Da var vel spørsmålet til meg da Totte?
Enig med Proffen om hva som nok er den tallmessig minste gruppen.
Å fordele skyld kvantitativt kan jeg ikke gjøre som annet enn synsing. For å si det en smule fleipete så brøt jeg med generasjoners kall til læreryrket. Noen måtte til slutt lære av forfedrenes feilgrep!
La oss ta "the usual suspects" dvs innvandrere med fremmedkulturell bakgrunn. Her skiller det antakelig mye ut i fra hvor i landet man ser. Der man har skoler med 97% slike elever har man nok helt andre problemer enn i skoler der disse er en eksotisk minioritet. Mindre samfunn der folk ikke blir "borte i mengden" vil nok problemene også være mindre. Som jeg skrev lenger opp er det ikke slik enkelte angsbiterske tror at muslimske foreldre oppfordrer sine barn til å oppføre seg som pøbel på skolen! Heller det motsatte. Så kontakten mellom hjem og skole er meget vesentlig og det er viktig at denne kontakten opprettes så snart man identifiserer problemer og før de blir store og vanskelig håndterbare. Men alt for store deler av "det norske" samfunnet lider av berøringsangst og håper problemene vil gå over av seg selv, det gjør de selvsagt ikke.
Så her er det vårt eget skolevesen som svikter disse elevene. Hvis barn "overlates til seg selv" uten korreksjoner fra andre vil vi få et "dog eat dog" system. Ref William Goldings "Lord of the Flies"! Jeg tror derfor denne gruppens størrelse beror veldig mye på hvor i landet vi er.
Så har vi de som har forledre med begrensede muligheter. Har du foreldre som har rusproblemer eller som rett og slett er "korte" har du med en gang et handicap. Om du blir utagerende ugangskråke eller stille "snill gutt" som skårer lavt på karakterskalen kommer antakelig mye an på tilfeldigheter. Denne gruppen er ikke så stor, og disse barne burde det være mulig å oppdage og gjøre noe for, men igjen utviser skolene alt for ofte en tragisk berøringsangst. Man vet ikke/tør ikke ta opp problemet med de som kunne gjort noe med det. Uansett en tallmessig liten gruppe.
Den tallmessig største gruppen er nok de som har foreldre som enten tror de er for travelt opptatt til å engasjere seg i barnas oppvekst/ skolegang, eller som er i gruppen som er "eksperter" på Norsk Skole og som misliker lærere, er misunnelige på "sommerferien" ( avspasering ) deres eller selv hadde en traumatisk skolegang, og som ikke legger bånd på seg når de urbroderer dette. Barna hører hjemme at lærere er idioter som ikke kan/vet noen ting, at skole er bortkastet tid. "Da jeg var ung var det ut i sjarken hver morgen, det var der jeg lærte noe etc etc". Ungene arver mange slike holdninger hjemmefra og det bidrar slett ikke til en enklere skoledag for dem. Dette er foreldre som konskvent ikke stiller på skolemøter!
Jeg er ingen ekspert, men ut fra egne opplevelser så tror jeg faktisk der en smule hold i dette.