Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Alle har da vel 3x16 på soverommet også?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Tja, som nevnt er det ikke helt rett frem å få utnyttet trefase. Men der koker egentlig bare ned til hvor langt du kjører til daglig, det definerer det faktiske ladebehovet.

    Vet at en del "på vidda" har veldig kraftig hjemmelading. Lang pendling i potensielt -40 grader krever sitt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er iallefall ikke forutsigbart å bestille Tesla.

    Har fått 24 000 i ekstra rabatt da de sannsynligvis ikke ønsker så mange kanselleringer. Nå har 75 modellene fått mer utstyr som standard og lavere pris. Blir også rapportert at en del nye 75 modeller kommer med 85 batteri.

    Bestiller man til 'feil' tid risikerer man et dårlig kjøp og når depositumet har økt fra 15k til 30k så blir det dyrere å ikke ta ut bestilt bil.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er iallefall ikke forutsigbart å bestille Tesla.

    Har fått 24 000 i ekstra rabatt da de sannsynligvis ikke ønsker så mange kanselleringer. Nå har 75 modellene fått mer utstyr som standard og lavere pris. Blir også rapportert at en del nye 75 modeller kommer med 85 batteri.

    Bestiller man til 'feil' tid risikerer man et dårlig kjøp og når depositumet har økt fra 15k til 30k så blir det dyrere å ikke ta ut bestilt bil.
    Ja og det virker som om de ønsker å standardisere bilene mye mer enn tidligere. Slik sett er det jo mindre farlig når de får avbestilte biler som er skreddersydde.

    "Prisnedgang på Tesla Model X og Model S i dag og endringer i konfigurasjonsvalg:
    Luftfjæring er standard på alle modeller.
    HiFi - lydpakken og vinterpakken er med i premiumpakken.
    Nytt kremfarget interiør.
    Adaptive frontlys som følger kurvene er nå standard på alle modeller.
    Setene er nå alle i vegan-utgave som har fått gode anmeldelser. (Det er nå kun rattet som har ku-skinn, her kan vegan-utgave også bestilles for de som ønsker det).
    Baksetet i Model S er endret med noe mer sidestøtte mer likt forsetene.
    Hengerfeste er standard på Model X
    Sorte Slipstream- felger.
    Kun grå 21" Turbin- felger."

    ... Ellers tenker jeg at jeg er glad som kjøpte med skinnseter før det ble standard med veganerseter. Eller skai som det het i gamledager.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En ting er sikkert, de som kjøpte en av de rimeligere model S eller X tidlig i år har gjort en dårlig deal.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jupp, og fortsatt 0,2% kampanjerente.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Det må stå 100 brukte Model S hos Tesla Sørlandsparken nå; bruktkupp?

    Bildet viser halvparten:
    IMG_6542.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.092
    Antall liker
    10.640
    ^ Høres flott ut, men i praksis vil det vel by på problemer. Ganske mye strøm som skal til for å lade 40-50 kW på et par minutter. Og da snakker vi om kun en bil.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kan hende den bare har et -skikkelig- lite batteri.

    Da bør det jo være greit med full lading på noen få minutter. :cool:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Tilbake etter sommerferie rundtomkring i Norge. Kjørt ca 320 mil. Brukt 40 kroner på drivstoff. energimengde brukt tilsvarer ca 50 liter diesel. For en bil på 2.3 tonn med 450+ hestekrefter, to voksne, to barn, skiboks på taket og et fjell av bagasje.

    Hurtiglader på Lillehammer, bjorli, bjorli, dombås, Stjørdal (unødvendig), grong, grong, alvdal, Elverum (strengt tatt unødvendig), ellers fra stikkontakt hos familie og i leid feriebolig. Spart 400 på ferger og en tusenlapp i bompenger. Kjørt Oslo-Sunnmøre-Helgeland og tilbake til Oslo med en del lokalkjøring underveis ifm utflukter osv

    Billig transport. Største kostnad er vel dekkslitasje.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.285
    Antall liker
    18.674
    Torget vurderinger
    2
    C

    Cyber

    Gjest
    IMG_01542.jpg

    Har en slik på overnattingsbesøk...mye fornuftig, men når man har testet BMW i3 så blir det litt mye plastikk og Korea-feel - men økonomisk må det jo være en gavepakke og langt mer praktisk?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 450526

    Har en slik på overnattingsbesøk...mye fornuftig, men når man har testet BMW i3 så blir det litt mye plastikk og Korea-feel - men økonomisk må det jo være en gavepakke og langt mer praktisk?
    Praktisk ? Plassen bak er vel omtrent lik mens du foran på Kia'n har et stort, halvfullt motorrom der du på i3'n har en plass å legge en masse småting som lade kabler, jekk mm. Ja, har skaffet jekk og lappesaker slik at jeg i verste fall kan fikse ting selv om bergingsbil er timevis unna.

    Kjøreegenskapene er vel heller ikke helt sammenliknbare....
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Praktisk ? Plassen bak er vel omtrent lik mens du foran på Kia'n har et stort, halvfullt motorrom der du på i3'n har en plass å legge en masse småting som lade kabler, jekk mm. Ja, har skaffet jekk og lappesaker slik at jeg i verste fall kan fikse ting selv om bergingsbil er timevis unna.

    Kjøreegenskapene er vel heller ikke helt sammenliknbare....
    Praktisk:
    - Dørene bak kan åpnes alene.
    - Bedre plass i bagasjen om man senker gulvet.
    - God takhøyde også baki
    - 7 år garanti, 3 år service på kjøpet
    - Mye utstyr for pengene


    Men blodpumpen har lyst på i3. Dørene er litt showstopper, men tror man klarer å finner en løsning på slikt i hverdagen.

    Kjøreegenskapene er veldig forskjellige. Soul minner mer om litt vaggende SUV. Mer hjulstøy. Ikke i nærheten av så tight og direkte. Går fint, men oppleves litt slapp i aks-en når man har prøvd i3. i3 er langt bedre i kvalitet.

    i3 kommer på ca 40 tusen mer når den er justert utstyrsmessig opp til levelig nivå.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Praktisk ? Plassen bak er vel omtrent lik mens du foran på Kia'n har et stort, halvfullt motorrom der du på i3'n har en plass å legge en masse småting som lade kabler, jekk mm. Ja, har skaffet jekk og lappesaker slik at jeg i verste fall kan fikse ting selv om bergingsbil er timevis unna.

    Kjøreegenskapene er vel heller ikke helt sammenliknbare....
    Praktisk:
    - Dørene bak kan åpnes alene.
    - Bedre plass i bagasjen om man senker gulvet.
    - God takhøyde også baki
    - 2 år mer garanti, 3 år service på kjøpet
    - Mye utstyr for pengene


    Men blodpumpen har lyst på i3. Dørene er litt showstopper, men tror man klarer å finner en løsning på slikt i hverdagen.

    Kjøreegenskapene er veldig forskjellige. Soul minner mer om litt vaggende SUV. Mer hjulstøy. Ikke i nærheten av så tight og direkte. Går fint, men oppleves litt slapp i aks-en når man har prøvd i3. i3 er langt bedre i kvalitet.

    i3 kommer på ca 40 tusen mer når den er justert utstyrsmessig opp til levelig nivå.
    Liker dørene da det er mye lettere å slenge ting bak, men har ikke småunger som skal kjøres på fotballtrening mm. Det kan vær et herk men samtidig har du kontroll på inn og utstiging.

    De 2 ekstra årene garanti betaler du godt for i og med at bilen da må på årlig service til en kost på ca 3000,-. 5 års service på min i3 koster 5000,-. Når det gjelder rust så er jo i3'n tilnærmet rustfri.

    Denne er ganske fin: https://www.youtube.com/watch?v=vhaQdczT1dQ
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Praktisk ? Plassen bak er vel omtrent lik mens du foran på Kia'n har et stort, halvfullt motorrom der du på i3'n har en plass å legge en masse småting som lade kabler, jekk mm. Ja, har skaffet jekk og lappesaker slik at jeg i verste fall kan fikse ting selv om bergingsbil er timevis unna.

