Ja og det virker som om de ønsker å standardisere bilene mye mer enn tidligere. Slik sett er det jo mindre farlig når de får avbestilte biler som er skreddersydde.Det er iallefall ikke forutsigbart å bestille Tesla.
Har fått 24 000 i ekstra rabatt da de sannsynligvis ikke ønsker så mange kanselleringer. Nå har 75 modellene fått mer utstyr som standard og lavere pris. Blir også rapportert at en del nye 75 modeller kommer med 85 batteri.
Bestiller man til 'feil' tid risikerer man et dårlig kjøp og når depositumet har økt fra 15k til 30k så blir det dyrere å ikke ta ut bestilt bil.
Praktisk ? Plassen bak er vel omtrent lik mens du foran på Kia'n har et stort, halvfullt motorrom der du på i3'n har en plass å legge en masse småting som lade kabler, jekk mm. Ja, har skaffet jekk og lappesaker slik at jeg i verste fall kan fikse ting selv om bergingsbil er timevis unna.Vis vedlegget 450526
Har en slik på overnattingsbesøk...mye fornuftig, men når man har testet BMW i3 så blir det litt mye plastikk og Korea-feel - men økonomisk må det jo være en gavepakke og langt mer praktisk?
Praktisk:Praktisk ? Plassen bak er vel omtrent lik mens du foran på Kia'n har et stort, halvfullt motorrom der du på i3'n har en plass å legge en masse småting som lade kabler, jekk mm. Ja, har skaffet jekk og lappesaker slik at jeg i verste fall kan fikse ting selv om bergingsbil er timevis unna.
Kjøreegenskapene er vel heller ikke helt sammenliknbare....
Liker dørene da det er mye lettere å slenge ting bak, men har ikke småunger som skal kjøres på fotballtrening mm. Det kan vær et herk men samtidig har du kontroll på inn og utstiging.Praktisk:Praktisk ? Plassen bak er vel omtrent lik mens du foran på Kia'n har et stort, halvfullt motorrom der du på i3'n har en plass å legge en masse småting som lade kabler, jekk mm. Ja, har skaffet jekk og lappesaker slik at jeg i verste fall kan fikse ting selv om bergingsbil er timevis unna.
Kjøreegenskapene er vel heller ikke helt sammenliknbare....
- Dørene bak kan åpnes alene.
- Bedre plass i bagasjen om man senker gulvet.
- God takhøyde også baki
- 2 år mer garanti, 3 år service på kjøpet
- Mye utstyr for pengene
Men blodpumpen har lyst på i3. Dørene er litt showstopper, men tror man klarer å finner en løsning på slikt i hverdagen.
Kjøreegenskapene er veldig forskjellige. Soul minner mer om litt vaggende SUV. Mer hjulstøy. Ikke i nærheten av så tight og direkte. Går fint, men oppleves litt slapp i aks-en når man har prøvd i3. i3 er langt bedre i kvalitet.
i3 kommer på ca 40 tusen mer når den er justert utstyrsmessig opp til levelig nivå.
BMW-dørene er vel egentlig minst praktiske når man har parkert mellom biler og skal inn både foran og bak etter min korte erfaring.Liker dørene da det er mye lettere å slenge ting bak, men har ikke småunger som skal kjøres på fotballtrening mm. Det kan vær et herk men samtidig har du kontroll på inn og utstiging.Praktisk:Praktisk ? Plassen bak er vel omtrent lik mens du foran på Kia'n har et stort, halvfullt motorrom der du på i3'n har en plass å legge en masse småting som lade kabler, jekk mm. Ja, har skaffet jekk og lappesaker slik at jeg i verste fall kan fikse ting selv om bergingsbil er timevis unna.
Kjøreegenskapene er vel heller ikke helt sammenliknbare....
- Dørene bak kan åpnes alene.
- Bedre plass i bagasjen om man senker gulvet.
- God takhøyde også baki
- 2 år mer garanti, 3 år service på kjøpet
- Mye utstyr for pengene
Men blodpumpen har lyst på i3. Dørene er litt showstopper, men tror man klarer å finner en løsning på slikt i hverdagen.
Kjøreegenskapene er veldig forskjellige. Soul minner mer om litt vaggende SUV. Mer hjulstøy. Ikke i nærheten av så tight og direkte. Går fint, men oppleves litt slapp i aks-en når man har prøvd i3. i3 er langt bedre i kvalitet.
i3 kommer på ca 40 tusen mer når den er justert utstyrsmessig opp til levelig nivå.
De 2 ekstra årene garanti betaler du godt for i og med at bilen da må på årlig service til en kost på ca 3000,-. 5 års service på min i3 koster 5000,-. Når det gjelder rust så er jo i3'n tilnærmet rustfri.
Denne er ganske fin: https://www.youtube.com/watch?v=vhaQdczT1dQ
Men neppe den mest pålitelige...Det ligger flere Teslaer S85 med rundt 80-100.000 km til 445.000 kr på Finn nå. De kommer også med livslang gratis lading på superladernettverket, noe som er konge til langturer. Mange med bra utstyrsnivå også og to hjulsett. Begynner du å legge til utstyr noenlunde tilsvarende på en i3 så tror jeg ikke prisforskjellen blir så betydelig.
ser også en P85+ fra forhandler til 450.000. (finn kode 90905951)
Noe å tenke på kanskje? (Vedens sikreste personbil er jo bra for deg og familien)
Første gangen jeg hører om en slik problemstilling, og jeg titter innom relevante eierforum nå og da. Sikker på at det ikke bare er en vandrehistorie fra donaldbilmiljøet?Men neppe den mest pålitelige...Det ligger flere Teslaer S85 med rundt 80-100.000 km til 445.000 kr på Finn nå. De kommer også med livslang gratis lading på superladernettverket, noe som er konge til langturer. Mange med bra utstyrsnivå også og to hjulsett. Begynner du å legge til utstyr noenlunde tilsvarende på en i3 så tror jeg ikke prisforskjellen blir så betydelig.
ser også en P85+ fra forhandler til 450.000. (finn kode 90905951)
Noe å tenke på kanskje? (Vedens sikreste personbil er jo bra for deg og familien)
En kollega på jobb har en Tesla og jeg så henne komme, gå inn bakdøra, og krabbe foran. Dette var for 5-6 uker siden. Kunne ikke dy meg men måtte spørre hva som var greia. Dørhandtaket på fører siden virker ikke og Tesla kunne ikke fikse det før etter ferien... (Adgang fra høyre side var blokkert pga parkering).
Greit med Tesla så lenge garantien gjelder, hvis man kan leve med slikt, men ville ikke eid en etter at den var gått ut (med bakgrunn i verksted tråden på elbilforum)
Ingen vandre historie. Kjenner ikke dama men ser jeg henne igjen så skal jeg høre med henne og få henne til å bekrefte.... Ellers kan folk lese tråden på elbil forum og bedømme selv - den er på 202 sider bare for Tesla S 8)Første gangen jeg hører om en slik problemstilling, og jeg titter innom relevante eierforum nå og da. Sikker på at det ikke bare er en vandrehistorie fra donaldbilmiljøet?Men neppe den mest pålitelige...Det ligger flere Teslaer S85 med rundt 80-100.000 km til 445.000 kr på Finn nå. De kommer også med livslang gratis lading på superladernettverket, noe som er konge til langturer. Mange med bra utstyrsnivå også og to hjulsett. Begynner du å legge til utstyr noenlunde tilsvarende på en i3 så tror jeg ikke prisforskjellen blir så betydelig.
ser også en P85+ fra forhandler til 450.000. (finn kode 90905951)
Noe å tenke på kanskje? (Vedens sikreste personbil er jo bra for deg og familien)
En kollega på jobb har en Tesla og jeg så henne komme, gå inn bakdøra, og krabbe foran. Dette var for 5-6 uker siden. Kunne ikke dy meg men måtte spørre hva som var greia. Dørhandtaket på fører siden virker ikke og Tesla kunne ikke fikse det før etter ferien... (Adgang fra høyre side var blokkert pga parkering).
Greit med Tesla så lenge garantien gjelder, hvis man kan leve med slikt, men ville ikke eid en etter at den var gått ut (med bakgrunn i verksted tråden på elbilforum)
Min erfaring om man får et teknisk problem er stikk motsatt. Hadde problemer med begge nøklene/fobene plutselig, selv om jeg byttet batterier på dem. Kunne heldigvis starte bilen fra mobiltelefonen slik man kan med en bil som henger med teknologien, men det var jo et problem som måtte ordnes. Kjørte opp på Kokstad forklarte problemet til damen i resepsjonen, hun ba meg sitte i en sofa litt, rett etter kom det en tekniker som ba meg starte bilen med appen og kjøre den inn, ok, vente 10 minutter til og så var det hele fikset. Kanskje 30-40 minutter på verkstedet uten å ha bestilt time og problemet var fikset.
Så nei, ingen grunn til å kjøpe en donaldbil om du kan strekke deg til å kjøpe noe skikkelig.
Mine erfaringer er i alle fall gode, så jeg tillegger rare historier fra folk med mopedbiler mer som destruktiv svartsyke og mindreverdighetskomplekser.
..
Men hadde det for meg stått mellom en Kia, BMV/Buddy/Think så hadde det blitt Kiaen. Det ser ut til å være mest bil for pengene om man ikke er villig til å kjøpe en ordentlig bil.
Hva kjører de der når de blir voksne og får lappen da?Tesla=bærumsmoped
Elsker BMW/Buddy/Think sammenlikningen...
Men hadde det for meg stått mellom en Kia, BMV/Buddy/Think så hadde det blitt Kiaen. Det ser ut til å være mest bil for pengene om man ikke er villig til å kjøpe en ordentlig bil.
Må først si at jeg elsker min Donald bilHistorien stemmer sikkert den, men den er ikke representativ. Alle eiere av en modell kan sikkert finne noen som har hatt en feil en gang, eller har en historie fra et verksted som ikke var optimalt.
For meg kan folk kjører rundt i hva de vil. Jeg blir ikke glad eller skuffet om noen velger noen annet en hva jeg ville ha gjort. Den eneste elbilen jeg har kjørt er en Tesla, så det er derfor min målestokk når det kommet til hva man bør kunne forvente av en elbil. Når prisene av en lett brukt Model S begynner å nærme seg en godt utrustet nybil i segmentene under så er det verdt å vurdere litt videre.
For meg kan folk kjøre på mopeder resten av livet for alt jeg bryr meg, men å prøve å skremme noen fra å kjøpe en Tesla med at de kan risikere å måtte krype ut bakluken i et halvt år fordi det er sommerferie ... vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke uten å henfalle til humor eller medmenneskelighet.
Vet det veldig godt, men tror de har fabrikker i Europa og nå (Nederland ?), så det kan ha blitt bedre.^ Husk at Tesla er made in USA og amerikanske biler er ikke kjent for å ha god finish.
Kan dette dokumenteres?(Vedens sikreste personbil er jo bra for deg og familien)
Den er vel til og med blitt redusert til 4 stjerner nylig. Men det er en stor bil, det har mye å si. Ville ikke kollidert med en slik med min i3 for å si det slik.Kan dette dokumenteres?(Vedens sikreste personbil er jo bra for deg og familien)
På Euroncap får Tesla S (2014) 5 stjerner, 82% for voksne og 77% for barn.
BMW 5 (2017) får 5 stjerner, og 91% voksne og 85% barn.
Nissan Leaf (2012) får 5 stjerner, 89% og 83% (barn).
Eller er det meg som leser Euroncap testene helt feil?
Merkelig diskusjon med BMW i3 vs Tesla S. Selv om jeg pr i dag ikke strømmer bilkjøringen så regner jeg med at premium er premium uansett drivstoff. Det er godt mulig at Tesla ikke er premium, men det er neimen ikke BMW heller. Jeg har eid og kjørt BMW 3 de siste 4 årene og selv om det er en bil som er bedre enn det meste i segmentet, kanskje bortsett fra nye Giulia?, så er det slett ikke det jeg forbinder med premium. Opplever heller ikke Merc og audi som spesielt premium, men det er sikkert jeg som har for høye krav. Premium betyr kanskje bare litt bedre enn snittet, men mye dyrere?Må først si at jeg elsker min Donald bilHistorien stemmer sikkert den, men den er ikke representativ. Alle eiere av en modell kan sikkert finne noen som har hatt en feil en gang, eller har en historie fra et verksted som ikke var optimalt.
For meg kan folk kjører rundt i hva de vil. Jeg blir ikke glad eller skuffet om noen velger noen annet en hva jeg ville ha gjort. Den eneste elbilen jeg har kjørt er en Tesla, så det er derfor min målestokk når det kommet til hva man bør kunne forvente av en elbil. Når prisene av en lett brukt Model S begynner å nærme seg en godt utrustet nybil i segmentene under så er det verdt å vurdere litt videre.
For meg kan folk kjøre på mopeder resten av livet for alt jeg bryr meg, men å prøve å skremme noen fra å kjøpe en Tesla med at de kan risikere å måtte krype ut bakluken i et halvt år fordi det er sommerferie ... vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke uten å henfalle til humor eller medmenneskelighet.
Din Tesla er sikkert bra den men har alltid vært for stor for mitt behov og mitt ego... Har sittet på en gang i en Tesla taxi og den ga ikke helt den premium opplevelsen jeg hadde forventet. Man rekkevidden er jo himmelsk mye bedre en alt annet, så langt. Bra du er fornøyd med din.
Jeg kunne godt kjøpt en Tesla, står ikke på penger, men ble helt utelukket når jeg hadde lest 60-70 av de første sidene av verkstedtråden på elbil forum. Det som går igjen er alle mulig feil som tyder på en veldig varierende byggekvalitet. Lekkasje fra takluker, handtak som ikke kommer ut, speil som skarpes opp, mistilpasning av plateskjøter, reduksjonsgirkasser som ryker. osv. Noen sier at ferdigstilling av bilene gjøres på først service...
Det som spikret siste spiker i kista for Tesla og meg var svarene noen fikk når de klaget på f.eks platetilpasninger med avvik på 10 mm var at dette ble ikke fikset - SLIKT MÅ MAN REGNE MED PÅ EN TESLA. Tanken på å bruke 3/4 million på en bil og få et mandagseksemplar av arten fristet ikke.
Den var i hvertfall det da den ble testet etter lansering: (og det jeg baserte påstanden på)Kan dette dokumenteres?(Vedens sikreste personbil er jo bra for deg og familien)
På Euroncap får Tesla S (2014) 5 stjerner, 82% for voksne og 77% for barn.
BMW 5 (2017) får 5 stjerner, og 91% voksne og 85% barn.
Nissan Leaf (2012) får 5 stjerner, 89% og 83% (barn).
Eller er det meg som leser Euroncap testene helt feil?