Tidenes peneste bildesign

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.010
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bortsett fra at på det eksemplaret TT viser frem, er det satt på felger og hjul som gjør at bilen fremstår som om understellet er knekt, en ufyselighet. Men forøvrig en vidunderlig vakker bil.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.905
    Antall liker
    10.432
    Det kalles rat rod i bilverdenen, deph. :)
    Ja, og noe som passer mer som utstilling i en klesforretning i Berlin enn på veien. Blir for teatralsk for meg.
    Enig med Deffe, men en godt brukt, men velholdt orginalbil derimot...
    Kan man tenke seg et mer sørgelig syn enn en overrestaurert bil som kun blir fraktet på henger?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det kalles rat rod i bilverdenen, deph. :)
    Ja, og noe som passer mer som utstilling i en klesforretning i Berlin enn på veien. Blir for teatralsk for meg.
    Enig med Deffe, men en godt brukt, men velholdt orginalbil derimot...
    Kan man tenke seg et mer sørgelig syn enn en overrestaurert bil som kun blir fraktet på henger?
    Nei det blir litt av det samme. Når hele funksjsonaliteten er amputert er det bare pynt tilbake. Kan man ikke kjøre en bil på veien er det ikke lenger en bil men en kulisse.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Jeg! Intet annet enn ei forvokst Boble. Med kraftig motor. Tidenes peneste? Her i huset sier vi Jaguar E- as designed in the 60s... Den og Aston, da...Av de nyere må vel Audi R8 stå høyt på den lista. Sammen med Range Rover. For eksempel en hvit Evoque...hehe. Dessuten hater jeg å innrømme det, men BMW har passa godt på designet i den nyere Minien- som ellers aldri hverken er eller blir en BMW. Nå skal det jo også sies at nevnte tyske merke- bortsett fra Isetta 300- aldri har tiltalt meg, og deres I3 ser ut til å være designa av en sukkerrusa femåring. Sier litt om hvor nordmenn har designprioriteringene sine. Helt grusomme "linjer"- som også på en Prius- no matter which one. Men effektiv, det er den..Og de skal ha for de tosylindrede MCene også.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    VSP: Som sagt, Aston også!! MEGET pen. Tyskere og japanere sliter hardt med den der:rolleyes: Siste tids Toyotaer er IKKE pene, med unntak av en IQ, faktisk. Spesielt den limiterte - 1000 stk- Aston Martin Cygnet. En bil som dårlig skjuler sitt toyotiske opphav, men har hatt godt av endringene Aston gjorde på den. Kun solgt til eksisterende Astoneiere for å imøtekomme deres ønske om en ekstrabil med kvaliteter.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.905
    Antall liker
    10.432
    Alois Ruf har forstått det og lager en ny versjon av sin fantastiske RUF CTR "Yellow Bird". Ikke for mye, ikke for lite men akkurat passe! High tech og hyper moderne men med klassisk utseende:


    -BB-

    Helt rått - og vakkert!
    Vet ikke helt, jeg. Minner litt om Marit Bjørgen. Utgangspunktet er en vakker kvinnekropp, men....
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Jeg! Intet annet enn ei forvokst Boble. Med kraftig motor.
    Vel, jeg har kjørt bobler med vanlig motor og med opp til 130 hester på bakhjulene. Og jeg har kjørt klassiske Porscher, altså pre 89. Slektskapet finnes helt klart, hekkmotor og bakhjulsdrift kombinert med luftkjølt boxer. Men selv om man merker litt DNA fra boble til 911 så skal du sannelig være en dårlig sjåfør for å kunne påstå noe slikt som du skrev her etter å ha prøvekjørt både boble og RUF. Du går litt bananas i analogiene noen ganger.

    Du vet jo det at Jaguar bare er en glorifisert Ford Capri. Bakhjulsdrift, motor foran og seks sylindre med vannkjøling. Akkurat det samme, drift på samme hjul, motor samme sted, like mange seter, like mange sylindre og begge er vannkjølte. Faktisk er en Jaguar mer Ford Capri enn en RUF Porsche er ei boble, for forskjellen i motorstørrelse ikke er like stor.

    En Porsche 911 fra før 1990 er et håndbygget rasedyr, uansett modell eller tuning. Du kan enkelt skifte ut hver enkelt sylinder. Kvalitetsfølelsen i de modellene er overlegen det meste annet, kanskje de aller best skrudd sammen bilene som noensinne har blitt produsert. Og det merkes når du kjører dem.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Alois Ruf har forstått det og lager en ny versjon av sin fantastiske RUF CTR "Yellow Bird". Ikke for mye, ikke for lite men akkurat passe! High tech og hyper moderne men med klassisk utseende:


    -BB-

    Helt rått - og vakkert!
    Vet ikke helt, jeg. Minner litt om Marit Bjørgen. Utgangspunktet er en vakker kvinnekropp, men....
    Hvis Marit Bjørgen hadde vært gul, så kunne hun vært brukt som verdens raskeste påskekylling :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: La meg da også legge til XK120 og MkII (Morse edition) De kom lenge før Ford var i bildet hos Jaguar. Hvorfor setter du "klassisk"- grensen for Porsche pre 1989, forresten?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Les deg litt opp på historien til produksjonslinjen for 911, så skjønner du hva jeg mener med det. Flere modeller fulgte med over i nittitallet, den klassiske 911 Turbo ble vel ikke erstattet før en god stund utpå nittitallet. Men det er noe annet enn selve konstruksjonen som skaper et skille der. De la om fra den gamle håndbygde produksjonslinjen til mer utstrakt bruk av automatisering. Servo ble standard, veifølelsen er jo noe av det unike med 911, og den ble litt temmet i overgangen til den moderne tid. Men det er nok mest av alt byggkvaliteten.

    Når det kommer til Porsche vs. VW så handler det om å ha samme grunnprinsipp for plassering av motor og hvilken motortype det skulle være. Boxer er valgt for tyngdepunktets del antar jeg, noe som gir boblen flotte kjøre-egenskaper for rally i konkurranse med andre vanlige sedaner og kupeer. Men der boblen vinner rally fordi den er så lett å sladde effektivt gjennom svinger med så fikk 911-variantene gode rundetider basert på å tåle ekstrem side-G i tillegg til å være som konstruert for drifting. Hemsko eller fortrinn? Helt avhengig av sjåførens dyktighet.

    Men la det være klinkende klart at selv om jeg ikke er kapabel til å få noe særs fornuftig ut av en 911 i forhold til de som virkelig kan kjøre bil, så har jeg vært sportsbilentusiast siden ungdommen, og har kjørt litt forskjellige opp gjennom årene. 911 Carrera fra åttitallet var drømmen fram til de begynte å skyte til himmels i listepris. Nå ligger jo en velholdt 911 Turbo fra åttitallet på 100 kiloeuro. En Carrera er nok mer passende mine kjøreferdigheter, men også de er hinsides dyre nå hvis du skal ha en med servicehefte og full historikk.

    Regner forresten med å få prøvekjørt 911 Turbo i sommer. Det er på høy tid. :cool:
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Baluba: La meg da også legge til XK120 og MkII (Morse edition) De kom lenge før Ford var i bildet hos Jaguar. Hvorfor setter du "klassisk"- grensen for Porsche pre 1989, forresten?
    Ref klassisk. Porsche definerer 10 år etter siste model trillet ut av produksjonsbåndet som klassisk.
    Med andre ord.. Grøss!! 1'te gen Cayenne Er der snart.
    964 og 993 er de siste "ekte" klassikerne iht fanboys. Begrunnelsen som brukes er 'ikke vannpumpe'
    Vannkjøling er antikrist i manges syn. Men pr definisjon er første boxter og 996 klassisk også.
    Arild
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: La meg da også legge til XK120 og MkII (Morse edition) De kom lenge før Ford var i bildet hos Jaguar. Hvorfor setter du "klassisk"- grensen for Porsche pre 1989, forresten?
    Ref klassisk. Porsche definerer 10 år etter siste model trillet ut av produksjonsbåndet som klassisk.
    Med andre ord.. Grøss!! 1'te gen Cayenne Er der snart.
    964 og 993 er de siste "ekte" klassikerne iht fanboys. Begrunnelsen som brukes er 'ikke vannpumpe'
    Vannkjøling er antikrist i manges syn. Men pr definisjon er første boxter og 996 klassisk også.
    Arild
    En Porsche-fanatiker med litt år på baken vil aldri godkjenner vannkjølte boxere som en del av Porsches klassikere. Jeg hører til dem. Lyden i en luftkjølt Porsche, den litt metalliske klangen av sylindrene, er borte i de vannkjølte motorene fra nyere tid. Cayenne tror jeg aldri vil oppnå noen ekte klassikerstatus blant Porsche-folket. Hvis den får noen klassikerstatus så er det blant folk som kjøper Porsche som statussymbol, ikke de opprinnelige sportsbilkundene Porsche alltid har hatt. Av modelltype utover 911-varianter fra de siste 20 årene tror jeg nok Boxter får litt status som 944, helt grei men ikke det store. Mens Cayman faktisk kan få en klassikerstatus fordi den bringer Porsche litt tilbake til røttene mht pris vs ytelse.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Bra oppsummering Mr B.
    Håper din spådom mht Cayman treffer. Det er sykt mye bil for pengene. :)

    Sånn er det i trafikken også. Tydelig "klasseskille" Jeg ser heller ikke på Cayenne som kult objekt. Dog, Turbo 955 får frem smilet mitt. :)
    911 samt eiere av eldre Porscher hilser på hverandre.
    Porsche Suv og til en viss grad Panamera sjåfører hilser ikke/sjelden.
    I Alfa verden hilser stort sett de fleste unntatt Pensjonister, og noen jenter.

    A
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det du har observert om hilsing er vel så avslørende som det kan bli, de som kjøper familiebil fra Porsche er rene statussymbolkunder, noe som gjør at deres adferd skiller seg fra sportsbilkundene til Porsche.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Tipper Lamborghini Huracàn blir morgendagens klassiker både som bil og i design


     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Vel...jeg forstår det at en "ekte " 911 skal være luftkjølt, men det handler om å fornye seg som merke også. Selv Boxster S- som jeg holder for å være den fineste Porsche sammen med hhv 50-tallets trehjulinger, 356, Cayenne og 914- har klassikerstatus nå. Og det med rette. Den redda merket fra konkurs, men var fortsatt ekte Porsche. Og visstnok bedre på veien enn 911..Hva mer vil du ha? Å, jo--Automatkasse..hehe..Og ang Porsche som ikke ser ut som Porsche: Se på Macan før du ser på en Cayenne. VW Tiguan med Porschemerke, det..Porsche for barnefamilien. Og ikke særlig pen i annet enn hvitt. Så godt som alle Porscher er penest med brudekjole på. Altså hvite. Personlig liker jeg altså Cayenne svært godt. Endelig en praktisk Porsche igjen! Som ikke kompromisser på arven sin. Og ser ut som en. Porsche er ikke bare 911.
     
    Sist redigert:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.508
    Antall liker
    3.453
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det du har observert om hilsing er vel så avslørende som det kan bli, de som kjøper familiebil fra Porsche er rene statussymbolkunder, noe som gjør at deres adferd skiller seg fra sportsbilkundene til Porsche.
    Jeg eier jo en gammel Cayenne. Det er faktisk ganske mange som kjører 911 varianter som slenger opp en hilsen. Men "oss" i Cayenne bokser hilser ikke på hverandre...

    Cayenne - snart "klassiker"? Nåvel... :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Ingen fare, KjellR: Cayenne ER allerede en klassiker. Det er bare ikke alle som ser det enda..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Beklager, men du bør faktisk ha kjørt vannkjølt Porsche for å mene noe om sjelen til Porsche. Uten det blir det fåfengt. For å mene noe om fornuftig om Porsche bør man ha kjørt klassisk Porsche, og man bør ha baller til å kjøre klassisk Porsche. For det kreves like mye baller som ferdigheter. Det er noe såpass unikt at dere får bare unnskylde meg når jeg hoster opp et bull omkring noe av det som kommer fram her.

    Eneste virkelig fine Porsche for hvermansen som har kommet på fryktelig mange år er Cayman. Det er faktisk en lekker bil. Og ta det som en mann når vi som hegner til de boxere i hekken hevder at det er eneste ekte Porsche, for det er det. Uansett hvor god SUV en Cayenne er eller hvor vellykket Boxter er som en rimelig sportscab. De har ikke de spesielle kjøreegenskapene. Du må faktisk ha rattet slike biler for å vite hva jeg skriver om her, ikke teoretisere det ut fra repriser av Top Gear og artikler i BIL og Autofil.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.508
    Antall liker
    3.453
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Kompisen eier denne 993 turbokjærra (nå byttet hjulene til litt "mildere" BBS - mye finere..) Rimelig rask bil, ca. 600 hk.
    P.bil.jpg

    For en del år siden hadde han en 993 Carrera som vi kjørte med på Rudskogen. I noen runder kjørte vi bak en Cayenne Turbo. Ikke f*** om vi klarte å komme oss forbi den sabla boksen. I svingen var vi jo i hæla på'n, men på strekkene gampet han ifra oss. Ganske irriterende & en smule morsomt... :)

    Nå skal det jo sies at Carrerakjærra ikke var så veldig potent...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    På strekkene vinner jo de med mest heftekrefter i forhold til vekten nesten uansett. Det er i kurvene at du trives med en 911-variant, ikke på strekkene. Det hadde ikke vært mange Porsche-eiere med førerkort i Norge hvis de kjøpte bilene for hvordan de går på rett strekning. ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.188
    Antall liker
    8.380
    Torget vurderinger
    12
    Og hvor moro er dragracing med 300 hk egentlig? Ellers ser jeg at du ser det samme som meg, Baluba, at Cayman kanskje er (noe av) det fineste Porsche har i dag. Riktig plassert motor og MED tak slik at stivhet (bilen gjerne skal ha dører), vekt og ikke minst formgivning blir best mulig. I tillegg passe liten til å være sportbil for veier med svinger. Personlig synes jeg den er mye finere enn den andre Porschen, men vet at det er å banne osv. Lastebilavdelingen deres skal jeg ikke mene noe mere om enn at jeg nevner at jeg ikke nevner den ;).
    Cayman, ja takk! Den kunne jeg faktisk tenke meg å bli sett i. DET kan jeg ikke si om mange tyske biler selv om jeg har 2 selv.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.188
    Antall liker
    8.380
    Torget vurderinger
    12
    Siden denne tråden handler om pene biler så er det absolutt plass til denne også selv om tidene peneste biler stort sett kommer fra Italia porosjonert ut fra 60-tallet frem til i dag. Men Renault, som er undervurdert i pottitlandet til tross en rekke flotte biler gjennom tidene, har altså en ny Alpine på gang:

    AlpineNew.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn