Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.715
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    WTF?

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/skole-i-trondheim-leier-inn-vakthold/a/24190465/

    Hva i herrens navn er det som har gått galt, når det har kommet til slike tiltak.....?
    Kan ikke se NOE vettig argument innafor grensene av vårt solsystem som taler for at vi skal si at elevatferd som utløser slike tiltak noensinne skal kunne aksepteres.

    mvh
    Proffen
    Kan tenke meg visse årsaker, men uten sikker kunnskap om dette spesielle tilfellet tror jeg at jeg avventer før jeg sier noe høyt.

    Hvorvidt dette er "akseptabel" adferd kan man selvsagt ha ulike oppfattninger om, men det finnes i dag, som man har sett, "elementer" i samfunnet som synes dette er helt greit.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.715
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Årsak?

    Kona til -

    mvh
    Proffen
    Et problem er jo selvsagt at akkurat de foreldrene som burde ha vært tilstede på slike møter er de samme som av ymse årsaker ikke kommer!

    Vi har selvsagt de "opplagte". Foreldre som ikke kjenner norsk kultur og som kanskje ikke behersker språket så godt og slett ikke vet at det avholdes slike møter. Meget mulig er det ikke vanlig der de kommer fra. Eventuellt har avkommet underslått brevet fra skolen om at det skal være møte. Mulighetene er mange. Det vi ikke kan gjøre er å gå ut fra at foreldrene ikke bryr seg, for det gjør de nok mest sansynlig. De vet bare ikke at det i Norge er er det vanlig med kontakt mellom skole og hjem. Det store flertall av de som har kommet hit har nok ambisjoner på barnas vegne når det kommer til skole. Det er ikke der det stopper. Det samme gjelder også et ærlig ønske om at barna skal oppføre seg pent og holde seg unna kriminalitet. Selv om mange her synes å tro det er det faktisk ikke "godtatt oppførsel" i muslimske land at ungene oppfører seg udannet og kriminellt! Det er utskuddene som gjør det og slike blir da også sett på som utskudd der de kommer fra!

    Så har vi gruppen av "gode nordmenn" som ikke "har tid" til trivialiteter som foreldremøter og kontaktmøter med skolen. Dette er gjerne de samme foreldrene som sender med ungene alkohol når det er fest og som galant reiser på hytta i helga og overlater ungene til seg selv. De er gjerne totalt døve og blinde når det kommer til avkommets oppførsel. Dette er gjerne ressurssterke foreldre som egentlig ikke har noen god unnskyldning for sin forkastelige mangel på barneoppdragelse. De tror i sine egne hoder at oppdragelse av krapylene er barnehagens og skolens ansvar! De er nok også de første til å hyle om at vi har en dårlig skole her i landet. Er jeg slem om jeg sier FrP velgere?

    Og så har vi de stakkarne som faktisk ikke har ressurser til å forstå at det kan være viktig at foreldre og skole snakker sammen. Disse finnes også!

    Men spørsmålet er hvem det er sin jobb å dra rundt til slike foreldre for å ta dem med på skolen til slike møter, eventuellt sitte hjeme hos dem for å prate? Lærerne har ikke tid for de har masse arbeid de må gjøre, blandt annet skjemautfylling og slike viktige saker! :p
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Lenkene jeg la ut, er helt klart ikke allmenngyldige! Det er jeg fullt klar over.
    Min spådom er dog, og det er det som gjør meg bekymret, at vi kommer til å se mer og mer av slikt i fremtiden. I alle fall hvis ikke de riktige tingene gjøres av dem som skal og bør gjøre dem. Lærere har både et visst ansvar og en viss plikt, og jeg kjenner mange som gjør langt mer enn det som normalt sett burde kunne kreves/forventes - men jeg kjenner ingen lærere som er i slekt med Tore Torell.....

    mvh
    Proffen
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Men hva slags folk er dette, både foreldre og elever?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Beklager, trodde dine innlegg på slutten av forrige side var trådens siste - sløvt.

    Spørsmålet var knyttet til elever som ikke bare utgjør et ordensproblem som enkelte utgjorde også på 80-tallet, men som er et alvorlig sikkerhetsproblem, altså hvilken av gruppene Spiralis skriver om i 2682, eller andre, de hører hjemme i. Er det dysfunksjonelle norske familier, øvre middelklasse som er travle og ser en annen vei, er det nylig innvandret befolkning, er det sjeldne tilfeller med psykiske og rusrelaterte problemer som has sin bakgrunn fra de forskjelligste miljøer? Ærlig ment spørsmål. Også i min tid var det elever som ruset seg, gjorde innbrudd, skulket og kranglet med lærer og rektor og rømte gjennom vinduet, men ikke engang min mest nervøse lærer var bekymret for sikkerheten sin.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Beklager, trodde dine innlegg på slutten av forrige side var trådens siste - sløvt.

    Spørsmålet var knyttet til elever som ikke bare utgjør et ordensproblem som enkelte utgjorde også på 80-tallet, men som er et alvorlig sikkerhetsproblem, altså hvilken av gruppene Spiralis skriver om i 2682, eller andre, de hører hjemme i. Er det dysfunksjonelle norske familier, øvre middelklasse som er travle og ser en annen vei, er det nylig innvandret befolkning, er det sjeldne tilfeller med psykiske og rusrelaterte problemer som has sin bakgrunn fra de forskjelligste miljøer? Ærlig ment spørsmål. Også i min tid var det elever som ruset seg, gjorde innbrudd, skulket og kranglet med lærer og rektor og rømte gjennom vinduet, men ikke engang min mest nervøse lærer var bekymret for sikkerheten sin.
    Min tanke og mine erfaringer tilsier at mindretallet tilhører den uthevede gruppen.
    Flertallet vil en da finne i de øvrige gruppene, grupper som i utgangspunktet skulle ha det rimelig greit på hjemmebane. Så blir spørsmålet om de har det "for greit"?
    Er det samsvar mellom handling og konsekvens, eller er det laissez faire? Av og til lurer jeg på hva man skal tro.
    Samtidig er det viktig å huske på at mange, flertallet, faktisk kan og vet å oppføre seg - men de som ikke kan og vet, ja, de ødelegger mye, ikke bare for seg selv, men også for andre rundt seg.

    mvh
    Proffen
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.715
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Da var vel spørsmålet til meg da Totte?

    Enig med Proffen om hva som nok er den tallmessig minste gruppen.

    Å fordele skyld kvantitativt kan jeg ikke gjøre som annet enn synsing. For å si det en smule fleipete så brøt jeg med generasjoners kall til læreryrket. Noen måtte til slutt lære av forfedrenes feilgrep!;)

    La oss ta "the usual suspects" dvs innvandrere med fremmedkulturell bakgrunn. Her skiller det antakelig mye ut i fra hvor i landet man ser. Der man har skoler med 97% slike elever har man nok helt andre problemer enn i skoler der disse er en eksotisk minioritet. Mindre samfunn der folk ikke blir "borte i mengden" vil nok problemene også være mindre. Som jeg skrev lenger opp er det ikke slik enkelte angsbiterske tror at muslimske foreldre oppfordrer sine barn til å oppføre seg som pøbel på skolen! Heller det motsatte. Så kontakten mellom hjem og skole er meget vesentlig og det er viktig at denne kontakten opprettes så snart man identifiserer problemer og før de blir store og vanskelig håndterbare. Men alt for store deler av "det norske" samfunnet lider av berøringsangst og håper problemene vil gå over av seg selv, det gjør de selvsagt ikke. Så her er det vårt eget skolevesen som svikter disse elevene. Hvis barn "overlates til seg selv" uten korreksjoner fra andre vil vi få et "dog eat dog" system. Ref William Goldings "Lord of the Flies"! Jeg tror derfor denne gruppens størrelse beror veldig mye på hvor i landet vi er.

    Så har vi de som har forledre med begrensede muligheter. Har du foreldre som har rusproblemer eller som rett og slett er "korte" har du med en gang et handicap. Om du blir utagerende ugangskråke eller stille "snill gutt" som skårer lavt på karakterskalen kommer antakelig mye an på tilfeldigheter. Denne gruppen er ikke så stor, og disse barne burde det være mulig å oppdage og gjøre noe for, men igjen utviser skolene alt for ofte en tragisk berøringsangst. Man vet ikke/tør ikke ta opp problemet med de som kunne gjort noe med det. Uansett en tallmessig liten gruppe.

    Den tallmessig største gruppen er nok de som har foreldre som enten tror de er for travelt opptatt til å engasjere seg i barnas oppvekst/ skolegang, eller som er i gruppen som er "eksperter" på Norsk Skole og som misliker lærere, er misunnelige på "sommerferien" ( avspasering ) deres eller selv hadde en traumatisk skolegang, og som ikke legger bånd på seg når de urbroderer dette. Barna hører hjemme at lærere er idioter som ikke kan/vet noen ting, at skole er bortkastet tid. "Da jeg var ung var det ut i sjarken hver morgen, det var der jeg lærte noe etc etc". Ungene arver mange slike holdninger hjemmefra og det bidrar slett ikke til en enklere skoledag for dem. Dette er foreldre som konskvent ikke stiller på skolemøter!

    Jeg er ingen ekspert, men ut fra egne opplevelser så tror jeg faktisk der en smule hold i dette.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da var vel spørsmålet til meg da Totte?

    Enig med Proffen om hva som nok er den tallmessig minste gruppen.

    Å fordele skyld kvantitativt kan jeg ikke gjøre som annet enn synsing. For å si det en smule fleipete så brøt jeg med generasjoners kall til læreryrket. Noen måtte til slutt lære av forfedrenes feilgrep!;)

    La oss ta "the usual suspects" dvs innvandrere med fremmedkulturell bakgrunn. Her skiller det antakelig mye ut i fra hvor i landet man ser. Der man har skoler med 97% slike elever har man nok helt andre problemer enn i skoler der disse er en eksotisk minioritet. Mindre samfunn der folk ikke blir "borte i mengden" vil nok problemene også være mindre. Som jeg skrev lenger opp er det ikke slik enkelte angsbiterske tror at muslimske foreldre oppfordrer sine barn til å oppføre seg som pøbel på skolen! Heller det motsatte. Så kontakten mellom hjem og skole er meget vesentlig og det er viktig at denne kontakten opprettes så snart man identifiserer problemer og før de blir store og vanskelig håndterbare. Men alt for store deler av "det norske" samfunnet lider av berøringsangst og håper problemene vil gå over av seg selv, det gjør de selvsagt ikke. Så her er det vårt eget skolevesen som svikter disse elevene. Hvis barn "overlates til seg selv" uten korreksjoner fra andre vil vi få et "dog eat dog" system. Ref William Goldings "Lord of the Flies"! Jeg tror derfor denne gruppens størrelse beror veldig mye på hvor i landet vi er.

    Så har vi de som har forledre med begrensede muligheter. Har du foreldre som har rusproblemer eller som rett og slett er "korte" har du med en gang et handicap. Om du blir utagerende ugangskråke eller stille "snill gutt" som skårer lavt på karakterskalen kommer antakelig mye an på tilfeldigheter. Denne gruppen er ikke så stor, og disse barne burde det være mulig å oppdage og gjøre noe for, men igjen utviser skolene alt for ofte en tragisk berøringsangst. Man vet ikke/tør ikke ta opp problemet med de som kunne gjort noe med det. Uansett en tallmessig liten gruppe.

    Den tallmessig største gruppen er nok de som har foreldre som enten tror de er for travelt opptatt til å engasjere seg i barnas oppvekst/ skolegang, eller som er i gruppen som er "eksperter" på Norsk Skole og som misliker lærere, er misunnelige på "sommerferien" ( avspasering ) deres eller selv hadde en traumatisk skolegang, og som ikke legger bånd på seg når de urbroderer dette. Barna hører hjemme at lærere er idioter som ikke kan/vet noen ting, at skole er bortkastet tid. "Da jeg var ung var det ut i sjarken hver morgen, det var der jeg lærte noe etc etc". Ungene arver mange slike holdninger hjemmefra og det bidrar slett ikke til en enklere skoledag for dem. Dette er foreldre som konskvent ikke stiller på skolemøter!

    Jeg er ingen ekspert, men ut fra egne opplevelser så tror jeg faktisk der en smule hold i dette.
    Jeg synes du er en fornuftig og reflektert kar, Spiralis. MANGE gode poeng i ditt resonnement her over.
    Og siden "Fluenes herre" er en ytterst god bok, i sin grusomhet, har jeg selvsagt lest den flere ganger, også for elever.
    Men jeg stusser litt på en av setningene du har skrevet, og har derfor uthevet den. Grunnen er følgende: Jeg hadde vært 100% enig med deg, dersom du hadde skrevet følgende: "Så her er det for mange foreldre som svikter disse barna, for det er tross alt foreldrene som har hovedansvaret for både oppdragelse og opplæring. Og, ja, skolen kunne og burde nok vært enda flinkere til å veilede, støtte og hjelpe foreldrene med å følge opp barna og grensettingen for dem - og også være enda tydeligere/uttalt ifht forventninger og konsekvenser."

    mvh
    Proffen
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.715
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Den var faktisk bevisst, for jeg tror at mange, alt for mange, lærere/skoleledere ikke "tør" kontakte foreldrene til disse elevene. Og da jeg også tror at foreldrene ( de fleste av dem ) ville ha samarbeidet med skolen om bare de hadde fått beskjed om det var problemer så er det nok "skolen" som svikter.

    Dette var et av flere ankepunkter jeg hadde mot grendeskolen der min eldste gikk. Policyen var: "Dette ordner vi uten å snakke med foreldrene"! Hvilket jeg var glødende uenig i. Resultatet var selvsagt at problemer var unødig store når pårørende ble koblet inn.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Igjen fornuftig, Spiralis!
    Min erfaring er dog (kanskje jeg har vært velsignet med kolleger, som, i likhet med undertegnede, ikke feiger unna when the going gets tough), at det ikke er mange som unnlater å ta tak i slikt - men bare en er jo FOR MANGE!
    Det jeg derimot har vanskelig for å kjøpe, er at problemer som kommer til syne i skolehverdagen, ikke skulle gjøre seg gjeldende også på privaten. Og derfor er mitt spørsmål: Hva gjør en del foreldre når DE ser og opplever tilsvarende utenfor skoletid. Gudhjelpes, jeg kunne ha skrevet en hel bok om episoder jeg vet om, der foreldre feiger ut og velger minste motstands vei.....
    Det essensielle i mine tanker er at det helt klart både er en plikt og nødvendig med dialog og samarbeid mellom skole og heim. Men ansvarsforholdet må være klart og tydelig, og hvis ikke foreldre er klar over det, må vi kanskje bli enda flinkere til å informere dem om realitetene. Men hur man enn vrider och vender på det, er og blir det foreldrene som sitter med hovedansvaret for oppdragelse og opplæring! Så skal selvsagt skolene, lærere og administrasjoner være konstruktive, samarbeidende parter.

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ja det er ikke så mange kilometer fra Malmø til Oslo som folk liker å tro.
    Det som gjør meg betenkt, er det som skrives om mangelen på respekt....

    Og når jeg selv ser, samt hører fra andre, om tilstander som peker i samme retning, blir jeg litt mørkeredd for hvor vi kan ende opp - i alle fall hvis ikke grep tas. Og jeg ender hele tiden opp med samme "konklusjon": Det hele må starte med en retningsendring i oppdragelsen (eller mangel på sådan) på hjemmebane.
    Det hjelper så forbannet lite hva skolen og lærere forsøker å gjøre, hvis det hele ikke følges opp hjemme.
    Jeg forsøker å forhøre meg om andre jeg kjenner, ser og opplever den samme utviklingen, og svaret er entydig JA!
    Og da må jeg nesten legge til at jeg da selvsagt også snakker med mange som ikke har sitt daglige virke i pædagogikken..... (og således burde tilbakemeldingene kunne sees på som valide).

    Når det er sagt, finnes det også mange flinke foreldre og kjekke barn, bevares - men "den andre gruppen" vokser stadig mer...

    Jeg er så langt heldigvis forskånet fra den type vold som media skriver om. Men jeg mener å se hvor det hele starter. Mangel på empati, manglende evne til å vise hensyn til andres rettigheter og behov, mangel på engasjement, manglende respekt for både egne og andres eiendeler (herunder f eks skolebøker, pc`er og annet utstyr).
    Det snakkes om at skolen, i samarbeid med heimen, skal utvikle "gagns menneskje". Jeg vet ikke helt om samfunnet, skolen og foreldre har samme fokus og samme mål - og da kan gjerne resultatet bli so-so.....

    mvh
    Proffen
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mer velment idioti

    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/1knBxK/et-darlig-forslag

    Det er flertall på Stortinget for at alle elever fra 1. til 10. klassetrinn skal få minst en time fysisk aktivitet, innenfor dagens timetall. Det innebærer ikke at alle elever skal få en ekstra kroppsøvingstime hver skoledag. Den fysiske aktiviteten er tenkt integrert i andre fag. Et kvarter av en norsktime eller ti minutter av matematikktimen må for eksempel settes av til mosjon
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.649
    Antall liker
    10.963
    Sted
    Trondheim
    VI hadde denne timen med fysisk aktivitet hver dag. Vi kalte det "friminutt". Har de ikke det på skolen lenger?

    10 minutter av matematikktimen? Hvis de skal bruke 10 minutter til mosjon, vil det gå med 25 min. 5 minutter til å gjøre seg klar, 10 min mosjon, og så 10 min ti å falle til ro etterpå og så komme i gang med det de skal gjøre. Et flott tiltak for å sørge for at elevene lærer enda mindre.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.990
    Antall liker
    8.411
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vi har eit kommande kjempeproblem med manglande fysisk aktivitet. I min barndom gjekk vi 15 skuletimar i veka dei fyrste åra. No går elevane på same alder (andre klasse) 25 timar i veka. I tillegg går dei 24 timar i veka som seksåringar - eit heilt år meir enn før 1997.
    Så har vi effekten av nedlegginga av 23 % av alle norske skular sidan 1986. Dette gjer at eit fleirtal av elevane skyssast med buss, og dermed går glipp av å gå til skulen. Tendensen til at elevar med mindre enn 3 km skuleveg vert køyrde på skulen av foreldra, er også aukande, forståeleg nok med den trafikken vi opplever ved skulestart og -slutt i dag. Aktivitetstilbodet for ungane har også gått frå uorganisert leik mot vaksenstyrt idrett og liknande aktivitetar. Omgjevnadane stimulerer dessutan til inaktivitet gjennom data og mediatilbod.
    Eg spår at gjennomsnittleg levealder kjem til å gå ned med fleire prosent når denne elevgenerasjonen vert vaksne.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Mer velment idioti

    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/1knBxK/et-darlig-forslag

    Det er flertall på Stortinget for at alle elever fra 1. til 10. klassetrinn skal få minst en time fysisk aktivitet, innenfor dagens timetall. Det innebærer ikke at alle elever skal få en ekstra kroppsøvingstime hver skoledag. Den fysiske aktiviteten er tenkt integrert i andre fag. Et kvarter av en norsktime eller ti minutter av matematikktimen må for eksempel settes av til mosjon
    Man kan jo bare spekulere i hva kostholdet i Tigerstaden består i, alternativt hva de røyker...... :rolleyes:

    mvh
    Proffen
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Noen veldig gode serier fra Channel 4 som går på undervisning i Storbritannia. (Har studert noen år der så jeg har litt sansen for slikt som dette.) Ofte veldig forskjellig tilnærming til undervisning enn i Norge. Anbefaler disse.

    Educating Yorkshire var den første jeg så. 8 Episoder + to bonus.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Educating_Yorkshire

    Educating Yorkshire was commissioned by Channel 4 after the success of Educating Essex two years previously. There was interest from about 100 schools in starring in the new series after the production team put a call out to all schools classed as "good" or "outstanding" by Ofsted. David Brindley, producer and director of the series, said "it was undoubtedly easier to find a school this time around". In January 2012, Jonny Mitchell, the headmaster of Thornhill Community Academy in Dewsbury accepted an offer to be a part of a new series based in his school.[2] The school had had a bad reputation and was among the 6% of the worst performing schools in England, with a 2007 Ofsted report describing it as "below average".[3] Mitchell became headmaster in September 2011 and in 2012 it became the most improved school in the Yorkshire area and reached the top 6% of schools nationally. That year, 63% of pupils attained five GCSEs grade A* to C, up 7% since 2011 and only one of the 2012 graduates is not in education, employment or training. This improvement was one of the reasons it was chosen for the series with Mitchell saying "I was proud of what we’d achieved and felt we had a story to tell".[2] Mitchell also said "Dewsbury has suffered quite a lot in the last ten or 15 years with some adverse press. I thought this was an opportunity for us to show the positive side of the town as well".

    The show was recorded with 64 cameras rigged up across the school and turned on from 7 am to 5 pm. These were backed up by several handheld cameras and 22 radio microphones. It took six months of preparation before filming began. Parents and pupils were consulted and production staff and psychologists carried out 100 home visits as well as holding parents' evenings and special assemblies. Taking part was not compulsory and 16 pupils out of the school's 747 asked not to appear in the series, with another 30–40 parents requesting that their children feature only in the background.

    Her er første episode av den. De ligger alle på Youtube.



    ---


    Den som startet serien var Ecucating Essex.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Educating_(TV_series)

    Har sett et par av den også, og den ser lovende ut.


    Blir mer av disse utover desember for meg i alle fall. Inkludert The East End, Cardiff, Greater Manchester
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kanskje på tide at SAMFUNNET begynner å stille spørsmål ved hva slags individer som skal drive det samme fremover......

    mvh
    Proffen
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje på tide at SAMFUNNET begynner å stille spørsmål ved hva slags individer som skal drive det samme fremover......

    mvh
    Proffen
    Skoleverket og byråkratiet, samt foreldre, er gjennomsyret av god råte. Samfunnet kan lite gjøre; de det gjelder er jo samfunn som bare det.

    Galskapen er tilstede selv i detaljene: «Hun føler seg tråkket på av læreren da han ikke kommer med noe positivt eller motiverende»
    Smak på den, uttalt av en elev som ikke har sagt et ord i undervisningen, og om en lærer som er godt over gjennomsnittet vurdert av sine studenter i de pålagte underveisevalueringer. Dette er the frame of mind, og det er lite en kan gjøre med det; samfunnet er på deres side.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    mer x-files:

    https://www.ba.no/utdanning/osteroy...men-for-a-skane-stressede-elever/s/5-8-701716

    Nå bør det pinadø meg snart bli straffbart å pakke ungdommen inn i bomull......!

    mvh
    Proffen
    Eller kanskje vi skal senke antallet prøver i skolen? Alle måles og måles og måles til enhver tid.
    Ja, selvsagt, at jeg ikke tenkte på det..... Vi kan jo passe på å gjøre skolen frivillig i samme slengen.....
    Nei, ærlig talt - noe skal da bomullsgenerasjonen tåle. Får da være grenser for hvor lavt listen skal legges!

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kanskje på tide at SAMFUNNET begynner å stille spørsmål ved hva slags individer som skal drive det samme fremover......

    mvh
    Proffen
    Skoleverket og byråkratiet, samt foreldre, er gjennomsyret av god råte. Samfunnet kan lite gjøre; de det gjelder er jo samfunn som bare det.

    Galskapen er tilstede selv i detaljene: «Hun føler seg tråkket på av læreren da han ikke kommer med noe positivt eller motiverende»
    Smak på den, uttalt av en elev som ikke har sagt et ord i undervisningen, og om en lærer som er godt over gjennomsnittet vurdert av sine studenter i de pålagte underveisevalueringer. Dette er the frame of mind, og det er lite en kan gjøre med det; samfunnet er på deres side.
    Ros er selvsagt både nødvendig og ønskelig - men det må da først være noe å rose, eller hur? Det bør jo være prestasjoner og konkrete ting å rose for. Eller skal man rose bare for å rose - så er det gjort, lissom? Da vil jo rosen miste all mening. På den andre siden er realitetsorientering imho i stadig større grad nødvendig overfor barn og foreldre. Det må da være både tillatt og ønskelig at der omtales det som ikke holder mål, hva gjelder prestasjoner, innsats, holdninger, ferdigheter og kompetanse. Noe annet er jo strutsepolitikk!
    Og hva med elevenes indre motivasjon? Det er jo den som er den viktigste motivasjonen! Hva ønsker og vil eleven å oppnå for egen del? Og hvordan nå dit? Det bør være en del av oppdragelsen lenge før barnet tar til på skolegangen? Hvis ikke, er det fare på ferde.....

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    mer x-files:

    https://www.ba.no/utdanning/osteroy...men-for-a-skane-stressede-elever/s/5-8-701716

    Nå bør det pinadø meg snart bli straffbart å pakke ungdommen inn i bomull......!

    mvh
    Proffen
    Eller kanskje vi skal senke antallet prøver i skolen? Alle måles og måles og måles til enhver tid.
    Den "eneste" formildende omstendigheten i så henseende må i så fall være at der i større grad legges til rette for virkelig å gjøre det mulig å bruke resultatene av målingene til noe mer matnyttig. Slik det er i dag, gjennomføres mange målinger, uten at der er satt av tid og ressurser til kvalitativ bearbeiding av resultatene. Jeg skulle mer enn gjerne hatt tid til å finne ut hvordan jeg kan tilrettelegge undervisningen enda bedre for elevene, men tiden er ikke tilstede - den brukes på et utall av andre, viktige oppgaver. Så da blir resultatene fort bare liggende i en bunke i en skuff.....

    mvh
    Proffen
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    mer x-files:

    https://www.ba.no/utdanning/osteroy...men-for-a-skane-stressede-elever/s/5-8-701716

    Nå bør det pinadø meg snart bli straffbart å pakke ungdommen inn i bomull......!

    mvh
    Proffen
    Eller kanskje vi skal senke antallet prøver i skolen? Alle måles og måles og måles til enhver tid.
    Ja, selvsagt, at jeg ikke tenkte på det..... Vi kan jo passe på å gjøre skolen frivillig i samme slengen.....
    Nei, ærlig talt - noe skal da bomullsgenerasjonen tåle. Får da være grenser for hvor lavt listen skal legges!

    mvh
    Proffen
    Jausann. Å senke testingsnivået fra all time high og kanskje tilbake til hvordan det var for 10-20 år siden før testingshysteriet tok overhånd er å legge lista så altfor lavt.


    Synes vi skal starte med å sette opp bilde av ukens lærer på lærerværelse. Eller hva med en ukentlig test på rektors værelse for å avgjøre om du får bonus. Kanskje også stressnivået ditt ville økt bittelitt et par år med et slikt regime.


    Ser du snakker om elevens indre motivasjon. Kanskje den forsvinner fordi det hele tiden er tester, tester og tester som overskygger alt. En ytre faktor som ligger der og dreper læregleden.

    Indre motivasjon kommer ikke ut av intet, og er alldeles ikke upåvirket fra ytre faktorer. Autonomi er særdeles viktig for den indre motivasjonen. Et testregime er det stikk motsatte.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    mer x-files:

    https://www.ba.no/utdanning/osteroy...men-for-a-skane-stressede-elever/s/5-8-701716

    Nå bør det pinadø meg snart bli straffbart å pakke ungdommen inn i bomull......!

    mvh
    Proffen
    Eller kanskje vi skal senke antallet prøver i skolen? Alle måles og måles og måles til enhver tid.
    Den "eneste" formildende omstendigheten i så henseende må i så fall være at der i større grad legges til rette for virkelig å gjøre det mulig å bruke resultatene av målingene til noe mer matnyttig. Slik det er i dag, gjennomføres mange målinger, uten at der er satt av tid og ressurser til kvalitativ bearbeiding av resultatene. Jeg skulle mer enn gjerne hatt tid til å finne ut hvordan jeg kan tilrettelegge undervisningen enda bedre for elevene, men tiden er ikke tilstede - den brukes på et utall av andre, viktige oppgaver. Så da blir resultatene fort bare liggende i en bunke i en skuff.....

    mvh
    Proffen
    Med andre ord så er ressursene brukt av skoleverket og elevene på disse stadige testene energi som med fordel kunne vært brukt andre steder. Et testregime har kostnader og disse kostnadene må rettferdiggjøres. Så istedenfor å klage på at elevene reagerer negativt på stresset, noe som er svært menneskelig, så burde du kjempe for rettferdiggjøring av kostnadene.

    og når du ikke målet, så må du ta følgene av det og argumentere for at kostnadene skal kuttes.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kanskje på tide at SAMFUNNET begynner å stille spørsmål ved hva slags individer som skal drive det samme fremover......

    mvh
    Proffen
    Skoleverket og byråkratiet, samt foreldre, er gjennomsyret av god råte. Samfunnet kan lite gjøre; de det gjelder er jo samfunn som bare det.

    Galskapen er tilstede selv i detaljene: «Hun føler seg tråkket på av læreren da han ikke kommer med noe positivt eller motiverende»
    Smak på den, uttalt av en elev som ikke har sagt et ord i undervisningen, og om en lærer som er godt over gjennomsnittet vurdert av sine studenter i de pålagte underveisevalueringer. Dette er the frame of mind, og det er lite en kan gjøre med det; samfunnet er på deres side.
    Og hvor mener du råten kommer fra?

    Ad sitatet: Ja, kanskje det ikke var så mye å fremheve da - det skjer....
    Man skal jo helst rose, men da bør helst rosen være ekte OG fortjent! Å rose bare for å rose blir jo mest bare patetisk - til og med kidsa gjennomskuer det

    mvh
    Proffen
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Stakkars elevene blir pålagt å lære noe, og til og med ha en prøve av og til. Selvsagt alt for traumatiserende for de nye sarte unge. Så da må jo skolen droppe tentamen slik at de ikke skal føle stress.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/ungdomsskole-dropper-tentamen-for-a-skane-stressede-elever/68986131

    Ikke rart det blir klynkende nevrotiske fjols av dagens oppvoksende generasjon. Men kanskje de bare satser på å bli kvotert inn i en stilling en gang siden de er for sarte og evneveike til å tåle det voldsomme presset med en prøve.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    mer x-files:

    https://www.ba.no/utdanning/osteroy...men-for-a-skane-stressede-elever/s/5-8-701716

    Nå bør det pinadø meg snart bli straffbart å pakke ungdommen inn i bomull......!

    mvh
    Proffen
    Eller kanskje vi skal senke antallet prøver i skolen? Alle måles og måles og måles til enhver tid.
    Den "eneste" formildende omstendigheten i så henseende må i så fall være at der i større grad legges til rette for virkelig å gjøre det mulig å bruke resultatene av målingene til noe mer matnyttig. Slik det er i dag, gjennomføres mange målinger, uten at der er satt av tid og ressurser til kvalitativ bearbeiding av resultatene. Jeg skulle mer enn gjerne hatt tid til å finne ut hvordan jeg kan tilrettelegge undervisningen enda bedre for elevene, men tiden er ikke tilstede - den brukes på et utall av andre, viktige oppgaver. Så da blir resultatene fort bare liggende i en bunke i en skuff.....

    mvh
    Proffen
    Med andre ord så er ressursene brukt av skoleverket og elevene på disse stadige testene energi som med fordel kunne vært brukt andre steder. Et testregime har kostnader og disse kostnadene må rettferdiggjøres. Så istedenfor å klage på at elevene reagerer negativt på stresset, noe som er svært menneskelig, så burde du kjempe for rettferdiggjøring av kostnadene.

    og når du ikke målet, så må du ta følgene av det og argumentere for at kostnadene skal kuttes.
    Testing for testingens skyld, eller for at "makten" i Tigerstaden skal ha noen tall&"fakta" å lene seg på - det er jeg med på er bortkastet.
    Testing der man får reell mulighet til å bruke resultater til å videreutvikle såvel undervisning som elevers selvinnsikt, innsats, holdninger, det er jeg for.
    Men det krever ressurser, i atskillig større grad enn det som settes av i dag. Og her vil den viktigste ressursen være tid. Tid til å vurdere, tid til å reflektere, til til å kommunisere - både med elever og kolleger, tid til å utvikle opplegg osv osv. I dagens situasjon blir det aller meste av bearbeidelsen mest et hastverksarbeid, som helst skal være klart til et gitt tidspunkt, og så er man liksom "ferdig med det". Det er få jeg kjenner til som føler at de har reell mulighet til å bruke tid på å plukke fra hverandre testresulatet - det er liksom alltid noe som er "viktigere" og haster mer....dessverre.

    Det jeg har problemer med å svelge, er at det liksom skal være så uhyre masse slik testing. Ja, det er noe, men ikke veldig mye. Og "normale" prøver og tentamener, ja, det mener jeg kidsa skal tåle uten at de trenger å gå helt i kjelleren av den grunn.

    mvh
    Proffen
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Stakkars elevene blir pålagt å lære noe, og til og med ha en prøve av og til. Selvsagt alt for traumatiserende for de nye sarte unge. Så da må jo skolen droppe tentamen slik at de ikke skal føle stress.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/ungdomsskole-dropper-tentamen-for-a-skane-stressede-elever/68986131

    Ikke rart det blir klynkende nevrotiske fjols av dagens oppvoksende generasjon. Men kanskje de bare satser på å bli kvotert inn i en stilling en gang siden de er for sarte og evneveike til å tåle det voldsomme presset med en prøve.
    Hadde det bare vært én prøve, deph.

    Prøv å sett deg inn i noen andres situasjon for en gangs skyld.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    mer x-files:

    https://www.ba.no/utdanning/osteroy...men-for-a-skane-stressede-elever/s/5-8-701716

    Nå bør det pinadø meg snart bli straffbart å pakke ungdommen inn i bomull......!

    mvh
    Proffen
    Eller kanskje vi skal senke antallet prøver i skolen? Alle måles og måles og måles til enhver tid.
    Ja, selvsagt, at jeg ikke tenkte på det..... Vi kan jo passe på å gjøre skolen frivillig i samme slengen.....
    Nei, ærlig talt - noe skal da bomullsgenerasjonen tåle. Får da være grenser for hvor lavt listen skal legges!

    mvh
    Proffen
    Jausann. Å senke testingsnivået fra all time high og kanskje tilbake til hvordan det var for 10-20 år siden før testingshysteriet tok overhånd er å legge lista så altfor lavt.


    Synes vi skal starte med å sette opp bilde av ukens lærer på lærerværelse. Eller hva med en ukentlig test på rektors værelse for å avgjøre om du får bonus. Kanskje også stressnivået ditt ville økt bittelitt et par år med et slikt regime.


    Ser du snakker om elevens indre motivasjon. Kanskje den forsvinner fordi det hele tiden er tester, tester og tester som overskygger alt. En ytre faktor som ligger der og dreper læregleden.

    Indre motivasjon kommer ikke ut av intet, og er alldeles ikke upåvirket fra ytre faktorer. Autonomi er særdeles viktig for den indre motivasjonen. Et testregime er det stikk motsatte.
    Indre motivasjon? Don`t go there.....
    Ja, den er viktig, garantert den aller viktigste motivasjonen som finnes - eller i alle fall bør den være det.
    Lysten til å prestere, lysten til å gjøre det bra, lysten til å få brukt seg selv, lysten til å vise hva man er god for - det tror jeg beinhardt ligger i oss. Men hvor viktig den er for dagens oppvoksende generasjon, det lurer jeg av og til på. Kan det tenkes at de har det for godt? Så godt at de uansett vil lande på beina, uansett hvordan de gjør det på skolen? Hvis det er tilfelle, bør det jo tas tak i nettopp dette. Hvis ikke, tror jeg ærlig talt ikke at jeg har lyst til å bli kollega med "en slik en". Jeg tror nemlig at det vil være særs vanskelig å skulle samarbeide med noen som ikke er vant til friksjon og motgang uten å bryte sammen. Og DET tror jeg de færreste er lystne på....
    Og at den indre motivasjonen liksom skal drepes av noen prøver, tentamener, tester, næh, det har jeg ikke særlig mye tro på.
    Læregleden sier du? Joda, bevares, den er kjekk den. Og den kan både påvirke den indre motivasjonen, samt stimuleres gjennom ytre motivering.
    Men hva med å (inn)se nytten av læring? Hva med å se betydningen av solid kompetanse? Hva med å oppdra kidsa til å skjønne at det faktisk betyr noe bra å være skoleflink? Det er jo dette som er så forbasket viktig, fordi de har ringvirkninger på resten av livet. Er ikke det en oppgave som først og fremst er foreldrenes? Å få prentet slikt inn i hodet på kidsa? Jeg mener det, punktum. Men jeg vet, dessverre, at for mange foreldre er desto mer opptatt av om kidsa har hatt "en fin dag" på skolen, i langt større grad enn de er interessert i hva kidsa har lært og gjort. Og jeg ender til stadighet opp med samme konklusjon ifht hva som er årsaken.....

    mvh
    Proffen
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Stakkars elevene blir pålagt å lære noe, og til og med ha en prøve av og til. Selvsagt alt for traumatiserende for de nye sarte unge. Så da må jo skolen droppe tentamen slik at de ikke skal føle stress.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/ungdomsskole-dropper-tentamen-for-a-skane-stressede-elever/68986131

    Ikke rart det blir klynkende nevrotiske fjols av dagens oppvoksende generasjon. Men kanskje de bare satser på å bli kvotert inn i en stilling en gang siden de er for sarte og evneveike til å tåle det voldsomme presset med en prøve.
    Hadde det bare vært én prøve, deph.

    Prøv å sett deg inn i noen andres situasjon for en gangs skyld.
    Ja for jeg har jo aldri gått på skole, studert eller tatt en prøve i noe som helst. Av og til lurer jeg litt.

    Klynkende fjols som ikke takler en prøve bør starte hver dag med en til det ikke lenger er så farlig og traumatisk.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Stakkars elevene blir pålagt å lære noe, og til og med ha en prøve av og til. Selvsagt alt for traumatiserende for de nye sarte unge. Så da må jo skolen droppe tentamen slik at de ikke skal føle stress.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/ungdomsskole-dropper-tentamen-for-a-skane-stressede-elever/68986131

    Ikke rart det blir klynkende nevrotiske fjols av dagens oppvoksende generasjon. Men kanskje de bare satser på å bli kvotert inn i en stilling en gang siden de er for sarte og evneveike til å tåle det voldsomme presset med en prøve.
    Hadde det bare vært én prøve, deph.

    Prøv å sett deg inn i noen andres situasjon for en gangs skyld.
    .....Hadde det bare vært en prøve.....
    Seriøst, jeg tror egentlig ikke at du har den nødvendige innsikten i realitetene, Larson!
    Mener du at det er så sinnsykt masse prøver og tester? I så fall tar du feil!
    Det er noen, ja, men langt fra mange! Simple as that!
    At noen likevel mener det er for mange, det er en annen diskusjon - og så kan man gjerne diskutere hvorfor de mener det er for mange.
    Jeg kjenner ingen kids som noen sinne har sagt at de synes det er for mange, og jeg har møtt, snakket med og blitt godt fortrolig med en hel bønsj av dem.

    mvh
    Proffen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    14.687
    I larsons verden finnes to typer mennesker: slemme høyrefolk og ofre som kan skylde på de første for alt som er fælt og litt krevende her i livet. Omsorgen for sistnevnte kan aldri bli stor nok og samfunnet må innrette seg etter absolutt minste felles og myke og behagelige multiplum. Nyt etter behov, yt er ikke så nøye med.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Kanskje proffen som lærer skal slutte å rope om viktigheten av å være skoleflink. Det er den største vranglæren skolenorge år etter år båser ut.

    Gode karakterer åpner dører for deg i livet, er utsagnet. Større løgn skal du faen meg lete lenge etter. Det verste er at ungdom tror på dette våset, jobber steinhardt og brenner seg ut. Alt for hva da? Når de kommer ut etter endt utdannelse, hvis de da ikke kollapser på veien så står de der og leter etter jobb. (utenom weld da. han er verdensmester og det vanskeligste er å komme inn... å fullføre høyere utdanning er autopilot etter gode karakterer på vgs. :rolleyes:...).


    Å være skoleflink gir deg absolutt ingenting. Utover et ekstra press om å opprettholde det gode karaktersnittet. Gode karakterer er ingen døråpner, slik skolevesenet messer og maser om. Det er ikke gode karakterer som gir deg jobb. det er nettverket ditt det. Og det er det ingen lærer på VGS som forteller noen. At det er viktigere å ta turer på studentpuben, eller at slekta di har nettverk som gir sommerjobb og første jobb.

    Viktigheten av å være skoleflink! Ta en tur ut av lærerværelset og inn i virkeligheten og inn næringslivet! De etterspør ikke folk som er flinke til å pugge. Som er flinke til å vite hva eksaminator spør etter. De etterspør kompetanse, produksjonsevne og gjennomføringskraft. Skoleflinkhet gir ingen pekepinn på dette.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn