Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bilmarkedet i vesten mattner av, verdens potensielt største og sterkest voksende marked vil ha el, do the maths. Her hjemme tror vi det dreier seg om steinrøysa og oljesubsidier som plaster på vår dårlige samvittighet.
    Norge har vist vei, og noen har lagt merke til resultatene. Men ja, det er mye Norwegian Privilege Self-hate her, og det er en forkjølelse som må kureres og avristes.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bilmarkedet i vesten mattner av, verdens potensielt største og sterkest voksende marked vil ha el, do the maths. Her hjemme tror vi det dreier seg om steinrøysa og oljesubsidier som plaster på vår dårlige samvittighet.
    Norge har vist vei, og noen har lagt merke til resultatene. Men ja, det er mye Norwegian Privilege Self-hate her, og det er en forkjølelse som må kureres og avristes.
    Tja. Mye dreier seg om å gjøre noe som blir lagt merke til, uansett hvor marginalt, og ellers la det skure og gå. Bare se på MDG Lan som et eksempel, eller den patetiske flyseteavgiften. Og troen på at våre elbiler kan redde verden, mens vi gir avgiftsfritak til 2,5 tonns hybridSUVer som spyr ut Nox på linje med, og CO2 som langt overgår, mange moderne dieselmotorerer som man vil forby, faller i samme kategori. Mens veistøv og vedovner fyller luften med dritt, og man bygger 8 felts veier til 40 milliarder (og med uante mengder CO2 utslipp under byggingen) for elbileiere som har råd til å holde seg med en bil nr 2 (og jeg er i samme kategori selv, Amperaen min rykker nå stadig nærmere leveranse)......
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tja. Mye dreier seg om å gjøre noe som blir lagt merke til, uansett hvor marginalt, og ellers la det skure og gå. Bare se på MDG Lan som et eksempel, eller den patetiske flyseteavgiften. Og troen på at våre elbiler kan redde verden, mens vi gir avgiftsfritak til 2,5 tonns hybridSUVer som spyr ut Nox på linje med, og CO2 som langt overgår, mange moderne dieselmotorerer som man vil forby, faller i samme kategori. Mens veistøv og vedovner fyller luften med dritt, og man bygger 8 felts veier til 40 milliarder (og med uante mengder CO2 utslipp under byggingen) for elbileiere som har råd til å holde seg med en bil nr 2 (og jeg er i samme kategori selv, Amperaen min rykker nå stadig nærmere leveranse)......
    Alt mulig fjas og underlige påfunn har liten verdi. Flyseteavgifter og hybrider er vel to slike ting.

    Men Norge gjorde noe bra, om det var planlagt eller ikke. Vi ble til et storskala eksperiment om hva som skjer og hva som må til om man vil ha en omlegging av bilparken. Norge var lenge mye større enn Kina i antall solgte Teslaer, selv om Kina er ganske så mye større og har en rimelig stor andel bemidlede borgere etterhvert. Biler som leverer, ladenettverk, politisk velvilje og avgiftslette, press på forurenserne og så videre. Det virket. Dette handler ikke om Tesla som bil eller merke, men om et konsept og noe som virket.

    Oslo og Bergen har kanskje dager med et lokk av smog, men se på endel byer i Kina. De svømmer i forurensing og det er vanlig at mennesker går rundt på gaten med munnbind og gassmasker. En fremvoksende middelklasse vil ikke leve slik og de forlanger endringer. De ser også at brenning av ved, kull, koks og olje til varme og matlaging er viktige problemer. Og de slår like hardt ned på dette.

    Det Norge her har klart er for en gangs skyld ikke tøvete symbolpolitikk, men noe som faktisk virker godt og fører til gode og raske endringer. Det er dette andre land legger merke til. De driter i om vi også er flinke til å brette melkekartonger.

    Håper Amperaen blir bra. Du skal bare se at den fort kan bli mer populær enn 1. bilen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig i det du skriver, men det drukner i alt tøvet, og blir også brukt som unnskyldning for alt det vi burde ha gjort, men som ingen tør å ta i. Og Amperaen blir nok nr 1 bil for 9 av 10 bilturer ja. Enkel bil, men jeg har kjørt den og den var riktig morsom å kjøre og forbausende romslig.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.648
    Antall liker
    7.331
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Flyseteavgiften er ren symbolpolitikk - men den ble i praksis en svarteper for forelderen.

    Ryanairs krokodilletårer for galleriet og nedleggelsen av Rygge har til syvende og sist ingenting med flyseteavgiften - da skulle de ikke ha startet opp fra Gardermoen isteden...

    Det som bør være hevet ovver enhver tvil, er at det er altfor billig å fly i dag. Når flyreisen Evenes/Oslo er vesentlig billigere enn til- og framatingen fra flyplassen med buss, eller det er billigere å ta fly fra plass a til et annet land og så fly tilbake til plass b enn å ta en times togreise fra a til b så skurrer det alvorlig.

    Hvordan en skal få til reduksjon i flyreisene uten å ramme nødvendige flyreiser er ikke helt enkelt.

    Johan-Kr
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Johan, folk er rare vet du. Billigbilletter i Norge skal de ha, men Flytoget til Oslo det kjører de. Parallelt med Flytoget til kr180 går NSB til kr 93. De har avganger 3x timen og reisetiden til Oslo S er marginalt lengre.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Flyseteavgiften er ren symbolpolitikk - men den ble i praksis en svarteper for forelderen.

    Ryanairs krokodilletårer for galleriet og nedleggelsen av Rygge har til syvende og sist ingenting med flyseteavgiften - da skulle de ikke ha startet opp fra Gardermoen isteden...

    Det som bør være hevet ovver enhver tvil, er at det er altfor billig å fly i dag. Når flyreisen Evenes/Oslo er vesentlig billigere enn til- og framatingen fra flyplassen med buss, eller det er billigere å ta fly fra plass a til et annet land og så fly tilbake til plass b enn å ta en times togreise fra a til b så skurrer det alvorlig.

    Hvordan en skal få til reduksjon i flyreisene uten å ramme nødvendige flyreiser er ikke helt enkelt.

    Johan-Kr
    Flyturer er ikke problemet. Det er at dagens fly forbrenner "flybensin" i atmosfæren.

    Løsninger en en hurtig overgang til elektrisitet også i flytrafikken. Batteri, hydrogen eller kanskje sogar en midlertidig hybridløsning der eksosteknologi bringer flyet opp i høyden, og ren teknologi sørger for tilbakelegging av distansene og trygt tilbakefall til jordkloden.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Tydeligvis endel som vil at flyreiser skal bli et privilegium forbehold de få igjen.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke så ille. Hvor stor andel av flyreisene som foretas antas å være faktisk nødvendige? Og nå tenker jeg bare på persontransport.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er vel ikke så ille. Hvor stor andel av flyreisene som foretas antas å være faktisk nødvendige? Og nå tenker jeg bare på persontransport.
    Hva mener du med nødvendig?

    Er du fornøyd med det nødvendige? Eller hvem vil du overlate vurderingen av nødvendighet til?

    Ønsket om på være et annet sted er ikke noe man skal bruke makt, skremsel eller skam for å forhindre. Bedre da er det å heller se mot hvordan det best kan gjøres med minst mulige dårlige konsekvenser for andre mennesker.

    På kort sikt og på lang sikt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tydeligvis endel som vil at flyreiser skal bli et privilegium forbehold de få igjen.
    Det har alltid vært sånn at man må betale det ting koster, problemet er her ar prisen ikke reflekterer kostnadene. Har du ikke råd til en Tesla får du kjøpe elsykkel....man må dessverre begynne å prioritere sine karbonutslipp.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.792
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja til karbonavgift på flybilletter. Vi må ta i så det monner.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Ville det ikke vært naturlig å ilegge flyselskappassasjerene en avgift for alt svevestøvet når de først er der oppe.....
    Mange av dem har jo kommet seg til flyplassen, som fossilist :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.792
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ville det ikke vært naturlig å ilegge flyselskappassasjerene en avgift for alt svevestøvet når de først er der oppe.....
    Mange av dem har jo kommet seg til flyplassen, som fossilist :)
    Mange som tar Flytoget til Gardermoen også vet du:)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.792
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Litt info:)

    FAKTA: Fly, bil, tog
    Mellom Oslo og Bergen er det 300 km i luftlinje. Hvis du flyr den strekningen slipper du ut 85 kilo CO2-ekvivalenter én vei. For tilsvarende utslipp kunne du kjørt 670 km med bil, eller 3650 km med tog.
    Mellom Oslo og London er det 1150 km. For de 240 kiloene CO2-ekvivalentene du slipper ut på den flyturen, kunne du kjørt 1900 kilometer med bil, eller 10350 km med tog.
    Mellom Oslo og New York er det 5900 km, med den flyturen bidrar du til 750 kg CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer 9090 km med bil og 49300 km med tog.
    Strekningen Oslo-Bangkok er på 8670 km. Utslipp av CO2-ekvivalenter fra den strekningen er 1100. Tilsvarende utslipp gir 13300 km med bil, eller 72300 km med tog.
    Kilde: Borgar Aamaas, forsker ved CICERO
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Litt info:)

    FAKTA: Fly, bil, tog
    Mellom Oslo og Bergen er det 300 km i luftlinje. Hvis du flyr den strekningen slipper du ut 85 kilo CO2-ekvivalenter én vei. For tilsvarende utslipp kunne du kjørt 670 km med bil, eller 3650 km med tog.
    Mellom Oslo og London er det 1150 km. For de 240 kiloene CO2-ekvivalentene du slipper ut på den flyturen, kunne du kjørt 1900 kilometer med bil, eller 10350 km med tog.
    Mellom Oslo og New York er det 5900 km, med den flyturen bidrar du til 750 kg CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer 9090 km med bil og 49300 km med tog.
    Strekningen Oslo-Bangkok er på 8670 km. Utslipp av CO2-ekvivalenter fra den strekningen er 1100. Tilsvarende utslipp gir 13300 km med bil, eller 72300 km med tog.
    Kilde: Borgar Aamaas, forsker ved CICERO
    Forskeren er ikke enig med ICAO.
    Utslipp med en 737-800 Bergen-Oslo er ifølge ICAO Carbon Emission Calculator en vei = 54,31kg

    Oslo - London = 131,82kg

    Oslo-Bangkok = 369,02kg (direkte med Thai, economy class og 738,04kg business/premium class)

    At man opererer med forskjellig utslipp foran/bak gardina har vel med antall seter i kabinene å gjøre og hva man må ha med ombord av mat/cateringutstyr og hvor mye tillatt bagasje man har i de forskjellige kabinene.
     
    Sist redigert:

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.486
    Antall liker
    435
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Flyseteavgiften er ren symbolpolitikk - men den ble i praksis en svarteper for forelderen.

    Ryanairs krokodilletårer for galleriet og nedleggelsen av Rygge har til syvende og sist ingenting med flyseteavgiften - da skulle de ikke ha startet opp fra Gardermoen isteden...

    Det som bør være hevet ovver enhver tvil, er at det er altfor billig å fly i dag. Når flyreisen Evenes/Oslo er vesentlig billigere enn til- og framatingen fra flyplassen med buss, eller det er billigere å ta fly fra plass a til et annet land og så fly tilbake til plass b enn å ta en times togreise fra a til b så skurrer det alvorlig.

    Hvordan en skal få til reduksjon i flyreisene uten å ramme nødvendige flyreiser er ikke helt enkelt.

    Johan-Kr
    Enkelt å innføre (iallefall i Norge) rasjoneringskort for flyreiser, må kunne dokumentere nødvendigheten for reisen og manglende alternativ. Ville sikkert medføre endel uforutsette konsekvenser for Politikerne i vårt kjære nisseland. For å unngå helsemessige flyreiser til sydligere strøk, kan politikerne gi stønad for å kjøpe solseng, hvis fastlegen kan dokumentere nødvendigheten. Vipps, så er klimaet reddet og det norske folk aksepterer forslaget.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.792
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Litt info:)

    FAKTA: Fly, bil, tog
    Mellom Oslo og Bergen er det 300 km i luftlinje. Hvis du flyr den strekningen slipper du ut 85 kilo CO2-ekvivalenter én vei. For tilsvarende utslipp kunne du kjørt 670 km med bil, eller 3650 km med tog.
    Mellom Oslo og London er det 1150 km. For de 240 kiloene CO2-ekvivalentene du slipper ut på den flyturen, kunne du kjørt 1900 kilometer med bil, eller 10350 km med tog.
    Mellom Oslo og New York er det 5900 km, med den flyturen bidrar du til 750 kg CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer 9090 km med bil og 49300 km med tog.
    Strekningen Oslo-Bangkok er på 8670 km. Utslipp av CO2-ekvivalenter fra den strekningen er 1100. Tilsvarende utslipp gir 13300 km med bil, eller 72300 km med tog.
    Kilde: Borgar Aamaas, forsker ved CICERO
    Forskeren er ikke enig med ICAO.
    Utslipp med en 737-800 Bergen-Oslo er ifølge ICAO Carbon Emission Calculator en vei = 54,31kg

    Oslo - London = 131,82kg

    Oslo-Bangkok = 369,02kg (direkte med Thai, economy class og 738,04kg business/premium class)

    At man opererer med forskjellig utslipp foran/bak gardina har vel med antall seter i kabinene å gjøre og hva man må ha med ombord av mat/cateringutstyr og hvor mye tillatt bagasje man har i de forskjellige kabinene.
    Da fikk jeg litt bedre samvittighet når jeg sitter i economy class på Thai på vei til Bangkok:)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Nyt turen. Verre om du bruker pengene der nede på piratkopierte cd'er :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.534
    Antall liker
    14.682
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Litt info:)

    FAKTA: Fly, bil, tog
    Mellom Oslo og Bergen er det 300 km i luftlinje. Hvis du flyr den strekningen slipper du ut 85 kilo CO2-ekvivalenter én vei. For tilsvarende utslipp kunne du kjørt 670 km med bil, eller 3650 km med tog.
    Mellom Oslo og London er det 1150 km. For de 240 kiloene CO2-ekvivalentene du slipper ut på den flyturen, kunne du kjørt 1900 kilometer med bil, eller 10350 km med tog.
    Mellom Oslo og New York er det 5900 km, med den flyturen bidrar du til 750 kg CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer 9090 km med bil og 49300 km med tog.
    Strekningen Oslo-Bangkok er på 8670 km. Utslipp av CO2-ekvivalenter fra den strekningen er 1100. Tilsvarende utslipp gir 13300 km med bil, eller 72300 km med tog.
    Kilde: Borgar Aamaas, forsker ved CICERO
    Forskeren er ikke enig med ICAO.
    Utslipp med en 737-800 Bergen-Oslo er ifølge ICAO Carbon Emission Calculator en vei = 54,31kg

    Oslo - London = 131,82kg

    Oslo-Bangkok = 369,02kg (direkte med Thai, economy class og 738,04kg business/premium class)

    At man opererer med forskjellig utslipp foran/bak gardina har vel med antall seter i kabinene å gjøre og hva man må ha med ombord av mat/cateringutstyr og hvor mye tillatt bagasje man har i de forskjellige kabinene.
    Vad utsläppen blir har jag ingen aning om, men en genomsnittlig flygning mellan Oslo-Bergen med 737-800 gör av med i underkant av 1700 kg drivstoff. Med 737 MAX går det på samma sträcka i genomsnitt runt 1350 kg. Rätt luftlinje är det dessvärre ingen som flyger, men en tur från OSL-BGO är på sitt längsta ca 231 NM=428 km.

    Sånn til orientering.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.792
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det legges en vektkomponent inn i bilavgiftene i statsbudsjettet for 2018. Og Bellona Hauge er sint som vanlig.

    https://www.nrk.no/norge/regjeringen-innforer-ny-_tesla-avgift_-1.13729338

    Regjeringen innfører ny «Tesla-avgift»
    Regjeringen vil gjøre tunge elbiler opptil 70.000 kroner dyrere. Det bekrefter kilder til NRK.
    I statsbudsjettet for 2018, som legges frem torsdag morgen, vil regjeringen legge inn en vektkomponent i pris- og avgiftsfastsettelsen. Det bekrefter kilder bekrefter til NRK.

    Tesla er den eneste elbilen som er så tung at den rammes av avgiften, som vil variere fra 7000 til 70.000 kroner avhengig av vekt, skriver Aftenposten, som også var først ute med saken.

    Det var Aftenposten som var først ute med lekkasjen.

    – Dette er distriktsfiendtlig og pendlerfiendtlig, raser Bellona-leder Frederic Hauge til NRK.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.228
    Antall liker
    14.781
    Fra det lille jeg har hørt om saken er det ikke helt trivielt å innføre en avgift hvis eneste formål åpenbart er å ramme en enkelt el-bilprodusent.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.792
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fra det lille jeg har hørt om saken er det ikke helt trivielt å innføre en avgift hvis eneste formål åpenbart er å ramme en enkelt el-bilprodusent.
    En avgift som slår inn over en viss vekt er noe som kan forsvares med økt energiforbruk.......
    Jeg synes ikke dette er verdens undergang. De som vil ha en stor tung bil må betale noen tusen i avgift, tja, er vel greit nok egentlig.
    Og i 2018 kommer både Nissan og Opel med biler som har god nok rekkevidde for pendlere med lang vei til jobben også. I løpet av et par år vil det være biler med realistisk rekkevidde på 30-40 mil og som ikke opptar over 10 kvm. areal:)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.228
    Antall liker
    14.781
    Var en kompis av meg i Bellona som snakket om det for en tid tilbake, problemet er at Norge har er veldig spesielt fritak (miljøbegrunnet) for å ha avgiftsfritak for elbiler generelt, da er det vissnok ikke så lett å innføre en avgift som rammer en produsent spesifikt med en helt annen begrunnelse (fiskal og "misunnelse" / sosial profil / whatever.

    Jeg kan ikke noe om dette selv, men vi får se hva som skjer.

    Veislitasje er et dårlig argument, det er det tungtransport og busser som står for - personbilene er en liten fis i den sammenheng (slitasjen er en funksjon av akseltrykk i tredje potens, veldig tunge kjøretøy bidrar enormt mye mer) - dette bekreftes av både TøI og Vegvesenet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Strengt tatt burde Kia Soul få avgifter også all den tid den er lite aerodynamisk.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.418
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Litt info:)

    FAKTA: Fly, bil, tog
    Mellom Oslo og Bergen er det 300 km i luftlinje. Hvis du flyr den strekningen slipper du ut 85 kilo CO2-ekvivalenter én vei. For tilsvarende utslipp kunne du kjørt 670 km med bil, eller 3650 km med tog.
    Mellom Oslo og London er det 1150 km. For de 240 kiloene CO2-ekvivalentene du slipper ut på den flyturen, kunne du kjørt 1900 kilometer med bil, eller 10350 km med tog.
    Mellom Oslo og New York er det 5900 km, med den flyturen bidrar du til 750 kg CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer 9090 km med bil og 49300 km med tog.
    Strekningen Oslo-Bangkok er på 8670 km. Utslipp av CO2-ekvivalenter fra den strekningen er 1100. Tilsvarende utslipp gir 13300 km med bil, eller 72300 km med tog.
    Kilde: Borgar Aamaas, forsker ved CICERO
    Forskeren er ikke enig med ICAO.
    Utslipp med en 737-800 Bergen-Oslo er ifølge ICAO Carbon Emission Calculator en vei = 54,31kg

    Oslo - London = 131,82kg

    Oslo-Bangkok = 369,02kg (direkte med Thai, economy class og 738,04kg business/premium class)

    At man opererer med forskjellig utslipp foran/bak gardina har vel med antall seter i kabinene å gjøre og hva man må ha med ombord av mat/cateringutstyr og hvor mye tillatt bagasje man har i de forskjellige kabinene.
    Da fikk jeg litt bedre samvittighet når jeg sitter i economy class på Thai på vei til Bangkok:)
    Synes ikke du skal ha god samvittighet i det hele tatt der du svir av en masse CO2 oppe i de luftlag der det gjør mest skade :mad:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Trondheim
    Var en kompis av meg i Bellona som snakket om det for en tid tilbake, problemet er at Norge har er veldig spesielt fritak (miljøbegrunnet) for å ha avgiftsfritak for elbiler generelt, da er det vissnok ikke så lett å innføre en avgift som rammer en produsent spesifikt med en helt annen begrunnelse (fiskal og "misunnelse" / sosial profil / whatever.

    Jeg kan ikke noe om dette selv, men vi får se hva som skjer.

    Veislitasje er et dårlig argument, det er det tungtransport og busser som står for - personbilene er en liten fis i den sammenheng (slitasjen er en funksjon av akseltrykk i tredje potens, veldig tunge kjøretøy bidrar enormt mye mer) - dette bekreftes av både TøI og Vegvesenet.
    Men er det ikke nå stort sett vist at helseproblemene kommer fra svevestøv i hovedsak fra veislitasje? Hva er da poenget med det dieselforbudet som man snakker om? En moderne dieselbil har vel ikke mer utslipp av partikler enn en bensinbil, og er bedre for miljøet i CO2-sammenheng.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.792
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Litt info:)

    FAKTA: Fly, bil, tog
    Mellom Oslo og Bergen er det 300 km i luftlinje. Hvis du flyr den strekningen slipper du ut 85 kilo CO2-ekvivalenter én vei. For tilsvarende utslipp kunne du kjørt 670 km med bil, eller 3650 km med tog.
    Mellom Oslo og London er det 1150 km. For de 240 kiloene CO2-ekvivalentene du slipper ut på den flyturen, kunne du kjørt 1900 kilometer med bil, eller 10350 km med tog.
    Mellom Oslo og New York er det 5900 km, med den flyturen bidrar du til 750 kg CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer 9090 km med bil og 49300 km med tog.
    Strekningen Oslo-Bangkok er på 8670 km. Utslipp av CO2-ekvivalenter fra den strekningen er 1100. Tilsvarende utslipp gir 13300 km med bil, eller 72300 km med tog.
    Kilde: Borgar Aamaas, forsker ved CICERO
    Forskeren er ikke enig med ICAO.
    Utslipp med en 737-800 Bergen-Oslo er ifølge ICAO Carbon Emission Calculator en vei = 54,31kg

    Oslo - London = 131,82kg

    Oslo-Bangkok = 369,02kg (direkte med Thai, economy class og 738,04kg business/premium class)

    At man opererer med forskjellig utslipp foran/bak gardina har vel med antall seter i kabinene å gjøre og hva man må ha med ombord av mat/cateringutstyr og hvor mye tillatt bagasje man har i de forskjellige kabinene.
    Da fikk jeg litt bedre samvittighet når jeg sitter i economy class på Thai på vei til Bangkok:)
    Synes ikke du skal ha god samvittighet i det hele tatt der du svir av en masse CO2 oppe i de luftlag der det gjør mest skade :mad:
    God er den ikke men litt bedre:)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.157
    Antall liker
    3.268
    Torget vurderinger
    1
    Var en kompis av meg i Bellona som snakket om det for en tid tilbake, problemet er at Norge har er veldig spesielt fritak (miljøbegrunnet) for å ha avgiftsfritak for elbiler generelt, da er det vissnok ikke så lett å innføre en avgift som rammer en produsent spesifikt med en helt annen begrunnelse (fiskal og "misunnelse" / sosial profil / whatever.

    Jeg kan ikke noe om dette selv, men vi får se hva som skjer.

    Veislitasje er et dårlig argument, det er det tungtransport og busser som står for - personbilene er en liten fis i den sammenheng (slitasjen er en funksjon av akseltrykk i tredje potens, veldig tunge kjøretøy bidrar enormt mye mer) - dette bekreftes av både TøI og Vegvesenet.
    Men er det ikke nå stort sett vist at helseproblemene kommer fra svevestøv i hovedsak fra veislitasje? Hva er da poenget med det dieselforbudet som man snakker om? En moderne dieselbil har vel ikke mer utslipp av partikler enn en bensinbil, og er bedre for miljøet i CO2-sammenheng.
    Dieselbilenes problem er ikke svevstøvet fra dekk- og veislitasje. Det er likt som for andre biler. Dieselmotoren slipper ut sotpartiker (svart guffe fra eksosrøret, det har du sikkert sett) og NOx. Partiklene er for en stor del tatt hånd om av partikkelfilter på nyere biler. NOx-en er verre. For å få ordentlig grep på dette bør motoren gå på Ad-blue, et ammoniakkholdig tilsettingsmiddel som må fylles på i egen tank parallelt med at man fyller diesel. Landbruk og anlegg har tatt i bruk dette for lenge siden, men bilprodusentene vegrer seg fordi man er redd bilbrukerne finner det tungvint med to påfyllinger. Ad-blue er ganske dyrt også. Derfor er det få biler som har dette, man har valgt å satse på andre kreative løsninger, ref VW-tråden.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det skjer vel en del rart med utslippene etterhvert som en motor blir slitt også?

    Lå bak en eldre Avensis diesel tidligere denne uken og måtte legge meg >50 meter bak i motbakker grunnet en voldsom blårøyk.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.157
    Antall liker
    3.268
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder avgifter på elbiler så er fokuset feil. Det er en planmessig reduksjon i salget av nye fossilbiler som bør ligge på bordet først. Det er bare en måte å fase ut fossilbiler på; smidig men bestemt. Derfor må det settes en plan for denne utfasingen. Ønsker man at fossibiler skal selges i maks ti år til så kan man ikke ha tilnærmet normalsalg i ti år og deretter bråstopp det ellevte. Man må legge til grunn salgstallene for fossilbiler pr i dag og si at neste år skal det selges maks 90% av årets volum, året etter maks 80, deretter 70 osv helt til man det ellevte året selger kun nullutslippsbiler. De avgiftspolitiske virkemidlene justeres underveis slik at målene oppnås, både en kontrollert nedgang i salget av fossilbiler og at statens inntekter av bilsalget sikres.

    På denne måten gir man bilprodusenter, salgs- og serviceapparat og bilkjøpere en klar og samkjørt forståelse om løypa for utfasing. Det vil uansett være rikelig med brukte fossilbiler på veiene i 20 år etter den tid også, for den som vil/må ha noe som brummer.

    Nå er fokus feil - på elbilbrukernes mange fordeler mhp kjøp og bruk av elbil - noe som bare skaper misunnelse og uforutsigbarhet. Fordi statens egentlige formål er underkommunisert. Salget av fossilbiler i Norge ligger jo flatt som ei fjøl, det selges like mange som før. Derfor er det heller ingen særlig utslippsreduksjon i vente fra den norske bilparken i årene framover. Når elbilfordelene ikke følges opp med en slik utfasingsplan så skyldes det selvfølgelig politisk unnfallenhet.

    Ved et bredt politisk forlik kunne man se for seg en slik plan. Det vill være en stor fordel om denne kunne ligge fast uavhengig av hvem som styrer landet. Som handlingsregelen for oljefondet. Så lenge elbilpolitikken (egentlig hele klima/miljøpolitkken) er nede på partipolitikk/valgkampnivå er den dømt til å bli tannløs, uforutsigbar og utilstrekkelig.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Trondheim
    Det skjer vel en del rart med utslippene etterhvert som en motor blir slitt også?

    Lå bak en eldre Avensis diesel tidligere denne uken og måtte legge meg >50 meter bak i motbakker grunnet en voldsom blårøyk.

    Ja, gamle dieselbiler med daukjørte motorer slipper ut mye sot. Mye blårøyk tyder vel også på en veldig slitt motor. De må man få bort på et eller annet vis. Men å forby nye dieselbiler som stort sett er like rene som en moderne bensinbiler virker litt rart synes jeg, men det er jo en tapt kamp, så det er vel ikke noen grunn til å bruke så veldig mye energi på det lenger.

    Generelt må man få bort gamle biler, uansett hva slags motor de bruker. Det var jo et innslag på Dagsrevyen i går om kraftig nedgang i dødsfall og skader i trafikken, der man påpekte at det skyltes at moderne biler var blitt mye sikrere enn gamle, så det er mange gode grunner til å få folk til å bytte ut sine gamle biler med nye.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg er klar over alt det der, men er det noen indikasjon på at NOx faktisk er direkte helseskadelig? 4-6 dødsfall i året i hele Norge grunnet utslipp av NOx, hvorav halvparten kan tilskrives tungtransport fra Europa.

    Ny studie om dødsfall relatert til dieselbil-utslipp
    Morsom lesning. "Det er det eneste tallet vi har", OK, så bruker vi det da, selv om det ikke har noe med saken å gjøre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn