Kvålsvoll
Bransjeaktør
Et basshorn er en akustisk monopol, også mine. Et bakladehorn blir riktignok dipol under avskjæringsfrekvensen, men det er ikke så veldig relevant, for der nedover i frekvens er det ikke mye lyd som kommer ut lenger, og for mine compact horn så er avrullingsfrekvensen veldig lav, et sted mellom 10 - 20hz.Tusen takk for utdyping, Kvålsvoll. Hvis jeg får lov til å grave enda litt mer, med mine ikke-tekniske lekmannsbegreper... Min enkle opplevelse er at dipol-bass i mindre grad sprer seg gjennom vegger og tak til naboer eller folk i andre deler av huset. Man får rett og slett en god del basslyd, uten like mye spredning til omgivelsene. Hvis man skal få tilstrekkelig lydtrykk med monopol-bass, derimot, vil det spre seg gjennom vegger og tak i stor grad. Så jeg lurer bare på om slik hornbass oppfører seg omtrent som "vanlig" monopolbass på dette området?Vanskelig å svare kort og enkelt på dette, fordi begrepet "trykksetting" er misvisende. En kan anta at det som menes er rett og slett at lydtrykket når et visst minimumsnivå ved lavere frekvenser, og da er det jo ingen forskjell på hva slags lydkilde som lager lyden.Veldig interessant. Hvordan er de i forhold til spredningsmønster og å trykksette rommet? Trykksetter de rommet like mye som monopol-bass, eller noe mer i retning av dipol/åpen baffel-løsninger?
Men lydkilden har betydinng for hvordan lydfeltet blir. En dipol er akustisk kortsluttet, og produserer et totalt lydfelt med høy reaktiv energi, og null total energi. Et (lite) basshorn er en akustisk monopol, men ser en litt nøyere på det så er det også her forskjeller, fordi lydutstrålingen kobler til rommet på en annen måte.
Et bassystem består av flere subwooferenheter, slik at disse til sammen danner en lydkilde som er stor i forhold til rommet, og alt sammen settes opp slik at en oppnår det resultatet en vil ha. Hvor mange subwoofere som trengs og hvor disse skal plasseres og konfigureres kommer an på rommet.
Målet er å oppnå et lydfelt der lydintensitet og partikkelhastighet i hvertfall til en viss grad beholdes nedover i frekvens. Hvis en ender opp med et lydfelt med veldig lav intensitet og bare høyt trykk så er det nesten bortkastet å gjengi lave frekvenser.
Det som er karakteristisk for en dipol er at summen av lydenergien er lik null. I praksis betyr dette at det blir mere lyd nærmere høyttaleren og i lytteposisjonen, i forhold til lenger unna inntil veggene. Og ved veldig lave frekvenser under laveste rommode så summerer det til null.
Så når du sier at dipoler gir mindre lyd hos naboen, flere andre sier også det samme, så er det en teknisk forklaring på hvorfor det er fullt mulig at det blir slik. Slik at påstanden ikke uten videre kan avskrives som nok en audio-myte.
Men mye av dette får en også med et rett oppsatt bassystem med horn, eller hvilken som helst type subwoofer. Ja, med mindre vi legger på litt mystikk - "alle vet at horn er bedre", "jeg hører lett at horn er best", "bestemor hørte dette fra ute i hagen" osv - da blir jo horn bedre. Men utenfor veggene må en nok erkjenne at horn er mer likt nne ulikt alt annet.
Det som teller er hva slags lydenergi som treffer veggene. Et rett oppsatt system har noen egenskaper som bedrer dette forholdet:
- Jevn frekvensrespons uten kraftige resonanser gir mindre max lydnivå
- Subwooferenheter satt opp for kansellering av reflekterende bølger eter opp lydenergien som ellers ville gått videre gjennom veggen
- Generelt mere lyd fokusert til lytteposisjonen
- Bassystemet genererer et lydfelt med energioverføring slik at det ikke er rommets flater alene som overfører og demper lydenergien.
Noen av disse egenskapene kommer mere automatisk med dipolbass. Derfor oppleves dipoler ofte som mindre forstyrrende for omgivelsene. Men det samme kan altså oppnås med horn, eller helt vanlige subwoofere.