    Kjøreegenskapene er vel heller ikke helt sammenliknbare....
    Praktisk:
    - Dørene bak kan åpnes alene.
    - Bedre plass i bagasjen om man senker gulvet.
    - God takhøyde også baki
    - 2 år mer garanti, 3 år service på kjøpet
    - Mye utstyr for pengene


    Men blodpumpen har lyst på i3. Dørene er litt showstopper, men tror man klarer å finner en løsning på slikt i hverdagen.

    Kjøreegenskapene er veldig forskjellige. Soul minner mer om litt vaggende SUV. Mer hjulstøy. Ikke i nærheten av så tight og direkte. Går fint, men oppleves litt slapp i aks-en når man har prøvd i3. i3 er langt bedre i kvalitet.

    i3 kommer på ca 40 tusen mer når den er justert utstyrsmessig opp til levelig nivå.
    Liker dørene da det er mye lettere å slenge ting bak, men har ikke småunger som skal kjøres på fotballtrening mm. Det kan vær et herk men samtidig har du kontroll på inn og utstiging.

    De 2 ekstra årene garanti betaler du godt for i og med at bilen da må på årlig service til en kost på ca 3000,-. 5 års service på min i3 koster 5000,-. Når det gjelder rust så er jo i3'n tilnærmet rustfri.

    Denne er ganske fin: https://www.youtube.com/watch?v=vhaQdczT1dQ
    BMW-dørene er vel egentlig minst praktiske når man har parkert mellom biler og skal inn både foran og bak etter min korte erfaring.
    i3 har god takhøyde, men for meg på 193 cm tar hodet i en nedsenkning i taket umiddelbart bakenfor setet når jeg sitter baki. Ellers er baksetet flott for barna da vinduslinjen "dipper" og medfører at de ser godt ut.

    Ellers er jeg enig med deg i vurderingene.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det ligger flere Teslaer S85 med rundt 80-100.000 km til 445.000 kr på Finn nå. De kommer også med livslang gratis lading på superladernettverket, noe som er konge til langturer. Mange med bra utstyrsnivå også og to hjulsett. Begynner du å legge til utstyr noenlunde tilsvarende på en i3 så tror jeg ikke prisforskjellen blir så betydelig.

    ser også en P85+ fra forhandler til 450.000. (finn kode 90905951)

    Noe å tenke på kanskje? (Vedens sikreste personbil er jo bra for deg og familien)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det ligger flere Teslaer S85 med rundt 80-100.000 km til 445.000 kr på Finn nå. De kommer også med livslang gratis lading på superladernettverket, noe som er konge til langturer. Mange med bra utstyrsnivå også og to hjulsett. Begynner du å legge til utstyr noenlunde tilsvarende på en i3 så tror jeg ikke prisforskjellen blir så betydelig.

    ser også en P85+ fra forhandler til 450.000. (finn kode 90905951)

    Noe å tenke på kanskje? (Vedens sikreste personbil er jo bra for deg og familien)
    Men neppe den mest pålitelige...
    En kollega på jobb har en Tesla og jeg så henne komme, gå inn bakdøra, og krabbe foran. Dette var for 5-6 uker siden. Kunne ikke dy meg men måtte spørre hva som var greia. Dørhandtaket på fører siden virker ikke og Tesla kunne ikke fikse det før etter ferien... (Adgang fra høyre side var blokkert pga parkering).

    Greit med Tesla så lenge garantien gjelder, hvis man kan leve med slikt, men ville ikke eid en etter at den var gått ut (med bakgrunn i verksted tråden på elbilforum)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det ligger flere Teslaer S85 med rundt 80-100.000 km til 445.000 kr på Finn nå. De kommer også med livslang gratis lading på superladernettverket, noe som er konge til langturer. Mange med bra utstyrsnivå også og to hjulsett. Begynner du å legge til utstyr noenlunde tilsvarende på en i3 så tror jeg ikke prisforskjellen blir så betydelig.

    ser også en P85+ fra forhandler til 450.000. (finn kode 90905951)

    Noe å tenke på kanskje? (Vedens sikreste personbil er jo bra for deg og familien)
    Men neppe den mest pålitelige...
    En kollega på jobb har en Tesla og jeg så henne komme, gå inn bakdøra, og krabbe foran. Dette var for 5-6 uker siden. Kunne ikke dy meg men måtte spørre hva som var greia. Dørhandtaket på fører siden virker ikke og Tesla kunne ikke fikse det før etter ferien... (Adgang fra høyre side var blokkert pga parkering).

    Greit med Tesla så lenge garantien gjelder, hvis man kan leve med slikt, men ville ikke eid en etter at den var gått ut (med bakgrunn i verksted tråden på elbilforum)
    Første gangen jeg hører om en slik problemstilling, og jeg titter innom relevante eierforum nå og da. Sikker på at det ikke bare er en vandrehistorie fra donaldbilmiljøet? :)

    Min erfaring om man får et teknisk problem er stikk motsatt. Hadde problemer med begge nøklene/fobene plutselig, selv om jeg byttet batterier på dem. Kunne heldigvis starte bilen fra mobiltelefonen slik man kan med en bil som henger med teknologien, men det var jo et problem som måtte ordnes. Kjørte opp på Kokstad forklarte problemet til damen i resepsjonen, hun ba meg sitte i en sofa litt, rett etter kom det en tekniker som ba meg starte bilen med appen og kjøre den inn, ok, vente 10 minutter til og så var det hele fikset. Kanskje 30-40 minutter på verkstedet uten å ha bestilt time og problemet var fikset.

    Så nei, ingen grunn til å kjøpe en donaldbil om du kan strekke deg til å kjøpe noe skikkelig.

    Mine erfaringer er i alle fall gode, så jeg tillegger rare historier fra folk med mopedbiler mer som destruktiv svartsyke og mindreverdighetskomplekser.

    ..

    Men hadde det for meg stått mellom en Kia, BMV/Buddy/Think så hadde det blitt Kiaen. Det ser ut til å være mest bil for pengene om man ikke er villig til å kjøpe en ordentlig bil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Jeg skal ha min bil på rutineservice etter sommeren, fikk beskjed om at det var ledig nårsomhelst så det virker som de har fått køene unna (dette er i Oslo).

    Hva det koster å få fikset noe når garantien er ute er dog en annen sak, og de første bilene hadde en god del barnesykdommer, men tidligere eiere har vel fått fikset de skulle man tro.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det ligger flere Teslaer S85 med rundt 80-100.000 km til 445.000 kr på Finn nå. De kommer også med livslang gratis lading på superladernettverket, noe som er konge til langturer. Mange med bra utstyrsnivå også og to hjulsett. Begynner du å legge til utstyr noenlunde tilsvarende på en i3 så tror jeg ikke prisforskjellen blir så betydelig.

    ser også en P85+ fra forhandler til 450.000. (finn kode 90905951)

    Noe å tenke på kanskje? (Vedens sikreste personbil er jo bra for deg og familien)
    Men neppe den mest pålitelige...
    En kollega på jobb har en Tesla og jeg så henne komme, gå inn bakdøra, og krabbe foran. Dette var for 5-6 uker siden. Kunne ikke dy meg men måtte spørre hva som var greia. Dørhandtaket på fører siden virker ikke og Tesla kunne ikke fikse det før etter ferien... (Adgang fra høyre side var blokkert pga parkering).

    Greit med Tesla så lenge garantien gjelder, hvis man kan leve med slikt, men ville ikke eid en etter at den var gått ut (med bakgrunn i verksted tråden på elbilforum)
    Første gangen jeg hører om en slik problemstilling, og jeg titter innom relevante eierforum nå og da. Sikker på at det ikke bare er en vandrehistorie fra donaldbilmiljøet? :)

    Min erfaring om man får et teknisk problem er stikk motsatt. Hadde problemer med begge nøklene/fobene plutselig, selv om jeg byttet batterier på dem. Kunne heldigvis starte bilen fra mobiltelefonen slik man kan med en bil som henger med teknologien, men det var jo et problem som måtte ordnes. Kjørte opp på Kokstad forklarte problemet til damen i resepsjonen, hun ba meg sitte i en sofa litt, rett etter kom det en tekniker som ba meg starte bilen med appen og kjøre den inn, ok, vente 10 minutter til og så var det hele fikset. Kanskje 30-40 minutter på verkstedet uten å ha bestilt time og problemet var fikset.

    Så nei, ingen grunn til å kjøpe en donaldbil om du kan strekke deg til å kjøpe noe skikkelig.

    Mine erfaringer er i alle fall gode, så jeg tillegger rare historier fra folk med mopedbiler mer som destruktiv svartsyke og mindreverdighetskomplekser.

    ..

    Men hadde det for meg stått mellom en Kia, BMV/Buddy/Think så hadde det blitt Kiaen. Det ser ut til å være mest bil for pengene om man ikke er villig til å kjøpe en ordentlig bil.
    Ingen vandre historie. Kjenner ikke dama men ser jeg henne igjen så skal jeg høre med henne og få henne til å bekrefte.... Ellers kan folk lese tråden på elbil forum og bedømme selv - den er på 202 sider bare for Tesla S 8)

    Skal ikke hovere da det er feil på i3 og men den tråden er "bare" på 62 sider og det meste er bagateller.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Historien stemmer sikkert den, men den er ikke representativ. Alle eiere av en modell kan sikkert finne noen som har hatt en feil en gang, eller har en historie fra et verksted som ikke var optimalt.

    For meg kan folk kjører rundt i hva de vil. Jeg blir ikke glad eller skuffet om noen velger noen annet en hva jeg ville ha gjort. Den eneste elbilen jeg har kjørt er en Tesla, så det er derfor min målestokk når det kommet til hva man bør kunne forvente av en elbil. Når prisene av en lett brukt Model S begynner å nærme seg en godt utrustet nybil i segmentene under så er det verdt å vurdere litt videre.

    For meg kan folk kjøre på mopeder resten av livet for alt jeg bryr meg, men å prøve å skremme noen fra å kjøpe en Tesla med at de kan risikere å måtte krype ut bakluken i et halvt år fordi det er sommerferie ... vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke uten å henfalle til humor eller medmenneskelighet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En Tesla er ikke en endestasjon, eller noe slik.

    Men det er i dag den desidert beste elbilen man kan kjøpe i Norge i dag. Så hvis der er innenfor rekkevidde å kjøpe en slik så gjør det.

    Om 5 år er kanskje Tesla forbikjørt ... men når vi snakker om hva du faktisk kan kjøpe i dag... og ikke bare sette deg på en ønskeliste for. Det er ingen alternativer om man kan strekke seg opp til 2-3 år gamle s85.

    Norge er et land der disse solgtes til en svært gunstig pris, og det kan man nyte godt av ennå på bruktmarkedet.

    Prøv å spør en amerikaner om han vil ha an pent innkjørt og godt utstyrt s85 eller en ny i3 med topp specs og prisforskjellen er $10000 eller deromkring...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    ..

    Men hadde det for meg stått mellom en Kia, BMV/Buddy/Think så hadde det blitt Kiaen. Det ser ut til å være mest bil for pengene om man ikke er villig til å kjøpe en ordentlig bil.
    Elsker BMW/Buddy/Think sammenlikningen. :)

    Ordentlig bil og ordentlig bil. Kiaen er i mine øyne mye for pengene når man får den på veien med "full pupp" for 265 tusen og nok rekkevidde. Tesla frister, men 80 000 km er jo ikke så rent lite. Den du linker til er jo passert 100 000 km og nesten en halv mill. I mitt hode er det dårlig deal. :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Historien stemmer sikkert den, men den er ikke representativ. Alle eiere av en modell kan sikkert finne noen som har hatt en feil en gang, eller har en historie fra et verksted som ikke var optimalt.

    For meg kan folk kjører rundt i hva de vil. Jeg blir ikke glad eller skuffet om noen velger noen annet en hva jeg ville ha gjort. Den eneste elbilen jeg har kjørt er en Tesla, så det er derfor min målestokk når det kommet til hva man bør kunne forvente av en elbil. Når prisene av en lett brukt Model S begynner å nærme seg en godt utrustet nybil i segmentene under så er det verdt å vurdere litt videre.

    For meg kan folk kjøre på mopeder resten av livet for alt jeg bryr meg, men å prøve å skremme noen fra å kjøpe en Tesla med at de kan risikere å måtte krype ut bakluken i et halvt år fordi det er sommerferie ... vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke uten å henfalle til humor eller medmenneskelighet.
    Må først si at jeg elsker min Donald bil ;)

    Din Tesla er sikkert bra den men har alltid vært for stor for mitt behov og mitt ego... Har sittet på en gang i en Tesla taxi og den ga ikke helt den premium opplevelsen jeg hadde forventet. Man rekkevidden er jo himmelsk mye bedre en alt annet, så langt. Bra du er fornøyd med din.

    Jeg kunne godt kjøpt en Tesla, står ikke på penger, men ble helt utelukket når jeg hadde lest 60-70 av de første sidene av verkstedtråden på elbil forum. Det som går igjen er alle mulig feil som tyder på en veldig varierende byggekvalitet. Lekkasje fra takluker, handtak som ikke kommer ut, speil som skarpes opp, mistilpasning av plateskjøter, reduksjonsgirkasser som ryker. osv. Noen sier at ferdigstilling av bilene gjøres på først service...

    Det som spikret siste spiker i kista for Tesla og meg var svarene noen fikk når de klaget på f.eks platetilpasninger med avvik på 10 mm var at dette ble ikke fikset - SLIKT MÅ MAN REGNE MED PÅ EN TESLA. Tanken på å bruke 3/4 million på en bil og få et mandagseksemplar av arten fristet ikke.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.092
    Antall liker
    10.640
    ^ Husk at Tesla er made in USA og amerikanske biler er ikke kjent for å ha god finish.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    (Vedens sikreste personbil er jo bra for deg og familien)
    Kan dette dokumenteres?

    På Euroncap får Tesla S (2014) 5 stjerner, 82% for voksne og 77% for barn.

    BMW 5 (2017) får 5 stjerner, og 91% voksne og 85% barn.

    Nissan Leaf (2012) får 5 stjerner, 89% og 83% (barn).

    Eller er det meg som leser Euroncap testene helt feil?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.800
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kvalitetsproblemene til Tesla er jo typisk for amerikanske biler. På syttitallet ble kvaliteten på japanske biler betydelig bedre enn det amerikanske produsenter fikk til. Og det merkes på salgsstatistikken den dag i dag.
    Bilsalget i USA 2016.
    1.Ford F-Series 820,799
    2.Chevrolet Silverado 574,876
    3.Ram P/U 489,418
    4.Toyota Camry 388,618
    5.Toyota Corolla 378,210
    6.Honda Civic 366,927
    7.Honda CR-V 357,335
    8.Toyota RAV4 352,154
    9.Honda Accord 345,225
    10.Nissan Rogue 329,904

    Grunnen til at det selges så mange pickuper der borte burde være et interessant studie for psykiatrien.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    (Vedens sikreste personbil er jo bra for deg og familien)
    Kan dette dokumenteres?

    På Euroncap får Tesla S (2014) 5 stjerner, 82% for voksne og 77% for barn.

    BMW 5 (2017) får 5 stjerner, og 91% voksne og 85% barn.

    Nissan Leaf (2012) får 5 stjerner, 89% og 83% (barn).

    Eller er det meg som leser Euroncap testene helt feil?
    Den er vel til og med blitt redusert til 4 stjerner nylig. Men det er en stor bil, det har mye å si. Ville ikke kollidert med en slik med min i3 for å si det slik.

    https://www.engadget.com/2017/07/06/insurance-group-teslas-model-s-is-safe-but-not-super-safe/
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Historien stemmer sikkert den, men den er ikke representativ. Alle eiere av en modell kan sikkert finne noen som har hatt en feil en gang, eller har en historie fra et verksted som ikke var optimalt.

    For meg kan folk kjører rundt i hva de vil. Jeg blir ikke glad eller skuffet om noen velger noen annet en hva jeg ville ha gjort. Den eneste elbilen jeg har kjørt er en Tesla, så det er derfor min målestokk når det kommet til hva man bør kunne forvente av en elbil. Når prisene av en lett brukt Model S begynner å nærme seg en godt utrustet nybil i segmentene under så er det verdt å vurdere litt videre.

    For meg kan folk kjøre på mopeder resten av livet for alt jeg bryr meg, men å prøve å skremme noen fra å kjøpe en Tesla med at de kan risikere å måtte krype ut bakluken i et halvt år fordi det er sommerferie ... vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke uten å henfalle til humor eller medmenneskelighet.
    Må først si at jeg elsker min Donald bil ;)

    Din Tesla er sikkert bra den men har alltid vært for stor for mitt behov og mitt ego... Har sittet på en gang i en Tesla taxi og den ga ikke helt den premium opplevelsen jeg hadde forventet. Man rekkevidden er jo himmelsk mye bedre en alt annet, så langt. Bra du er fornøyd med din.

    Jeg kunne godt kjøpt en Tesla, står ikke på penger, men ble helt utelukket når jeg hadde lest 60-70 av de første sidene av verkstedtråden på elbil forum. Det som går igjen er alle mulig feil som tyder på en veldig varierende byggekvalitet. Lekkasje fra takluker, handtak som ikke kommer ut, speil som skarpes opp, mistilpasning av plateskjøter, reduksjonsgirkasser som ryker. osv. Noen sier at ferdigstilling av bilene gjøres på først service...

    Det som spikret siste spiker i kista for Tesla og meg var svarene noen fikk når de klaget på f.eks platetilpasninger med avvik på 10 mm var at dette ble ikke fikset - SLIKT MÅ MAN REGNE MED PÅ EN TESLA. Tanken på å bruke 3/4 million på en bil og få et mandagseksemplar av arten fristet ikke.
    Merkelig diskusjon med BMW i3 vs Tesla S. Selv om jeg pr i dag ikke strømmer bilkjøringen så regner jeg med at premium er premium uansett drivstoff. Det er godt mulig at Tesla ikke er premium, men det er neimen ikke BMW heller. Jeg har eid og kjørt BMW 3 de siste 4 årene og selv om det er en bil som er bedre enn det meste i segmentet, kanskje bortsett fra nye Giulia?, så er det slett ikke det jeg forbinder med premium. Opplever heller ikke Merc og audi som spesielt premium, men det er sikkert jeg som har for høye krav. Premium betyr kanskje bare litt bedre enn snittet, men mye dyrere?

    PS: Å elske en tysk bil blir vel omtrent det samme som å oppleve en tysk pornofilm som kjærlighet? ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    445 000 for en 13-14 modell S er jo kun en god deal for selger all den tid den har dårligere seter og lydisolasjon enn dagens Model S.

    En ny S75 har like lang rekkevidde som S85 og samme ytelse som en S85P. Så koster den 575 000.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    (Vedens sikreste personbil er jo bra for deg og familien)
    Kan dette dokumenteres?

    På Euroncap får Tesla S (2014) 5 stjerner, 82% for voksne og 77% for barn.

    BMW 5 (2017) får 5 stjerner, og 91% voksne og 85% barn.

    Nissan Leaf (2012) får 5 stjerner, 89% og 83% (barn).

    Eller er det meg som leser Euroncap testene helt feil?
    Den var i hvertfall det da den ble testet etter lansering: (og det jeg baserte påstanden på)

    The Tesla Model S Just Got The Best Safety Rating Of Any Car In History

    TESLA: Tesla Model S Achieves Best Safety Rating of Any Car Ever Tested - Business Insider

    Tesla Model S Achieves Best Safety Rating of Any Car Ever Tested
    Sets New NHTSA Vehicle Safety Score Record
    Monday, August 19, 2013

    ...

    Mulig det finnes andre tester som tester andre ting der man får andre resultater. Det er utvikling i testene også.

    Et eksempel på det: (Introduksjon av front left corner crashes, på testene.) F.eks. om man kjører på en betongstolpe 10 cm inn på venstre front.

    http://www.bloomberg.com/news/artic...t-of-top-safety-pick-awarded-to-42-other-cars

    --

    Man kan i alle fall si at det er en ekstremt sikker bil å sitte i hvis du blir utsatt for noe brutalt. Buss kjører inn i siden på deg, fronte med en anenn bil, tre som velter over taket, utforkjøring, etc.

    Skal ikke insisterere på "verdens sikreste", for både tester og biler utvikler seg og postene flyttes stadig.
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn