Kvålsvoll Design

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.380
    Antall liker
    4.031
    Torget vurderinger
    0
    Kvålsvoll:
    Hvor stort er det hornet, dvs kassen, og hva driver står i det?
    Du når sikkert 20hz, men er redd du bare står igjen med det driveren gir og ingen ladning.
    Kassen ser liten ut i forhold til hva noen andre her inne har som hornsub løsning.
    Jeg er ingen ekspert på høyttalerkonstruksjon, men det jeg vet, er at Kvålsvoll setter såkalt "taktil følelse" høyt. Tidligere Kvålsvoll-design skårer høyt på taktil følelse.

    Kanskje Kvålsvoll kan kommentere hvordan han oppfatter det taktile ved denne nye konstruksjonen?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.945
    Antall liker
    4.381
    Kvålsvoll,

    Det ser jo veldig ut som en bassrefleksløsning, da... Både på byggeskissene og simuleringen. Ja, med en blindvei inni kabinettet. En sofistikert bassrefleks... Er det den som eliminerer første kanselleringen?

    Men det er kanskje også andre forskjeller ift bassrefleks?

    Liker for øvrig hvordan du har tunet resonansfrekvensen. Det borger for spenstig bass.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.809
    Antall liker
    11.329
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er ikke ekspert jeg heller, men skal en ha hornladning til 20hz så må jeg nok stille meg vedsiden av Slukern og si at 20hz horn er abnormt.

    Men for all del, den konstruksjonen til Kvålsvoll kan låte aldeles knall for det!! :)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Kanskje Kvålsvoll kan kommentere hvordan han oppfatter det taktile ved denne nye konstruksjonen?
    Jeg har ikke hørt dem enda, bortsett fra litt testing under arbeidet med tuning av dempekanalene. Virker i hverfall, og i morgen står begge i malerommet.

    Den nye generasjonen har et par nye ting, som blant annet skal forbedre taktil respons oppover i midbassen. Testing av den lille V6 antyder at det virker.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.279
    Antall liker
    105.743
    Torget vurderinger
    23
    Blir spennende! Ingen ting ville glede meg mer enn å kunne ta et par slike under armen & live happily forever after! :D Stå på, Kvåle!
     
    Sist redigert:

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Men det er kanskje også andre forskjeller ift bassrefleks?

    Liker for øvrig hvordan du har tunet resonansfrekvensen. Det borger for spenstig bass.
    Forskjellen er at hornet belaster driveren over et bredere frekvensområde og bidrar med lyd i et bredere frekvensområde. Hvordan dette blir for den enkelte designen, blir bestemt av valgt tuning. Med veldig stort ladekammer og lite areal på horndelen blir det til slutt akkurat som en bassrefleks.

    Selv med stort ladekammer og lite horn blir det mye bedre enn en vanlig bassrefleks, fordi arealet på porten - som da er hornet - er større. Det gir mye mindre tap og dermed mindre kompresjon ved lave frekvenser. Det er veldig lave frekvenser som er problemet i forhold til kompresjon, fordi lufhastigheten blir for stor i forhold til arealet.

    Den 70l designen som er vist i frekvenskurvene i artikkelen er et eksempel på en design som er i minste laget, bidraget fra hornet oppover i frekvens er noe moderat. Hele frekvensresponsen tilter litt, akkurat slik det blir med en god gammedags 15" med diger motor og lav q.

    I en V80 - den nye på bildet av inni vist tidligere - så blir for eksempel impedanskurven slik at fra 40hz opp til 100hz så er det en jevn, fin last fra hornet slik at impedansen er i området 16-40 ohm i hele dette frekvensområdet, i en bassrefleks blir det bare en smal impedanspeak, som en resonans. Slik sett så er virkningsgraden høy fordi det trekkes lite effekt fra forsterkeren. Men nedover i frekvens faller impedansen, den er lavest rundt tuning som er 20hz i dette hornet. Det er alltid ved de laveste frekvensene at virkningsgraden er lavest.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Blir spennende! Ingen ting ville glede meg mer enn å kunne ta et par slike under armen & live happily forever after! :D Stå på, Kvåle!
    Flyttet nettopp den ene opp i malerommet, og da trengte jeg begge armene og de ble en god del lenger enda jeg var framme. Men den er nett å se til da, så lenge den får stå i fred og ikke skal bæres rundt på.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ressonanskammerene i hornene ser veldig smarte ut. Er disse kamrene utbredt eller er det egendesign?

    Likner ikke virkemåten til disse subhornene med vanlige transmisjonslinjer rent bortsett fra at elementet ikke kobles direkte til rommet på hornene?
    Hva slags pris ligger en V80 på?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg er ikke ekspert jeg heller, men skal en ha hornladning til 20hz så må jeg nok stille meg vedsiden av Slukern og si at 20hz horn er abnormt.

    Men for all del, den konstruksjonen til Kvålsvoll kan låte aldeles knall for det!! :)
    Hvor har du vært de siste 10 åra? Horn for dypbass har eksistert lenge nå, hvis du leser litt videre enn Lansing Heritage og 6moons så er det umulig å ikke ha oppdaget hornkonstruksjoner tiltenkt kinooppsett som går ned til 20hz og enda en god del til, i mange forskjellige variasjoner. DTS-10 var en av de første, tunet til rundt 15hz mener jeg, og den er stor, men langt i fra ulevelig.

    På nettsiden min er det en presentasjon av T138, og der kan en lese at den går ned til godt under 20hz med greit output. Designspecc er 112dB/20hz/1m-2pi. Den er ikke ekstremt stor. Og den virker.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.606
    Antall liker
    25.511
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hver gang jeg leser her så får jeg lyst til å be deg om å bygge meg to basstårn....:)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Ressonanskammerene i hornene ser veldig smarte ut. Er disse kamrene utbredt eller er det egendesign?

    Likner ikke virkemåten til disse subhornene med vanlige transmisjonslinjer rent bortsett fra at elementet ikke kobles direkte til rommet på hornene?
    Hva slags pris ligger en V80 på?
    Dette er teknologi jeg har utviklet, ingen andre som bruker dette.

    Smart er det, når det virker. For det ligger jo i betegnelsen - resonanskammer - at her er det potensiale for å lage mer vondt enn godt. Det er ikke dempekanalene i seg selv som er så ekstremt lurt, det er mere måten jeg designer hornene på og bruken av simulering.

    Dempekanal er et bedre ord, alt som har med resonans å gjøre er jo slikt en ønsker å unngå i høyttalere for hifi.

    V80 og andre nye subwoofere og bassystemer blir presentert etterhvert som de blir klare for levering. Prisnivået blir fornuftig, men det ligger i kortene at dette ikke er noe lavbudsjettvariant for mest mulig bass, dette hander om helhetlig design og lydkvalitet. Driverene alene koster mer enn mange synes er passende for en komplett subwoofer.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Hver gang jeg leser her så får jeg lyst til å be deg om å bygge meg to basstårn....:)
    Bittelitt tålmodighet, så kan du snart velge fra øverste hylle.

    Hvis jeg skulle bygge disse for salg slik jeg lager prototypene ville prisen blitt solid sekssifret. Produksjonsversjoner skal komme ned på et levelig prisnivå.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.380
    Antall liker
    4.031
    Torget vurderinger
    0
    Om bass og det taktile

    Mange minimalistiske basskonstruksjoner går etter hvert ned til 20Hz. Devialet Gold skryter på seg mest av spesifikasjoner. De genierklærte Kii Three er kanskje det eksemplet som har størst kredibilitet blant profesjonelle ingeniører og entusiastiske audiofile. Kii har bevist at det målemessig er mulig å komme ned til 20 og under med det enkelte kaller "skoesker" av noen treveishøyttalere når lydnivået er omtrent på filmreferansenivå. Men så vidt jeg har forstått, uteblir det taktile i Kii.

    Sånn sett ville det være morsomt om Kvålsvoll klarte å kombinere gode målinger med det taktile i innovative bokser som heller ikke er så altfor store. Venter spent på beskrivelser av den nye basslydens ulike aspekter! Og gjerne noen målinger fra rommet ditt også!

    :)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Devialet Gold skryter på seg mest av spesifikasjoner.
    Det er mye rart av spesifikasjoner og lovnader å se for diverse produkter. Jeg har sett en ellers seriøs produsent hevde "7.5Hz" fra en bitteliten box, og så har vi denne, mener jeg har sett "14hz".

    Om en ikke umiddelbart ser et gigantisk misforhold mellom størrelse og spesifikasjon så er det i hvertfall veldig fort å skjønne at her er det noe som ikke stemmer når du hører på det.

    Slik sett så er det ikke rart at noen synes spesifikasjonene for mine ting er drøye - det er jo vanlig å legge på bonus så det holder.

    Men de hornene jeg lager som greier 20hz og lavere ned er ikke små skoesker. For eksempel rundt 40x40x1200cm.

    De minste - som er veldig små - er tunet høyere, typisk rundt 30hz. Det er veldig stor forskjell på 30hz og 20hz når det kommer til hvor stort kabinettet må være. Disse små greier heller ikke så veldig stort lydtrykk.

    For subwoofere så gir ikke en frekvensresponsmåling mye nyttig informasjon, spesielt ikke hvis målingen er gjort inne i et rom. En enkel og grei spesifikasjon som sier når den ruller av og hvor høyt lydtrykk den er designet for forteller hva en kan forvente - hvor dypt systemet kommer til å gå, og hvor høyt det kan spille, hvor mange enheter som trengs.

    En mer nøyaktig spesifikasjon kan være CEA2010-måling, som viser max lydtrykk ved forskjellige frekvenser mens forvrengningen er innenfor gitte grenser.

    Den enkle spesifikasjonen er det du trenger for dimensjonering, resten må en teste og høre for å finne ut av uansett.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye forvrengning kan man tåle på feks 20hz før det blir hørbart for oss? Forstår det slik at vi har dårlig hørsel på slike frekvenser. Grunnen til at jeg lurer er fordi mine Kii spiller flatt til 20 hz med høy forvrengning. Jeg aner ikke hvordan saker og ting SKAL høres ut på 20 hz, jeg opplever nå bare at det skjer ting i dypet selv om det ikke rister invollene mine.

    Siterer her Putzseys i håp om du kan klargjøre hva det han sier betyr i forhold til spesifikasjon i så måte?

    WM: I was looking at the Kii Three’s specs and was amazed at one of them. It states a frequency response of 20Hz-25kHz, +/-0.5dB. How is that possible? How did you measure it?

    BP: Anechoic, on axis. I should clarify that spec. The speaker is within 0.5dB of a second-order Butterworth high pass at that corner frequency, so the low corner is -3dB -- but the deviation from flat over the remainder of the band is 0.5dB.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Hvor mye forvrengning kan man tåle på feks 20hz før det blir hørbart for oss? Forstår det slik at vi har dårlig hørsel på slike frekvenser. Grunnen til at jeg lurer er fordi mine Kii spiller flatt til 20 hz med høy forvrengning. Jeg aner ikke hvordan saker og ting SKAL høres ut på 20 hz, jeg opplever nå bare at det skjer ting i dypet selv om det ikke rister invollene mine.
    ...
    Dårlig hørsel ved 20hz, men desto bedre hørsel høyere opp i frekvens der forvrengningen havner - derfor er det veldig lett å høre forvrengning ved veldig lave frekvenser, og forvrengningen vil ofte høres før grunntonen.

    Verst blir det hvis det er høyere ordens hamoniske - langt opp i mellomtoneområdet. Jeg hadde en slik figur som viste hvor mye som må til for at det skal kunne høres, og der så en vel at om lag 2% 2h blir hørbart, og så blir det verre oppover, opg skal en være sikker, må alt være minst -80dB under grunntonen, dvs 0.01%. Men det er det jo ingen subwoofere eller høyttalere som klarer ved 20hz.

    Heldigvis virker det ikke slik i praksis, når en lytter til musikk. Musikk er ikke rene sinustoner, og om litt forvrengning endrer sammensettingen av harmoniske så gjør ikke dette så mye, og i tillegg så er det andre instrumenter som spiller høyere opp i frekvens og maskerer.

    Så svaret er at det kommer an på hva en hører på. Hører du på sinustoner, så trengs det -80dB. Hører du på normal musikk, så kan det kanskje høres helt greit ut med 20%.

    Putzeys vil jeg ikke kommentere, det er en god regel å aldri snakke om andre sine produkter - med god grunn. Siden regler er til for å brytes, så kan jeg si såpass som at det ikke er noen grunn til å tvile på det han sier. Med eq og mye kapasitet i forhold til størrelsen så er dette fullt mulig, selv om det selvfølgelig ikke blir jordskjelv-dypbass. Men for musik så har dette en misjon likevel, fordi nivået i det meste av musikk er lavt ved veldig lave frekvenser, og da drar du nytte av bedre impulsrespons ved å strekke frekvensresponsen helt ned.

    Antar - uten å ha studert så nøye - at en kii er omtrent på størrelse med en S6-14. Den greier 30hz, og det er slike jeg har spilt med i oppsettet i Rom2 nå. Selv på ganske greit lydvolum så er det ingen ulyder eller unoter å høre fra subwooferene, selv om de selvsagt er presset langt utover ytegrensen. Det en får med et større bassystem er først og fremst en helt anne dynamikk og realisme, og denne forskjellen legger du merke til først når du opplever det.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for utmerket svar atter en gang. Det virker veldig spennende dette konseptet ditt med de nye basshornene. Du skriver en del om partikkelhastighet som avgjørende for opplevelsen, men det er et uttrykk jeg ikke helt forstår i lydsammenheng da jeg ikke vet hvilken effekt/følelse som er relatert til dette uttrykket. Håper å kunne stikke innom deg en gang jeg er I ålesund for å se og høre på dette greiene, har stor sans for innovasjon og teknologi!
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ....
    Du skriver en del om partikkelhastighet som avgjørende for opplevelsen, men det er et uttrykk jeg ikke helt forstår i lydsammenheng da jeg ikke vet hvilken effekt/følelse som er relatert til dette uttrykket.
    ...
    Dette med lydintensitet og partikkelhastighet har vært totalt ignorert i lydverdenen, på det teoretiske plan. Derfor er dette noe helt nytt for de fleste, og noe som veldig få kan relatere til hvordan disse fysiske størrelsene påvirker lydopplevelsen.

    Teorien bak lyd og den matematiske beskrivelsen av lydbølger har vært kjent i nesten 100 år, og alle akustikere er kjent med teorien bak og hva som skjer i et lydfelt. Men forståelse for den praktiske betydningen mangler.

    Mye av den virkelig gode hifi-teknikken er erfaringsbasert. Hvis du leser i tråden til han som kaller seg Sluket, så er det innimellom kakeoppskrifter og ferger kommentarer fra folk som har vært på besøk og hørt - og følt - dette oppsettet han har laget seg. Nå får Sluket korrigere hvis jeg tar helt feil, men jeg forstår det slik at han har vært mere opptatt av hvordan ting virker i praksis, og tilegnet seg erfaring med hva som virker og ikke virker ved rett og slett å høre på forskjellige oppsett. Da har han gjort seg noen konklusjoner, og handlet deretter - og endt opp med noe som er veldig forskjellig fra det du finner på øverste hylle i butikken. Ingen trenger slik kapasitet, gjør de vel? Hva skal man med så store høyttalere? Og horn - det kan da aldri bli "hifi"? Hvorfor ikke kjøpe et par små subwoofere med lang slaglengde og 4000W forsterker - de går jo mye lavere ned i frekvens?

    Han har forstått gjennom erfaring at de enkle teoriene ikke gir en fullstendig beskrivelse av lyden slik vi opplever den, og i stedet for å gå tilbake til skolebenken og studere elektroakustikk i 4 år og deretter tilegne resten av livet til å forske på dette velger han rett og slett bare å bygge noe som virker. Å vite det helt eksakte og fullstendige teoretiske grunnlaget er ikke nødvendig.

    En av de tingene den erfaringsbaserte metoden får med seg er nettopp partikkelhastighet og lydintensitet.

    Det er mye teori som ligger bak det jeg lager, men grunnlaget for hva jeg studerer nøyere på er også erfaringsbasert - hvis jeg opplever at noe med lyden blir bra, så prøver jeg å finne ut hvorfor, kanskje er jeg fornøyd hvis jeg finner ut hvordan ting skal lages for å ivareta akkurat denne lydmessige parameteren.

    Slik fant jeg ut at kalibrering av bassystem med flere subwoofere krever at en tar hensyn til lydfeltet - dvs lydintensitet og partikkelhastighet. Jeg hadde et oppsett med formidabel kapasitet, flat frekvensrespons ned til en 12-14hz - og totalt lamm lyd.

    Dette kunne ordnes, og da ble bassen bra.

    I etterkant av dette har jeg studert disse tingene mer inngående, og blant annet kommet fram til at lydintensitet har betydning også høyere opp i frekvens. Det er en grunn til at store høyttalere rett og slett låter bedre.

    Nå i dag har filmfolket funnet ut av dette med intensitet og partikkelhastighet. De bygger near-field basskasser, måler vibrasjoner med mobilapp, prøver å optimalisere for best mulig taktil feel. For disse folkene har kommet til et punkt der det ikke er mer å hente på å dra opp volumet på bassen, det blir bare rett og slett altfor høy lyd, og dermed vært åpen for å se på andre muligheter for å forsterke lydopplevelsen.

    Taktil feel - å føle musikken og lyden på kroppen fysisk - er det som gjør det interessant å høre musikk på høyere lydvolum, og bidrar til å gjøre lydopplevelsen til noe mye mere engasjerende og intensivt og innholdsrikt. Hvis dette mangler, så blir det bare "fin lyd" en står igjen med, og det er ikke nok, i hvertfall ikke for meg.

    Hvis lydintensitet og partikkelhastighet er for svak i forhold til trykkomponenten så uteblir mye av denne taktile fysiske opplevelsen.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.279
    Antall liker
    105.743
    Torget vurderinger
    23
    Det innlegget berører vesentligheter som er svært lite kjent/påaktet for de fleste - og til og med mistrodd og sablet ned av en del som har slitt buksebaken blank på skolebenken (og enkelte som burde ha gjort det) Skal kommentere dette nærmere litt senere, nå er jeg opptatt med å re-montere SLOB improved, MÅ ha lyd i natt, orker ikke et døgn til uten!
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Bassystemer: Bedre lyd fra hovedhøyttalerene

    Mens malingen tørker, så passer det å si litt om fordeler med bassystem utover det rent åpenbare - mere og bedre bass.

    Når bassystemet tar seg av bassen, så kan bassen fjernes fra signalet som går til hovedhøyttalerene.

    Resultatet er mye bedre lyd oppover i mellomtonen - renere, klarere, flerdoblet kapasitet.

    Årsaken er at basselementene i hovedhøyttalerene nå får mye mindre utsving, slik at de arbeider i det lineære området hele tiden.

    Det er nemlig slik at utsvinget blir ekstremt mye større ved lave frekvenser. Hvis en ser på en vanlig bassdriver i et lukket kabinett så vil hastigheten på membranen dobles for hver gang frekvensen halveres, når lydtrykket holdes konstant. Da firedobles utsvinget for hver gang frekvensen halveres.

    Hvis utsvinget er 2mm ved 100hz, så blir det 8mm ved 50hz, og 32mm ved 25hz. Hvis denne driveren gjengir mellomtone samtidig, så blir det kraftig og garantert veldig hørbar forvrengning oppover i mellomtonen.

    Hvis bassystemet er noe underdimensjonert (kjøpte for små horn..) så gjør ikke det så mye galt, fordi mellomtonen ikke påvirkes når subwooferen går i metning. Først blir det slappere dynamikk fordi toppene kappes og komprimeres, drar en på enda mer så blir det til slutt hørbar forvrengning, men denne forvrengningen vil ikke påvirke den totale lyden på samme ødeleggende vis som når mellomtonen påvirkes.


    Bilde - V6 prototyper under bygging:
    V6 bygging.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Veldig kule kompakt horn. Må få hørt :)
    Bygde jo nylig "kompakte" horn selv, dog tiltenkt annet bruk og det er vanvittig hvor mye godlyd som kan presses ut av lite fotavtrykk når designet er litt gjennomtenkt :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Mens malingen tørker, så passer det å si litt om fordeler med bassystem utover det rent åpenbare - mere og bedre bass.

    Når bassystemet tar seg av bassen, så kan bassen fjernes fra signalet som går til hovedhøyttalerene.

    Resultatet er mye bedre lyd oppover i mellomtonen - renere, klarere, flerdoblet kapasitet.

    Årsaken er at basselementene i hovedhøyttalerene nå får mye mindre utsving, slik at de arbeider i det lineære området hele tiden.

    Det er nemlig slik at utsvinget blir ekstremt mye større ved lave frekvenser. Hvis en ser på en vanlig bassdriver i et lukket kabinett så vil hastigheten på membranen dobles for hver gang frekvensen halveres, når lydtrykket holdes konstant. Da firedobles utsvinget for hver gang frekvensen halveres.

    Hvis utsvinget er 2mm ved 100hz, så blir det 8mm ved 50hz, og 32mm ved 25hz. Hvis denne driveren gjengir mellomtone samtidig, så blir det kraftig og garantert veldig hørbar forvrengning oppover i mellomtonen.

    Hvis bassystemet er noe underdimensjonert (kjøpte for små horn..) så gjør ikke det så mye galt, fordi mellomtonen ikke påvirkes når subwooferen går i metning. Først blir det slappere dynamikk fordi toppene kappes og komprimeres, drar en på enda mer så blir det til slutt hørbar forvrengning, men denne forvrengningen vil ikke påvirke den totale lyden på samme ødeleggende vis som når mellomtone påvirkes.
    ]
    Spørsmål, Kvålsvoll: ved hvilken frekvens mener du at det virkelig begynner å bli kritisk å skille bassen fra mellomtonen? Og hvor langt opp i frekvens tror du at man kan fortsatt kan oppnå mindre forvrengning ved å skille ut bassen?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.945
    Antall liker
    4.381
    Jeg må bare innrømme at tactil-radaren ikke har vært på før jeg begynte å lese om den tactile feelen.

    Og så må jeg slå nok et slag for TC Sounds. Jeg har 10-tommere fra TC. De er så gamle at de kaltes for TC 10. Og 12-tommeren het TC12. Og gjett hva 15-tommeren het. De trives i kabinettvolum ned til 35 liter, men hos meg har de ca 50 liter å boltre seg på. Tunet til å være nede noen dB ved 20Hz med bassrefleks. De har spilt i tre relativt store rom (40m2 pluss) og har full pupp hele veien ned til 20 Hz.

    I dag så vi på Titanic, og det var taktilt som bare faen. Hele stolen vibrerte uten at det var spes mye bass i ørene. Fra et par skarve 10 tommere. Ikke i sluket klassen, men de elementene blir aldri stresset uansett hvor mye jeg drar på. Icepower ASP 1000 er ikke for mye, for å si det sånn. Flaskehalsen sitter i mellomtonen og diskanten. Accuton elementer der. Låter bra, men TC er et par hakk kvassere. Helt ufattelig for meg hvorfor de sluttet å lage slike super-elementer.

    En av grunnene til at jeg nøler med å velge kvantitet over kvalitet når det kommer til høyttalerbygging....
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.279
    Antall liker
    105.743
    Torget vurderinger
    23
    Greia er KVALITET kombinert med KVANTITET :cool:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.809
    Antall liker
    11.329
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om greia er å tune til 20hz som et must så værsågod.
    Men skal ha kapasitet både ved 20 og oppover til der driveren deles.
    Selv kutter jeg 24dB @20 for å beholde kapasitet til min musikk(ja det er mye rock&rolf), og for å beholde kapasitet i ampen.
    Den delingen spiser allerede ved 30hz.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.945
    Antall liker
    4.381
    Mao kvalitet i bøtter og spann. Ingen ting slår det.

    Serrrrrrrrrrrriøst. De basselementene er jo av en størrelse som de færreste her på HFS vil anerkjenne som basselementer. Men de har overlevd tre klåfingra unger som alle har dyttet inn "dustcap-en" så mange ganger at den er blitt myk. Og de spiller så bra at jeg aldri har fått hakeslepp pga bass noen steder. De rocker fortsatt. Jeg har levd med de i over 20 år. Har nok dratt på meg en TC bias som er så sterk at jeg er redd for å få en nedtur når jeg neste gang må ty til elementer som følger vanlige fysiske lover. Mitt neste basselement har høy mekanisk Q, lav total Q, høy membranvandring, lav VAS, veier en haug med kilo, har lav forvrengning under 50Hz på bra lydnivå, og målbart gode komprimeringstall når man drar på ... mao de likner på mine gamle venner...
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Helt ufattelig for meg hvorfor de sluttet å lage slike super-elementer.
    ...
    Vel, de sluttet ikke helt den gangen, det var vel en slags "restrukturering", og så var de oppe igjen. De laget noen av tidenes beste drivere for dypbass - LMS. Sjekk data-bass, der er det veldig detaljerte opplysinger om disse driverene.

    Men nå ser det ut til at det er slutt. Aner ikke hva som skjedde med dem, men lydutstyr er ikke akkurat noen pengebinge, og jeg tror de satset primært på å levere drivere til diy - et totalt håpløst marked.

    Det er dessverre ikke uvanlig at veldig gode produkter ikke samsvarer med god forretning.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Spørsmål, Kvålsvoll: ved hvilken frekvens mener du at det virkelig begynner å bli kritisk å skille bassen fra mellomtonen? Og hvor langt opp i frekvens tror du at man kan fortsatt kan oppnå mindre forvrengning ved å skille ut bassen?
    Går egentlig ikke an å svare på, fordi det avhenger av høyttalerene og bassystemet.

    Bassystemet begrenser hvor høyt det går an å dele, og jo høyere opp en deler jo større potensiale for lydødeleggelse.

    Skal en dele mye over 100hz blir plassering av bassystemet i forhold til hovedht veldig kritisk - alt må være 100% symmetrisk, avstander må være rett - også fysisk, hjelper ikke bare å justere med delay. Bassystemet må selvfølgelig spille stereo.

    Deler en litt lavere blir det enklere å få til. Under 60hz kan bassystemet plasseres asymmetrisk og uavhengig av frontht - impulsrespons fixes i dsp.

    For noenlunde normale oppsett kan en regne med at deling i området 60hz - 120hz er mest aktuelt.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Veldig kule kompakt horn. Må få hørt :)
    Bygde jo nylig "kompakte" horn selv, dog tiltenkt annet bruk og det er vanvittig hvor mye godlyd som kan presses ut av lite fotavtrykk når designet er litt gjennomtenkt :)
    Jeg så disse i tråden din, veldig bra. Annet bruksområde, andre krav.

    Dette er også moderne horn - kraftige drivere med høvelig slaglengde og mye forsterkerkraft gir mer output i lite format.

    V6 er berenget for små rom hjemme, for musikk, og ikke noe husristende lydvolum. 30hz dekker det meste, og på lavt volum er det ingen gevinst med mere dypbass uansett. Designspecc er 30hz/100dB/1m-2pi. Dette holder til ganske mye rart, viser det seg, det er ikke bare mengde bass som teller, kvaliteten og lydkarakteren har også stor betydning.

    Og disse er designet for å kunne stackes - akkurat som pa-enhetene dine. Med 2 oppå hverandre blir det 106dB fra 30hz og enda mer oppover - dvs et system med 2+2 gir 112dB/1m, og ofte tilsvarer 1m noenlunde det en kan få i lytteposisjonen i et lite rom, med andre ord helt kurant med kapasitet.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.380
    Antall liker
    4.031
    Torget vurderinger
    0
    ...
    Spørsmål, Kvålsvoll: ved hvilken frekvens mener du at det virkelig begynner å bli kritisk å skille bassen fra mellomtonen? Og hvor langt opp i frekvens tror du at man kan fortsatt kan oppnå mindre forvrengning ved å skille ut bassen?
    Går egentlig ikke an å svare på, fordi det avhenger av høyttalerene og bassystemet.

    Bassystemet begrenser hvor høyt det går an å dele, og jo høyere opp en deler jo større potensiale for lydødeleggelse.

    Skal en dele mye over 100hz blir plassering av bassystemet i forhold til hovedht veldig kritisk - alt må være 100% symmetrisk, avstander må være rett - også fysisk, hjelper ikke bare å justere med delay. Bassystemet må selvfølgelig spille stereo.

    Deler en litt lavere blir det enklere å få til. Under 60hz kan bassystemet plasseres asymmetrisk og uavhengig av frontht - impulsrespons fixes i dsp.

    For noenlunde normale oppsett kan en regne med at deling i området 60hz - 120hz er mest aktuelt.
    Olav (og andre),

    Kvålsvolls svar ovenfor er omtrent som "svaret" i denne artikkelen, tidligere anbefalt av Sluket på et par sider tidligere (tenkte lenken kan gjentas all den tid innholdet i artikkelen sikkert er av interesse for dem som ennå ikke har lest den):

    SoundStage! Max dB - Bass (02/1999)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.853
    Antall liker
    4.489
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Skal straks sette opp V80 i Rom2, og da kan jeg fortelle hvordan jeg går frem, steg for steg. Et praktisk eksempel på oppsetting av bassystem.
    Kan være et smart trekk Kvålern...Selv om de fleste Har en viss peiling og kraftige DSP,er til å hjelpe seg er det nok ikke så rett frem som mange skal ha det til tror jeg.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Skal straks sette opp V80 i Rom2, og da kan jeg fortelle hvordan jeg går frem, steg for steg. Et praktisk eksempel på oppsetting av bassystem.
    ...Selv om de fleste Har en viss peiling og kraftige DSP,er til å hjelpe seg er det nok ikke så rett frem som mange skal ha det til tror jeg.
    Tror du har mye rett i det. Selv grubler jeg f.eks. over hvordan det går hvis man setter XO for nært hovedhøyttalerens tuningfrekvens (gitt at det er bassrefleks). Da har man jo en 180o fasedrei som gjerne er gjeldende over en hel oktav.

    Selv satte jeg for moroskyld opp en bassløsning med 2x12" pro-basser/side hvor jeg delte bassystem/hovedhøyttalerne på 160Hz. Denne bassløsningen gikk ikke spesielt dypt, men kapasitet i mellombassen ble påtrengende tydlig. Helt klart et område med mye energi i enkelte typer musikk. Spesielt trommer kanskje?

    Man ender så altfor fort opp med følelsen av at det baller på seg, men sannheten er vel at alle monner drar. Hvor langt skal man dra det? Å filtrere bort dypbassen @80-100Hz fra en god 2-veis monitor, og få med seg god dypbass fra et par suber er i mitt hode og etter min erfaring er solid steg i riktig retning. Etter dette kan man dra det nesten hvor langt som helst, men kompleksitet og kostnader eskalerer minst like fort. :)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Helt vanvittig.

    Du tror du vet det meste om lyd, sitter med kabler og snører i alle retninger og computere og dsp og mikronfoner, måler og herjer og justerer. Kan dette noengang bli bra..

    Så setter du på noe musikk, må jo høre på kreasjonene.

    Insane.

    To små, nette horn, plassert så feil som det går an fordi de tar seg bra ut akkurat der, respons som er helt bort i natta. Og det som kommer ut er bass som ikke ligner noe jeg har hørt før.

    Det er som oppsettet med T138 - bare så mye bedre på alle punkter. Umulig å beskrive, men det blir litt som om det står en luring rett bak deg og tenner lunta på en bombe - du vet den går av snart, men ikke når..
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn