Ja, hvor skal jeg starte?
Roar har holdt på med Musical Innovation i mange år, men i min bok
startet «eventyret» med preampen MI-11. Dette var lenge før det var
snakk om «balansert» hifi utstyr derfra.
MI -11 var da en se preamp som på den tiden kunne begynne å nærme
seg de «store» der ute.
Volumstyringen var da MI’s svake punkt, så min MI-11 hadde attuenator.
Senere kom MI-16 og idag MI-25. Dette er single ended preamper.
Etter at MI-16 så dagens lys, kom Armand inn i bildet.
Det første han gjorde var å «lage» en ny volumstyring, noe han faktisk
brukte nesten 2år på sin fritid.
Denne volumstyringen er mye viktigere enn dere tror.
Den er en veldig viktig del av preampene.
I min bok tror jeg at de enkle men meget gode regulatorer og et meget
gjennomtenkt powersupply som er rimelig (over)dimensjonert og en
hemmelig «lydkrets» som er hjertet i preampene.:
I toppmodellen MI-23 som tidligere het MI-13(i forskjellige evo) er totalt
mono oppbygget med utvendig powersupply.MI-23 er forøvrig første preamp
som er totalt mono oppbygget.
Grunnen til at Musical Innovation MI-23.5 idag ligger på ultra highend nivå tror
jeg skyldes følgende:
De doble volumstyringene(doble pga. balansert drift) tar imot signalet fra deres
signalkilder. Preampen belaster kilden din med 20 Kohm UTEN at signalet bufres.
Signalet blir sendt derfra rett til hjertet av preampen som bare har 12db forsterkning.
Derfra rett til sluttrinn med 50 Ohm’s utgangsimpedans.
Bufferen er en strømforsterker og ikke som nesten alle andre er spenningsforsterker.
Fordelen da med MI-23.5 er da en mye kortere signalvei enn hva som er gjengs.
Preampen har kun en buffer.
De fleste preamper faktisk nesten uansett pris har flere buffere signalveien.
Alle buffere uansett kvalitet påvirker signalet fra signalkildene dine.
I et komplett stereoanlegg går ofte signalet fra signalkilde nesten alltid med buffer
til neste buffer i preampen som så sender signalet gjennom volumstyring og senere
bufferen som skal gi forsterknig. Det stopper ikke her.
Signalet blir da sendt videre til sluttrinn(et) som også har en buffer som er inngangstrinnet
med påfølgende ofte høy forsterkning.
Grunnen til alle disse ofte unødvendige bufferene i mine øyne har som oppgave er å «binde»
sammen alle apparatene uten å belaste hverandre.utgangsimpedanse mot inngangsimpedanse
hele veien signalet må gå.
Det finnes ingen standard for bransjen når det gjelder inngangsimpedanse og utgangsimpedanse
derfor vil de være «trygge»på at de fleste kombinasjoner av merker skal fungere sammen.
Derfor vil ofte signalet fra kilden og ut til sluttrinnet bli forringet av unødvendige lange signalveier.
Kort og godt er signalveien i MI Preampene svært korte, noe som jeg er overbevist om deres styrke.
I tillegg kan nevnes meget gode gjennomtenkte komponenter, forvrengning som pt. er så mye lavere
enn konkurentene takket være forskningen med min MI-23 av Armand.
Signal/støyforhold på mitt eks. er 126db.
Meget lav støy fra powersupply som ligger helt i verdenstoppen.
Glemte å nevne at preampene til MI ikke har noen tilbakekobling,
og ingen kondensatorer signalveien.
Kort og godt en av de aller beste preamper jeg har hørt totalt sett.
Derfor har jeg den fortsatt.