Hardingfele
Æresmedlem
Vi løser ikke utfordringene med øks og hakke, dersom vi ønsker å komme gjennom dette med noe som ligner sivilisasjon intakt. Men jeg forstår ikke hva dette har med min teknologioptimisme å gjøre? Den er formidabel og referert til mange ganger i mine innlegg -- at det ikke har sunket inn hos deg er en annen sak.Det er hyggelig å se at du også har blitt teknologioptimist. Det er all grunn til å tolke signalene fra Kina som positive. Men - deres anslag om økning på CO2 utslipp fram mot 2030 står nok ikke i harmoni med hva andre økonomier har satt seg som ambisjon. I mellomtiden sliter India med å få kapital for å bygge sine fornybare energikilder - der alternativet er kull.
Det er forskjell på å være teknologioptimist og å være realist. Mange teknologioptimister innbiller seg at vi skal erstatte flytrafikk med hyperloop og at vi skal til Mars. Det er dumt. Mange innbiller seg også at vi skal ha "heiser" som trekker nyttelast opp i verdensrommet, i stedet for å måtte bruke rakettmotorer. Det er også dumt.
Videre er det dumt å tro at den utfordringen vi står overfor, med en verdensøkonomi som kjører på fossilt, kan legges om lynhurtig, selv med markedskreftenes hjelp. Det er et enormt løft som må til.
Jeg er ikke i tvil om at teknologi er en del av løsningen, men jeg velger å være ytterst skeptisk til teknofantasier, s.s. Thorium-Simsalabim, Hypeloop (sic), Fully Automated Luxury Communism (jepp, faktisk noe man innbiller seg vil inntreffe ved automatisering/robotovertakelse), osv.
Slik mange land kunne hoppe over fasttelefoni og satse på mobiltelefoner, velger nå mange land å styre sin videre utvikling til fornybart og fornybar transport, fremfor å ta hundreårsløpet gjennom fossilt som overutviklede land har vært gjennom. Dette av ren nødvendighet, som et ønske om å kunne puste ren luft. Og hva dette betyr for tradisjonell bilindustri og olje/gassproduserende land er røde tall så det synger etter, snarere enn man tror.