Kvålsvoll Design

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Artig å lese, Kvålsvoll! Men dimensjoneringen kommer jo også an på hvor høyt man vanligvis lytter? Hvis man sjelden lytter over 80-85 db trenger man ikke 120 db. Og med mindre man har veldig sensitive horn, er det en veldig forskjell i hvilke forsterkerkreftee som trengs for å klare 110 og 120 db. Men klart, hvis man gjerne hører på musikk ved 90 db volum, er ikke 120 db i kapasitet så dumt.
    Olav, at du og jeg ikke hører på mer enn maks 80 dB i det daglige, kan kanskje ha noe med det akustiske å gjøre?

    Kvålsvoll har fine rom som "tåler" lyden. Han har implementert fornuftige akustiske tiltak. Jeg har et rom som ikke innbyr til så veldig høy lyd i forhold til de akustiske forholdene du finner hos f.eks. Kvålsvoll.

    Se før øvrig min omtale av ANMs anlegg - og ikke minst lytterom:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...2-anms-analoge-ablega-yer-58.html#post2511183

    Akustiske tiltak gjør mye med lyden og ikke minst det lydnivået vi klarer før lyttetrettheten tar oss.
    Akustikk har stor betydning, men det er ikke så vanskelig å ordne såpass at det ikke blir for travelt med høyere volum. Det som er litt vanskeligere er å få det til slik at det også låter bra på høyere volum - for alle resonanser og betoninger kommer sterkere fram.

    80dB tilsvarer vel om lag -10dB på masteren, og det er typisk i nabolaget der de fleste høyttalere gir seg. Til sammenligning så spilte jeg stort sett med master på +6db, ref innlegget om "Bassystemer: Hvorfor 120dB". Jeg velger rett og slett det lydvolumet jeg synes er mest passende, en F2 er i praksis ubegrenset kapasitet i et vanlig lite rom. Et kapabelt bassystem er også avgjørende, to V80 basshorn gjør opplevelsen i Rom2 til noe helt annet nå i forhold til tidligere da jeg hadde satt opp to bittesmå S6-14.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Klapping: Et spørsmål

    Kvålsvoll, hva mener du skal til for å gjengi klapping på en fascinerende (dvs. naturtro) måte?

    Er det opptaket som setter begrensningen, dvs. mikrofonens kapasitet og avstand til publikums klappende hender?

    Eller har anleggets evne til å gjengi klapping noe med transienttopper å gjøre.

    Et litt nerdete spørsmål, kanskje, men mange hører sikkert på en del klapping (mellom låtene) etter hvert...
    En.... F2?

    Jo, jeg bruker å legge merke til klappingen mellom låtene, for jeg har merket meg at noen høyttalere serverer en slags støyende lydgrøt i stedet for klapping, så dette må jo være en enkel måte å bedømme lydkvalitet på?

    Og det er det, men det man bedømmer er i så fall høyttaleren og romakustikken sammen, for det som bestemmer om det blir grøt eller klapping er presisjon i tid - er det for mye og kraftige relfeksjoner, så drukner hvert enkelt klapp i alle refleksjonene fra de forrige klappene.

    Opptaket har selvsagt avgjørende betydning, men dette er ikke mer krevende rent teknisk enn å gjøre opptak av musikkinstrumenter. Veldig nær klappende hender er transienttoppen veldig kraftig, men på litt avstand så blir det lavere transient og mere energi fra refleksjonene i salen. Mikrofon som takler håndklapp på 10cm avstand er ikke noe problem, hvis de fx ser på et trommesett - hva tror du skjer med de mikrofonene som står nesten inni trommene..
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Lydbilde: Instrumentene inn i rommet mitt - og litt om bassystemer

    Bildene av lydbilde for forskjellige typer oppsett er postet tidligere - vindu inn til der det skjer, eller instrumentene inn i rommet:

    HT rom1 lydbilde 1 800.jpg


    Men dette er ikke bra nok, jeg vil ha instrumentene enda klarere, bedre definert, mer rette proporsjoner og så vil jeg i tillegg ha med rommet fra opptaket - jeg vil ha hele scenen og akustikken fra rommet opptaket ble gjort i plassert i front og rundt meg inne i rommet mitt der jeg sitter:

    tryneLyd2_1024.jpg


    Bildet viser ikke rommet fra opptaket, men vi skjønner omlag hva som er poenget likevel.

    Denne målsetningen ligger til grunn for design av den nye generasjonen høyttalere. Dette har konsekvenser for valg av prinsipp, drivere, tekniske detaljer som spredningsmønster.

    F1 greier litt av dette, F2 greier 4 hakk mer.

    Romakustikken har betydning, men det er høyttalerene som gir utgangspunktet for denne illusjonen. Det er høyttalerene som gjør det mulig å gjenskape instrumenter som fremstår som fysisk avgrensende objekter plassert i et tredimensjonalt landskap. Plassering av lytter i forhold til høyttalerene er også avgjørende. Justering av romakustikken har stor betydning for hvordan lytterommet kobler til opptaksrommets akustikk, slik at opptaksrommet flyter over inn i lytterommet - følelsen av å se inn i musikken gjennom et vindu forsvinner.


    Puente Celeste - Buey.

    Typisk musikk som en blir sittende å høre på bare på grunn av lyden - instrumenter med musikere og rom fra opptaket gjør det hele til en veldig engasjerende og spennende opplevelse. Trenger ikke forestille seg at instrumentene er der, for lyden er som om instrumenter står og spiller der framme, helt naturlig, med kropp og det hele. Denne produksjonen er vel egentlig ikke spesielt bra heller, det er litt grumset nedover i bassen. Starter litt forsiktig med master på -10dB, men skrur opp på 0dB etter en stund.


    Sera Una Noche - Nublado.

    En klassiker som har vært omtalt før her. Og det er ikke uten grunn. MV på +6dB, sette seg godt til rette for vel 11 minutter lyd og musikknirvana.

    En ting som bidrar positivt til illusjonen her er fraværet av støy - støyen fra opptaksrommet er høyere enn all støy fra opptakutstyr og lydformat - som er 24-bit her. Her er det kun høyttalerene som begrenser dynamikken.

    Trutbasunen er rå og heftig, perkusjon som varierer veldig i kraft, slik at virkningen fremstår enda sterkere de gangene trommen slår til rett i brystkassen med solid og hard kraft.

    Med F2 i Rom2 så kobler opptaksrommet her veldig fint, slik at det ikke blir dette kunstige skillet mellom opptaksrom og lytterom - alt flyter liksom over i hverandre.

    Forskjellige instrumenter har forskjellig kropp og fasong og størrelse. De har sin egen spesielle lydsignatur. Når en greier å gjenskape dette blir opplevelsen av musikk - eller lyd - løftet til et annet nivå. Slik at diskusjon om detaljer, bass og diskant blir ganske irrelevant. For det som teller er om instrumentene fremstår som instrumenter som henger sammen fysisk - alle lydbidragene fra samme instrumentet kommer fra samme objektet - og klangkarakter og nyanser fra instrumentet er med, der plassering og fasong og størrelse samsvarer med instrumentet.


    Flashbulb - album Nothing Is Real.

    MV litt ned til 0dB, og så bare starte et sted med en passende låt. Dette er elektronisk musikk, alle lyder er enten generert eller samplet. Bassen er tung og vektig på dette albumet. Lydbildet er nyansert og komplekst og behagelig, og det er besnærende å høre på alle lydene som har forskjellig plassering, størrelse og klang - kontraster som gjør dette til en helt spesiell opplevelse. Kunstig genererte lyder som fremstår lydmessig akkurat som instrumenter - som lydobjekter med form og fasong og størrelse.


    Bassystemet har en viss betydning, men ikke så mye når det gjelder plassering og definisjon av instrumenter. Basshornene bidrar først og fremst med dynamikk og kraft og liv til musikken - den blir mer levende. Og har slik sett veldig stor betydning for totalopplevelsen.
     
    T

    tommykh

    Gjest
    Vestbo Trio låter heftig med litt lydvolum, da blir det jazztrio inne i rommet. Bassgitaren skal lugge, trommene skal merkes taktilt.

    Herlig med deling av slike innspillinger. Vesto Trio plukket jeg opp i denne tråden for en tid tilbake.
    Fantastisk driv og tilstedeværelse, med bøttevis av smekk og punch. Enestående håndverk!

    Music done right.
    Skjermbilde 2017-05-07 kl. 16.10.19.png
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Herlig med deling av slike innspillinger. Vesto Trio plukket jeg opp i denne tråden for en tid tilbake.
    Fantastisk driv og tilstedeværelse, med bøttevis av smekk og punch. Enestående håndverk!

    Music done right.
    Det mest nyttige å finne på diverse forum er musikktips - god musikk, ny musikk, gammel musikk jeg ikke visste fantes, dårlig/dårleg musikk, gode innspillinger, dårlige innspillinger, musikk jeg liker, musikk jeg aldri kommer til å like men spiller likevel fordi det er arti.

    I dag så er det så mye musikk så lett tilgjengelig, i høy teknisk kvalitet. Problemet er å finne den - hvor skal en begynne å lete.

    Det er jo lyden og utstyret som er viktigst, men musikk må til. Og når en har holdt på med lyd og hifi veldig lenge, så blir også musikksmaken mere kresen og avansert. Det holder ikke med topp-20 lista på TIDAL.

    Min oppfordring er derfor å skrive hva som spilles - trenger ikke noen større analyse av hverken lydteknisk kvalitet eller musikk, bare nevne artist - låt - album. Det kan være noe nytt utstyr som kom inn døra, som du skriver om - skriv også hva du hører på når det nye vidunderet er pakket ut og spiller. På besøk for å høre på noe - skriv hva dere hører på.

    Den aller beste musikken min har jeg kommet over helt tilfeldig og ved å lete, aldri fra noen topp-100-liste. Mye ekstremt bra og helt bortgjemt på bandcamp, for eksempel.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker for vestbo trio, det her kan jeg like! :D
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Bassystemer: Dårlige innspillinger

    Hørte nettopp på Deep Purple - InFinite, mange som klager på dårlig lyd på denne.

    Og spesielt bra er det ikke, men sammenlignet med et par andre DP jeg fant, så er det ikke ille. Det er punch, den tåler litt volum før øra går, og mange instrumenter er tydelig separert. Toppen (diskanten) er litt avrullet, men de andre DP var verre. Jeg er ikke enig i at dette var så håpløst dårlig, sammenlignet med det andre jeg fant.

    Om det kunne vært bedre - godt mulig, men en skal ikke se seg blind på DR-tall og masvis-analyse alene. Med oppløsning og høyttalere som drar ut det som fins av dynamikk og liv er det ikke helt håpløst, bedre oppløsning og bedre dynamikk i oppsettet gjør det lettere å høre forbi feil på innspillingen.

    Sammenlignet med fx en AC/DC jeg har på listen min så faller den igjennom, AC/DC-produksjonen er mye klarere og mere oppløst, lyden er råere, det er bedre og mye mer massiv punch. Slik det skal låte på slik musikk.

    Det er enda en lyd-myte at dårlige innspillinger låter dårligere på et bedre oppsett. Tvert i mot så er det slik, at også dårlige produksjoner blir bedre med bedre lydgjengivelse, i hovedsak på grunn av to ting:

    - Bedre lyd drar ut mer av det som faktisk fins, er det noe uklart og dårlig separasjon så blir det fremdeles litt separasjon og klarhet, er bassen tynn så blir den bassen som er der med.

    - Bedre oppløsning og separasjon gjør det mye lettere å høre forbi åpenbare feil, fordi disse lydelementene fremstår som separate fra lyden fra instrumentene.

    Og er det veldig flatt og kompimert, så drar et godt oppsett ut snert og dynamikk som ellers anses som tapt. Her gjør basshornene en god jobb og får punch og liv i musikk som er komprimert i hjel.

    Når en skal høre på musikk fordi det er akkurat den musikken en vil høre, så må en leve med den lyden som er på innspillingen. Hvis alt annet enn noen få audiofile produksjoner er uspillbart så blir det veldig snevert utvalg av musikk. Jo, de gode har bedre lyd og høres bedre ut, men også middelmådige innspillinger kan låte helt greit på et skikkelig bra oppsett, og akkurat denne egenskapen kan for mange være en god grunn til å legge litt ekstra i å få til et oppsett som har veldig god lyd.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Har sitti og hørt litt på denne platen nå selv og syntes egentlig ikke den var så ille jeg. Massevis av driv her synes jeg selv, og kan spille bra høyt før det blir noe problem. Selvsagt er det mye å hente, men synes ikke det var så håpløst som folk skal ha det til. Ikke noe problem å få frem rockefoten her hjemme, og det er jo det som egentlig teller spør du meg.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.279
    Antall liker
    105.743
    Torget vurderinger
    23
    En god del "plateanmeldelser" har liten/ingen verdi m.h.t. lyd dersom de ikke er spilt på et røslig anlegg. Opplever det gang på gang, sutring over dårlig innspilling, miks, mastring etc. men så er det slett ikke så ille som noen vil ha det til når man drar det hjem i stua. Folk har for dårlige anlegg. Sånn ærebare.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.380
    Antall liker
    4.031
    Torget vurderinger
    0
    En god del "plateanmeldelser" har liten/ingen verdi m.h.t. lyd dersom de ikke er spilt på et røslig anlegg. Opplever det gang på gang, sutring over dårlig innspilling, miks, mastring etc. men så er det slett ikke så ille som noen vil ha det til når man drar det hjem i stua. Folk har for dårlige anlegg. Sånn ærebare.
    Skulle gjerne hørt "How will I know i Slukoteket" ;-)

    Åssen høres den ut hos deg?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Interessant som alltid, Kvålsvoll. Min erfaring er også at det er en myte at dårlige innspillinger høres dårlige ut på virkelig gode anlegg. Men har du en teori om hvorfor så mange folk mener det eller har opplevd det sånn?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    En god del "plateanmeldelser" har liten/ingen verdi m.h.t. lyd dersom de ikke er spilt på et røslig anlegg. Opplever det gang på gang, sutring over dårlig innspilling, miks, mastring etc. men så er det slett ikke så ille som noen vil ha det til når man drar det hjem i stua. Folk har for dårlige anlegg. Sånn ærebare.
    Skulle gjerne hørt "How will I know i Slukoteket" ;-)

    Åssen høres den ut hos deg?
    Hører i hvert fall at den er spilt inn i et rom med en del harde flater. Det er lett å høre refleksjonene/kamfiltereffektene i opptaksrommet på plata. Men det er null problem å spille den på godt over 100db her. Synes selv at vokalen er lagt for høyt i forhold til "trommene" og at det gjerne kunne vært noen db ekstra på den for å få mer "tyngde" i opptaket. Men den puncher helt greit, og panninga er helt okei, du har helt okei separasjon her ihvertfall. Helt greit å høre hvor de forskjellige instrumentene ligger, og hører greit at kordamene ligger ut til sidene og bak hovedvokalen, som et eksempel.

    Om du er i nærheten kan du gjerne stikke innom her om du vil. Jeg setter alltid pris på kritiske ører :)


    Tipper den låter bra i slukoteket, som antagelig all annen musikk som blir spilt av der. Tror ikke man tenker så mye på innspilling og slikt, men heller musikken.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.380
    Antall liker
    4.031
    Torget vurderinger
    0
    En god del "plateanmeldelser" har liten/ingen verdi m.h.t. lyd dersom de ikke er spilt på et røslig anlegg. Opplever det gang på gang, sutring over dårlig innspilling, miks, mastring etc. men så er det slett ikke så ille som noen vil ha det til når man drar det hjem i stua. Folk har for dårlige anlegg. Sånn ærebare.
    Skulle gjerne hørt "How will I know i Slukoteket" ;-)

    Åssen høres den ut hos deg?
    Hører i hvert fall at den er spilt inn i et rom med en del harde flater. Det er lett å høre refleksjonene/kamfiltereffektene i opptaksrommet på plata. Men det er null problem å spille den på godt over 100db her. Synes selv at vokalen er lagt for høyt i forhold til "trommene" og at det gjerne kunne vært noen db ekstra på den for å få mer "tyngde" i opptaket. Men den puncher helt greit, og panninga er helt okei, du har helt okei separasjon her ihvertfall. Helt greit å høre hvor de forskjellige instrumentene ligger, og hører greit at kordamene ligger ut til sidene og bak hovedvokalen, som et eksempel.

    Om du er i nærheten kan du gjerne stikke innom her om du vil. Jeg setter alltid pris på kritiske ører :)


    Tipper den låter bra i slukoteket, som antagelig all annen musikk som blir spilt av der. Tror ikke man tenker så mye på innspilling og slikt, men heller musikken.
    Tar gjerne en tur innom ved anledning!

    :)

    Kommer tilbake på pm senere.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Interessant som alltid, Kvålsvoll. Min erfaring er også at det er en myte at dårlige innspillinger høres dårlige ut på virkelig gode anlegg. Men har du en teori om hvorfor så mange folk mener det eller har opplevd det sånn?
    Min teori om det er veldig enkel, og den går ut på at anlegget ikke er spesielt bra.

    En ting som drar i feil retning er for lite nivå nedover i mellomtonen og bassområdet - enten fordi det bare ble slik, eller er tunet til tynn lyd fordi det rett og slett er altfor mye romresonanser og ball til at det går an å dra opp bassen til noenlunde flatt.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    80dB tilsvarer vel om lag -10dB på masteren...
    Det er normalt med 85dB på MV=-20 derav 105dB front/115dB LFE på MV=0
    Ja, hvis programmaterialet er laget slik som filmer skulle vært laget.

    Musikk er all-over, 80dB for -10dB er et tall basert på der mye musikk ligger, husk også at dette er lydnivå målt i rommet fra begge høyttalerene. Peak blir typisk 20dB høyere.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    En god del "plateanmeldelser" har liten/ingen verdi m.h.t. lyd dersom de ikke er spilt på et røslig anlegg. Opplever det gang på gang, sutring over dårlig innspilling, miks, mastring etc. men så er det slett ikke så ille som noen vil ha det til når man drar det hjem i stua. Folk har for dårlige anlegg. Sånn ærebare.
    Skulle gjerne hørt "How will I know i Slukoteket" ;-)

    Åssen høres den ut hos deg?
    Hører i hvert fall at den er spilt inn i et rom med en del harde flater. Det er lett å høre refleksjonene/kamfiltereffektene i opptaksrommet på plata. Men det er null problem å spille den på godt over 100db her. Synes selv at vokalen er lagt for høyt i forhold til "trommene" og at det gjerne kunne vært noen db ekstra på den for å få mer "tyngde" i opptaket. Men den puncher helt greit, og panninga er helt okei, du har helt okei separasjon her ihvertfall. Helt greit å høre hvor de forskjellige instrumentene ligger, og hører greit at kordamene ligger ut til sidene og bak hovedvokalen, som et eksempel.

    Om du er i nærheten kan du gjerne stikke innom her om du vil. Jeg setter alltid pris på kritiske ører :)


    Tipper den låter bra i slukoteket, som antagelig all annen musikk som blir spilt av der. Tror ikke man tenker så mye på innspilling og slikt, men heller musikken.
    Nå er det såpass sent at volumet må begrenses litt, men av det jeg hører her så er den slik som thohaug beskriver. Vokalen har litt høyt nivå, dette er også 80-tallslyd som mangler den tunge bassen en ofte finner på dagens produksjoner. Hvis det mangler nivå i øvre bass så blir dette tynt, er dette noenlunde på stell så er det bass, tørr, hard bass, og i Rom2 er bassgitaren godt definert og lett å følge.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.931
    Antall liker
    15.615
    Sted
    Langesund
    En god del "plateanmeldelser" har liten/ingen verdi m.h.t. lyd dersom de ikke er spilt på et røslig anlegg. Opplever det gang på gang, sutring over dårlig innspilling, miks, mastring etc. men så er det slett ikke så ille som noen vil ha det til når man drar det hjem i stua. Folk har for dårlige anlegg. Sånn ærebare.
    Skulle gjerne hørt "How will I know i Slukoteket" ;-)

    Åssen høres den ut hos deg?
    Her kan du også komme hvis du vil høre denne sangen over et forholdsvis nøytralt anlegg. Her var den helt klart hørbar, men med litt av det syntetiske laget slike pop-produksjoner har. Tipper at det er lite med ekte instrumenter på denne innspillingen.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Hva er det du liker med lyden

    "Her er det helt tydelig fem forskjellige personer som synger."

    Det er forskjellige aspekter med lyden som fanger oppmerksomheten og som vi liker spesielt godt. Dette kan henge sammen med musikksmak, erfaringsgrunnlag, hvordan vi er som person.

    Noen legger merke til bass. Og her er det mange nyanser - noen liker dypbass, noen er mest opptatt av snert og taktil feel oppover i frekvensområdet. Noen vil ha alt sammen.

    Noen liker at lyden er ren og klar på høyt volum, og ikke ubehagelig selv om det er såpass høyt at musikkinstrumentene føles fysisk på kroppen - for mange er dette noe nytt å oppleve.

    En bekjent som har vært innom noen ganger, kommenterte vokalen - han likte at det var helt klart og tydelig at det var fem forskjellige sangere på scenen, slik at hver enkelt sanger kunne følges separat. Han synger i kor selv, og har et annet fokus på musikk og lyd enn for eksempel det jeg har. Jeg hører sjelden på kormusikk.

    Han mente også at ett oppsett klarte å formidle dette på en realistisk måte, slik at det var som om sangerene stod i rommet der framme, mens et annet oppsett ikke greide dette på samme overbevisende måte. Selv om lyden var klar og ren og oppløst, så ga det bedre oppsettet dette lille ekstra, som utgjør en så stor forskjell.

    Vi legger merke til ting med lyden, og det er disse små detaljene oppi helheten som gjør opplevelsen av lyd og musikk til noe som har mye større verdi enn bare å ha noe musikk stående på i bakgrunnen.

    Og eksakt hva det er som trigger denne merverdien er individuelt.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    F2

    Akkurat nå er det fokus på de nye hornsubwooferene og bassystemer - disse blir etter hvert presentert, og det blir mulig å bestille og kjøpe basshorn i flere varianter.

    F2 høyttaleren er omtalt tidligere her i tråden, og det er slike som nå står i Rom2 og lager lyden over 120hz.

    Denne høyttaleren er i utgangspunktet designet som F2.2 - en høy, slank design med HF horn for mellomtone og diskant, og to LF moduler med 12" driver i en litt spesiell kabinettkonstruksjon.

    Jeg satte sammen et par F2 - en nedskalert versjon med en LF modul. Den ble ganske bra etterhvert, og det viser seg at folk liker lyden.

    Derfor vurderer jeg å gjøre F2 og senere F2.2 tilgjengelig for kjøp. Den blir dyr, den er større enn pipestilkene i butikken, og den ruller av ved 60hz. En høyttaler for kjennere.

    Denne høyttaleren kan levere noe som begynner å ligne på fullskala lyd så lenge rommet ikke er for stort. Den kan plasseres nær sidevegger og fremdeles levere bra lyd, det er horn med planardriver, det er bassdriver med realistisk transientgjengivelse og dynamikk, det er samme avanserte delefilterteknologi som F1 har - impulskorrekt og ekstremt skarp avskjæring.

    Det spesielle med disse er lyden - rett satt opp så greier de å plassere instrumenter og musikere inn i lytterommet slik at alt fremstår som om de står der. Du ser fingeravtrykk på trompeten, du blir sittende å lure på hva slags gress kua som trommeskinnet kommer fra spiste. Det er tilstrekkelig kapasitet for høyere lydvolum, med transientgjenvigelse og slam som en vanligvis bare får fra større høyttalere.

    F2.2 har litt mere kapasitet - i praksis uvesentlig fordi F2 allerede har tilstrekkelig - og bedre spredningskontroll. Det betyr at det er lettere å få til god lyd med en F2.2, og en kan regne med bedre impact og slam nedover i mellomtonen.

    F2 kan senere oppgraderes til F2.2 ved å kjøpe toppmoduler og nytt delefilter for både LF og HF seksjon.

    Bassystem velger du selv, de nye basshornene passer perfekt.

    94dB/1m/2.83V følsomhet, 8 ohm - lett å drive, 10-800W(?) forsterker passer.

    F2 er en slags reinkarnasjon av den klassiske høyttaleren med horn og stor bassdriver, men oppdatet til tidsmessig design og teknologi.

    Eksakt pris og levering har jeg ikke bestemt enda. Det går an å ta kontakt om du har spørsmål om F2, det går også an å reservere et sett F2 allerede nå.


    F2:
    F2_frontmountted 800.jpg


    F2.2 uten frontdeksel:
    F2.2 800 2.jpg


    F2.2:
    F2.2 800.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Ekstremt spennende og tøft! Et friskt pust i bransjen må jeg si :)
    Et spørsmål: tror du at det er mye å hente på et fir filter? Mtp at du snakker om at det er veldig bratte filtre? Jeg gjetter at du snakker om 48db/oct? :)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Ekstremt spennende og tøft! Et friskt pust i bransjen må jeg si :)
    Et spørsmål: tror du at det er mye å hente på et fir filter? Mtp at du snakker om at det er veldig bratte filtre? Jeg gjetter at du snakker om 48db/oct? :)
    På nettsiden under Articles er det en artikkel som heter "5 New Inventions" og inni der står det kort om delefilterteknologien.

    Et FIR-filter er noe helt annet. Disse filterene mine kan implementeres både som passivt og aktivt, forutsatt dsp-en kan programmeres fritt, et vanlig aktivt delefilter med predefinerte filterfunksjoner går ikke.

    Flankesteilheten er mye større enn 48dB/oct i det kritiske området, og høyttaleren får kontrollert fase og impulsrespons. Teknologien er en videreutvikling fra noe jeg utviklet i gamletida (1994). Jeg laget først en versjon for en tidlig F1 prototype, så ble dette forbedret når jeg utviklet C1 senteren - fordi lyden ikke var bra nok. På senteren var problemet at den ikke forsvant helt i lydbildet - lyden hadde tendens til å komme fra senterhøyttaleren i stedet for fra skjermen der dialogen foregikk. Med enda skarpere og mere nøyaktig filtrering forsvant denne unoten og senteren leverer nå lyd som kommer fra bildet - selve høyttaleren er usynlig lydmessig. Både F1 og F2 har denne nye forbedrede versjonen av filteret nå.

    Det er kombinasjonen av filterkarakteristikken, hornet og plassering av akustiske senter for horn+driver i forhold til LF-driveren som gjør det mulig å få til god fase og impulsrespons. Noe av disse fordelene kan en oppnå med digital prosessering og delay, men plassering av akustiske senter har likevel betydning fordi responsen off-axis kan bli feil.

    Dette filteret har nok en vesentlig betydning for lydkvaliteten i en F2.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Ekstremt spennende og tøft! Et friskt pust i bransjen må jeg si :)
    Et spørsmål: tror du at det er mye å hente på et fir filter? Mtp at du snakker om at det er veldig bratte filtre? Jeg gjetter at du snakker om 48db/oct? :)
    På nettsiden under Articles er det en artikkel som heter "5 New Inventions" og inni der står det kort om delefilterteknologien.

    Et FIR-filter er noe helt annet. Disse filterene mine kan implementeres både som passivt og aktivt, forutsatt dsp-en kan programmeres fritt, et vanlig aktivt delefilter med predefinerte filterfunksjoner går ikke.

    Flankesteilheten er mye større enn 48dB/oct i det kritiske området, og høyttaleren får kontrollert fase og impulsrespons. Teknologien er en videreutvikling fra noe jeg utviklet i gamletida (1994). Jeg laget først en versjon for en tidlig F1 prototype, så ble dette forbedret når jeg utviklet C1 senteren - fordi lyden ikke var bra nok. På senteren var problemet at den ikke forsvant helt i lydbildet - lyden hadde tendens til å komme fra senterhøyttaleren i stedet for fra skjermen der dialogen foregikk. Med enda skarpere og mere nøyaktig filtrering forsvant denne unoten og senteren leverer nå lyd som kommer fra bildet - selve høyttaleren er usynlig lydmessig. Både F1 og F2 har denne nye forbedrede versjonen av filteret nå.

    Det er kombinasjonen av filterkarakteristikken, hornet og plassering av akustiske senter for horn+driver i forhold til LF-driveren som gjør det mulig å få til god fase og impulsrespons. Noe av disse fordelene kan en oppnå med digital prosessering og delay, men plassering av akustiske senter har likevel betydning fordi responsen off-axis kan bli feil.

    Dette filteret har nok en vesentlig betydning for lydkvaliteten i en F2.
    Leste dette nå og ga mye oppklaring. Hadde oversett denne :) takk for rasjonelt og fornuftig svar :)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Ser ut til at jeg må over haugen å besøke deg snart kvålern. Ser unektelig spennende ut, og med demoen av jbl m2 og trinnov friskt i minne kan det være duket for freske fraspark i Ålesund
    Det begynner å bli en del mere interessant også for mer kresne musikkentusiaster nå, med F2 og nye basshorn.

    Snart blir det satt opp et nytt bassystem i Rom2 med 4x V110. Da blir dette et seriøst oppsett.

    Du har jo tinget på demo, så det skal vi få til.

    Ellers så er demorommene i utgangspunktet stengt inntil videre, jeg har for mye stående nå som ikke er presentert og vist enda.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå er det fokus på de nye hornsubwooferene og bassystemer - disse blir etter hvert presentert, og det blir mulig å bestille og kjøpe basshorn i flere varianter.

    F2 høyttaleren er omtalt tidligere her i tråden, og det er slike som nå står i Rom2 og lager lyden over 120hz.

    Denne høyttaleren er i utgangspunktet designet som F2.2 - en høy, slank design med HF horn for mellomtone og diskant, og to LF moduler med 12" driver i en litt spesiell kabinettkonstruksjon.

    Jeg satte sammen et par F2 - en nedskalert versjon med en LF modul. Den ble ganske bra etterhvert, og det viser seg at folk liker lyden.

    Derfor vurderer jeg å gjøre F2 og senere F2.2 tilgjengelig for kjøp. Den blir dyr, den er større enn pipestilkene i butikken, og den ruller av ved 60hz. En høyttaler for kjennere.

    Denne høyttaleren kan levere noe som begynner å ligne på fullskala lyd så lenge rommet ikke er for stort. Den kan plasseres nær sidevegger og fremdeles levere bra lyd, det er horn med planardriver, det er bassdriver med realistisk transientgjengivelse og dynamikk, det er samme avanserte delefilterteknologi som F1 har - impulskorrekt og ekstremt skarp avskjæring.

    Det spesielle med disse er lyden - rett satt opp så greier de å plassere instrumenter og musikere inn i lytterommet slik at alt fremstår som om de står der. Du ser fingeravtrykk på trompeten, du blir sittende å lure på hva slags gress kua som trommeskinnet kommer fra spiste. Det er tilstrekkelig kapasitet for høyere lydvolum, med transientgjenvigelse og slam som en vanligvis bare får fra større høyttalere.

    F2.2 har litt mere kapasitet - i praksis uvesentlig fordi F2 allerede har tilstrekkelig - og bedre spredningskontroll. Det betyr at det er lettere å få til god lyd med en F2.2, og en kan regne med bedre impact og slam nedover i mellomtonen.

    F2 kan senere oppgraderes til F2.2 ved å kjøpe toppmoduler og nytt delefilter for både LF og HF seksjon.

    Bassystem velger du selv, de nye basshornene passer perfekt.

    94dB/1m/2.83V følsomhet, 8 ohm - lett å drive, 10-800W(?) forsterker passer.

    F2 er en slags reinkarnasjon av den klassiske høyttaleren med horn og stor bassdriver, men oppdatet til tidsmessig design og teknologi.

    Eksakt pris og levering har jeg ikke bestemt enda. Det går an å ta kontakt om du har spørsmål om F2, det går også an å reservere et sett F2 allerede nå.
    Ser veldig spennende ut! Håper å få mulighet til å høre dette en dag.

    Forøvrig artig at du bruker planar-drivere i horna. Det er vel ikke så veldig vanlig? Jeg kommer bare på én annen bransjeaktør som lager horn med planar-drivere, og det er også en kvalitetsbevisst énmannsbedrift som går sine egne veier (kan godt være det er flere altså). Hva er grunnen til at du landet på de driverne?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Hva er grunnen til at du landet på de driverne?
    Erfaringer fra hornlading av bånddiskanter og ønske om best mulig lydkvalitet.

    Bånddiskant fungerer ikke over så stort frekvensområde, de har også for lite output, problematisk med hornlading nedover i frekvens. Men en passelig stor AMT har god nok følsomhet og dekker hele frekvensområdet fra rundt 1k og helt til topps.

    En AMT gjort rett er ganske nær en ideell transducer - veldig lite unoter i tidsdomenet, forutsigbar og enkel frekvensrespons, god kapasitet. Sammenlignet med en kompresjonsdriver så er forvrengningen veldig mye lavere, i seg selv har det liten betydning, men det reflekterer at andre feil som er mer hørbare også er under kontroll.

    Det er driveren sammen med hornet som gjør lyden. AMT driveren har fått en akustisk diffusor foran magnetpolen og hornet har fasong og akustisk demping som gir ønsket spredningsmønster helt til topps.

    Lagt merke til at det er populært å teste ut mange forskjellige kompresjonsdrivere i hornene? Det er ikke uten grunn - de låter nemlig forskjellig, og disse forskjellene skyldes feil og unoter i kompresjondriveren. Gode drivere koster også gjerne ganske mye penger, de dyrere variantene koster mer enn et komplett sett F2 med anstendig bassystem med minst to basshorn.


    House of the rising sun.

    Av og til så spiller jeg denne. Teknisk særdeles bra produksjon, for meg også veldig bra musikalsk.

    Vokalen er tilbaketrukket og litt dempet, står litt i bakgrunnen i lydbildet. Spesielt når en drar opp voløumet til realistisk nivå, så kan det ofte bli slik at vokalen her kommer for langt frem og den spesielle avdempede atmosfæren forsvinner.

    På denne innpspillingen fremstår alle instrumentene som helt klare og separate fysiske objekter, det er kraftige og realistiske transienter helt til topps i frekvensregisteret.

    For å gjengi dette på realistisk vis kreves det et homogent lydbilde der alt henger sammen, spredningskontroll samt tilstrekkelig kapasitet. Er ikke kapasiteten der, så blir transienter avmattet og snert og smekk uteblir - realismen forsvinner.

    Gode kompresjonsdrivere i rette sorten horn kan være et alternativ til den løsningen jeg har valgt for F2. Domediskanter, slik som de fleste hifihøyttalere har enda, kan også fungere bra - til bakgrunnsmusikk.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    ...
    Hva er grunnen til at du landet på de driverne?
    Erfaringer fra hornlading av bånddiskanter og ønske om best mulig lydkvalitet.

    Bånddiskant fungerer ikke over så stort frekvensområde, de har også for lite output
    Er dette en absolutt sannhet, eller kan det avhjelpes med en lang ribbon tweeter og tilpasset waveguide som gir nødvendig gain?
    Jeg synes mitt system gir nok output og ruller ikke av spesielt tidlig heller.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Er dette en absolutt sannhet, eller kan det avhjelpes med en lang ribbon tweeter og tilpasset waveguide som gir nødvendig gain?
    Jeg synes mitt system gir nok output og ruller ikke av spesielt tidlig heller.
    Her tenker jeg bånddiskant for montering i horn, og da er det begrensninger på fysisk format.

    Lang bånddiskant fungerer. Får automatisk vertikal spredningskontroll, har stort areal så den tåler mye effekt og kan brukes langt ned i frekvens, dessverre får den dårlig følsomhet. De jeg bygde i gamledagene var delt på 500hz, 18mm brede bånd, ca 150cm høye:

    http://www.kvalsvoll.com/Designs/ls1989.htm
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Gode kompresjonsdrivere i rette sorten horn kan være et alternativ til den løsningen jeg har valgt for F2. Domediskanter, slik som de fleste hifihøyttalere har enda, kan også fungere bra - til bakgrunnsmusikk.
    Jeg bare digger den faglige selvsikkerheten din, Kvålsvoll -- fordi jeg vet at den springer ut av prøving og undersøkelser! En av grunnene til at jeg liker tråden din.

    Hilsen en audiofil med tradisjonell hifihøyttaler som har domediskant.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    ...
    Er dette en absolutt sannhet, eller kan det avhjelpes med en lang ribbon tweeter og tilpasset waveguide som gir nødvendig gain?
    Jeg synes mitt system gir nok output og ruller ikke av spesielt tidlig heller.
    Her tenker jeg bånddiskant for montering i horn, og da er det begrensninger på fysisk format.

    Lang bånddiskant fungerer. Får automatisk vertikal spredningskontroll, har stort areal så den tåler mye effekt og kan brukes langt ned i frekvens, dessverre får den dårlig følsomhet. De jeg bygde i gamledagene var delt på 500hz, 18mm brede bånd, ca 150cm høye:

    Kvalsvoll Design Entertainment Console D1
    Ja, dette blir som mine korrugerte bånd med slak avrulling mot woofere rundt 400Hz.
    Buet waveguide avhjelper med +6dB og man snakker om 60 grader spredning og nærfeltlytting.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.853
    Antall liker
    4.489
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ser ut til at jeg må over haugen å besøke deg snart kvålern. Ser unektelig spennende ut, og med demoen av jbl m2 og trinnov friskt i minne kan det være duket for freske fraspark i Ålesund
    Det begynner å bli en del mere interessant også for mer kresne musikkentusiaster nå, med F2 og nye basshorn.

    Snart blir det satt opp et nytt bassystem i Rom2 med 4x V110. Da blir dette et seriøst oppsett.

    Du har jo tinget på demo, så det skal vi få til.

    Ellers så er demorommene i utgangspunktet stengt inntil videre, jeg har for mye stående nå som ikke er presentert og vist enda.
    Det du presanterer i tråden din er såpass interessant at jeg pirres til å finne ut mer.
    Det er selvfølgelig ingen hastverk, og det kan se ut til at jeg kommer til å pendle til Vestlandet i tiden fremover fra aug/sept. Det kan også bidra til at det blir fortgang i å realisere en tur videre oppover.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Se her, nå. Bilder av hornsubwoofer-bygging det liker dere. Mens vi venter på presentasjonen av de nye Compact Horn subwooferene.

    Den nye V6030 er en av subwooferene som blir presentert - her er det særdeles kompakt størrelse og MASSIV KRAFT. 30hz tuning gir nesten dobbelt så mye output som en V80 i mye mindre fysisk format. For musikk så holder 30hz til mye rart, og med denne kapasiteten kombinert med horntuningen kan en forvente punch og slam bedre enn du får på en god livekonsert. Dette kan du nå få i et så lite fysisk format at det er mulig å plassere i hvilket som helst rom.

    Som bildet viser så er en slik Compact Horn litt mer enn en firkantet fuglekasse med hull for struts (et digert for magen/pølsebassdriver og av og til mindre hull for halsen/bassport slik at hodet kan stikke ut). Og det er mere enn 3D-cad som ligger bak, alt simuleres før første protype bygges, slik at resultatet er veldig forutsigbart.

    Disse står i malerommet nå, og blir klare i løpet av et par dager.

    V6030 bygging 4.jpg
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Nedtelling

    Har testet disse i Rom2 noen dager nå. Den kalles V6030.

    V6030 er en av Compact Horn subwooferene som snart blir presentert - en ny kolleksjon subwoofere med den spesielle hornbass lyden, i en størrelse som faktisk kan passe inn i rommet ditt.


    Jøkleba - Poppkorn, fra albumet Nu- Jøk! Denne må jeg bare sette på så snart anledningen byr seg, veldig arti. Jeg liker en del forskjellig jazz, og denne faller i smak hos meg. Sammen med slike som Herskedal, Gary Willis, også en del trad jazz som er givende.

    Det er mye som skal testes, forskjellige kalibreringsmetoder, oppsett med flere subwoofere, oppsett som er slik det blir uten kalibrering med akustisk måling. Men det er rart hvordan det heller blir til at jeg setter meg ned med noe musikk, kanskje finner jeg tilbake til noe gammelt, kanskje kommer jeg over noe som er nytt for meg. Og så må jeg bare høre en låt til. Og enda en.

    Lyden rent teknisk er kanskje ikke helt perfekt når to basshorn kommer inn og settes der det var plass, og kalibreres fort og brutalt sånn noenlunde, slik at det blir lyd. Men når systemet leverer på den viktigste parameteren så haster det ikke med fin-nivelleringen.


    Snart får du se hvordan hele V6030 ser ut.

    V6030 preview 4.jpg
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Hadde vært saker om du hadde delt noe spillelister Kvålsvoll:)
    Bandcamp:
    https://bandcamp.com/oyvindkvalsvoll

    TIDAL:
    Her har jeg mye rart i "my music". Kanskje lage noen spillelister som kan deles, med samme sort musikk samlet.

    Ellers så har jeg postet lister fra Kodi Demoscenes, der jeg samler forskjellige kategorier musikk for demo og testing.


    Spesielt på TIDAL så har jeg lagt til ganske mye rart, og en del som jeg aldri spiller utenom for å sjekke hvordan det låter med slik musikk. Hvis jeg har god musikksmak, så må jo det være noen som har dårlig smak, og da må jeg kunne spille denne dårlige smaken innimellom hvis noen vil høre slik musikk.


    Musikken jeg skriver om gjenspeiler det jeg faktisk sitter og hører på, når jeg skal høre noe for meg selv, helt uavhengig av utvikling og testing av høyttalere. Å finne ny musikk som er god er som å finne en skatt. Og dagens musikkverden er uendelig i forhold til slik vi hadde det på 80-tallet. Utvalg, tilgjengelighet, teknisk kvalitet er av en annen verden nå. Det store problemet er å finne akkurat den musikken jeg liker og vil høre, oppi dette uoverskuelige enorme tilbudet.

    Derfor liker jeg når folk nevner musikken de hører på - hjemme, på besøk, testing av utstyr, messe. Overalt der det høres på hifiutstyr, så er det mulighet til å finne musikalske gullkorn.


    En av de artistene jeg spiller mest og setter stor pris på er Flashbulb. Han har ingen hit på VG-lista. Det er faktisk veldig få som har hørt om artisten og musikken. Det å finne en slik artist er nesten like bra som å stabbe rundt på ski oppe på Trollstigen og så helt uventet oppdage ei nordvestvendt renne som ingen visste om og ingen har kjørt før.

    Prøv dette albumet - sett deg godt til rette, bli med på lydreise:
    https://theflashbulb.bandcamp.com/album/opus-at-the-end-of-everything
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn