikt medlem på flere fora hvor noen av mine litt mer ambulerende interesser diskuteres. Jeg føler jeg har dratt stor nytte av å følge de mest aktive og ambisiøse deltagerne, for så å destillere og tilpasse deres tilnærming til eget behov og nivå.

    Behovet for senket terskel? Har da observert flere diskusjoner som omhandler det grunnleggende og hvor utstyr diskutert er på et nivå som de fleste ikke synes er hinsides. Ser også flere tråder og aktive medlemmer som leker med utstyr til hundrelapper. Billig innpass, snakk med TT og gutta. Dessuten er rørutstyr en glimrende måte å få litt teknisk innsikt, da det er svært enkelt for selv den mest teknisk analfabete å sette sammen en fungerende lydkrets. Rørene er svært tilgivende komponenter å jobbe med.

    Nei, føler ikke at dine bidrag fører til en mer åpen og inkluderende debatt, føler nok heller at disse fører til at slike som Trompet, Sluket mfl tar seg lengre pauser, noe jeg har vanskelig for å se fordelen med. Er klar over at vi som gir deg svar på tiltale også medvirker til dette, så skal forsøke å la dette være mitt siste tilsvar rundt et slikt tema. For egen del søker jeg meg nå bort fra kabeltråder og andre versus-debatter som aldri har ført noe godt med seg for stemningen. At jeg ikke faller av vannvognen fra tid til annen, kan jeg ikke love.:)

    Igjen oppfordrer jeg deg Svart-Hvitt til å presentere ditt eget ståsted fremfor å angripe andres. Start en egen tråd hvor du tar for deg snarveiene til godlyd og alt fra lavterskel, til de mer ambisiøse plug&play løsninger som finnes. Sikkert et behov.

    mvh
    André
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    En hifientusiast kan lett kjenne på eierglede. Så kan man forestille seg en fiolinist som spiller fiolin 4-12 timer i døgnet i en karriere på 20-30 år. Motivasjon er en viktig faktor selv for stjernene og det er et lett valg å velge den fiolinen som gir størst spilleglede.
    De fleste fiolinister som spiller på de gode gamle fiolinene hevder at disse er best for de. Hvis ikke de vet best, hvem skal vite bedre? :)
    Med fare for at jeg kan ha blitt misforstått når det gjelder utstyr osv. Det jeg i bunn og grunn er sterkt mot, er utstyrsjag - på generell basis. I mange tilfeller - som har med hobbyer og idrett å gjøre - overskygger utstyrsjaget selve aktiviteten. For å inkludere flest mulig i en aktivitet, bør utstyret tones ned - synes nå jeg.

    Som 10 år gammel fiolinist trenger du ikke en Stradivarius. Og du trenger ikke 18-tommers bass for å nyte musikk. Ei heller trenger du karbonsykkel for å sykle Birken. Etc.

    Beklager hvis dette har blitt en kjepphest som jeg rir for ofte.

    For øvrig er det nok denne holdningen som gjorde at jeg likte Trompetens innlegg om russemusikk som kilde til sosial glede.
    Jeg er helt enig med deg at barn ikke behøver topp utstyr. Faktisk mener jeg det er bedre om de har litt "motstand" i form av uideelle forhold så lenge det ikke bremser utviklingen.

    Når det kommer til voksne, så synes jeg vi nordmenn ofte er litt redde for å fordype oss, eller ta det helt ut, eller rett og slett være ufornuftige for gledens skyld.
    Jeg digger at Impulse tar den helt ut med vibrasjonsdemping og tilrettelegging, LMC kjøper båndspiller, Sluket som gir ordet headroom en dimensjon og 8x12tom som har sjukt mye membranareal under 60hz. Som i innlegget denne diskusjonen begynte med så var jeg inne på at det er de ekstreme egenskapene som engasjerer. Det man ikke har opplevd før og utfordrer det ordinære.

    Ønsket om utvikling er vel det som driver verden videre på alle områder. Utvikling har jeg skjønt at du er glad i. Er det ikke en liten motsetning der et sted?
    Jeg tror min innfallsvinkel til HFS preges av at det er 28.000 medlemmer. Av disse er litt over 1 prosent betalende. Enda færre (?) er deltakende i diskusjoner. Men jeg tror flere enn betalende og deltakende medlemmer leser det som står på HFS. Så hvem skriver og diskuterer vi for? Bare oss selv (mens vi ekskluderer de øvrige, ikke-deltakende medlemmene)?

    I de siste kommentarene i denne tråden har enkelte diskutert lyd og persepsjonen av denne på et nivå som nærmest aspirerer til fronimos. På dette nivået snakker en liten krets seg i mellom på en måte som de selv finner givende (hvilket i seg selv er et brudd med fronimos), men de aller fleste er ikke på dette kompetansenivået. Kompetanse er i seg selv et fascinerende begrep som det finnes en hel del litteratur om (glupe folk har diskutert kompetanse i årtusener allerede). Fordi diskusjoner på HFS skjer mellom folk på ulike kompetansetrinn, preges diskusjonene av dette. Da blir det en del "god dag mann økseskaft".

    Når det gjelder min holdning til utvikling og ingeniørkunst, preges den av at man har en etisk forpliktelse til å få til mest mulig med minst mulig innsats. Jeg tror ikke så mange er uenige i det idealet når de får tenkt seg om. At hobbyer ofte ikke preges av det idealet er åpenbart, og bidrar til de mange paradoksene vi mennesker omgir oss med.

    Summa summarum preges nok mine skriverier av at jeg skulle ønske flere av de til sammen 28.000 medlemmene på HFS ble mer deltakende enn de er. Økt deltakelse kommer - tror jeg - heller som konsekvens av at man senker terskelen enn at man hever den, og at man søker inkludering fremfor eksklusjon.

    Når det gjelder kommentaren din om motsetninger, så håper jeg at jeg har mange slike i meg. Det er vel ganske menneskelig?

    :)
    Skjønner. Best mulig lyd til minst mulig midler er et interessant vinkel det. Jeg mener at det bør være plass til alle. Hvis målet er høy deltakelse på forumet tror jeg på mangfold.
    At ikke mange deltar i kabeltråder eller de fundamentale spørsmålstrådene tror jeg kun er et sunnhetstegn. :)
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror min innfallsvinkel til HFS preges av at det er 28.000 medlemmer. Av disse er litt over 1 prosent betalende. Enda færre (?) er deltakende i diskusjoner. Men jeg tror flere enn betalende og deltakende medlemmer leser det som står på HFS. Så hvem skriver og diskuterer vi for? Bare oss selv (mens vi ekskluderer de øvrige, ikke-deltakende medlemmene)?

    I de siste kommentarene i denne tråden har enkelte diskutert lyd og persepsjonen av denne på et nivå som nærmest aspirerer til fronimos. På dette nivået snakker en liten krets seg i mellom på en måte som de selv finner givende (hvilket i seg selv er et brudd med fronimos), men de aller fleste er ikke på dette kompetansenivået. Kompetanse er i seg selv et fascinerende begrep som det finnes en hel del litteratur om (glupe folk har diskutert kompetanse i årtusener allerede). Fordi diskusjoner på HFS skjer mellom folk på ulike kompetansetrinn, preges diskusjonene av dette. Da blir det en del "god dag mann økseskaft".

    Når det gjelder min holdning til utvikling og ingeniørkunst, preges den av at man har en etisk forpliktelse til å få til mest mulig med minst mulig innsats. Jeg tror ikke så mange er uenige i det idealet når de får tenkt seg om. At hobbyer ofte ikke preges av det idealet er åpenbart, og bidrar til de mange paradoksene vi mennesker omgir oss med.

    Summa summarum preges nok mine skriverier av at jeg skulle ønske flere av de til sammen 28.000 medlemmene på HFS ble mer deltakende enn de er. Økt deltakelse kommer - tror jeg - heller som konsekvens av at man senker terskelen enn at man hever den, og at man søker inkludering fremfor eksklusjon.
    Jeg er en lekmann og glad amatør innen hifi. Er stort sett innom for å lese og poster sjelden, så er nok en av de 28.000 som du refererer til som ikke-deltakende. Men jeg leser tråder som TrompetN, Impulse, Fosse m.fl med stor interesse selv om jeg ikke skriver mange innlegg selv.
    Jeg synes det er langt mer interessant å lese om folk som tar den helt ut enn å finne den beste receiveren under 5.000 kroner, eller diskutere hva som er best av B&W eller Dali.
    Husker jeg leste en artikkel av Impulse på 90-tallet hvor han testet CJ Art forforsterker til noe sånt som 190.000 kroner. Selv hadde jeg en NAD 306 integrert 50-watter til 3.000 kroner, men det er da morsomt å se hva som er mulig å få til åkkesom. Det beste Fidelity-bladet i mine øyne var bladet fra 2010 med fokus på high-end. Her var det tester av Dartzeel, Magico mm i budsjettklasser langt utover det jeg har vurdert som aktuelt, men det er jo veldig moro lesestoff...
    Men det er jo ikke noe motsetningsforhold her - vi har da alle våre interesser og preferanser og oppsøker selv det som interesserer oss. Et Hifisentralen som skulle "dras ned" til et felles nivå som skal omhandle budsjett-utstyr som skal passe i små rom slik at alle kan delta aktivt i dialogen vil være et trist og kjedelig sted. Ja til mangfold og variasjon tenker jeg.
    Vi lider vel alle sammen av information overflow så det er jo veldig enkelt å la være å oppsøke tråder som ikke appellerer. Ingen vits å se på det som ditt etiske ansvar å skulle stilne disse, for meg, berikende og interessante diskusjonene hvor ressurspersoner innenfor dette fagfeltet virkelig har mye å bidra med slik at vi alle (som har lyst) kan lære noe...

    Beklager om dette innlegget ikke passer inn i tråden din TrompetN - setter veldig stor pris på bidraget ditt!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bare hyggelig at du skriver din mening slettix! Tusen takk for gode ord. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Liker denne tråden veldig godt! Veldig morsomt og lærerikt og lese dine skriblerier. Hjelper meg å få litt andre perspektiv på ting enn kun mitt egne snevre. Det åpner seg opp for åpenbaringer :)
    Kommenterer ikke så mye, men lurker i skyggene her.
    Veldig hyggelig at du er innom og trives. :) Blir det lisens på deg?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.886
    Antall liker
    29.265
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror min innfallsvinkel til HFS preges av at det er 28.000 medlemmer. Av disse er litt over 1 prosent betalende. Enda færre (?) er deltakende i diskusjoner. Men jeg tror flere enn betalende og deltakende medlemmer leser det som står på HFS. Så hvem skriver og diskuterer vi for? Bare oss selv (mens vi ekskluderer de øvrige, ikke-deltakende medlemmene)?

    I de siste kommentarene i denne tråden har enkelte diskutert lyd og persepsjonen av denne på et nivå som nærmest aspirerer til fronimos. På dette nivået snakker en liten krets seg i mellom på en måte som de selv finner givende (hvilket i seg selv er et brudd med fronimos), men de aller fleste er ikke på dette kompetansenivået. Kompetanse er i seg selv et fascinerende begrep som det finnes en hel del litteratur om (glupe folk har diskutert kompetanse i årtusener allerede). Fordi diskusjoner på HFS skjer mellom folk på ulike kompetansetrinn, preges diskusjonene av dette. Da blir det en del "god dag mann økseskaft".

    Når det gjelder min holdning til utvikling og ingeniørkunst, preges den av at man har en etisk forpliktelse til å få til mest mulig med minst mulig innsats. Jeg tror ikke så mange er uenige i det idealet når de får tenkt seg om. At hobbyer ofte ikke preges av det idealet er åpenbart, og bidrar til de mange paradoksene vi mennesker omgir oss med.

    Summa summarum preges nok mine skriverier av at jeg skulle ønske flere av de til sammen 28.000 medlemmene på HFS ble mer deltakende enn de er. Økt deltakelse kommer - tror jeg - heller som konsekvens av at man senker terskelen enn at man hever den, og at man søker inkludering fremfor eksklusjon.
    Jeg er en lekmann og glad amatør innen hifi. Er stort sett innom for å lese og poster sjelden, så er nok en av de 28.000 som du refererer til som ikke-deltakende. Men jeg leser tråder som TrompetN, Impulse, Fosse m.fl med stor interesse selv om jeg ikke skriver mange innlegg selv.
    Jeg synes det er langt mer interessant å lese om folk som tar den helt ut enn å finne den beste receiveren under 5.000 kroner, eller diskutere hva som er best av B&W eller Dali.
    Husker jeg leste en artikkel av Impulse på 90-tallet hvor han testet CJ Art forforsterker til noe sånt som 190.000 kroner. Selv hadde jeg en NAD 306 integrert 50-watter til 3.000 kroner, men det er da morsomt å se hva som er mulig å få til åkkesom. Det beste Fidelity-bladet i mine øyne var bladet fra 2010 med fokus på high-end. Her var det tester av Dartzeel, Magico mm i budsjettklasser langt utover det jeg har vurdert som aktuelt, men det er jo veldig moro lesestoff...
    Men det er jo ikke noe motsetningsforhold her - vi har da alle våre interesser og preferanser og oppsøker selv det som interesserer oss. Et Hifisentralen som skulle "dras ned" til et felles nivå som skal omhandle budsjett-utstyr som skal passe i små rom slik at alle kan delta aktivt i dialogen vil være et trist og kjedelig sted. Ja til mangfold og variasjon tenker jeg.
    Vi lider vel alle sammen av information overflow så det er jo veldig enkelt å la være å oppsøke tråder som ikke appellerer. Ingen vits å se på det som ditt etiske ansvar å skulle stilne disse, for meg, berikende og interessante diskusjonene hvor ressurspersoner innenfor dette fagfeltet virkelig har mye å bidra med slik at vi alle (som har lyst) kan lære noe...

    Beklager om dette innlegget ikke passer inn i tråden din TrompetN - setter veldig stor pris på bidraget ditt!
    Innertier!:)

    Jeg har vanskelig for å se hva det skal tjene til å sette munnkurv på ressurspersonene her inne- ingen nevnt, ingen glemt- til fordel for et slags sosialdemokratisk"idealtids-forum" (for alle dem som kan huske hvordan det var å løpe sekstimeteren på en tid som verken var for fort eller for sakte).

    Så får de som ønsker seg et slikt forum enten finne seg i å dele plass med mangfoldet her inne, eller simpelthen finne seg et annet forum som faller mer i smak.

    Mvh
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes også det er veldig artig å lese om dem som tar det HELT ut... får tennene til å løpe i vann! Og det gir ideer som man kanskje kan prøve ut selv i mindre skala. Både flerkanalsrigger, overdimensjonerte hornrigger, svære bass-system og tape-rigger synes jeg er fett - og inspirerende!

    Samtidig synes jeg nok at svart-hvitt har et poeng, som man kanskje klarer å se hvis man legger godviljen til? De fleste miljøer får jo noen interne koder og normer som kan virke ekskluderende. Så kan man diskutere hvor stort problem det er da, eller om det egentlig er OK at man har sin egen klubb og holder på...

    Og jeg synes ikke dette gjelder for deltakerne i tråden her, bare så det er sagt. Men det skjer ganske ofte hvis en eller annen newbie ber om råd at de blir rådet til at de avsolutt bør få seg en bedre dac først som sist, at de bør legge mer enn de hadde tenkt... osv. Generelt synes jeg det er alt for lite tradisjonell forbrukerveiledning innenfor hifi og hifimiljøet. Hva bør man starte med hvis man vil ha god lyd? Hvor mye bedre lyd får man dersom man kjøper en forsterker som er dobbelt så dyr? Hva er det som gir mest lyd for pengene innenfor et gitt budsjett? Jeg skal ikke ri gamle kjepphester alt for mye, men jeg mener nok at de tradisjonelle løsningene nok ikke er det som gir mest for pengene...

    Men det er jo helt riktig som Sluket sier at de som VIRKELIG tar dette seriøst, i teknikk-avdelingen, sjelden krangler så mye seg i mellom. Det er alle vi andre, vi som tilegner oss vår hifi-identitet gjennom produktene vi kjøper, som har en tendens til å bli vrange og såre.

    Jeg prater meg litt bort. Men hvis man har en ambisjon om å utvide nedslagsfeltet for teknologi for god musikkgjengivelse i heimen, tror jeg på ingen måte svaret er at vi alle skal gå for et slags middelmådig minste felles multiplum. Og jeg synes slett ikke at de som tar dette langt skal stikke sitt lys under en skjeppe - tvert i mot! Men innenfor "hifi-diskursen" tror jeg man kan ta mer på alvor at mest mulig lyd for pengene er et veldig rimelig og naturlig utgangspunkt for mange av oss, og at god brukervennlighet er veldig mye bedre enn dårlig brukervennlighet.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det blir dårlig med morgenmusikk denne uka, så her kommer litt kveldsmusikk.

    Ny plate fra duoen Roggen/Lien. Prisbelønt og greier.

    Grom flygellyd fra en av mine norske favorittjazzpianister. Vanskelig å fange bassounden fra flygelig slik at det høres ut som når man spiller på flygelet selv. Det har de fått til på denne.

    Liker du Roggen fra før er nok dette midt i blinken.

    You.jpg
     
    A

    ANM

    Gjest
    Men det er jo helt riktig som Sluket sier at de som VIRKELIG tar dette seriøst, i teknikk-avdelingen, sjelden krangler så mye seg i mellom. Det er alle vi andre, vi som tilegner oss vår hifi-identitet gjennom produktene vi kjøper, som har en tendens til å bli vrange og såre.
    Har nok mer med størrelsen på det "vitenskapelige" miljøet her inne enn at vitenskapsmenn generelt er mindre såre og kranglevorne.;) Har nå sett et par eksempler på unoter blant intelligensiaen også.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Men det er jo helt riktig som Sluket sier at de som VIRKELIG tar dette seriøst, i teknikk-avdelingen, sjelden krangler så mye seg i mellom. Det er alle vi andre, vi som tilegner oss vår hifi-identitet gjennom produktene vi kjøper, som har en tendens til å bli vrange og såre.
    Har nok mer med størrelsen på det "vitenskapelige" miljøet her inne enn at vitenskapsmenn generelt er mindre såre og kranglevorne.;) Har nå sett et par eksempler på unoter blant intelligensiaen også.
    No shit... instituttet mitt ble skilt ut fra et søsterinstitutt for et par tiår siden fordi to professorer røk uklare med hverandre. Ingen vet hvorfor lenger. Antakelig var de uenige om noen grafer eller noe.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Lover å avslutte avsporingen etter dette Trompet .

    Så betyr det at du er enig med meg eller Sluket, Olav? Og kan disse kodene og normene blant de lærde være enda mer ekskluderende og at de på mange måter derfor er litt isolerte og vernet her inne?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg synes også det er veldig artig å lese om dem som tar det HELT ut... får tennene til å løpe i vann! Og det gir ideer som man kanskje kan prøve ut selv i mindre skala. Både flerkanalsrigger, overdimensjonerte hornrigger, svære bass-system og tape-rigger synes jeg er fett - og inspirerende!

    Samtidig synes jeg nok at svart-hvitt har et poeng, som man kanskje klarer å se hvis man legger godviljen til? De fleste miljøer får jo noen interne koder og normer som kan virke ekskluderende. Så kan man diskutere hvor stort problem det er da, eller om det egentlig er OK at man har sin egen klubb og holder på...

    Og jeg synes ikke dette gjelder for deltakerne i tråden her, bare så det er sagt. Men det skjer ganske ofte hvis en eller annen newbie ber om råd at de blir rådet til at de avsolutt bør få seg en bedre dac først som sist, at de bør legge mer enn de hadde tenkt... osv. Generelt synes jeg det er alt for lite tradisjonell forbrukerveiledning innenfor hifi og hifimiljøet. Hva bør man starte med hvis man vil ha god lyd? Hvor mye bedre lyd får man dersom man kjøper en forsterker som er dobbelt så dyr? Hva er det som gir mest lyd for pengene innenfor et gitt budsjett? Jeg skal ikke ri gamle kjepphester alt for mye, men jeg mener nok at de tradisjonelle løsningene nok ikke er det som gir mest for pengene...

    Men det er jo helt riktig som Sluket sier at de som VIRKELIG tar dette seriøst, i teknikk-avdelingen, sjelden krangler så mye seg i mellom. Det er alle vi andre, vi som tilegner oss vår hifi-identitet gjennom produktene vi kjøper, som har en tendens til å bli vrange og såre.

    Jeg prater meg litt bort. Men hvis man har en ambisjon om å utvide nedslagsfeltet for teknologi for god musikkgjengivelse i heimen, tror jeg på ingen måte svaret er at vi alle skal gå for et slags middelmådig minste felles multiplum. Og jeg synes slett ikke at de som tar dette langt skal stikke sitt lys under en skjeppe - tvert i mot! Men innenfor "hifi-diskursen" tror jeg man kan ta mer på alvor at mest mulig lyd for pengene er et veldig rimelig og naturlig utgangspunkt for mange av oss, og at god brukervennlighet er veldig mye bedre enn dårlig brukervennlighet.
    Synes måten newbier eller nye medlemmer blir behandlet på er kjempeviktig. Det blir fort grupperinger her inne, litt naturlig og flott fordi folk faktisk kjenner hverandre godt på privaten, men for nye kan nok en del virke en smule etablert og kanskje eksluderende.

    HFS har gått gjennom så mange trender og epoker og noen har nok litt ondt blod seg i mellom fra 10 år tilbake som ikke glemmes like lett. Er nok umulig for newbies å se dette. Hjelpende råd blir ofte erfaringsdeling og noen har bredere og bedre erfaring enn andre. Jeg kjenner jeg har problemer med å gi råd for tiden. Mye fordi det ikke er noen fasit, men også fordi det er så vanskelig å forutse hva som faktisk kan gi det beste resultatet subjektivt sett. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.390
    Antall liker
    4.049
    Torget vurderinger
    0
    OPPKLARING OM MEST MULIG LYD FOR MINST MULIG PENGER (RESSURSER)

    Jeg brukte poenget ovenfor tidligere...og for å presisere:

    => "Minst mulig penger" kan være både femti tusen og én million.

    "Mest mulig lyd for minst mulig penger" er med andre ord ikke en normativ oppfordring om å bruke lite penger (ressurser) på lyd.

    Ser poenget?

    Og merk at jeg her mener lyd slik den er definert i bøker om fysikk og psykoakustikk - og ikke som en totalopplevelse hvor man kan legge inn alt mulig.

    Jeg har stor respekt for dem som forfølger en profesjon i den grad at man klatrer forbi ekspertnivå - handler resolutt i den grad at ens handlinger i samtiden blir bedømt som pussige, mens ettertiden bedømmer dem som fremsynte - og blir en som legemliggjør tanken om fronesis.

    Men for oss andre synes jeg det er interessant å også diskutere hvordan man kan få mest ut av et budsjett på 50, 100 og 500 tusen kroner ved å kjøpe ferdigprodukter.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Lover å avslutte avsporingen etter dette Trompet .

    Så betyr det at du er enig med meg eller Sluket, Olav? Og kan disse kodene og normene blant de lærde være enda mer ekskluderende og at de på mange måter derfor er litt isolerte og vernet her inne?
    Som den evige wishy washy brobyggeren jeg er må jeg jo svare at jeg synes dere begge har litt rett...:) Det er ikke tvil om at bygger-miljøet her inne er mye mer fredelig enn duppedittkjøper-miljøet (som jeg selv tilhører). Min erfaring er heller ikke at DIY-miljøet her er ekskluderende, snarere tvert imot - de er svært ivrige på å få flere om bord. Men jeg tror nok en grunn til at de har blitt spart for de alt for store konfliktene også er at de er såpass få, som du sier.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Les gjennom gjennom denne populære tråden Olav. http://www.hifisentralen.no/forumet...etc/71960-ine-bygger-high-end-amplifiers.html Bare påpeke at jeg frikjenner trådens eier 100%, men fredelig i diy miljøet? Vil også minne om litt knuffing blandt to andre profilerte diyere nå nylig.
    Glemte jeg nesten ut, kom som lyn fra klar himmel og endte med et krasj. Det er litt rart at flere opp gjennom tiden har valgt å slette hele sin profil på grunn av uenigheter med et par personer, kanskje så mange som fem. Det er til stadighet noen jeg uenige med. Bruker ikke mye tid på å argumentere så fryktelig langt når slikt oppstår, har liten eller ingen verdi likevel når det kommer til et slikt punkt. Og da er det bare å finne en ny tråd i bidra i, eller trekke seg tilbake til en av sine egne tråder en liten stund. Skjønner ikke hvorfor det skal være så uforsonelig når kun noen få er involvert at man rett og slett gir seg og sletter profilen sin.

    Det er plass til alt her. I egen tråd diskuterer jeg mest hifi som er litt over gjennomsnittet dyrt kombinert med litt budsjettutstyr. Andre steder diskuterer vi kun high end. Og så finner jeg nok budsjettforslag i flere tråder å engasjere meg i, blant annet er det gøy å følge med i vintage-avdelingen. Uansett hvilken prisklasse jeg skulle satt opp et system i ville jeg funnet de gode forslagene i Hifisentralens forskjellige underfora.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Og merk at jeg her mener lyd slik den er definert i bøker om fysikk og psykoakustikk - og ikke som en totalopplevelse hvor man kan legge inn alt mulig.
    De lærdes strides heter det broder Svart-Hvitt. Hadde det vært så enkelt som at alt det som står i dagens lærebøker viser den hele og fulle sannhet, kunne nok alle vitenskapsmenn ha sett etter annet å gjøre.:)

    Cave hominem unius libri
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.390
    Antall liker
    4.049
    Torget vurderinger
    0
    Og merk at jeg her mener lyd slik den er definert i bøker om fysikk og psykoakustikk - og ikke som en totalopplevelse hvor man kan legge inn alt mulig.
    De lærdes strides heter det broder Svart-Hvitt. Hadde det vært så enkelt som at alt det som står i dagens lærebøker viser den hele og fulle sannhet, kunne nok alle vitenskapsmenn ha sett etter annet å gjøre.:)

    Cave hominem unius libri
    Ta en titt på side 24 (dvs. side 2 i selve dokumentet), teksten som kommer etter avsnittet om "Menneskets læreproces". Jeg har klippet inn det viktigste nedenfor:

    "Menneskets læreproces
    l USA udførte man for nogle år siden et eksperiment med en gruppe ansatte i sundhedssektoren. Først optog man en række videofilm af seks personer, som udførte genoplivning på patienter omfattende hjertemassage og kunstig ventilation. Fem af de seks var uerfarne studerende under oplæring i genoplivning. Den sjette var en professionel sundhedsarbejder med solid erfaring i genoplivning. Dernæst viste man filmene for tre grupper af individer: Sundhedsarbejdere med praktisk erfaring i genoplivning, undervisere i genoplivning og studerende i denne disciplin. Hver tilskuer blev stillet følgende spørgsmål: Hvem af de seks personer på videofilmene ville du vælge til at genoplive dig, hvis du havde været ude for et ulykkestilfælde? De erfarne sundhedsarbejdere valgte i 90% af tilfældene den erfarne sundhedsarbejder. De studerende valgte derimod kun rigtigt i 50% af tilfældene. Endelig fandt man overraskende, men entydigt, at underviserne i genoplivning præsterede et dårligere resultat end både de erfarne sundhedsarbejdere og de studerende ved kun at vælge rigtigt i 30% af tilfældene".

    Kilde: https://detkreativerum.files.wordpress.com/2010/11/rationalitet-og-magt-kapitel-23.pdf

    Utklippet ovenfor representerer en innsikt jeg setter høyt.

    Sånn sett er vi kanskje ikke så uenige?

    Men i mangel av både erfaring og fagkompetanse på lydområdet søker jeg kunnskap og kompetanse på den måten jeg tror passer meg best.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Åh nei, på bunnen er vi nok ikke uenige i det heletatt tror jeg. :)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    OPPKLARING OM MEST MULIG LYD FOR MINST MULIG PENGER (RESSURSER)

    Jeg brukte poenget ovenfor tidligere...og for å presisere:

    => "Minst mulig penger" kan være både femti tusen og én million.

    "Mest mulig lyd for minst mulig penger" er med andre ord ikke en normativ oppfordring om å bruke lite penger (ressurser) på lyd.

    Ser poenget?

    Og merk at jeg her mener lyd slik den er definert i bøker om fysikk og psykoakustikk - og ikke som en totalopplevelse hvor man kan legge inn alt mulig.

    Jeg har stor respekt for dem som forfølger en profesjon i den grad at man klatrer forbi ekspertnivå - handler resolutt i den grad at ens handlinger i samtiden blir bedømt som pussige, mens ettertiden bedømmer dem som fremsynte - og blir en som legemliggjør tanken om fronesis.

    Men for oss andre synes jeg det er interessant å også diskutere hvordan man kan få mest ut av et budsjett på 50, 100 og 500 tusen kroner ved å kjøpe ferdigprodukter.
    Jeg tolket det slik. Min erfaring tilsier at det beste kompromisset innenfor hvert prissegment varierer fra rom til rom og person til person. Psykoakustiske studier rundt reproduksjon av lyd synes jeg generelt gir et for smalt bilde for enusiaster å kjøpe utstyr ut i fra.

    For the record så gir det også meg mest velfølelse å hente ut så mye godlyd som mulig ut av minst mulig budsjett. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke det er lov med slike trompetdueller lenger. Det er trist, men dagens trompetister syes det puter under armene på. :rolleyes:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tror ikke det er lov med slike trompetdueller lenger. Det er trist, men dagens trompetister syes det puter under armene på. :rolleyes:
    Dagens trompetister syes definitivt puter under armene på ja. Litt spent på utviklingen faktisk. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn