Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Jeg håper en av dere kunnskapsrike har anledning til å svare på noen el-bil-novise-spørsmål da jeg vurderer å bytte bil:

    absolutte krav: ren el-bil (ikke hybrid), rekkevidde minst 24mil også på vinteren (sør Norge)

    1) hvor mange kWh går det for å lade opp en typisk el-bil (Opel e-amp 60kWh, Tesla 75)
    (er det så enkelt som at Tesla 75 vil gi en "oppladningskostnad" på 75kWh fra 0% til 100% batteri og Opelen 60kWh?)

    Med ovennevnte krav, stemmer det da at jeg pr i dag kun står igjen med følgende alternativer?
    - Opel Ampera-E
    - Tesla 75 (eller høyere)

    (kilde: Elbiler i dag | Norsk elbilforening)
    Og ingen av disse kan ha hengerfeste?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Tesla Model x kan ha hengerfeste. Henger reduserer rekkevidden en hel del.

    Du kan regne med et tap på rundt 10%+ på ladingen. Så for å lade 60kWH trenger du rundt 65-70kWh. 24 mil til hva da? Om det er hytte på fjellet må du ta høyde for høydeforskjellen. Forbruk om vinteren varierer mye med føre og temperatur. Med min Tesla 85kWh kan jeg akkurat kjøre hjemmenfra og til hytta om det er rundt -10 grader. Da er der 700 høydemeter oppover og motorvei (har skiboks) ca halvparten av de 23 milene turen er.

    Oppover taper du ca 0.2kwh pr 100 meter pr tonn vekt. Mesteparten får du tilbake nedover igjen.
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Takk for svar. Det blir ikke mye kjøring i høydemeter, kun helt sporadisk. Mest kjøring langs kysten på strekningen E18 Oslo-Kristiansand.

    Men du er enig i at det bare er Opel og Tesla som pr i dag har bil/teknologi/batteripakke som passer til mitt krav (24mil vinter, +/- 10 kuldegrader max.)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.914
    Den eneste bilen som tilfredsstiller dine krav/behov, og som det samtidig går an å få tak i i dag er Model S / X.
    Det er fantasirente på finansiering ut denne måneden eller så hos Tesla nå. 0,25% nominell. Ca 0,55 effektiv.
    En moderat utstyrt S 75 får du til 650 000 nå. En kollega kjøpte akkurat en sånn.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Takk for svar, leifen. Realismen lenge leve for Opel har vel minst ett års levering på sin.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har ikke elbil men kommer til å kjøpe det ved neste bilbytte.
    Etter hva jeg har forstått så kan man grovt sett regne med å bruke 2kw pr. mil ved normal kjøring på det flate østlandet.. Dvs. kjøre i 90-100km/t og ha aircondition eller varme på. Senker man farten til 70km/t så vil man komme ned mot 1,5kw pr.mil.
    Vekten på bilen har jo betydning så en Tesla og BMW i3 er nok litt forskjellig her.
    Artig om en BMW i3 eier og en Tesla eier kommenterer litt på det jeg skriver:)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Den eneste bilen som tilfredsstiller dine krav/behov, og som det samtidig går an å få tak i i dag er Model S / X.
    Det er fantasirente på finansiering ut denne måneden eller så hos Tesla nå. 0,25% nominell. Ca 0,55 effektiv.
    En moderat utstyrt S 75 får du til 650 000 nå. En kollega kjøpte akkurat en sånn.
    Du får en moderat utstyrt S75D for 650, dropper man 4-hjulstrekken er man nede på 600. Får 8000 kroner i rabatt hvis du kan henvise til en Tesla eier.

    Min 75D kom på 659 med metallic lakk og ultra hifi. Vinterhjul kommer utenom.

    Verdt å merke seg at lader og ytelse er oppgradert på nye 75 så nå går de like bra som en 85/90.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.406
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har ikke elbil men kommer til å kjøpe det ved neste bilbytte.
    Etter hva jeg har forstått så kan man grovt sett regne med å bruke 2kw pr. mil ved normal kjøring på det flate østlandet.. Dvs. kjøre i 90-100km/t og ha aircondition eller varme på. Senker man farten til 70km/t så vil man komme ned mot 1,5kw pr.mil.
    Vekten på bilen har jo betydning så en Tesla og BMW i3 er nok litt forskjellig her.
    Artig om en BMW i3 eier og en Tesla eier kommenterer litt på det jeg skriver:)
    Min i3 med 18 kwh batteri kjører glatt 15 mil sommer og 10 mil vinter på motorvei. i3 er ikke av de mest aerodynamiske og klarer mer ved lavere hastighet og mer økonomisk kjøring.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.406
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Takk for svar. Det blir ikke mye kjøring i høydemeter, kun helt sporadisk. Mest kjøring langs kysten på strekningen E18 Oslo-Kristiansand.

    Men du er enig i at det bare er Opel og Tesla som pr i dag har bil/teknologi/batteripakke som passer til mitt krav (24mil vinter, +/- 10 kuldegrader max.)
    Kjøp bil etter ditt daglige behov og bruk hurtiglader på lengre strekk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Har ikke elbil men kommer til å kjøpe det ved neste bilbytte.
    Etter hva jeg har forstått så kan man grovt sett regne med å bruke 2kw pr. mil ved normal kjøring på det flate østlandet.. Dvs. kjøre i 90-100km/t og ha aircondition eller varme på. Senker man farten til 70km/t så vil man komme ned mot 1,5kw pr.mil.
    Vekten på bilen har jo betydning så en Tesla og BMW i3 er nok litt forskjellig her.
    Artig om en BMW i3 eier og en Tesla eier kommenterer litt på det jeg skriver:)
    Om sommeren ligger jeg på 2kWh pr mil på E6 (100-120km/t) uten takboks. På langkjøring med mye 60 og 70 - soner kanskje 1.7kWh / mil. Så lenge man kjører noenlunde flatt har ikke vekt enormt stor betydning. Tesla er veldig aerodynamisk.

    Dette er med P85d.

    Om vinteren har jeg hatt oppimot 40% høyere på motorveien. Da med 10 blå eller kaldere og takboks. Jeg har aldri kjørt senere enn trafikken for å spare energi, men det er ganske mye å hente der på motorvei.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det mest fantastiske er det at lånekostnaden de 3 første årene med fullfinans av Tesla S75D er lavere enn leasingkostnaden av en Skoda Superb L&K stasjonsvogn med 4x4 og 170hk.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.914
    Ikke bare de tre første. Dette lånet er ikke tidsbegrenset.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nei men man kan være uheldig å oppleve at bilen detter mer i pris enn det en betaler i avdrag.

    Men sett at den ikke gjør det er det jo billigere enn Skoda.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Takk for svar. Det blir ikke mye kjøring i høydemeter, kun helt sporadisk. Mest kjøring langs kysten på strekningen E18 Oslo-Kristiansand.

    Men du er enig i at det bare er Opel og Tesla som pr i dag har bil/teknologi/batteripakke som passer til mitt krav (24mil vinter, +/- 10 kuldegrader max.)
    Kjøp bil etter ditt daglige behov og bruk hurtiglader på lengre strekk.
    Jo, og det er nettopp det som er bakgrunnen for mitt absolutte krav - mitt daglige behov er 24mil (12 hver veg, uten mulighet til lading på point of turnaround).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Da trenger du ganske kraftig hjemmlading også. Å lade 24 mil hjemme krever en del guffe. Du trenger også en del mer enn 24 mil, forbruk er litt uforutsigbart med vær, vind, temperatur og føre.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Ja, det må jeg også tenke på. Godt du nevnte det.
    Må da regne inn kostnad for installasjon av 3-fase hjemme.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.406
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ja, det må jeg også tenke på. Godt du nevnte det.
    Må da regne inn kostnad for installasjon av 3-fase hjemme.
    Kommer veldig an på hvor lang kabel som må trekkes, graving mm, men kanskje 15-25' ? En annen ting er at ikke alle leverandører vil gi deg 32a, kanskje bare 20a. Sjekk med lokal installatør, de vet som regel og kan vel og gi deg et overslag men lurt å spørre fler.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Takk for svar. Det blir ikke mye kjøring i høydemeter, kun helt sporadisk. Mest kjøring langs kysten på strekningen E18 Oslo-Kristiansand.

    Men du er enig i at det bare er Opel og Tesla som pr i dag har bil/teknologi/batteripakke som passer til mitt krav (24mil vinter, +/- 10 kuldegrader max.)
    Kjøp bil etter ditt daglige behov og bruk hurtiglader på lengre strekk.
    Jo, og det er nettopp det som er bakgrunnen for mitt absolutte krav - mitt daglige behov er 24mil (12 hver veg, uten mulighet til lading på point of turnaround).
    Sikker på at det vil lønne seg at du kjøper hva som helst av elbil til 2-300' og betaler arbeidsplass eller privatperson i nærhet av arb.plass for lån av et utestikk.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar, leifen. Realismen lenge leve for Opel har vel minst ett års levering på sin.
    Vil du ha mer penger til stereo og billigere elbil som er i nærheten av ditt behov så har du også Renault Zoe.
    Jeg tok en nøye kikk på Zoe da en knallblå stod utstilt på Oasen kjøpesenter i vinter, og makan til dårlig kvalitetskontroll av finish har jeg aldri sett. Lakkeringsjobben så ut til å ha vært foretatt av et garasjeverksted på åttitallet, virkelig under enhver kritikk. Jeg tror nok ikke Opel Ampera gir like dårlig førsteinntrykk når den kommer på markedet. Vi får krysse fingrene for at det ikke går så lang tid som forespeilet å få levert bilene sine, det kan fort skje forandringer når de finner ut at modellen blir så populær at de må la for liten kapasitet gå utover mindre selgende modeller isteden, selv om produksjonslinjen nok er ganske forskjellig.

    Når det kommer til design så tilhører ikke Zoe blant de verste, men det er noe med det der å virkelig se elbil ut som jeg ikke liker. Da tenker jeg på Nissan Leaf, Renault Zoe og lignende, eller enda verre i form av den rare lille Mitsubishi-en og forrige generasjon elbil fra Renault. e-Golf og lignende er vanlig forbrenningsmodeller som er ombygget til eldrift, men Ampera er bygget som elbil fra bunnen av men ser likevel ut som en "normal" bil. Det er nok en av de styrkene Ampera kommer til å ha i markedet, de ser ut slik folk forventer at en bil ser ut og koster også en passende sum for totalpakken.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja, det må jeg også tenke på. Godt du nevnte det.
    Må da regne inn kostnad for installasjon av 3-fase hjemme.
    Kommer veldig an på hvor lang kabel som må trekkes, graving mm, men kanskje 15-25' ? En annen ting er at ikke alle leverandører vil gi deg 32a, kanskje bare 20a. Sjekk med lokal installatør, de vet som regel og kan vel og gi deg et overslag men lurt å spørre fler.
    Jeg tok litt i når jeg fikk bilen og la inn litt mer enn jeg trengte, men siden jeg måtte ha en egen kurs uansett så spilte det vel ikke så stor rolle. Har en ladeboks med en egen 32A 1fas.

    Det kom på ganske nøyaktig 20.000 for boksen, kursen og installasjon, ledningstrekk etc. Det er bare 50A på hovedsikringen, men det har aldri vært et problem.

    Man er jo forøvrig ikke nødt til å bruke full pedal når man lader heller da, så det kan man jo stille opp og ned etter behov. Men det er greit å kunne fylle batteriet over natten når behovet er der.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    8.749
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror nok ikke Opel Ampera gir like dårlig førsteinntrykk når den kommer på markedet. Vi får krysse fingrene for at det ikke går så lang tid som forespeilet å få levert bilene sine, det kan fort skje forandringer når de finner ut at modellen blir så populær at de må la for liten kapasitet gå utover mindre selgende modeller isteden, selv om produksjonslinjen nok er ganske forskjellig.
    Ampera (Volt) er ekstremt upopulær og fabrikken stenger. De har 111 dagers lager. Modellen er kun populær i Norge og det er ikke nok til holde produksjonen gående kontinuerlig.

    Chevrolet US : Mens vi venter på Ampera-e - BilNorge.no
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg tror nok ikke Opel Ampera gir like dårlig førsteinntrykk når den kommer på markedet. Vi får krysse fingrene for at det ikke går så lang tid som forespeilet å få levert bilene sine, det kan fort skje forandringer når de finner ut at modellen blir så populær at de må la for liten kapasitet gå utover mindre selgende modeller isteden, selv om produksjonslinjen nok er ganske forskjellig.
    Ampera (Volt) er ekstremt upopulær og fabrikken stenger. De har 111 dagers lager. Modellen er kun populær i Norge og det er ikke nok til holde produksjonen gående kontinuerlig.

    Chevrolet US : Mens vi venter på Ampera-e - BilNorge.no
    Volt/Ampera var aldri ment som noe mer en enn concept car eller compliance car. Firmaet hadde aldri ønsker om å faktiske selge den til mennesker. Det skulle bare være en papirtiger.

    Når noen faktisk ville ha den fordi den så bra ut på papiret var det alle bremser på. Dette skulle ikke produseres i mer enn noen få eksemplarer for at eksistensen skulle brukes som compliance i komplisert politikk.

    Jeg er ikke det spor forbauset over at dette viser seg å være noe man faktisk ikke kan kjøpe i virkeligheten.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.247
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke det spor forbauset over at dette viser seg å være noe man faktisk ikke kan kjøpe i virkeligheten.
    Jeg på min side er forbauset over at man i en region har tilsynelatende uendelige mengder med biler ingen vil ha, og at man derfor legger ned, mens i en annen region står folk på venteliste og forventer å bli værende på liste i over et år. Men å kombinere de to problemene ved å selge bilene fra en region til en annen for å redusere tapet før ting legges ned, det er det ingen som er interessert i.

    DET synes jeg er rart.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Ja, det må jeg også tenke på. Godt du nevnte det.
    Må da regne inn kostnad for installasjon av 3-fase hjemme.
    Med hva du beskriver mener jeg at det eneste som p.t. funker er Tesla med stort batteri. 24 mil daglig. Kanskje får du en liten omvei nå og da eller skal en tur hit eller dit på kveldstid.

    Du trenger 400v anlegg eller trafo (kan kun lade trefase med 400v). 16a gir da 55km kjørelengde pr time lading. På IT-nett (230v) får du 1 km pr time lading pr ampere ladestrøm.

    Med der du beskriver og det jeg vet om å eie elbil hadde jeg ikke vurdert annet enn Tesla med stort batteri og kraftig ladekurs.

    Hvorfor kan du foresten ikke lade underveis i der daglige? Har du mange stopp? Da blir forbruket enormt mye høyere vinterstid (varme opp kupeen mange ganger)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.914
    Med Tesla sin veggboks fins det en merkelig kvasiløsning for å trekke på flere faser i IT-nett. Får ut ca 8,5 kw på det viset. Da bør det begynne å holde, så lenge han som spør har et normalt søvnmønster...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.630
    Antall liker
    7.243
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå lader ikke elbilene konstant med max, gjør de? Det er vel slik at ladingen går saktere mot slutten for å beskytte batteriet...

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.630
    Antall liker
    7.243
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det jeg mener er at hjemmeladeren vil ikke lade med 8,5kW konstant. Du trenger mere enn 10 timer for å fylle opp 85kWh.

    Johan-Kr
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det jeg mener er at hjemmeladeren vil ikke lade med 8,5kW konstant. Du trenger mere enn 10 timer for å fylle opp 85kWh.

    Johan-Kr
    Har ikke tatt tiden eksakt men jeg tror neppe det er mye tidstap når man bruker bilens lader. Det er forøvrig uhyre sjelden jeg lader til 100% hjemme. Det skjer kun rett før jeg skal på langtur, og det er ikke så ofte. Et par ganger i året kanskje. Men la oss si 50km til 350km, som er mer normalen tar vel omtrent 10 timer på mitt 230V 32A 1fas.

    Så denne problemstillingen kommer man ikke borti, og legger man opp til å måtte lade til 100% i det daglige/til normal bruk så har man utvilsomt valgt en bil med for lite batteri.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Med 8.5kw konstant baselast om vinteren på toppen av alt det vanlige er det vel også en fare for at hovedsikringen løser ut innimellom...

    Moralen er at 24 mil+ daglig ladebehov er gjennomførbart, men ikke helt trivielt og koster fort en del å realisere i form av elektrikerarbeid. For å slippe å fullade hele tiden og ha muligheten til ekstra kjøring til/fra/etterpå må tilgjengelig rekkevidde være en god del større også. Problemet reduseres om det finnes hurtiglader i området som kan brukes om det kniper, men det er ikke noe man kan basere seg på til daglig siden det tar lenge nok allerede å pendle 12 mil hver vei.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Med 3 fase 16Amp og 3 fase 32Amp i garasjen er man greit forberedt på en EL bil om den skulle dukke opp?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn