Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.178
    Antall liker
    10.931
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1


    Employers build gasoline engines at Untertuerkheim. They are worried about job security because electric motors need fewer workers.

    http://europe.autonews.com/article/20170629/ANE/170629736/mercedes-e-class-production-will-be-hit-by-dispute-over-ev-expansion

    Mercedes, which is investing 10 billion euros ($11.4 billion) as it prepares to roll out 10 electric models, expects as much 25 percent of its sales to come from the new technology by 2025, stoking concerns about job security particularly at engine plants. Electric cars need motors which consist of fewer parts and require fewer workers on the assembly line.

    "We are living in a time of disruption," Daimler's head of powertrain Frank Diess, who also runs the plant, said in a statement.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Blir vel nesten slik at uansett hvilke nybil man kjøper i dag, så vil sannsynligvis annenhåndsverdien tape seg mye. Fossilbiler er på vei ut og så sant man ikke har en spesiell og ettertraktet modell, så vi de trolig synke svært mye i verdi. Innen eldrift så er dagens teknologi gammeldags sammenlignet med morgendagens og gjør også de neppe vil holde seg spesielt bra.

    De største taperne blir da kanskje de som kjøper de dyreste nybilene? En Tesla virker og ha holdt bra i verdi frem til i dag, men dette vil trolig snu når det kommer rimeligere biler med lang rekkevidde og andre mer ettertraktede elbiler i høyere prisklasse.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.802
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Blir vel nesten slik at uansett hvilke nybil man kjøper i dag, så vil sannsynligvis annenhåndsverdien tape seg mye. Fossilbiler er på vei ut og så sant man ikke har en spesiell og ettertraktet modell, så vi de trolig synke svært mye i verdi. Innen eldrift så er dagens teknologi gammeldags sammenlignet med morgendagens og gjør også de neppe vil holde seg spesielt bra.

    De største taperne blir da kanskje de som kjøper de dyreste nybilene? En Tesla virker og ha holdt bra i verdi frem til i dag, men dette vil trolig snu når det kommer rimeligere biler med lang rekkevidde og andre mer ettertraktede elbiler i høyere prisklasse.
    Det tror jeg du har helt rett i. Har sett på ny bensinbil, men får følelsen av å se på gårsdagens teknologi. Derfor kjører vi dieseldyret et par år til.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.327
    Antall liker
    8.780
    Torget vurderinger
    1
    De største taperne blir da kanskje de som kjøper de dyreste nybilene? En Tesla virker og ha holdt bra i verdi frem til i dag, men dette vil trolig snu når det kommer rimeligere biler med lang rekkevidde og andre mer ettertraktede elbiler i høyere prisklasse.
    En annen problemstilling med elbiler med tanke på batteriproblematikken er at verditapet kan få en annen utvikling enn for fossilbiler. Normalt er det første eier som tar det store verditapet. Deretter flater det seg ut. For elbiler kan utviklingen bli en annen. Hvem tar det store tapet på en eldre millionelbil? Gjennomsnitt levetid på bil i Norge er ca. 18år. Mange dyre biler varer mye lengre. 20år gamle biler er helt vanlig.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Formodentlig at de mister kapasitet over tid. En tre-fire år gammel mobiltelefon eller laptop har vesentlig mindre batterikapasitet enn den hadde da den var ny. De fleste nye EVer har lithium-ion/polymer som er samme batteriteknologi som i telefoner og datautstyr.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skal man prøve å unngå stort verdifall på elbil, så må man trolig treffe med kjøpet hvor teknologien har nådd såpass langt at fremtidige fremskritt ikke blir store. Det er selvsagt ikke lett å spå, men personlig ville jeg f.eks ikke kjøpt en ny elbil i dag med rekkevidde på under 35 mil. Ville ha ventet til slutten av neste år hvor man har flere rimelige alternativer med god rekkevidde.

    Mulig det kan være litt å hente på kjøpe et merke som legger til rette for batterioppgradering (f.eks VW og BMW). Samtidig er dette usikkert siden nye modeller etterhvert gjerne får en totalrenovering hvor oppgradering av batteri da kan falle vekk.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    2040 er et fornuftig årstall når man skal ta hensyn til de som kjøper en ny fossilbil i tidsrommet 2220-2025. Og det er vel først i det tidsrommet elbiler vil generelt fremstå som et økonomisk godt alternativ uten støtteordninger.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.327
    Antall liker
    8.780
    Torget vurderinger
    1
    Vi i Norge lever i en boble av elektriske biler. I resten av verden er elbil fortsatt veldig, veldig sært.
    Leste ett eller annet sted at Renault Zoe er norges nest mest solgte småbil. I statistikken for bilsalg i Europa selger den så lite at den ikke er med på listene...

    Elbil er forøvrig relativt sært i Norge utenfor de store byene og pendlerområdet til de samme. Jeg har ikke sett en elbil på to uker selv om jeg er ute i trafikken daglig......
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Formodentlig at de mister kapasitet over tid. En tre-fire år gammel mobiltelefon eller laptop har vesentlig mindre batterikapasitet enn den hadde da den var ny. De fleste nye EVer har lithium-ion/polymer som er samme batteriteknologi som i telefoner og datautstyr.
    Klar over det men ut fra hva jeg har lest på nett så viser det seg at de holder veldig lenge uten degradering.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Litt vanskelig å sammenligne med mobiltelefon som lades i hytt og pine også. Litt mer avanserte de laderne i elbiler samt at problematikken med å gå tom for strøm på en elbil er større, så man kjører aldri batteriene ned. Til vanlig klarer jeg meg fint i mellom 30 og 80 %
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Formodentlig at de mister kapasitet over tid. En tre-fire år gammel mobiltelefon eller laptop har vesentlig mindre batterikapasitet enn den hadde da den var ny. De fleste nye EVer har lithium-ion/polymer som er samme batteriteknologi som i telefoner og datautstyr.
    Klar over det men ut fra hva jeg har lest på nett så viser det seg at de holder veldig lenge uten degradering.
    Lykke til når du om 15-20 år skal stå i en rundkjøring og telle elbiler fra 2017
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Vi vurderer å kjøpe ny bil til Fruen..

    Regner med å spare 2500 pr mnd i drivstoff utgifter. Da begynner det å bli attraktivt!
    Dersom batteriet mister 50% kapasitet etter eventuell garantiperiode, så vil det fremdeles være nok til alle arbeidsplasser i området hun måtte finne.

    Det er 300.000 spart på 10 år.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.178
    Antall liker
    10.931
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Helt urealistisk med 2030. Det vil ta 5 år før det er et noenlunde modellutvalg på plass som dekker folks behov (og det er optimistisk) til priser som kan betales, særlig når subsidiene etter hvert vil måtte reduseres (eller ser du for deg at staten vil la folk kjøre i avgiftsfrie biler i alle fremtid?).

    Regn minimum ytterligere 5 år før det finnes produksjonskapasitet til å produsere tilstrekkelige volumer (Tesla produserer visstnok 65000 biler i året, GM 10 millioner, men sliter samtidig med å levere 30.000 Bolt/Ampera i året). I tillegg skal ladestruktur på plass, til dels i områder med dårlig dimensjonert strømnett. Konsekvensene når alle kjøretøy skal hurtiglades på 100A kan man bare prøve å forestille seg......

    Bilene bør jo også helst lades med fornybar kraft som må bygges ut, ellers erstatter vi forbrenningsmotorer med oljekraftverk, gass og kull. Som bla ADAC har vist, blir ikke miljøregnestykket udelt positivt når man regner inn CO2effekten av karbonbasert strøm for å drive sterke, og veldig tunge, biler (men man slipper nitrøse gasser i nærmiljøet til folk, og det er svært bra). Legg på 15 år til å avskrive foretatte investeringer, og vi er mellom 2040 og 2045 en gang. I beste fall. Skiftet kommer, men ikke alle lever i din boble, Gjestemedlem.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Formodentlig at de mister kapasitet over tid. En tre-fire år gammel mobiltelefon eller laptop har vesentlig mindre batterikapasitet enn den hadde da den var ny. De fleste nye EVer har lithium-ion/polymer som er samme batteriteknologi som i telefoner og datautstyr.
    Klar over det men ut fra hva jeg har lest på nett så viser det seg at de holder veldig lenge uten degradering.
    Lykke til når du om 15-20 år skal stå i en rundkjøring og telle elbiler fra 2017
    Ser ikke problemet. Hvis bilen er noe å ha så kjører nok 2017 modellen rundt med et nytt batteri om 15 år.

    Eneste mystiske med elbilbatterier er kontaktor/vernløsningen all den tid man ikke krysser noe nullpunkt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Blir vel nesten slik at uansett hvilke nybil man kjøper i dag, så vil sannsynligvis annenhåndsverdien tape seg mye. Fossilbiler er på vei ut og så sant man ikke har en spesiell og ettertraktet modell, så vi de trolig synke svært mye i verdi. Innen eldrift så er dagens teknologi gammeldags sammenlignet med morgendagens og gjør også de neppe vil holde seg spesielt bra.

    De største taperne blir da kanskje de som kjøper de dyreste nybilene? En Tesla virker og ha holdt bra i verdi frem til i dag, men dette vil trolig snu når det kommer rimeligere biler med lang rekkevidde og andre mer ettertraktede elbiler i høyere prisklasse.
    Fra mitt ståsted som prøver å tenke litt økonomisk/holde seg i verdi når det gjelder bil så stusser jeg over bekjente som handler typisk ny VAG til 6-8 hundre tusen med 2.0 TDI. Tenker prisfall, potensielle økte avgifter på diesel osv osv...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.178
    Antall liker
    10.931
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.602
    Antall liker
    10.874
    Sted
    Trondheim
    Jeg vurderer å bytte min Golf GTE i en Passat GTE stasjon. Med barnebarn i vente, blir Golfen for liten hvis man skal på tur med familien. I Passaten ligger batteriet under setet, noe som gjør at bagasjerommet er stort med flatt gulv. Det er t.o.m. funnet plass til små rom under gulvet for ting som jekk mm...
    Jeg har nå hatt 3 lengre turer med min Golf, og forbruket ligger på 0,45 l/mil, noe jeg synes er helt utmerket. Bergen-Øvre Årdal i går gikk med et forbruk på 0,37 l/mil. Ca. 4 mil på strøm, noe som dekker 90% av min daglige kjøring. Jeg ga 395' for Golfen for 2 år siden, og får igjen ca 295'. DetKostnad på ca 4000 pr. mnd, omtrent det man betaler for å lease en bil. Passaten vil være en bil som dekker alle mine bilbehov, både billig i drift i det daglige, og fin bil til langkjøring, bl.a. i Øst-Europa (der det er laaaaaangt mellom ladestasjonene) uten rekkeviddeangst.
    Man vet jo ikke hva politikerne gjør med avgifter - phev-biler kan fort bli dyrere over nyttår, så det er kanskje lurt å slå til nå. En annen fordel er jo at VW har lagt inn masse ekstrautstyr i standardversjonen av GTEen, så man behøver ikke legge inn masse fordyrende ekstrautstyr. Må tenke litt til.
    Det er klart at PHEV er en mellomløsning og ikke noe å satse på på sikt, men akkurat nå er det en grei deal. Jeg har vært utrolig fornøyd med min Golf. Det er en langt bedre bil enn jeg var klar over.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Helt urealistisk med 2030. Det vil ta 5 år før det er et noenlunde modellutvalg på plass som dekker folks behov (og det er optimistisk) til priser som kan betales, særlig når subsidiene etter hvert vil måtte reduseres (eller ser du for deg at staten vil la folk kjøre i avgiftsfrie biler i alle fremtid?).
    Det er ikke mye subsidier i dag i Europa. I Norge er det ikke noen i det hele tatt. Her er vi mer på nullnivå ... ikke noen unødvendige avgifter men heller ingen subsidier. Det er et greit kompromiss for å skynde på en viktig omlegging.


    ..


    Utviklingen går mye hurtigere enn hva man er klar over. 2040 er 23 år til, for 23 år siden var vi i 1994. Folk hadde knapt hørt om mobiltelefoner da, og WWW var knapt i fødselsvyer og telefax var da shit.

    Det kan hende at 2030 er vel optimistisk, men det er i så fall KUN politisk vilje det skorter på.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.178
    Antall liker
    10.931
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Upresist begrep fra meg ja. Men jeg tror ikke den norske bilparken vil være mvafri og bompengefri den dagen alle kjører el.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vurderer å bytte min Golf GTE i en Passat GTE stasjon. Med barnebarn i vente, blir Golfen for liten hvis man skal på tur med familien. I Passaten ligger batteriet under setet, noe som gjør at bagasjerommet er stort med flatt gulv. Det er t.o.m. funnet plass til små rom under gulvet for ting som jekk mm...
    Jeg har nå hatt 3 lengre turer med min Golf, og forbruket ligger på 0,45 l/mil, noe jeg synes er helt utmerket. Bergen-Øvre Årdal i går gikk med et forbruk på 0,37 l/mil. Ca. 4 mil på strøm, noe som dekker 90% av min daglige kjøring. Jeg ga 395' for Golfen for 2 år siden, og får igjen ca 295'. DetKostnad på ca 4000 pr. mnd, omtrent det man betaler for å lease en bil. Passaten vil være en bil som dekker alle mine bilbehov, både billig i drift i det daglige, og fin bil til langkjøring, bl.a. i Øst-Europa (der det er laaaaaangt mellom ladestasjonene) uten rekkeviddeangst.
    Man vet jo ikke hva politikerne gjør med avgifter - phev-biler kan fort bli dyrere over nyttår, så det er kanskje lurt å slå til nå. En annen fordel er jo at VW har lagt inn masse ekstrautstyr i standardversjonen av GTEen, så man behøver ikke legge inn masse fordyrende ekstrautstyr. Må tenke litt til.
    Det er klart at PHEV er en mellomløsning og ikke noe å satse på på sikt, men akkurat nå er det en grei deal. Jeg har vært utrolig fornøyd med min Golf. Det er en langt bedre bil enn jeg var klar over.
    Du kan jo vurdere leasing. I disse tider da det skjer så store forandringer innen bilteknologien, så tenker jeg at leasing kan være et veldig fornuftig valg.

    Passat GTE Kampanje | Leasing pris 3.199,- pr. mnd | Erik Arnesen Bryn
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.696
    Torget vurderinger
    2
    Frankrikes beslutning handler om totalforbud mot bruk av bensin/dieselbiler i 2040. Det kan godt være at det blir forbud mot omsetning av nybiler i kategorien lenge før, og at det også kan bli påbudt med destruksjon av disse fremfor videresalg på bruktmarkedet etter et angitt årstall. Slikt diskuteres nå på nasjonsnivå og i EU.

    Forbrenningsmotorer til privatbilisme skal vekk og vi er bare begynt å se begynnelsen på den utviklingen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Upresist begrep fra meg ja. Men jeg tror ikke den norske bilparken vil være mvafri og bompengefri den dagen alle kjører el.
    Bompengefri bør den være. Bompenger er landeveisrøveri og noe svineri. Se til Tyskland der veier og infrastruktur er sett på som en offentlig kjerneoppgave. Bompenger bør forbys på grunnlovsnivå.

    Men MVA vil komme når perioden med gulerøtter går over til ni halet katt.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tenker at f.eks. Kia Soul fremstår som utrolig mye for pengene, selv om utseendet er....vel...

    Ny bil med 7 års garanti og 3 års service for 224500 + vinterdekk.

    -----

    Fremtiden er nok er flåte med elbiler som kan kjøre autonomt og bestilles når man har behov for dem. Når de trenger å lades finnes det punkter de kan kjøre til og lades med induksjon. (?)
    Men den kjører som en traktor....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Formodentlig at de mister kapasitet over tid. En tre-fire år gammel mobiltelefon eller laptop har vesentlig mindre batterikapasitet enn den hadde da den var ny. De fleste nye EVer har lithium-ion/polymer som er samme batteriteknologi som i telefoner og datautstyr.
    Klar over det men ut fra hva jeg har lest på nett så viser det seg at de holder veldig lenge uten degradering.
    Lykke til når du om 15-20 år skal stå i en rundkjøring og telle elbiler fra 2017
    Nå tror man at batteriet vil leve lenger enn bilen. Om det er for optimistisk kan man etter 10 år glatt kjøpe mange nye batterier for det man har spart i driftsutgifter...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.731
    Antall liker
    11.815
    Formodentlig at de mister kapasitet over tid. En tre-fire år gammel mobiltelefon eller laptop har vesentlig mindre batterikapasitet enn den hadde da den var ny. De fleste nye EVer har lithium-ion/polymer som er samme batteriteknologi som i telefoner og datautstyr.
    Klar over det men ut fra hva jeg har lest på nett så viser det seg at de holder veldig lenge uten degradering.
    Lykke til når du om 15-20 år skal stå i en rundkjøring og telle elbiler fra 2017
    Nå tror man at batteriet vil leve lenger enn bilen. Om det er for optimistisk kan man etter 10 år glatt kjøpe mange nye batterier for det man har spart i driftsutgifter...
    Vi er uansett i startgropa for elbilutvikling, og tilhørende politikk. Det er teoretisk mulig å legge inn en beskatning som gir deg "gratis" batteripakke, om det skulle være nødvendig med et skifte, en slags panteordning. Videre har det allerede vært skissert ideer for fortsatt bruk av batteripakker som ikke lengre har den spenst som er nødvendig i en bil, her finnes en rekke muligheter.
    Og, som du nevner, batterileverandørene blir stadig mer positive mht. levetid på batteripakkene.

    Disqutabel
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.709
    Antall liker
    8.119
    Torget vurderinger
    0
    Det ble gjort en analyse av kjøremønster og fremkommelighet i Stockholm for noen år siden. Der kom det fram at hvis alle fulgte trafikkreglene til punkt og prikke, ville trafikken stoppe opp. Best flyt i trafikken fikk man hvis ca 40% av bilistene ikke fulgte trafikkreglene 100%. Hvordan skal selvkjøringssystemene håndtere det?
    AI
    Svaret på alt :(
    Nei, svaret på "alt" er 42!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.709
    Antall liker
    8.119
    Torget vurderinger
    0
    Helt urealistisk med 2030. Det vil ta 5 år før det er et noenlunde modellutvalg på plass som dekker folks behov (og det er optimistisk) til priser som kan betales, særlig når subsidiene etter hvert vil måtte reduseres (eller ser du for deg at staten vil la folk kjøre i avgiftsfrie biler i alle fremtid?).
    Det er ikke mye subsidier i dag i Europa. I Norge er det ikke noen i det hele tatt. Her er vi mer på nullnivå ... ikke noen unødvendige avgifter men heller ingen subsidier. Det er et greit kompromiss for å skynde på en viktig omlegging.


    ..


    Utviklingen går mye hurtigere enn hva man er klar over. 2040 er 23 år til, for 23 år siden var vi i 1994. Folk hadde knapt hørt om mobiltelefoner da, og WWW var knapt i fødselsvyer og telefax var da shit.

    Det kan hende at 2030 er vel optimistisk, men det er i så fall KUN politisk vilje det skorter på.
    I Norge regnes jo fravær av avgifter som subsidier!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.709
    Antall liker
    8.119
    Torget vurderinger
    0
    Har prøvd et seriøst EL kjøretøy for første gang. En KTM motorsykkel med EL motor. Den var registrert som "lett motorsykkel". De har i bensinutgave maks 125ccm og mindre enn 15Hk.

    Men FY F....N som den sparket i fra!

    Det er vel den raskeste "aksen" jeg har opplevd noen gang! Og jeg turde faktisk ikke gi full gass heller, da hadde den slått rundt. En helt psykedelisk opplevelse.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Tenker at f.eks. Kia Soul fremstår som utrolig mye for pengene, selv om utseendet er....vel...

    Ny bil med 7 års garanti og 3 års service for 224500 + vinterdekk.

    -----

    Fremtiden er nok er flåte med elbiler som kan kjøre autonomt og bestilles når man har behov for dem. Når de trenger å lades finnes det punkter de kan kjøre til og lades med induksjon. (?)
    Men den kjører som en traktor....
    Kommer frem overalt? :rolleyes:
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tenker at f.eks. Kia Soul fremstår som utrolig mye for pengene, selv om utseendet er....vel...

    Ny bil med 7 års garanti og 3 års service for 224500 + vinterdekk.

    -----

    Fremtiden er nok er flåte med elbiler som kan kjøre autonomt og bestilles når man har behov for dem. Når de trenger å lades finnes det punkter de kan kjøre til og lades med induksjon. (?)
    Men den kjører som en traktor....
    Kommer frem overalt? :rolleyes:
    Tenkte mest på kjøreegenskapene men og på hvordan det føles når du setter deg inn og ser fremover ;D

    Når jeg skaffet i3'n tested jeg Kia, MB, i3 og e-Golf i nevnte rekkefølge. e-Golf kjørte best men var kjedelig, BMW'n mest morsom men litt mer stumpete enn e-Golf. Kia bunnet min test pga kjøre egenskaper og innvendig utseende. Kia'n var den første jeg teste da jeg synes den så tøff ut, men falt helt igjennom...

    7 års garanti er for øvrig noe men betaler dyrt for. Kia's garanti forutsetter en årlig service til 2500-3500 kr. Tegnet service avtale for 5 år på i3'n for 5000 kr. Tatt i betrakting dette er den meget dyrt for de siste 2 år. 5 års reklamasjon gjelder uansett.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Formodentlig at de mister kapasitet over tid. En tre-fire år gammel mobiltelefon eller laptop har vesentlig mindre batterikapasitet enn den hadde da den var ny. De fleste nye EVer har lithium-ion/polymer som er samme batteriteknologi som i telefoner og datautstyr.
    Ved å stort sett holde seg 20-80% på ladingen mangedobles levetiden. I tillegg utsettes ikke bilbatterier for høye temperaturer på samme måte som en laptop eller mobiltelefon (Tesla har eksempelvis kjølesystem for batteripakken). Jeg har hatt bilen min i 2.5 år og merker overhodet ingen degradering av batteriet.

    De tre tingene som tar livet av batterier er:
    Å stå fulladet over tid
    Å stå utladet over tid
    Høy temperatur over tid

    Ingen av delene skjer i praksis med en elbil om eieren er noenlunde på nett.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Mener den første Leafen som ble solgt i Norge har kun mistet 5% batterikapasitet.
    Batteriene varer lenge nok,lengre enn resten av bilen.

    Har selv Hyundai Ioniq..og tror denne garantien blir utvidet fra 200 000Km/8 år til det samme
    som USA fikk tidlig i vinter

    Hyundai IONIQ Electric, PHEV Come Standard With Lifetime Battery Warranty

    The Lifetime Battery Warranty ensures that if the lithium polymer battery fails, Hyundai will replace the battery and cover recycling costs for the old battery
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tenker at f.eks. Kia Soul fremstår som utrolig mye for pengene, selv om utseendet er....vel...

    Ny bil med 7 års garanti og 3 års service for 224500 + vinterdekk.

    -----

    Fremtiden er nok er flåte med elbiler som kan kjøre autonomt og bestilles når man har behov for dem. Når de trenger å lades finnes det punkter de kan kjøre til og lades med induksjon. (?)
    Men den kjører som en traktor....
    Kommer frem overalt? :rolleyes:
    Prøvesatt en i dag, men ingen betjening. God plass i den, litt snodig design ute og inne, men syntes den var mye bedre enn Leaf å sitte i.

    Takk for erfaringsdelingen, det er i3 som trigger mest hos meg også, men vet ikke om jeg "gidder" å kjøpe ny 94 Ah nå og jeg synes 60 Ah ligger for høyt i pris.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.118
    Antall liker
    3.212
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har prøvd Ampera-e'en?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes Soul virker ok, har kun vært passasjer men inntrykket var bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn