Hverdagen
Tenkte å skrive litt om meg sjøl og hvordan jeg havnet oppi musikk(galskapen) og litt om hvordan hverdagen ser ut.
Inngangen var skolekorps. Begynte da jeg var 10 år som er ganske sent, men følte ganske tidlig at instrumentet snakket til meg og hadde allerede bestemt meg for å satse da jeg var 12. Jeg øvde ikke mye, men var veldig interessert og favorittmusikken var Herb Alpert som 10-12 åring. Jeg fikk en god gammel lærer (tidligere musiker i radiostorbandet) som fortalte meg at dette kunne jeg bli så god i som jeg hadde lyst til. Jeg fikk eget instrument og da var det gjort.
Trompet har en egen energi som ikke noe annet instrument har. Det å produsere sin egen lyd og ligge "på toppen" av lydbildet gjerne i musikkens største utsving er noe som for meg er så vanedannende at jeg ikke klarer meg uten. Det er et adrenalinrush.
For å ta det inn i HFS atmosfære vil jeg si at alle som har drevet med musikk vet at musikkmiljøet er et svært subjektivt miljø på godt og på vondt. Det eneste vi har å forholde oss til er noenlunde riktige toner til noenlunde riktig tid og en riktig pitch. Innad i musikkmiljøet er tradisjonene mange og ofte lange, følelsene og engasjementet er veldig sterke og har man ikke sterke meninger har man ikke noe i musikken å gjøre. Det er ikke noe miljø det er lett å forstå hvis man ikke har vokst inn i det. De skrevne reglene er få og de uskrevne reglene er mange og viktige. Bryter man feil regler er man plutselig ute uten at man trenger å vite at man har gjort noe galt. Det kan være et uoversikttelig landskap.
Sykdom
Blant annet er en uskrevet regel at man ikke kan være syk. Man spøker med at eneste gyldig grunn til fravær til konsert er egen begravelse. Det er jo ikke helt sånn, men det er ganske strengt i praksis. Som et eksempel ble jeg anbefalt av en autoritet tydeligvis likte meg og som jeg spilte mer og mer sammen med. Jeg ble booket til en jobb på vestlandet hvor jeg skulle spille 2 trompet under han. Kona og jeg hadde slitt med lungebetennelse og vi hadde en nyfødt gutt. 4 dager før avreise ble kona mi så dårlig at hun ble lagt inn på sykehuset. Jeg brød meg ikke om min egen sykdom, men når kona var lagt inn måtte jeg passe ungen. Jeg ringte produsenten og forklarte situasjonen og at jeg måtte se an formen til kona noen dager om jeg kunne dra. Jeg skulle fikse vikar som skulle steppe inn hvis jeg ikke kunne reise. En halvtime senere ringte han meg og sa han hadde booket meg av jobben og fikset en annen. Siden har jeg aldri hørt noe fra produsent og trompetisten har ikke vekslet et ord med meg siden. Bransjen er ganske hard når det kommer til slike ting. Man bør levere. Dette lærer man sjelden på andre måter enn the hard way.
Kontakter
For en stor artist er det gjerne det store publikummet som gir deg jobbene, men for oss bruksmusikere så er det folkene bak som booker. Det hjelper ikke at publikum er fornøyd hvis ikke sidemannen, dirigenten eller bookingansvarlig er det. Det er såpass mange om beinet at en som booker deg gjerne gjør det fordi de liker deg som person. Oftest er det involvert et visst press når man fremfører noe så da velger mange gjerne personer som gjør deg mer komfortabel fremfor noen som objektivt sett kanskje er flinkere til å spille. Sagt på en annen måte så booker man kontaktene sine.
Som Adam sier i videoen så er det ingen som får en jobb kun på bakgrunn av at noen hører deg spille et sted. Kontaktnettet er det viktigste. Det er det ingen som forteller deg så det må man gjerne finne ut av selv. To av de mest brukte og dyktigste trompetistene i Norge er for eksempel ikke på facebook og du finner knapt en video av de på youtube heller.
Kjærligheten
I mitt liv så har jeg satt musikken opp mot kjærligheten og foreldrerollen. Jeg valgte kjærligheten. Skilsmisseraten er så høy blant musikere og det synes jeg ikke det er verdt å ha et dårlig familieforhold.
Jeg prøver derfor å lage meg en så "straight" hverdag som mulig. Dette betyr at jeg i dag nærmest aldri reiser eller jobber på natta. For 7 år siden bestemte jeg for å forsøke å bygge opp mitt eget marked i stedet for å livnære meg som vikar i korps og orkestre. Jeg finner større glede i å gjøre små jobber som jeg har eierskap til enn å "være med " på store prosjekter som en passasjer i hverdagen. Disse valgene gjør markedet enda litt mindre.
Jeg har alltid likt alle typer musikk og vært åpen, dette gjør at jeg kan gjøre mye forskjellig. Er litt som en tikjemper, ikke spesialisert på noe, men kan brukes til en del forskjellig.
Det gir en variert og fin hverdag synes jeg og hvor ikke en uke er lik den andre.
Bilen
Det blir mye farting og bilen er mitt andre hjem. For å gi et bilde, så kan jeg trekke frem et eksempel fra en travel uke før jul i fjor hvor jeg på morgenen først leverte ungen på skolen i Oslo, så kjørte til Vestfold for øvinger med en swingbasert juleturne og hadde andre konserter på kvelden i Hamardistriktet hvor jeg spilte konsert med orgel og kor. Hadde øvinger og konsert med kammermusikkensemblet mitt, spilte konsert med Discoband, spilte militære signaler på Nobels fredspris og spilte klassisk konsert i operaen. Alt på samme uke. Da går det i ett nærmest 0800-00.00 hver dag.
Dessverre og heldigvis har jeg det ikke sånn hele året. Min måte til å ha en fast grunnlønn som banken min liker er å jobbe i kulturskolen. Det har jeg gjort i 11 år nå i cirka 50% + stilling. Undervise er nesten like viktig for meg som å spille. Mange missliker å undervise nybegynnere, men jeg trives med å forme elever helt i fra starten til de går ut av videregående. Noen må gjøre jobben med å "produsere" fremtidens musikere og søkere til høyere musikkstudier også. Dessverre er det få av de dyktigste som trives med det, ellers hadde musikknorge vært bedre. Gjennom kulturskolen har jeg samme privilegier som de fleste andre tar for gitt:kolleger, pensjonsgivende inntekt, ferieepenger, kompetanseheving osv osv. I tillegg får jeg større kontaktnett for musikerjobber. Det er også hyggelig å jobbe i et kulturinstitusjon i voldsom utvikling og som alle politiske partiene er enige om å styrke.
I tillegg gjør jeg en del lydjobber mest som overordnet produsent på liveting.
Årshjulet
Årlig underviser jeg ca 100 dager og har i overkant av 100 dager betalt spilling og ca 80 dager egne spilleprosjekter. Etter fellesferien siden august i år og til nå har jeg hatt 35 spilleoppdrag. Tror snittinntekt pr oppdrag er på ca 2.500,- Det er jo en god del på tre måneder, men uten kulturskolelønna hadde det blitt magert.
Et årshjul for meg består av oppdrag med bandkonserter, dansejobber, symfoniorksesterkonserter, marsjoppdrag med militærmusikk, fanfare og signaloppdrag, brylluper, begravelser, gudtjenester, solistoppdrag med orgel eller piano, kammermusikk med tidlig og ny musikk, musikalforestillinger og teaterforestillinger. En god blanding slik jeg liker det.
Morgendagens adrenalinrush blir Bach med kor, pauker og orgel.