Høyttalere Hvor dypt bør en subwoofer spille til musikk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Et ex. for frekvensrespons viser at sub øker proporsjonalt og gain reduseres med 10dB

    1 stk. = 26Hz
    4 stk. = 17Hz

    Headroom gir flere fordeler


    Innrømmer jeg vet ikka alt/dog litt om noe...
    ...Derfor; forklar dette her litt nærmere er du snill.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja, den var litt gåtefull. Klarer ikke se andre forklaringer enn portkompressjon - hvis tallene er innhentet på høye og like (1 vs 4) lydtrykk?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.812
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Off topic: du som er litt tech interessert vil kanskje lese litt om horna. Om så står det forøvrig her: :) (fortsetter nedover siden)
    http://www.hifisentralen.no/forumet/skedsmo-audio/72720-thohaugs-lytterom-30.html#post2485358
    Steike, det er helt rått! Jeg har fortsatt en liten plan om å bygge fire tapped horns rundt de Beyma 12SW1300Nd jeg har liggende, men de blir som skalamodeller å regne i forhold til disse. Det er kanskje ikke så rart at det spiller rent: Data-Bass
    Once again, the tapped horn behaved entirely differently from the other two systems due to the complex loading on the drivers. From about 52Hz up until 100Hz, it has significantly less THD than the other two systems. At 50hz, there is spike in distortion but it still remains below 10%. However at 42Hz, there is a large precipitous spike in the THD where it tops 17%. Below 35Hz, the THD is very low and is the best behaved all of the way down to 10Hz. Essentially, the tapped horns THD is well below 10% between 12Hz and 38Hz, which is a major improvement over the other two systems.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Off topic: du som er litt tech interessert vil kanskje lese litt om horna. Om så står det forøvrig her: :) (fortsetter nedover siden)
    http://www.hifisentralen.no/forumet/skedsmo-audio/72720-thohaugs-lytterom-30.html#post2485358
    Steike, det er helt rått! Jeg har fortsatt en liten plan om å bygge fire tapped horns rundt de Beyma 12SW1300Nd jeg har liggende, men de blir som skalamodeller å regne i forhold til disse. Det er kanskje ikke så rart at det spiller rent: Data-Bass
    Once again, the tapped horn behaved entirely differently from the other two systems due to the complex loading on the drivers. From about 52Hz up until 100Hz, it has significantly less THD than the other two systems. At 50hz, there is spike in distortion but it still remains below 10%. However at 42Hz, there is a large precipitous spike in the THD where it tops 17%. Below 35Hz, the THD is very low and is the best behaved all of the way down to 10Hz. Essentially, the tapped horns THD is well below 10% between 12Hz and 38Hz, which is a major improvement over the other two systems.
    Hehe ja, det er ganske rått å høre på. Man merker at thd er så vanvittig lav.
    Man får også et fysisk skyv som er ganske vanskelig å forklare, men må ha med måten det kobler til luften å gjøre. Dette er også på lavt volum.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Off topic: du som er litt tech interessert vil kanskje lese litt om horna. Om så står det forøvrig her: :) (fortsetter nedover siden)
    http://www.hifisentralen.no/forumet/skedsmo-audio/72720-thohaugs-lytterom-30.html#post2485358
    Steike, det er helt rått! Jeg har fortsatt en liten plan om å bygge fire tapped horns rundt de Beyma 12SW1300Nd jeg har liggende, men de blir som skalamodeller å regne i forhold til disse. Det er kanskje ikke så rart at det spiller rent: Data-Bass
    Once again, the tapped horn behaved entirely differently from the other two systems due to the complex loading on the drivers. From about 52Hz up until 100Hz, it has significantly less THD than the other two systems. At 50hz, there is spike in distortion but it still remains below 10%. However at 42Hz, there is a large precipitous spike in the THD where it tops 17%. Below 35Hz, the THD is very low and is the best behaved all of the way down to 10Hz. Essentially, the tapped horns THD is well below 10% between 12Hz and 38Hz, which is a major improvement over the other two systems.
    Det ligger forøvrig målinger på data bass om akkurat de hornene jeg har her, men unntak av at jeg benytter et bedre element som gjør at responsen er flat fremfor fallende ned til 26hz.
    Det heter othorn inne på data bass. (Se på versjonen med b&c 21sw152-4)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.529
    Antall liker
    17.241
    Sted
    Langesund
    Må få hørt disse hornene dine en gang. Låter sikkert knalltøft:)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.851
    Antall liker
    3.342
    Torget vurderinger
    0
    Et ex. for frekvensrespons viser at sub øker proporsjonalt og gain reduseres med 10dB

    1 stk. = 26Hz
    4 stk. = 17Hz

    Headroom gir flere fordeler


    Innrømmer jeg vet ikka alt/dog litt om noe...
    ...Derfor; forklar dette her litt nærmere er du snill.
    Med 1 sub som ruller av ved 26Hz...... og 4 stk. subb av samme modell stacket.....vil man oppleve at avrullingen senkes til 17Hz etter kalibrering.....
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Off topic: du som er litt tech interessert vil kanskje lese litt om horna. Om så står det forøvrig her: :) (fortsetter nedover siden)
    http://www.hifisentralen.no/forumet/skedsmo-audio/72720-thohaugs-lytterom-30.html#post2485358
    Steike, det er helt rått! Jeg har fortsatt en liten plan om å bygge fire tapped horns rundt de Beyma 12SW1300Nd jeg har liggende, men de blir som skalamodeller å regne i forhold til disse. Det er kanskje ikke så rart at det spiller rent: Data-Bass
    Once again, the tapped horn behaved entirely differently from the other two systems due to the complex loading on the drivers. From about 52Hz up until 100Hz, it has significantly less THD than the other two systems. At 50hz, there is spike in distortion but it still remains below 10%. However at 42Hz, there is a large precipitous spike in the THD where it tops 17%. Below 35Hz, the THD is very low and is the best behaved all of the way down to 10Hz. Essentially, the tapped horns THD is well below 10% between 12Hz and 38Hz, which is a major improvement over the other two systems.

    I den grad jeg henger med - mener du med dette at det som her forklares på engelsk er laveste mulige oppnårbar forvregning i bassen?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Et ex. for frekvensrespons viser at sub øker proporsjonalt og gain reduseres med 10dB

    1 stk. = 26Hz
    4 stk. = 17Hz

    Headroom gir flere fordeler


    Innrømmer jeg vet ikka alt/dog litt om noe...
    ...Derfor; forklar dette her litt nærmere er du snill.
    Med 1 sub som ruller av ved 26Hz...... og 4 stk. subb av samme modell stacket.....vil man oppleve at avrullingen senkes til 17Hz etter kalibrering.....
    Dette er helt uavhengig av rommet? Det skjer utendørs også?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Off topic: du som er litt tech interessert vil kanskje lese litt om horna. Om så står det forøvrig her: :) (fortsetter nedover siden)
    http://www.hifisentralen.no/forumet/skedsmo-audio/72720-thohaugs-lytterom-30.html#post2485358
    Steike, det er helt rått! Jeg har fortsatt en liten plan om å bygge fire tapped horns rundt de Beyma 12SW1300Nd jeg har liggende, men de blir som skalamodeller å regne i forhold til disse. Det er kanskje ikke så rart at det spiller rent: Data-Bass
    Once again, the tapped horn behaved entirely differently from the other two systems due to the complex loading on the drivers. From about 52Hz up until 100Hz, it has significantly less THD than the other two systems. At 50hz, there is spike in distortion but it still remains below 10%. However at 42Hz, there is a large precipitous spike in the THD where it tops 17%. Below 35Hz, the THD is very low and is the best behaved all of the way down to 10Hz. Essentially, the tapped horns THD is well below 10% between 12Hz and 38Hz, which is a major improvement over the other two systems.

    I den grad jeg henger med - mener du med dette at det som her forklares på engelsk er laveste mulige oppnårbar forvregning i bassen?
    Nei, det er forklaring på en del målinger av forskjellige subkonstruksjoner med samme element. Bassrefleks, trykkammer og tapped horn.
    Det viser/fortelles at tapped horn konstruksjonen generelt har lavere forvrengning enn de to andre konstruksjonene.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Steike, det er helt rått! Jeg har fortsatt en liten plan om å bygge fire tapped horns rundt de Beyma 12SW1300Nd jeg har liggende, men de blir som skalamodeller å regne i forhold til disse. Det er kanskje ikke så rart at det spiller rent: Data-Bass

    I den grad jeg henger med - mener du med dette at det som her forklares på engelsk er laveste mulige oppnårbar forvregning i bassen?
    Nei, det er forklaring på en del målinger av forskjellige subkonstruksjoner med samme element. Bassrefleks, trykkammer og tapped horn.
    Det viser/fortelles at tapped horn konstruksjonen generelt har lavere forvrengning enn de to andre konstruksjonene.

    Nuvel, med det ble engelskkunnskapene mine offentligjort ;D men hva gjør vel det i streben etter bedre lyd.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Steike, det er helt rått! Jeg har fortsatt en liten plan om å bygge fire tapped horns rundt de Beyma 12SW1300Nd jeg har liggende, men de blir som skalamodeller å regne i forhold til disse. Det er kanskje ikke så rart at det spiller rent: Data-Bass

    I den grad jeg henger med - mener du med dette at det som her forklares på engelsk er laveste mulige oppnårbar forvregning i bassen?
    Nei, det er forklaring på en del målinger av forskjellige subkonstruksjoner med samme element. Bassrefleks, trykkammer og tapped horn.
    Det viser/fortelles at tapped horn konstruksjonen generelt har lavere forvrengning enn de to andre konstruksjonene.

    Nuvel, med det ble engelskkunnskapene mine offentligjort ;D men hva gjør vel det i streben etter bedre lyd.
    Det er vanskeligere når du ikke har lest hele dokumentet han linket.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    I forhold til trådspørsmålet så synes jeg det er ganske enkelt. En sub bør gå så dypt som mulig og levere så lav forvrenging som mulig.
    Selv om ikke instrumentene produserer lange toner i subregisteret vil mange anslag gå dypt med mindre de er klippet med høypassfilter. Man savner gjerne ikke disse lydene før man hører med og uten er min erfaring. :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Thohaug, skal jeg tolke de måleresultatene som at det ikke er noen gratis lunsj i bass-verden heller? Tenker da på kraftig vreng i visse områder som absolutt burde være hørbart på tapped horn.
    Eller er det mulig å konstruere vekk akkurat den biten?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.812
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I den grad jeg henger med - mener du med dette at det som her forklares på engelsk er laveste mulige oppnårbar forvregning i bassen?
    Nei, som thohaug sier er dette en indkasjon på lavere THD i tapped horn enn i andre prinsipper, alt annet likt. Grunnen til det er at elementet opererer mot trykket i hornet, i «tettere» luft, så utsvingene blir små og effektiviteten høy. De fleste forvrengningsmekanismer er proporsjonale med utsving og/eller strømtrekk, så det tilsier lav forvrengning i en slik konstruksjon.

    Da jeg regnet på en nedskalert versjon av Othorn med mine 12-tommere fikk jeg 100 dB ved 30 Hz med 1,6 W og 0,6 mm utsving. (http://www.hifisentralen.no/forumet...891-gonzo-nesten-dipol-sub-6.html#post1671363) Til gjengjeld er fasegang og gruppeforsinkelse nokså forferdelig, men det er a) ikke veldig hørbart, og b) mulig å rette opp med DSP.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Thohaug, skal jeg tolke de måleresultatene som at det ikke er noen gratis lunsj i bass-verden heller? Tenker da på kraftig vreng i visse områder som absolutt burde være hørbart på tapped horn.
    Eller er det mulig å konstruere vekk akkurat den biten?
    Du kan konstruere deg såpass rundt det at selv det høyeste forvrengnings punktet på TH er en del lavere enn Bassrefleks og lukket ved tilsvarende spl. Ved disse målingene er så er det vesentlig høyere spl på tapped hornet som de andre.
    Alt står i den linken forøvrig.


    Edit: Men det er ikke gratis lunsj. Det blir skikkelig stort om du skal nedover i frekvens. Og det fungerer ikke like bredbåndet.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Alt står i diverse linker, tråder og artikler rundt omkring, men ikke alt er like enkelt og forståelig skrevet som det som kommer fra fingertuppene deres! ;)
    Slik jeg forstår det er TH best for kapasitet, SPL, vreng og effektivitet foran bassrefleks og deretter lukket kasse. So far so good.
    Men hva om man bruker volum og arealbruk i regnestykket? Si en gitt grense på 120cm H x50x50, ville det da svare seg med bøttevis av små lukkede kasser og mange elementer, et horn eller en (eller flere) fæla bassrefleks-kasse med massivt membran?

    Da fjerner vi ting som enkelhet og pris fra mattestykket og bare går på effektiv bruk av areal. Det er her jeg fortsatt ikke helt skiller snørr og bart :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Alt står i diverse linker, tråder og artikler rundt omkring, men ikke alt er like enkelt og forståelig skrevet som det som kommer fra fingertuppene deres! ;)
    Slik jeg forstår det er TH best for kapasitet, SPL, vreng og effektivitet foran bassrefleks og deretter lukket kasse. So far so good.
    Men hva om man bruker volum og arealbruk i regnestykket? Si en gitt grense på 120cm H x50x50, ville det da svare seg med bøttevis av små lukkede kasser og mange elementer, et horn eller en (eller flere) fæla bassrefleks-kasse med massivt membran?

    Da fjerner vi ting som enkelhet og pris fra mattestykket og bare går på effektiv bruk av areal. Det er her jeg fortsatt ikke helt skiller snørr og bart :)
    Da er det plutselig annerledes igjen. Ref sammenligningen jeg gjorde på forrige side mot shy sine gigant horn :)
    Min erfaring er at alle løsninger fungerer bra så lenge det blir riktig implementert. Alt er avhengig av hva du trenger, budsjett, rom etc. Kapasitet er eneste fellesnevneren i mine øyne.
    Er ikke noe gratis lunsj.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.812
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lukkede kasser korrigert med eq blir bra kompakt med ett eller to elementer. Slukets SLOB (Slot Loaded Open Baffle) er kanskje det ultimate i å pakke mange elementer og mye effekt inn i en slank søyle.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.635
    Antall liker
    1.507
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Stort sett all bass under Schrøder-frekvensen er det selve rommet som er med på å forme. Uansett hvordan dette rommet er formet, så vil en få trykkpunkter og kanselleringer rundt om i rommet. Hvis ikke bassen «sitter» fra hovedhøyttalerne, så kan det være riktig å ha en "basshøyttaler" stående et annet sted i rommet enn der hovedhøyttalerne står.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.199
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Off topic: du som er litt tech interessert vil kanskje lese litt om horna. Om så står det forøvrig her: :) (fortsetter nedover siden)
    http://www.hifisentralen.no/forumet/skedsmo-audio/72720-thohaugs-lytterom-30.html#post2485358
    Steike, det er helt rått! Jeg har fortsatt en liten plan om å bygge fire tapped horns rundt de Beyma 12SW1300Nd jeg har liggende, men de blir som skalamodeller å regne i forhold til disse. Det er kanskje ikke så rart at det spiller rent: Data-Bass
    Once again, the tapped horn behaved entirely differently from the other two systems due to the complex loading on the drivers. From about 52Hz up until 100Hz, it has significantly less THD than the other two systems. At 50hz, there is spike in distortion but it still remains below 10%. However at 42Hz, there is a large precipitous spike in the THD where it tops 17%. Below 35Hz, the THD is very low and is the best behaved all of the way down to 10Hz. Essentially, the tapped horns THD is well below 10% between 12Hz and 38Hz, which is a major improvement over the other two systems.
    Hehe ja, det er ganske rått å høre på. Man merker at thd er så vanvittig lav.
    Man får også et fysisk skyv som er ganske vanskelig å forklare, men må ha med måten det kobler til luften å gjøre. Dette er også på lavt volum.
    Hei!

    Er litt rusten på dette, men er 10% THD bra...?

    Utgjør ikke det 20 x Log 0,1 = -20db lavere nivå enn signal..?
    Er dette målt på vanvittige nivåer..?

    Og er disse målingene sammenlignebare med forvrengningsmålingene i REW...?

    Mvh
    OMF
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.812
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det bør være sammenlignbart med tall fra REW. 10 % er ikke så aller verst som høyttalerforvrengning i bassen, spesielt ikke ved smått vanvittige 119 dB. Det kan til og med være helt maskert og ikke hørbart, forutsatt at det er typisk lavereordens forvrengning fra en høyttaler. Samtidig kan litt høyereordens forvrengning fra forsterkeriet være lett hørbart gjennom bassbrølet:

    Figure850HzMaskingThreshold.jpg

    The Audibility of Distortion At Bass Frequencies | Audioholics

    Kurven viser blant annet at ved 110 dB @ 50 Hz vil 10 % andreharmoniske (80 dB ved 100 Hz, -20 dB fra signalet) være fullstendig maskert av grunntonen og ikke hørbar. Ved 3 kHz er det derimot ikke noe hjelp å få fra maskeringen, så ulyder der er like hørbare som alltid.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.199
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis REW måler rett så er THD hos meg mer enn 30dB ned i hele bassområdet - noe som indikere mindre enn 2% for hele bassområdet, og under 1% over 60Hz.

    Det burde jo være bra da.

    Mvh
    OMF

    DBA Distortion.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.812
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Selvsagt, 40 dB ned er enda litt bedre. :)

    hybrid freq dep win dist.jpg


    Men jeg har ikke gjort noen måling ved 110 eller 119 dB, og tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller, så jeg vet ikke hva slags forvrengning det blir ved denslags lydtrykk. Sannsynligvis ganske mye.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.199
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er det dine kreasjoner?

    Mvh
    OMF
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.812
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, med litt hjelp av 2x10" XLS sub som på bildet litt tidligere i tråden.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Man får ikke noe riktig inntrykk før det blir dratt på litt, selv dårlige elementer viser lite forvrengning når det går på tomgang.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.199
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, med litt hjelp av 2x10" XLS sub som på bildet litt tidligere i tråden.
    No offence, men det er jo egentlig litt mitt poeng også.

    Jeg vet jo at dine subber er velkonstruerte, men de er jo ikke akkurat en "all out" løsning. Og når man med en rimelig enkel konstruksjon oppnår under1% - hva er det man har som referanse når man skryter av konstruksjonser som holder seg under 10% for mesteparten av området og er oppå på 17% ved enkeltfrekvenser.

    Mvh
    OMF
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Steike, det er helt rått! Jeg har fortsatt en liten plan om å bygge fire tapped horns rundt de Beyma 12SW1300Nd jeg har liggende, men de blir som skalamodeller å regne i forhold til disse. Det er kanskje ikke så rart at det spiller rent: Data-Bass
    Hehe ja, det er ganske rått å høre på. Man merker at thd er så vanvittig lav.
    Man får også et fysisk skyv som er ganske vanskelig å forklare, men må ha med måten det kobler til luften å gjøre. Dette er også på lavt volum.
    Hei!

    Er litt rusten på dette, men er 10% THD bra...?

    Utgjør ikke det 20 x Log 0,1 = -20db lavere nivå enn signal..?
    Er dette målt på vanvittige nivåer..?

    Og er disse målingene sammenlignebare med forvrengningsmålingene i REW...?

    Mvh
    OMF
    Det er målt på ganske vanvittige nivåer vanligvis.
    På målingene av det hornet som det snakkes om ser det ut som det er målt på 144 volt ut i fra jeg kan se på målingene.
    Ricci fra data bass pleier å måle omtrent så elementene revner, så sammenligning er nok nær maks.

    Hvordan ser thd ut hos deg om du spiller det reimer og tøy holder? Si ala 500-1000 watt inn per element. Man må jo selvsagt skalere uansett til sine behov. Jeg er som deg forøvrig og ville aldri levd med 10+% forvrengning i bassen. Jeg synes ikke det er bra. Men det kommer jo an på amplitude. Selv othorna har jo over 10% forvrengning, men det er med 3kw+ inn på hvert element. Og lydtrykk begynner å nærme seg 140db utendørs.

    Hvor mye thd det er på målingene er vel ikke allverdens relevant. Det som er relevant er vel thd på TH kontra thd på bassrefleks og lukket.
    Det er mye lettere å lese der artikkelen om du har målingene fra de ulike systemene å se på ved siden av. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.812
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, med litt hjelp av 2x10" XLS sub som på bildet litt tidligere i tråden.
    No offence, men det er jo egentlig litt mitt poeng også.

    Jeg vet jo at dine subber er velkonstruerte, men de er jo ikke akkurat en "all out" løsning. Og når man med en rimelig enkel konstruksjon oppnår under1% - hva er det man har som referanse når man skryter av konstruksjonser som holder seg under 10% for mesteparten av området og er oppå på 17% ved enkeltfrekvenser.
    Ja, de funker fint ved normale lyttevolum, men ikke når far er alene hjemme. :)

    Legg merke til at de 10 %-tallene fra Data-Bass var for et frekvenssveip ved 119 dB lydtrykk. Mine subber ville selvdestruert i forsøket på å gjengi noe sånt, og sannsynligvis nådd 100 % THD i prosessen. Derfor min vennskapelige dult når jeg så at ditt frekvenssveip var ved 80-90 dB. Det er lett match for det meste. Tapped horns er i sitt naturlige habitat ved helt andre lydtrykk enn det, hvor de fortsatt gir uhørbare forvrengningsnivåer når alt annet har gitt opp.

    Derfor også min lille idé om å bygge noe sånt. Det hender jo at far er alene hjemme. Men det er mulig jeg må kjøpe et hus enda lenger ut på landet først, så det kan bli litt dyrt.
     
    Sist redigert:

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Vilke faner bruker dere på visningene over her? Jeg trodde man brukte ikonet "distortion" for å se procentuell distorsjon ved en viss frekvens og lydtrykk.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Aha dere har bare en annen visning. Men hvis man klikker på en frekvens så kommer ett lodrett strek de og det står nøyaktig procent under vinduet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.529
    Antall liker
    17.241
    Sted
    Langesund
    Hornsubben min målt ute på kort avstand. Mikrofon var ikke db kalibrert opp mot REW, så det var nok vesentlig høyere volum en det vi ser her.

    Høyeste THD er ved 27 Hz er 0,367
    forvrengning.jpg
     
    Sist redigert:

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Hvor høyt i frekvens spiller disse og har du noe kuttoff eller spiller de "rett ut"?

    Og kan du ikke legge ved ett bilde, må bare se disse her ass :eek:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.529
    Antall liker
    17.241
    Sted
    Langesund
    Hvor høyt i frekvens spiller disse og har du noe kuttoff eller spiller de "rett ut"?

    Og kan du ikke legge ved ett bilde, må bare se disse her ass :eek:
    Det er vel ikke riktig å si hornsubben min lengre, den er solgt, og står oppe i Seterdalen et sted (Dolbytor) Har ikke rukket å ta turen opp der for nærmere ettersyn.
    Vil bli mye klokere på hvor god denne er, og hvor høyt opp i frekvens denne kan brukes. Det er en liten resonans rundt 150 Hz, men er ikke sikker på hvor plagsom den er.
    Er nok lurt med et høypassfilter på denne.
    hornsub 1.jpg

    dolbytor.jpg
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hornsubben min målt ute på kort avstand. Mikrofon var ikke db kalibrert opp mot REW, så det var nok vesentlig høyere volum en det vi ser her.

    Høyeste THD er ved 27 Hz er 0,367
    Vis vedlegget 480919


    Det var konserten i 2001 eller 2003, bandet som varmet opp for Bruce Springsteen på Valle Hovin. Bassisten var neger husker jeg, og han dro på så buksebeina under knærne vibrerte på hver tone, enda så tett vi stod der, samtidig som det kjentes i brystkassa om om den var brettet på gitaren. Var så høyt, tørt og dypt og alldeles rått som jeg aldri før har hørt - mon tro hvordan denne grafen hadde sett ut der :)
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Ja det var dem der ja. Så feta!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn