Tilbake til enkelheten (og musikken)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Masteringeniøren mikser for at lyden skal være best mulig tilpasset kundegruppen sin. Dersom det er massene som skal nås så siktes det inn et lydbilde som låter bra på Apple earpods.

Det sier egentlig seg selv at bilradio og øreplugg er massemarkedene som skal treffes. De 3 tullingene per 1 million innbyggere som er audiofile er helt uvesentlig for de aller fleste produsentene. Av denne grunn er ofte produksjon fra filmverdenen langt bedre lydmessig kvalitet på enn musikkverden, og det høres godt.
    Jeg tror du har litt rett i at knøttsmå øreplugger legger føringer for musikkproduksjon. Men bare "litt"...som i betydningen "over null, men uvisst hvor mye" ;-)

Poenget mitt er at musikk fortsatt mastres for beslutningstakere i plateselskaper, kringkastere og så videre. Og disse beslutningstakerne bruker lytteutstyr som er no nonsense, dvs. hifi. Så det er ikke gitt at all musikk mastres for øreplugger.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er uttalt av flere at det er slik. ...og de prioriterer i alle fall ikke audiofilt utstyr og optimale lytterom. ...men man kan selvsagt ikke generalisere.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Masteringeniøren mikser for at lyden skal være best mulig tilpasset kundegruppen sin. Dersom det er massene som skal nås så siktes det inn et lydbilde som låter bra på Apple earpods.

Det sier egentlig seg selv at bilradio og øreplugg er massemarkedene som skal treffes. De 3 tullingene per 1 million innbyggere som er audiofile er helt uvesentlig for de aller fleste produsentene. Av denne grunn er ofte produksjon fra filmverdenen langt bedre lydmessig kvalitet på enn musikkverden, og det høres godt.
    Og hvis man tilhører den kundegruppen kan man kanskje skylde på sin egen musikksmak? ;D
    Hifi er ikke for massene likevel og gudskjelov for det. Har hørt musikk i Slukoteket i tosifret antall timer og vi har ikke vært i nærheten av å lytte på noe man kan treffe på å høre på radio (med unntak av de som bekrefter regelen).

alviss

Banned
    Ble medlem
    30.05.2017
    Antall liker
    25

Og hvis man tilhører den kundegruppen kan man kanskje skylde på sin egen musikksmak? ;D
    Hifi er ikke for massene likevel og gudskjelov for det. Har hørt musikk i Slukoteket i tosifret antall timer og vi har ikke vært i nærheten av å lytte på noe man kan treffe på å høre på radio (med unntak av de som bekrefter regelen).
    Det er gode ved at satse på hi-fi er at myten om hi-fi entusiasten som sider med sine 10 testplader fordi anlægget ikke kan spille andet heldigvis ikke er rigtig/langtfra .
    Tværtimod vil Plade udvalget både hvad angår optagelser genre som lyder godt og rigtigt/naturtroet bliver kraftigt udvidet når man rammer rigtig hi-fi/ og derfor kan gengiver instrument lyd korrekt, Og de typiske hi-fiiiiii...... plader vil ikke mere være topen af lydkvalitet, men også disse plader vil lyde bedre på et anlæg som kan gengive naturtro't.

Anlægget har fjernet sig fra at være bedst til at gengive elektroniske lyde /lydsminke som tit har det formål at det skal kamuflerer at anlægget er knapt så godt til at gengive den rene instrument-lyd, for sådan er det typisk, elektronik/stereo-anlæg har typisk langt nemmere ved at gengive elektronisk skabte lyde end natutro lyd.
    Lydsminken sikre også produceren at pladen lyder nogenlunde ens og godt alle stede , i radioen,hos den almindelige forbruger med et middelmådigt lydanlæg, på ipod osv. Det her er ikke et opgør mod slet ikke at bruge elektroniske effekter til at skabe en bestemt stemning i optagelsen ,slet ikke.

Her kommer så en lille provokation, så er man advaret.
    Noget af det samme som plade-produceren gør , Det gør mange hi-fi entusiaster/producenter/Diy folk også , når deres løsninger/valg afviger/gå imod stereos grundprincipper, og derfor laver konstanter i lydbilledet for at kompenserer for andre svagheder i anlægget , eller for at tilfredsstille personlig smag.
    Det sidste tror jeg bare ikke på , alle foretrække naturtro lyd når de hører den. Det er det vi alle higer/stræber efter, at kunsterne pludselig står lyslevende i vores stue.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.174
    Sted
    Langesund

Det er gode ved at satse på hi-fi er at myten om hi-fi entusiasten som sider med sine 10 testplader fordi anlægget ikke kan spille andet heldigvis ikke er rigtig/langtfra .
    Tværtimod vil Plade udvalget både hvad angår optagelser genre som lyder godt og rigtigt/naturtroet bliver kraftigt udvidet når man rammer rigtig hi-fi/ og derfor kan gengiver instrument lyd korrekt, Og de typiske hi-fiiiiii...... plader vil ikke mere være topen af lydkvalitet, men også disse plader vil lyde bedre på et anlæg som kan gengive naturtro't.

Anlægget har fjernet sig fra at være bedst til at gengive elektroniske lyde /lydsminke som tit har det formål at det skal kamuflerer at anlægget er knapt så godt til at gengive den rene instrument-lyd, for sådan er det typisk, elektronik/stereo-anlæg har typisk langt nemmere ved at gengive elektronisk skabte lyde end natutro lyd.
    Lydsminken sikre også produceren at pladen lyder nogenlunde ens og godt alle stede , i radioen,hos den almindelige forbruger med et middelmådigt lydanlæg, på ipod osv. Det her er ikke et opgør mod slet ikke at bruge elektroniske effekter til at skabe en bestemt stemning i optagelsen ,slet ikke.

Noget af det samme som plade-produceren gør , Det gør mange hi-fi entusiaster/producenter/Diy folk også , når deres løsninger/valg afviger/gå imod stereos grundprincipper, og derfor laver konstanter i lydbilledet for at kompenserer for andre svagheder i anlægget , eller for at tilfredsstille personlig smag.
    Det sidste tror jeg bare ikke på , alle foretrække naturtro lyd når de hører den. Det er det vi alle higer/stræber efter, at kunsterne pludselig står lyslevende i vores stue.

Jeg har fått til meget naturtro lyd med bruk av åpen baffel i området 60-500 Hz. 100% forvengning har noen nevt. Mener faktisk det spiller bedre enn det jeg hørte av kodo høyttalerne til Gryphon.

Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    MUSIKKTIPS

Olav, jeg har en mistanke om at du synes denne er ok: Nick Hakim

Det er et eksempel på en plate som løftes frem av Qobuz som jeg synes får frem forskjellen mellom redaksjon og fokus hos Qobuz i forhold til Tidal. Tidal henvender seg tilsynelatende mest til unge i USA (synes det er litt rart at selv om afroamerikanere utgjør 10-15 prosent av USAs befolkning, så virker det som om deres fotavtrykk i musikken er mye større; bare en tanke), med fokus på rap og sånt som jeg ikke orker å høre på. Qobuz er mer "europeisk", hvis du forstår poenget mitt.

Si meg hva du synes om Hakims "Green Twins".

:)

Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    MUSIKKTIPS

Det er et eksempel på en plate som løftes frem av Qobuz som jeg synes får frem forskjellen mellom redaksjon og fokus hos Qobuz i forhold til Tidal. Tidal henvender seg tilsynelatende mest til unge i USA (synes det er litt rart at selv om afroamerikanere utgjør 10-15 prosent av USAs befolkning, så virker det som om deres fotavtrykk i musikken er mye større; bare en tanke), med fokus på rap og sånt som jeg ikke orker å høre på. Qobuz er mer "europeisk", hvis du forstår poenget mitt.

Takk for tips, SH! Skal sjekkes ut. Jeg elsker jo både afroamerikansk hiphop og uber-hvit borgerlig europeisk musikk-kultur. Men ja, enig i at Tidal er best på det første. Men det blir om noen timer, nå er det prøve med orkesteret til konsert på festspillene i morgen!

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    MUSIKKTIPS

Takk for tips, SH! Skal sjekkes ut. Jeg elsker jo både afroamerikansk hiphop og uber-hvit borgerlig europeisk musikk-kultur. Men ja, enig i at Tidal er best på det første. Men det blir om noen timer, nå er det prøve med orkesteret til konsert på festspillene i morgen!
    Kanskje Tidal også styres redaksjonelt av Jay Z? Som promoterer sin smak og sine "venner". Stort feilgrep (gir sneverhet og ikke mangfold) i så fall.

Jeg kan i og for seg høre på alt, men som interessert i kultur og vaner tror jeg det finnes klare skiller i smak avhengig av faktorer som det ikke lenger er lov å snakke om; som om vi alle levde i den samme "globale landsbyen".

Diskusjonen hører kanskje hjemme utenfor HFS...eller gjør den egentlig det?

Smak er interessant selv om det ikke alltid er politisk korrekt å diskutere den (men sånt bryr ikke profesjonelle markedsførere seg om, bare ta en titt på kriteriene for målstyrt reklame og salg).

Lykke til med koret!

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som tidligere "plateproducer" som foretrakk rør i mikrofonstripene så foretrekker jeg også rør i avspillingskjeden. Rør brukte jeg ikke fordi det farget lyden på en bestemt måte, jeg brukte det fordi det rett og slett låt best. Elton Johns studio i Liverpool uttalte at mine gitaropptak var de reneste råopptakene de hadde mottatt noensinne, og de var utelukkende tatt opp med ART rørmikrofonstripe/kompressor. Andre tilnærminger funker like godt, det er nok litt snakk om smak og behag. Det er også de som sitter bak miksepulten fullstendig klar over.

Men det er ikke det jeg har på hjertet nå. Kommentaren om at det er en myte at hififreaks sitter og lytter på et titalls plater synes jeg er litt interessant. Jeg tror at det har en sammenheng med at hifi som hobby er et mer marginalisert fenomen i dag gjør at dagens hififreaks som oftest også er musikkelskere av rang. Derfor er det uvanlig å finne folk med flotte anlegg og bittesmå musikksamlinger i dag. De finnes, jeg kjenner til et eksemplar av arten, men de er egentlig ikke merkbare lenger. Men for 30 år siden var det ikke uvanlig å finne folk med større anlegg enn samling, for å si det på den måten. Da traff jeg rett som det folk som hadde under hundre plater men et anlegg i high end-klassen. :)

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    For ikke å snakke om streamingen, Baluba, som gjør at man har mer tilgang til musikk enn noen gang før.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For ikke å snakke om streamingen, Baluba, som gjør at man har mer tilgang til musikk enn noen gang før.
    For de som er unge er det faktisk en god unnskyldning for å ikke ha en fysisk samling. Selv er jeg gamlis, så jeg digger fysiske samlinger.
    Og strømming til å fylle ut alle hullene, de er det selvsagt mange av. :)

alviss

Banned
    Ble medlem
    30.05.2017
    Antall liker
    25

Jeg har fått til meget naturtro lyd med bruk av åpen baffel i området 60-500 Hz. 100% forvengning har noen nevt. Mener faktisk det spiller bedre enn det jeg hørte av kodo høyttalerne til Gryphon.
    Hifi er meget komplekst og noget kan meget nemt opveje noget andet, og ingen kender eksakt referencen, vurderingen af lyden bliver derfor tit præget af subjektive indtryk præferencer , hvilket naturligvis ikke er optimalt , de fleste har langt nemmere ved at vurdere billedgengivelse og accepterer sjældent grove fejl her.
    Desværre er det ikke så nemt ved audio, men der er dog en hel del "objektive" vurderinger som kan foretages bl.a. inden for perspektiv og "klang" og flere andre ting.
    Ikke mindst kan man med sikkerhed sige at visse konstruktion-principper vil tilfører fejl, tilfører konstanter til lydbillet, så her starter vejen mod hi-fi naturligvis.

jeg er ikke tvivl om at du har et godt anlæg, på trods af open baffel , men jeg tror ikke på at det er på grund af open baffel, der som sagt modarbejde hvordan stereo virker og vil skabe en konstant i lydbilledet som ikke var der oprindeligt.

Du kan have så meget dæmpning bag din open-baffel så du reelt har lavet et lukket kabinet, og så er alt jo i den skønneste orden for det er netop det som det drejer sig om.

Men det er bare ikke det som er det normale, og ikke det som jeg sigter til i mit indlæg , jeg kan bl.a. nævne Siegfried Linkwitz som har udtalt på sin hjemmeside at han laver dipoler fordi han ikke mener at lukkede kabinetter kan forsvinde i lydbilledet og ikke kan skabe et stort perspektiv , han tager gevaldigt fejl , han har tilsyneladende aldrig været i nærheden at optimal elektronik som faktisk kan levere den nødvendige varer til højtaleren, hans kunder har sikkert heller ikke været det.
    Og derfor vælger han at laver højtalere som laver deres eget perspektiv, kort sagt han kompenserer for noget andet som er mangelfuldt, men ikke nok med det han skaber som sagt en konstant som er i direkte modsætning med hvad hi-fi grundlæggende drejer sig om, nemlig forskelle , "for hver plade skift et helt nyt! anlæg!, et anlæg som faktisk gengive det som er på pladen". som kan være et kæmpe perspektiv et meget lille perspektiv, slap bas fast bas, spids diskant silkeblød diskant, lækker lyd knap så lækker lyd osv..... simpelthen et direkte kig ind i studioet eller bedst et direkte kig på den live-begivenhed som er optaget. resultatet af dette er et udtryk for præcision, og er klangen også på plads, så har man hi-fi.

Om Linkwitz vælger dipoler fordi han ikke ved hvordan stereo virker, det tror jeg næppe, jeg tror mere det er et forsøg på en tilpasning til markedet, hvor mange ikke har elektronik forstærkere Dac osv som kan leverer varen.

Gryphon Kodo er efter min mening konstrueret fuldstændigt korrekt, når en mere moderat højtaler skal skaleres op til at kunne leverer ekstremme lydtryk i store rum , og samtidig være i harmoni med hvordan stereo grundlæggende virker, og det vil være nemt at tilfører den nødvendige akustik tuning, faktisk er jeg ret sikker på at de også spiller glimrende uden decideret akustik tuning.

Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Og så kommer Apple med den ultimate rundstråler.

https://www.tek.no/artikler/dette-er-apples-smart-hoyttaler/395174

Og det til 3500 kroner.

Kanskje du burde avbestille, Olav?
    Til prisen virker det helt utrolig!

(men tror nok ikke det helt kan erstatte fullskala stereo, da)
    Ja, fra spøk til alvor virker det som om Apple subsidierer en del av kostnadene ved R&D, kanskje i påvente av enorme volum sammenliknet med hifi-salget for øvrig.

Spennende at verdens største selskap går inn på DSP-området på denne måten. Sikkert en bra ting for lydinteresserte selv på kortere sikt.

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
    Ja, denne jævla selvgranskende sykkelhjelmgenerasjonen... Gir meg der tror jeg. Mitt menneskeforakt blir for tydelig. Bare si at de menneskene jeg har minst tillit til er høflige, pk personer. Fortsett med denne tårevåte dialogen gutter, beklager støy.
    Kunne ikke sagt dette bedre selv :)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    HomeHub kommer ikke før i Desember og Norge er langt bak i leksa.
    Men det blir nok en 10.5'' iPad Pro 512 på meg.

PS:
    Som et innslag i Mastering prosessen så kjøpte jeg Mari Boine sitt siste pop-album på CD.
    Hennes lydpreferanser er ikke mine preferanser ihvertfall - plata er altfor basstung.
    Skulle mene at det er CD'en som ligger på Tidal. Lyder nokså likt, klangmessig vel og merke.
    Regner med at jeg ville likt vinylversjonen bedre.

Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Men det er bare ikke det som er det normale, og ikke det som jeg sigter til i mit indlæg , jeg kan bl.a. nævne Siegfried Linkwitz som har udtalt på sin hjemmeside at han laver dipoler fordi han ikke mener at lukkede kabinetter kan forsvinde i lydbilledet og ikke kan skabe et stort perspektiv , han tager gevaldigt fejl , han har tilsyneladende aldrig været i nærheden at optimal elektronik som faktisk kan levere den nødvendige varer til højtaleren, hans kunder har sikkert heller ikke været det.
    Og derfor vælger han at laver højtalere som laver deres eget perspektiv, kort sagt han kompenserer for noget andet som er mangelfuldt, men ikke nok med det han skaber som sagt en konstant som er i direkte modsætning med hvad hi-fi grundlæggende drejer sig om, nemlig forskelle , "for hver plade skift et helt nyt! anlæg!, et anlæg som faktisk gengive det som er på pladen". som kan være et kæmpe perspektiv et meget lille perspektiv, slap bas fast bas, spids diskant silkeblød diskant, lækker lyd knap så lækker lyd osv..... simpelthen et direkte kig ind i studioet eller bedst et direkte kig på den live-begivenhed som er optaget. resultatet af dette er et udtryk for præcision, og er klangen også på plads, så har man hi-fi.

Gryphon Kodo er efter min mening konstrueret fuldstændigt korrekt, når en mere moderat højtaler skal skaleres op til at kunne leverer ekstremme lydtryk i store rum , og samtidig være i harmoni med hvordan stereo grundlæggende virker, og det vil være nemt at tilfører den nødvendige akustik tuning, faktisk er jeg ret sikker på at de også spiller glimrende uden decideret akustik tuning.
    Det dansken skriver her, er mer interessant enn inntrykket man får ved første øyekast.

Jeg kommer i hu ett anlegg som spilte slik. Det var ikke et tradisjonelt "hifi-anlegg" men et par aktive koaksialhøyttalere* i et velkonstruert studio. Man kunne sette på den ene låta etter den andre, og anlegget endret karakter etter det som var på lydfilen. Klarere og kjappere enn jeg har hørt før. Hvis anleggets evne til å endre karakter med låtmaterialet - i stedet for å presentere noe konstant - er et kriterium for hifi, så er dette det beste hifi-anlegget jeg har hørt.

Imidlertid er jeg usikker på om så mange ville likt det nevne anlegget. Og det reiser mange interessante spørsmål...

For øvrig stiller jeg spørsmål ved danskens foreslåtte Gryphon-anlegg til over 3 millioner kroner når man kan få det nevnte Geithain-anlegget som ferdigpakke (førsteklasses DAC og forsterkere på 2kW pr. høyttaler) til rundt 250k.

RL 801K

A

ANM

Gjest
    For øvrig stiller jeg spørsmål ved danskens foreslåtte Gryphon-anlegg til over 3 millioner kroner....
    Det er ganske åpenbart. Gryphon implementer litt av filosofien til den store avdøde.

Forøvrig fatter jeg ikke hvorfor målet skulle være å sette en lupe på alle feil og mangler et opptak måtte ha, om det er det dere antyder er optimalt? De fleste middels kapable oppsett vil uansett være avhengig av kilden for dens endelige signatur. Synes ofte dere som fokuserer på at anlegg skal være transparente overser en viktig detalj, nemlig frekvensresponsen til det individuelle øret. Selv om man har kommet frem til en vekting, igjen statistisk vitenskap, har jeg vanskelig for å tro at dine og studioratterens ører er identiske. Man mottar individuelle kalibreringsfiler for målemikrofoner, kanskje man burde målt ørene også?

Selv om måling og ratting av anlegget nok ikke er helt dumt, lurer jeg mer og mer på om ikke dette overdrives i noen kretser. Jeg tror nemlig at mange lett glemmer at øra er fasiten og uansett hvor flott kurvene ser ut er det ikke de som skal ha siste ordet. Skal ikke være nødvendig å måtte vende seg til et lydbilde som virker feil, men på papiret ser korrekt ut.

Synes det ofte blir mye pjatt og spekulasjoner som egentlig ikke sier noe som helst og igjen må jeg uttrykke min beundring til Trompetisten. Har aldri møtt ham, men får inntrykk av at han faktisk stoler på øra, noe mange av dere åpenbart ikke gjør.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.174
    Sted
    Langesund
    Et transparent og frekvens / faselineært anlegg vil være en bra ting. Har vi en dip på hørselsresponsen, så vil jo ikke den bare ha en betydning når en høre på et anlegg. samme "gale"responsen er den som samler alt av lyder rundt oss, på konsert, og bruker det som en referanse - den er med oss hele tiden

A

ANM

Gjest
    Et transparent og frekvens / faselineært anlegg vil være en bra ting. Har vi en dip på hørselsresponsen, så vil jo ikke den bare ha en betydning når en høre på et anlegg. samme "gale"responsen er den som samler alt av lyder rundt oss, på konsert, og bruker det som en referanse - den er med oss hele tiden
    Er ikke enig med deg. At du personlig liker en viss respons i anlegget og du med tiden har vendt deg til at den skal være flat gjør ikke det den mer riktig all den tid det sitter to ukalibrerte enheter på hver side, plateratteren og lytteren. Det er også slik at vi reagerer negativt på forskjellige lyder. Noe får frysninger av stål mot porselen andre negler på tavle andre igjen reagerer ikke negativt på slike lyder i det heletatt.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    For øvrig stiller jeg spørsmål ved danskens foreslåtte Gryphon-anlegg til over 3 millioner kroner....
    Det er ganske åpenbart. Gryphon implementer litt av filosofien til den store avdøde.

Forøvrig fatter jeg ikke hvorfor målet skulle være å sette en lupe på alle feil og mangler et opptak måtte ha, om det er det dere antyder er optimalt? De fleste middels kapable oppsett vil uansett være avhengig av kilden for dens endelige signatur. Synes ofte dere som fokuserer på at anlegg skal være transparente overser en viktig detalj, nemlig frekvensresponsen til det individuelle øret. Selv om man har kommet frem til en vekting, igjen statistisk vitenskap, har jeg vanskelig for å tro at dine og studioratterens ører er identiske. Man mottar individuelle kalibreringsfiler for målemikrofoner, kanskje man burde målt ørene også?

Selv om måling og ratting av anlegget nok ikke er helt dumt, lurer jeg mer og mer på om ikke dette overdrives i noen kretser. Jeg tror nemlig at mange lett glemmer at øra er fasiten og uansett hvor flott kurvene ser ut er det ikke de som skal ha siste ordet. Skal ikke være nødvendig å måtte vende seg til et lydbilde som virker feil, men på papiret ser korrekt ut.

Synes det ofte blir mye pjatt og spekulasjoner som egentlig ikke sier noe som helst og igjen må jeg uttrykke min beundring til Trompetisten. Har aldri møtt ham, men får inntrykk av at han faktisk stoler på øra, noe mange av dere åpenbart ikke gjør.
    Jeg skrev i innlegget mitt at jeg ikke var sikker på om et transparent anlegg faller i smak hos alle. Poenget mitt var å få frem et mulig oversett (hoved)poeng i danskens innlegg.

Med transparens blir man i stand til å skille mellom "pene damer" og "stygge damer" (de få jentene spm leser dette, får putte inn "mannfolk i stedet). Noen vil da kanskje si at man setter enda større pris på de få pene damene i nabolaget, mens andre foretrekker å se verden gjennom en annen linse. Noen synes kanskje det er greit å kunne "høre" opptakssituasjonen (studio, rom, lokale, opptakskjede for øvrig), mens andre lener seg bare tilbake og hører på musikken.

Folk er forskjellige. Noen liker kulør, andre transparens.

Men jeg har forståelse for at en lydingeniør velger å gå i den transparente retningen på jobb. At folk velger en helt annen vei i sin fritid, er som ventet.

Før man avskriver et særdeles transparent anlegg, bør man imidlertid ha lyttet til et. Da er jeg fortsatt sikker på at en del vil foretrekke (den tilvente?) kulør fremfor transparensen, men for noen vil transparens kanskje være en vekker?

PS: Denne kommentaren er ikke skrevet primært til ANM, som har et relativt transparent anlegg; svært transparent i forhold til en del annet.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan går det med Olav2 for tiden da? Noen nye nevroser? :D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Man mottar individuelle kalibreringsfiler for målemikrofoner, kanskje man burde målt ørene også?
    Veldig godt poeng. Teknologien finnes vel allerede? Antar at når man får høreapparat, blir det innstilt med en EQ som retter opp følsomheten gjennom frekvensspekteret. Dette burde jo kunne vektlegges i targetkurver for stereoanlegg også.

Men jeg mistenker at mange vil at "anlegget skal spiller korrekt" heller enn å "høre korrekt lyd". Selv ble jeg faktisk lettet en gang, da jeg fant ut at den "skjeve" diskanten jeg hørte kom av ørene mine og ikke anlegget mitt/duppedittene mine. Gærne, er vi. (Jeg.)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke enig med deg. At du personlig liker en viss respons i anlegget og du med tiden har vendt deg til at den skal være flat gjør ikke det den mer riktig all den tid det sitter to ukalibrerte enheter på hver side, plateratteren og lytteren.
    Det vil jo kanskje gjøre at lyden du hører fra anlegget med samme "dip" som du hører alt annet, høres mer realistisk ut for deg. Det er jo også et poeng.

A

ANM

Gjest
    Før man avskriver et særdeles transparent anlegg, bør man imidlertid ha lyttet til et. Da er jeg fortsatt sikker på at en del vil foretrekke (den tilvente?) kulør fremfor transparensen, men for noen vil transparens kanskje være en vekker?

PS: Denne kommentaren er ikke skrevet primært til ANM, som har et relativt transparent anlegg; svært transparent i forhold til en del annet.
    Men jeg er ikke med på premissene for hva som kan kalles transparent.

Om den objektive frekvens og faserespons for den fysiske lydkilden under opptak skal gjengis as is er ikke jeg overbevist om at et lineært, vrengfritt anlegg alltid gir dette, det vil avhenge av faktorer utenfor din kontroll. Det er logisk og intuitivt å mene det, men jeg er som sagt ikke helt overbevist. Du har tross alt en mengde skjeve prosesser den skal gjennom som du umulig kan ha full oversikt over, før den blir pakket inn og servert deg.

Hva legger du forresten i kulør da? Resonanser, betoning, faseskyv?

Vi mennesker har tydeligvis både en tilgivende og samtidig kritisk hørsel, så denne sterke kurvefetisjsismen er for spesielt interesserte og ikke nødvendigvis svaret på alt. Det er såpass nytt for de fleste audiofile også at 90% av oss ikke helt vet hvordan vi håndterer denne informasjonen.

Jeg er enig med dansken på et punkt, det er at vi alle kjenner igjen riktig lyd når vi hører den.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Er ikke enig med deg. At du personlig liker en viss respons i anlegget og du med tiden har vendt deg til at den skal være flat gjør ikke det den mer riktig all den tid det sitter to ukalibrerte enheter på hver side, plateratteren og lytteren.
    Det vil jo kanskje gjøre at lyden du hører fra anlegget med samme "dip" som du hører alt annet, høres mer realistisk ut for deg. Det er jo også et poeng.
    Men denne "teorien" forklarer ikke hvorfor profesjonelle lydfolk jobber med en helt flat* kurve; det er usannsynlig at profesjonelle er født med "flate" ører, mens amatører og hobbyister er født med "berg-og-dalbane-ører".

Jeg har større tro på teorien om at vi venner oss til så mangt, og så finner vi på en teori for at det tilvente er helt korrekt i ens eget tilfelle. Da er vi inne på psykologiens domene og ikke i legevitenskapen.

*Når profesjonelle tilpasser kurven, ser vi gjerne at de lar diskanten, f.eks. fra 10khz til 20khz, avta med 2 til 5 dB.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men denne "teorien" forklarer ikke hvorfor profesjonelle lydfolk jobber med en helt flat* kurve; det er usannsynlig at profesjonelle er født med "flate" ører, mens amatører og hobbyister er født med "berg-og-dalbane-ører".
    Det er selvsagt fordi de lager produkter for en generell kundemasse, og ikke for sine egne ører.

Det var vel ingen som foreslo at musikk skulle produseres slik, og hvis det skulle være mulig, måtte ALLE, både produsenter og konsumenter uten unntak benyttet sin egen targetkurve og korrekskon iht. denne ved lytting.

...Og forresten: Hva mener du med at "de jobber med en helt flat kurve"? En produsent/mikser/master-tekniker skrur lyden og nivået på de forskjellige sporene til det nivået han synes blir bra. Den flate (target)kurven brukes av de som følger hans smak slavisk.

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest

Jeg har større tro på teorien om at vi venner oss til så mangt, og så finner vi på en teori for at det tilvente er helt korrekt i ens eget tilfelle. Da er vi inne på psykologiens domene og ikke i legevitenskapen.

*Når profesjonelle tilpasser kurven, ser vi gjerne at de lar diskanten, f.eks. fra 10khz til 20khz, avta med 2 til 5 dB.
    Like lite som jeg alltid er imponert over hva de profesjonelle generelt evner er jeg alltid imponert over hva profesjonelle lydfolk får til. Hvilke lydfolk mener du forresten, de som ratter opptakene eller akustikkere?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0

Men jeg er ikke med på premissene for hva som kan kalles transparent.

Om den objektive frekvens og faserespons for den fysiske lydkilden under opptak skal gjengis as is er ikke jeg overbevist om at et lineært, vrengfritt anlegg alltid gir dette, det vil avhenge av faktorer utenfor din kontroll. Det er logisk og intuitivt å mene det, men jeg er som sagt ikke helt overbevist. Du har tross alt en mengde skjeve prosesser den skal gjennom som du umulig kan ha full oversikt over, før den blir pakket inn og servert deg.

Hva legger du forresten i kulør da? Resonanser, betoning, faseskyv?

Vi mennesker har tydeligvis både en tilgivende og samtidig kritisk hørsel, så denne sterke kurvefetisjsismen er for spesielt interesserte og ikke nødvendigvis svaret på alt. Det er såpass nytt for de fleste audiofile også at 90% av oss ikke helt vet hvordan vi håndterer denne informasjonen.

Jeg er enig med dansken på et punkt, det er at vi alle kjenner igjen riktig lyd når vi hører den.
    Ta deg en tur til Kråkerøy så får du oppleve det jeg omtaler som transparent og som et anlegg hvis kulør endres fundamentalt etter som du spiller av forskjellige lydfiler.

I direktelyden er 8351a mye av det samme. RL801k er bare mye større og mer potent.

Jeg er sånn sett ikke enig i at vi kjenner igjen riktig lyd når vi hører den. Påstanden gjelder nok ved tale og akustiske opptak, men i studiesituasjonen med en hel del effekter som er lagt til og trukket fra opptaket? (Jeg tror dansken er enig i dette forbeholdet om referansen for "riktig" lyd).

Hvordan skal eksempelvis frøken Houston høres ut på innspillingen fra 1984?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er sånn sett ikke enig i at vi kjenner igjen riktig lyd når vi hører den. Påstanden gjelder nok ved tale og akustiske opptak, men i studiesituasjonen med en hel del effekter som er lagt til og trukket fra opptaket? (Jeg tror dansken er enig i dette forbeholdet om referansen for "riktig" lyd).
    Definér "riktig"!

Du kan selvsagt ikke høre om frekvensresponsen i lytteposisjon er flat i forhold til det som er lagret på plate, om impulseresponsen er kort, etc. Det du kan høre er om musikken høres engasjerende, levende og realistisk ut. ...som musikk. For noen av oss er det det som er riktig.

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Ta deg en tur til Kråkerøy så får du oppleve det jeg omtaler som transparent og som et anlegg hvis kulør endres etter som du spiller av forskjellige lydfiler.

I direktelyden er 8351a mye av det samme. RL801k er bare mye større og mer potent.

Hvordan skal eksempelvis frøken Houston høres ut på opptaket fra 1984?

Flott om det å skulle dissekere lyden for å kartlegge kvaliteten på opptaket er målet, men hva skal jeg det for? Kan man reklamere på en plate om du synes studioet har gjort en elendig jobb? Hvorfor i helvete skal jeg gå lydteknikkeren i sømmene, tjener ikke et rødt øre på å utsette meg for slik frustrasjon.

Noen hevder livelyd er en referansen, men det er som jeg nevnte tidligere ikke alle livelyder som behager meg heller og det er mitt mål - Et lydbildet som behager MEG! Kan hende at jeg da ender på et gjennomsnittlig anlegg for å få mest mulig glede ut av musikken jeg liker og eier. De beste opptakene låter da ikke best, men samtidig låter ikke de dårlige fult så dårlig.

Vedder på at du ikke har opplevd samme feststemning som her med Houston på de andre besøkene...;)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Ta deg en tur til Kråkerøy så får du oppleve det jeg omtaler som transparent og som et anlegg hvis kulør endres etter som du spiller av forskjellige lydfiler.

Flott om det å skulle dissekere lyden for å kartlegge kvaliteten på opptaket er målet, men hva skal jeg det for? Kan man reklamere på en plate om du synes studioet har gjort en elendig jobb? Hvorfor i helvete skal jeg gå lydteknikkeren i sømmene, tjener ikke et rødt øre på å utsette meg for slik frustrasjon.

Noen hevder livelyd er en referansen, men det er som jeg nevnte tidligere ikke alle livelyder som behager meg heller og det er mitt mål - Et lydbildet som behager MEG! Kan hende at jeg da ender på et gjennomsnittlig anlegg for å få mest mulig glede ut av musikken jeg liker og eier. De beste opptakene låter da ikke best, men samtidig låter ikke de dårlige fult så dårlig.

Vedder på at du ikke har opplevd samme feststemning som her med Houston på de andre besøkene...;)
    Hehe...frøken Houston (og herr Springsteen) hørtes ganske ille ut på ditt anlegg. Men det skriver jeg på kontoen for at du har et anlegg som sikkert kunne vært brukt som mastringsverktøy også; du har et transparent oppsett. Du gir jo inntrykk av at du har skjeve ører, er en enkel potet fra bøgda osv., men du befinner deg veldig nært det jeg tror må beskrives som et "korrekt" lydbilde.

Dette er ikke noe forsøk på å dele ut hedersbetegnelse; ønsker bare å beskrive det jeg husker og å få frem at forskjellene mellom gode anlegg ikke er enormt store.

A

ANM

Gjest
    Hehe...frøken Houston (og herr Springsteen) hørtes ganske ille ut på ditt anlegg. Men det skriver jeg på kontoen for at du har et anlegg som sikkert kunne vært brukt som mastringsverktøy også; du har et transparent oppsett. Du gir jo inntrykk av at du har skjeve ører, er en enkel potet fra bøgda osv., men du befinner deg veldig nært det jeg tror må beskrives som et "korrekt" lydbilde.

Dette er ikke noe forsøk på å dele ut hedersbetegnelse; ønsker bare å beskrive det jeg husker og å få frem at forskjellene mellom gode anlegg ikke er enormt store.
    Du misforstår min venn. Faktisk vet jeg at ørene mine ikke er skjeve og at lyden fra anlegget mitt er totalt sett bedre enn noen av de hjemmeanleggene jeg har hørt. Det er ikke fordi anlegget mitt er så forbasket bra eller at jeg har noe som helst talent, men at jeg har brukt tid på å plassere det etter hva jeg opplever som best for meg. Det er fortsatt mange ting jeg kunne ønske var bedre, men liker å høre musikk innimellom også. At andre muligens ville opplevd mitt anlegg som mangelfullt driter jeg faktisk i.

Når jeg drar på hjembesøk er det for det sosiale eller/samt at anlegget muligens har utstyr eller tiltak som jeg er nysgjerrig på. Feks 8x12 hadde membran, fullfrekvens og romtiltak, LMC hadde båndspiller og jeg var nysgjerrig på horn i hjemmemiljø.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0

Tenkte jeg måtte kommentere dette om å dissekere lyden også; for er det ikke nettopp det du gjør når du filtrerer bort så mye (nyere?) musikk og leter deg frem til f.eks. gode vinylutgivelser og -eksemplarer? Kanskje vi bare har litt ulike måter å "dissekere" på?

Jeg har slått meg til ro med at en del musikk ikke høres bra ut fordi lyden (som ikke er det samme som musikken) ikke er lagd etter min smak; dvs. at det er gjort bevisste og ubevisste valg i produksjonen som jeg ikke liker. Og den roen tror jeg vil få betydning for eventuelt senere valg av høyttalere. Det jeg i grunnen venter på, er en nyere 8351a (fordi høyttaleren har en ekstremt vennlig spredningskarakteristikk fra 0,5 meter og opp til ca. 2 meters avtand) med et større membranareal (som kan øke lytteavstanden til 3-4 meter). Kanskje venter jeg forgjeves. Det kan ta år. I mellomtiden testes ulike subwoofere.

A

ANM

Gjest
    Tenkte jeg måtte kommentere dette om å dissekere lyden også; for er det ikke nettopp det du gjør når du filtrerer bort så mye (nyere?) musikk og leter deg frem til f.eks. gode vinylutgivelser og -eksemplarer? Kanskje vi bare har litt ulike måter å "dissekere" på?
    Språkbarriere?

For å kunne dissekere lyden må anlegget være detaljert - for å være detaljert, transparent - for å være transparent, frekvens og faselineært. Mitt anlegg er ikke så detaljert sa du og jeg vet at det ikke er helt lineært, ergo er det ikke transparent og jeg har ingen mulighet til å dissekere.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi stiller alle forskjellige krav til anlegget vårt. Jeg krever at i tillegg til så optimal lyd som mulig med gode innspillinger skal det også være engasjerende å høre på tildels dårlige innspillinger, og at høyttalerne ikke skal være så direktive at musikk ikke kan nytes av flere på en gang. Det har jeg endelig oppnådd, men det har vært en long and winding road.

Brei sweetspot for meg og mine gjester, fottramping uansett kildemateriale, og den nødvendige linearitet til å gjengi klassisk musikk riktig.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Språkbarriere?

For å kunne dissekere lyden må anlegget være detaljert - for å være detaljert, transparent - for å være transparent, frekvens og faselineært. Mitt anlegg er ikke så detaljert sa du og jeg vet at det ikke er helt lineært, ergo er det ikke transparent og jeg har ingen mulighet til å dissekere.
    :confused:

Ikke trekk det lengre enn det er grunn til. For anlegget ditt er høyst "detaljert" (i mine ører og i min dårlige hukommelse) uten at det er verdens mest "detaljerte" anlegg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn