Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.566
    Antall liker
    41.385
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Høyres og de andre tullepartiene offisielle standpunkt har hele tiden vært: La ham bli.
    Legg merke til at utfallet, merkelig nok, ble forbausende likt det jeg antydet for et par uker siden:
    Vi får se hva som skjer, men jeg ville tatt en prat med KrF, V og FrP om hvorvidt ett av de partiene kunne signalisert at de vil støtte et nyvalg av stortingspresident, og deretter forklart Thommesen at dessverre, dessverre, men det beste nå vil være om han trekker seg frivillig heller enn å la det gå så langt. Restkapitalen av tillit er nok oppbrukt.
    Jeg har ikke noen innsideinfo om eksakt hva som har foregått, men her er det nokså tydelig at noen av oss har snakket sammen og kommet frem til at. Erna slipper å innrømme offentlig at det var en tabbe av henne å frede mannen sist og slipper å miste ansikt ved at stortingsgruppen gjør opprør, Siv og Trine har annet å holde på med, mens Hareide får sine 15 min i media. Perfekt.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.254
    Antall liker
    14.811
    Å sparke Thommessen er symbolpolitikk. Det skal man selvsagt ikke kimse av, men det er heller ikke slik at å sparke han løser noesomhelst. Det norske storting har fortsatt brukt en absurd mengde penger på en oppussing, en tunell og et post/varemottak. Resten av "byggherren" representert ved stortingets presidentskap blir sittende til tross for at de ikke har hatt den minste innvending underveis. Normalt er det ikke en kjeft som bryr seg om hvem som er stortingspresident til tross for at det rent formelt er nr. 2 i den norske maktordningen. Endatil Carl I. Hagen ville ha taburetten som en slags belønning for lang og tro tjeneste. Høyt lønnet gallionsfigur er vel nærmere sannheten enn Norges nest mektigste person.

    Denne byggesaken ville nesten garantert gått like til helvete uansett hvem som satt i regjering, uansett hva sammensetningen av Stortinget var og uansett hvem som satt i presidentskapet og uansett hvem som var stortingspresident. Det er det egentlige problemet, ikke om Thommessen klamrer seg til masten eller får hjelp til å bli hengende fast til den. Å sparke han endrer ingen verdens ting utover å gi noen illusjonen av at det har konsekvenser å være leder av et offentlig kollektiv som dummer seg ut. Det som nå skjer er at han slutter som stortingspresident og blir stortingsrepresentant minst til neste valg.

    Konsekvenser og ansvar my ass. Det eneste som reelt har konsekvenser for den gjengen er om det skrives ut nyvalg. Det skjer heldigvis ytterst sjelden i Norge.

    Minner meg litt om UD under tsunamien i Sørøst-Asia da det ble avdekket av departementsråden var en udugelig diktator. Straffen? Norges nest mest attraktive ambassadørstilling (den i London).

    Ellers finner jeg det personlig litt fascinerende at ingen på Stortinget har reagert på et byggeprosjekt som bokstavlig talt foregår rett utenfor stuedøren. Hadde det vært et prosjekt i indre Troms eller omegn - greit nok, men har har de jo nærmest daglig kunne beskue byggeplassen og muligens tenke at Dette Ser Veldig Dyrt Ut.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.566
    Antall liker
    41.385
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er symbolpolitikk, skattebetalerne må fortsatt betale, presidentskapet har stått samlet om dette, og ting ville sannsynligvis gått minst like kjepprakt til helsike om f eks Jagland hadde vært stortingspresident. Men noen ganger er symbolikken i at en leder tar hatten og går ganske viktig. Det skjer litt for ofte med fotballtrenere, litt for sjelden med offentlige lederstillinger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.254
    Antall liker
    14.811
    Ja, det er symbolpolitikk, skattebetalerne må fortsatt betale, presidentskapet har stått samlet om dette, og ting ville sannsynligvis gått minst like kjepprakt til helsike om f eks Jagland hadde vært stortingspresident. Men noen ganger er symbolikken i at en leder tar hatten og går ganske viktig. Det skjer litt for ofte med fotballtrenere, litt for sjelden med offentlige lederstillinger.
    Ja, men her blir selv symbolpolitikken symbolsk.

    Han går fra 1.7 mill i årslønn til ca millionen og sitter i uoppsigelig stilling til neste valg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.254
    Antall liker
    14.811
    Har ingenting med symbolpolitikk å gjøre!

    Den som har lest Tetzschners kronikk vet bedre.
    Det er fortsatt symbolpolitikk. Han blir fjernet fra en toppstilling og får automatisk en annen. Litt som å bli degradert fra administrerende direktør til finansdirektør. Det sørgelige faktum er at konsekvenser knappest eksisterer for personer som innehar offentlige toppverv, men de later som om det har det.

    Den som har fulgt Tetzscher litt skjønner også at den kronikken er et innspill i en pågående prosess for å bli kvitt Thommessen på en grei måte. Jeg kan gjerne sende deg et fint eksempel på at Tetzscher tynt driter i hva Stortinget har vedtatt når det gavner hans egen (og Høyres) politiske agenda.

    Alle skjønner at Thommessen var "død". Høyre er bare opptatt av å fremstå som om de selv har blitt skrudd av presidentskapet. Derav kronikken. Når så du sist et så klart brudd med en partilinje? Det påfallende er ikke riktigheten av innholdet i kronikken, men at den i det hele tatt skrives. Normalt ville noe slikt være nok til å bli sendt ut i partikulden for evigheten, ergo er det åpenbart at det er en del av en strategi overfor offentligheten.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Selv strategier fanger strategen(e).

    Som sagt; det dreier som om alt annet enn symbolpolitikk; det angår å bryte ned eller opprettholde institusjoner og deres mandat.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.254
    Antall liker
    14.811
    Selv strategier fanger strategen(e).

    Som sagt; det dreier som om alt annet enn symbolpolitikk; det angår å bryte ned eller opprettholde institusjoner og deres mandat.
    Tja, partiene er godt tjent med at mest mulig forblir akkurat som før, dvs at det drives som en stat i staten. Nå har de skjønt at akkurat byggesaker skal de holde seg unna, men at noe annet skjer er heller tvilsomt.

    Det er mye man kan ta tak i når det gjelder denne matrien. Men det har ingen partier av interesse av, ergo dette, så håper de at det blir stille.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.254
    Antall liker
    14.811
    Tenk over hva som faktisk har skjedd her:

    Uten debatt har et i utgangspunktet relativt uskyldig oppussingsprosjekt til 50-60 millioner kroner vokst til et monster med en budsjettramme på 1.1 milliarder og foreløbig en estimert kostnad på 2.3 milliarder. Det er ikke slik at Stortinget har vært holdt helt utenfor på veien fra 50 til 1.1 milliard akkurat. Dette har blitt vedtatt omtrent uten debatt før det til slutt ble såpass pinlig at noen sa ifra. Det er bekvemt å kunne skylde på presidentskapet, dets leder og stortingets direktør (som uansett skulle ut i pensjon om noen måneder) men det endrer ikke på det faktum at det norske Storting har brukt penger som fulle sjømenn. Normalt har institusjoner budsjetter å forholde seg til, men det gjelder tydeligvis ikke for Stortinget. Ellers, selv i det offentlige, får overforbruk som regel konsekvenser for den som er ansvarlig. Det er ikke slik at når Oslo kommune bruker altfor masse penger på en hoppbakke så kan de bare henvende seg til staten for å få mer - de må faktisk finne dekning innenfor egne budsjetter. Når en kommune på vestlandet finner ut at de skal være vert for Tall Ships Race og går på en kjempesmell så må de stenge grendaskuler, stenge svømmebassenger og spare der de kan. Stortinget? Det blir mer som et artig kuriosa at de har gått fra 50 mill til 2.3 milliarder. Pengene bil bli betalt og Stortinget vil drives akkurat som før.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.254
    Antall liker
    14.811
    Thommessen er for øvrig ikke fjernet grunnet dårlig håndtering av byggesaken. Det var kjent allerede i oktober i fjor da han bli innstillt på nytt til tross for å være kontroversiell kandidat. Nå har han imidlertid blitt en såpass stor belastning at de (altså Høyre) ser seg mest tjent med at noen andre tar over. Da kan de late som det er handlekraft her - KrF får ta en beslutning det er åpenbart er velsignet av Høyre, FrP og de andre partiene. De vet også godt at de andre partiene kommer til å sitte relativt stille i båten siden det er evig nok skyld å fordele rundtomkring i denne saken. Stortingspresidenten vil fortsatt komme fra Høyre regner jeg med. Resten av partiene får beholde sine medskyldige i presidentskapet.

    Så jo, dette er i aller høyeste grad symbolpolitikk.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.163
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Hvem er figuren helt til høyre på tegningen?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.404
    Antall liker
    4.865
    Torget vurderinger
    1

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.659
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Gadd vite om det er Morten Wold det skal forestille?

    Johan-Kr
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.404
    Antall liker
    4.865
    Torget vurderinger
    1
    Tenk over hva som faktisk har skjedd her:

    Uten debatt har et i utgangspunktet relativt uskyldig oppussingsprosjekt til 50-60 millioner kroner vokst til et monster med en budsjettramme på 1.1 milliarder og foreløbig en estimert kostnad på 2.3 milliarder. Det er ikke slik at Stortinget har vært holdt helt utenfor på veien fra 50 til 1.1 milliard akkurat. Dette har blitt vedtatt omtrent uten debatt før det til slutt ble såpass pinlig at noen sa ifra. Det er bekvemt å kunne skylde på presidentskapet, dets leder og stortingets direktør (som uansett skulle ut i pensjon om noen måneder) men det endrer ikke på det faktum at det norske Storting har brukt penger som fulle sjømenn. Normalt har institusjoner budsjetter å forholde seg til, men det gjelder tydeligvis ikke for Stortinget. Ellers, selv i det offentlige, får overforbruk som regel konsekvenser for den som er ansvarlig. Det er ikke slik at når Oslo kommune bruker altfor masse penger på en hoppbakke så kan de bare henvende seg til staten for å få mer - de må faktisk finne dekning innenfor egne budsjetter. Når en kommune på vestlandet finner ut at de skal være vert for Tall Ships Race og går på en kjempesmell så må de stenge grendaskuler, stenge svømmebassenger og spare der de kan. Stortinget? Det blir mer som et artig kuriosa at de har gått fra 50 mill til 2.3 milliarder. Pengene bil bli betalt og Stortinget vil drives akkurat som før.
    Det skulle tatt seg ut om Stortinget ikke betalte sine egne regninger ... med «mine og dine penger» ... hvem andre skulle ha betalt ? Skulle Stortinget ha slått seg selv konkurs ? Stortinget har selvfølgelig egne budsjetter å forholde seg til. Dette har ikke akkurat gått helt stille for seg:

    20. desember 2016 ba Stortinget om at Riksrevisjonen gikk inn i saken. Det at Stortinget ber om at Riksrevisjonen gjør en ekstra kontroll av et tiltak som Stortinget selv er ansvarlig for, er et aldri så lite konstitusjonelt jordskjelv.

    6. juni 2017 leverte Riksrevisjonen sin rapport:
    Pressemelding:https://www.riksrevisjonen.no/presserom/Pressemeldinger/Sider/StortingetsByggeprosjekt.aspx
    Rapporten: https://www.riksrevisjonen.no/rapporter/Sider/StortingetsByggeprosjekt.aspx

    16. juni 2017 leverte kontroll og konstitusjonskomiteen sin innstilling : https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2016-2017/inns-201617-486s/

    20. juni 2017 ble det litt tumulter i debatten på stortinget https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=69077

    Denne rekka er et uttrykk for ganske høy temperatur. Forhåpentlig leder denne saken til en litt høyere bevissthet på tinget om viktigheten av å rydde i eget reir. Det politiske maktspillet og taktikkeriet (nesten fristende å skrive kameraderiet) rundt presidentens gjenvalg og avsettelse, kan dessverre tyde på at våre folkevalgte har et stykke vei å gå.

    Mvh
    KJ
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.254
    Antall liker
    14.811
    Selvsagt må de betale regningene sine. Men som bevilgende myndighet har de ikke særlig grunn til å ha nevneverdig kontroll, det er jo de selv som sitter på pengesekken. Og dens reelle størrelse er i Norge enorm.

    Kostnaden var vokst til 1.5 milliarder allerede i 2015, lenge før det ble tatt noen form for affære. Det er ført nå helt i det siste at der har blitt ropt varsku, og da var det altfor sent. Underveis har stadig større budsjetter blitt vedtatt.

    Og i motsetning til de fleste offentlige prosjekter er dette noe som ikke kommer en eneste av nasjonens innbyggere til gode, utover de som sitter på og jobber for stortinget. Normalt er det i det minste en almen nytte bak en budsjettsprekk. Her får man noen kontorer, et postmottak og wn innkjøringstiunnel for 2.3 milliarder eller hva det nå blir til slutt.

    Dette hadde aldri blitt vedtatt med en tilnærmet reell kostnadsvurdering. Om det hadde blitt mye rimeligere med annen byggherre (dvs Statsbygg) må foglane veta.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    5: Et av argumentene er at "dette er ikke et problem i Norge, men med tanke på alle grusomhetene som har skjedd i USA i det siste ser vi oss nødt til å gjøre noe."
    Hæ? Fordi amerikanerne fryser, må VI ta på oss genser? Det hjelper ikke amerikanerne, og det hjelper ikke oss. Veldig rar argumentasjon som ikke burde komme fra voksne høyt utdannede mennesker.
    I beg to differ. Jeg mistet en ganske nær slektning på Utøya i 2011. En kollega fikk hjem datteren i live, men full av huller. Den ene gangen holder i massevis. Jeg legger merke til at du skriver et langt og irritert innlegg uten engang å nevne bakgrunnen for lovendringen med ett ord.

    Grunnen til at det er H og FrP som fronter dette er at det er nå forslagene fra Gjørv-kommisjonen hadde kommet gjennom kvernen med høringer etc og var klare for politisk behandling. Det var lite aktuelt for en borgerlig regjering å begrave den saken i en skuff.
    Med fare for å virke følelsesløs: Stort sett alle mistet noen på Utøya og i Regjeringskvartalet. Hendelsen var så omfattende at det berørte oss alle på en eller annen måte. Jeg ønsker ikke gå inn på detaljer om hvordan massakren ødela mennesker jeg satte stor pris på, og som ble sittende med skyldfølelese over å fremdeles være i live. Slike ting burde ikke være relevant for utformingen av nye lover.

    Bakgrunnen for lovendringen er flere:
    1: Breivik som viet livet sitt til å ødelegge nasjonen. Han brukte blant annet flere år på å late som at han var bonde for å kunne kjøpe ingredienser for å lage en gigantisk bombe. Han begikk en del lovbrudd og la inn mye hardt arbeid i forberedelser og ville ikke ha blitt stanset ved et symbolsk forbud mot en konkret jaktrifle.

    2: Gjørv-kommisjonens rapport ble brukt som grunnlag for utforming av fremtidig politikk til tross for at den beviselig var et makkverk rent faglig sett, og et par steder står det tilogmed i rapporten at konklusjonene de har kommet til er styrt av den som førte pennen, ikke av hva gruppen som helhet kom frem til.

    3: EU's våpendirektiv som ble forsøkt innført stikk i strid med samtlige retningslinjer om hvordan man utarbeider et direktiv, og argumentet om at "om du stemmer mot dette forslaget støtter du terroristene" ble kjørt knallhardt til tross for at det ikke fantes noen konsekvensutredning, og om den hadde eksistert ville den vist at de foreslåtte tiltakene ikke ville ta hånd om problemområdene. Etterhvert som dette ble påpekt ble direktivutkastet kraftig amputert, og det ble ikke lenger flagget som et antiterror-tiltak, men bare et "vi må begrense den generelle våpentilgangen"-tiltak.
    Som vi vet er Norge verdensmestre i EU-direktiver, og vi hadde politikere og byråkrater som var veldig støttende til førsteutkastet av direktivet, det som det aldri ble noe av. Dermed var det ingen overraskelse at norske politikere ønsker å gå lengre enn resten av EU nå kommer til å gjøre.

    4: Allerede før 22.juli terroren var det arbeid med en ny våpenlov, men dette ble stanset opp for å kunne være sikker på at prosessen ikke ble avgjort i affekt.
    Det ble blant annet en midlertidig stans i å innvilge søknader om halvautorifler, spesielt Mini 14 umiddelbart etter, da man ikke ønsket å innvilge søknader på noe man var usikker på om kom til å være lovlig om kort tid. Denne pausen ble etter noen måneder opphevet, og man gikk tilbake til normal prosess igjen.
    Nå, snart syv år senere, skal man istedenfor handle i affekt med forbud som kun har følelsemessige grunner. Er det logisk?

    En lovendring bør ha et solid fundament i logikk, fornuft, og først og fremst ha en klar og tydelig målsetning. En hensikt.
    Selv i dagens runde på Stortinget var det ikke forsøk på å skjule at ønsket om å forby "utøyariflen" var basert på noe annet enn følelser.

    Prøv å tenk sammen med meg her. Dette er et forbud som knytter seg mot EN spesifikk modell av en halvautomatisk jaktrifle, men i all omtale, både pressemeldinger og uttalelser fra talerstolen selv (med et hedelig unntak) blir det forsøkt formidlet at det aktuelle våpenet er et militært våpen, opprinnelig laget for helautomatisk ild og derfor må forbys på lik linje med alle andre miltære våpen designet rundt en mekanisme for helautomatisk ild. Sivile halvautomatiske jaktrifler derimot, skal ikke omfattes av forbudet. Dette fører til at "Utøyarifla" , Ruger Mini-14 forbys. Dette gjentas til det kjedsommelige. Alle vet nå at Rugern aldri har vært et militært våpen, at den aldri har hatt fullauto og at den alltid har vært laget for det sivile jaktmarkedet. Så å trekke frem denne er ren symbolpolitikk, og hjelper ingenting annet enn et par politikeres ønske om å vise handlekraft.
    Hadde det vært et generelt halvautoforbud kunne man sagt at det ga mening. Eller om det var andre helt konkrete egenskaper som man ønsket å forby. Men å forby noe fordi "dette er en barnedrapsrifle" er rett og slett ikke noe annet enn tull. Jeg er fullstendig overbevist om at de som ikke lenger er blant oss, og de som sitter igjen med både fysiske og psykiske arr etter å ha blitt skutt på Utøya, ikke ville ha følt seg noe bedre om våpenet hadde vært av en annen modell, eller fra en annen produsent.

    Ellers er det aldri snakk om å forby "Utøya-Glocken" selv om den sannsynligvis har hatt like mange ofre på samvittigheten. Er ikke det litt rart?

    Og om man først er i det landskapet, er noen klar over hvor mange tusen norske liv som har blitt revet bort på feil side av munningen på en Mauser? Den som ble standardutrustning hos HV, og som etterhvert ble et helt vanlig jaktvåpen? Altså et jaktvåpen som har drept sannsynligvis flere tusen nordmenn, som var utelukkende produsert for militært bruk, som tilogmed ofte er dekorert med hakekors, men som i dag allikevel er helt akseptabelt til jakt.


    Jeg håper det er helt klart at det jeg vil frem til er at nye lover, og spesielt nye forbud, skal være basert på fakta, og ikke på irrasjonelle følelser.
    Slik det ligger an med lovforslaget hittil er det så mye mangler og hull at juristene som skal gå igjennom dette før det faktisk kan skrives til lov, vil ha store problemer med å få det til. Ønsket om å forholde seg til fakta har rett og slett ikke vært tilstedeværende i denne prosessen.

    Og det synes jeg er skummelt. For hva når den samme gjengen skal ta seg av lovforslag innen fagfelt hvor jeg ikke har et fnugg kompetanse selv? Hvor mye renspikka meningsløs idioti går igjennom? Tydeligvis kan det være enorme mengder som jeg bare regner med har god begrunnelse, men som sannsynligvis bare er resultat av hastverksarbeid og motvillige politikere.

    (nå må det påpekes at dette ikke er et rent blåblå-fenomen. Arbeiderpartiet har for eksempel gått knallhardt inn for å støtte sjokk-ransakelses-punktet som jeg nevnte i mitt forrige innlegg som andre hevder ikke er et tema. Det er ikke avgjort ennå, og det arbeides tydeligvis hardt for å "overføre dette til forskrift" som veldig enkelt kan endres av den til enhver tid bestemmende part)





    [Edit: etter å ha lest innlegget mitt på nytt ser jeg at det er enormt mye dårlig setningsoppbygging og generelt en del rot. Jeg burde sannsynligvis ikke skrevet noe så trøtt som jeg er nå, men jeg endte opp med å føle meg forpliktet til å svare, og da blir det litt... usammenhengende til tider. Beklager dette. Jeg håper at budskapet mitt skinner litt igjennom alt rotet. At jeg vil ha skikkelige lover, og ikke bare tull og rør]
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.566
    Antall liker
    41.385
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du leser stortingsproposisjonen ser det mer ut som et grundig stykke arbeid og drøfting av både for og imot det meste. Det punktet du henger deg opp i om "opprinnelig konstruert for militær bruk" diskuteres slik i proposisjonen (s. 30):

    https://www.regjeringen.no/contenta...5f67/nn-no/pdfs/prp201620170165000dddpdfs.pdf
    Utvalet meiner vidare at halvautomatiske rifler
    bør vere forbodne med unnatak av våpentypar
    som er særskilt godkjent i forskrift, men er
    usamde i kva våpentypar som skal tillatast i forskrift.

    Eit fleirtal føreslår at ny våpenlov set forbod
    mot halvautomatiske rifler som ikkje er særskilt
    tillatne i forskrift, og at det leggjast til forskriftsmynda
    å fastsette dei nærare vilkår for godkjenning
    av halvautomatiske rifler. Fleirtalet føreset at
    forskrifta vil gjerast så streng som det til ei kvar
    tid reknast for naudsynt og føreslår at det i forskriftsheimelen
    innførast eit forbod mot halvautomatiske
    rifler som på grunn av sin utforming eller
    verkemåte står fram som særleg farleg eller ikkje
    har noko aktverdig bruksområde. Fleirtalet meiner
    at mellom anna våpenet si skottakt, om våpenet
    er tilpassa lause magasin med stor patronkapasitet,
    og høvet til å kunne montere utstyr som
    lasersikte, bajonett med vidare bør vere sentrale
    moment i vurderinga av kva som skal vere lovlege
    halvautomatiske rifler. Dette betyr i praksis at
    våpenmodellar som opphavleg er konstruert for
    militæret eller politiet gjerast forbodne.

    Eit mindretal sluttar seg til fleirtalet sitt framlegg
    for regulering av halvautomatiske skytevå-
    pen generelt, men føreslår ein snevrare forskriftsheimel
    for kva halvautomatiske rifler som kan
    godkjennast i forskrift. Dei syner til at eldkrafta,
    og dermed skadepotensialet, til skytevåpen aukar
    ved bruk av lause magasin. Mindretalet tilrår difor
    at berre halvautomatiske rifler som har fast eller
    hengsla magasin som kan ladast med inntil seks
    patroner, skal kunne ervervast til jakt eller sportsskyting.
    Deretter kommer høringsuttalelsene fra alt og alle fra Miljøverndirektoratet til Dynamisk Sportsskyting Norge og Norsk Våpenhistorisk Selskap før departementet gir sitt syn:
    Dei halvautomatiske rifler som har største skadepotensialet,
    er våpenmodellar som opphavleg er
    konstruert for militæret eller politiet, samt andre
    halvautomatiske våpen som opphavleg er konstruert
    for heilautomatisk funksjon. Slike våpenmodellar
    kan gje stor eldkraft med høg presisjon, og er
    laga for å vere enkle å bruke og vedlikehalde. Når
    slike eigenskapar koplast saman med moderne
    siktemiddel, kan også mindre trena skyttarar
    utløyse våpenet sitt fulle skadepotensiale. Vidare
    så er desse riflene som regel oppbygd slik at sivilproduserte
    modellar av denne våpentypen enkelt
    kan gjerast om til stridsvåpen, mellom anna fordi
    dei ofte er tilpassa bruk av militære standardmagasin
    med stor patronkapasitet. Misbruk av rifler
    som opphavleg er konstruert som stridsvåpen, vil
    difor ha større skadefølgjer enn ved misbruk av
    andre våpentypar.
    Departementet tilrår difor at det vert lovfest eit
    generelt forbod mot å erverve og ha halvautomatiske
    rifler som opphavleg er konstruert for heilautomatisk
    funksjon, eller for militæret eller politiet.
    Departementet tilrår likevel at det gjevast
    nærare bestemte unnatak frå dette forbodet for
    mellom anna sportsskyttarar og våpensamlarar.
    Ut fra alt det sier lovteksten at:
    Utanom dei tilfelle som nemnt i §§ 10, 12 eller
    § 13, kan ikkje politiet gje løyve til å erverve, ha,
    tilverke, importere eller omsette følgjande skytevåpen:
    1. heilautomatiske skytevåpen,
    2. skytevåpen som er kamuflert som annan gjenstand,
    3. halvautomatiske rifler som opphavleg er konstruert
    for heilautomatisk funksjon eller for
    militæret eller politiet,
    4. skytevåpen som vanlegvis brukast som krigsvåpen,
    5. andre skytevåpen enn dei som nemnt i nummer
    1 til 4, som saknar ein lovleg bruk eller
    som har særskilt farlege eigenskapar.
    Å si at dette er faktafritt og gjort i affekt er ikke troverdig. Å si at det er et forbud rettet mot en bestemt våpenmodell er direkte feil.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.990
    Antall liker
    4.578
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du leser stortingsproposisjonen ser det mer ut som et grundig stykke arbeid og drøfting av både for og imot det meste. Det punktet du henger deg opp i om "opprinnelig konstruert for militær bruk" diskuteres slik i proposisjonen (s. 30):

    https://www.regjeringen.no/contenta...5f67/nn-no/pdfs/prp201620170165000dddpdfs.pdf
    Utvalet meiner vidare at halvautomatiske rifler
    bør vere forbodne med unnatak av våpentypar
    som er særskilt godkjent i forskrift, men er
    usamde i kva våpentypar som skal tillatast i forskrift.
    Fleirtalet meiner
    at mellom anna våpenet si skottakt, om våpenet
    er tilpassa lause magasin med stor patronkapasitet,
    og høvet til å kunne montere utstyr som
    lasersikte, bajonett med vidare bør vere sentrale
    moment i vurderinga
    av kva som skal vere lovlege
    halvautomatiske rifler. Dette betyr i praksis at
    våpenmodellar som opphavleg er konstruert for
    militæret eller politiet gjerast forbodne.
    Deretter kommer høringsuttalelsene fra alt og alle fra Miljøverndirektoratet til Dynamisk Sportsskyting Norge og Norsk Våpenhistorisk Selskap før departementet gir sitt syn:
    Departementet tilrår difor at det vert lovfest eit
    generelt forbod mot å erverve og ha halvautomatiske
    rifler som opphavleg er konstruert for heilautomatisk
    funksjon, eller for militæret eller politiet.

    Departementet tilrår likevel at det gjevast
    nærare bestemte unnatak frå dette forbodet for
    mellom anna sportsskyttarar og våpensamlarar.
    Ut fra alt det sier lovteksten at:
    Utanom dei tilfelle som nemnt i §§ 10, 12 eller
    § 13, kan ikkje politiet gje løyve til å erverve, ha,
    tilverke, importere eller omsette følgjande skytevåpen:
    1. heilautomatiske skytevåpen,
    2. skytevåpen som er kamuflert som annan gjenstand,
    3. halvautomatiske rifler som opphavleg er konstruert
    for heilautomatisk funksjon eller for
    militæret eller politiet,

    4. skytevåpen som vanlegvis brukast som krigsvåpen,
    5. andre skytevåpen enn dei som nemnt i nummer
    1 til 4, som saknar ein lovleg bruk eller
    som har særskilt farlege eigenskapar.
    Å si at dette er faktafritt og gjort i affekt er ikke troverdig. Å si at det er et forbud rettet mot en bestemt våpenmodell er direkte feil.
    (Grov utklippsteknikk)

    Egentlig hadde jeg tenkt å holde meg unna denne diskusjonen, men jeg greier ikke. Mine uthevinger understreket. Se dog mitt siste avsnitt... .

    Joda, første avsnitt vitner om vankunne. Lasersikte? Bajonett? Lasersikte kan monteres på et hvilket som helst kikkertsiktefeste, og er forresten ubrukelig til det meste. Hvis de mener "rødpunktsikte", er det noe helt annet, med et ganske annet praktisk anvendelsesområde, men igjen, kan settes på hva som helst.

    Som Anders er inne på, synes det vanskelig å forstå at man så har valgt å fokusere på Mini-14, som kun oppfyller ett av kriteriene, nemlig at det går an å etterkjøpe store magasiner. Det er i utgangspunktet et jaktvåpen, ikke et særlig godt et heller, upresist som jeg fant det.

    Faktisk oppfyller ikke Mini-14 et eneste av kriteriene i siste avsnitt (lovteksten).

    Jeg må dog si meg enig med forbudsproponentene og Asbjørn i at skadepotensialet er mye større ved høy magasinkapasitet i et stridskaliber, og at dette alene nok kan være et tilstrekkelig argument. Flere har jo nevnt at det i praksis er ugjørlig å kontrollere omsetningen av høy-kap magasiner, slik at den eneste løsningen er å forby rifler/karabiner med slik mulighet, dersom lovgiverne mener at problemet er stort nok til å måtte innskjerpe bestemmelsene. Denne vurderingen har de tydelig nok gjort, og da er det vel bare å ta det til etterretning, særlig ettersom det er vanskelig å komme opp med gode, rasjonelle og faktiske motargumenter uten å ty til NRA-demagogi.

    Dette innlegget ble litt annerledes enn jeg så for meg da jeg begynte på det.

    B
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.566
    Antall liker
    41.385
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eksakt. Det er ingen ting i den lovteksten som direkte forbyr en Mini-14 Ranch. AR-15 dekkes av forbudet i pkt 3, så om dette skulle være et «forbud mot en bestemt våpenmodell» er det i så fall AR-15 og slektningene dens. Mini-14 kan sies å være basert på M1 Garand, men ble konstruert for sivilt bruk. Om den skal forbys må det eventuelt gjøres i en separat forskrift basert på pkt 5 om særlig farlige egenskaper. Setningen om «høve til å montere utstyr» (som kunne vært videreutviklet til et forbud mot militær-aktige våpen med rails for tilbehør) ble ikke med i lovteksten.

    Nettopp fordi avgrensningen her er såpass vanskelig ville jeg foretrukket et generelt forbud mot halvautomatiske rifler, punkt slut. Risikoen for samfunnet er så stor at belastningen for sportsskyttere etc som må gå tilbake til å ta ladegrep er akseptabel i mine øyne. Her har lovgiver i stedet valgt å forsøke seg med en avgrensning for å imøtekomme innvendinger fra høringsinstansene. Da får vi ta det til etterretning, ja.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.834
    Antall liker
    12.026
    ^ Intensjonen er klar; avgrensning mellom maktmonopolet og rekreasjon.

    Våpenkyndige vil som default falle ned på at det er ikke våpenet, men brukeren som er utofordringen, og de har selvsagt rett i dette. Men ettersom det finnes noen som kan komme til å ha feil hensikter med å anskaffe halvatomatiske magasin-rifler, har kommisjonen kommet fram til en avgrensning de mener er fornuftig, slik at de kan begrense, og kontrollere mengden av slike våpen i omløp.
    Jeg deler ellers Asbjørns syn; det beste ville vært å bare forby gruppen "halvatomatiske rifler med magasin", men kan uansett respektere kommisjonens framlegg.

    Disqutabel
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Disse som er så avhengige av høy skuddtakt kan jo øve stang.
    Selvsagt skal halvautomatiske våpen med mulighet for tønnemagasin med 60-100 skudd vekk.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.278
    Antall liker
    11.166
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp fordi avgrensningen her er såpass vanskelig ville jeg foretrukket et generelt forbud mot halvautomatiske rifler, punkt slut. Risikoen for samfunnet er så stor at belastningen for sportsskyttere etc som må gå tilbake til å ta ladegrep er akseptabel i mine øyne. Her har lovgiver i stedet valgt å forsøke seg med en avgrensning for å imøtekomme innvendinger fra høringsinstansene. Da får vi ta det til etterretning, ja.
    Omtrent mitt ståsted også. Begrensningene ved halvautomat for jakt vs farene for samfunnet er det politikerne må vurdere og det virker det jo som de har gjort, og at alle har fått uttale seg.

    Hardingfele sin link viser vel at dette ikke er noe problem i praksis for jegere som kan skyte.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.404
    Antall liker
    4.865
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt må de betale regningene sine. Men som bevilgende myndighet har de ikke særlig grunn til å ha nevneverdig kontroll, det er jo de selv som sitter på pengesekken. Og dens reelle størrelse er i Norge enorm.
    ...
    Nettopp derfor er det viktig med en årvåken presse, som i andre sammenhenger kan bli nedlatende omtalt som MSM, som kan belyse sakene for folk (velgere), og en offentlig debatt om dem. Bevilgende myndighet har all grunn til å vise at de kan rydde i eget reir. Gjennom å gjøre dumskapen og inkompetansen til en offentlig belastning så har bevilgende myndigheter grunn til å ha kontroll på egne saker, og mangelen på opplysning og kontroll er sakens kjerne her.

    ...
    Kostnaden var vokst til 1.5 milliarder allerede i 2015, lenge før det ble tatt noen form for affære. Det er ført nå helt i det siste at der har blitt ropt varsku, og da var det altfor sent. Underveis har stadig større budsjetter blitt vedtatt.

    Og i motsetning til de fleste offentlige prosjekter er dette noe som ikke kommer en eneste av nasjonens innbyggere til gode, utover de som sitter på og jobber for stortinget. Normalt er det i det minste en almen nytte bak en budsjettsprekk. Her får man noen kontorer, et postmottak og wn innkjøringstiunnel for 2.3 milliarder eller hva det nå blir til slutt.
    ...
    Saken handler egentlig ikke så mye om kostnadsoverskridelser, kostnader (om 1,1 - 1,5 - 1,8 2,3 mrd. kr er mye eller lite penger for tiltaket) eller nytten. Helt overordnet er hovedsaken kanskje 1) at stortingets presidentskap har over tid ikke opplyst Stortinget om de beslutningen som stortinget har blitt invitert til å gjøre, og 2) at stortingets presidentskap gang på gang har vært nødt til å gå utover de fullmaktene som de har bedt om fra Stortinget. Mangelen på opplysning har «tvunget» Stortinget til å gjøre sine beslutninger på grunnlag av «institusjonell» tillit til presidentskapet. Den tilliten har nå raknet for åpen scene.

    ...
    Dette hadde aldri blitt vedtatt med en tilnærmet reell kostnadsvurdering. Om det hadde blitt mye rimeligere med annen byggherre (dvs Statsbygg) må foglane veta.
    Det vet vi ikke. Men noen av hovedpunktene i Riksrevisjonens kritikk er :
    - Mangelfulle utredninger ligger til grunn for kostbare valg.
    - Prosjektorganiseringen har ikke vært tilpasset prosjektets kompleksitet og omfang.
    - Stortingets beslutninger om å bevilge penger til prosjektet er tatt på et ufullstendig grunnlag.

    Det kan godt tenkes at valgene/beslutningen hadde blitt de samme selv om de var «fullstendig» utredet og godt belyste.

    Jeg vil heller ha et godt opplyst idiot enn verdens «beste»/«smarteste» teknokrati med skylapper.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp fordi avgrensningen her er såpass vanskelig ville jeg foretrukket et generelt forbud mot halvautomatiske rifler, punkt slut.
    det beste ville vært å bare forby gruppen "halvatomatiske rifler med magasin"
    Her snakker vi om klare tydelige eksempler på hvordan et forslag kunne ha vært utformet. Da hadde man gått på konkrete egenskaper som er lett definerbare og dermed gjør det mulig å både utforme en lovtekst, forstå den, etterleve den, tilogmed kontrollere den, samt å gjøre eventuelle unntak fra den dersom det skulle være ønskelig.

    Dersom forslaget hadde sett slik ut hadde det vært en ryddig sak. Da kunne man gitt innspill på argumenter for og imot, samt hvilke tilpasninger man isåfall ønsket å gjøre og hvorfor. Og så kunne man funnet ut om man ønsket å innføre en slik lov eller ikke.

    Slik det ligger an etter gårsdagens runde, ser det derimot ikke ut som at noen egentlig vet hva som faktisk diskuteres endret eller innført, for forslagene er så lodne og selvmotsigende at det faktisk kan tolkes til at det ikke blir endringer i det heletatt, mens det samtidig gis inntrykk av at det skal bli dramatiske endringer.

    Annet enn det tydeligvis sterke ønsket om å flytte lovparagrafen om oppbevaringskontroll fra lov til forskrift. Noe som fremstår som et merkelig påfunn. Men dette har tydeligvis fått så mye oppmerksomhet at det sannsynligvis blir stående som i dag det også.


    Det hele bærer preg av rot. Eller spill for galleriet. Jeg vet ikke helt hva jeg misliker mest.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.204
    Antall liker
    10.761
    Forbudet mot Mini 14 er like dumt som om man skulle forby 10-tonns Renault lastebiler. (Det var vel nogenlunde den biltypen som ble brukt under terroraksjoner i Nice.)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.834
    Antall liker
    12.026
    Forbudet mot Mini 14 er like dumt som om man skulle forby 10-tonns Renault lastebiler. (Det var vel nogenlunde den biltypen som ble brukt under terroraksjoner i Nice.)
    Med all respekt; nei, dette er ikke en god sammenligning.
    Lastebiler er faktisk produsert med det mål å transportere gjenstander og masse. Mini 14 er laget for å drepe.

    Problemet med din sammenligning er at en hver gjenstand større enn en fyrstikkeske kan benyttes som (slag)våpen, men de har ikke drap (av mennesker eller dyr) som mål. Dessuten dreper håndvåpen på lang avstand, man sikter og trekker av med det mål for øyet å avslutte et liv. Derfor kommer også skytevåpen høyt opp på lista over forsettelige drapshandlinger, i motsetning til Renault'er. I tilfellet med Mini 14, er det altså en rifle med militært opphav (om jeg forsto dette rett), og den har magasin og potensielt høy skuddtakt.
    Som sagt er tanken med de nye bestemmelsene å tømre en grenseoppgang mellom maktmonopol og rekreasjonsbruk av våpen. Vel, så ble det mye spikking av fliser, i stedet for klare linjer, men analogien med forbud av lastebiler (eller andre tunge ting) halter ganske grundig.

    Disqutabel
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Mini 14 er laget for å drepe.
    Om man først begynner å argumentere på denne måten; er ikke alle våpen laget for å drepe? Er dette et argument mot jakt generelt eller mot alle våpen? Eller er Mini-14 unik sånn sett?


    Problemet med din sammenligning er at en hver gjenstand større enn en fyrstikkeske kan benyttes som (slag)våpen
    Om du leser utkastet til ny våpenlov kan du se at forsøke på å definere hva som skal betegnes som et våpen, faktisk inkluderer bortimot enhver gjenstand som ikke engang trenger å være større enn en fyrstikkeske. Men det er så dårlig håndtverk at det MÅ stoppes av jurister før det havner inn i lovtekst. Men selv om Høyremannen Frølich visstnok er advokat, så har han tydeligvis ikke evne til å hverken lese eller forstå omfanget av lovtekster, og at det er en dårlig ide å diktere utkast som tilsier at alt fra et stormkjøkken, stiftemaskiner og lightere skal havne innunder definisjonen av våpen. Sannsynligvis kan man få en eske fystikker til å havne inn under definisjonen også. Seriøst; les den, det er ganske god underholdning.

    Dessuten dreper håndvåpen på lang avstand, man sikter og trekker av med det mål for øyet å avslutte et liv. Derfor kommer også skytevåpen høyt opp på lista over forsettelige drapshandlinger, i motsetning til Renault'er.
    Fullstendig feil. Les politiets drapsstatistikk. Der står skytevåpen spesifisert (dog, ikke spesifisert om det er et lovlig eller ulovlig våpen, og det er heller ikke spesifisert hva slags skytevåpen som ble brukt), så det er ingen tvil om at dette dessverre/heldigvis ikke er riktig.

    I tilfellet med Mini 14, er det altså en rifle med militært opphav (om jeg forsto dette rett)
    Du har ikke forstått det rett, men det er vanskelig å klandre deg for dette, da denne feilen har blitt gjentatt og gjentatt av politikere i det uendelige. Mini 14 ble designet og har de siste førti årene vært solgt som et rent sivilt jaktvåpen. Såvidt jeg vet finnes det ingen offisielle militære styrker som har benyttet eller som benytter dette våpenet. Kanskje det finnes noen geriljagrupper rundtomkring.

    og den har magasin
    De fleste halvautomater har magasin, men det som gjør Mini 14 litt spesiell er at det er laget magasiner med større kapasitet enn hva som man vanligvis finner i de fleste andre jaktriflene som er på den norske godkjentlista over halvautoer, og at disse magasinene er lett tilgjengelige. Dersom man ikke frykter halvauto i seg selv, men hovedsaklig frykter magasiner med plass til mer enn X antall patroner, går det an å lage regler som definerer bruken av slikt. Det er allerede begrenset hvor mange patroner man lovlig kan ha i magasinet til jaktbruk, så om man lader opp med 20 patroner før man drar ut på villsvinjakt har man allerede brutt loven.

    og potensielt høy skuddtakt.
    Dette er ikke unikt for Mini 14, det er det samme som for alle andre halvautoer dersom det du mener med skuddtakt er antall skudd pr tidsenhet. Om du derimot snakker om at man kan ha potensielt langvarige skuddserier, så er det korrekt at man kan oppnå det med en Mini 14, dersom man benytter store magasiner. Men det er selvsagt også mulig med alle andre halvautoer også, som lades med magasiner. Det ikke er våpenet som begrenser magasinstørrelsen. Et magasin er bare en patronholder med en fjær, og det kan i utgangspunktet hvem som helst lage, og det kan lages "så stort man vil"
    dersom man virkelig går inn for det. Dette vil forsåvidt også gjelde alle manuelle rifler som mates av magasiner også, så man kan teknisk sett dytte inn et hundreskudds magasin i sauerne som brukes i stangskytingsvideoen som er vist tidligere i tråden, dersom noen hadde tatt seg bryet med å lage noe slikt. Som sagt, det er bare en boks med en fjær, så det at det ikke finnes i dag hindrer ingen i å lage det selv.

    analogien med forbud av lastebiler (eller andre tunge ting) halter ganske grundig.
    Helt enig. Dersom man ser på hva som er gjennomførbart. Men dersom man ser på nytteverdien av tiltakene vil man se at generelle trafikksikkerhetstiltak for eksempel vil ha langt større effekt i praksis. I Norge er vi utrolig dyktige på begge deler, både våpensikkerhet og trafikksikkerhet. Allikevel er det flere som drepes med bil som våpen enn med skytevåpen. Det er et faktum. Allikevel forbyr vi ikke biler av den grunn. Men man jobber heller med holdninger og sikkerhetsarbeid. Problemet er at man ikke kan jobbe stort lengre med holdnings- og sikkerhetsarbeid blant norske våpeneiere, da det strengt talt ikke er så mye å forbedre (om man skal basere seg på statistikk. Det ER selvsagt mye rar oppførsel på ulike skytebaner når folk skal skyte opp til jegerprøven, eller på feltskytingsbaner rundtomkring, men dette ender aldri opp i disse statistikkene da det stort sett alltid går bra). Men siden konsekvensen av reguleringer uten særlig hensikt ikke er allverdens store, så ønsker man allikevel å innføre slike.

    Dette er selvsagt en vurderingssak som må tas, men da forventer jeg at man ihvertfall baserer seg på fakta når man skal utforme nye lover.
    Disqutabel illustrerer godt hvor mye feilinntrykk man kan sitte igjen med når politikerne ikke bryr seg med fakta.

    Jeg støtter selvsagt en skikkelig våpenlov. Men den må være akkurat det. Skikkelig. Faktabasert. Saklig. Forståelig. Hensiktsmessig. Alt det man forventer av andre lover med andre ord.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.834
    Antall liker
    12.026
    AndersR; forstår at du har dypere våpenkunnskap, og antakelig en viss pasjon også (?), mens undertegnede ble ødelagt av høytlesning fra "Bambi" da jeg var liten. Men jeg har en liten militær karriere med test av diverse fra pistol via AG, MG, 12,7 mitraljøser (4x12,7 antiluftskyts), kanoner på F5 og F16, PVRK... Men jeg avskyr våpen, sånn at du vet hvor du har meg. Ca. pasifistisk anlagt, er vel en nogenlunne beskrivelse. Så jeg skal ikke diskutere våpentekniske spørsmål med deg, dette kan jeg lite og intet om.
    Kan godt være enig i at den politiske behandlingen av gjeldende sak, ble litt tåkete, og som nevnt, jeg ville vel heller sett en clean cut ved gruppen "halvautomat med magasin", så hadde det vært ferdig med det.

    Vi er enige at i Norge dør fler i trafikken, enn av drap (Utøya unntatt), og trafikale tiltak er dermed å foretrekke. På samme måte som veps og kuer dreper flere folk enn ulv og bjørn til sammen. Vi er ikke så rasjonelle, vi mennesker. Men husk at en av årsakene til få drap (med og uten håndvåpen) i Norge er en kombinasjon av kultur, politikk og kontroll.

    Jeg er godt innsatt i drapsstatistikker i Norge og utlandet. I Norge drepes stort sett folk av noen de kjenner, og skyting er sjeldent involvert. Årsakene er nevnt over. Men vi lever i en relativt utfordrende tid, der det kan virke som om pendelen er i ferd med å snu, der folk ser ut til å kunne ty til ekstreme grep for å få fram et eller annet. Derfor kan det være fornuftig å ha et godt kontrollregime. Om lovteksten vi her debatterer er rett medisin, anes ikke. Men den peker på at politikerne i det minste ønsker å opprettholde et klart skille mellom hvermannsen og maktapparatet.

    Disqutabel
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.163
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Er det i det hele tatt aktuelt med halvautomatiske rifler på jakt da? En rekker jo fint å skyte flere hjorter fra samme magasin med vanlig jaktrifle med bolt sluttstykke. Min far tok gjerne fem i slengen i sin tid. Men jeg mener bestemt at slik hurtigskytende jakt ikke er lov uansett, da man er pålagt å kontrollere at et påskutt dyr er felt på riktig vis før man skyter på neste.

    Korriger meg hvis jeg tar feil her.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke jeger og kan derfor ikke gi et godt faglig begrunnet svar på hvor hensiktsmessig det er i praksis. Men siden det fremstår som normalt nok til at regjeringen IKKE ønsker å forby resten av halvautoene, må det jo tydeligvis være en god grunn til å ha dette til jakt.
    Ellers hadde nok alt på jaktlista røket ganske kjapt vil jeg anta.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.990
    Antall liker
    4.578
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat den er vel ganske pragmatisk begrunnet. Det er tusenvis, om ikke titusenvis av halvauto jaktrifler i omløp, Remington 742 for å nevne én. Et forsøk på å forby lavkap halvauto jaktrifler ville nok ha vekket en helt annen reaksjon blant større miljøer enn dette.

    B
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.741
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Det er helt klart at når Mini 14 blir rammet av forbudet så er dette kun føleri og har lite eller ingenting med saklighet å gjøre. AR 15 er ikke i faresonen slik jeg forstår lovgiver. Men jeg skal ikke dvele så mye ved våpentyper nå. Det at regjeringen gir eiere av disse valget mellom å enten selge til utlandet, eller destruere disse våpnene uten økonomisk kompensasjon er et grovt overgrep mot eiendomsretten! Samt at det er mildt sagt utrykk for en sanseløs dobbeltmoral.

    Våpenet ( Mini 14 ) er etter lovgivers syn så skrekeklig farlig at vi ikke kan ha dem i Norge. Derfor skal de overlates til utlendinger? Er de ikke farlige lenger da? Det at hele EU er i ferd med å innføre tilsvarende lover betyr i praksis at de kun kan selges til Afrika eller Asia. USA er utelukket da det er et "billig" våpen der borte og eierne i Norge vil aldri kunne få igjen i nærheten av de drøyt 15.000,- som et slik våpen koster i Norge.

    Så enten selge til en afrikansk krigsherre ( som sikker ser verdien av et slik våpen - han kan jo få kjøpt nær 1000 stk av dem nå! ) eller la våpenet destruere eller plombere hvilket også fort koster en 1000 lapp. Dette uten at regjeringen som formelt sett er ansvarlig for lovframlegget er villig til å betale eierne kompensasjon for det økonomske tapet! Det at våpene ikke er farlige før i 2020 er også en merkverdighet???

    Ser vi prinsippielt på dette så ligger det en viss fare i dette på endel andre områder. Det at politikere kan vedta å inndra private eiendeler uten å følge opp Grunnlovens krav om kompensasjon til den som mister sin eiendel er en helt ny rettstilstand her i landet. La oss tenke litt omkring dette:

    Etter neste valg har vi AP og SV i regjering med MDG på vippen eller i regjering. MDG har sin hjertesak i "antibil" og "anti diesel". Hva vil folk si om dieselbileiere får beskjed om at de må enten selge sine dieselbiler til utlandet ( land med mye lavere bilpriser enn i Norge, slik at man må selge for knapper og glansbilder! ) eller levere bilen til pressing og selvsagt skal man ikke får noen økonomisk erstatning for det økonomiske tapet man lider.

    Vil det være like greit for HFS følgere som at det samme skjer med våpeneiere som faktisk har fått myndighetenes godkjenning til å kjøpe slike våpen?

    Eller for å ta et eksempel som er ennå nærmere hjemme for oss på HFS:

    Den samme politiske konstellasjonen som overfor ønsker å redusere "unødvendig" strøforbruk. ( Vi skal jo eksportere alt vi makter - og mere til - til EU! ) Da passer det å komme med et forbud mot stereoanlegg med klasse A rørforsterkere. De bruker alt for mye strøm sammenlignet med radiolytting ( dårlig eksempel, DAB radioer eter strøm ) la oss si i forhold til små mp3 spillere. (Drit lyd det også!) De som eier klasse A forsterkere må levere utstyret inn på nermeste gjennvinningsstasjon og framvise attest fra denne på at alle rør er knust! Økonomisk kompensasjon for tapet? Nei sevsagt ikke!

    Vil det også være akseptabelt? Det gjøres jo for "The Greater Good", miljøet?

    Som man kanskje forstår er det jeg reagerer mest på Høyres og FrPs totale forakt for vern av privat eiendomsrett! Endring i ulike lover må man nok bare leve med, men statlig tyveri ( Nå snakker jeg ikke om skatt ! ) men regelrett tyveri i form av konfiskasjon er helt uhørt!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.741
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.659
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    De har vel oppdaget at dagligvarebransjen står i fare for å bli et duopol...

    Slik kjedemakten i dag fungererer den temmelig konkurransevridende til fordel for de store kjedene.

    Johan-Kr
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Der kan nok føre til at det er lettere for nye butikker og småkjeder å starte opp.... men hva skal vi med ennå flere butikker som kun selger akkurat de samme varene til den samme prisen? Vareutvalget er likt nok som det er.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.741
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Der kan nok føre til at det er lettere for nye butikker og småkjeder å starte opp.... men hva skal vi med ennå flere butikker som kun selger akkurat de samme varene til den samme prisen? Vareutvalget er likt nok som det er.
    Og hvordan samsvarer dette med Høyres ideologiske grunnlag???
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Som man kanskje forstår er det jeg reagerer mest på Høyres og FrPs totale forakt for vern av privat eiendomsrett! Endring i ulike lover må man nok bare leve med, men statlig tyveri ( Nå snakker jeg ikke om skatt ! ) men regelrett tyveri i form av konfiskasjon er helt uhørt!
    Noen fant denne artikkelen til meg, og jeg må si at jeg setter pris på den herlige ironien:
    Til kamp mot alle tåpelige forbud | Bergensmagasinet.no
    (Til dere som ikke har fulgt med i debatten, så er Frølich en av Høyres frontfigurer for det nye lovforslaget hvor han, som utdannet advokat, viser at han ikke klarer å lese lovtekster, både eksisterende og foreslåtte nye.)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.163
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Nå må dere tørke tårene, gutter. Det er jo bare den kjære markedskapitalismen som virker! All konkurranse er som kjent sunt, men de som utsettes for konkurransen har som langsiktig mål å bli kvitt konkurrentene. Selv om de hevder noe annet underveis. Har dere glemt det?

    Dagligvaremarkedet er kommet ganske langt på denne prosessen. Man har tatt rotta på alle småbutikker, kioskene, spesialbutikkene, distributørene, grossistene, transportselskapene, bøndene....

    Så hva er det Høyre maser om? Dette må jo være det nærmeste man kommer Nirvana der i gården. Hvorfor ikke la Helsevesenet, Kraftproduksjonen, Tele- og datakommunikasjon, Barnehagene og skoleverket, kort sagt hele sulamitten følge etter i samme vidunderlige spor? Nei, men vent, det er jo akkurat det de jobber som fan for å få til!

    Dårlig gjort å kjefte på vinneren som står igjen og har sponset valgkampene hele veien.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn