Jeg ønsker å se en måling som viser at et kantslag på en tromme lyder litt krispere enn før og det er flyttet 35cm. oppover i lydbildet.
Det er ikke vanskelig engang. Alt ligger i frekvensresponsen. Det du beskriver er en liten nivåendring i to frekvensbånd hhv i øvre mellomtone og øvre diskant, pluss å flytte en notch ved 8 kHz eller så litt ned i frekvens og kanskje gjøre den litt grunnere. Eksakt psykoakustisk opplevelse og eq-oppskrift kommer an på hvordan din personlige øremusling former frekvensresponsen av lyd i vertikalplanet. Det er den responsprofilen du skal simulere. Jeg har ingen problemer med å flytte lydbildet hos meg de nødvendige centimetrene opp og ned ved å finpusse eq-profilen. Da jeg først koblet til de nye høyttalerne mine syntes jeg lydbildet lå litt lavt, så jeg gjorde nettopp denne justeringen. Har faktisk en liten jukselapp med oppskriften for "opp" og "ned", tilpasset mine ører og mitt rom.
Teorien:
CIPIC International Laboratory: Psychoachoustics of Binaural hearing - Elevation Cues
Testspor:
Online LEDR™ Sound Test | Listening Environment Diagnostic Recording Test
UP paths, Left and Right. The sound should begin at about eye level and then travel as straight as possible up to one or two meters above the loudspeaker. Use the Left and Right paths to check for symmetry. If the sound does not rise up from your loudspeakers, try using high quality headphones instead. If headphones work, your loudspeakers and/or listening environment are at fault. If not, the pinna transform embedded into the test signal is possibly too different from your own pinna transfer function; the LEDR test will then fail in this particular case.
OVER. The sound should begin at one speaker and travel in a smooth arc to the other speaker, from left to right and then return back to the left. The arc should be unbroken, smooth and symmetrical. The top of the rainbow should be as high as the Up signals.
LATERAL. This signal tests for conventional left-to-right stereo imaging. Since a speaker's acoustic center may not be its physical center, you should use the Lateral test to adjust your speakers until the sound traverses a 60 degrees angle from the listener's point of view.
BEHIND. This signal moves from behind the left to behind the right, then back behind the left again.
Før du (eller noen andre) kommer dragende med en "vitenskapen kan ikke forklare"-historie igjen, synes jeg du skal prøve å spille av de sporene i eget anlegg og legge merke til hva som skjer. Dette er bare gjort med presis forming av frekvensresponsen, ikke noe merkeligere enn det, og vi kan fint forklare hvorfor det oppleves som det gjør.
Jeg har heller ingen store problemer med å se at visse kabelforskjeller
kan slumpe til å påvirke opplevd høydeplassering, gitt at den induktive peakingen med kabler og impedanser gjerne havner i nærheten av denne notchen. Men fortell meg gjerne hvilke kabler jeg skal kjøpe for å flytte lydbildet i
mine ører fra
mine høyttalere i
mitt rom og med
mine forsterkere 35 cm opp. Det blir jo bare et svinedyrt skudd i blinde. Og "kjøp en dyrere kabel" er ikke et veldig hjelpsomt eller virksomt råd.
Jeg slipper noe digital eq for å få til ett troverdig lydbilde.
På de fleste opptak plasser stemmer seg i normal "manns/kvinnehøyde"
Trommesett,symbaler i en høyde en forventer de skal være,likeledes hihat og resten
som skarp og stortromme som normalt ved gulvet.
Dette forandrer seg ikke ved kabelbytte.
Ved kabelbyttet kan jeg f.eks få mer luft/rom skap av de tyngre instrumenter i et symfoniorkester.
Noen opptak har mindre vertikal høyde totalt sett,noen har lydbilde som generelt begynner litt høyere,
noen opptak plasseres f.eks stemmen seg opp under taket,altså i feil høyde som en normalt forventer.
Men siden dette varierer med opptak og det fleste innspillinger viser ett "normalt" lydbilde
har dette lite med elektronikk,høyttaler eller rommet å gjøre.
Dette har nå vært normalen i vel ti år,med varierende elektronikk og høuttalere,
som Reference 3a mmc,Gallo Nucleus Solo,Confluence Pastorale og nå Magnepan.
Har enda ikke nådd de "nirvana" Harry Pearson beskrev når de lyttet til Infinity IRS,slutten av 70 tallet,
der de beskrev at dette var første gang de fikk til en illusjon av ett symfoni orkester i full størrelse,
da både bredde,dybde og høyde,og dette UTEN hjelp av digitale elektroniske duppeditter.
Det hele dreier seg om plassering.Da høres tydelig forskjellene også på kabler,noe en får med på kjøpet
når høyttaler og lytteposisjon er rett plassert.
Da kommer også de store forskjellene på innspillinger frem.