Her er det muligheter for å lage en god test. Men det må starte med å finne ut om folk hører forskjell. Og det er ikke sikkert det er så mye mer som behøves.
Her legges det opp til at man skal gjette hvilken kabel som er hvilken - og at man skal rangere lydkvalitet. Da har man innført unødvendig mange variabler og det blir helt umulig å trekke noen valide konklusjoner.
To kjente kabler, feks alphacore og nordost. Og så ett eller to ukjente lydspor. Og det gjelder å finne ut hvem av de to de(t) ukjente lydsporet inneholder.
De som deltar må sverge på sitt hifi-alter at de ikke har kikket på filene før de lyttet og bestemte seg...
Det er ikke så veldig vanskelig å ordne filene slik at det er umulig å finne ut hva som er hva bare ved å se på dem. Litt verre er det om originalsporet skal være med. Du vil heller ikke kunne se det med en enkel signalanalyse.
Det er vel et større problem å få mange nok svar til å få et pålitelig resultat.
Når det gjelder filene så er det bare zoome inn på testsignalet. De må inneholde eksakt den samme musikken ellers sammenlikner man epler og bananer. Zoomer man nok, så ser man om x er a eller b. Noe annet er å høre forskjellen. Så det må sikres at folk lytter før de kikker. Her tror jeg en egenerklæring når langt...
Når det gjelder pålitelighet så vil det være individuelle forskjeller. Gjennomstnittsbetraktningen er interessant hvis man får signifikant resultat på lydforskjeller. Hvis man ikke får det, så er det individuelle resultater som er det interessant. De som mener å høre forskjell - og treffer på en test som den vi hadde nå - enten de bryr seg om kabler eller ei. De som hører eller gjetter riktig må kjøre lengre serier med blindtester for å slå fast at de faktisk hørte det de trodde de hørte. Da kan man bruke abx-en i foobar. Det går an å stadfeste at en person hører forskjell hvis det testes på rette måten. Og hvis en person hører forskjell så er det hørbare forskjeller.
Det går an å ordne filene slik at det ikke er mulig å identifisere ved å se på kurvefomen, eller annen form for enkel analyse.
De filene som allerede er laget er like nok til at det ikke er mulig å se på kurveformen hva som er hva - sammenlign 1. og 3. og se om det er noen synlig forskjell - det er det ikke. Men det går an å finne, på flere vis. Nivået er forskjellig, det gjelder bare å måle nøyaktig nok. Frekvensspekter er så likt at dette ikke uten videre kan brukes. Men støyen - der det ikke er noe musikksignal - avslører, med gain +60dB er det mulig å se kurveformen på støyen, og denne er unik for hver lydfil, slik at denne vil avsløre hvilket opptak det er. Alt dette kan ordnes slik at alle lydfilene blir forskjellige, men samtidig ikke endret signalmessig.
Det er andre ting som er vanskeligere å holde styr på, hvis målsetningen er å lage en test som skal kunne gi sikker informasjon. For eksempel er det veldig vanskelig å sikre at deltagerene ikke kommuniserer. Å sette opp dette som et kontrollert eksperiment der resultatets gyldighet dokumenteres krever mye mer. Med pålitelighet så mener jeg for eksperimentet som helhet - stasistisk beregnet tilstrekkelig nøyaktighet. Pålitelighet i forhold til den enkelte deltagers evne til å høre forskjeller må designes bort i metoden eksperimentet gjøres på.
Det vanskelige har ikke med lydteknikk å gjøre, det har med psykologi, metode og logikk å gjøre. Hvordan testen skal gjøres avhenger av ting som hvem testen er ment for, hva er formålet med testen, hva skal resultatet brukes til.
Mange som er opptatt av dette avviser blindtest og abx som testmetode. Det må en ta hensyn til når eksperimentet designes, opplæring i testmetodikk og abx-testing er ikke et alternativ.
-------
Resten her er beregnet mere som et svar til alle, og ikke til Bx spesielt - forøvrig anbefalt lesning, ser jeg, nå etter å ha skrevet det:
Men de testfilene som allerede er laget, kan brukes til å finne ut det som er viktig, for hver enkelt. En må gjøre eksperimentet selv, for å oppleve det selv, det har ikke samme verdi å lese om andre som har gjort det samme.
Det er ingen som har bekreftet lydmessig forskjell på 1, 3, 4. Men mange hører forskjell. Hvordan kan det ha seg - ett av utsagnene må være feil?
Begge er rett - det er ikke lydmessig forskjell, og samtidig hører mange forskjell. Hvordan dette virker skjønner en først når en opplever dette selv:
- Installer foobar abx.
- Åpne 2 filer, fx test1, test3, og start abx sammenligning.
- Velg "test med training"
- Nå er det veldig enkelt og raskt å skifte mellom de to lydfilene - og du vet hva som er hva (A er den første fila).
- Hør på A og B, bytt mellom dem, finn partier i musikken der forskjeller trer frem, hold på til du er noenlunde sikker på hvordan forskjellene arter seg.
- Så trykker du på X. Nå skal du avgjøre om denne er A eller B. Problemet er nå at de forskjellene du hørte i sted på mystisk vis er borte..
- Er forskjellene fremdeles tilstede, er det bare å starte testen, og få bekreftet at her er det faktisk hørbar forskjell.
Å oppleve dette - at det er fullt mulig å hørte forskjeller som ikke finnes, samt at disse forskjellene også oppleves som helt virkelige - er et viktig steg mot bedre forståelse for lyd. Og ingen er immun mot dette fenomenet, det hjelper heller ikke å vite at fenomenet fins.
Dette er ikke psykoaksutikk, som er hvordan vi tolker lyd. Dette er psykologi - hvordan vi behandler, larger og tolker hørselsinntrykk. Og så er det en liten, enkel porsjon logikk som må til for å forstår eksperimentet. Noen doktorgrad i signalbehandling eller lydteknikk trengs ikke.