....
Du skriver en del om partikkelhastighet som avgjørende for opplevelsen, men det er et uttrykk jeg ikke helt forstår i lydsammenheng da jeg ikke vet hvilken effekt/følelse som er relatert til dette uttrykket.
...
Dette med lydintensitet og partikkelhastighet har vært totalt ignorert i lydverdenen, på det teoretiske plan. Derfor er dette noe helt nytt for de fleste, og noe som veldig få kan relatere til hvordan disse fysiske størrelsene påvirker lydopplevelsen.
Teorien bak lyd og den matematiske beskrivelsen av lydbølger har vært kjent i nesten 100 år, og alle akustikere er kjent med teorien bak og hva som skjer i et lydfelt. Men forståelse for den praktiske betydningen mangler.
Mye av den virkelig gode hifi-teknikken er erfaringsbasert. Hvis du leser i tråden til han som kaller seg Sluket, så er det innimellom kakeoppskrifter og ferger kommentarer fra folk som har vært på besøk og hørt - og følt - dette oppsettet han har laget seg. Nå får Sluket korrigere hvis jeg tar helt feil, men jeg forstår det slik at han har vært mere opptatt av hvordan ting virker i praksis, og tilegnet seg erfaring med hva som virker og ikke virker ved rett og slett å høre på forskjellige oppsett. Da har han gjort seg noen konklusjoner, og handlet deretter - og endt opp med noe som er veldig forskjellig fra det du finner på øverste hylle i butikken. Ingen trenger slik kapasitet, gjør de vel? Hva skal man med så store høyttalere? Og horn - det kan da aldri bli "hifi"? Hvorfor ikke kjøpe et par små subwoofere med lang slaglengde og 4000W forsterker - de går jo mye lavere ned i frekvens?
Han har forstått gjennom erfaring at de enkle teoriene ikke gir en fullstendig beskrivelse av lyden slik vi opplever den, og i stedet for å gå tilbake til skolebenken og studere elektroakustikk i 4 år og deretter tilegne resten av livet til å forske på dette velger han rett og slett bare å bygge noe som virker. Å vite det helt eksakte og fullstendige teoretiske grunnlaget er ikke nødvendig.
En av de tingene den erfaringsbaserte metoden får med seg er nettopp partikkelhastighet og lydintensitet.
Det er mye teori som ligger bak det jeg lager, men grunnlaget for hva jeg studerer nøyere på er også erfaringsbasert - hvis jeg opplever at noe med lyden blir bra, så prøver jeg å finne ut hvorfor, kanskje er jeg fornøyd hvis jeg finner ut hvordan ting skal lages for å ivareta akkurat denne lydmessige parameteren.
Slik fant jeg ut at kalibrering av bassystem med flere subwoofere krever at en tar hensyn til lydfeltet - dvs lydintensitet og partikkelhastighet. Jeg hadde et oppsett med formidabel kapasitet, flat frekvensrespons ned til en 12-14hz - og totalt lamm lyd.
Dette kunne ordnes, og da ble bassen bra.
I etterkant av dette har jeg studert disse tingene mer inngående, og blant annet kommet fram til at lydintensitet har betydning også høyere opp i frekvens. Det er en grunn til at store høyttalere rett og slett låter bedre.
Nå i dag har filmfolket funnet ut av dette med intensitet og partikkelhastighet. De bygger near-field basskasser, måler vibrasjoner med mobilapp, prøver å optimalisere for best mulig taktil feel. For disse folkene har kommet til et punkt der det ikke er mer å hente på å dra opp volumet på bassen, det blir bare rett og slett altfor høy lyd, og dermed vært åpen for å se på andre muligheter for å forsterke lydopplevelsen.
Taktil feel - å føle musikken og lyden på kroppen fysisk - er det som gjør det interessant å høre musikk på høyere lydvolum, og bidrar til å gjøre lydopplevelsen til noe mye mere engasjerende og intensivt og innholdsrikt. Hvis dette mangler, så blir det bare "fin lyd" en står igjen med, og det er ikke nok, i hvertfall ikke for meg.
Hvis lydintensitet og partikkelhastighet er for svak i forhold til trykkomponenten så uteblir mye av denne taktile fysiske opplevelsen.