Masteringeniøren mikser for at lyden skal være best mulig tilpasset kundegruppen sin. Dersom det er massene som skal nås så siktes det inn et lydbilde som låter bra på Apple earpods.
Det sier egentlig seg selv at bilradio og øreplugg er massemarkedene som skal treffes. De 3 tullingene per 1 million innbyggere som er audiofile er helt uvesentlig for de aller fleste produsentene. Av denne grunn er ofte produksjon fra filmverdenen langt bedre lydmessig kvalitet på enn musikkverden, og det høres godt.
Og hvis man tilhører den kundegruppen kan man kanskje skylde på sin egen musikksmak? ;D
Hifi er ikke for massene likevel og gudskjelov for det. Har hørt musikk i Slukoteket i tosifret antall timer og vi har ikke vært i nærheten av å lytte på noe man kan treffe på å høre på radio (med unntak av de som bekrefter regelen).
Det er gode ved at satse på hi-fi er at myten om hi-fi entusiasten som sider med sine 10 testplader fordi anlægget ikke kan spille andet heldigvis ikke er rigtig/langtfra .
Tværtimod vil Plade udvalget både hvad angår optagelser genre som lyder godt og rigtigt/naturtroet bliver kraftigt udvidet når man rammer rigtig hi-fi/ og derfor kan gengiver instrument lyd korrekt, Og de typiske hi-fiiiiii...... plader vil ikke mere være topen af lydkvalitet, men også disse plader vil lyde bedre på et anlæg som kan gengive naturtro't.
Anlægget har fjernet sig fra at være bedst til at gengive elektroniske lyde /lydsminke som tit har det formål at det skal kamuflerer at anlægget er knapt så godt til at gengive den rene instrument-lyd, for sådan er det typisk, elektronik/stereo-anlæg har typisk langt nemmere ved at gengive elektronisk skabte lyde end natutro lyd.
Lydsminken sikre også produceren at pladen lyder nogenlunde ens og godt alle stede , i radioen,hos den almindelige forbruger med et middelmådigt lydanlæg, på ipod osv. Det her er ikke et opgør mod slet ikke at bruge elektroniske effekter til at skabe en bestemt stemning i optagelsen ,slet ikke.
Her kommer så en lille provokation, så er man advaret.
Noget af det samme som plade-produceren gør , Det gør mange hi-fi entusiaster/producenter/Diy folk også , når deres løsninger/valg afviger/gå imod stereos grundprincipper, og derfor laver konstanter i lydbilledet for at kompenserer for andre svagheder i anlægget , eller for at tilfredsstille personlig smag.
Det sidste tror jeg bare ikke på , alle foretrække naturtro lyd når de hører den. Det er det vi alle higer/stræber efter, at kunsterne pludselig står lyslevende i vores stue.
Jeg har fått til meget naturtro lyd med bruk av åpen baffel i området 60-500 Hz. 100% forvengning har noen nevt. Mener faktisk det spiller bedre enn det jeg hørte av kodo høyttalerne til Gryphon.
Hifi er meget komplekst og noget kan meget nemt opveje noget andet, og ingen kender eksakt referencen, vurderingen af lyden bliver derfor tit præget af subjektive indtryk præferencer , hvilket naturligvis ikke er optimalt , de fleste har langt nemmere ved at vurdere billedgengivelse og accepterer sjældent grove fejl her.
Desværre er det ikke så nemt ved audio, men der er dog en hel del "objektive" vurderinger som kan foretages bl.a. inden for perspektiv og "klang" og flere andre ting.
Ikke mindst kan man med sikkerhed sige at visse konstruktion-principper vil tilfører fejl, tilfører konstanter til lydbillet, så her starter vejen mod hi-fi naturligvis.
jeg er ikke tvivl om at du har et godt anlæg, på trods af open baffel , men jeg tror ikke på at det er på grund af open baffel, der som sagt modarbejde hvordan stereo virker og vil skabe en konstant i lydbilledet som ikke var der oprindeligt.
Du kan have så meget dæmpning bag din open-baffel så du reelt har lavet et lukket kabinet, og så er alt jo i den skønneste orden for det er netop det som det drejer sig om.
Men det er bare ikke det som er det normale, og ikke det som jeg sigter til i mit indlæg , jeg kan bl.a. nævne Siegfried Linkwitz som har udtalt på sin hjemmeside at han laver dipoler fordi han ikke mener at lukkede kabinetter kan forsvinde i lydbilledet og ikke kan skabe et stort perspektiv , han tager gevaldigt fejl , han har tilsyneladende aldrig været i nærheden at optimal elektronik som faktisk kan levere den nødvendige varer til højtaleren, hans kunder har sikkert heller ikke været det.
Og derfor vælger han at laver højtalere som laver deres eget perspektiv, kort sagt han kompenserer for noget andet som er mangelfuldt, men ikke nok med det han skaber som sagt en konstant som er i direkte modsætning med hvad hi-fi grundlæggende drejer sig om, nemlig forskelle , "for hver plade skift et helt nyt! anlæg!, et anlæg som faktisk gengive det som er på pladen". som kan være et kæmpe perspektiv et meget lille perspektiv, slap bas fast bas, spids diskant silkeblød diskant, lækker lyd knap så lækker lyd osv..... simpelthen et direkte kig ind i studioet eller bedst et direkte kig på den live-begivenhed som er optaget. resultatet af dette er et udtryk for præcision, og er klangen også på plads, så har man hi-fi.
Om Linkwitz vælger dipoler fordi han ikke ved hvordan stereo virker, det tror jeg næppe, jeg tror mere det er et forsøg på en tilpasning til markedet, hvor mange ikke har elektronik forstærkere Dac osv som kan leverer varen.
Gryphon Kodo er efter min mening konstrueret fuldstændigt korrekt, når en mere moderat højtaler skal skaleres op til at kunne leverer ekstremme lydtryk i store rum , og samtidig være i harmoni med hvordan stereo grundlæggende virker, og det vil være nemt at tilfører den nødvendige akustik tuning, faktisk er jeg ret sikker på at de også spiller glimrende uden decideret akustik tuning.