Tilbake til enkelheten (og musikken)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Bass er sjelden hurtig, slik jeg hører det. MEN den kan være treg...Om du skjønner ;). Ta feks gamle Avantgarde Duo. Artige høyttalere med stor lyd og live følelse. Dessverre hang bassen etter. Hva skal en med fundament når det henger et halvt taktslag etter ? Bassen skal fylle ut i bunnen, og hverken øke eller senke tempoet. Med ulk størrelse vil det og endre forutsetninger på kasse, om det er den veien en ønsker ifht bass.
    Er ingen bassekspert.

    Hører bare forskjell når man skrur den av og på...

    Men jeg er på nerdevis litt fascinert av membranareal vs. antall mindre subber...

    Og så slår det meg at en del av disse "statement-produktene" med ekstreme prislapper ofte har mindre subber innabords, dvs. gjerne bare 10 eller 12 tommer, slik som her:

    https://www.wilsonaudio.com/products/wamm

    Men noen ganger kan det kanskje ikke bli stort nok, som her?

    Vis vedlegget 430900
    Jeg synes også dette er fascinerende. En åpenbar fordel med flere mindre subber er at de kan jevne ut dipper, kanselleringer osv. Det kan kanskje være en grunn til at flere små subber kan høres kjappere ut - høres rotete bass treg ut? Ellers virker det for meg intuitivt rimelig at større basswoofere har mindre forvrengning. Bassbølgene er jo svære. Jeg ser for meg at blir mer fornøyd hvis de kan presse seg ut av en stor overflate, enn hvis de må dra inn magen og skvise seg ut gjennom en rekke med små woofere. Bare en hunch :)
    Selvsagte ting du skriver; ren statistikk :)

    Statistikk er enkelt!

    Når det gjelder fysikken, er den beskrevet i lenkene jeg limte inn i innlegget ovenfor (uten at jeg er i stand til å gjengi de fysiske forklaringene...).

    Men jeg leter etter å forstå (prinsippene bak) når antall og størrelse krysser hverandre, dvs. når flere små blir bedre enn få store osv. Det er et mer vrient statistisk spørsmål som kanskje best kan besvares litt ullent på grunnlag av erfaring?

    Skulle gjerne hørt Trompetens tanker bak eget bassystem, som tilsynelatende strider mot lærebokoppskriften?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Og venter med glede på lytterapport fra ANM og svart-hvitt sin broderlige lyttesesjon!
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Bass er sjelden hurtig, slik jeg hører det. MEN den kan være treg...Om du skjønner ;). Ta feks gamle Avantgarde Duo. Artige høyttalere med stor lyd og live følelse. Dessverre hang bassen etter. Hva skal en med fundament når det henger et halvt taktslag etter ? Bassen skal fylle ut i bunnen, og hverken øke eller senke tempoet. Med ulk størrelse vil det og endre forutsetninger på kasse, om det er den veien en ønsker ifht bass.
    Er ingen bassekspert.

    Hører bare forskjell når man skrur den av og på...

    Men jeg er på nerdevis litt fascinert av membranareal vs. antall mindre subber...

    Og så slår det meg at en del av disse "statement-produktene" med ekstreme prislapper ofte har mindre subber innabords, dvs. gjerne bare 10 eller 12 tommer, slik som her:

    https://www.wilsonaudio.com/products/wamm

    Men noen ganger kan det kanskje ikke bli stort nok, som her?

    Vis vedlegget 430900
    Jeg synes også dette er fascinerende. En åpenbar fordel med flere mindre subber er at de kan jevne ut dipper, kanselleringer osv. Det kan kanskje være en grunn til at flere små subber kan høres kjappere ut - høres rotete bass treg ut? Ellers virker det for meg intuitivt rimelig at større basswoofere har mindre forvrengning. Bassbølgene er jo svære. Jeg ser for meg at blir mer fornøyd hvis de kan presse seg ut av en stor overflate, enn hvis de må dra inn magen og skvise seg ut gjennom en rekke med små woofere. Bare en hunch :)
    Selvsagte ting du skriver; ren statistikk :)

    Statistikk er enkelt!

    Når det gjelder fysikken, er den beskrevet i lenkene jeg limte inn i innlegget ovenfor (uten at jeg er i stand til å gjengi de fysiske forklaringene...).

    Men jeg leter etter å forstå (prinsippene bak) når antall og størrelse krysser hverandre, dvs. når flere små blir bedre enn få store osv. Det er et mer vrient statistisk spørsmål som kanskje best kan besvares litt ullent på grunnlag av erfaring?

    Skulle gjerne hørt Trompetens tanker bak eget bassystem, som tilsynelatende strider mot lærebokoppskriften?
    Ang TrompetNs bass-system - han melder seg sikkert på etter hvert - så tror jeg ikke det konstruert FOR å være et bass-system. Snarere tror jeg han har tenkt flerkanal først, og så supplert med en subwoofer. Og så har membranarealet kommet i tillegg. Kan godt tenke meg han hadde løst det på en annen måte hvis han skulle bygget en dedikert rigg i et dedikert rom. Men det får TrompetN evt uttale seg om selv :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    GENELEC VS PMC

    Med fare for å kuppe tråden din, Olav, med basspreik...så sjekket jeg et par produsenter av storsystemer til større masterrom, nemlig Genelec (1236a) og PMC (QB1). Her har Genelec går for to 18-tommere, mens PMC har gått for flere (fire eller åtte) 10-tommere i sine største kreasjoner.

    Interessant at to store og kompetente aktører har gått to ulike bassveier.

    https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-studio-monitors/1236a-sam-studio-monitor

    https://pmc-speakers.com/products/professional/active
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    GENELEC VS PMC

    Med fare for å kuppe tråden din, Olav, med basspreik...så sjekket jeg et par produsenter av storsystemer til større masterrom, nemlig Genelec (1236a) og PMC (QB1). Her har Genelec går for to 18-tommere, mens PMC har gått for flere (fire eller åtte) 10-tommere i sine største kreasjoner.

    Interessant at to store og kompetente aktører har gått to ulike bassveier.

    https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-studio-monitors/1236a-sam-studio-monitor

    https://pmc-speakers.com/products/professional/active
    Bare spennende det!

    Paradigm sin Sub 2, som vel ofte nevnes som en av de beste subwooferen i verden, har også en løsning med flere mindre elementer: https://www.paradigm.com/products-current/model=sub-2/page=overview
    Men der tror jeg noe av poenget er å få driverne til å spille i ulike retninger, for slik å fylle rommet bedre.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du får svippe en tur nedom Råde en dag da vettu Svart-Hvitt. Høre hva 12" gjør. Streamer vi litt basstung messemusikk.

    Ja, jeg er på svært godt humør om dagen, vinterdepresjonen slipper.:)
    Jeg lovet deg en skikkelig blåveis ved en passende anledning (du ble litt sjalu på HCS da han fikk digitalis, eller?). Her er den. Et nesten erotisk våreventyr ;-)

    Tar gjerne en tur ned til Råde ved passende anledning. Setter stor pris på puristiske og gjennomtenkte tilnærminger.

    Etter påske forsvinner vinterhjulene, så vi får se om det blir med vinter- eller sommersko at jeg møter opp :)

    Vis vedlegget 430929
    Hehe, både du og Olav kan gjerne dukke opp her. Blir det for mye bråk da jeg ikke bruker digital løsning nå hiver jeg dere i bassenget. Men ulven er snill ;). Rør vreng, slapp bass og mye kabel prat loves.. Not! :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ikke rart det er så variabel kvalitet på musikken. Sitte å se på disse svarte beista hele dagen kan umulig fordre til positiv sinnstemning og arbeidsglede. Finnjævlæne er nå en bedrøvlig gjeng.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Ikke rart det er så variabel kvalitet på musikken. Sitte å se på disse svarte beista hele dagen kan umulig fordre til positiv sinnstemning og arbeidsglede. Finnjævlæne er nå en bedrøvlig gjeng.
    Jeg tror vi undervurderer finnene av og til.

    Sjekk bildet nedenfor. Det er fra Genelecs fabrikk i Iisalmi. Grunnleggeren, Ilpo Martikainen (han døde nylig), tenkte miljø og slikt (Genelec-høyttalere lages av bl.a. resirkulert aluminium) lenge før det ble mote.

    Så der sitter de da, finnene, i Guds praktfulle natur og lager dertil hørende høyttalere.

    PS: Det er vel åpenbart at "stygge" høyttalere fra Genelec, PMC osv. skyldes at funksjon kommer foran form i studiomiljøer. Mens vi har en del grimme, kyniske eksempler på det motsatte i high-end-kretser. For øvrig ser jeg for meg at slike beist med fordel plasseres inn i vegg og kan skjules bak tynt stoff eller liknende. Ok, det er et helt annet konsept enn skulpturelle høyttalere, men når man utelukkende snakker om verktøy for å produsere lydbølger...

    genelec_oy_iisalmi_hq.jpg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Du får svippe en tur nedom Råde en dag da vettu Svart-Hvitt. Høre hva 12" gjør. Streamer vi litt basstung messemusikk.

    Ja, jeg er på svært godt humør om dagen, vinterdepresjonen slipper.:)
    Jeg lovet deg en skikkelig blåveis ved en passende anledning (du ble litt sjalu på HCS da han fikk digitalis, eller?). Her er den. Et nesten erotisk våreventyr ;-)

    Tar gjerne en tur ned til Råde ved passende anledning. Setter stor pris på puristiske og gjennomtenkte tilnærminger.

    Etter påske forsvinner vinterhjulene, så vi får se om det blir med vinter- eller sommersko at jeg møter opp :)

    Vis vedlegget 430929
    Hehe, både du og Olav kan gjerne dukke opp her. Blir det for mye bråk da jeg ikke bruker digital løsning nå hiver jeg dere i bassenget. Men ulven er snill ;). Rør vreng, slapp bass og mye kabel prat loves.. Not! :)
    Var nylig i Gjøvik og omegn. Fin biltur :)

    Takk for innbydelsen!

    Satser på en ny tur inn i landet med nyvasket bil når sola står litt høyere på himmelen enn i dag :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Genelecene går også dypt. Likevel var det som om bassen som kom fra dem ikke slapp seg helt løs, i sammenlikning. Den hadde noe komprimert over seg. Og da jeg kom hjem, hørte jeg på mitt eget oppsett med litt nye ører. Det som til en viss grad gjaldt genelecene, gjaldt enda mer her. Og da var det som om jeg for første gang hørte noe jeg har lest om før: At bassen fra mine høyttalere, selv i området som elementene ikke har noe problem med å gjengi, liksom er "krympet". Den er ikke helt naturlig. Og for første gang tror jeg at jeg virkelig forstod hvorfor flere av både entusiastene og bransjeaktørene her inne snakker så mye om å ha kapasitet i bassen. At små elementer (6/7-tommer) rett og slett ikke yter bassen rettferdighet, selv i området 100 til 300 hz. Slipp bassen fri, det er vår!

    Jeg tenkte ellers litt rundt hva jeg skal gjøre med bassen hjemme hos meg. Problemet for meg er at jeg bor i en gammel bygård, der jeg hører det godt hvis naboene krangler fordi en av dem har brent middagsmaten. Så den type bass jeg hørte hos TrompetN, der det begynner å riste godt når kontrabassen, de store trommene og gonggongene setter i - det går bare ikke. Dessverre. Dipol-bass, som i mindre grad trykksetter rommet? Kanskje. Men så innså jeg at jeg neppe kommer til å bo i denne leiligheten mer enn to år til. Jeg tror i hvert fall ikke det. Jeg tror ikke jeg gidder å lage noe påkostet bass-system som kanskje ikke vil passe når jeg flytter. Så får jeg heller leve med litt kompresjon i bassen inntil videre, og nyte det når jeg får høre gode bass-oppsett hos andre :)
    Lien/Roggen er dynamitt. :)

    Kort innpå med membranareal så er det lett å glemme JBLene mine i membranarealregnestykket. Det er fire 8-tommere, to 10 tommere og en 12 tommer som spiller bass her. I tillegg utjevner de utfasingene. Blir litt urettferdig å sammenligne med to 6/7 tommere synes jeg. :)
    Trompeten, jeg har et spørsmål til deg hvor jeg håper at du kan svare med "ørene" og ikke "hjernen".

    Det finnes bl.a. følgende to retninger blant bassentusiaster: den ene mener bassene bør være mindre for å tilby kjapphet (snert, angrep osv.), mens den andre retningen mener jo større desto bedre.

    Faglig sett har den ene gruppen sitt på det tørre. Men hva forteller dine egne ører deg som trent utøver og lytter? Har begge retninger litt rett, eller finnes det rette svaret i fagbøkene?
    Hei, det var et godt spørsmål Svart-hvitt. Er svak for å bli spurt om å mene noe basert på hørsel. :)

    Mine ører erfarer at det ikke finnes et enkelt svar. Det finnes så mange forskjellige elementtyper, gode og dårlige i begge grupper.

    Ørene mine henger seg ofte opp i hvor det dynamiske tyngdepunktet er. Med små elementer (under 8 tommer) er dette "alltid" høyere enn med større elementer. Med et høyt dynamisk tyngdepunkt kan det ofte gi en følelse av hurtig punch høyt i mellombassen. Et større element flytter gjerne dette punchpunktet lavere og føles som en litt seigere knyttneve på grunn av dette. Hvis man kombinerer dette med litt vanskelig deling til et lite mellomtone element og generelt dypere respons og avrulling i rommet kan man fort feilaktig tolke dette som at selve elementet er tregere når det i praksis kun er at mer og dypere bass maskerer litt oppover og trigger romnodene mer enn det lille elementet.

    I komersielle 3 veis høyttalere med stort bass element som for eks JBL, så byr delingen oppover på problemer, noe som også kan få mellomtonen til å lyde tykt og ullent.

    Jeg vil derfor si at begge grupper har litt rett, men det er bare fordi det oppstår feil med de store. Gjort riktig er i store drivere overlegne de små på alle måter. Ikke kan man få for mye membranareal heller. Hva som er best av et stort og flere små finnes det ikke noe enkelt svar på. Det kommer an på høyttaler, rom og akustikk. Man børe i stedet ha flere store. :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innlegg TrompetN - veldig interessant. Klarer du forklare nærmere hva du mener med "dynamisk tyngdepunkt"? TROR jeg skjønner det, men ikke helt sikker...
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Genelecene går også dypt. Likevel var det som om bassen som kom fra dem ikke slapp seg helt løs, i sammenlikning. Den hadde noe komprimert over seg. Og da jeg kom hjem, hørte jeg på mitt eget oppsett med litt nye ører. Det som til en viss grad gjaldt genelecene, gjaldt enda mer her. Og da var det som om jeg for første gang hørte noe jeg har lest om før: At bassen fra mine høyttalere, selv i området som elementene ikke har noe problem med å gjengi, liksom er "krympet". Den er ikke helt naturlig. Og for første gang tror jeg at jeg virkelig forstod hvorfor flere av både entusiastene og bransjeaktørene her inne snakker så mye om å ha kapasitet i bassen. At små elementer (6/7-tommer) rett og slett ikke yter bassen rettferdighet, selv i området 100 til 300 hz. Slipp bassen fri, det er vår!

    Jeg tenkte ellers litt rundt hva jeg skal gjøre med bassen hjemme hos meg. Problemet for meg er at jeg bor i en gammel bygård, der jeg hører det godt hvis naboene krangler fordi en av dem har brent middagsmaten. Så den type bass jeg hørte hos TrompetN, der det begynner å riste godt når kontrabassen, de store trommene og gonggongene setter i - det går bare ikke. Dessverre. Dipol-bass, som i mindre grad trykksetter rommet? Kanskje. Men så innså jeg at jeg neppe kommer til å bo i denne leiligheten mer enn to år til. Jeg tror i hvert fall ikke det. Jeg tror ikke jeg gidder å lage noe påkostet bass-system som kanskje ikke vil passe når jeg flytter. Så får jeg heller leve med litt kompresjon i bassen inntil videre, og nyte det når jeg får høre gode bass-oppsett hos andre :)
    Lien/Roggen er dynamitt. :)

    Kort innpå med membranareal så er det lett å glemme JBLene mine i membranarealregnestykket. Det er fire 8-tommere, to 10 tommere og en 12 tommer som spiller bass her. I tillegg utjevner de utfasingene. Blir litt urettferdig å sammenligne med to 6/7 tommere synes jeg. :)
    Trompeten, jeg har et spørsmål til deg hvor jeg håper at du kan svare med "ørene" og ikke "hjernen".

    Det finnes bl.a. følgende to retninger blant bassentusiaster: den ene mener bassene bør være mindre for å tilby kjapphet (snert, angrep osv.), mens den andre retningen mener jo større desto bedre.

    Faglig sett har den ene gruppen sitt på det tørre. Men hva forteller dine egne ører deg som trent utøver og lytter? Har begge retninger litt rett, eller finnes det rette svaret i fagbøkene?
    Hei, det var et godt spørsmål Svart-hvitt. Er svak for å bli spurt om å mene noe basert på hørsel. :)

    Mine ører erfarer at det ikke finnes et enkelt svar. Det finnes så mange forskjellige elementtyper, gode og dårlige i begge grupper.

    Ørene mine henger seg ofte opp i hvor det dynamiske tyngdepunktet er. Med små elementer (under 8 tommer) er dette "alltid" høyere enn med større elementer. Med et høyt dynamisk tyngdepunkt kan det ofte gi en følelse av hurtig punch høyt i mellombassen. Et større element flytter gjerne dette punchpunktet lavere og føles som en litt seigere knyttneve på grunn av dette. Hvis man kombinerer dette med litt vanskelig deling til et lite mellomtone element og generelt dypere respons og avrulling i rommet kan man fort feilaktig tolke dette som at selve elementet er tregere når det i praksis kun er at mer og dypere bass maskerer litt oppover og trigger romnodene mer enn det lille elementet.

    I komersielle 3 veis høyttalere med stort bass element som for eks JBL, så byr delingen oppover på problemer, noe som også kan få mellomtonen til å lyde tykt og ullent.

    Jeg vil derfor si at begge grupper har litt rett, men det er bare fordi det oppstår feil med de store. Gjort riktig er i store drivere overlegne de små på alle måter. Ikke kan man få for mye membranareal heller. Hva som er best av et stort og flere små finnes det ikke noe enkelt svar på. Det kommer an på høyttaler, rom og akustikk. Man børe i stedet ha flere store. :)
    Takk for svar! :)

    Får kanskje ta turen til Metropolis Studios i London. Det har de både Genelecs (nesten 200 kilo pr. høyttaler inkl. forsterkning) og PMCs (150 kilo pr. høyttaler) monsterkonstruksjoner. Der har de PMC i studio A og Genelec i studio B. Genelec har to 18-tommere, mens PMC har fire eller åtte 10-tommere pr. høyttaler.

    Metropolis Studios

    For øvrig kommer også brukers behov for å bruke flere subber for å glatte ut den nedre frekvensgangen.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for innlegg TrompetN - veldig interessant. Klarer du forklare nærmere hva du mener med "dynamisk tyngdepunkt"? TROR jeg skjønner det, men ikke helt sikker...
    Litt usikker på om det er noe å forstå egentlig. Er bare min måte å beskrive lyd på og som jeg ikke er helt sikker på om kan generaliseres. :)

    Må skille teori og lytting her. Lyttingen er jo ganske komplekst så jeg for å forklare det ekelt så oppleves det i mine ører opplever jeg at de fleste system har et punkt der de ikke klarer å gjengi anslaget i musikken. Et anslag er ofte ganske bredbåndet og hvis det dynamiske tyngdepunktet for eksempel ligger på 100hz så vil mye av musikken ha godt med energi ned til 100hz mens den delen av anslaget som bikker under 100hz maskeres. Da får man en tydelig signatur som går igjen på alle opptak. Dette tyngdepunktet varierer med ulik elektronikk også. Det går også an å "fake" det til litt selv om kapasiteten egentlig mangler vet at man "bremser" dynamikken litt oppover så lyden blir mer homogen. Vil si det er en de gode høyttalerkonstruktørenes store kunster. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Trompeten, jeg har et spørsmål til deg hvor jeg håper at du kan svare med "ørene" og ikke "hjernen".

    Det finnes bl.a. følgende to retninger blant bassentusiaster: den ene mener bassene bør være mindre for å tilby kjapphet (snert, angrep osv.), mens den andre retningen mener jo større desto bedre.

    Faglig sett har den ene gruppen sitt på det tørre. Men hva forteller dine egne ører deg som trent utøver og lytter? Har begge retninger litt rett, eller finnes det rette svaret i fagbøkene?
    Hei, det var et godt spørsmål Svart-hvitt. Er svak for å bli spurt om å mene noe basert på hørsel. :)

    Mine ører erfarer at det ikke finnes et enkelt svar. Det finnes så mange forskjellige elementtyper, gode og dårlige i begge grupper.

    Ørene mine henger seg ofte opp i hvor det dynamiske tyngdepunktet er. Med små elementer (under 8 tommer) er dette "alltid" høyere enn med større elementer. Med et høyt dynamisk tyngdepunkt kan det ofte gi en følelse av hurtig punch høyt i mellombassen. Et større element flytter gjerne dette punchpunktet lavere og føles som en litt seigere knyttneve på grunn av dette. Hvis man kombinerer dette med litt vanskelig deling til et lite mellomtone element og generelt dypere respons og avrulling i rommet kan man fort feilaktig tolke dette som at selve elementet er tregere når det i praksis kun er at mer og dypere bass maskerer litt oppover og trigger romnodene mer enn det lille elementet.

    I komersielle 3 veis høyttalere med stort bass element som for eks JBL, så byr delingen oppover på problemer, noe som også kan få mellomtonen til å lyde tykt og ullent.

    Jeg vil derfor si at begge grupper har litt rett, men det er bare fordi det oppstår feil med de store. Gjort riktig er i store drivere overlegne de små på alle måter. Ikke kan man få for mye membranareal heller. Hva som er best av et stort og flere små finnes det ikke noe enkelt svar på. Det kommer an på høyttaler, rom og akustikk. Man børe i stedet ha flere store. :)
    Takk for svar! :)

    Får kanskje ta turen til Metropolis Studios i London. Det har de både Genelecs (nesten 200 kilo pr. høyttaler inkl. forsterkning) og PMCs (150 kilo pr. høyttaler) monsterkonstruksjoner. Der har de PMC i studio A og Genelec i studio B. Genelec har to 18-tommere, mens PMC har fire eller åtte 10-tommere pr. høyttaler.

    Metropolis Studios

    For øvrig kommer også brukers behov for å bruke flere subber for å glatte ut den nedre frekvensgangen.
    Ta både mitt eller alle andres ord med en klype salt. Høres lurt å besøke det studioet. Finnes sikkert andre muligheter litt nærmere også. Å lytte grundig selv under kontrollerte former gir ofte de beste svarene synes jeg.
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    I kveld var jeg på nok et hyggelig lyttebesøk, hos OMF denne gangen. Var jo der for vel et år siden, men har skjedd mye siden den gang! Veldig flott og interessant. Skal skrible ned noen inntrykk i tråden til OMF etter hvert :)

    Generelt synes jeg alle disse lyttebesøkene jeg gjør nå for tiden hjelper meg å bli enda mer klar over egne preferanser, og hva jeg vil prøve å få til selv. Det hjelper meg å finne ut hva jeg skal ende opp med til slutt.

    Forøvrig har denne dagen stått i funkens og soulens tegn. Ble blant annet en gjenlytt med debutplaten til det svenske bandet Damn!, Youth Style. Sto og laget mat og lyttet til det på kjøkkenanlegget (sonos, 2 x Play1 pluss sub), og klarte nesten ikke stå stille. Damn! er antakelig de hvite mennene jeg vet om med mest funk og groove i kroppen. Sjekk det ut på tidal.

    Ellers er nok Damn mest kjent som backing-bandet til den svenske rapperen Timbuktu når han spiller live. Her er en låt fra en konsert de holdt i 2005:


    Jeg tviler på at det noensinne har blitt fremført livemusikk med like mye groove, spilleglede, funk og generell livsglede som her... Å se og høre dette gjør meg bare lykkelig. God natt!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Mer Timbuktu og Damn! - pause i en travel arbeidsdag:


    Jfr. det jeg skrev om Helge Lien og Live Maria Roggen lenger oppe: DETTE er søren meg også virtuositet på høyt nivå! Det er en sånn enorm rytmefølelse overalt her, både i rappingen til Timbuktu&co, og i kompingen til bandet. Det er så sykt tight.

    Innenfor moderne musikk-sjangre opplever jeg paradoksalt nok at det ofte er mye mer fokus på håndverk og kontroll i kommersiell rytmisk musikk som dette (pluss i sjangre som prog og metall), enn i all hjerte/smerte-musikken som jeg også hører på i blant, indiepop og indierock osv. Hvis jeg fikk valget mellom å ta med meg enten Bob Dylan eller Timbuktu og Damn! til en øde øye, der jeg måtte vært for alltid... jeg tror jeg hadde trengt nøayktig fem sekunders betenkningstid.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Bach på P1 nå!

    Hvis noen er nysgjerrige på ting jeg driver med musikalsk på fritiden... så sendes det kl 11 et opptak fra en gudstjeneste i forbindelse med reformasjonsjubileet fra noen uker tilbake, der koret mitt er med og fremfører en kantate av Bach. Fantastiske musikere fra bergensfilharmonien spiller, og fantastiske solister fra Edvard Grieg-koret synger. Mulig den blir liggende på nettradio etterpå også :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.553
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bass er sjelden hurtig, slik jeg hører det. MEN den kan være treg...Om du skjønner ;). Ta feks gamle Avantgarde Duo. Artige høyttalere med stor lyd og live følelse. Dessverre hang bassen etter. Hva skal en med fundament når det henger et halvt taktslag etter ? Bassen skal fylle ut i bunnen, og hverken øke eller senke tempoet. Med ulk størrelse vil det og endre forutsetninger på kasse, om det er den veien en ønsker ifht bass.
    Er ingen bassekspert.

    Hører bare forskjell når man skrur den av og på...

    Men jeg er på nerdevis litt fascinert av membranareal vs. antall mindre subber...

    Og så slår det meg at en del av disse "statement-produktene" med ekstreme prislapper ofte har mindre subber innabords, dvs. gjerne bare 10 eller 12 tommer, slik som her:

    https://www.wilsonaudio.com/products/wamm

    Men noen ganger kan det kanskje ikke bli stort nok, som her?

    Vis vedlegget 430900
    Jeg synes også dette er fascinerende. En åpenbar fordel med flere mindre subber er at de kan jevne ut dipper, kanselleringer osv. Det kan kanskje være en grunn til at flere små subber kan høres kjappere ut - høres rotete bass treg ut? Ellers virker det for meg intuitivt rimelig at større basswoofere har mindre forvrengning. Bassbølgene er jo svære. Jeg ser for meg at blir mer fornøyd hvis de kan presse seg ut av en stor overflate, enn hvis de må dra inn magen og skvise seg ut gjennom en rekke med små woofere. Bare en hunch :)

    Hvordan kan flere små subber jevne ut dipper og kanselleringer? Ved å plassere dem rundt omkring? Det går jo med flere store subber også. ;)

    For et gitt lydtrykk, må små subber gjøre store utslag og store subber kanskje såvidt bevege seg. Ikke med på at store elementer automatisk gir høyere forvrengning.

    Det er selvsagt fordeler, ulemper og kompromisser alle veier, og som alltid gjelder det å finne det kompromisset som passer sine egne preferanser og behov best. Da inkluderer jeg selvsagt det økonomiske aspektet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    E-bass kan også være en mulighet.
    Fra Classė sitt manual:
    'If you always want output through your subwoofer(s), e-bass provides a means to accomplish this. E-bass (E for Extra), also called “Subwoofer Reinforcement” or “Double Bass”, is a way of directing low frequency information to your subwoofer from speakers that are set to full range and vice versa. E-bass outputs the low-frequency signal through the subwoofer as well as the other full range speakers of your system.

    To use e-bass, from the Configuration menu press Speakers>Subwoofer, check the box to enable the subwoofer and check the e-bass box on the same page.

    By activating e-bass, the total level of bass may be too high, but it can be a useful tool for resolving so-called “room mode” problems: low frequency sound waves reflected from room boundaries may combine with each other, the direct sound or sound from another speaker in such a way as to cancel each other, causing a dip or hole at certain frequencies at the listening position. The subwoofer, acting as a separate source of Low Frequency output may effectively fill that hole. Other frequencies where peaks may occur (reflections adding instead of canceling) can then be attenuated using the PEQ.

    E-bass follows so-called “Dolby Configuration 2” specifications whereby bass from the LFE channel and any crossed-over channels is summed and redirected to any full range channels; the combined bass from these full range channels is then copied to the subwoofer output.'

    Jeg akter å eksperimentere både med dette og fasejustering da jeg har et lite suck-out problem rundt 25Hz.
    Hvor effektivt dette er i et rent 2-kanals system er derimot ukjent.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Bass er sjelden hurtig, slik jeg hører det. MEN den kan være treg...Om du skjønner ;). Ta feks gamle Avantgarde Duo. Artige høyttalere med stor lyd og live følelse. Dessverre hang bassen etter. Hva skal en med fundament når det henger et halvt taktslag etter ? Bassen skal fylle ut i bunnen, og hverken øke eller senke tempoet. Med ulk størrelse vil det og endre forutsetninger på kasse, om det er den veien en ønsker ifht bass.
    Er ingen bassekspert.

    Hører bare forskjell når man skrur den av og på...

    Men jeg er på nerdevis litt fascinert av membranareal vs. antall mindre subber...

    Og så slår det meg at en del av disse "statement-produktene" med ekstreme prislapper ofte har mindre subber innabords, dvs. gjerne bare 10 eller 12 tommer, slik som her:

    https://www.wilsonaudio.com/products/wamm

    Men noen ganger kan det kanskje ikke bli stort nok, som her?

    Vis vedlegget 430900
    Jeg synes også dette er fascinerende. En åpenbar fordel med flere mindre subber er at de kan jevne ut dipper, kanselleringer osv. Det kan kanskje være en grunn til at flere små subber kan høres kjappere ut - høres rotete bass treg ut? Ellers virker det for meg intuitivt rimelig at større basswoofere har mindre forvrengning. Bassbølgene er jo svære. Jeg ser for meg at blir mer fornøyd hvis de kan presse seg ut av en stor overflate, enn hvis de må dra inn magen og skvise seg ut gjennom en rekke med små woofere. Bare en hunch :)

    Hvordan kan flere små subber jevne ut dipper og kanselleringer? Ved å plassere dem rundt omkring? Det går jo med flere store subber også. ;)

    For et gitt lydtrykk, må små subber gjøre store utslag og store subber kanskje såvidt bevege seg. Ikke med på at store elementer automatisk gir høyere forvrengning.

    Det er selvsagt fordeler, ulemper og kompromisser alle veier, og som alltid gjelder det å finne det kompromisset som passer sine egne preferanser og behov best. Da inkluderer jeg selvsagt det økonomiske aspektet.
    Enig i alt dette! Poenget mitt var vel mer enkelt: Dersom man feks har valget mellom en 12-tommers sub og to 8-tommere som plasseres på ulike kanter av rommet. 12-tommeren har mer membranareal, noe som i prinsippet er bedre. Men ved å plassere de to 8-tommerne på ulike steder, kan de hjelpe til å få en jevnere respons. Så kanskje vil bassen totalt sett bli bedre med to 8-tommere, selv om den ikke går riktig like dypt. Men ja, det ideelle også her ville jo vært å ha to 12-tommere... :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Låter veldig fint! :)
    Takk! Hørte på det nå. Artig å høre på selv, men opptaket er dessverre ikke helt balansert... koret kommer dessverre litt for dårlig fram i forhold til musikerne. Men så er det vel når man bare gjør ett liveopptak og det ikke er proffe lydmenn som står for balanseringen av lydbildet.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Noen ambivalente tanker om romkorreksjon

    Tenkte jeg skulle skrive noen tanker om DSP og romkorreksjon her, og hva jeg gjør med det for tiden. For en stund tilbake var jeg en veldig sterk tilhenger av romkorreksjon. I hifi-diskursen sto jeg vel omtrent for noe slikt: "Aktive høyttalere og romkorreksjon er svaret... Hva var spørsmålet igjen?"

    Altså... aktiv deling mener jeg jo fortsatt har mange fordeler. Selv om jeg i det siste har hørt en del passive oppsett som høres veldig bra ut (men da gjerne en del opp i prisklasse). Men med romkorreksjon har jeg blitt mer ambivalent. Jeg tar det her i egen tråd, siden dette ikke er faglige innlegg - bare mine egne subjektive erfaringer. Jeg har prøvd å forstå de faglige argumentene for og mot romkorreksjon, men mye av det går dessverre over hodet på meg. Så her kommer mine egne opplevelser. Det er også derfor jeg skriver det her og ikke i DSP-tråden som pågår nå, siden dette bare er subjektivitet, og ikke faglig.

    ********

    Min egen historie med DSP og romkorreksjon er som følger: Første gang jeg prøvde Dirac Live var det en revolusjon og en åpenbaring. Jeg lyttet da til de passive høyttalerne Enigma 5 fra Heed. Antakelig hadde jeg ganske store problemer med romakustikken ++. Da jeg satte på Dirac, var det som om det sa bang!: wow, bare! Jeg ble veldig begeistra. Plutselig ble lydbildet svært mange hakk klarere og bedre. Da jeg gikk over til aktive monitorer med sub, var forskjellen med og uten dirac mindre dramatisk. På lang avstand var det fortsatt en stor forbedring med dirac. Aller mest i bassen. Men i nærfelt, der jeg lyttet mest, syntes jeg likevel at det var noe med Dirac som ikke var 100% naturlig. Selv om jeg ikke klarte å sette fingern på det helt. Stereobildet ble enda tydeligere og mer definert, men noe i klangen ble bittelitt rart.

    Samtidig gjorde jeg noen A/B-sammenlikninger i andre oppsett. På Duet Audio i Bergen hørte jeg de fantastiske Grimm LS1. Uten romkorreksjon syntes jeg det låt fabelaktig. Men med Trinnov-korreksjon på, syntes jeg at det skjedde en drastisk forverring. Da jeg besøkte Svart-hvitt og hørte på hans genelecer med romkorreksjon (også fra genelec), prøvde vi også med og uten romkorreksjon. Med romkorreksjon på var det merkbart ryddigere i bassen - men likevel var det som om det skjedde noe oppover i lydbildet som jeg opplevde som ørlitegrann unaturlig. Da jeg var hos OMF for et par dager siden, prøvde jeg å sammenlikne frekvenskorreksjon med fullkorreksjon i Audiolense, på en enkel piano&vokal-låt med Solveig Slettahjel. Igjen syntes jeg at den versjonen som bare var frekvenskorrigert hørtes bedre ut. På kjøkken-oppsettet mitt har jeg prøvd med uten romkorreksjonen Trueplay til Sonos. Med romkorreksjon blir det merkbart klarere og mindre grumsete. Men også her er det noe i klangen som blir litt rart. Her på kjøkkenet er jeg likevel ikke i tvil om at Trueplay totalt sett utgjør en klar forbedring.

    I hovedoppsettet har jeg etter hvert gått over til bare å korrigere i bassen når jeg lytter i nærfelt, under 300 hz. Uten romkorreksjon i bassen blir bassen min særdeles rotete. Når jeg lar være å korrigere oppover, synes jeg lydbildet blir noe mer rotete, men likevel mer avslappet og naturlig. Men i sofaen, flere meter unna, høres det bedre ut å romkorrigere hele veien opp.

    ********

    Samtidig har jeg jo hørt romkorrigerte oppsett som jeg synes høres veldig bra ut. Både OMF sitt oppsett og TrompetN sitt oppsett, og Genelecene til Svart-hvitt, høres jo veldig veldig veldig bra ut, på ulike måter. Det er viktig for meg å understreke at jeg synes romkorrrigerte oppsett kan høres flott ut. Min erfaring er at "scenen" og instrumentplasseringen nesten alltid blir klarere. Og jeg som er så opptatt av å forstå det tekniske som ligger bak lytteopplevelsene mine - jeg blir ikke helt klok på dette, rett og slett. Jeg mener derfor ikke at mine erfaringer nødvendigvis har noen gyldighet for andre enn meg selv. Kanskje blir jeg også preget av forventnings-bias her.

    Min take-away enn så lenge, er vel likevel at romkorreksjon i bassen omtrent alltid er en god idé - med mindre man virkelig har kontroll på akustikken i et eget lytterom med bassfeller og jeg vet ikke hva. Jeg tror at en enkel dings for å korrigere bassen kan være en av de beste investeringene omtrent alle audiofile kan gjøre (for ikke å snakke om at DSP gjør det veldig mye lettere å integrere subwoofer). Høyere opp i frekvens tror jeg at romkorreksjon kan utgjøre en betydelig forbedring hvis utgangspunktet ikke er ideelt. Hvis det dreier seg om halvgode høyttalere, akustisk utfordrende rom, osv --- så tror jeg romkorreksjon som oftest vil føre til en klar forbedring. Men hvis lydbildet allerede er veldig bra? Da har jeg blitt usikker når det gjelder å romkorrigere høyere opp i frekvens, må jeg innrømme. Men kanskje er dette også et spørsmål om implementering - at romkorreksjon, med audiolense eller andre programmer, funker optimalt over alle frekvenser hvis man virkelig vet hva man gjør.

    Ok, det var noen ambivalente tanker en søndags kveld!
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Veldig bra å ha noen egne tanker.

    Jeg for min del vil hevde at man uten alt for store utgifter kan skape en stor og fokusert scene. Erfarer at om man har en viss kontroll på refleksjoner og jobber litt med plassering av lytter/ht kan man oppnå fantastiske resultater.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Veldig bra å ha noen egne tanker.

    Jeg for min del vil hevde at man uten alt for store utgifter kan skape en stor og fokusert scene. Erfarer at om man har en viss kontroll på refleksjoner og jobber litt med plassering av lytter/ht kan man oppnå fantastiske resultater.
    Ja, det er min erfaring også. Min løsning har jo vært å vinkle høyttalerne bort fra nærliggende vegger og flater, og lytte i nærfelt midt inne i rommet. Da blir scenen hos meg sylskarp, selv om den ikke er riktig like skarp som det jeg hørte hos OMF forleden feks. Men jo lenger bort fra høyttalerne man kommer, jo mer utfordrende blir det - og jo mer kontroll må man ha på spredning/refleksjoner/akustikk (og jo mindre konevennlige remedier må man evt. til med, om man ikke vil benytte seg av romkorreksjon).
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Intr tanker...ER ikke nødvendigvis uenig med deg. Uten at grunnjobben er gjort blir resultatet fort dårlig uansett.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Selv min gamle mor synes min stue er triveligst, med sin lune akustikk og store lydskulpturer. Klar over at det uansett medfører begrensninger å kun ha én stue, men det er utrolig hva man kan slippe unna med om presentasjonen er gjennomtenkt. Fleste damer liker å ha unike ting. Tror mange sparer seg mentalt til fant og tror ikke dama ville verdsatt et gjennomført statement anlegg.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Intr tanker...ER ikke nødvendigvis uenig med deg. Uten at grunnjobben er gjort blir resultatet fort dårlig uansett.
    Ja. Og jeg har jo fortsatt begrenset lytte-erfaring her - har ikke gjort veldig mye A/B-testing med ulike typer software i ulike rom og med ulike høyttalere. Og det er såpass mange folk med god hørsel og gode lytteevner som synes rat omkorreksjon gjør noe positivt for dem, også i høyere frekvenser, at jeg synes det blir arrogant av meg å bare avvise deres erfaringer. Her ville jeg bare dele hvor jeg er akkurat nå. Kanskje havner jeg et annet sted igjen litt senere, med mer prøving og lytting under huden...:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Selv min gamle mor synes min stue er triveligst, med sin lune akustikk og store lydskulpturer. Klar over at det uansett medfører begrensninger å kun ha én stue, men det er utrolig hva man kan slippe unna med om presentasjonen er gjennomtenkt. Fleste damer liker å ha unike ting. Tror mange sparer seg mentalt til fant og tror ikke dama ville verdsatt et gjennomført statement anlegg.
    Ja, tror du kan ha rett i det. Og kjæresten min har mer og mer fått sansen for god lyd. Men jeg tar det gradvis. Og alt har sin grense... de store MBLene, midt på gulvet, vet jeg for eksempel at aldri ville gått gjennom sensuren. Disse her derimot, som jeg fortsatt snuser litt på... kunne antakelig gått gjennom, selv med midt-plassering i beste allfarvei i stua.

     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Med utgangspunkt i "virkeligheten" har de fleste god erfaring i det å lytte. Problemet blir bevisstheten rundt det og få implementert det over i den elektriske verden som et anlegg er. Feks er ofte virkeligheten mye "mørkere" enn det som dagens hifi gjengir hvor oppløsning og pinpoint visstnok er fine ting. Jeg er mer usikker på dette. Lik deg har jeg og sunget i kor. Alt ifra mic på hvert medlem til acapella. Har tilogmed hatt gleden av, ihverfall for egen del , å synge solo med storband. Om dette gir meg noen pluss ifht det å få lyden av anlegg hos meg selv til å høres greit ut vil jeg ikke påstå.Men når en har vært med selv så vet en noen om ulike rom, prøver osv som gjør musikk til en opplevelse. Nå som jeg har mulighet for DSP føler jeg det kan rydde opp ifht rommet. Men virkeligheten er ofte mer rufeste enn det vi søker å løse ved hjelp av haifai. Og derav liker jeg fortsatt å kjøre uten, ved hjelp av løsninger jeg finner naturlige basert på egne ører.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Er ikke alltid lett for utenforstående å visualisere på forhånd. Å se MBLene i en annen stue eller på et bilde er noe annet enn i egne omgivelser. Når kona så bildene av mine C4 synes hun de var stygge - når de sto oppstilt i stua fikk pipa en annen tone.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Med utgangspunkt i "virkeligheten" har de fleste god erfaring i det å lytte. Problemet blir bevisstheten rundt det og få implementert det over i den elektriske verden som et anlegg er. Feks er ofte virkeligheten mye "mørkere" enn det som dagens hifi gjengir hvor oppløsning og pinpoint visstnok er fine ting. Jeg er mer usikker på dette. Lik deg har jeg og sunget i kor. Alt ifra mic på hvert medlem til acapella. Har tilogmed hatt gleden av, ihverfall for egen del , å synge solo med storband. Om dette gir meg noen pluss ifht det å få lyden av anlegg hos meg selv til å høres greit ut vil jeg ikke påstå. Nå som jeg har mulighet for DSP føler jeg det kan rydde opp ifht rommet. Men virkeligheten er ofte mer rufeste enn det vi søker å løse ved hjelp av haifai. Og derav liker jeg fortsatt å kjøre uten, ved hjelp av løsninger jeg finner naturlige basert på egne ører.
    Veldig interessant, HCS. Artig at du har drevet med musikk på denne måten! Hvis jeg kan spørre: Hva synes du nå om audiolense-korreksjon, etter å ha levd med det en stund? Hvis du kjører A/B-tester - hvordan er opplevelsen din?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Med utgangspunkt i "virkeligheten" har de fleste god erfaring i det å lytte. Problemet blir bevisstheten rundt det og få implementert det over i den elektriske verden som et anlegg er. Feks er ofte virkeligheten mye "mørkere" enn det som dagens hifi gjengir hvor oppløsning og pinpoint visstnok er fine ting. Jeg er mer usikker på dette. Lik deg har jeg og sunget i kor. Alt ifra mic på hvert medlem til acapella. Har tilogmed hatt gleden av, ihverfall for egen del , å synge solo med storband. Om dette gir meg noen pluss ifht det å få lyden av anlegg hos meg selv til å høres greit ut vil jeg ikke påstå. Nå som jeg har mulighet for DSP føler jeg det kan rydde opp ifht rommet. Men virkeligheten er ofte mer rufeste enn det vi søker å løse ved hjelp av haifai. Og derav liker jeg fortsatt å kjøre uten, ved hjelp av løsninger jeg finner naturlige basert på egne ører.
    Veldig interessant, HCS. Artig at du også har drevet med musikk på denne måten! Hvis jeg kan spørre: Hva synes du nå om audiolense-korreksjon, etter å ha levd med det en stund? Hvis du kjører A/B-tester - hvordan er opplevelsen din?
    Jeg har ikke fått testet det siste filteret ifra Atle. Men jeg tenderer til å ikke bruke DSP. Noe pga latskap, noe pga at musikken "forfines" på en slik måte at det blir litt pastell. Og så synes jeg anlegget mister litt av egenarten, mange opptak låter greit med DSP når de før spilte huggorm. Men de som før var magiske er mer alminnelige igjen. Om dette gir deg noen mening Olav ?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Pokker Olav hadde jeg satt disse opp i stua til kona... Hun hadde hatt invitert til selskap annenhver helg!

    980006951-mbl-101-extreme.jpg
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Med utgangspunkt i "virkeligheten" har de fleste god erfaring i det å lytte. Problemet blir bevisstheten rundt det og få implementert det over i den elektriske verden som et anlegg er. Feks er ofte virkeligheten mye "mørkere" enn det som dagens hifi gjengir hvor oppløsning og pinpoint visstnok er fine ting. Jeg er mer usikker på dette. Lik deg har jeg og sunget i kor. Alt ifra mic på hvert medlem til acapella. Har tilogmed hatt gleden av, ihverfall for egen del , å synge solo med storband. Om dette gir meg noen pluss ifht det å få lyden av anlegg hos meg selv til å høres greit ut vil jeg ikke påstå. Nå som jeg har mulighet for DSP føler jeg det kan rydde opp ifht rommet. Men virkeligheten er ofte mer rufeste enn det vi søker å løse ved hjelp av haifai. Og derav liker jeg fortsatt å kjøre uten, ved hjelp av løsninger jeg finner naturlige basert på egne ører.
    Veldig interessant, HCS. Artig at du også har drevet med musikk på denne måten! Hvis jeg kan spørre: Hva synes du nå om audiolense-korreksjon, etter å ha levd med det en stund? Hvis du kjører A/B-tester - hvordan er opplevelsen din?
    Jeg har ikke fått testet det siste filteret ifra Atle. Men jeg tenderer til å ikke bruke DSP. Noe pga latskap, noe pga at musikken "forfines" på en slik måte at det blir litt pastell. Og så synes jeg anlegget mister litt av egenarten, mange opptak låter greit med DSP når de før spilte huggorm. Men de som før var magiske er mer alminnelige igjen. Om dette gir deg noen mening Olav ?
    Det gir absolutt mening. Jeg har egentlig begynt å forstå det uttrykket du brukte i din egen tråd, at anlegg kan høres "rosa" ut. Eller pastell. Jeg skjønner hva du mener. Selv har jeg i en annen sammenheng brukt uttrykket "sminke". Det vil si at ting ser glatt og fint ut, men at det ikke er 100% naturlig. Det er slik jeg opplever det når jeg skrur på Trueplay på sonos-oppsettet på kjøkkenet: Det går fra å være rufsete og litt rotete til å bli veldig klart. Men likevel får det en eller annen kvalitet som er litt - ja, rosa. MEN: Jeg opplever ikke at mitt eget aktive monitor-oppsett i stua, som bare er korrigert i bassen, har dette rosa preget - selv om det spiller ekstremt mye klarere og flatere og bedre og mer dynamisk på alle parametre enn sonos-anlegget på kjøkkenet. Dette aktive oppsettet spiller jo målemessig veldig bra, og jeg opplever det samtidig veldig ekte og naturlig. Så i min verden er ikke rosa/pastell/sminke noe som har å gjøre med å spille uten avvik og forvrengning - men med noe annet (som jeg ikke helt vet hva er).

    Jeg har derfor lurt på om det jeg opplever som "sminke", eller hva man nå skal kalle det, egentlig er en opplevelse av en artifakt? Jeg vet ikke. Men igjen: Det kan veldig godt være at dette også har med kvaliteten på korreksjonen man gjør, hvor mye som må korrigeres, med mer. Jeg har ikke opplevd det slik på alle de romkorrigerte oppsettene jeg har hørt heller. Og i A/B-testene jeg har gjort har det stort sett vært ganske subtile nyanser (utenom hos Duet med Trinnov, der jeg synes det var veldig markant).

    EDIT: OG det kan være at jeg innbiller meg ting, og hører det jeg forventer å høre. Det er ikke bare kokettering når jeg sier det til stadighet, jeg tror genuint at det kan være en mulighet.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Interessant meningsutveksling. :)

    Tror det er harmonics fra rommet dere liker.

    Jeg har funnet ut for min egen del at den eneste lydegenskapen jeg er trygg på er nogen lunde objektiv er anleggets evne til å forandre seg med innspillingen. Hvis det er stor forskjell i klang, bredde, høyde, dynamikk, rominformasjon, varme og kulde så er jeg temmelig sikker på at anlegget er objektivt bedre enn hvis alt er rosa.

    Hvis et romkorreksjonsfilter gjør musikken likere er det ikke transparent. Ut med det!!
    Hvis korrigeringen derimot gjør ulike innspillinger mer ulike så er det stor sjanse for at korrigeringen gjør lyden mer tranparent.

    Dessverre er jeg redd for at det er for få rufsete masteringsingeniører rundt om til at HCS kan gå all in for korreksjon.:)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Interessant meningsutveksling. :)

    Tror det er harmonics fra rommet dere liker.

    Jeg har funnet ut for min egen del at den eneste lydegenskapen jeg er trygg på er nogen lunde objektiv er anleggets evne til å forandre seg med innspillingen. Hvis det er stor forskjell i klang, bredde, høyde, dynamikk, rominformasjon, varme og kulde så er jeg temmelig sikker på at anlegget er objektivt bedre enn hvis alt er rosa.

    Hvis et romkorreksjonsfilter gjør musikken likere er det ikke transparent. Ut med det!!
    Hvis korrigeringen derimot gjør ulike innspillinger mer ulike så er det stor sjanse for at korrigeringen gjør lyden mer tranparent.
    Takk, TrompetN - veldig interessant!

    Klarer du forklare nærmere hva du tenker på med "harmonics fra rommet"?

    En annen ting jeg har lurt på, er om én grunn til at romkorreksjon kan oppleves unaturlig kan ha med tilvenning å gjøre. Det kan være at hjernen min på en måte forventer at jeg også skal høre mye refleksjoner osv når jeg lytter i et rom. Det er på en måte noe hjernen min regner inn. Men når det blir aktivt kansellert, så er det som om hjernen min lurer på hva som skjer - hva er det som mangler her, liksom?

    Eller så har det med preferanser å gjøre. Jeg tror kanskje, under tvil, at det oppsettet jeg har likt aller best av alt jeg har hørt hittil har vært det rådyre dipol-oppsettet på Duet i Bergen, med Piega Master One. Det rommet har en del akustikkbehandling, og god distanse til vegger og tak. Likevel skaper jo dipol-høyttalerne mye naturlige refleksjoner. Jeg lurer på om grunnen til at jeg likte det så godt er at hjernen min forventer en del slike naturlige refleksjoner når det foregår musikk i et rom. Mens det at de er dipole med kontrollert spredning gjør at stereobildet fortsatt blir klart .
     
    A

    ANM

    Gjest
    Mulig jeg er litt ute på tur, men med tanke på tilvenning, kan det tenkes at man ved romkorreksjon faktisk skaper en uekte lyd? Jeg mener hverken stemmen vår eller andre lydskapende handlinger i et rom er korrigerte. Kan det det være at det er en fordel å jobbe med akustikken i rommet først, slik at lyden fra anlegget samsvarer mer med lyden som ellers genereres i rommet?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Interessante sammenligninger Olav.
    Viktig å huske at sammenligningen dere gjorde hos OMF var med to typer romkorreksjoner. Altså ikke romkorreksjon vs. ingen romkorreksjon. For min del tror jeg at dersom du hadde fått sammenlignet ren høyttalerkorreksjon satt opp manuelt vs Audiolense romkorreksjon, så hadde du opplevd omtrent like markant forskjell som du gjorde med og uten Trinnov.

    Ellers så tror jeg at det du egentlig er ute etter lydmessig i forhold til dette med kombinasjonen av tydelig stereobilde og spatial informasjon ville du ha fått med LEDE prinsippet. Er selvsagt klar over det ikke er mulig i praksis, men det ville gitt deg det beste fra to verdener der. Når ikke det er mulig, så blir det til at du må til dels velge vekk noe i større eller mindre grad. Og det vil nok sikkert være vanskelig å vite faktisk før du har prøvd noe over litt tid hjemme hos deg selv. Også fordi at akustikken din er annerledes enn hva den er hos andre.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.134
    Antall liker
    9.261
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Interessante sammenligninger Olav.
    Viktig å huske at sammenligningen dere gjorde hos OMF var med to typer romkorreksjoner. Altså ikke romkorreksjon vs. ingen romkorreksjon. For min del tror jeg at dersom du hadde fått sammenlignet ren høyttalerkorreksjon satt opp manuelt vs Audiolense romkorreksjon, så hadde du opplevd omtrent like markant forskjell som du gjorde med og uten Trinnov.
    Jeg vet jo at du er en troens mann Orso, men er ikke litt dumt at du som bransjemann på akustiske produkter er inne og "tror" at man med Audiolense vil få "drastisk forverring" i forhold til manuall korreksjon. Nå prøvde jeg å skrive litt i tråden min om at de to korreksjonene hadde forskjellig target og at man derfor ikke samnmenlignet epler med epler - og stemmer høres gjerne mye mer ekte og nakne ut med en flatere target.

    Mvh
    OMF
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn