Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    1000A inntak er da ikke uvanlig.... i industrisammenheng.
    Nei! For all del, men det blir en kostbar ladning hvis annleget kun brukes 9 min i døgnet/uken...
    Dette er kanskje mest aktuelt for offentlige ladestasjoner som de Tesla har bygget ut? Uansett gøy å se Fisker tilbake på banen med nyheter, og at han ikke brakk ryggen på Karma. Husker Captain Slow testet Karma i Florida, tror jeg det var. Han var full av lovord. Nå var ikke det en 100% elektrisk bil, og hadde sine kvalitetsproblemer og plassproblemer, men den kjørte i alle fall godt.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skrev innlegget med en viss ironi .....

    Lurer forresten på hvordan ladekontakten på bilen ser ut med slike effekter.
    Beklager, jeg skulle sett ironien! Men veldig der er mange naive folk som ønsker å "redde verden" med "teknologi" (som ikke finnes) uten å oppgi livsstil og komfort... dream on!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jaguar skal ha skryt for at de er veldige ryddige med tanke på opplysning om hvor i køen man står hos forhandler og på enkel og hurtig refusjon av depositum.

    Opplever Tesla som langt mindre ryddig med tanke på refusjon, kansellerte I-pace og Model 3 samme dag og har enda ikke fått noe igjen av Tesla.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.546
    Antall liker
    3.500
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En større gladnyhet angående Tesla er det at ytelsen på Model S blir bedre så en 75D vil gå som en 90D.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.141
    Antall liker
    3.240
    Torget vurderinger
    1

    Ser ut som en flott bil. Ønsker den alt vel.

    Snart er det bare samlere, museer, nostalgikere, sosialklienter, bønder, konkursryttere og innvandrere som eier eksosmobiler.
    Jeg kjenner en bonde med elbil. Familiens eneste bil atpåtil, en Leaf. Skal si fra at det er feil bil og at han straks må tilpasse seg fordommene.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Med tanke på rekkevidde er det sikkert begrenset hvor mange ganger bonden gidder å kjøre rundt øya på en dag.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.141
    Antall liker
    3.240
    Torget vurderinger
    1
    Han bor ikke på øya mi, hvis det var det du tenkte på. Øya hans har fått bruforbindlelse. Fyren er både utreist og utdannet. Og bonde med elbil. Finn tre feil. Deffegutten retter prøvene.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om artikkelen under gjelder for nye solpaneler også. Noen som vet? I så fall blir ikke Tesla sin batterifabrikk som skal få energi fra solpaneler fult så miljøvennlig på sikt.
    Study: Solar Panels Pose SERIOUS THREAT to Environment

    Edit: Kan se ut som dette gjelder kun utenfor Europe når panelene skal på dyngen. Med andre ord er det mulig å kassere eldre solpaneler på en miljøvennlig måte, men det mangler altså en ordning for det i mange land.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hva er grunnen til at disse panelene ikke skal kunne resirkuleres?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva er grunnen til at disse panelene ikke skal kunne resirkuleres?
    Poenget er det ikke gjøres i særlig grad. Så kan det se ut at arbeidet er meget omfattende og at flere ikke har god nok teknologi til å gjøre det effektivt pr dags dato.

    Industry leader Toshiba Environmental Solutions can currently handle 44 tons of solar-panel waste a month. It would take 19 years for the company to process even the 10,000 tons of waste expected in 2020. New technologies and a nationwide network of recycling facilities will be needed to deal with the coming wave of old solar panels.
    Kilder: Japan tries to chip away at mountain of disused solar panels- Nikkei Asian Review
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tilbake til topic.
    Nå kan det begynne å spøke litt for Tesla. Trolig er ikke Model 3 leveringsklar for nye kunder (de som ikke har forhåndsbetalt) før midten/slutten av 2018.
    Og mye tyder på at f.eks BMW vil ha en elektrisk 3-serie leveringsklar til rundt samme tid.
    Hevder at BMW vil kuppe Tesla - allerede i høst

    Det er nok kun lansering i september og da er det sansynlig at BMWen er leveringsklar først nærmere slutten av 2018. Så spørs det selvsagt hva prisen blir. Er vel ikke usannsynlig at den vil ligge noe over Model 3. Uansett øker konkurransen og forspranget som Tesla har sett og har hatt begynner nå å bli mindre. Store batterifabrikker er det dessuten ikke bare Tesla som har planer om.
    https://www.tu.no/artikler/tesla-gi...me-over-av-billige-kinesiske-batterier/396817
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.644
    Antall liker
    7.326
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå er dette et problem som ikke er et problem enda, for å si det slik, og også ei svartmaling fra de som er interessert i å beholde situasjonen akkurat som den er.

    Hvis man leser den siste rapporten du linker til, så er det allerede på gang prosjekter for å utvikle teknologi for å resirkulere kasserte solcellepaneler, og det er allerede funnet to metoder å gjøre dette på.

    Kasserte solceller har et brukbart sølvinnhold, samt en del andre materialer som har verdi, men enda så er det ikke lønnsomt å resirkulere. Generelt sett, når en får volum på resirkuleringen, så kan en forvente at kostnaden faller relativt mye. Dette er ikke noe nytt - Før i tida deponerte man mesteparten når man skrota en bil. I dag resirkulerer man det aller, aller meste.

    Det er også ei relativt lav estimert levetid på solcellene. Det solcellepanelet vi har på hytta nærmer seg 30 år, og det funker enda. Ytelsen begynner å bli i minste laget, fordi forbruket har økt, men planen er å resirkulere dette til sekundært bruk (på uthuset). Generelt så skal en ha 80-90%ytelse igjen etter 25 år.

    Edit: Foreløpig så er ikke det så veldig mye paneler som har blitt kassert, enda. De store mengdene er projisert til å komme om 10-15 år.

    Johan-Kr
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.328
    Antall liker
    1.880
    Torget vurderinger
    1
    Dersom Teslas store forsprang tas igjen av andre produsenter, vil jo dette være fantastiske nyheter for oss forbrukere og rett og slett en gladsak!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det at Model 3 og eventuelle konkurrenter kommer er uansett en gladsak.

    Har jo vært prisreduksjon, 0.2% lånerente uten egenkapital og betydelig oppgradert ytelse på 75 modeller hos Tesla hittil i år. Med flere valg vil jeg tro at prisene går nedover og kvaliteten går oppover.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennende å se både pris på BMW 3-serie elektrisk og hvor leveringsdyktig de blir i starten. Er prisen 50k eller mer over en Model 3 så operer de delvis i ulike markeder. Er forskjellen en del mindre, så spørs det hvor man mange som velger et nytt bilmerke som Tesla framfor etablerte BMW. Tesla er riktig nok kommet langt på selvkjøring. Men selv anser jeg kjøreegenskaper og komfort som langt viktigere og er ikke i særlig tvil om at BMW vil ligge hestehoder foran der.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke så mange bileiere i seg selv som er kjempeinteressert i selvkjøringsegenskapene. Dette er vel mer en myndighetsgreie. Og i den sammenheng vil det være uholdbart om noen merker er bedre enn andre på selvkjøring.

    Sannsynligvis vil/bør det bli et krav om at alle biler (ihvertfall innen samme kategori) vil måtte ha samme selvkjøringssystemer. Hvis ikke ville det jo vært ganske typisk om f.eks BMW lagde et selvkjøringssystem som utnyttet de andre selvkjøringssystemenes defensive kjørestil for å kunne presse seg fremover ved fletting og køkjøring for eksempel, eller ikke overholde vikeplikt siden det vil føre til at andres selvkjøringssystemer vil detektere og avverge kollisjonsfaren, og BMWen kommer først frem.

    Et slikt system uten standardisering vil ikke være hensiktsmessig å tillate. Så her må det kjøres felles plattform, aller helst av en type hvor alle bilene i samme område kommuniserer med hverandre, slik at alle enheter vet hva de andre har til hensikt å gjøre. Da vil man virkelig få effektiv utnyttelse av veinettet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Det ble gjort en analyse av kjøremønster og fremkommelighet i Stockholm for noen år siden. Der kom det fram at hvis alle fulgte trafikkreglene til punkt og prikke, ville trafikken stoppe opp. Best flyt i trafikken fikk man hvis ca 40% av bilistene ikke fulgte trafikkreglene 100%. Hvordan skal selvkjøringssystemene håndtere det?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Veldig godt spørsmål. I tillegg kan man lure på hvordan selvkjørende biler vil reagere når manuelt styrte biler fremdeles er på veien. Vil de selvkjørende bilene i det heletatt komme frem? De manuelt kontrollerte bilene vil jo alltid kunne vinne foran selvkjørende biler.

    otares problemstilling vil kunne forsvinne dersom det kun finnes selvkjørende biler, og at de kommuniserer med hverandre. Da trenger man heller ikke trafikkregler på samme måte som i dag. Lyskryss kan for eksempel bli unødvendig, dersom man har perfekt kontroll over alle kjøretøy. Men det kommer til å se ut som noe som er tatt rett fra rosa pantern ellerno, for de som ser på.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det ble gjort en analyse av kjøremønster og fremkommelighet i Stockholm for noen år siden. Der kom det fram at hvis alle fulgte trafikkreglene til punkt og prikke, ville trafikken stoppe opp. Best flyt i trafikken fikk man hvis ca 40% av bilistene ikke fulgte trafikkreglene 100%. Hvordan skal selvkjøringssystemene håndtere det?
    AI
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Det ble gjort en analyse av kjøremønster og fremkommelighet i Stockholm for noen år siden. Der kom det fram at hvis alle fulgte trafikkreglene til punkt og prikke, ville trafikken stoppe opp. Best flyt i trafikken fikk man hvis ca 40% av bilistene ikke fulgte trafikkreglene 100%. Hvordan skal selvkjøringssystemene håndtere det?
    AI
    Svaret på alt :(
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    18.893
    Torget vurderinger
    2
    Selvkjørende biler deles inn i grader av autonomi. Virkelig selvkjørende biler i 5. nivå ligger mange, mange år inn i fremtiden, om det noensinne realiseres. Kompleksiteten er enorm.

    Da er det langt mer interessant hva Volvo gjennomgår. De skroter forbrenningsmotoren.

    https://www.dn.no/nyheter/2017/07/05/0756/Motor/volvo-skal-slutte-fullstendig-med-vanlige-motorer

    Om "selvkjøringsnivåer":

    Level 0: This one is pretty basic. The driver (human) controls it all: steering, brakes, throttle, power. It's what you've been doing all along.

    Level 1: This driver-assistance level means that most functions are still controlled by the driver, but a specific function (like steering or accelerating) can be done automatically by the car.

    Level 2: In level 2, at least one driver assistance system of "both steering and acceleration/ deceleration using information about the driving environment" is automated, like cruise control and lane-centering. It means that the "driver is disengaged from physically operating the vehicle by having his or her hands off the steering wheel AND foot off pedal at the same time," according to the SAE. The driver must still always be ready to take control of the vehicle, however.

    Level 3: Drivers are still necessary in level 3 cars, but are able to completely shift "safety-critical functions" to the vehicle, under certain traffic or environmental conditions. It means that the driver is still present and will intervene if necessary, but is not required to monitor the situation in the same way it does for the previous levels. Jim McBride, autonomous vehicles expert at Ford, said this is "the biggest demarcation is between Levels 3 and 4." He's focused on getting Ford straight to Level 4, since Level 3, which involves transferring control from car to human, can often pose difficulties. "We're not going to ask the driver to instantaneously intervene—that's not a fair proposition," McBride said.

    Level 4: This is what is meant by "fully autonomous." Level 4 vehicles are "designed to perform all safety-critical driving functions and monitor roadway conditions for an entire trip." However, it's important to note that this is limited to the "operational design domain (ODD)" of the vehicle—meaning it does not cover every driving scenario.

    Level 5: This refers to a fully-autonomous system that expects the vehicle's performance to equal that of a human driver, in every driving scenario—including extreme environments like dirt roads that are unlikely to be navigated by driverless vehicles in the near future.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Leaf 24 kwh for 180 med en del utstyr ny. Ikke feil. Nesten så jeg vurderer noe slik. Mindre pen, men ok å kjøre.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.357
    Antall liker
    8.831
    Torget vurderinger
    1
    Da er det langt mer interessant hva Volvo gjennomgår. De skroter forbrenningsmotoren.

    https://www.dn.no/nyheter/2017/07/05/0756/Motor/volvo-skal-slutte-fullstendig-med-vanlige-motorer
    Nei. Det gjør de ikke. Typisk eksempel på slett journalistarbeid og fake news. Volvo skal ha elektrisk drivlinje i alle modeller etter 2019 (i likhet med de fleste andre). Det betyr mild hybrid (som Suzuki Ignis - totalt poengløst forøvrig), hybrid og eldrift. Ingen planer om å skrote forbrenningsmotorer med det første...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvis avgiftsfritaket fortsetter så er ikke fossilbilen lengre konkurransedyktig.

    De 3 første årene vil utgiftene til en Tesla med firehjulstrekk (0,2% nominell rente, 10 års løpetid) være lavere enn kostnaden ved å lease en Skoda Superb med litt utstyr og 4wd.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tenker at f.eks. Kia Soul fremstår som utrolig mye for pengene, selv om utseendet er....vel...

    Ny bil med 7 års garanti og 3 års service for 224500 + vinterdekk.

    -----

    Fremtiden er nok er flåte med elbiler som kan kjøre autonomt og bestilles når man har behov for dem. Når de trenger å lades finnes det punkter de kan kjøre til og lades med induksjon. (?)
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tenker at f.eks. Kia Soul fremstår som utrolig mye for pengene, selv om utseendet er....vel...

    Ny bil med 7 års garanti og 3 års service for 224500 + vinterdekk.

    -----

    Fremtiden er nok er flåte med elbiler som kan kjøre autonomt og bestilles når man har behov for dem. Når de trenger å lades finnes det punkter de kan kjøre til og lades med induksjon. (?)
    Med det som finnes på markedet akkurat nå så ville jeg landet på en Kia eller en Opel om jeg måtte velge bort Tesla grunnet økonomiske hensyn.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    18.893
    Torget vurderinger
    2
    Da er det langt mer interessant hva Volvo gjennomgår. De skroter forbrenningsmotoren.

    https://www.dn.no/nyheter/2017/07/05/0756/Motor/volvo-skal-slutte-fullstendig-med-vanlige-motorer
    Nei. Det gjør de ikke. Typisk eksempel på slett journalistarbeid og fake news. Volvo skal ha elektrisk drivlinje i alle modeller etter 2019 (i likhet med de fleste andre). Det betyr mild hybrid (som Suzuki Ignis - totalt poengløst forøvrig), hybrid og eldrift. Ingen planer om å skrote forbrenningsmotorer med det første...
    Som du ser la jeg inn en link. Det var bare å lese. Volvo/Geely skroter å kun ha forbrenningsmotor og siden Geely og BYD snakker sammen vil vi nok se ytterligere opprydding i drivlinjene. Hybrid er bilbransjens forsøk på å holde liv i mer lukrativ teknologi, men her er det kundene som til slutt bestemmer (om enn hjulpet av tåpelig avgiftspolitikk hos oss når det gjelder hybrider med symaskin-el).
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.546
    Antall liker
    3.500
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Da er det langt mer interessant hva Volvo gjennomgår. De skroter forbrenningsmotoren.

    https://www.dn.no/nyheter/2017/07/05/0756/Motor/volvo-skal-slutte-fullstendig-med-vanlige-motorer
    Nei. Det gjør de ikke. Typisk eksempel på slett journalistarbeid og fake news. Volvo skal ha elektrisk drivlinje i alle modeller etter 2019 (i likhet med de fleste andre). Det betyr mild hybrid (som Suzuki Ignis - totalt poengløst forøvrig), hybrid og eldrift. Ingen planer om å skrote forbrenningsmotorer med det første...
    Som du ser la jeg inn en link. Det var bare å lese. Volvo/Geely skroter å kun ha forbrenningsmotor og siden Geely og BYD snakker sammen vil vi nok se ytterligere opprydding i drivlinjene. Hybrid er bilbransjens forsøk på å holde liv i mer lukrativ teknologi, men her er det kundene som til slutt bestemmer (om enn hjulpet av tåpelig avgiftspolitikk hos oss når det gjelder hybrider med symaskin-el).
    "Det presiseres imidlertid at de modeller som allerede finnes i dag fortsatt vil bli produsert med forbrenningsmotorer i en del år. " :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.357
    Antall liker
    8.831
    Torget vurderinger
    1
    Som du ser la jeg inn en link. Det var bare å lese. Volvo/Geely skroter å kun ha forbrenningsmotor og siden Geely og BYD snakker sammen vil vi nok se ytterligere opprydding i drivlinjene. Hybrid er bilbransjens forsøk på å holde liv i mer lukrativ teknologi, men her er det kundene som til slutt bestemmer (om enn hjulpet av tåpelig avgiftspolitikk hos oss når det gjelder hybrider med symaskin-el).
    Linken er bare sprøyt (som vanlig fra DN). Volvo skroter ikke forbrenningsmotoren. Her er den virkelige historien fra Car magazine:

    "Every other Volvo on sale globally will be either petrol or diesel plug-in hybrid models, with mild-hybrid 48-volt options 'on all models.'"

    Dette betyr at 50% av alle Volvomodeller vil bli plug-in hybrider. De resterente 50% er milde hybrider (eks Suzuki Ignis). Alle med forbrenningsmotorer. Trekk fra eventuelle el-biler (som neppe vil komme opp i signifikante volumer innen 2019).
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tenker at f.eks. Kia Soul fremstår som utrolig mye for pengene, selv om utseendet er....vel...

    Ny bil med 7 års garanti og 3 års service for 224500 + vinterdekk.

    -----

    Fremtiden er nok er flåte med elbiler som kan kjøre autonomt og bestilles når man har behov for dem. Når de trenger å lades finnes det punkter de kan kjøre til og lades med induksjon. (?)
    Med det som finnes på markedet akkurat nå så ville jeg landet på en Kia eller en Opel om jeg måtte velge bort Tesla grunnet økonomiske hensyn.
    :) Alle kan jo kjøpe Tesla, men klarer ikke helt å se fornuften når en Kia kan gjøre samme jobb og nok er mer praktisk. Men vurderer å sitte på gjerdet litt til. Synes dog 7 års garanti på Soul er bra for pengene. Garanti til 2024 må være ok.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det ble gjort en analyse av kjøremønster og fremkommelighet i Stockholm for noen år siden. Der kom det fram at hvis alle fulgte trafikkreglene til punkt og prikke, ville trafikken stoppe opp. Best flyt i trafikken fikk man hvis ca 40% av bilistene ikke fulgte trafikkreglene 100%. Hvordan skal selvkjøringssystemene håndtere det?
    AI
    Eller Fuzzy logic som et mellomsteg?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn