Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    På noen plater kan jeg, i pausen rett før nytt spor begynner, høre begynnelsen av neste spor en runde før det begynner.
    Dvs at PU fanger opp signaler fra sporet innenfor.
    Er det noen justering som kan gjøres med dette?
    Benytter Ortofon 2M Black og den fanger opp alt som måtte være i sporet, også støv og knitter.
    Er hørbart kun på noen plater, så dette skyldes kanskje plata?
    Interessant. Det har jeg aldri hørt om før. Det må jo ha med plata å gjøre... At rilleformen fra neste runde er presset svakt over på den egentlig tomme/glatte rillen ved siden av. Er dette spesielt på plater med tette riller/mye musikk pr. side? Høres det mest fra venstre kanal? (Innerkant av rillen).

    Er anti-skating justert bra, så ikke pickupen presser seg innover mot spindelen?
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei, anti-skating var min første tanke, så jeg har testet med både riktig, for høy og for lav kraft.
    Resultatet er det samme, ingen forskjell å høre.
    Platene det skjer på er ellers av god kvalitet innspillingsmessig og ikke spesielt tette spor.
    Inntrykk av at det er mest i venstre kanal, men det høres også i høyre.

    Slipingen av 2M Black skulle vel tilsi at den går dypt i sporet og dermed fanger opp mindre av sidesporet. Så problemet burde ikke ligge her?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.349
    Antall liker
    4.747
    Torget vurderinger
    1
    På noen plater kan jeg, i pausen rett før nytt spor begynner, høre begynnelsen av neste spor en runde før det begynner.
    Dvs at PU fanger opp signaler fra sporet innenfor.
    Er det noen justering som kan gjøres med dette?
    Benytter Ortofon 2M Black og den fanger opp alt som måtte være i sporet, også støv og knitter.
    Er hørbart kun på noen plater, så dette skyldes kanskje plata?
    Interessant. Det har jeg aldri hørt om før. Det må jo ha med plata å gjøre... At rilleformen fra neste runde er presset svakt over på den egentlig tomme/glatte rillen ved siden av. Er dette spesielt på plater med tette riller/mye musikk pr. side? Høres det mest fra venstre kanal? (Innerkant av rillen).
    ...
    Overhøring mellom rillene er en feil som kan oppstå i graveringa av masteren til plata. Jeg tipper for tette riller ift modulasjonen er en del av forklaringen. Egenskapene i lakken ved gravering har antagelig også noe å si.

    Jeg har helgdig vis ikke mange slike plater, men desverrre noen eksempler av «audiofile» gjenutgivelser.

    mvh
    KJ
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    971
    Antall liker
    1.583
    Sted
    Fredrikstad
    Dette er et problem som oppstår med mastertapen. Det kan oppstå magnetisk smitte mellom lagene på tapen, som blir brukt i produksjon av vinyl.
    Kan også oppstå på vinylen, men er da som regel svakt hørbar kopi av side 2 pga tynn vinyl. Kom en del slike utgaver på billig plater på 70, og 80 tallet.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Dette er faktisk noe jeg også hører av og til.
    Det har blitt mindre av det etterhvert, men når pick upen var ny så opplevde jeg "forvarsel" regelmessig.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Pre- og postekko, på analogt vis.

    Det kan nok oppstå på tape også, men det er nok dessverre plata som er synderen.

    Rillene graveres i et mykt materiale som ligner litt på neglelakk, idealet er i det minste at det graveres, at materiale skjæres ut av rilla og fjernes. Problemet er at lakken nesten uunngåelig delvis presses i tillegg til at det skjæres. Det oppstår spenninger i lakken, og den retter seg ut hvis den overlates til seg selv. Dette gir seg utslag i minst to ting, diskanttap ved at rillene retter seg ut, og groove echo, ved at signalet smitter over til rilla før og etter.

    Dessverre er det ingen verdens ting å gjøre med det når skaden først har skjedd. Det er umulig å få pickupen til å se forskjell mellom det som skulle vært på plata, og det som faktisk er der.

    Den eneste løsningen på problemet er å kutte med større avstand mellom rillene, sende lakken til metallisering så fort som overhode mulig, eller gravere i kobber (DMM).

    Perfect sound forever....
     
    Sist redigert av en moderator:

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    910
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Tenke og skaffe riaa modul til forsterkeren min, og da kan man velge mellom to moduler med enten rca inn eller xlr inn. Hvis jeg bytter ut original kabelen til SME IV armen med en "DIN" til xlr kabel, vil armen være fullbalansert?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Dette er et problem som oppstår med mastertapen. Det kan oppstå magnetisk smitte mellom lagene på tapen, som blir brukt i produksjon av vinyl.
    Kan også oppstå på vinylen, men er da som regel svakt hørbar kopi av side 2 pga tynn vinyl. Kom en del slike utgaver på billig plater på 70, og 80 tallet.
    Det har jeg aldri hørt? Baklengs også, blir det vel da? Jeg har kun hørt om dette fenomenet fra smitte i tape som ikke spoles om, og fra kutting, som jo gjøres helt og holdent separat for hver side av plata (de to stamperne møtes først i pressa).
     
    Sist redigert av en moderator:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.349
    Antall liker
    4.747
    Torget vurderinger
    1
    @sammy: Med mindre noen har rota det til med kabel, arm eller pickup så får du et «balansert» signal ut av xlr-kontakten.

    Vær oppmerksom på at noen pickuper (produsenter) har en form for jording av signalspolene, så det er mulig det blir mindre enn perfekt. Det er vel mest vanlig på MM-pickuper, trur eg, uten at jeg vet om det er vanlig.

    «Balansert» passer riktig nok ikke som begrep når vi snakker om signal fra pickup, men det er en annen diskusjon.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    På noen plater kan jeg, i pausen rett før nytt spor begynner, høre begynnelsen av neste spor en runde før det begynner.
    Dvs at PU fanger opp signaler fra sporet innenfor.
    Er det noen justering som kan gjøres med dette?
    Benytter Ortofon 2M Black og den fanger opp alt som måtte være i sporet, også støv og knitter.
    Er hørbart kun på noen plater, så dette skyldes kanskje plata?
    Er det sus du hører?
    Er det nok bare det indspildte suset fra masterbåndet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ikke sus, Nils. et musikksignal som ikke skulle vært der. Fenomenet er hørbart på innspillinger med god dynamikk og dårlig/langsomt håndtert lakk, aller oftest på låter med brå start, egentlig. I den runden som skulle vært stille mellom to kutt, så dukker starten på neste låt opp fra intet, ca. 1,8 sekunder før det skulle.

    Det verste/tydeligste eksempelet jeg har er nok fra en Seasick Steve-skive (Doghouse music?).
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dette er et problem som oppstår med mastertapen. Det kan oppstå magnetisk smitte mellom lagene på tapen, som blir brukt i produksjon av vinyl.
    Kan også oppstå på vinylen, men er da som regel svakt hørbar kopi av side 2 pga tynn vinyl. Kom en del slike utgaver på billig plater på 70, og 80 tallet.
    Det har jeg aldri hørt? Baklengs også, blir det vel da? Jeg har kun hørt om dette fenomenet fra smitte i tape som ikke spoles om, og fra kutting, som jo gjøres helt og holdent separat for hver side av plata (de to stamperne møtes først i pressa).
    Har hørt om "print through" mellom lagene med tape på en lagret tapespole, men det skal vel mye til at dette matcher akkurat med rotasjonene på en LP. To liknende symptomer, dog.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nettopp. Tapen roterer vel gjerne hakket fortere på spolene enn 33 1/3? og dessuten med varierende rotasjonshastighet på spolene og konstant hastighet på tapen forbi lydhodene.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hm. Ja, det har du rett i. Tapen går med konstant hastighet over lydhodet. I ett eller annet spesieltilfelle er det selvsagt teoretisk mulig at print through på en tape matcher to rotasjoner av en LP. ;)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    910
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    @sammy: Med mindre noen har rota det til med kabel, arm eller pickup så får du et «balansert» signal ut av xlr-kontakten.

    Vær oppmerksom på at noe pickuper (produsenter) har en form for gjording av signalspolene, så det er mulig det blir mindre enn perfekt. Det er vel mest vanlig på MM-pickuper, trur eg, uten at jeg vet om det er vanlig.

    «Balansert» passer riktig nok ikke som begrep når vi snakker om signal fra pickup, men det er en annen diskusjon.

    mvh
    KJ
    Takk for svar KJ. Vil man ha noen lydmessige fordeler ved å gå den balanserte veien?
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    På noen plater kan jeg, i pausen rett før nytt spor begynner, høre begynnelsen av neste spor en runde før det begynner.
    Dvs at PU fanger opp signaler fra sporet innenfor.
    Er det noen justering som kan gjøres med dette?
    Benytter Ortofon 2M Black og den fanger opp alt som måtte være i sporet, også støv og knitter.
    Er hørbart kun på noen plater, så dette skyldes kanskje plata?
    Tusen takk til alle bidragsytere.
    På en måte godt å vite at dette ikke skyldes PU eller justering.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hm. Ja, det har du rett i. Tapen går med konstant hastighet over lydhodet. I ett eller annet spesieltilfelle er det selvsagt teoretisk mulig at print through på en tape matcher to rotasjoner av en LP. ;)

    Kjapp regning sier at hvis tapen er innspilt med en hastighet på 10ips, vil én runde på tapespolen være lik én runde på platespilleren ca. 72,8mm fra senter av tapespolen. ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Er det ikke 7,5 og 15 som er hastighetene de opererer med? Fram med kalulatoren igjen.... :D
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    På noen plater kan jeg, i pausen rett før nytt spor begynner, høre begynnelsen av neste spor en runde før det begynner.
    .....
    Hm. Ja, det har du rett i. Tapen går med konstant hastighet over lydhodet. I ett eller annet spesieltilfelle er det selvsagt teoretisk mulig at print through på en tape matcher to rotasjoner av en LP. ;)

    Kjapp regning sier at hvis tapen er innspilt med en hastighet på 10ips, vil én runde på tapespolen være lik én runde på platespilleren ca. 72,8mm fra senter av tapespolen. ;)
    Må innrømme at jeg ikke har sjekket at det er nøyaktig en runde som skiller spøkelseslyden fra den virkelige start på sporet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hm. Ja, det har du rett i. Tapen går med konstant hastighet over lydhodet. I ett eller annet spesieltilfelle er det selvsagt teoretisk mulig at print through på en tape matcher to rotasjoner av en LP. ;)

    Kjapp regning sier at hvis tapen er innspilt med en hastighet på 10ips, vil én runde på tapespolen være lik én runde på platespilleren ca. 72,8mm fra senter av tapespolen. ;)
    Må innrømme at jeg ikke har sjekket at det er nøyaktig en runde som skiller spøkelseslyden fra den virkelige start på sporet.
    Hvis det ikke er det, er problemet i innspillingen av plata. ...Eller altså med mastertapen.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Dersom dette var et i nærheten av så betydelig problem på tape som ved gravering av vinylmastere, så ville det også blitt rapportert på CD'er mastret fra langtidslagret tape. Bare nevner det.
     
    Sist redigert av en moderator:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.349
    Antall liker
    4.747
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Takk for svar KJ. Vil man ha noen lydmessige fordeler ved å gå den balanserte veien?
    Som i mange andre sammenhenger - det kommer an på ...

    Fordelen med en «balansert» inngang er undertrykking av «common mode» støy - elektromagnetisk støy som plukkes opp i signalkablene. Den støyen som plukkes opp av spolene i PU opptrer på samme måte som signalet fra rillene («differential mode») og kan ikke undertrykkes på samme måte. Undertrykkingen er typisk mer effektiv ved lave frekvenser (f.eks. under 1 kHz) enn høye frekvenser. Når vi snakker om signalene fra pickup så er disse veldig små, i størrelse fra noen mikrovolt for en MC-PU til opp mot ti millivolt for en MM-PU, og støyen som plukkes opp i kablene være forholdsmessig mye «kraftigere» ift signalet fra PU, enn med signaler fra andre kilder med en høyere spenning. Den elektromagnetiske støyen som plukkes opp kan typisk være fra nettspenningen, transformatorer, motor og ev drivelektronikk i platespilleren + «det generelle elektromagnetiske miljøet» rundt platespilleren (TV, resten av husalteret, dimmere, lysrør, datamaskiner, mobiltelefoni, WIFI, øvrig elektronikk). Dersom denne støyen er så høy at den reduserer signal støyforholdet fra avspillingen av vinyl så kan det være en betydelig fordel «å gå balansert».

    Om denne fordelen materialiserer seg avhenger av ytelsen i inngangstrinnet på den RIAA/Phonoforsterkeren du bruker. Den relevante parameteren for ytelsen heter på framandnorsk «common mode rejection ratio» (CMRR) og regnes i negative dB - dvs hvor mye et common modesignal (innstrålt støy) undertrykkes sammenliknet med et differential mode signal (som er signalet fra PU) - dvs det er vesentlig ulik forsterking av «common mode» og «differential mode» signaler. Jeg tror ikke jeg per dags dato har sett en eneste hifiprodusent som har gitt spesifikasjoner for CMRR på XLR-innganger.

    Det kan også nevnes at det med «konvensjonelle» kretsløsninger er mer enn «4 ganger» så vanskelig å lage en balansert inngang med like god støy-ytelse som en «tilsvarende» ubalansert inngang. Dvs at en «balansert» phonoforsterker med samme signal/støy-ytelse som en ellers tilsvarende ubalansert phonoforsterker, bør koste en neve eller tre flere kroner.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    910
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hvis jeg har forstått det rett så kan det være fordel å bruke balanserte kabler hvis man har kabelsalat bak racket slik at kabelen plukker opp minst mulig støy.

    Så jeg bør egentlig få spesifikasjonene til begge riaa modulene og lese av signal/noise ratio før jeg eventuelt gjør et valg?
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg har forstått det rett så kan det være fordel å bruke balanserte kabler hvis man har kabelsalat bak racket slik at kabelen plukker opp minst mulig støy.

    Så jeg bør egentlig få spesifikasjonene til begge riaa modulene og lese av signal/noise ratio før jeg eventuelt gjør et valg?
    Den kan være en fordel, men ikke alltid.
    Først og fremst så bør du rydde i kabelsalaten og skille strøm og signalkabler. Størst mulig avstand.
    Har du ekte balanserte komponenter så prøv balansert drift, men prøv også RCA. Velg alternativet som gir best lyd.:D
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    En gratis metode med næsten samme effekt (ballanceret), er
    vende fasen i ene pu-kanal og vende ht-fasen i samme kanal (for genskabe fasen).
    Det giver en kanal i fase og anden kanal i modfase, hele vejen igennem amp.
    På den måde, bliver hurdler i fasesignal udlignet af hurdler i modfase. (stor hørbar virkning).
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    910
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Den kan være en fordel, men ikke alltid.
    Først og fremst så bør du rydde i kabelsalaten og skille strøm og signalkabler. Størst mulig avstand.
    Har du ekte balanserte komponenter så prøv balansert drift, men prøv også RCA. Velg alternativet som gir best lyd.:D
    Helt enig at jeg rydde i kabelsalaten først, men det har tendens til å bli salat igjen rimelig fort. Nå høres det sikkert verre enn det er, men skal ta å separere strømkablene fra signalkablene.

    Hvis jeg velger balansert riaa modul med xlr og bruker rca-xlr adapter, da vil signalet være ubalansert. Vil den balanserte modulen virke som ubalansert modul, eller vil lyden bli degradert?

    En gratis metode med næsten samme effekt (ballanceret), er
    vende fasen i ene pu-kanal og vende ht-fasen i samme kanal (for genskabe fasen).
    Det giver en kanal i fase og anden kanal i modfase, hele vejen igennem amp.
    På den måde, bliver hurdler i fasesignal udlignet af hurdler i modfase. (stor hørbar virkning).
    Jeg får prøve på det hvis jeg bestemmer meg for et ubalansert riaa modul. Takk for råd :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.349
    Antall liker
    4.747
    Torget vurderinger
    1
    ^ De aller fleste balanserte/differensielle innganger takler ublanserte signaler helt fint.

    Hva som skjer dersom du har en kabel fra armen med RCA og bruker en RCA til XLR-overgang inn til RIAA/Phonotrinn avhenger av hvordan chassisjord og skjerm er behandlet i armkabelen og hvordan RCA til XLR overgangen er koblet ift jord/chassis/skjerm. Dersom signalet i armkabelen er flytende ift jord/chassis/skjerm, og RCA til XLR-overgangen også behandler signalet som flytende ift jord/chassis/skjerm (det siste er lite trolig) så er signalet inn på RIAA/Phono fortsatt flytende ift jord/chassis, med en liten ubalanse i hådnteringen av signalet i RCA-kontakten. Dersom denne rekka holder så kan du si at signalet inn på RIAA/Phonoforsterkeren er «balansert», om enn ikke helt perfekt pga RCA.

    mvh
    KJ
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    965
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3


    What? Der gikk det et rør!
    Det var det første som slo meg, der jeg satt og snurret noen skiver. Godt i gang med både Live Evil og en iskald Tanqueray mistet jeg venstre kanal. Det viser seg at kontakten mellom arm og armkabel er synderen. Begge deler Jelco. Er dette et kjent problem? Tung kabel og relativt slapp kontakt, så det er kanskje ikke så rart. Etter litt jokking frem og tilbake er venstre kanal tilbake, men dette kommer til å plage meg fremover...


    Postet fra lomma, uten garantier.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    På noen plater kan jeg, i pausen rett før nytt spor begynner, høre begynnelsen av neste spor en runde før det begynner.
    Dvs at PU fanger opp signaler fra sporet innenfor.
    Er det noen justering som kan gjøres med dette?
    Benytter Ortofon 2M Black og den fanger opp alt som måtte være i sporet, også støv og knitter.
    Er hørbart kun på noen plater, så dette skyldes kanskje plata?
    Kjent fenomen. Kjenner ikke årsaken, dog:p
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Hei. Lurte bare på om noen kan si meg hva den store skruen i midten av bildet er til? Jelco 750 D arm

    DSCF0443_LI.jpg
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tipper den er til å justere spenn på lagrene for armens vertikale bevegelse. I så fall er det ligg unna som gjelder. :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Spenn på lagrene..ok, det har jeg aldri hørt om. Det høres veldig ligg unna ja i tilfelle
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skal holde meg langt unna..Men er bare nyskjerrig på hva hensikten til de ulike skruer/deler er
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.956
    Antall liker
    8.366
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    På noen plater kan jeg, i pausen rett før nytt spor begynner, høre begynnelsen av neste spor en runde før det begynner.
    Dvs at PU fanger opp signaler fra sporet innenfor.
    Er det noen justering som kan gjøres med dette?
    Benytter Ortofon 2M Black og den fanger opp alt som måtte være i sporet, også støv og knitter.
    Er hørbart kun på noen plater, så dette skyldes kanskje plata?
    Ja, dette fenomenet (som kallast pre-ekko) er spesielt merkbart på tynne plater med lang speletid. Men også på nokre høgkvalitetsinnspelingar - til dømes "Shehereazade" på RCA LSC 2446 nokre utgåvrt.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    965
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Når vi først snakker Jelco, hvilken olje skal brukes som dempeolje? Regner med at viskositet er viktig, men ellers? Etter å ha demontert armen et par ganger, bl.a. ved skifte av armbord, har det lekket ut noe olje, og jeg vet helt ærlig ikke om det har noe betydning.
    Synes armen senkes veldig sakte ned etter at armløfteren er lagt ned, men mulig den er tregere enn Rega-armen jeg hadde før. Har ikke noe erfaring med andre armer.


    Postet fra lomma, uten garantier.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    På noen plater kan jeg, i pausen rett før nytt spor begynner, høre begynnelsen av neste spor en runde før det begynner.
    Dvs at PU fanger opp signaler fra sporet innenfor.
    Er det noen justering som kan gjøres med dette?
    Benytter Ortofon 2M Black og den fanger opp alt som måtte være i sporet, også støv og knitter.
    Er hørbart kun på noen plater, så dette skyldes kanskje plata?
    Ja, dette fenomenet (som kallast pre-ekko) er spesielt merkbart på tynne plater med lang speletid. Men også på nokre høgkvalitetsinnspelingar - til dømes "Shehereazade" på RCA LSC 2446 nokre utgåvrt.
    Jeg hører dette på noen få plater jeg også, også på Getz/Gilberto albumet kan det høres på ijaffal 2 sanger. kan det ha noe med masteringen å gjøre muligens?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.514
    Antall liker
    27.124
    Torget vurderinger
    24
    Kan være pre-ekko på mastertape (mener jeg har dette på i hvert fall én tape) eller som Audiophile-Arve skriver i selve platen, i siste tilfelle vil graden avhenge av vinylens tykkelse men også avhenge av hvor kraftig rillene er modulert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn