Trekker ingenting noen sted jeg, forsøker bare forstå hva du legger i de forskjellige begrepene du bruker. Du har nå aktivisert dansken med ditt opprinnelige innlegg, så snart får vi et langt og grundig svar på alle spørsmål.;DSpråkbarriere?Tenkte jeg måtte kommentere dette om å dissekere lyden også; for er det ikke nettopp det du gjør når du filtrerer bort så mye (nyere?) musikk og leter deg frem til f.eks. gode vinylutgivelser og -eksemplarer? Kanskje vi bare har litt ulike måter å "dissekere" på?
For å kunne dissekere lyden må anlegget være detaljert - for å være detaljert, transparent - for å være transparent, frekvens og faselineært. Mitt anlegg er ikke så detaljert sa du og jeg vet at det ikke er helt lineært, ergo er det ikke transparent og jeg har ingen mulighet til å dissekere.
Ikke trekk det lengre enn det er grunn til. For anlegget ditt er høyst "detaljert" (i mine ører og i min dårlige hukommelse) uten at det er verdens mest "detaljerte" anlegg.
LOLTrekker ingenting noen sted jeg, forsøker bare forstå hva du legger i de forskjellige begrepene du bruker. Du har nå aktivisert dansken med ditt opprinnelige innlegg, så snart får vi et langt og grundig svar på alle spørsmål.;DSpråkbarriere?Tenkte jeg måtte kommentere dette om å dissekere lyden også; for er det ikke nettopp det du gjør når du filtrerer bort så mye (nyere?) musikk og leter deg frem til f.eks. gode vinylutgivelser og -eksemplarer? Kanskje vi bare har litt ulike måter å "dissekere" på?
For å kunne dissekere lyden må anlegget være detaljert - for å være detaljert, transparent - for å være transparent, frekvens og faselineært. Mitt anlegg er ikke så detaljert sa du og jeg vet at det ikke er helt lineært, ergo er det ikke transparent og jeg har ingen mulighet til å dissekere.
Ikke trekk det lengre enn det er grunn til. For anlegget ditt er høyst "detaljert" (i mine ører og i min dårlige hukommelse) uten at det er verdens mest "detaljerte" anlegg.
Venter dermed på den endelige løsning på lydspørsmålet (ordvalget er bevisst for å understreke at "endelige løsninger" er farlige) fra danskenLOLTrekker ingenting noen sted jeg, forsøker bare forstå hva du legger i de forskjellige begrepene du bruker. Du har nå aktivisert dansken med ditt opprinnelige innlegg, så snart får vi et langt og grundig svar på alle spørsmål.;D
Ikke trekk det lengre enn det er grunn til. For anlegget ditt er høyst "detaljert" (i mine ører og i min dårlige hukommelse) uten at det er verdens mest "detaljerte" anlegg.
Die endlösung! >Venter dermed på den endelige løsning på lydspørsmålet (ordvalget er bevisst for å understreke at "endelige løsninger" er farlige) fra danskenLOLTrekker ingenting noen sted jeg, forsøker bare forstå hva du legger i de forskjellige begrepene du bruker. Du har nå aktivisert dansken med ditt opprinnelige innlegg, så snart får vi et langt og grundig svar på alle spørsmål.;D
Ikke trekk det lengre enn det er grunn til. For anlegget ditt er høyst "detaljert" (i mine ører og i min dårlige hukommelse) uten at det er verdens mest "detaljerte" anlegg.
Litt enig med dansken og får ikke helt tak i hva du mener.Er ikke enig med deg. At du personlig liker en viss respons i anlegget og du med tiden har vendt deg til at den skal være flat gjør ikke det den mer riktig all den tid det sitter to ukalibrerte enheter på hver side, plateratteren og lytteren. Det er også slik at vi reagerer negativt på forskjellige lyder. Noe får frysninger av stål mot porselen andre negler på tavle andre igjen reagerer ikke negativt på slike lyder i det heletatt.Et transparent og frekvens / faselineært anlegg vil være en bra ting. Har vi en dip på hørselsresponsen, så vil jo ikke den bare ha en betydning når en høre på et anlegg. samme "gale"responsen er den som samler alt av lyder rundt oss, på konsert, og bruker det som en referanse - den er med oss hele tiden
Det er jo veldig hyggelig da, men vil benytte anledningen til å forsvare de som har andre innfallsvinkler med at det er flere veier til Rom.Det er ganske åpenbart. Gryphon implementer litt av filosofien til den store avdøde.For øvrig stiller jeg spørsmål ved danskens foreslåtte Gryphon-anlegg til over 3 millioner kroner....
Forøvrig fatter jeg ikke hvorfor målet skulle være å sette en lupe på alle feil og mangler et opptak måtte ha, om det er det dere antyder er optimalt? De fleste middels kapable oppsett vil uansett være avhengig av kilden for dens endelige signatur. Synes ofte dere som fokuserer på at anlegg skal være transparente overser en viktig detalj, nemlig frekvensresponsen til det individuelle øret. Selv om man har kommet frem til en vekting, igjen statistisk vitenskap, har jeg vanskelig for å tro at dine og studioratterens ører er identiske. Man mottar individuelle kalibreringsfiler for målemikrofoner, kanskje man burde målt ørene også?
Selv om måling og ratting av anlegget nok ikke er helt dumt, lurer jeg mer og mer på om ikke dette overdrives i noen kretser. Jeg tror nemlig at mange lett glemmer at øra er fasiten og uansett hvor flott kurvene ser ut er det ikke de som skal ha siste ordet. Skal ikke være nødvendig å måtte vende seg til et lydbilde som virker feil, men på papiret ser korrekt ut.
Synes det ofte blir mye pjatt og spekulasjoner som egentlig ikke sier noe som helst og igjen må jeg uttrykke min beundring til Trompetisten. Har aldri møtt ham, men får inntrykk av at han faktisk stoler på øra, noe mange av dere åpenbart ikke gjør.
Just presis!Det er jo veldig hyggelig da, men vil benytte anledningen til å forsvare de som har andre innfallsvinkler med at det er flere veier til Rom.Det er ganske åpenbart. Gryphon implementer litt av filosofien til den store avdøde.For øvrig stiller jeg spørsmål ved danskens foreslåtte Gryphon-anlegg til over 3 millioner kroner....
Forøvrig fatter jeg ikke hvorfor målet skulle være å sette en lupe på alle feil og mangler et opptak måtte ha, om det er det dere antyder er optimalt? De fleste middels kapable oppsett vil uansett være avhengig av kilden for dens endelige signatur. Synes ofte dere som fokuserer på at anlegg skal være transparente overser en viktig detalj, nemlig frekvensresponsen til det individuelle øret. Selv om man har kommet frem til en vekting, igjen statistisk vitenskap, har jeg vanskelig for å tro at dine og studioratterens ører er identiske. Man mottar individuelle kalibreringsfiler for målemikrofoner, kanskje man burde målt ørene også?
Selv om måling og ratting av anlegget nok ikke er helt dumt, lurer jeg mer og mer på om ikke dette overdrives i noen kretser. Jeg tror nemlig at mange lett glemmer at øra er fasiten og uansett hvor flott kurvene ser ut er det ikke de som skal ha siste ordet. Skal ikke være nødvendig å måtte vende seg til et lydbilde som virker feil, men på papiret ser korrekt ut.
Synes det ofte blir mye pjatt og spekulasjoner som egentlig ikke sier noe som helst og igjen må jeg uttrykke min beundring til Trompetisten. Har aldri møtt ham, men får inntrykk av at han faktisk stoler på øra, noe mange av dere åpenbart ikke gjør.
Livet og bakgrunnen min er nok ganske ideel i forhold til å evaluere lyd og akustikk med ørene. Derfor er ørene det beste verktøyet for meg, men for andre som har en mer teknisk bakgrunn kan forståelse av teknikken være veien å gå. Tror dog de fleste som har kommet et stykke har flere egenskaper å stå på. Det å vite hvor målet er er nok kanskje den aller viktigste.
Diskusjoner om rett og galt virker ganske meningsløse for min del. In "the real life" sier dette ganske lett seg selv.
Dobbel-just-presis.Just presis!Det er jo veldig hyggelig da, men vil benytte anledningen til å forsvare de som har andre innfallsvinkler med at det er flere veier til Rom.Det er ganske åpenbart. Gryphon implementer litt av filosofien til den store avdøde.For øvrig stiller jeg spørsmål ved danskens foreslåtte Gryphon-anlegg til over 3 millioner kroner....
Forøvrig fatter jeg ikke hvorfor målet skulle være å sette en lupe på alle feil og mangler et opptak måtte ha, om det er det dere antyder er optimalt? De fleste middels kapable oppsett vil uansett være avhengig av kilden for dens endelige signatur. Synes ofte dere som fokuserer på at anlegg skal være transparente overser en viktig detalj, nemlig frekvensresponsen til det individuelle øret. Selv om man har kommet frem til en vekting, igjen statistisk vitenskap, har jeg vanskelig for å tro at dine og studioratterens ører er identiske. Man mottar individuelle kalibreringsfiler for målemikrofoner, kanskje man burde målt ørene også?
Selv om måling og ratting av anlegget nok ikke er helt dumt, lurer jeg mer og mer på om ikke dette overdrives i noen kretser. Jeg tror nemlig at mange lett glemmer at øra er fasiten og uansett hvor flott kurvene ser ut er det ikke de som skal ha siste ordet. Skal ikke være nødvendig å måtte vende seg til et lydbilde som virker feil, men på papiret ser korrekt ut.
Synes det ofte blir mye pjatt og spekulasjoner som egentlig ikke sier noe som helst og igjen må jeg uttrykke min beundring til Trompetisten. Har aldri møtt ham, men får inntrykk av at han faktisk stoler på øra, noe mange av dere åpenbart ikke gjør.
Livet og bakgrunnen min er nok ganske ideel i forhold til å evaluere lyd og akustikk med ørene. Derfor er ørene det beste verktøyet for meg, men for andre som har en mer teknisk bakgrunn kan forståelse av teknikken være veien å gå. Tror dog de fleste som har kommet et stykke har flere egenskaper å stå på. Det å vite hvor målet er er nok kanskje den aller viktigste.
Diskusjoner om rett og galt virker ganske meningsløse for min del. In "the real life" sier dette ganske lett seg selv.
Die Endlösung aller Endlösungfragen!Dobbel-just-presis.Just presis!Det er jo veldig hyggelig da, men vil benytte anledningen til å forsvare de som har andre innfallsvinkler med at det er flere veier til Rom.
Livet og bakgrunnen min er nok ganske ideel i forhold til å evaluere lyd og akustikk med ørene. Derfor er ørene det beste verktøyet for meg, men for andre som har en mer teknisk bakgrunn kan forståelse av teknikken være veien å gå. Tror dog de fleste som har kommet et stykke har flere egenskaper å stå på. Det å vite hvor målet er er nok kanskje den aller viktigste.
Diskusjoner om rett og galt virker ganske meningsløse for min del. In "the real life" sier dette ganske lett seg selv.
Du må vel det skal du ha noen form for illusjon av kontroll over tråden dinOlav2 hopper innom for å følge diskusjonene her, men har mye å gjøre på jobb for tiden, så det blir mindre tid til HFS!Hvordan går det med Olav2 for tiden da? Noen nye nevroser?
Hah, i hans drømmer!Du må vel det skal du ha noen form for illusjon av kontroll over tråden dinOlav2 hopper innom for å følge diskusjonene her, men har mye å gjøre på jobb for tiden, så det blir mindre tid til HFS!Hvordan går det med Olav2 for tiden da? Noen nye nevroser?
^sitat fra side 2 i tråden.Den går åt skogen!Hvordan blir det med enkelheten nå?
Fabelaktig!Kom over denne i dag, tenker den vil glede deg som har over snittet vokal lytte erfaring.
Dette er det desidert drøyeste jeg har sett og hørt av kvinnelig vokal. Det er den reineste makt demonstrasjon. Fra en fjør av en kvinne.
Kvaliteten kunne vært bedre, men du verden for en opplevelse.
Her anbefales lyd og bilde ved avspilling. Det er et must.
Trekker ingenting noen sted jeg, forsøker bare forstå hva du legger i de forskjellige begrepene du bruker. Du har nå aktivisert dansken med ditt opprinnelige innlegg, så snart får vi et langt og grundig svar på alle spørsmål.;DSpråkbarriere?Tenkte jeg måtte kommentere dette om å dissekere lyden også; for er det ikke nettopp det du gjør når du filtrerer bort så mye (nyere?) musikk og leter deg frem til f.eks. gode vinylutgivelser og -eksemplarer? Kanskje vi bare har litt ulike måter å "dissekere" på?
For å kunne dissekere lyden må anlegget være detaljert - for å være detaljert, transparent - for å være transparent, frekvens og faselineært. Mitt anlegg er ikke så detaljert sa du og jeg vet at det ikke er helt lineært, ergo er det ikke transparent og jeg har ingen mulighet til å dissekere.
Ikke trekk det lengre enn det er grunn til. For anlegget ditt er høyst "detaljert" (i mine ører og i min dårlige hukommelse) uten at det er verdens mest "detaljerte" anlegg.
Veldig vanskelig spørsmål...........eller kanskje ikke? Er du fornøyd, er det bare å smile lykkelig til livet. Gi faen i avvikene. For oss som kun vil ha det som ligger i "rillene" er lav forvrengning i alle ledd en god start. For min del er dette også det jeg forbinder mest med mine få musikkopplevelser.Da er vi egentlig ikke helt uenige. Jeg bare spør om en kurve etter en fast mal sikrer naturtro gjengivelse eller om det kan forekomme individuelle avvik? Vel, det forekommer individuelle avvik, men i hvilken grad må det tas hensyn til?
Det du spør om, er om avvik fra det naturtro vil høres bedre ut (mer naturtro) i noens ører enn andres. Du synes å mene at "naturtro gjengivelse" må være en individuell variabel, og ikke en konstant.Da er vi egentlig ikke helt uenige. Jeg bare spør om en kurve etter en fast mal sikrer naturtro gjengivelse eller om det kan forekomme individuelle avvik? Vel, det forekommer individuelle avvik, men i hvilken grad må det tas hensyn til?
Ja, hvorfor er det slik at jeg ikke liker lyden av alle instrumenter?Det du spør om, er om avvik fra det naturtro vil høres bedre ut (mer naturtro) i noens ører enn andres. Du synes å mene at "naturtro gjengivelse" må være en individuell variabel, og ikke en konstant.Da er vi egentlig ikke helt uenige. Jeg bare spør om en kurve etter en fast mal sikrer naturtro gjengivelse eller om det kan forekomme individuelle avvik? Vel, det forekommer individuelle avvik, men i hvilken grad må det tas hensyn til?
Hva er denne konstante?Det du spør om, er om avvik fra det naturtro vil høres bedre ut (mer naturtro) i noens ører enn andres. Du synes å mene at "naturtro gjengivelse" må være en individuell variabel, og ikke en konstant.Da er vi egentlig ikke helt uenige. Jeg bare spør om en kurve etter en fast mal sikrer naturtro gjengivelse eller om det kan forekomme individuelle avvik? Vel, det forekommer individuelle avvik, men i hvilken grad må det tas hensyn til?
Mja... Det kommer vel an på? Hvis produsenter, plateselskaper og artister mener at hvis plata låter bedre/tøffere/whatever hvis man bare booster litt her og skyver litt der, så er det nok sånn det blir. (?)erfarne teknikere vil alltid skru en lyd som er mest mulig tro mot instrumentets originallyd.
Ok...denne diskusjonen er teoretisk, ikke sant? Vi diskuterer her generelle egenskaper og ikke det anlegget du kan ta og føle på. Derfor blir det litt abstrakt.Hva er denne konstante?Det du spør om, er om avvik fra det naturtro vil høres bedre ut (mer naturtro) i noens ører enn andres. Du synes å mene at "naturtro gjengivelse" må være en individuell variabel, og ikke en konstant.Da er vi egentlig ikke helt uenige. Jeg bare spør om en kurve etter en fast mal sikrer naturtro gjengivelse eller om det kan forekomme individuelle avvik? Vel, det forekommer individuelle avvik, men i hvilken grad må det tas hensyn til?
Jeg vet du kommer til å si "identisk lyd i lytteposisjon med det som ligger lagret på plata", og ja. Det er det målbare og allment aksepterte, men det er selvsagt ikke slik at det er det eneste som høres "ekte" ut. Det behøver ikke være det som høres mest realistisk ut engang.
Hvis en lytter f.eks. foretrekker litt mer bass og litt mindre diskant enn det som er typisk for innspillinger av sjangrene han liker; hvem kan si at det er galt, eller at han ikke har en naturtro gjengivelse.
Deja vu!Poenget mitt er at et anlegg som spiller av stemmer, lyder og akustisk musikk på en naturtro måte, er idealet; det er hifi som i highest fidelity. Å begynne å skru på dette kalibrerte anlegget for å gi lyden mer eller mindre av noe, fører til avvik fra hifi. Hifi har ikke med individuell smak å gjøre.
Det er ingenting som er galt hva angår smak.Deja vu!Poenget mitt er at et anlegg som spiller av stemmer, lyder og akustisk musikk på en naturtro måte, er idealet; det er hifi som i highest fidelity. Å begynne å skru på dette kalibrerte anlegget for å gi lyden mer eller mindre av noe, fører til avvik fra hifi. Hifi har ikke med individuell smak å gjøre.
Poenget mitt var at "likt som på plata" ikke er det samme som "naturtro", og "naturtro" (og "morsomt og engasjerende") er det jeg og mange andre vil ha.
Lyd behøver ikke være naturtro for å være gjengitt likt som på plata, eller være gjengitt likt som det som er lagret på plata for å være naturtro. Plata er ikke "naturen" her. Musikken er.
Begrepet "hi-fi" og hvorvidt jeg har det hjemme er i seg selv likegyldig for meg, og "høy troverdighet" burde være mer det at instrumenter, stemmer og lyder høres ekte ut, ikke at en plate avspilles korrekt.
En innspilling på plate eller andre medier er et manipulert, justert, tilpasset produkt, i henhold til produsentens preferanser, og stereoperspektiv, holografi, etc er uansett produserte illusjoner, siden alle stemmer og instrumenter er tatt opp enkeltvis av en mikrofon i et studio. "Hi-Fi" er en illusjon.
Hvorfor er det galt av meg å påvirke den illusjonen slik at jeg, som har betalt for anlegget og innspillingen, liker den bedre? Jeg blåser i om fidelityen blir higher eller lower av det, målt opp mot en eller annen "holier than thou" definisjon av "hi-fi".
Jeg (og sannsynligvis nesten alle andre også, hvis vi skal være ærlige) liker musikk og at musikken låter bra. (Samt dingsene jeg spiller den med.) Ikke det i seg selv å tilbé idealet "hi-fi" som en guddom.
Det er ikke helt det samme med rock. Selv om lydbildet skulle være kraftig komprimert så vil det fortsatt ikke gjøre så mye med klangbalansen i akustiske instrumenter. Hvis det nesten utelukkende dreier seg om elektriske instrumenter så er det likevel ingen referanselyd å forholde seg til som om det var en Bösendorf eller en Stradivarius. Lyden er allerede skrudd før den når mikseren, så hva skal de kunne ødelegge? Jeg ler meg skrukkete hver gang en rockfan på nettet hevder å kjenne igjen lyden av Gibson på Stairway To Heaven. Derfor er gjerne ikke helt lineær lyd det en ren pop- og rockfan søker.Mja... Det kommer vel an på? Hvis produsenter, plateselskaper og artister mener at hvis plata låter bedre/tøffere/whatever hvis man bare booster litt her og skyver litt der, så er det nok sånn det blir. (?)erfarne teknikere vil alltid skru en lyd som er mest mulig tro mot instrumentets originallyd.
Ta bare "loudness war", som de fleste "erfarne teknikere" nok har vært involvert i på en eller annen måte: Når en plate er dynamisk komprimert så voldsomt at en piccolofløyte er like fremtredende i lydbildet som en basstromme, er kanskje ikke det helt troverdig eller slik instrumentene låter akustisk?
Ble du litt bekymret for at Dansken ikke hadde fått med seg at The Shy er 8x12. Har bestandig vært veldig enig i det dansken skriver. Selvfølgelig ikke alt, men det tror jeg bare er fint for hobbyen - skaper bare sunn temperaturAltså ville bare legge til at jeg forstår 8x12s argument om at en lineær karakteristikk vil gjengi kilden as is og at evt avvik i ørene allerede er (u)kjent for eierne av ørene og vil fremstå som korrekte i forhold alt annet. Det jeg prøver å sette spørsmålstegn ved, om enn klumsete, er om man må akseptere lydbildet som evt presenteres på en innspilling?
Nå skal ikke jeg late som jeg har god innsikt i hva som foregår i et studio, men når det kommer til det å ratte inn forskjellige instrumenter er vel det i en stor grad en subjektiv prosess? Hvorfor skal ikke det være akseptert at også avspillingsprosessen kan være subjektiv og hva som er transparent for individet ikke nødvendigvis følger en vektet kurve presist?
Edit: Så ikke svaret til 8x12. Vi er sikkert ikke så uenige egentlig.
Til å være en jeg har trykket i hånden synes jeg det er interessant at du henvendte deg til meg inkognito i basstråden til SH. Visste faen ikke hvem "The Shy" var. Hvilket dekknavn du velger fra tid til annen blåser jeg i, kjenner deg som 8x12 her inne og Tor i virkeligheten. Dansken heter Torben og jeg André. Hyggelig å møtes og takk for sist.Ble du litt bekymret for at Dansken ikke hadde fått med seg at The Shy er 8x12.
He-he Takk i like måte, og vi treffes sikkert igjenTil å være en jeg har trykket i hånden synes jeg det er interessant at du henvendte deg til meg inkognito i basstråden til SH. Visste faen ikke hvem "The Shy" var. Hvilket dekknavn du velger fra tid til annen blåser jeg i, kjenner deg som 8x12 her inne og Tor i virkeligheten. Dansken heter Torben og jeg André. Hyggelig å møtes og takk for sist.Ble du litt bekymret for at Dansken ikke hadde fått med seg at The Shy er 8x12.
Jekk deg ned Jokke!Poenget mitt er at et anlegg som spiller av stemmer, lyder og akustisk musikk på en naturtro måte, er idealet; det er hifi som i highest fidelity. Å begynne å skru på dette kalibrerte anlegget for å gi lyden mer eller mindre av noe, fører til avvik fra hifi. Hifi har ikke med individuell smak å gjøre.
Veldig interessant. Helt motsatt av hva jeg har tenkt hittil. Men klarer du forklare grundigere hvorfor? Skjønte ikke grunnen 100 prosentJeg hevde at de aller fleste lyder som brukes til musikk har noen klare fellestrekk og fellesnevnere. Samme er det med mikrofoner og mikrofonplassering eller samples/bølgeformer laget fra bunnen av. Jeg vil anslå cirka 80%. Disse fellestrekkene mener jeg man i stor grad hører uavhenig av hørselstap/variasjoner. Fellestrekkene varierer nok også litt i grove trekk innenfor genrene.
Et stereoanlegg eller romakustikk (alle delene i kjeden har egne typiske utfordringer, akustikk, høyttalere, forsterkere, dacer, romkorreksjon, vinyl etc ) synes jeg ofte legger til signaturer som ikke har noe med disse fellestrekkene i musikken å gjøre og høres derfor i varierende grad "unaturlig" ut.
Av den grunn lytter jeg oftest ikke på musikk eller innspillinger jeg kjenner når jeg evaluerer kvaliteten eller kalibrerer et anlegg.
Jadajada...som jeg sa: Dette er teoretisk småprat. Mer interessant enn å snakke om gresset som gror, men ikke så mye mer betydningsfulltJekk deg ned Jokke!Poenget mitt er at et anlegg som spiller av stemmer, lyder og akustisk musikk på en naturtro måte, er idealet; det er hifi som i highest fidelity. Å begynne å skru på dette kalibrerte anlegget for å gi lyden mer eller mindre av noe, fører til avvik fra hifi. Hifi har ikke med individuell smak å gjøre.
Hva er dette sludret om Hifi? Hifi i sin opprinnelige form begrenser ikke muligheten for individuell betoning av lydbildet, bare setter krav til et minimum av egenskaper i et lydgjengivende produkt. Det er ingen med en middels god klokkeradio som ikke med god samvittighet kan stemple produktet med HiFi.
Ser sånn ut.Er vi tilbake igjen til å krangle om definisjonen på hifi?
Naturligvis.Et transparent anlegg vil gjengi naturtro innspillinger på naturtro måte.