Ja det gjør de. Klotz kabler.Selger CO XLR-kabler?
Som nevnt, jeg har også hørt forskjeller på kabler. Men forskjellene jeg hørte kan tilskrives en eq-effekt. Hvordan kan du være sikker på at det ikke er det samme du hører? Uttrykk som "luftigere diskant" og "bedre holografi" kan komme som en endring av frekvensresponsen.Jeg hører forskjeller Men tviler litt på at dere gjør...men hvis dere gjør, er det bare en treningssak for øra å høre kabelforskjeller også
Det er i såfall svært enkelt å dokumentere ved å gjøre et opptak/måling av det som kommer ut i andre enden.Som nevnt, jeg har også hørt forskjeller på kabler. Men forskjellene jeg hørte kan tilskrives en eq-effekt. Hvordan kan du være sikker på at det ikke er det samme du hører? Uttrykk som "luftigere diskant" og "bedre holografi" kan komme som en endring av frekvensresponsen.Jeg hører forskjeller Men tviler litt på at dere gjør...men hvis dere gjør, er det bare en treningssak for øra å høre kabelforskjeller også
Har ikke Asbjørn en kasse med dyre kabler liggende? Mener han har nevnt det i noen andre tråder.Hvis noen vil låne meg et par svinedyre signalkabler så kan jeg rigge en test og legge ut lydfiler i høy oppløsning, da sammenlignet med "skolisser" fra Clas Ohlson. Må være balanserte kabler med XLR i begge ender.
Kan ha noe å gjøre med f eks at en delefilterkondensator kanskje er på 100 uF og står i signalveien, eller at en avkoblingskondensator må fungere til langt opp i frekvens. Da blir komponenttoleranse, ESR og parasittisk induktans viktig for funksjonen. Noen prosent avvik i toleranse for en delefilterkondensator kan gjøre ganske mye med delefrekvensen. I verste fall kan feil komponentvalg for en avkoblingskondensator få en effektforsterker til å bli ustabil og selvdestruere, selv med samme nominelle komponentverdi i uF. Det er en klassisk tabbe å bytte ut kompakte keramiske og elektrolyttiske avkoblingskondensatorer med fysisk mye større "audiofile" foliekondensatorer. Komponentbena blir mye lengre, den parasittiske induktansen blir større, avkoblingen slutter å fungere ved høye frekvenser, og forsterkeren begynner å oscillere på transienter. Hørbart? Kanskje. Bedre? Vel, hver sin smak...Ja, det er en besnærende tanke! Hoen som har en forklaring på dette?Jeg prøver at sammenholde med det de fleste Diy folk kender når de vælger overføringskondensator eller afkoblings kondensator eller en seriemodstand til en shunt volumen, alle som har arbejdet lidt med disse ting ved hvad valget af de nævnte komponenter betyder for lydkvaliteten.
Men så snart det er drejer sig om et kabel så betyder det lige pludselig ikke skid for nogle, [...]
Jeg har en Audioquest USB-kabel som jeg synes er svindyr:Hvis noen vil låne meg et par svinedyre signalkabler så kan jeg rigge en test og legge ut lydfiler i høy oppløsning, da sammenlignet med "skolisser" fra Clas Ohlson. Må være balanserte kabler med XLR i begge ender.
Det skal litt mer til enn kunnskaper om Ohm's lov for å erobre verdensrommet.Interessant hvis en påstått forskjell ikke finnes på et høykvalitets opptak. Hvor ligger forskjellen da?
Det er selvfølgelig fullt mulig å lese mellom linjene i en bok, men det forandrer ikke boken......Det skal litt mer til enn kunnskaper om Ohm's lov for å erobre verdensrommet.Interessant hvis en påstått forskjell ikke finnes på et høykvalitets opptak. Hvor ligger forskjellen da?
Ikke minst mener jeg at den lettvinte medisinen som foreslås ligger langt fra helbredelsen.
Hvis du klør i ræva så nytter det ikke å plukke deg i nesen å tro at dette fjærner kløen.
(Når jeg tenker meg nærmere om, så vil nok en eksotisk kabel virke mot denne kløen >).
Sammenlikningen din med bil og bremselengder er naturligvis bare tull; det er et eksempel på et "ukontrollert" eksperiment. Det vi er ute etter i et opptak, er å innføre et kontrollert eksperiment.En annen sammenligning:
Noen her inne ser ut til å mene at hvis man tar to like biler og ser på bremsedesign slik som bremseskivenes areal, bilens vekt, fart, friksjon og deretter kalkulerer antatt stopplengde, så vil begge biler stoppe på eksakt samme punkt - hver gang - for det sier beregningene.
'Forskjellen i stopplengde' er det som skjer mellom høyttalere og lytteren og ikke minst det psykoakustiske elementet med en haug med parametre. Det blir som å forsøke å meditere midt ut på motorveien.
To filer med fokus på elektriske egenskaper mellom kabler mener jeg er en helt meningsløs eksersis.
Husk: 'I teorien så er der ingen forskjell mellom teori og praksis, men i praksis så er der forskjell'
Med det mener jeg (som vanlig) at teorien ikke er feil. Den er bare ufullstendig og vektingen av betydningen av mange forhold ikke er hensyntatt og forstått godt nok i flere sammenhenger.
Hmmm...liker ikke helt den harde ordbruken din.Analogier er idiotens matematikk.
Det jeg prøver å si er at denne vinklingen ikke vil virke og fremstår som litt 'stump' uten å dermed påstå at jeg sitter med noen endelig fasit i motsetning til andre (ANM?). Vi er tilbake til placebo påstander og de endeløse måling vs lytting panelene.Hmmm...liker ikke helt den harde ordbruken din.Analogier er idiotens matematikk.
Men det er uansett underholdende at en debattant plutselig befinner seg på "motstanderens" banehalvdel når han viser seg å være meget skeptisk til at kabler vil høres på høykvalitetsooptak.
Et underholdende selvmål
det sies at en må være en, for å kjenne igjen enAnalogier er idiotens matematikk.
Kabler skal høres i anlegg, i en stue eller dedikert lytterom, ikke igjennom YouTube filer og evaluering av dem.Hmmm...liker ikke helt den harde ordbruken din.Analogier er idiotens matematikk.
Men det er uansett underholdende at en debattant plutselig befinner seg på "motstanderens" banehalvdel når han viser seg å være meget skeptisk til at kabler vil høres på høykvalitetsooptak.
Et underholdende selvmål
Tuller du nå?Kabler skal høres i anlegg, i en stue eller dedikert lytterom, ikke igjennom YouTube filer og evaluering av dem.Hmmm...liker ikke helt den harde ordbruken din.Analogier er idiotens matematikk.
Et underholdende selvmål
Ja, tildels store forskjeller også.Eksempel: Hvis du har hørt vinylrip (dvs. digitaliserte opptak av vinyl), hørte du at opptakene blir forskjellige med ulike spilleroppsett (f.eks. pickup).
Hvilket kanskje forklarer hvorfor mange synes vinyl er inspirerende, utover musikken.Ja, tildels store forskjeller også.Eksempel: Hvis du har hørt vinylrip (dvs. digitaliserte opptak av vinyl), hørte du at opptakene blir forskjellige med ulike spilleroppsett (f.eks. pickup).
...................... har jeg nå likevel kommet noenlunde i mål, ved hjelp av noen (altfor) dyre Meridian og Denon-produkter, samt «Valhalla-killers» fra Tara Labs, «The One Studio Extreme», kabler som dessverre ikke er til salgs i Norge og de overraskende gode Black Magic Revelations høyttalerkabler fra PM Audio, men på høyttaler-siden har det liksom aldri blitt sving over sakene
Vil du ikke høre forskjeller så er dette helt greit for meg. I motsetning til deg som opptrer som den reneste kabel-Imam overfor massene. Vi trenger ingen helbredelse og går neppe i hundene selv om vi bruker litt mer penger på dette. Det er verre å spille bort pengene på enarmede banditter, formoder jeg (men er ikke sikker på om alle mener det)Selvfølgelig virker det, bare kanskje ikke som du ønsker Distinctive. Ja, du har rett, jeg sitter på fasit, det gjør du også. Du må bare lære deg å lese den. Du bør faktisk kunne forstå den litt nå når disse kabelguttene har begynt å rote seg bort i det digitale på samme måte som alt annet. Man skal absolutt akseptere at folk har forskjellig tro, men dette er en diskusjon, kan ikke lyve, jeg synes kanskje flere bør se de røde trådene og justere sanseapparatene etter realiteten.
Jeg har nå litt tro på deg min venn, sikker på at du en vakker dag ser lyset.Vil du ikke høre forskjeller så er dette helt greit for meg. I motsetning til deg som opptrer som den reneste kabel-Imam overfor massene. Vi trenger ingen helbredelse og går neppe i hundene selv om vi bruker litt mer penger på dette. Det er verre å spille bort pengene på enarmede banditter, formoder jeg (men er ikke sikker på om alle mener det)
Hvem er disse "enkelte"? Jeg har skrevet lange tråder om tekniske grunner til at det blir forskjeller, har fremprovosert slike hørbare forskjeller mellom analoge signalkabler i mitt eget anlegg, og har skrevet om det her inne. Hvorfor konstant late som om stråmannen "enkelte" hevder noe ingen av oss har sagt?Hvis man hører en liten endring i metallisk klang fra en cymbal som skyldes kabelvalg (noe som selvsagt er umulig i følge enkelte) så kan muligens dette oppdages på en måling, men man kan hverken forutsi størrelse for fenomenet eller at dette faktisk er en endring i metallisk klang uten å sitte ned å lytte seg frem til akkurat dette.
Det blir isåfall den dagen jeg ikler meg tredressen.Jeg har nå litt tro på deg min venn, sikker på at du en vakker dag ser lyset.Vil du ikke høre forskjeller så er dette helt greit for meg. I motsetning til deg som opptrer som den reneste kabel-Imam overfor massene. Vi trenger ingen helbredelse og går neppe i hundene selv om vi bruker litt mer penger på dette. Det er verre å spille bort pengene på enarmede banditter, formoder jeg (men er ikke sikker på om alle mener det)
Jeg synes kabelentusiastene her begynner å gi et implisitt, men likevel fullgodt, generelt svar:MEN, nå var vel ikke trådens tema (selv om det har blitt det etterhvert) om man kunne høre forskjell på ting, men hvilke kabler som var minst like godt konstruert som dyre kabler, men til en billig penge? Belden ble trukket frem som et godt eksempel før skyttergravene ble påbegynt.
Tja, regner feks. med at ANM inngår i grupperingen 'enkelte' ref. vår siste passiar.Hvem er disse "enkelte"? Jeg har skrevet lange tråder om tekniske grunner til at det blir forskjeller, har fremprovosert slike hørbare forskjeller mellom analoge signalkabler i mitt eget anlegg, og har skrevet om det her inne. Hvorfor konstant late som om stråmannen "enkelte" hevder noe ingen av oss har sagt?Hvis man hører en liten endring i metallisk klang fra en cymbal som skyldes kabelvalg (noe som selvsagt er umulig i følge enkelte) så kan muligens dette oppdages på en måling, men man kan hverken forutsi størrelse for fenomenet eller at dette faktisk er en endring i metallisk klang uten å sitte ned å lytte seg frem til akkurat dette.
At jeg virkelig måtte ta i for å lage en signalkabel som var så fordømmade dårlig at den begynte å degradere lyden i hørbar grad er en annen historie.
Tviler på at denne fremgangsmåten løser dette eksempelet:Jeg synes kabelentusiastene her begynner å gi et implisitt, men likevel fullgodt, generelt svar:MEN, nå var vel ikke trådens tema (selv om det har blitt det etterhvert) om man kunne høre forskjell på ting, men hvilke kabler som var minst like godt konstruert som dyre kabler, men til en billig penge? Belden ble trukket frem som et godt eksempel før skyttergravene ble påbegynt.
DET ER IKKE MULIG Å HØRE FORSKJELL PÅ OPPTAK GJORT MED ULIKE (DYRE VS. BILLIGE) KABLER
Når opptak ikke vil avsløre kabler, tilsier sunt bondevett at man kjøper de billigste typegodkjente kablene som passer ens preferanser til lengde, estetikk, spesifikasjoner mv.
Eller gjør du som jenta i pizzareklamen?
https://m.youtube.com/watch?v=pIms_TywURY
Nei, da leser du ikke hva jeg skriver, du tviholder på stråmannen.Tja, regner feks. med at ANM inngår i grupperingen 'enkelte' ref. vår siste passiar.Hvem er disse "enkelte"? Jeg har skrevet lange tråder om tekniske grunner til at det blir forskjeller, har fremprovosert slike hørbare forskjeller mellom analoge signalkabler i mitt eget anlegg, og har skrevet om det her inne. Hvorfor konstant late som om stråmannen "enkelte" hevder noe ingen av oss har sagt?Hvis man hører en liten endring i metallisk klang fra en cymbal som skyldes kabelvalg (noe som selvsagt er umulig i følge enkelte) så kan muligens dette oppdages på en måling, men man kan hverken forutsi størrelse for fenomenet eller at dette faktisk er en endring i metallisk klang uten å sitte ned å lytte seg frem til akkurat dette.
At jeg virkelig måtte ta i for å lage en signalkabel som var så fordømmade dårlig at den begynte å degradere lyden i hørbar grad er en annen historie.
Kan et kabelbytte overhodet påvirke metallisk klang fra en cymbal - JA eller NEI ?Nei, da leser du ikke hva jeg skriver, du tviholder på stråmannen.Tja, regner feks. med at ANM inngår i grupperingen 'enkelte' ref. vår siste passiar.Hvem er disse "enkelte"? Jeg har skrevet lange tråder om tekniske grunner til at det blir forskjeller, har fremprovosert slike hørbare forskjeller mellom analoge signalkabler i mitt eget anlegg, og har skrevet om det her inne. Hvorfor konstant late som om stråmannen "enkelte" hevder noe ingen av oss har sagt?Hvis man hører en liten endring i metallisk klang fra en cymbal som skyldes kabelvalg (noe som selvsagt er umulig i følge enkelte) så kan muligens dette oppdages på en måling, men man kan hverken forutsi størrelse for fenomenet eller at dette faktisk er en endring i metallisk klang uten å sitte ned å lytte seg frem til akkurat dette.
Hvorfor utfører du ikke dette "ekperimentet" selv? Det er jo kun dere teoretikere som har interesse av dette. Hvem skal vurdere disse innspillingene etterpå? Du og andre skeptikere hører jo ikke forskjell på kabler så det er jo meningsløst for dere å prøve å høre forskjellene. Skal dette kanskje kjøres gjennom et måleprogram for å se etter frekvensavvik mellom innspillingene? Jeg har stor sans for Asbjørns teorier og forsøk, men er litt skeptisk til at alle forskjeller kan relateres til frekvensavvik. Feks så stemmer det med egen erfaring at et 0,5db avvik over et forholdsvis stort frekvensområde er hørbart, spesiellt fra bassen opp til bunnen av mellomtonen. Hvilke ting mener du kan påvises / fastsettes ved dette "eksperiment"? Ingen?, altså ingen forskjell mellom innspillingene = ingen forskjell mellom de benyttede kablene?Sammenlikningen din med bil og bremselengder er naturligvis bare tull; det er et eksempel på et "ukontrollert" eksperiment. Det vi er ute etter i et opptak, er å innføre et kontrollert eksperiment.En annen sammenligning:
Noen her inne ser ut til å mene at hvis man tar to like biler og ser på bremsedesign slik som bremseskivenes areal, bilens vekt, fart, friksjon og deretter kalkulerer antatt stopplengde, så vil begge biler stoppe på eksakt samme punkt - hver gang - for det sier beregningene.
'Forskjellen i stopplengde' er det som skjer mellom høyttalere og lytteren og ikke minst det psykoakustiske elementet med en haug med parametre. Det blir som å forsøke å meditere midt ut på motorveien.
To filer med fokus på elektriske egenskaper mellom kabler mener jeg er en helt meningsløs eksersis.
Husk: 'I teorien så er der ingen forskjell mellom teori og praksis, men i praksis så er der forskjell'
Med det mener jeg (som vanlig) at teorien ikke er feil. Den er bare ufullstendig og vektingen av betydningen av mange forhold ikke er hensyntatt og forstått godt nok i flere sammenhenger.
Hvis du mener at kabelforskjeller ikke vil høres på et opptak, har du - kanskje uten at du oppdaget det selv - havnet i kategorien "kabelskeptiker".
Verdens beste høyttalerkabel når tverrsnitt og lengde er tilpasset HT lasten (og utgangsimpedansen fra forsterkeriet):MEN, nå var vel ikke trådens tema (selv om det har blitt det etterhvert) om man kunne høre forskjell på ting, men hvilke kabler som var minst like godt konstruert som dyre kabler, men til en billig penge? Belden ble trukket frem som et godt eksempel før skyttergravene ble påbegynt.
Kabelkonfeksjon fra Blue Jeans Cables nevnes også titt og ofte : https://www.bluejeanscable.com/index.htm De bruker rå-kabler fra bl.a. av Belden og Canare.Det mest signikante forskjellen mellom dyre og bilige kabler er prisen, som tydligvis også er den viktigste kvalitetsindikatoren på dyre kabler ...
Prima kabler som er minst like «gode» som boutique-kabler finner vi bla. i RKUB (typebenevnelse for kabler som er godt egnet til høyttalere), og merkenavn som Alpha Wire, Bedea, Belden, Canare, Contrik, Gotham, Habia, Kabeltronic, Klotz, Mogami, Van Damme, etc. (dvs ordentlige produsenter av kabler).