Fant akkurat denne tråden, men kom litt sent til festen ser jeg.
Men her står så utrolig mye som jeg kjenner meg igjen. Har selv gått veien ifra små bokser med mega watt klasse D forsterkere, til store Klipsch høyttalere og klasse A forsterker. Nå har jeg også fått hornsubber med over 100db følsomhet i tillegg, noe som ga en formidabel forbedring.
En ting jeg tar meg selv i flere ganger, er at desto mer dynamisk anlegget spiller, desto lavere spiller jeg! Tror det henger sammen med at man har en slags innebygd ''forventet'' forventning av hvor mye et dynamisk utslag, det være seg musikk eller film, skal høres og føles på kroppen.
Store høyttalere med høy følsomhet setter luften i rommet i bevegelse allerede ved lavt volum.
Se for deg noe så enkelt som en kassegitar. Ikke et instrument med nevneverdig dypbass, alikevel vil man ved en ''intimkonsert'' i et lite lokale, kjenne det fysisk på kroppen når artisten trør til.
Et anen ting jeg har lagt merke til de senere åra, er at færre og færre konstruktører tar høyde for baffle-step. Trenden har blitt at om man har en liten eller smal høyttaler, tunes den til å få brukbar bass samtidig som følsomheten i mellomtone og diskant ikke dempes for å ta høyde for baffle-step.
Resultatet blir en dyp og bred dip i området 100-300hz, DET aller viktigste området. Grunntone vil mange kalle det. Etter min mening så ''suger'' dette veldig mye livet ut av musikken.
Jeg føler dette har blitt så vanlig, at det er blitt regelen i stedet for unntaket for mange av produsentene. Mangler i dette området fører til at stemmer mister brystkasseklang, celloer høres mer ut som fiolin enn cello.
Har funnet ut at en veldig god test på nye høyttaler er å spille cellomusikk. Ikke nødvendigvis musikk som gir meg så mye, men jeg vet med meg selv at dersom det høres naturlig ut, så er veldig mye gjort riktig.
Tror det er derfor jeg har såpass sansen for Harbeth høyttalere, selv om de er av typen med altfor lav følsomhet
. Alan Shaw har alikevel noen grunnprinsipper som jeg er enig i.
En annen forholdsvis liten høyttaler jeg har sansen for er Audio Note AN-E (og selvfølgelig Snell).
Denne går rundt denne problematikken ved at den er designet for hjørneplassering,
dvs at den får såpass mye boundary gain at det til nesten full grad oppveier behovet for baffle-step kompansering.
Innser nå at jeg har snakket litt rundt grøten, men føler at disse tingene henger litt sammen.
Cbarth