Snylter jeg?Hvorfor snylter du?
Snylter jeg?Hvorfor snylter du?
Det prøver de i Danmark og man seg jo hvordan det går. Det er tross alt fortsatt noen ulemper med elbil, ...El-bil eiere burde betale samme avgifter, ferge, bompenger etc. som fosil-bil-eiere., men da med full respekt for at de kjører elektrisk for miljøets skyld og ikke med fordel for sin egen lommebok.Kunne høste respekt for det.
Selvfølgelig - og heldigvis....Det ligger ingen restriksjoner i folks bilbruk på beddingen, det er fremdeles fritt fram å kjøpe de største og tyngste bensinslukerne man finner (selv om det koster) og en kan forvente å få kjøre rundt med sine utslipp så lenge en ønsker det.
Dette oppsummerer ganske godt mitt ståsted selv om jeg heldigvis klarer meg med et betydelig innslag av kollektivtransport i det daglige.Har ingenting i mot elbilar, men det er for upraktisk for meg, som skal køyre til ungane i Bergen og må nå ferjene undervegs. Med eit skikkeleg utbygd kollektivtilbod ville det vore alternativ, men det kjem sannsynlegvis aldri. Og så spørs det kor mykje reduksjon av CO2 privatbilane står for (eg køyrer lojalt dieselbil for å halde C02 utsleppet så lite som praktisk muleg). Vi har varetransport (lastebilar, skipstrafikk og flyttinga av varer - t.d. må vi sende fisk til Kina for sløying, og importere poteter) og fly (ingen vil vel stå over sydentur(ane) i år, vel?
Vi treng nok sterkare verkemiddel, elbilar fører uansett like mykje til køar og svevestøv i byane som ordnære bilar. Og eignar seg relativt dårleg for dei som køyrer langt.
Spør Statoil om de har tenkt å forurense i framtidig oljeutvinning - svaret er at det vil være en bærekraftig utvinning (forurensning). Det er ingen som forurenser av andre årsaker enn å tjene penger.At det er tillatt å forurense betyr ikke at man har plikt til det. Man kan få inntrykk av at noen sitter med denne villfarelsen.
Ingen forpliktelse - man foretrekker...At det er tillatt å forurense betyr ikke at man har plikt til det. Man kan få inntrykk av at noen sitter med denne villfarelsen.
Greie framlegg, men all den tid det er opp til den einskilde forbrukar å gjennomføre desse effektive klimatiltaka, vert ansvaret pulverisert. Problemet er at dei færraste ynskjer lågare innetemperatur, vegetarkost, og det kinesiskbygde stereoanlegget må vi vel ha?Isteden for å kjøpe en diger, tung elbil som er produsert i california ( lang båttur med forurensende båt) bruk bilen du allerede har mindre, spis mindre kjøtt, unngå billig ræl produsert i kina ( innl. Elektronikk) senk tempen i huset osv
Ja, ting går av seg selv når man bruker de rette virkemidlene. Så det er helt unødvendig å mobilisere til følelsesmessige massemønstringer og fellesgråt som "forbud mot oljeutvinning" etc. selv om det tikker inn likes på FB aldri så mye. De er en stor forskjell på å innrette seg etter det som blir fremtiden og det å bedrive selvskading.Man kan jo skjønne at det oljeproduserende landet Norge ser paradokset i å ha vært pådriver for elbiler, gjennom avgiftspolitikken, og at dette nå forsøkes strammet inn.
Elbilene kommer til å sende olje ned til USD10/fat, påstås det.
https://www.cnbc.com/2017/10/13/oil...ctric-vehicle-revolution-strategist-says.html
Bortsett fra det at vårt eget, felles, oljeselskap som er så viktig for oss ikke alltid skjønner sitt eget beste. Nettopp avskrevet 94 milliarder fra idioti i USA, penger som kunne vært bedre anvendt. Tiden da jeg tror at markedet og store korporative giganter vet hva som er best for seg selv og oss, er for lengst forbi. Og det forutsetter i det hele tatt at interessene er felles, det er det naivt å tro. Ledelsens bonuser bestemmes av aksjekursen i neste kvartal. Mannen som sto bak tapene på nesten 100 milliarder (Helge Lund) har gjort stor karriere og er for tiden verdt flere hundre millioner kroner.Ja, ting går av seg selv når man bruker de rette virkemidlene. Så det er helt unødvendig å mobilisere til følelsesmessige massemønstringer og fellesgråt som "forbud mot oljeutvinning" etc. selv om det tikker inn likes på FB aldri så mye. De er en stor forskjell på å innrette seg etter det som blir fremtiden og det å bedrive selvskading.
Du skal ikke være redd. Avgiftene kommer.Denne meningen fra en av personene i SSB som har sett på bilavgifter faller nok ikke i særlig god jord:
https://www.dn.no/meninger/2017/10/...ngangs-og-arsavgift-enn-bensin-og-dieselbiler
Bak betalingsmur dessverre.
Åpningsavsnittet:
"Flere lot seg provosere av regjeringens forslag om å innføre engangsavgift for de tyngste elbilene. Min nye studie (SSBs DP no. 867, publiseres nå 18. oktober) tilsier at alle lav- og nullutslippsbiler bør skattlegges kraftigere enn tilsvarende biler med høyere forbruk av drivstoff.
Hvorfor?
Både CO2-avgiften og veibruksavgiften er lagt på forbruket av drivstoff. Også biler som bruker lite drivstoff påfører samfunnet ulemper som ulykker, køer og svevestøv. Kjøpere av lav- og nullutslippsbiler bør betale for disse ulempene. Da følges prinsippet om at forurenser betaler.
Derfor bør hybrid- og elbiler ilegges en høyere engangsavgift, eventuelt årsavgift, enn biler som skattlegges via drivstoffavgiftene."
El-sykler eller helt manuelle sykler er allerede avgiftsbelagt med 25% mva.Få avgifter på syklister også, endelig en fornuftig stemme.
Mn nå skal både Jærbanen og Sørlandsbanen ut på anbud.Ja. Et av poengene i denne saken er jo nettopp at kollektivtransport ikke er en alternativ for ganske mange her i landet.
Og nord og vest for Narvik finnes det ikke tog. Jeg var 20 år gammel før jeg så jernbaneskinner første gang.....Joda, toget er jo absolutt en opsjon - på det sentrale østlandet.
Her i byen er vi endestasjon for den mest lønnsomme banen i Norge. Herfra kan jeg ta toget til Kiruna, en gang i døgnet.
Lengre sør i fylket kan vi ta Nordlandsbanen. Den går på diesel.
Johan-Kr
På tide du kom deg ut av bygda da.Og nord og vest for Narvik finnes det ikke tog. Jeg var 20 år gammel før jeg så jernbaneskinner første gang.....
Hvis man vil ha lavere energiforbruk/miljøbelastning per capita er sentralisering nokså uunngåelig ja.Løsningen er jo selvfølgelig at alle flytter til Oslo. Det er jo uansett der verdiskapningen er størst. Man kan jo alltid bygge i høyden.