Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Trondheim
    2WD er OK, men bagasjerommet ser ut til å være på størrelse med det i en VW Golf (som jeg nettopp byttet ut fordi bagasjerommet er for lite). Så jeg står over.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.792
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nei, det tror jeg ikke. Bagasjerommet er nokså triste greier - benken i gapahuken på hytta ha tett på dobbelt så stort volum som den der... Bare 2Wd blir også for begredelig...

    Johan-Kr
    Ser ut som en fin bil til en fin pris. Litt bakkeklaring er greit i disse fartsdumptider og når vi nærmer oss pensjonsalderen med stormskritt så er biler du setter deg inn i og ikke ned i veldig behagelig. 2WD er helt ok her nede i flate Østfold.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis disse prisene på Kona viser seg å stemme (er et estimat fra selger), så synes jeg Hyundai priser seg vel høyt. Bilen er tross alt ikke mer enn 10 cm lengre enn i3 og er en liten bil (bagasjerom på 360 L).
    Hyundai KONA Elektrisk pålydende:
    kr350,000,-.= 39,2kwh
    Kr380,000,- for 64,2kwh
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Samme bagasjevolumet som en Golf. Er vel ikke direkte dårlig det.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Samme bagasjevolumet som en Golf. Er vel ikke direkte dårlig det.
    Nei, men prisen virker vel høy. Hvis pris estimatet fra selgere vel og merke stemmer, så legger den seg f.eks 40k over nevnte e-Golf tross for at størrelsen er omtrent lik. Vanskelig å se at litt større batteripakke skal forsvare det, spesielt med tanke på hva Opel Ampera-e og nye Nissan er priset til (under 300k). Hyundai er ikke akkurat kjent for å være et premium merke heller.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.404
    Antall liker
    41.044
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Manufacturing hell. Det er tydelig at opprampingen av produksjonen tar sin tid. De første eksemplarene var nok mye håndverk, og så faller ting gradvis på plass etterhvert som produksjonslinjene debugges. Når de er fullt oppe i takt vil det ikke være mange mennesker å se. Tesla snakker om linjehastighet rundt en meter i sekundet, men de er ikke der ennå.
    You can’t have people in the production line itself, otherwise you drop to people speed. So there will be no people in production process itself. People will maintain the machines, upgrade them, and deal with anomalies.
    https://electrek.co/2017/04/25/tesla-model-3-robot-production-line-pictures/
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    897
    Artikkelen er fra April; The person said that they are commissioned to install “467 robots and 21 KL slides” over the next seven and half weeks, which places the expected finish time in mid-June – or weeks before the planned started of Model 3 production.

    Det er problemet med USA; som de sier det selv - «handmade crap we get made back in the US». Billig arbeidskraft, lite roboter, store kvalitetsvariasjoner.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.157
    Antall liker
    3.268
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo noe av det som er så fascinerende med USA. Når du hører og ser en del av folka der så forstår du egentlig ikke hvordan de i det hele tatt har en tjangs. Men så klarer de faktisk å være uhyre besluttsomme og handlekraftige innimellom. Det finnes briljante folk og miljøer blant alt tjafset. Fascinerende. Sikkert derfor vi er så opptatte av amerika på godt og ondt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hvis disse prisene på Kona viser seg å stemme (er et estimat fra selger), så synes jeg Hyundai priser seg vel høyt. Bilen er tross alt ikke mer enn 10 cm lengre enn i3 og er en liten bil (bagasjerom på 360 L).
    Hyundai KONA Elektrisk pålydende:
    kr350,000,-.= 39,2kwh
    Kr380,000,- for 64,2kwh
    Jeg synes Kona ser ganske så "lite pen" ut bakfra med plastskjermer m.m. BMW i3 til 100 tusen mindre frister med, men burde fått en oppgradering av batteriet også ved forrige facelift for å være like "heit" i markedet.

    De fleste vil nok foretrekke BMW-merket fremfor Hyundai om prisene er i samme område.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nye i3S får vel større batteri.
    https://www.bmw.com/en/all-models/bmw-i/i3/2017/design.html

    Edit: Feil, i3S får faktisk samme batteri og lavere rekkevidde i første omgang. Vel vel, de kommer nok med større batteri etterhvert også. Har vært sent 2018 tidligere.

    Personlig synes jeg i3 er en kjipa bil å kjøre og foretrekker både Nissan Leaf og e-Golf på kjøreegenskaper. Men så liker jeg sportslige egenskaper og da blir høyreist bil selvsagt feil valg.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Nye i3S får vel større batteri.
    https://www.bmw.com/en/all-models/bmw-i/i3/2017/design.html

    Edit: Feil, i3S får faktisk samme batteri og lavere rekkevidde i første omgang. Vel vel, de kommer nok med større batteri etterhvert også. Har vært sent 2018 tidligere.

    Personlig synes jeg i3 er en kjipa bil å kjøre og foretrekker både Nissan Leaf og e-Golf på kjøreegenskaper. Men så liker jeg sportslige egenskaper og da blir høyreist bil selvsagt feil valg.
    Jeg synes Leaf gir dårligere kjøreegenskaper, men jeg er enig i at Golf kjører bedre. Det som appelerer med i3 er designet og romslig kupè, samt relativt gunstig pris med rabatter.

    Det fornuftigste valget blir nok Leaf Mk2 i første omgang.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dagens Leaf er mye mykere enn e-Golf. Leafen går mer mot komfort, men jeg liker den uansett godt. e-Golf har stivere oppheng, men jeg føler den faller litt mellom to stoler da den verken blir spesielt morsom/sportslig eller veldig behagelig. Den er ikke i nærheten av f.eks en BMW 1-serie.
    Forøvrig stor fordel når man skal sammenligne å teste bilene rett etter hverandre og kjøre samme rute.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.418
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nye i3S får vel større batteri.
    https://www.bmw.com/en/all-models/bmw-i/i3/2017/design.html

    Edit: Feil, i3S får faktisk samme batteri og lavere rekkevidde i første omgang. Vel vel, de kommer nok med større batteri etterhvert også. Har vært sent 2018 tidligere.

    Personlig synes jeg i3 er en kjipa bil å kjøre og foretrekker både Nissan Leaf og e-Golf på kjøreegenskaper. Men så liker jeg sportslige egenskaper og da blir høyreist bil selvsagt feil valg.
    Jeg synes Leaf gir dårligere kjøreegenskaper, men jeg er enig i at Golf kjører bedre. Det som appelerer med i3 er designet og romslig kupè, samt relativt gunstig pris med rabatter.

    Det fornuftigste valget blir nok Leaf Mk2 i første omgang.
    Du er vel ganske typisk. Sitter å lurer og venter på den enda bedre bilen som kommer om et par år. Til din opplysning vil det alltid være slik og jeg klarer med aldeles utmerket med et 18 kwh batteri i min i3. I dag er BMW en av de få som klarer å lever med fornuftig leveringstider, og verre kan det bli. Vi er tross alt et pitelite land som bil produsentene ikke vektlegger i særlig grad.

    Følgende er hentet fra et innlegg på Elbil forum:

    Dette er tiden det tar fra bestilling til levering av de ulike elbilene i Norge (kun personbiler):

    * BMW i3 – to måneder.

    * Citroën C-Zero – hvis de ikke er på lager, tre til fire måneder.

    * Ford Focus electric – ingen ventetid.

    * Hyundai Ioniq EV – cirka ett år.

    * Kia Soul EV – én til tre måneder.

    * Mercedes-Benz B-klasse electric – gått ut av produksjon, de 50 siste forsvinner i oktober.

    * Mitsubishi i-MiEV – er lagervare, ingen ventetid.

    * Nissan e-NV200 – er på lager hos flere forhandlere, ellers et par måneder.

    * Nissan Leaf – samme som med e-NV200. Bestiller man neste generasjon Leaf nå, kommer den til norgeslanseringen i mars.

    * Opel Ampera-e – bestillinger i dag leveres i 2019.

    * Peugeot iOn – hvis de ikke er på lager, tre til fire måneder.

    * Renault Zoe – inntil nylig én til to uker, nå åtte til ti uker. Importørens målsetting er å være nede på et par uker igjen i 2018.

    * Smart Fortwo/Forfour – har biler for omgående levering. Skreddersydde modeller tar seks uker.

    * Tesla Model S/Model X – har modeller for umiddelbar levering, ellers tre måneder.

    * Volkswagen e-Golf – seks måneder.

    * Volkswagen e-up! – fire til seks måneder.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nye i3S får vel større batteri.
    https://www.bmw.com/en/all-models/bmw-i/i3/2017/design.html

    Edit: Feil, i3S får faktisk samme batteri og lavere rekkevidde i første omgang. Vel vel, de kommer nok med større batteri etterhvert også. Har vært sent 2018 tidligere.

    Personlig synes jeg i3 er en kjipa bil å kjøre og foretrekker både Nissan Leaf og e-Golf på kjøreegenskaper. Men så liker jeg sportslige egenskaper og da blir høyreist bil selvsagt feil valg.
    Jeg synes Leaf gir dårligere kjøreegenskaper, men jeg er enig i at Golf kjører bedre. Det som appelerer med i3 er designet og romslig kupè, samt relativt gunstig pris med rabatter.

    Det fornuftigste valget blir nok Leaf Mk2 i første omgang.
    Du er vel ganske typisk. Sitter å lurer og venter på den enda bedre bilen som kommer om et par år. Til din opplysning vil det alltid være slik og jeg klarer med aldeles utmerket med et 18 kwh batteri i min i3. I dag er BMW en av de få som klarer å lever med fornuftig leveringstider, og verre kan det bli. Vi er tross alt et pitelite land som bil produsentene ikke vektlegger i særlig grad.

    Følgende er hentet fra et innlegg på Elbil forum:

    Dette er tiden det tar fra bestilling til levering av de ulike elbilene i Norge (kun personbiler):

    * BMW i3 – to måneder.
    - Aktuell: Snodige dører, knøttlite bagasjerom, spesi dekk

    * Citroën C-Zero – hvis de ikke er på lager, tre til fire måneder.
    - For liten og simpel, kort rekkevidde

    * Ford Focus electric – ingen ventetid.
    - Ford er ikke aktuelt.

    * Hyundai Ioniq EV – cirka ett år.
    - Lav takhøyde bak.

    * Kia Soul EV – én til tre måneder.
    - Ikke appstyring, har hørt litt av hvert om Kia. Litt snodig design og løsninger, men absolutt likandes.

    * Mercedes-Benz B-klasse electric – gått ut av produksjon, de 50 siste forsvinner i oktober.
    - Hadde stått utenfor huset om den hadde hatt 50+ kw DC hurtiglading

    * Mitsubishi i-MiEV – er lagervare, ingen ventetid.

    * Nissan e-NV200 – er på lager hos flere forhandlere, ellers et par måneder.
    - Rekkevidde, dårlig NCAP.

    * Nissan Leaf – samme som med e-NV200. Bestiller man neste generasjon Leaf nå, kommer den til norgeslanseringen i mars.
    - Vurderes når man kan velge farge/utstyr selv.

    * Opel Ampera-e – bestillinger i dag leveres i 2019.
    - Leveringstid.

    * Peugeot iOn – hvis de ikke er på lager, tre til fire måneder.

    * Renault Zoe – inntil nylig én til to uker, nå åtte til ti uker. Importørens målsetting er å være nede på et par uker igjen i 2018.
    - Vet om flere eiere som har hatt den mer på verksted enn i garasjen. Fransk er fransk enda.

    * Smart Fortwo/Forfour – har biler for omgående levering. Skreddersydde modeller tar seks uker.
    Ikke prøvd 4-ern, men ser veldig liten ut. Rekkevidde.

    * Tesla Model S/Model X – har modeller for umiddelbar levering, ellers tre måneder.
    - $$$

    * Volkswagen e-Golf – seks måneder.
    - Aktuell, litt dyr, litt kjedelig.

    * Volkswagen e-up! – fire til seks måneder.
    - Vurdert brukt, men litt kort rekkevidde. Litt kronglete bagasjerom.
    Uvisst om jeg er typisk, men jeg er "med deg" i tanken om at en snart å må kjøpe elbil før køene fylles opp rundt om, men jeg føler også at det blir litt valget mellom fornuft og elbil. Hjartet sier i3 da den er litt quirky og overraskende romslig til 4, mens det jeg egentlig kunne hatt var en elektrisk Ford S-Max med 1.6 tonn trekkraft på krok.

    Det finnes få elbiler utenom TMX som leverer skikkelig storbilplass til en normal sum penger (hva nå enn det er p.d.d.)
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.226
    Antall liker
    14.781
    Model s er også svært stor - så lenge man er maks fire personer. Den svelger unna en imponerende mengde bagasje. Kan også suppleres med takboks om det trengs enda mer plass.

    Å basere eventuelt bilvalg på trekkrok er nok for se fleste svært søkt. Jeg har behov for henger et par-tre ganger i året, det kan greit løses på andre måter. Da vi pusset opp huset derimot var behovet tre ganger i uken, men den tid er forbi.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Info fra Hyundai i dag ang. nye KONA:

    "KONA blir blant annet tilgjengelig med et helt nytt premium lydanlegg fra den anerkjente amerikanske Hi-Fi produsenten KRELL. Med åtte høyt*talere inkludert subwoofer og ekstern forsterker kan vi love fantastiske lydopplevelser."

    Så da er det bare å håpe at Harbeth kommer med bilhøyttalere som matcher Krell forsterkeriet i KONA :) :)
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Interessant konsept

    http://arstechnica.com/cars/2017/10...driverless-fuel-cell-platform-has-it-covered/

    General Motors gave us a quick look at a new fuel cell EV platform it's developing, called SURUS. It stands for Silent Utility Rover Universal Superstructure, and it's a large driverless vehicle—about the size of a shipping container
    Daimler arbeider med tilsvarende til sine "buss-konvoi-tog". Man må opp i slike plattformstørrelser for å få et godt forhold mellom vekten av brenselcelleanlegget og kjøretøyet.

    GMs.

    Skjermbilde 2017-10-09 kl. 10.37.02.jpg
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tesla semi.458x257m.jpg

    Lurer på hvordan amerikanske truckere skal få montert en 140 sleeper på den der?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.418
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Info fra Hyundai i dag ang. nye KONA:

    "KONA blir blant annet tilgjengelig med et helt nytt premium lydanlegg fra den anerkjente amerikanske Hi-Fi produsenten KRELL. Med åtte høyt*talere inkludert subwoofer og ekstern forsterker kan vi love fantastiske lydopplevelser."

    Så da er det bare å håpe at Harbeth kommer med bilhøyttalere som matcher Krell forsterkeriet i KONA :) :)
    Går nok bra det bare du skygger unna DAB+ ;)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.418
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Info fra Hyundai i dag ang. nye KONA:

    "KONA blir blant annet tilgjengelig med et helt nytt premium lydanlegg fra den anerkjente amerikanske Hi-Fi produsenten KRELL. Med åtte høyt*talere inkludert subwoofer og ekstern forsterker kan vi love fantastiske lydopplevelser."

    Så da er det bare å håpe at Harbeth kommer med bilhøyttalere som matcher Krell forsterkeriet i KONA :) :)
    Går nok bra det bare du skygger unna DAB+ ;)
    Ja, å montere et bra anlegg i bilen og bruke DAB+ vil være rimelig bortkastet. Stort ligger gjennomsnittlig sendinger på DAB+ i område 80-90 kbps. Gratis versjonen av Spotify er i 198 kbps til sammenligning.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 461230

    Lurer på hvordan amerikanske truckere skal få montert en 140 sleeper på den der?
    Når disse kommer i trafikk så blir det ingen amerikanske truckers. De blir bitre, fattige off-gridere hele gjengen.
    Det blir flere av de altså? USA går mot enda farligere tider. Jeg mener jeg en gang postet et kart som viste at transportarbeider var største yrkeskategori i ca 30 amerikanske delstater..... Sånn går det når man ikke har et rimelig alment tilgjengelig skolesystem og kan utvikle nye, tjenesteproduserende næringer når sekundærnæringene går mot slutten.....og mangler et fungerende velferdssamfunn som kan jobbe målbevisst med omstilling for de berørte.

    Trump sin ide om å hente arbeidsplasser i sekundærnæringene tilbake fra Mexico og China vil i beste fall bare være midlertidig plaster på såret og skaffe lavinntektsjobber (noe som i mangel på utdannelse og et velferdssamfunn selvsagt vil være bedre enn ingen ting), alternativt sørge for at amerikansk industri blir utkonkurrert. Verdens 5 eller 6 største bedrifter målt i kapitalisert verdi er amerikanske, men de er tjenesteytende og skaper ingen jobber til ukvalifiserte bosatt i rust- og bibelbeltet.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.792
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vis vedlegget 461230

    Lurer på hvordan amerikanske truckere skal få montert en 140 sleeper på den der?
    Når disse kommer i trafikk så blir det ingen amerikanske truckers. De blir bitre, fattige off-gridere hele gjengen.
    Det blir flere av de altså? USA går mot enda farligere tider. Jeg mener jeg en gang postet et kart som viste at transportarbeider var største yrkeskategori i ca 30 amerikanske delstater..... Sånn går det når man ikke har et rimelig alment tilgjengelig skolesystem og kan utvikle nye, tjenesteproduserende næringer når sekundærnæringene går mot slutten.....og mangler et fungerende velferdssamfunn som kan jobbe målbevisst med omstilling for de berørte.

    Trump sin ide om å hente arbeidsplasser i sekundærnæringene tilbake fra Mexico og China vil i beste fall bare være midlertidig plaster på såret og skaffe lavinntektsjobber (noe som i mangel på utdannelse og et velferdssamfunn selvsagt vil være bedre enn ingen ting), alternativt sørge for at amerikansk industri blir utkonkurrert. Verdens 5 eller 6 største bedrifter målt i kapitalisert verdi er amerikanske, men de er tjenesteytende og skaper ingen jobber til ukvalifiserte bosatt i rust- og bibelbeltet.
    Dette blir jo en avsporing i elbiltråden, men med den fremtiden som tegner seg så vil mange, mange flere havne utenfor arbeidsmarkedet i USA (og andre steder) Problemet med USA er at de overhodet ikke er klare for det som er i ferd med å skje. Gode sosiale ordninger, billig utdannelse og muligens en eller annen form for borgerlønn er forutsetninger for å kunne bevare samfunnet sånn som vi ønsker det. Selvkjørende kjøretøyer i alle former (bil,båt og fly) og chatbot'er osv. osv. vil gjøre noe dramatisk med alle samfunn.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Info fra Hyundai i dag ang. nye KONA:

    "KONA blir blant annet tilgjengelig med et helt nytt premium lydanlegg fra den anerkjente amerikanske Hi-Fi produsenten KRELL. Med åtte høyt*talere inkludert subwoofer og ekstern forsterker kan vi love fantastiske lydopplevelser."

    Så da er det bare å håpe at Harbeth kommer med bilhøyttalere som matcher Krell forsterkeriet i KONA :) :)
    Går nok bra det bare du skygger unna DAB+ ;)
    Ja, å montere et bra anlegg i bilen og bruke DAB+ vil være rimelig bortkastet. Stort ligger gjennomsnittlig sendinger på DAB+ i område 80-90 kbps. Gratis versjonen av Spotify er i 198 kbps til sammenligning.
    But of course.
    Musikk i bilen for min del spilles fra lossless-filer på minnepenn, eller CD plater siden bilen min har noe så gammeldags som CD spiller :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes at 198 kb/s mp3 funker bra i bilen og har mine musikkfiler på minnepinne i stort sett det formatet.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.646
    Antall liker
    1.380
    Vis vedlegget 461230

    Lurer på hvordan amerikanske truckere skal få montert en 140 sleeper på den der?
    Når disse kommer i trafikk så blir det ingen amerikanske truckers. De blir bitre, fattige off-gridere hele gjengen.
    Det blir flere av de altså? USA går mot enda farligere tider. Jeg mener jeg en gang postet et kart som viste at transportarbeider var største yrkeskategori i ca 30 amerikanske delstater..... Sånn går det når man ikke har et rimelig alment tilgjengelig skolesystem og kan utvikle nye, tjenesteproduserende næringer når sekundærnæringene går mot slutten.....og mangler et fungerende velferdssamfunn som kan jobbe målbevisst med omstilling for de berørte.

    Trump sin ide om å hente arbeidsplasser i sekundærnæringene tilbake fra Mexico og China vil i beste fall bare være midlertidig plaster på såret og skaffe lavinntektsjobber (noe som i mangel på utdannelse og et velferdssamfunn selvsagt vil være bedre enn ingen ting), alternativt sørge for at amerikansk industri blir utkonkurrert. Verdens 5 eller 6 største bedrifter målt i kapitalisert verdi er amerikanske, men de er tjenesteytende og skaper ingen jobber til ukvalifiserte bosatt i rust- og bibelbeltet.
    Dette blir jo en avsporing i elbiltråden, men med den fremtiden som tegner seg så vil mange, mange flere havne utenfor arbeidsmarkedet i USA (og andre steder) Problemet med USA er at de overhodet ikke er klare for det som er i ferd med å skje. Gode sosiale ordninger, billig utdannelse og muligens en eller annen form for borgerlønn er forutsetninger for å kunne bevare samfunnet sånn som vi ønsker det. Selvkjørende kjøretøyer i alle former (bil,båt og fly) og chatbot'er osv. osv. vil gjøre noe dramatisk med alle samfunn.
    Husker ikke om jeg har linket til denne i en annen tråd. Uansett;

    MEDIUM: Self-Driving Trucks Are Going to Hit Us Like a Human-Driven Truck - The imminent need for basic income in recognition of our machine-driven future

    "It should be clear at a glance just how dependent the American economy is on truck drivers. According to the American Trucker Association, there are 3.5 million professional truck drivers in the US, and an additional 5.2 million people employed within the truck-driving industry who don’t drive the trucks. That’s 8.7 million trucking-related jobs.

    We can’t stop there though, because the incomes received by these 8.2 million people create the jobs of others. Those 3.5 million truck drivers driving all over the country stop regularly to eat, drink, rest, and sleep. Entire businesses have been built around serving their wants and needs. Think restaurants and motels as just two examples. So now we’re talking about millions more whose employment depends on the employment of truck drivers. But we still can’t even stop there."
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.792
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det blir flere av de altså? USA går mot enda farligere tider. Jeg mener jeg en gang postet et kart som viste at transportarbeider var største yrkeskategori i ca 30 amerikanske delstater..... Sånn går det når man ikke har et rimelig alment tilgjengelig skolesystem og kan utvikle nye, tjenesteproduserende næringer når sekundærnæringene går mot slutten.....og mangler et fungerende velferdssamfunn som kan jobbe målbevisst med omstilling for de berørte.

    Trump sin ide om å hente arbeidsplasser i sekundærnæringene tilbake fra Mexico og China vil i beste fall bare være midlertidig plaster på såret og skaffe lavinntektsjobber (noe som i mangel på utdannelse og et velferdssamfunn selvsagt vil være bedre enn ingen ting), alternativt sørge for at amerikansk industri blir utkonkurrert. Verdens 5 eller 6 største bedrifter målt i kapitalisert verdi er amerikanske, men de er tjenesteytende og skaper ingen jobber til ukvalifiserte bosatt i rust- og bibelbeltet.
    Dette blir jo en avsporing i elbiltråden, men med den fremtiden som tegner seg så vil mange, mange flere havne utenfor arbeidsmarkedet i USA (og andre steder) Problemet med USA er at de overhodet ikke er klare for det som er i ferd med å skje. Gode sosiale ordninger, billig utdannelse og muligens en eller annen form for borgerlønn er forutsetninger for å kunne bevare samfunnet sånn som vi ønsker det. Selvkjørende kjøretøyer i alle former (bil,båt og fly) og chatbot'er osv. osv. vil gjøre noe dramatisk med alle samfunn.
    Husker ikke om jeg har linket til denne i en annen tråd. Uansett;

    MEDIUM: Self-Driving Trucks Are Going to Hit Us Like a Human-Driven Truck - The imminent need for basic income in recognition of our machine-driven future

    "It should be clear at a glance just how dependent the American economy is on truck drivers. According to the American Trucker Association, there are 3.5 million professional truck drivers in the US, and an additional 5.2 million people employed within the truck-driving industry who don’t drive the trucks. That’s 8.7 million trucking-related jobs.

    We can’t stop there though, because the incomes received by these 8.2 million people create the jobs of others. Those 3.5 million truck drivers driving all over the country stop regularly to eat, drink, rest, and sleep. Entire businesses have been built around serving their wants and needs. Think restaurants and motels as just two examples. So now we’re talking about millions more whose employment depends on the employment of truck drivers. But we still can’t even stop there."
    Og samtidig blir norsk ungdom oppfordret til å bli yrkessjåfører da det blir stor mangel på disse i fremtiden:p
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har da vitterlig vært åpenbart lenge.......
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Kina har samme rolle globalt som California har hatt i USA. Landet dikterer til andre økonomiske aktører. Kina bruker mer betong på tre år enn USA brukte gjennom hele 1900-tallet.
    https://www.washingtonpost.com/news...e-entire-20th-century/?utm_term=.8b84a8af2b77

    Mens amerikanerne roter vekk landets ressurser på miltæret og ignorerer egen infrastruktur, er kineserne i lyntogsfart mot fremtiden.

    Napoleon hadde en grei kommentar om Kina: Kina er en sovende gigant. La henne sove, når hun våkner vil hun ryste verden.

    Kanskje Nixon og Kissinger skulle latt være å reise til Mao.
     
    Sist redigert av en moderator:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bilmarkedet i vesten mattner av, verdens potensielt største og sterkest voksende marked vil ha el, do the maths. Her hjemme tror vi det dreier seg om steinrøysa og oljesubsidier som plaster på vår dårlige samvittighet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn