Er du interessert i fjellet av feil i den ytringen, Pink? NRKs redaksjon sjekker ikke debattinnlegg for fakta. Det burde de gjort.
Eivind Trædal i byrådet svarer:
28 000 har likt eller delt et rasende angrep på MDGs "usosiale bompenger" fra lektor Kristen Elisabeth Lunde i NRK ytring. Teksten er så full av direkte faktafeil at jeg blir litt oppgitt. Det er trolig noe av det mest kunnskapsløse våset jeg har lest i Oslos samferdselsdebatt så langt, og der er det skarp konkurranse. La oss gå igjennom.
Første feil finner vi allerede i tittelen. Bompengene i Oslo er slett ikke noe påfunn fra MDG, men er et resultat av et samarbeid mellom MDG, SV, SP, AP, Krf, Venstre og Høyre, som alle har forhandla om, og signert Oslopakke 3-avtalen. Samme avtale er attpåtil signert av FrPs samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Teslasubsidiene er for øvrig en statlig ordning. Som Raymond Johansen påpeker i Søndagsrevyen i dag, er det bare tøv å kalle dette "MDGs arroganse". Om denne politikken kan kalles arrogant, er det mange som kan dele på merkelappen. Men det kan den definitivt ikke. Mer om dette under.
Andre feil er ganske grov. Lunde hevder at vi ikke gjør tiltak mot svevestøv og annen luftforurensning i byen, og at vi ikke har satt av penger til elektrifisering av havna. Vi har femdobla bevilgningene til vasking i gatene, vi har økt piggdekkavgiften, tilskuddet for å bytte ut gamle vedovner har blitt dobla, og vi er i ferd med å elektrifisere Oslo havn.
Tredje feil er mildt sagt irriterende for oss som brenner for en mer tilgjengelig by for alle: påstanden om at vi fjerner HC-parkeringsplasser i byen. Alle HC-plasser som fjernes, skal erstattes av en ny i umiddelbar nærhet, og prosjektet med bilfritt sentrum er nettopp lagt opp til at det skal bli flereHC-plasser i sentrum enn i dag, og bedre tilrettelegging for folk med nedsatt funksjonsevne. Jeg aner ikke hvor denne hyppige påstanden kommer fra.
Fjerde feil, som er smått absurd, er at vår politikk bare kommer syklister til gode, og at kolletkivtilbudet blir dårligere. Oslo kommune setter nye rekorder i andel kollektivreisende, med 7 % vekst så langt i år. I fjor var første året flere reiste med kollektiv enn med bil i Oslo siden 50-tallet. Dette er også det aller viktigste vi skal bruke bompengene til! 93 % av bompengene går til store nye kollektivutbygginger og sykkelveier, inkludert ny T-banetunnell, nye trikkeruter, nye bussruter og ferdigstilling av sykkelveinettet. Om Lunde er bekymra for de eldre, kan hun besøke de rosa bussene på Nordre aker, som er et prøveprosjekt med "eldrebusser" som gir et fleksibelt tilbud for eldre i bydelen.
Femte feil er kanskje den mest provoserende: ideen om at sosial omfordeling bør skje ved å sponse bilpendling til byen. Ja, jeg sier sponse. For biltrafikk koster mye mer for samfunnet enn bilistene betaler i dag. Luftforurensing er et av de største folkehelseproblemene i Oslo. 200 000 innbyggere bor i "rød sone" i dag Svært mange av dem bor i bydeler med lav snittinntekt, der folkehelsa allerede er langt dårligere enn i de rikere delene av byen. Bompengene er beregna til å redusere antallet mennesker i "rød sone" til 200. Altså til en promille av dagens nivå. Forurensing tar liv, ødelegger helsa til folk og innskrenker friheten til syke, barn og eldre.
I tillegg tar bilistene urettmessig mye plass i byen. I dag står busser med 60 passasjerer i stampe bak biler med én person i hver. Matpakkekjørere gjør at folk med månedskort får et treigere og dårligere kollektivtilbud. Hvilken gruppe er mest ressurssterk? De som bare har råd til månedskort eller sykkel eller de som har bil?
Dersom Lunde er bekymra for om folk skal kunne levere ungene i barnehagen, kunne hun jo også med fordel fått med seg at byrådet bygger ut 3000 nye barnehageplasser - nettopp for at folk skal slippe å "kjøre de merkeligste steder".
Sosial omfordeling skjer svært sjelden gjennom avgifter. Lavinntektsfamilier får ikke redusert NRK-lisens, lavere strømpriser eller momsfritak på varer og tjenester. Her bruker vi skatter, velferd og trygdeordninger. Derfor har vi progressiv inntektsskatt, men ikke progressiv moms. I Oslo har vi valgt å satse på omfordeling ved å innføre eiendomsskatt som i hovedsak rammer de rikeste, og bruke pengene på velferdsløft og bekjempelse av fattigdom, som gratis kjernetid og AKS i utsatte bydeler, eller områdeløft for Oslo Sør og Grønland.
Det finnes naturligvis andre måter å redusere biltrafikken på. Ingen av dem er særlig mer rettferdig enn bompenger. Forbud er ett virkemiddel. Det vil ramme fattig og rik like hardt, men det vil også ramme begge grupper mye hardere. Da må lavinntektsfamilier i verste fall måtte selge bilen på kort varsel og kjøpe ny. Er det mer sosialt rettferdig?
Alle innspill til hvordan vi kan endre dagens urettferdige og usosiale transportpolitikk mottas med takk. Men de fleste muligheter har allerede blitt vurdert. I mine øyne er det åpenbart mest rettferdige at vi utjevner forskjeller gjennom skatter og velferdsløft, ikke gjennom å subsidiere forurensing som rammer de svakeste hardest. Det er ikke bilpendlerne med dieselbil som er den svake parten i Oslo.
Som vanlig lar redaksjonene være å faktasjekke meningsstoff (noe de egentlig er ansvarlige for å gjøre), og sier "du kan skrive tilsvar". Det skriver vi så klart gjerne. Men i mellomtida sitter noen hundre tusen nordmenn igjen med feil informasjon, som vi aldri vil få sjansen til å rette opp. Disse feilene kunne naturligvis også vært unngått opp av Lunde selv om hun hadde undersøkt noen som helst av sine påstander. Heldigvis veit jeg at dette ikke er representativt for lektorstanden. Da hadde det vært alarm, ikke på vegne av transportpolitikken i byen, men på vegne av norske skoler.