Tilbake til enkelheten (og musikken)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    OK. :)

    Vel, det ville være rart hvis det fantes én konstruksjon som funket best for alle til alt. Det var jo poenget mitt, i og for seg.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    OK. :)

    Vel, det ville være rart hvis det fantes én konstruksjon som funket best for alle til alt. Det var jo poenget mitt, i og for seg.
    De beste oppsettene jeg har hørt, har lite med hverandre teknologisk å gjøre. Det er jo litt fascinerende.
     
    A

    ANM

    Gjest
    De beste oppsettene jeg har hørt, har lite med hverandre teknologisk å gjøre. Det er jo litt fascinerende.
    Kan hende at all denne kjeklingen er unødig og at vi heller i større grad bør ha fokus på likhetene og bare beundre mangfoldet? Kanskje visse segregerende merkelapper som vi gir hverandre burde legges i autosensurfunksjonen i forumet?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    JBL valgte hornteknologi i diskanten på det nye flaggskipet M2:

    http://www.jblpro.com/www/products/recording-broadcast/m2#.WQmGB4E8yaM

    Tiår med forskning (dette er JBLs forsøk på å komme i forkant av utviklingen igjen) ligger bak valget.
    Jeg er kanskje i overkant tøff i nebbet når jeg påstår at "tiår med forskning" egentlig betyr "en gang for mange tiår siden fant vi at denne løsningen var god, så hvorfor bruke ressurser på mer forskning når vi kan innkassere på det vi allerede vet".
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    De beste oppsettene jeg har hørt, har lite med hverandre teknologisk å gjøre. Det er jo litt fascinerende.
    Kan hende at all denne kjeklingen er unødig og at vi heller i større grad bør ha fokus på likhetene og bare beundre mangfoldet? Kanskje visse segregerende merkelapper som vi gir hverandre burde legges i autosensurfunksjonen i forumet?
    Hehe...det finnes udugelige oppsett og høyttalere også, men da blir folk så sure hvis man nevner produsent og produkt...

    Autosensurtanken synes jeg for øvrig er besnærende interessant. Er vi ikke der allerede? Men det er en annen debatt utenfor HFS :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    JBL valgte hornteknologi i diskanten på det nye flaggskipet M2:

    http://www.jblpro.com/www/products/recording-broadcast/m2#.WQmGB4E8yaM

    Tiår med forskning (dette er JBLs forsøk på å komme i forkant av utviklingen igjen) ligger bak valget.
    Jeg er kanskje i overkant tøff i nebbet når jeg påstår at "tiår med forskning" egentlig betyr "en gang for mange tiår siden fant vi at denne løsningen var god, så hvorfor bruke ressurser på mer forskning når vi kan innkassere på det vi allerede vet".
    Utviklingen går fremover én begravelse av gangen. I JBL gikk den fremover én pensjonstilværelse av gangen (for øvrig til sterk kritikk fra nostalgikerne).
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Coolio: Jeg vil anbefale deg å ta en tur innom OMF. Han er veldig åpen for besøk, vet jeg! Da får du høre et hornoppsett som er stort nok til å unngå den fargingen av lyden som mindre eller dårlig konstruerte horn lett kan føre til.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg skal oppsummere på min ikke-tekniske måte det jeg tror er på pluss og minus-siden med horn, ut fra både ting jeg har lest og ting jeg har opplevd:

    Pluss:
    - Potensiale for mye bedre dynamikk, fordi: 1) Sensitiviteten er høyere sånn at normalt utstyrte forsterkere plutselig i praksis blir til megawatt-forsterkere (det er i det minste en fordel for de som ikke vil kjøpe kraftige PA-forsterkere slik jeg har gjort, og som heller ikke vil ruinere seg på å kjøpe esoteriske megaforsterkere fra highend-selskaper). 2) Driveren trenger å bevege seg mye mindre for å oppnå samme lydstyrke. Det virker på meg som en veldig intuitiv fordel, hvis man vil gå fra 0 til 100 på kort tid.

    - Elementet kobler til luften på en bedre måte. Ok, dette er en ting jeg ikke har forstått, jeg vet bare at det i prinsippet forholder seg sånn. Men det er noe med at lydbølgene får en lettere vei inn i luften i rommet, noe som potensielt kan skape mindre forvrengning

    - Spredningskontroll: Lyden kan bli mye mer direksjonal, noe som både kan være heldig med romakustikken, og kan skape et "større" lydbilde. Det siste har jeg feks opplevd veldig tydelig hos OMF.

    På minus-siden:
    - Potensiale for forvrengning og artifakter pga hornet ("trakt foran munnen"). Jeg tror for å være ærlig at det bare er noen få hornkonstruksjoner som helt kommer rundt dette

    - Størrelse. Særlig i bassen må de fleste horn være veldig store for å fungere

    - Mange horn - tror jeg - vil skape mindre dybde i lydbildet. Dette er noe jeg både har opplevd selv og har lest om. Jeg vet ikke om det er naturlov med horn, men jeg kan tenke meg at det har med at man ikke får så mange refleksjoner fra veggen bak horna.


    Dette er bare mine inntrykk, som fort kan være feil.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    et hornoppsett som er stort nok til å unngå den fargingen av lyden som mindre eller dårlig konstruerte horn lett kan føre til.

    Hvilken farging er dette?
    Syng en tone, og sett hendene som en trakt foran munnen. Da merker du det:)

    Hvis du har lyst å bruke denne vårdagen på å lese masse forskning om dette, har horn-eksperten Bjørn Kolbrek skrevet en liten intro til forskningen på temaet her: Higher Order Modes
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Høyttalerne mine har horn fra 1700Hz og opp. Kan ikke si jeg hører dette. Ikke sikker på at dette er sammenliknbart med "trakt foran munnen", slik du beskriver. Et horn og en kompresjonsdriver er ikke "ferdig" med å generere lydbølgene før de er ute av hornet, og da burde vel ikke disse refleksjonene ha betydning mer?

    Jeg skal lese litt om det i linken din, men jeg tror i utgangspunktet gjalling og "honking" fra horn er en god gammel audiofil myte.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Høyttalerne mine har horn fra 1700Hz og opp. Kan ikke si jeg hører dette. Ikke sikker på at dette er sammenliknbart med "trakt foran munnen", slik du beskriver. Et horn og en kompresjonsdriver er ikke "ferdig" med å generere lydbølgene før de er ute av hornet, og da burde vel ikke disse refleksjonene ha betydning mer?

    Jeg skal lese litt om det i linken din, men jeg tror i utgangspunktet gjalling og "honking" fra horn er en god gammel audiofil myte.
    Altså, det kan jo godt være at klipschene dine (hvis jeg ikke husker feil?) er konstruert på en måte som gjør at de unngår dette. Klipsch har jo holdt på en del år så tipper at de vet hva de gjør. Eller så merker du det ikke fordi du har vendt deg til det. Eller så kan det også være at det er en type mild forvrengning som kan være psykoakustisk heldig, og som derfor ikke plager deg - tvert i mot. Mange muligheter.

    Jeg har jo ikke lest noe særlig av den forskningen Kolbrek viser til, da. Jeg har bare forstått at de største teoretiske autoritetene på hornkonstruksjoner (hvorav Kolbrek er en) mener at farging av lyden gjennom horn er et reelt fenomen.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg skal lese litt om det i linken din, men jeg tror i utgangspunktet gjalling og "honking" fra horn er en god gammel audiofil myte.
    Det er ingen myte at lydbildet endrer seg om du holder hendene bak ørene. Den første tiden opplever man kanskje det som unaturlig, men gi det noen dager... Poenget er at om du ikke opplever horn som farget betyr ikke det at det er en myte.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    For balansens skyld: Samme Kolbrek har skrevet en enkel intro til hornhøyttalere som ganske enkelt heter "Why horns?".
    Oppdaget det nå. Der går han gjennom fordelene hornhøyttalere kan ha. Enkelt og pedagogisk. Selv en ikke-teknisk sjel som meg forstår mesteparten.

    Why Horns?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Høyttalerne mine har horn fra 1700Hz og opp. Kan ikke si jeg hører dette. Ikke sikker på at dette er sammenliknbart med "trakt foran munnen", slik du beskriver. Et horn og en kompresjonsdriver er ikke "ferdig" med å generere lydbølgene før de er ute av hornet, og da burde vel ikke disse refleksjonene ha betydning mer?

    Jeg skal lese litt om det i linken din, men jeg tror i utgangspunktet gjalling og "honking" fra horn er en god gammel audiofil myte.
    Altså, det kan jo godt være at klipschene dine (hvis jeg ikke husker feil?) er konstruert på en måte som gjør at de unngår dette. Klipsch har jo holdt på en del år så tipper at de vet hva de gjør. Eller så merker du det ikke fordi du har vendt deg til det. Eller så kan det også være at det er en type mild forvrengning som kan være psykoakustisk heldig, og som derfor ikke plager deg - tvert i mot. Mange muligheter.

    Jeg har jo ikke lest noe særlig av den forskningen Kolbrek viser til, da. Jeg har bare forstått at de største teoretiske autoritetene på hornkonstruksjoner (hvorav Kolbrek er en) mener at farging av lyden gjennom horn er et reelt fenomen.

    For all del. Skal som sagt lese meg opp litt.

    Klipsch RF-63 er en ganske enkel, om enn vellykket konstruksjon, så jeg har ingen illusjoner om at de er veldig high tech. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal lese litt om det i linken din, men jeg tror i utgangspunktet gjalling og "honking" fra horn er en god gammel audiofil myte.
    Det er ingen myte at lydbildet endrer seg om du holder hendene bak ørene. Den første tiden opplever man kanskje det som unaturlig, men gi det noen dager... Poenget er at om du ikke opplever horn som farget betyr ikke det at det er en myte.
    Alt er farget. ;)

    Avventer til jeg får undersøkt litt.

    Inntil videre, burde jo slike uhumskheter i så fall kunne påvises ved målinger.

    Men igjen: Det er her kompromissene kommer inn igjen: Hvis en hornhøyttaler gjør så mye annet bra/riktig/morsomt at den gir en bedre opplevelse, er det kanskje en veldig liten pris å måtte leve med minimale fase- og frekvenssavik (eller whatever det måtte være) i toppen.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Faktisk har "kasse" liknende utfordringer som horn i utgangspunktet. Sett en bøtte over hodet og snakk inni den, så blir det samme konseptet. :D
    Kasse har i tillegg noen elementer det ikke er mulig å løse.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg har vel strekt interessen min for dette temaet, så langt som den kan strekkes. Sant skal sies fascinerer hverken horn, rundstrålere, dipol osv. meg. Er fornøyd med det jeg har.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Faktisk har "kasse" liknende utfordringer som horn i utgangspunktet. Sett en bøtte over hodet og snakk inni den, så blir det samme konseptet. :D
    Kasse har i tillegg noen elementer det ikke er mulig å løse.
    Ah. Nå har vi snart en treveis-krangel! Horn, kasse eller OB. Hvis vi får en borgerkrig mellom portet og lukket kasse, samt får med noen bråkmakere fra elektrostat-, magnetostat- og transmisjonslinje-bandene, blir det snart et skikkelig gateslagsmål! ;)

    Neida... Godt poeng. Alle konstruksjoner har sine utfordringer, som igjen understreker at det alltid er om å gjøre å velge det mest hensiktsmessige kompromisset.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Faktisk har "kasse" liknende utfordringer som horn i utgangspunktet. Sett en bøtte over hodet og snakk inni den, så blir det samme konseptet. :D
    Kasse har i tillegg noen elementer det ikke er mulig å løse.
    Hehe, morsomt eksempel TrompetN :) Men er det helt det samme? Her avslører jeg nok min uvitenhet, men kommer ikke lyden fra en driver i en lukket kasse bare ut forfra fra selve driveren? Den lyden som kommer ut bak driveren inni kassen - blir ikke den værende der inne? Eller kommer den ut den også? Hvis lyden inni kassen kommer ut til slutt, er det åpenbart at kassehøyttalere har noe av den samme utfordringen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vel strekt interessen min for dette temaet, så langt som den kan strekkes. Sant skal sies fascinerer hverken horn, rundstrålere, dipol osv. meg. Er fornøyd med det jeg har.
    Man trenger vel ikke ønske å bytte ut noe for å diskutere andre løsninger på generell basis? Skule bare mangle at du var fornøyd. :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Faktisk har "kasse" liknende utfordringer som horn i utgangspunktet. Sett en bøtte over hodet og snakk inni den, så blir det samme konseptet. :D
    Kasse har i tillegg noen elementer det ikke er mulig å løse.
    Ah. Nå har vi snart en treveis-krangel! Horn, kasse eller OB. Hvis vi får en borgerkrig mellom portet og lukket kasse, samt får med noen bråkmakere fra elektrostat-, magnetostat- og transmisjonslinje-bandene, blir det snart et skikkelig gateslagsmål! ;)
    Hehe... denne tråden er hifisentralens svar på gateslagsmål mellom Tveita-gjengen og Romsås-gjengen!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skal lese litt om det i linken din, men jeg tror i utgangspunktet gjalling og "honking" fra horn er en god gammel audiofil myte.
    Det er ingen myte at lydbildet endrer seg om du holder hendene bak ørene. Den første tiden opplever man kanskje det som unaturlig, men gi det noen dager... Poenget er at om du ikke opplever horn som farget betyr ikke det at det er en myte.
    Alt er farget. ;)

    Avventer til jeg får undersøkt litt.

    Inntil videre, burde jo slike uhumskheter i så fall kunne påvises ved målinger.

    Men igjen: Det er her kompromissene kommer inn igjen: Hvis en hornhøyttaler gjør så mye annet bra/riktig/morsomt at den gir en bedre opplevelse, er det kanskje en veldig liten pris å måtte leve med minimale fase- og frekvenssavik (eller whatever det måtte være) i toppen.
    Teknisk sett har du rett all den tid man kan måle støy osv. Men i realiteten er forskjellen mellom kompetent konstruert lydutstyr så liten at ressurssterke produsenter bruker mye tid og penger på blindtesting.

    For egen del hører jeg mest "forskjell" når det er noe feil med lyden, som i B&Ws største, hvor elementene ikke spiller på lag når du reiser deg opp fra smørøyet (vet ikke hvor vellykket de er i smørøyet heller).

    Jeg synes det er mer interessant å snakke om timing osv. enn om det er horn eller bøtte.

    Kanskje jeg endrer syn på saken når jeg lærer mer og har lyttet mer?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Faktisk har "kasse" liknende utfordringer som horn i utgangspunktet. Sett en bøtte over hodet og snakk inni den, så blir det samme konseptet. :D
    Kasse har i tillegg noen elementer det ikke er mulig å løse.
    Hehe, morsomt eksempel TrompetN :) Men er det helt det samme? Her avslører jeg nok min uvitenhet, men kommer ikke lyden fra en driver i en lukket kasse bare ut forfra fra selve driveren? Den lyden som kommer ut bak driveren inni kassen - blir ikke den værende der inne? Eller kommer den ut den også? Hvis lyden inni kassen kommer ut til slutt, er det åpenbart at kassehøyttalere har noe av den samme utfordringen.
    Jeg synes bare det er morsomt at dere snakker om horn og trakt foran munnen, men samtidig ikke tenker over hva en kassehøyttaler er. Et element sender like mye energi forover og bakover. Hvordan skal man klare å holde 0.5-20 meters bølgelengder inn i kassen? :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Og hva blir forskjellen på selve det koniske elementet, som jo er konisk av en grunn, og et statisk horn der den komprimerte lufta fra hornmunningen ekspanderer i så måte?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Min opplevelse så langt, Svart-hvitt, er at ulike konstruksjoner til en viss grad har sin egen "Sound". I større eller mindre grad i de enkelte modellene selvsagt. Hvis jeg skal lage en veldig grov forenkling så høres dipoler luftige og laidback ut, mens horn er mer "frampå". Lukkede kasser kan spille nøytralt men kan nesten alltid lokaliseres som "kasser" som står et gitt sted i rommet, av en eller annen grunn. Elektrostater har jeg ikke fått hørt nok på til å ha noen oppfatning.

    Dette er utelukkende basert på mitt fortsatt begrensede erfaringsgrunnlag.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Faktisk har "kasse" liknende utfordringer som horn i utgangspunktet. Sett en bøtte over hodet og snakk inni den, så blir det samme konseptet. :D
    Kasse har i tillegg noen elementer det ikke er mulig å løse.
    Hehe, morsomt eksempel TrompetN :) Men er det helt det samme? Her avslører jeg nok min uvitenhet, men kommer ikke lyden fra en driver i en lukket kasse bare ut forfra fra selve driveren? Den lyden som kommer ut bak driveren inni kassen - blir ikke den værende der inne? Eller kommer den ut den også? Hvis lyden inni kassen kommer ut til slutt, er det åpenbart at kassehøyttalere har noe av den samme utfordringen.
    Jeg synes bare det er morsomt at dere snakker om horn og trakt foran munnen, men samtidig ikke tenker over hva en kassehøyttaler er. Et element sender like mye energi forover og bakover. Hvordan skal man klare å holde 0.5-20 meters bølgelengder inn i kassen? :)
    Hm, kanskje du har rett. Er det derfor kasser ofte så lett kan lokaliseres - fordi energien lagres i kassen og langsomt siver ut?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Man trenger vel ikke ønske å bytte ut noe for å diskutere andre løsninger på generell basis? Skule bare mangle at du var fornøyd. :)
    Nei, men det er jo de samme setningene som finpusses og gjentas gang på gang på gang. Jeg har forstått hva man ønsker å oppnå med de forskjellige tilnærmingene og jeg føler jeg blir sittende i en liten trommesirkel med de samme personene. Temaet interesser meg ytterst marginalt og angrer på at jeg involverte meg, men i mangel på annet.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Faktisk har "kasse" liknende utfordringer som horn i utgangspunktet. Sett en bøtte over hodet og snakk inni den, så blir det samme konseptet. :D
    Kasse har i tillegg noen elementer det ikke er mulig å løse.
    Hehe, morsomt eksempel TrompetN :) Men er det helt det samme? Her avslører jeg nok min uvitenhet, men kommer ikke lyden fra en driver i en lukket kasse bare ut forfra fra selve driveren? Den lyden som kommer ut bak driveren inni kassen - blir ikke den værende der inne? Eller kommer den ut den også? Hvis lyden inni kassen kommer ut til slutt, er det åpenbart at kassehøyttalere har noe av den samme utfordringen.
    Jeg synes bare det er morsomt at dere snakker om horn og trakt foran munnen, men samtidig ikke tenker over hva en kassehøyttaler er. Et element sender like mye energi forover og bakover. Hvordan skal man klare å holde 0.5-20 meters bølgelengder inn i kassen? :)
    Hm, kanskje du har rett. Er det derfor kasser ofte så lett kan lokaliseres - fordi energien lagres i kassen og langsomt siver ut?
    Nei, bakbølgen kommer rett ut igjen som en del av direktelyden. Det er derfor kasser gir høyere følsomhet enn elementer i fri luft. Dempingen i kassen er for å hindre høyere ordens ressonanser, men ikke for å stoppe bakbølgen. Poenget mitt er at dette ikke er noe stort problem som man kan høre, man løser det på samme måte som me horn. Løsningen heter delefrekvenser. :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk TrompetN! Oppklarende :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Olav og alle dere andre,

    hva mener dere om følgende problemstilling:

    (1) Forsterker med 3000 watt og 0,1% THD og SNR på 110

    eller

    (2) forsterker med 300 watt og 0,0001% THD og SNR på 135.

    Hva er pros et cons ved de to alternativene?

    La oss si at høyttaler har en følsomhet på 92 og en lineær kapasitet opp til 120 dB.

    Noen som tror forsterkervalg betyr noe for det hørbare ved musikkavspilling?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Kommentaren min var spisset og kvass i tonen, forsåvidt med overlegg. Jeg tok det nok ikke så veldig personlig, selv om det ser slik ut.

    Men horna ble skikkelig sure. Leverte dårlig lyd i hele går, men etter litt finpuss på kalibreringen så ble de glade igjen.
    Men fortsatt gjenstår korreksjonen. Til nå har vi bare fastslått min og bermens uvitenhet, som jeg gladelig har bekreftet. Men til tross for det litt merkelige ordtaket; I de blindes rike er den enøyde konge, har du fortsatt ikke utdypet hvorfor det ikke er noen forbehold ved utsagnet om at hornbass er konge.

    Mulig jeg har en bias, men jeg synes å ha merket meg at ett veldig stort antall hornentusiaster har drahjelp fra mer konvensjonelle subber. Faktisk virker det som de aller fleste med litt mer eksotiske høyttalere, elstater, rundstrålere etc tyr til det oh så foraktede apekiste prinsippet når de nederste oktaver skal lokkes frem...
    Umulig å svare på kongefenomenet uten å blande inn det jeg selv lager, så det utgår. Og du nevner "mulig bias" - hvordan tror du det forholder seg med bias når en selv designer og bygger en konstruksjon..

    Hvorfor en vanlig lukket box ofte blir valget for den dypeste bassen er ikke så rart, for det oppstår noen problemer med hensyn til størrelse når horn skal lages så små at de kan passe inn i rommet og samtidig gå veldig lavt ned i frekvens. Konstruksjoner som er tunet til 20hz eller lavere er typisk på flere hundre liter.

    Det finnes etter hvert mange hornkonstruksjoner som har både dypbass og kapasitet. men de er veldig store i forhold til en lukket box med samme (tilsynelatende..) ytelse i dypbassen. Merk at jeg her snakker om tradisjonelle løsninger, slike som fx er testet og presentert på data-bass.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Kommentaren min var spisset og kvass i tonen, forsåvidt med overlegg. Jeg tok det nok ikke så veldig personlig, selv om det ser slik ut.

    Men horna ble skikkelig sure. Leverte dårlig lyd i hele går, men etter litt finpuss på kalibreringen så ble de glade igjen.
    Men fortsatt gjenstår korreksjonen. Til nå har vi bare fastslått min og bermens uvitenhet, som jeg gladelig har bekreftet. Men til tross for det litt merkelige ordtaket; I de blindes rike er den enøyde konge, har du fortsatt ikke utdypet hvorfor det ikke er noen forbehold ved utsagnet om at hornbass er konge.

    Mulig jeg har en bias, men jeg synes å ha merket meg at ett veldig stort antall hornentusiaster har drahjelp fra mer konvensjonelle subber. Faktisk virker det som de aller fleste med litt mer eksotiske høyttalere, elstater, rundstrålere etc tyr til det oh så foraktede apekiste prinsippet når de nederste oktaver skal lokkes frem...
    Umulig å svare på kongefenomenet uten å blande inn det jeg selv lager, så det utgår. Og du nevner "mulig bias" - hvordan tror du det forholder seg med bias når en selv designer og bygger en konstruksjon..

    Hvorfor en vanlig lukket box ofte blir valget for den dypeste bassen er ikke så rart, for det oppstår noen problemer med hensyn til størrelse når horn skal lages så små at de kan passe inn i rommet og samtidig gå veldig lavt ned i frekvens. Konstruksjoner som er tunet til 20hz eller lavere er typisk på flere hundre liter.

    Det finnes etter hvert mange hornkonstruksjoner som har både dypbass og kapasitet. men de er veldig store i forhold til en lukket box med samme (tilsynelatende..) ytelse i dypbassen. Merk at jeg her snakker om tradisjonelle løsninger, slike som fx er testet og presentert på data-bass.
    Er nysgjerrig, Kvålsvoll...for det er ikke noe poeng i å snakke om eget barn...men la oss ta et annet kapabelt eksempel fra en aktør som tåler en støyt (dvs. ikke spar på kritikken): Hva tror du om JBLs Sub18?

    SUB18 | JBL Professional
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Selv om innlegget fra vår danske venn straks blir slettet så introduserer han et par spørsmål i mitt arme hode;

    - Hvordan kan et horn ødelegge timing i musikk?

    - Hvorfor er punktkilde en fordel, all lyd kommer ikke fra et punkt i virkeligheten så hvorfor skal det være vesentlig for realismen i gjengivelsen av virkeligheten?

    - Stemmer det at horn opprinnelig var en quickfix for svake forsterkere?
    Et horn vil ha en forsinkelse som er et resultat av at lyden faktisk må passere distansen fremover gjennom hornet. For basshorn er denne forsinkelsen betydelig, slik at systemet vil ikke bli bra tidsmessig uten rett delay på resten av høyttaleren som spiller de høyere frekvensene.

    Feilkonstruerte systemer kan ha feil på timing også mellom horn for høyere frekvenser. Men dette blir ikke nødvendigvis så veldig forskjellig fra en høyttaler med direkte radiatorer.

    Alle disse timingproblemene kan løses, og må løses hvis eksepsjonell lyd er målet.

    En gang i steinalderen så var horn nødvendig for å få nok lyd, slik er det ikke i dag. Nå velges horn fordi det gir lydtekniske fortrinn i forhold til det designeren ønsker å oppnå.

    Horn er så veldig mye rart, slik at erfaringer med en konstruksjon aldri blir gjeldende for horn generelt. Dette gjelder både for basshorn og mellomtonehorn og diskanthorn.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Kommentaren min var spisset og kvass i tonen, forsåvidt med overlegg. Jeg tok det nok ikke så veldig personlig, selv om det ser slik ut.

    Men horna ble skikkelig sure. Leverte dårlig lyd i hele går, men etter litt finpuss på kalibreringen så ble de glade igjen.
    Men fortsatt gjenstår korreksjonen. Til nå har vi bare fastslått min og bermens uvitenhet, som jeg gladelig har bekreftet. Men til tross for det litt merkelige ordtaket; I de blindes rike er den enøyde konge, har du fortsatt ikke utdypet hvorfor det ikke er noen forbehold ved utsagnet om at hornbass er konge.

    Mulig jeg har en bias, men jeg synes å ha merket meg at ett veldig stort antall hornentusiaster har drahjelp fra mer konvensjonelle subber. Faktisk virker det som de aller fleste med litt mer eksotiske høyttalere, elstater, rundstrålere etc tyr til det oh så foraktede apekiste prinsippet når de nederste oktaver skal lokkes frem...
    Umulig å svare på kongefenomenet uten å blande inn det jeg selv lager, så det utgår. Og du nevner "mulig bias" - hvordan tror du det forholder seg med bias når en selv designer og bygger en konstruksjon..

    Hvorfor en vanlig lukket box ofte blir valget for den dypeste bassen er ikke så rart, for det oppstår noen problemer med hensyn til størrelse når horn skal lages så små at de kan passe inn i rommet og samtidig gå veldig lavt ned i frekvens. Konstruksjoner som er tunet til 20hz eller lavere er typisk på flere hundre liter.

    Det finnes etter hvert mange hornkonstruksjoner som har både dypbass og kapasitet. men de er veldig store i forhold til en lukket box med samme (tilsynelatende..) ytelse i dypbassen. Merk at jeg her snakker om tradisjonelle løsninger, slike som fx er testet og presentert på data-bass.
    Er nysgjerrig, Kvålsvoll...for det er ikke noe poeng i å snakke om eget barn...men la oss ta et annet kapabelt eksempel fra en aktør som tåler en støyt (dvs. ikke spar på kritikken): Hva tror du om JBLs Sub18?

    SUB18 | JBL Professional
    JBL lager gode høyttalere.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Umulig å svare på kongefenomenet uten å blande inn det jeg selv lager, så det utgår. Og du nevner "mulig bias" - hvordan tror du det forholder seg med bias når en selv designer og bygger en konstruksjon..

    Hvorfor en vanlig lukket box ofte blir valget for den dypeste bassen er ikke så rart, for det oppstår noen problemer med hensyn til størrelse når horn skal lages så små at de kan passe inn i rommet og samtidig gå veldig lavt ned i frekvens. Konstruksjoner som er tunet til 20hz eller lavere er typisk på flere hundre liter.

    Det finnes etter hvert mange hornkonstruksjoner som har både dypbass og kapasitet. men de er veldig store i forhold til en lukket box med samme (tilsynelatende..) ytelse i dypbassen. Merk at jeg her snakker om tradisjonelle løsninger, slike som fx er testet og presentert på data-bass.
    Er nysgjerrig, Kvålsvoll...for det er ikke noe poeng i å snakke om eget barn...men la oss ta et annet kapabelt eksempel fra en aktør som tåler en støyt (dvs. ikke spar på kritikken): Hva tror du om JBLs Sub18?

    SUB18 | JBL Professional
    JBL lager gode høyttalere.
    Best før eller etter Greg Timbers? Eller betyr det ikke noe?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Olav og alle dere andre,

    hva mener dere om følgende problemstilling:

    (1) Forsterker med 3000 watt og 0,1% THD og SNR på 110

    eller

    (2) forsterker med 300 watt og 0,0001% THD og SNR på 135.

    Hva er pros et cons ved de to alternativene?

    La oss si at høyttaler har en følsomhet på 92 og en lineær kapasitet opp til 120 dB.

    Noen som tror forsterkervalg betyr noe for det hørbare ved musikkavspilling?
    For meg ville det valget vært enkelt. Hvis jeg likte å høre med høye volum (85-90 db +) og/eller hørte på et godt stykke fra høyttalerne, ville jeg gått for 3000-watteren. Med alle andre scenarier ville jeg gått for den bedre 300-watteren. Med en høyttaler med mye lavere sensitivitet - 83-86 db - ville jeg uansett gått for 3000-watteren.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Olav og alle dere andre,

    hva mener dere om følgende problemstilling:

    (1) Forsterker med 3000 watt og 0,1% THD og SNR på 110

    eller

    (2) forsterker med 300 watt og 0,0001% THD og SNR på 135.

    Hva er pros et cons ved de to alternativene?

    La oss si at høyttaler har en følsomhet på 92 og en lineær kapasitet opp til 120 dB.

    Noen som tror forsterkervalg betyr noe for det hørbare ved musikkavspilling?
    For meg ville det valget vært enkelt. Hvis jeg likte å høre med høye volum (85-90 db +) og/eller hørte på et godt stykke fra høyttalerne, ville jeg gått for 3000-watteren. Med alle andre scenarier ville jeg gått for den bedre 300-watteren. Med en høyttaler med mye lavere sensitivitet - 83-86 db - ville jeg uansett gått for 3000-watteren.
    Noen snakker om "rene transienttopper" mht. kraftalternativet. Hva tror du de legger i det uttrykket?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Svart-hvitt: jeg tror det dreier seg om at mye musikk har veldig korte transienter som er ekstremt mye sterkere enn resten av lyden. Dette gjelder ikke gjennomkomprimert studiomusikk, men mye annet. Jeg leste et sted at hvis man klapper litt hardt i hendene gir det en veldig kortvarig peak på rundt 120 db en meter unna. Slike ting blir antakelig borte i mye gjennomkomprimert studiomusikk. Men i gode akustiske opptak tror jeg det kan være der. Og hvis man vil kunne gjengi det - ja, så trenger man tilstrekkelig med kraft.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn