Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.418
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    https://www.nrk.no/ytring/derfor-provoserer-mdg-1.13718916

    Greit å få litt perspektiv over tiltak. Velskrevet.
    Synes ikke den er spesielt bra, i artikkelen står det at kollektivprisene skal opp, det er byrådet i Oslo i mot. Og alle burde skjønne at skal man få ned luftforurensningen så må et tiltak ramme mange. Og som cruiser skriver, en brukt el. bil behøver ikke å koste skjorta hvis behovet er korte turer internt i Oslo.
    Ikke så lett når MDG og bygger ned ladeplasser over en lav sko også. De vil rett og slett ikke ha biler i Oslo, el eller fossil. Samtidig forsetter skip på havna, transporten som bare flytter bom kostnaden vider på prisen og Klemetsrud forbrenningsanlegg å spy ut CO2 og NOX som aldri før. Ja arrogante MDG'ere kjenner vi godt til - flere her inne ;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.231
    Antall liker
    14.785
    https://www.nrk.no/ytring/derfor-provoserer-mdg-1.13718916

    Greit å få litt perspektiv over tiltak. Velskrevet.
    Tja, vedkommende, som de fleste andre er for ting som ikke krever noe offer (kildesortere, kjøpe mat som snart går ut på dato), men blir motstander straks noe rammer noen, spesielt en selv. Vedkommende mener tydeligvis at man helst burde ramme noen andre, ikke en selv. Et standpunkt nok enhver som rammes vil inneha.

    Blir det dyrt og/eller tungvint nok å gjøre noe, vil noen endre adferd, hvilket var hensikten.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Bompengering (slik den fremstår- og i fremtiden vil fremstå i Oslo) rammer usosialt.

    Det er ikke uten grunn frasen Få opp prisen i bomringen, slik av vi med nok penger slipper å stå i kø har oppstått.
     
    Sist redigert:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Alle tiltak vil først og fremst ramme fattige, gamle, syke osv. Om det skal stenges for biler, bli dyrere å fly, legges miljøavgift på kjøtt, redusere veksten så det blir mindre verdier i omløp og jobb til færre: Har man penger, god tid og god helse unngår man det meste av problemer. Kanskje bedre å satse på å ikke være ressurssvak enn å bare klage hele tiden?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kanskje bedre å satse på å ikke være ressurssvak enn å bare klage hele tiden?
    Det var rett og slett en og idé - løsningen er ganske enkelt å bli rik:)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.231
    Antall liker
    14.785
    Å skyve gamle, syke og til tider lavinntekshusholdninger foran seg er jo en velkjent strategi. Da gir man egoismen et humant ansikt som er vanskelig å angripe uten å fremstå som slem.

    Har en viss sans for politikere uansett parti som tør å skjere gjennom denne moralistiske suppa. Man kunne jo til tider bli forledet til å tro at folk flest tenker på andre enn seg selv først og fremst. Slik er det selvsagt ikke.

    Selvsagt rammer enhver (sær)avgift de med lavest inntekt først. Med mindre man har stekt seg slik at man stort sett kan drite i hele avgiften, eksempelvis ved ikke å eie bil i Oslo. Eller gå/sykle/reise kollektivt fremfor å kjøre gjennom bomringen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.231
    Antall liker
    14.785
    Trafikklys er en ordning som ikke rammer usosialt. Mer trafikklystenking i løsningene…
    Smerte ved knusing av kneskåler er også invariant for inntekt og/eller formue. Mange muligheter.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Bompengeringen har en geografisk slagside som faktisk tar høyde for inntektsforskjeller. Jeg kan kjøre langt mot øst og kort mot vest, fra sentrum, og likevel være innenfor.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.231
    Antall liker
    14.785
    Bompengeringen har en geografisk slagside som faktisk tar høyde for inntektsforskjeller. Jeg kan kjøre langt mot øst og kort mot vest, fra sentrum, og likevel være innenfor.
    Jepp. Svigers bor på Ulsrud ved Østmarka (kan ta på ski i hagen deres og gå ut i sporene). De bor innenfor bomringen. Jeg bor på Nordstrand og bor utenfor. Nordover er bomringen først i området Alnabru/furuset så store områder ligger innenfor den veien også.

    På vestsiden møter man bomringen på Majorstuen og bor man i Blærum er det en ekstra bom før bommen til Oslo.

    Men har man grei lønn gir man faen og kjører uansett. Denne uken har jeg "spart" ca 600 kroner i bompenger i Oslo og på E6 - jeg kjører elbil og har betalt kroner 0,-

    Mitt kjøremønster ville vært eksakt det samme med fossilbil, ville bare betalt litt mer for det.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Bompengeringen har en geografisk slagside som faktisk tar høyde for inntektsforskjeller. Jeg kan kjøre langt mot øst og kort mot vest, fra sentrum, og likevel være innenfor.
    Ikke når de nye bommene kommer opp.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.231
    Antall liker
    14.785
    Bompengeringen har en geografisk slagside som faktisk tar høyde for inntektsforskjeller. Jeg kan kjøre langt mot øst og kort mot vest, fra sentrum, og likevel være innenfor.
    Ikke når de nye bommene kommer opp.
    Det er også jammen på tide. Det er altfor mange som kjører i Oslo som ikke betaler i bomringen i dag.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette er synes jeg er bra. Jeg kjører bil inn til min gamle mor en gang i uka og betaler gladelig en hundrelapp eller to i bompenger hvis det blir færre biler på veien og et løft i kollektivutbyggingen med tilhørende sykkelstier. Skal Oslo og andre storbyer få til bedre luft og et bedre miljø så må diesel og bensinbilene fases ut av trafikken, og flere må ta kollektive transportmidler. Dette er den eneste måten å gjøre det på.
    Alle som bor i Oslo og som trenger en liten bil for å kjøre på kryss og tvers i Oslo kan kjøpe seg en billig elbil. Det er kun snakk om prioriteringer og ingenting annet.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Kjøreforbud er mere rettferdig enn bompenger.
    Det prinsippet gjelder i tilfelle ikke bare tilgangen til vei og retten til å bedrive NOx-utslipp, men alt av begrensede ressurser. Det er ikke mer "rettferdighet" i at kun rikfolket får de beste tomtene enn i at kun de har penger til ubekymret å kunne kjøre på veiene. Også bortetter. Rasjonering, sambruk, forbud og loddtrekning kan benyttes til å fordele alt av rettigheter og varer, så kan pengefolket sitte der med pengene sine som ikke kan brukes til annet enn monopol.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kjøreforbud er mere rettferdig enn bompenger.
    Det prinsippet gjelder i tilfelle ikke bare tilgangen til vei og retten til å bedrive NOx-utslipp, men alt av begrensede ressurser. Det er ikke mer "rettferdighet" i at kun rikfolket får de beste tomtene enn i at kun de har penger til ubekymret å kunne kjøre på veiene. Også bortetter. Rasjonering, sambruk, forbud og loddtrekning kan benyttes til å fordele alt av rettigheter og varer, så kan pengefolket sitte der med pengene sine som ikke kan brukes til annet enn monopol.
    Situasjonen er såpass alvorlig at rasjonering og forbud er på sin plass, men dette er ikke gjennomførbart nå. Da er det enklere å bruke økonomiske virkemidler. De som har råd til å gi faen gjør sannsynligvis ikke det de heller. Det er en grunn til at rike mennesker har blitt rike og det er at de også tenker med lommeboka. Unntaket er selvfølgelig de nyrike som hele tiden må flashe rikdommen sin.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Poenget er å fjerne privat bilbruk fra Oslo sentrum. Det er. Ere effektivt å innføre kjøreforbud enn øke bompenge satser. NOe de fleste driter i og kjører videre. Elbiler bør ikke unntaes.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.418
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kjøreforbud er mere rettferdig enn bompenger.
    Det prinsippet gjelder i tilfelle ikke bare tilgangen til vei og retten til å bedrive NOx-utslipp, men alt av begrensede ressurser. Det er ikke mer "rettferdighet" i at kun rikfolket får de beste tomtene enn i at kun de har penger til ubekymret å kunne kjøre på veiene. Også bortetter. Rasjonering, sambruk, forbud og loddtrekning kan benyttes til å fordele alt av rettigheter og varer, så kan pengefolket sitte der med pengene sine som ikke kan brukes til annet enn monopol.
    Situasjonen er såpass alvorlig at rasjonering og forbud er på sin plass, men dette er ikke gjennomførbart nå. Da er det enklere å bruke økonomiske virkemidler. De som har råd til å gi faen gjør sannsynligvis ikke det de heller. Det er en grunn til at rike mennesker har blitt rike og det er at de også tenker med lommeboka. Unntaket er selvfølgelig de nyrike som hele tiden må flashe rikdommen sin.
    De som ikke har råd kan og gi faen da de alltid har NAV å gå til når det ikke er penger til mat til unga....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kjøreforbud er mere rettferdig enn bompenger.
    Det prinsippet gjelder i tilfelle ikke bare tilgangen til vei og retten til å bedrive NOx-utslipp, men alt av begrensede ressurser. Det er ikke mer "rettferdighet" i at kun rikfolket får de beste tomtene enn i at kun de har penger til ubekymret å kunne kjøre på veiene. Også bortetter. Rasjonering, sambruk, forbud og loddtrekning kan benyttes til å fordele alt av rettigheter og varer, så kan pengefolket sitte der med pengene sine som ikke kan brukes til annet enn monopol.
    Situasjonen er såpass alvorlig at rasjonering og forbud er på sin plass, men dette er ikke gjennomførbart nå. Da er det enklere å bruke økonomiske virkemidler. De som har råd til å gi faen gjør sannsynligvis ikke det de heller. Det er en grunn til at rike mennesker har blitt rike og det er at de også tenker med lommeboka. Unntaket er selvfølgelig de nyrike som hele tiden må flashe rikdommen sin.
    De som ikke har råd kan og gi faen da de alltid har NAV å gå til når det ikke er penger til mat til unga....
    Dette har du greie på skjønner jeg...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det prinsippet gjelder i tilfelle ikke bare tilgangen til vei og retten til å bedrive NOx-utslipp, men alt av begrensede ressurser.
    Det der er jo litt interessant. Mulig jeg missforstår hva du mener, men.... Hvor mener du slike grenser bør settes - og hva skal slikt omfatte?
    Alt vi strengt tatt ikke har behov for/må ha for å kunne "eksistere"?
     
    Sist redigert:
    6

    65finger

    Gjest
    Det prinsippet gjelder i tilfelle ikke bare tilgangen til vei og retten til å bedrive NOx-utslipp, men alt av begrensede ressurser.
    Det der er jo litt interessant. Mulig jeg missforstår hva du mener, men.... Hvor mener du slike grenser bør settes - og hva skal slikt omfatte?
    Alt vi strengt tatt ikke har behov for/må ha for å kunne "eksistere"?
    du siterer et svar til meg. Du har klippet litt feil
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.656
    Antall liker
    7.357
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Alle som bor i Oslo og som trenger en liten bil for å kjøre på kryss og tvers i Oslo kan kjøpe seg en billig elbil. Det er kun snakk om prioriteringer og ingenting annet.
    Det var da som faen hvor helvetes god oversikt du har over alles økonomi. Har en minimalt med penger er det ikke bare å hoste opp 100-150 store til en bil - spesielt ikke hvis man ikke får lån.

    Det er direkte bedritent å gå ut med at alle har råd til en (nesten) ny bil - det er bare spørsmål om prioritering :mad:
     
    6

    65finger

    Gjest
    Kollektiv tilbudet internt i oslo er bra. Trenger ingen el-bil for å kjøre a til b
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    Liker ikke den "fint at bomprisen blir så høy at de med dårlig råd kjører mindre for da får jeg bedre plass"-holdningen.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Enig; at det skulle være bankkontoen som er avgjørende for at du skal anerkjennes som legitim forurenser, det er noe på siden.

    Frem for ordninger som treffer flatt!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Alle som bor i Oslo og som trenger en liten bil for å kjøre på kryss og tvers i Oslo kan kjøpe seg en billig elbil. Det er kun snakk om prioriteringer og ingenting annet.
    Det var da som faen hvor helvetes god oversikt du har over alles økonomi. Har en minimalt med penger er det ikke bare å hoste opp 100-150 store til en bil - spesielt ikke hvis man ikke får lån.

    Det er direkte bedritent å gå ut med at alle har råd til en (nesten) ny bil - det er bare spørsmål om prioritering :mad:
    Bedritent, nei.
    Du finner Buddyer fra 7000,- og oppover, det tror jeg de aller fleste har råd til hvis de prioriterer.....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Enig; at det skulle være bankkontoen som er avgjørende for at du skal anerkjennes som legitim forurenser, det er noe på siden.

    Frem for ordninger som treffer flatt!
    rasjoneringskort fungerer ikke så bra.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.231
    Antall liker
    14.785
    Frem for ordninger som treffer flatt!
    Det er faktisk ganske vanskelig å gjennomføre - penger, som det meste her i verden, er et gode med avtagende nytteverdi. Forskjellen på 100.000 til eller fra er ganske avhengig av om man har 0 eller 40-50 hundretusener fra før - en innsikt det for øvrig tok økonomifaget sånn ca 30 år å komme frem til. Skattesystemet, med sin progressivitet, tar til en viss grad høyde for dette. Har man lav inntekt betaler man kanpt skatt siden bunnfradraget tar bort svært mye av skattegrunnlaget. For en person med svært høy inntekt har bunnfradraget knappest noen betydning. I tillegg er prosentsatsene progressive med unntak av trygdesatsen som er 8.2% (se Larson, jeg har lært!) flatt av brutto inntekt uten hensyn til fradrag.

    Så lenge man skal særbelegge ting basert på bruk/forbruk (mva, bilavgifter, bompenger, elavgift - younamieit) så vil det nødvendigvis være slik at en relative belastningen er større jo lavere inntekt man har. Enkelte basale goder må enhver konsumere, og en person i nedre del av inntektsskalaen vil nødvendigvis betale en betydelig større andel av sin disponible inntekt i (sær)avgifter.

    Eneste alternativet er strengt tatt å ta alt over skatteseddelen. For meg, som har ganske høy inntekt, er det fint med særavgifter, for de velger jeg i stor grad selv om jeg vil betale eller ikke. Jeg har nå stillt meg slik til at jeg har betalt 0 i mva for bilen, betaler 0 i bompenger (med unntak av grensepasseringen på harryhandel), nesten 0 i årsavgift og ingen drivstoffavgift da jeg ikke forholder meg til fossilt brensel. Bruker bena eller sykkel til og fra jobben, så hva kollektivtransporten koster bryr meg også fint lite. Ditto med parkeringsmuligheter i Oslo sentrum. For min del kan de godt fjerne samtlige av sorten og gjøre alt om til gågater og totalforby biler innenfor Ring 1 (eller 2).

    For meg personlig ville det være en veldig dårlig plan å ta alt over skatteseddelen, der har jeg omtrent ngen påvirkningskraft. Eneste måten å betale mindre på da er å tjene mindre.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.656
    Antall liker
    7.357
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Bedritent, nei.
    Du finner Buddyer fra 7000,- og oppover, det tror jeg de aller fleste har råd til hvis de prioriterer.....
    Buddy kan strengt tatt ikke klassifiseres som bil. Motorsykkelreggistrert, to seter (mulig med to+ett barn), mikroskopisk bagaseplass og tre mil rekkevidde.(worst case). Det er ikke egna kjøretøy for en barnefamilie.

    Hvis en Buddy er tistrekkelig, så er sjansen stor for at det holder med bussen.

    Johan-Kr
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    https://www.nrk.no/ytring/derfor-provoserer-mdg-1.13718916

    Greit å få litt perspektiv over tiltak. Velskrevet.
    Er du interessert i fjellet av feil i den ytringen, Pink? NRKs redaksjon sjekker ikke debattinnlegg for fakta. Det burde de gjort.

    Eivind Trædal i byrådet svarer:

    28 000 har likt eller delt et rasende angrep på MDGs "usosiale bompenger" fra lektor Kristen Elisabeth Lunde i NRK ytring. Teksten er så full av direkte faktafeil at jeg blir litt oppgitt. Det er trolig noe av det mest kunnskapsløse våset jeg har lest i Oslos samferdselsdebatt så langt, og der er det skarp konkurranse. La oss gå igjennom.

    Første feil finner vi allerede i tittelen. Bompengene i Oslo er slett ikke noe påfunn fra MDG, men er et resultat av et samarbeid mellom MDG, SV, SP, AP, Krf, Venstre og Høyre, som alle har forhandla om, og signert Oslopakke 3-avtalen. Samme avtale er attpåtil signert av FrPs samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Teslasubsidiene er for øvrig en statlig ordning. Som Raymond Johansen påpeker i Søndagsrevyen i dag, er det bare tøv å kalle dette "MDGs arroganse". Om denne politikken kan kalles arrogant, er det mange som kan dele på merkelappen. Men det kan den definitivt ikke. Mer om dette under.

    Andre feil er ganske grov. Lunde hevder at vi ikke gjør tiltak mot svevestøv og annen luftforurensning i byen, og at vi ikke har satt av penger til elektrifisering av havna. Vi har femdobla bevilgningene til vasking i gatene, vi har økt piggdekkavgiften, tilskuddet for å bytte ut gamle vedovner har blitt dobla, og vi er i ferd med å elektrifisere Oslo havn.

    Tredje feil er mildt sagt irriterende for oss som brenner for en mer tilgjengelig by for alle: påstanden om at vi fjerner HC-parkeringsplasser i byen. Alle HC-plasser som fjernes, skal erstattes av en ny i umiddelbar nærhet, og prosjektet med bilfritt sentrum er nettopp lagt opp til at det skal bli flereHC-plasser i sentrum enn i dag, og bedre tilrettelegging for folk med nedsatt funksjonsevne. Jeg aner ikke hvor denne hyppige påstanden kommer fra.

    Fjerde feil, som er smått absurd, er at vår politikk bare kommer syklister til gode, og at kolletkivtilbudet blir dårligere. Oslo kommune setter nye rekorder i andel kollektivreisende, med 7 % vekst så langt i år. I fjor var første året flere reiste med kollektiv enn med bil i Oslo siden 50-tallet. Dette er også det aller viktigste vi skal bruke bompengene til! 93 % av bompengene går til store nye kollektivutbygginger og sykkelveier, inkludert ny T-banetunnell, nye trikkeruter, nye bussruter og ferdigstilling av sykkelveinettet. Om Lunde er bekymra for de eldre, kan hun besøke de rosa bussene på Nordre aker, som er et prøveprosjekt med "eldrebusser" som gir et fleksibelt tilbud for eldre i bydelen.

    Femte feil er kanskje den mest provoserende: ideen om at sosial omfordeling bør skje ved å sponse bilpendling til byen. Ja, jeg sier sponse. For biltrafikk koster mye mer for samfunnet enn bilistene betaler i dag. Luftforurensing er et av de største folkehelseproblemene i Oslo. 200 000 innbyggere bor i "rød sone" i dag Svært mange av dem bor i bydeler med lav snittinntekt, der folkehelsa allerede er langt dårligere enn i de rikere delene av byen. Bompengene er beregna til å redusere antallet mennesker i "rød sone" til 200. Altså til en promille av dagens nivå. Forurensing tar liv, ødelegger helsa til folk og innskrenker friheten til syke, barn og eldre.

    I tillegg tar bilistene urettmessig mye plass i byen. I dag står busser med 60 passasjerer i stampe bak biler med én person i hver. Matpakkekjørere gjør at folk med månedskort får et treigere og dårligere kollektivtilbud. Hvilken gruppe er mest ressurssterk? De som bare har råd til månedskort eller sykkel eller de som har bil?

    Dersom Lunde er bekymra for om folk skal kunne levere ungene i barnehagen, kunne hun jo også med fordel fått med seg at byrådet bygger ut 3000 nye barnehageplasser - nettopp for at folk skal slippe å "kjøre de merkeligste steder".

    Sosial omfordeling skjer svært sjelden gjennom avgifter. Lavinntektsfamilier får ikke redusert NRK-lisens, lavere strømpriser eller momsfritak på varer og tjenester. Her bruker vi skatter, velferd og trygdeordninger. Derfor har vi progressiv inntektsskatt, men ikke progressiv moms. I Oslo har vi valgt å satse på omfordeling ved å innføre eiendomsskatt som i hovedsak rammer de rikeste, og bruke pengene på velferdsløft og bekjempelse av fattigdom, som gratis kjernetid og AKS i utsatte bydeler, eller områdeløft for Oslo Sør og Grønland.

    Det finnes naturligvis andre måter å redusere biltrafikken på. Ingen av dem er særlig mer rettferdig enn bompenger. Forbud er ett virkemiddel. Det vil ramme fattig og rik like hardt, men det vil også ramme begge grupper mye hardere. Da må lavinntektsfamilier i verste fall måtte selge bilen på kort varsel og kjøpe ny. Er det mer sosialt rettferdig?

    Alle innspill til hvordan vi kan endre dagens urettferdige og usosiale transportpolitikk mottas med takk. Men de fleste muligheter har allerede blitt vurdert. I mine øyne er det åpenbart mest rettferdige at vi utjevner forskjeller gjennom skatter og velferdsløft, ikke gjennom å subsidiere forurensing som rammer de svakeste hardest. Det er ikke bilpendlerne med dieselbil som er den svake parten i Oslo.

    Som vanlig lar redaksjonene være å faktasjekke meningsstoff (noe de egentlig er ansvarlige for å gjøre), og sier "du kan skrive tilsvar". Det skriver vi så klart gjerne. Men i mellomtida sitter noen hundre tusen nordmenn igjen med feil informasjon, som vi aldri vil få sjansen til å rette opp. Disse feilene kunne naturligvis også vært unngått opp av Lunde selv om hun hadde undersøkt noen som helst av sine påstander. Heldigvis veit jeg at dette ikke er representativt for lektorstanden. Da hadde det vært alarm, ikke på vegne av transportpolitikken i byen, men på vegne av norske skoler.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.231
    Antall liker
    14.785
    Det er smått fascinerende å se hvilken posisjon automobilen opptar i folks syn på verden. Som om hele ens eksistens er avhending av friest og billigst mulig ferdsel med denne innretningen. Og enhver innskrenking av denne friheten er er angrep på selve menneskeverdet.

    Spesielt komisk blir dette i Oslo og omegn. Om det er et sted i Norge det er fint mulig å leve uten å være totalt avhengig av bil, så er det i og rundt Oslo. Her finnes et tett kollektivnettverk med hyppige avganger mesteparten av døgnet.

    Forfatteren av nevnte innlegg kan jo spørre seg selv hva som ville skjedd om alle tok hver sin bil til byen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bedritent, nei.
    Du finner Buddyer fra 7000,- og oppover, det tror jeg de aller fleste har råd til hvis de prioriterer.....
    Buddy kan strengt tatt ikke klassifiseres som bil. Motorsykkelreggistrert, to seter (mulig med to+ett barn), mikroskopisk bagaseplass og tre mil rekkevidde.(worst case). Det er ikke egna kjøretøy for en barnefamilie.

    Hvis en Buddy er tistrekkelig, så er sjansen stor for at det holder med bussen.

    Johan-Kr
    Poenget var en liten bil til bruk i Oslo, f.eks. kjøre ungen til barnehagen eller bestemor. Og 3 mils rekkevidde er tilstrekkelig på kryss og tvers i f.eks Groruddalen. ( Det var dårlig med kollektivtilbud på tvers av Groruddalen i gamle dager. Regner med at det fortsatt er slik) En av trillingene koster heller ikke all verden brukt og da har man en reell rekkevidde på bortimot 10 mil.
    Skal man gjøre noe med luft og trafikkaoset som er i Oslo i rushtiden så må man gjøre noe som mange påvirkes av. Ellers har det ingen virkning.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Poenget er å fjerne privat bilbruk fra Oslo sentrum. Det er. Ere effektivt å innføre kjøreforbud enn øke bompenge satser. NOe de fleste driter i og kjører videre. Elbiler bør ikke unntaes.
    Jeg er enig i at forbud er mer effektivt, men ikke i at det er mer rettferdig, som var det du skrev.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det prinsippet gjelder i tilfelle ikke bare tilgangen til vei og retten til å bedrive NOx-utslipp, men alt av begrensede ressurser.
    Det der er jo litt interessant. Mulig jeg missforstår hva du mener, men.... Hvor mener du slike grenser bør settes - og hva skal slikt omfatte?
    Alt vi strengt tatt ikke har behov for/må ha for å kunne "eksistere"?
    Jeg mener bare at verden er grunnleggende urimelig. Om man blir født av velstående vestkantforeldre har man bedre tilgang til alt. At det er rettferdig å la pengene styre tilgangen til strandhytter og bord på Maaemo, men urettferdig å la dem bestemme tilgang på vei gir ingen mening.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Verden er urettferdig. Derfor politikk er viktig.

    strandhytter og maemo er luksusvarer man gjerne klarer seg uten. transport er basisvare som mange er ganske så avhengige av for å livnære seg. logisk slutning derfra er at det er rimelig at penger ikke er avgjørende. Det gir mening. Dog er det alltid flere sider av en sak. Kostnadene veiene og bilene utfører på lokalmiljø, klima og andres meneskers livskvalitet har vært feilaktig priset. Økte bompenger gir derfor også mening.

    Jeg vet hva jeg mener er viktigst av disse to motstridende meningene.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Ikke.

    Bolig nær jobben i Oslo er et dyrt og begrenset gode. Det er urettferdig at man må betale selv for å bosette seg nær jobben som man går til, mens de som sparer millioner på å bo i ren luft på landet får forpeste bylufta vår og fylle opp veiene våre nesten gratis.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    MDG er noen hyklere. Det er ikke forurensing som er deres hovedfiende men tanken på det private mennesket. Det at noen i det hele tatt skal ha rett til eie noe så fælt som et egent transportmiddel, samme hvor lite det forurenser. Vi er på vei mot en ren bilpark og da er det usympatisk og unødvendig å ville all privattransport til livs.

    Trædal snakker om at elbiler "tar plass" og står i veien for bussene. For det første er jo dette ganske så ironisk all den tid MDG gjør at de kan for å begrense fremkommeligheten på veiene. Snurpe den inn der de kan, og nekte å bygge nye veier med tilstrekkelig kapasitet. Trafikkkork og køer er en villet utvikling. Det andre og kanskje mest morsomme er vel det at disse eksosbussene på 20 tonn, gjerne med piggdekk, forurenser mer og sliter mer på veidekket en hele den elektriske bilparken. Så det kan ikke være forurensing som er den egentlige agendaen, men å endre landet i en svært rød retning.

    Dieselbusser skulle vel strengt tatt ikke hatt lov til å kjøre i elbilfeltet, forurensende dinosaurer som de er.

    Man ser også litt det samme med iveren etter å beslaglegge penger fra folk som eier egen bolig for å finansiere sin agenda. Nå er langt i fra alt de gjør galt. Det er gode miljøtiltak også, for all del. Landstrøm, avgift på eksostransport, piggdekkgebyr og også å ha bilfrie soner inne i byene. Men de seiler under falsk flagg. De er jo vannmelonpartiet. Grønne utenpå og røde inni, full av steiner og består stort sett av vann. Leskende i små doser, men det er jo alt sukkervann en og annen varm sommerdag om det har ligget kjølig en stund.

    Se nå bare på hva det er som opptar Trædal: "urettferdige og usosiale transportpolitikk", "utjevner forskjeller gjennom skatter og velferdsløft", "sosial omfordeling", "bekjempelse av fattigdom", "sosialt rettferdig". Innlegget er jo pepret med slike sosialistiske floskler. Overdreven bruk av slike vendinger fører til at det burde være ganske tydelig at dette er et parti som like gjerne kunne slått seg sammen med Rødt og SV. Ingen hadde merket forskjell.

    Dette er jo også grunnen til at så få tar dette partiet seriøst. Det er lov til å ville føre rød politikk, men da bør man ikke forkle partiet som et grønt parti og påstå at de er blokkpolitisk uavhengige. Det er uredelig og useriøst, og etter min vurdering hovedårsaken til at de fremdeles er behagelig langt under sperregrensen.
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn