Over til noe litt annet: jeg blir litt oppgitt over at NRK (og andre) rapporterer om de enorme skogbrannene i Portugal uten å nevne klimaendringene med et ord. https://www.nrk.no/urix/minst-62-dode-etter-enorme-skogbranner-i-portugal-1.13564489
Danskene er jo gjennomskuet at el-bil er et dobbeltmoralsk villspor! som på ingen måte vil/kan redde verden. Vi kan ikke investere/forbruke oss ut av denne knipe.Danmark. Danmark er virkelig landet der det burde ligge til rette for overgang til bærekraftig. De har en moderne og godt utdannet befolkning, er allerede store på vindkraftteknologi og burde kunne elektrifisert bilparken fortere enn noe annet land. Landet er flatt og med små avstander. I tillegg er de de første til å få problemer med havstigningen når den skyter fart etter hvert.Ikke lett det her. Vi er helt enige om målet og viktigheten av å få ned utslippene. Går nå rundt i Tokyo og har sett en (1) elektrisk bil. Er det et land i verden som burde greie å få ned forbruket av fossilt så er det Japan. Historisk sett ønsker de å være minimalt avhengig av import. De har også disiplinen som skal til. Det er riktignok en god del elektriske sykler å se. Alle har navmotor. Så det er ikke noe billig skrap.
Greier ikke Japan og få ned sitt forbruk kraftig så er det sannsynligvis ingen som får det til.
Landbruk verden over bruker diesel. Transport likedan. Ser ikke for meg bonden i Asia med elektrisk traktor i nær fremtid. Men det er en ting som vi i Europa kunne startet med og det er å legge på en avgift på alle flybilletter. La oss si 100 Euro. Det ville gjort at vi fløy litt mindre og gjort tog mer konkurransedyktig. Jeg betaler gladelig en tusenlapp i avgift pr. billett når vi flyr til Thailand. Og min neste bil elektrisk, venter bare på at BMW i3 kommer med neste generasjon batteri slik at reell rekkevidde blir 300km.
Ellers er det du sier symptomatisk. Du er villig til å spandere en tusenlapp ekstra på flyturen til Tailand. Det hjelper jo veldig lite på utslippsproblemet så lenge flyturen faktisk gjennomføres. Avlat er alltid en relativt billig utgift, mentalt og økonomisk. Hvordan blir det når man faktisk innser at masseturisme er uforenlig med en bærekraftig framtid? At det må bli slutt på 'selvrealisering' gjennom å fly verden over og Se & Oppleve? Når vårt eget selvbilde i våre dager formes av hva du konsumerer av varer, tjenester og opplevelser?
Jeg tror den mentale motviljen mot å gjøre de upopulære, men riktige tingene vil kunne hindre oss i å berge klimaet i tide. Dessverre. Bare se på Danmark og elbilpolitikken der.
Det har du også helt rett i. Det beste er selvfølgelig å ikke kjøpe seg bil i det hele tatt men bruke offentlig transport. Men det aller, aller viktigste er å bruke mindre. Ja til 6 timers dag UTEN lønnskompensasjon. Brukt er bra. Møbler og hifi er supre saker å handle brukt. Gjenbruk er tingen.Danskene er jo gjennomskuet at el-bil er et dobbeltmoralsk villspor! som på ingen måte vil/kan redde verden. Vi kan ikke investere/forbruke oss ut av denne knipe.Danmark. Danmark er virkelig landet der det burde ligge til rette for overgang til bærekraftig. De har en moderne og godt utdannet befolkning, er allerede store på vindkraftteknologi og burde kunne elektrifisert bilparken fortere enn noe annet land. Landet er flatt og med små avstander. I tillegg er de de første til å få problemer med havstigningen når den skyter fart etter hvert.Ikke lett det her. Vi er helt enige om målet og viktigheten av å få ned utslippene. Går nå rundt i Tokyo og har sett en (1) elektrisk bil. Er det et land i verden som burde greie å få ned forbruket av fossilt så er det Japan. Historisk sett ønsker de å være minimalt avhengig av import. De har også disiplinen som skal til. Det er riktignok en god del elektriske sykler å se. Alle har navmotor. Så det er ikke noe billig skrap.
Greier ikke Japan og få ned sitt forbruk kraftig så er det sannsynligvis ingen som får det til.
Landbruk verden over bruker diesel. Transport likedan. Ser ikke for meg bonden i Asia med elektrisk traktor i nær fremtid. Men det er en ting som vi i Europa kunne startet med og det er å legge på en avgift på alle flybilletter. La oss si 100 Euro. Det ville gjort at vi fløy litt mindre og gjort tog mer konkurransedyktig. Jeg betaler gladelig en tusenlapp i avgift pr. billett når vi flyr til Thailand. Og min neste bil elektrisk, venter bare på at BMW i3 kommer med neste generasjon batteri slik at reell rekkevidde blir 300km.
Ellers er det du sier symptomatisk. Du er villig til å spandere en tusenlapp ekstra på flyturen til Tailand. Det hjelper jo veldig lite på utslippsproblemet så lenge flyturen faktisk gjennomføres. Avlat er alltid en relativt billig utgift, mentalt og økonomisk. Hvordan blir det når man faktisk innser at masseturisme er uforenlig med en bærekraftig framtid? At det må bli slutt på 'selvrealisering' gjennom å fly verden over og Se & Oppleve? Når vårt eget selvbilde i våre dager formes av hva du konsumerer av varer, tjenester og opplevelser?
Jeg tror den mentale motviljen mot å gjøre de upopulære, men riktige tingene vil kunne hindre oss i å berge klimaet i tide. Dessverre. Bare se på Danmark og elbilpolitikken der.
Jeg syntes det er merkelig at man er så opptatt av bilkjøring sett i forhold til klimaendring. forbruk og mat må da være viktigere enkeltfaktorer.Bare så det er sagt; jeg angriper ingen her personlig. Vi er i samme båt og forbruker på forskjellig vis omtrent like mye. Jeg kjører 40 - 50 000 km i året i jobben som dyrlege. Det er nødvendig for å gjøre jobben og min neste bil skal gå på strøm. Men jeg har sluppet ut uhorvelig mye CO på de 25 årene i aktivt arbeid. Det er jeg ikke stolt av. Poenget mitt er at klimatiltak vil koste. På internasjonalt nivå, på nasjonalt nivå og for det enkelte menneske. Og at å la være vil koste enda mer.
Det er faktisk høyst relevant. Nå står fossilt for 96% av energien som går til transport, og transport er en viktig faktor i totalt energiforbruk. Mesteparten skjer nå i OECD-land, men frem til 2040 regner man med at mesteparten av veksten i forbruket av energi vil skje utenfor OECD-land, og i mindre kjøretøy. Omlegging til andre drivformer en fossilt er dermed en nøkkelfaktor, og om man klarer overgangen kjappere enn IEAs prognoser, er det en stor fordel.Jeg syntes det er merkelig at man er så opptatt av bilkjøring sett i forhold til klimaendring. forbruk og mat må da være viktigere enkeltfaktorer.Bare så det er sagt; jeg angriper ingen her personlig. Vi er i samme båt og forbruker på forskjellig vis omtrent like mye. Jeg kjører 40 - 50 000 km i året i jobben som dyrlege. Det er nødvendig for å gjøre jobben og min neste bil skal gå på strøm. Men jeg har sluppet ut uhorvelig mye CO på de 25 årene i aktivt arbeid. Det er jeg ikke stolt av. Poenget mitt er at klimatiltak vil koste. På internasjonalt nivå, på nasjonalt nivå og for det enkelte menneske. Og at å la være vil koste enda mer.
Kjørte noenlunde samme rute for noen måneder siden og det luktet ikke akkurat duggfrisk timotei på de veiene der nei.Leser denne tråden etter å ha kjørt 60 mil på hovedvei 41 som går sørover fra Bangkok og ender i Singapore. Bilen jeg kjører er en gammel bensin BMW bygd om til gass. Men det er et utrolig antall trailere som går her. Bøtter og spann med Euro 0 og 3,4 og 5 motorer og mange har sikkert også justert dieselpumpa for å få økt effekt. Resultatet er i hvertfall at det ryker og lukter dieselolje slik at frøken Lan i Oslo ville besvimt. Jeg er helt med på å tenke på nærmiljøet i Norge og betydningen av elektriske biler, bompenger, sykler og alt hva hva vi kan finne på for å få det bra i Norge. Men CO2 og det globale klimaet? Mer enn vanskelig.
Og det er vedtatt å bygge 2 nye kullkraftverk her også. 1 i Krabi og 1 i Surat Thani. Økt levestandard betyr flere som kjøper Air-Condtion. Ikke så rart egentlig. Klokka er 21.15 her og vi har 29 grader.
Trur det er andre sider av transportproblemet enn privatbilismen. Vareflytting og anna tungtransport må ikkje gløymast. Så kjøp mindre (la merke til at den nye Power-kjeden har endå mindre utval av høgtalarar enn Elkjøp. Dette lovar godt....men ikkje for lyden)Transport er selvsagt en nøkkelfaktor. privatbilisme er en del av forbruk. Spesielt kjøp av biler. Redusere antall biler per husholdning, spesielt i byer. Ser mørkt på fremtiden
Selv James Hansen, klimaforskeren som i 1988 skjøt det alvorligste varselskuddet om konsekvensene av global oppvarming, er tilhenger av atomkraft som overgangsløsning, for å dekke energiunderskuddet, dersom vi skal klare å holde CO2-nivået på et ikke-sivilisasjonstruende nivå. Logikken er enkel: det nytter ikke å diskutere hva slags tapet man skal kjøpe om huset brenner, da må man begynne med å slukke brannen. Dessverre er innsatsen blitt trenert, siden vi har valgt å bruke tid på å diskutere om huset brenner. Dette har han meldt flere ganger før, og nå i denne artikkelen. Mange er uenige med ham, men han gjør en rasjonell kalkyle: vi trenger å erstatte en energikilde som er garantert katastrofal med en overgangskilde som ikke er like katastrofal (kanskje).Solar and wind cannot entirely replace fossil fuels, making nuclear power an essential part of the fight against climate change
http://blogs.scientificamerican.com...-from-paris-nukes-are-more-crucial-than-ever/
det var annen trtansport enn privat jeg tenkter på herunder sjø og luft samt tungtransportTrur det er andre sider av transportproblemet enn privatbilismen. Vareflytting og anna tungtransport må ikkje gløymast. Så kjøp mindre (la merke til at den nye Power-kjeden har endå mindre utval av høgtalarar enn Elkjøp. Dette lovar godt....men ikkje for lyden)Transport er selvsagt en nøkkelfaktor. privatbilisme er en del av forbruk. Spesielt kjøp av biler. Redusere antall biler per husholdning, spesielt i byer. Ser mørkt på fremtiden
Super reportasje. Men riktignok på kanadsik TV.Amerikanerne kommer nok etter. Alvoret er i ferd med å "synke inn".
150 mill. mindre folk på kloden hadde hjulpet det åHvor man skal gjøre av nederlendere er det minste problemet. Bangladesh med ca. 150 mill. innbyggere og stort sett hele landet ligger lavere enn 12 meter over havet.Om det går så langt at deler av Nederland må evakuere, så finnes det jo andre steder som er godt egnet for bosetting. Norge f.eks. kunne man se for seg inngå en betydelig avtale om tilflytning fra landet og utbygging av byer og rebefoknining av distriktene. Landet har bra folk, og en kompatibel kultur hvis de nå bare ikke ødelegger demografien også i mellomtiden.
Vennligsinnet og planlagt migrasjon kan være en god løsning for begge parter. Vi trenger kompatible folk og de trenger land.
Her er en god artikkel som går i dybden på oljeselskapenes mulige motiver: https://www.vox.com/platform/amp/energy-and-environment/2017/6/27/15869522/exxon-carbon-taxIkke rart at oljeselskapene er interessert - de ser selvsagt muligheter for nye forretningsområder bl.a. Også gir det bra "cover Your Ass" cred når ting blir verre enn det er nå. "Jamen, vi sa jo...." Pluss at det KAN jo hende at det finnes et og annet lyst hode i disse organisasjonene også.
Problemet er å beregne "The Social Cost of Carbon". Ved å late som om de støtter tiltaket sørger oljebransjen for at den får legge tommelen på vektskålen når denne kostnaden skal fastsettes (dvs, bransjen har gjort hva den kan for å forhindre en fastsettelse). Og i realiteten vil den ha kostnaden satt så lavt som mulig.Her er en god artikkel som går i dybden på oljeselskapenes mulige motiver: https://www.vox.com/platform/amp/energy-and-environment/2017/6/27/15869522/exxon-carbon-taxIkke rart at oljeselskapene er interessert - de ser selvsagt muligheter for nye forretningsområder bl.a. Også gir det bra "cover Your Ass" cred når ting blir verre enn det er nå. "Jamen, vi sa jo...." Pluss at det KAN jo hende at det finnes et og annet lyst hode i disse organisasjonene også.
Man må nesten være så kynisk at man får anta at det ligger økonomiske motiver bak dette for dem. Men det jeg tror og håper er at de forregner seg: dersom man fikk på plass en karbonavgift til fordeling, tror jeg det ville føre til en akselererende utvikling der olje, kull og gass raskt ble akterutseilt teknologisk.
Ikke uenig i det. Men såvidt jeg har skjønt det skal en slik karbonskatt ikke ta matematisk utgangspunkt i en reell social cost, men starte på et visst nivå, og så øke gradvis? Men det er mulig at det i det amerikanske rettssystemet er nødvendig å fastsette dette for å få gjennomslag.Problemet er å beregne "The Social Cost of Carbon". Ved å late som om de støtter tiltaket sørger oljebransjen for at den får legge tommelen på vektskålen når denne kostnaden skal fastsettes (dvs, bransjen har gjort hva den kan for å forhindre en fastsettelse). Og i realiteten vil den ha kostnaden satt så lavt som mulig.Her er en god artikkel som går i dybden på oljeselskapenes mulige motiver: https://www.vox.com/platform/amp/energy-and-environment/2017/6/27/15869522/exxon-carbon-taxIkke rart at oljeselskapene er interessert - de ser selvsagt muligheter for nye forretningsområder bl.a. Også gir det bra "cover Your Ass" cred når ting blir verre enn det er nå. "Jamen, vi sa jo...." Pluss at det KAN jo hende at det finnes et og annet lyst hode i disse organisasjonene også.
Man må nesten være så kynisk at man får anta at det ligger økonomiske motiver bak dette for dem. Men det jeg tror og håper er at de forregner seg: dersom man fikk på plass en karbonavgift til fordeling, tror jeg det ville føre til en akselererende utvikling der olje, kull og gass raskt ble akterutseilt teknologisk.
Nordhaus om utfordringene:
Revisiting the social cost of carbon
Men en rettssak i føderal domstol i USA fastsatte en tid tilbake en SCC som var høyere enn hva oljebransjen ønsket. Det var mulig fordi rettssaken gjaldt kjøleanlegg og oljebransjen tok øynene av ballen.
The ‘Social Cost of Carbon’ Is the Most Historic Climate Change Decision Yet
Ja, den alliansen er meget interessant. Den består av ledende politikere fra delstater som alt nå påvirkes av global oppvarming, og dette er bautaer innen republikansk politikk. Dessverre også forholdsvis rasjonelle og fornuftige politikere, som er stengt ute fra dagens GOP pga Tea Party bevegelsen. Men etterhvert vil de få gjennomslag (når Louisiana er halvert i utstrekning og Miami står under vann). De leverte en rapport om klimaendringer en tid tilbake som var oppløftende, fordi den viser at det finnes folk med hoder som inneholder annet enn lommerusk på den siden.Jeg tror jo ikke at forslaget blir vedtatt med det første. Det tror vel ikke forslagsstillerne heller. Men bare det at det kommer på bordet er signifikant. Dersom de politiske vindene i USA snur - hvem vet? Tror det er viktig å ikke la det beste bli det godes fiende.
En av de tåpeligste kommentarene jeg har sett.150 mill. mindre folk på kloden hadde hjulpet det åHvor man skal gjøre av nederlendere er det minste problemet. Bangladesh med ca. 150 mill. innbyggere og stort sett hele landet ligger lavere enn 12 meter over havet.Om det går så langt at deler av Nederland må evakuere, så finnes det jo andre steder som er godt egnet for bosetting. Norge f.eks. kunne man se for seg inngå en betydelig avtale om tilflytning fra landet og utbygging av byer og rebefoknining av distriktene. Landet har bra folk, og en kompatibel kultur hvis de nå bare ikke ødelegger demografien også i mellomtiden.
Vennligsinnet og planlagt migrasjon kan være en god løsning for begge parter. Vi trenger kompatible folk og de trenger land.
Og det er der vi må fokusere vår innsats. Globalt er vi så utrolig fucked. Olje- og gassforbruket stiger stadig og dytter CO2 nivået i atmosfæren mot stadig nye høyder. Tenk på det lokale miljøet, det er der vi må fokusere. Utfordringen fremover blir ikke å få ned CO2 utslippet globalt som skal ned ved hjelp av kvoter og teknologi som ikke finnes. Utfordringen blir å tilpasse oss endringene som kommer.Ja hvis man tror at verden ikke global så.....uansett forteller den litt om hvordan elbil verden ser ut utenfor lekegrinda. Energi er energi og så lenge det er underskudd på fornybar kraft kan jeg vanskelig forstå at det spiller noen særlig rolle annet enn i helt lokale trafikknutepunkt.