cruiser: Nå håper jeg du ser at her er det to relativt forskjellige greier det er snakk om. Det er liksom litt mer enn at folk kjøper seg et modem for å hekte seg på telefonlinja si og en etablert infrastruktur som skal til. Og som instituttet sier om du leser artikkelen, vil det være store regionale forskjeller. Hvor mange rene elbiler tror du feks det vil selges i Brazil i 2030? Og hvor stort utslag tror du det vil gjøre på salgsstatistikken på verdensbasis om salget i Norge er 100% el?
Hva med alle som ikke kan lade hjemme - noe som er situasjonen i svært mange land? Med dagens ladetider, har du tenkt over hvor mange hurtigladere som vil måtte være tilgjengelig for at en betydelig del av befolkningen skal kunne kjøre el, når lademuligheter hjemme er lite tilgjengelig? Og hva det vil kreve av el infrastrukturen i land som har langt svakere el infrastruktur enn vi har i Norge og deler av VestEuropa? Det er noe annet å bygge, og forsyne, et elnett enn å trekke signalkabler og sette opp noen DNS servere.
Hva med alle europeere som driver langkjøring - i Tyskland er det relativt vanlig å kjøre lange avstander raskt til møter, seminarer osv....og hvilke begrensninger el har i en slik kultur? Denne kulturen endrer seg ikke raskt, og jeg tipper bensinhybridene vil få et gjennombrudd fremfor ren el på kort og mellomlang sikt. El kommer til å bli løsningen for rene by og nærmiljøbiler i lang stund enda, særlig i land der familiene kan koste på seg to biler.
Og som noen nevner, batterier og logistikk. Tesla har holdt på i svært mange år nå, men klarer fortsatt ikke å levere flere biler i året enn GM selger på en ukes tid....Og problemstillingen med ikke standardiserte hurtigladenettverk, der de i et hele tatt lar seg utbygge? Tesla er fortsatt den eneste leverandøren med et ladenettverk som gjør langkjøring til et realistisk alternativ for en liten del av befolkningen med god råd i en relativt avgrenset del av verden.
Og prisproblematikken i land som ikke kan subsidiere de fortsatt dyre elbilene (en liten bensinmotor kan bygges for noen tusen kroner, mens en brukandes batteripakke fortsatt er svært dyr), eller i land der flesteparten av folk ikke har råd til å blåse flerfoldige hundre tusen på en bil? Elbiler kommer til å falle i pris og med tid og stunder - avhengig av batteriprisene - kanskje bli billigere enn fossilbiler, men det er også en av mange ting som kommer til å ta tid.
Jeg vet ikke mye om batteriteknologi, men kan ikke skjønne annet enn at det er en del begrensninger i forsyningskjeden, og det begynner etter hvert å bli mange, også utenfor bilindustrien, som skal ha batterier. Og bra er det, men vi kan ikke forutsette ubegrenset tilgang og fortsatt fallende priser dersom etterspørselen øker raskere enn tilbudet.
Ting tar tid. Bil er en del av en meget lang logistikkkjede både på leveranse og brukssiden. Her er det mye som skal løses, og vi skal være forsiktige med å generalisere erfaringene fra Norge.
Men jeg skal ikke bry hodet ditt med fakta. Jeg tror instituttet treffer sånn noenlunde bra, give or take noen få prosent. Vi skjønner at du elsker Teslaen din.