Z
Zomby_Woof
Gjest
En tråd til om noe generelt igjen. Denne gangen forhåpentligvis til nytte og glede for alle, og forargelse for ingen.
Det var jo en sånn i familiens rack på begynnelsen av '80-tallet. Jeg ante ikke hva den var til, som de fleste andre, men lot den være, i motsetning til de fleste andre.
Av og til slumper jeg fortsatt til å se en. Og da ser den gjerne sånn ut:
Hengekøye. Så en for kun kort siden, samme greia, og sånn har det egentlig vært så lenge jeg kan huske.
Så googler man litt etter bilder, og finner dette alternativet:
Her ser det litt sånn tilfeldig og uelegant ut. Lav pyntekvalitet, altså. Men dette er da langt mer sannsynlig som innstillinger som virker? At den uelegante og tilfeldig utseende rattinga faktisk er kompenserende for like tilfeldig romklang hos en eller annen?
Men det siste eksempelet kan jeg knapt huske å ha sett noe sted. Skulle man ikke tro at analog eq krevde målinger (med de enkle midlene som den gang var tilgjengelig), og deretter justering for å kompensere? På akkurat samme måte som dagens DSP?
Var det da equalizeren som var degraderende for lyden? Eller var det brukernes inkompetanse som til slutt tok livet av den?
Kom den tilbake, gjenfødt som DSP fordi det er enklere nå?
Det var jo en sånn i familiens rack på begynnelsen av '80-tallet. Jeg ante ikke hva den var til, som de fleste andre, men lot den være, i motsetning til de fleste andre.
Av og til slumper jeg fortsatt til å se en. Og da ser den gjerne sånn ut:
Hengekøye. Så en for kun kort siden, samme greia, og sånn har det egentlig vært så lenge jeg kan huske.
Så googler man litt etter bilder, og finner dette alternativet:
Her ser det litt sånn tilfeldig og uelegant ut. Lav pyntekvalitet, altså. Men dette er da langt mer sannsynlig som innstillinger som virker? At den uelegante og tilfeldig utseende rattinga faktisk er kompenserende for like tilfeldig romklang hos en eller annen?
Men det siste eksempelet kan jeg knapt huske å ha sett noe sted. Skulle man ikke tro at analog eq krevde målinger (med de enkle midlene som den gang var tilgjengelig), og deretter justering for å kompensere? På akkurat samme måte som dagens DSP?
Var det da equalizeren som var degraderende for lyden? Eller var det brukernes inkompetanse som til slutt tok livet av den?
Kom den tilbake, gjenfødt som DSP fordi det er enklere nå?
Sist redigert av en moderator: