Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvilke batterier vil tåle 350kW hurtiglading og hvordan vil det påvirke levetiden?

    Jeg tror ikke nye Audien kommer med noe radikalt nytt innen lading. Men det er jo klart at det er gunstig med økt etterspørsel etter kraftigere offentlige ladere med tanke på å få utvidet tilbudet.

    Det som er synd er det at tysk bilindustri ikke aksepterer bruk av adapter til CCS.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.030
    Antall liker
    18.293
    Torget vurderinger
    2
    Det tok jo virkelig litt tid. Og igjen var det utvikling av en standard som ble tatt i bruk over hele verden som gjorde det.
    Vi hadde NMT-450 og NMT-900 før noen glupe hoder ved NTNU i Trondheim utviklet GSM og hele verden tok den standarden i bruk.
    Ca. 40 år til vi er der vi er i dag...
    I samarbeid med min daværende arbeidsgiver Teledirektoratets Forskningsavdeling om jeg må be! Og at SMS standarden i det hele tatt ble vedtatt var på mange måter ren flaks.....og ikke så lite manipulering.
    Jeg kan ta det litt videre. Riktignok utviklet i Norge, men ble gjort til forbrukerelektronikk av Nokia og Ericsson o.a. Litt som Think-satsingen, som ikke fikk tilstrekkelig støtte til å kunne utvikles til bedre plattformer, men nå er Norge blitt et utprøvingssted for elbilsatsing som deretter kan spilles inn til utenlandske fabrikker, som kan dra nytte av erfaringene som samles inn.

    (Jeg har også hatt løftbar mobil, men verdt å huske at elektronikken som skal inn i bilene ikke bygges på samme vis som elektronikken som skulle inn i de mobilene. Overgangen vil gå meget hurtig, pga digitaliseringen -- kanskje tom for hurtig.)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    De tysker merkene setter opp ladestasjoner med stor kapasitet (350 kilowatt). Vet ikke om Jaguar er med på det samarbeidet, men siden de bruker en felles standard så kan alle lade der.
    IONITY – nytt europeisk superraskt hurtigladenettverk | Nytt om Bil
    Står ingenting om Jaguar men utifra det jeg leser andre steder vil Jaguar være kompatible der, dog med oppgitt max effekt på 100kw. Audi Etron til sammenligning ryktes å kunne lade med 350kw.
    Jepp, så det går helt fint. Det blir en betalingstjeneste. Det mener jeg er fornuftig framfor at man betaler en høyere pris for elbilen slik Tesla har gjort det. Da står man friere. Porsche Mission E får også støtte for 350kW hurtiglading. Mener også det var snakk om disse stasjonene vil ha muligheten til å bygges ut til 450kW på sikt.

    Tesla ligger godt foran med antallet sitt. Men tror ikke det går så veldig mange år til de er tatt igjen. Vi snakker tross alt her om samarbeid med flere selskaper hvor hver enkel er langt større enn Tesla. Så kommer andre ladestasjoner i tillegg og da begynner det å bli bra.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Det tok jo virkelig litt tid. Og igjen var det utvikling av en standard som ble tatt i bruk over hele verden som gjorde det.
    Vi hadde NMT-450 og NMT-900 før noen glupe hoder ved NTNU i Trondheim utviklet GSM og hele verden tok den standarden i bruk.
    Ca. 40 år til vi er der vi er i dag...
    I samarbeid med min daværende arbeidsgiver Teledirektoratets Forskningsavdeling om jeg må be! Og at SMS standarden i det hele tatt ble vedtatt var på mange måter ren flaks.....og ikke så lite manipulering.
    Jeg kan ta det litt videre. Riktignok utviklet i Norge, men ble gjort til forbrukerelektronikk av Nokia og Ericsson o.a. Litt som Think-satsingen, som ikke fikk tilstrekkelig støtte til å kunne utvikles til bedre plattformer, men nå er Norge blitt et utprøvingssted for elbilsatsing som deretter kan spilles inn til utenlandske fabrikker, som kan dra nytte av erfaringene som samles inn.

    (Jeg har også hatt løftbar mobil, men verdt å huske at elektronikken som skal inn i bilene ikke bygges på samme vis som elektronikken som skulle inn i de mobilene. Overgangen vil gå meget hurtig, pga digitaliseringen -- kanskje tom for hurtig.)
    Ja, det kan gå relativt fort. Jeg tror heller ikke at vi snakker om 40 år, kanskje nærmere 10. Poenget er vel at vi ikke er der enda, uansett hva enkelte her gjerne vil ha det til å se ut som.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Poenget er vel mer at det ikke er de tradisjonelle aktørene som vil drive utviklingen videre, så hva de måtte mene er relativt uinteresant. Akkurat det samme så vi internettes spede begynnelse, de tradisjonelle teknologiselskapene ble stående igjen på perrongen og utviklingen ble fortrinnsvis drevet frem av nye aktører.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er vel mer at det ikke er de tradisjonelle aktørene som vil drive utviklingen videre, så hva de måtte mene er relativt uinteresant. Akkurat det samme så vi internettes spede begynnelse, de tradisjonelle teknologiselskapene ble stående igjen på perrongen og utviklingen ble fortrinnsvis drevet frem av nye aktører.
    Det er de tradisjonelle aktørene som har logistikkjeder som kan håndtere dette i de volumer som trengs for å nå målet om 10% elbilandel i nybilsalget på verdensbasis. Hvor mange år har Tesla brukt på å komme til en årsproduksjon tilsvarende det GM leverer på en uke (ca 200.000 biler om hoderegningen min og de tallene jeg har sett) sa du? Er det ca 10?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nå er vel ikke tesla nødvendigvis hovedutfordreren her. Det blir fort vei i vellinga når kineserne bestemmer seg, de har også et marked som flytter litt på seg.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Sølv er pent på biler. Selv valgte jeg mørk grå med sort skill og alcantara i cupeen. Angrer litt på jeg ikke gikk for sølv lakk, lys grå seter og hvitt tak... men lite å gjøre med det nå. Neste gang. En annen fin fargekombo er jo mørk blå lakk, beige seter og hvitt tak. (litt sånn marint klassisk). Men blåfargen som var alternativ da var for mørk og kjedelig. Grå lakk og sorte seter er dog litt mer tilgivende for manglende husmorfakter.

    Jeg har hatt sort bil og det er lite som er så lekkert når den er strøken og nypolert. Men er nesten umulig å holde, og hårtynne riper kommer om man ser på den.

    Fra nu av blir det grå/sølv metallic her. Nokså greit å holde og tilgivende for småriper o.l. som nesten er umulig å unngå. Gørr kjedelig dog.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Må korrigere meg selv ang Hyundai Kona. Var innom forhandler igjen i dag og med 18" hjul ble det på en eller annen måte en helt annen bil enn det jeg så sist (17" vinterhjul).
    Mulig det var type/mønster i felg og bilens farge som også løftet inntrykket i dag.

    Hmmm..... Tenke tenke
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.236
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes du skal kjøpe en, og så rapportere til oss når du har fått kjørt med den en stund om det var en god eller en dårlig ide.
    ;)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Jeg synes du skal kjøpe en, og så rapportere til oss når du har fått kjørt med den en stund om det var en god eller en dårlig ide.
    ;)
    Jeg meldte interesse ganske tidlig så jeg har nok mulighet til å få en i løpet av Q3 i år. Er spent på prisen.......
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Nå begynner det å ligne noe:

    "Lading med 350 kilowatt

    Den skal ha det samme 800 volt-ladesystemet som søstermodellen, noe som betyr at den vil kunne lade med opptil 350 kilowatt effekt, sju ganger så mye som de fleste hurtigladestasjonene i Norge i dag, og nesten tre ganger så mye som Teslas superladere (maksimalt 120 kW per bil).

    Porsche har ikke meldt om noen batteristørrelse, men varsler at bilen vil få en rekkevidde på over 500 kilometer - riktignok etter den snille europeiske NEDC-standarden. Og med 350 kW lading vil bilen kunne lade nok til å kjøre 400 kilometer på bare 15 minutter.

    Porsche oppgir også at bilen vil kunne lade trådløst ved hjelp av induksjon. "

    Riktignok Porsches luksus-elbil, men denne lademuligheter vil jo stort sett fjerne de begrensningene mange føler dagens elbiler har. Lading for 400 km på 15 min - det hjelper. Så var det å få bygd ut infrastrukturen da. Det er vel dette denne samlingen av tyske bilprodusenter (IONITY) prøver å få bygd ut i Tyskland.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Å lade 35 mil på 20 minutter i et ladenettverk med maks 5 min kø og som er tilgjengelig slik at man på alle hovedveier i Europa (europa-, riks- og regionale veier) kan påregne at du aldri er mer enn 7-8 mil fra en ladestasjon er det som skal til for min del for at dette skal bli en brukandes transportmåte annet enn til lokaltrafikk. Andre kan selvsagt ha andre ønsker og behov, men dette er nå mine.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Audi lander vel på 150kW på sin kommende bil selv om det tidligere har blitt antydet hurtigere lading.

    Ser på månedsfakturaen fra Grønn kontakt at jeg har betalt 6 kroner pr. kWh for å hurtiglade hos de, nå skal det sies at jeg har en bil som ikke klarer å utnytte 50kW ved hurtiglading så en Kia/Hyundai/Jaguar ville fått noe lavere priser.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ser ikke ut som det blir den store produksjonen av elbiler fra Hyundai og Kia med det første, men ryktene sier at merkene bygger en batterifabrikk.
    Production targets for 2018 (Hyundai-Kia Automotive Group):

    Hyundai Kona Electric (18.600 units)
    Hyundai IONIQ Electric (48.000 units)
    Kia Niro EV (21.000 units)
    Kia Soul EV (?)

    Furthermore, roughly half of the production will stay in the domestic market, leaving few units available to be exported to Europe and North America.

    https://pushevs.com/2018/03/01/kia-niro-ev-pre-orders-start-south-korea/

    Neste elbil fra BMW heter ikke overraskende i4:
    BMW i4: The name of the next i-model
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Den folkevognen drukner nok i dieseltåken. Veldig mye som kommer først om 4-5 år fra de, mistenker at det er bevist tåkegjøring for å selge fossilbiler så lenge som mulig.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.297
    Antall liker
    8.727
    Torget vurderinger
    1
    Den folkevognen drukner nok i dieseltåken. Veldig mye som kommer først om 4-5 år fra de, mistenker at det er bevist tåkegjøring for å selge fossilbiler så lenge som mulig.

    Tja. ID bilene til VW kommer fra 2020 og utover. Èn bil i Golfklassen, en SUV og en stor sedan. Sistnevntes design er antagelig hva vi ser i denne prototypen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En kombinasjon av både hva som bringer mest inntjening i dag, batteriproduksjon og kommende fall i batteripriser med ny teknologi. Sannsynligvis meget fornuftig. Stort bare i Norge folk venter utålmodig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Men det snakkes lite om batteriproduksjon og hva som trengs av råmaterialer ved batteriproduksjon. Hvor lenge har vi de råstoffene som trengs hvis vi sier at 25% av verdens bilpark skal over på strøm?

    Som erato sier er det ladeinfrastrukturen som er nøkkelen. Bilene kan være så fine de vil, men hvis man ikke får ladet dem når man trenger det spiller det liten rolle.
     
    6

    65finger

    Gjest
    batterier til smarttelefonene bruker i dag 30% av årsproduksjonen av kobolt, det må utvikles ny batteriteknologi for å dekke behovet til masseproduksjon av el-biler med lang rekkevidde
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg antar at det vil bli nødvendig å utvikle infrastruktur for resirkulering og gjenvinning (dette kan jeg ingen ting om)?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men det snakkes lite om batteriproduksjon og hva som trengs av råmaterialer ved batteriproduksjon. Hvor lenge har vi de råstoffene som trengs hvis vi sier at 25% av verdens bilpark skal over på strøm?
    Det er nettopp overgangen til nye batterier som gjør at det drar ut for flere bilprodusenter. I første omgang er den oppgradering av dagens batterier til noe som bruker bl.a. halvparten av kobolt. Og kobolt er et begrenset grunnstoff.
    NCM-811 , ELBIL - Elbiler vil snart få en ny type batteri som er mye, mye bedre - og billigere

    Senere kommer faststoffbatteriene som ikke er brennbare.

    Det er også andre batteriteknologier som kan slå gjennom.
    https://www.store-dot.com/
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Mye spennende på gang.

    Når det gjelder VW synes jeg Buzz ser lovende ut, hadde lett kjøpt en slik og det bør være kurant med batteri i bunnen for stabilitet. Stilen og kvaliteten kanalen Fully Charged leverer på en del av filmene nå er helt fantastisk mtp. at dette er lavbudsjettssaker.

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Vil tro at det i mange tilfeller er enklere og billigere å kjøpe en ladestasjon med innebygget vern i ladestasjonen. Ser nettbutikker har den slags til i underkant av 7000 kroner.

    Ellers er billigste ladestasjonen jeg kjenner til Tesla sin som koster 5100 kroner med ledning. Til øvrige ladestasjoner må man kjøpe ledning utenom eller bruke den man fikk med bilen, koster typisk 1500-2000 kroner for Type 2 kabel.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.400
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Blir ikke 5 meter ledning litt i korteste laget?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ingen overraskelse i hva som blir sagt som årsak til at BMW venter med elbiler.
    BMW har lenge hatt stor suksess med lille i3. Men på større elbiler blir de slått i tid av sine tyske rivaler. Den store elbil-offensiven fra BMW starter nemlig ikke før i 2020. Det har en økonomisk forklaring.

    I et møte med analytikere denne uken har BMW-sjef Harald Krueger fortalt at dagens elbil-teknologi ikke er profitabel nok til at det vil lønne seg å starte volumproduksjon. Denne teknologien blir definert som fjerde generasjon.

    Vi venter til femte generasjon som blir mer konkurransedyktig kostnadsmessig. Vi ønsker ikke å skalere opp med fjerde generasjon, forklarte Krueger.

    Besparelsen her skal ifølge BMW-sjefen være tosifret.

    Hvis du skal vinne dette racet, må du være den mest kostnadseffektive i segmentet. Hvis ikke, kan du ikke skalere opp volumet, sa Krueger.
    Kilde: Derfor venter BMW litt med elbil-offensiven

    Synes kommende i4 er den første virkelig spennende elbilen i en prisklasse som jeg regner blir kurant. Men er neppe mulig å kjøpe før 2021.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Frem til nå har vel Tysk bilindustri vært mer opptatt av proteksjonisme enn elbiler.

    Jeg er sikker på at hvis det ikke hadde vært for særdeles kurante biler fra Kia/Hyundai, Nissan og Tesla så ville vi ikke sett noen tysk elbil utover bybiler i uoverskuelig fremtid.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Ikke rart at Nissan Leaf selger bra. God nok til å dekke manges reelle behov og bra pris. Jeg kommer til å prøve en slik og har den sneven av kjøreegenskaper som Nissan kan når de vil så er det en aktuell nestebil. Under 350’ for full pakke er attraktivt. Markedet er smalt selv om mange kommer med noe om 2-3år. Godt å se noe annet enn fuskwagen group også selv om ikke noe derfra noensinne vil være aktuelt naturligvis. BMW er, men de er trege. Alfa er absolutt, men har ikke før om 100 år ser det ut til dessverre.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Å selge mye er en ting, fornøyde kunder er en annen..

    Treg hurtiglading og dårlig rekkevidde er noen av tilbakemeldingene på verdensveven.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I praksis har ikke nye Nissan Leaf (40 kWh) bedre rekkevidde enn Hyundai Ioniq (28 kWh) p.g.a. høyere strømforbruk. I tillegg lader Ioniq raskere. En Ioniq med 60 kWh batteri hadde ikke vært dumt.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.400
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    I praksis har ikke nye Nissan Leaf (40 kWh) bedre rekkevidde enn Hyundai Ioniq (28 kWh) p.g.a. høyere strømforbruk. I tillegg lader Ioniq raskere. En Ioniq med 60 kWh batteri hadde ikke vært dumt.
    Og Nissan er plastic fantastic, ifølge nabo'n som hadde den på blokka inntil han testet. Valgte BMW ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn