Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det beste for miljøet er nok å drepe og spise naboen med SUV.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hovedgrunnen til at hunder og katter fører til CO2-utslipp er at de spiser kjøtt, som fører til store utslipp av CO2. Jeg tror på langt nær en hund fører til like store utslipp som en bil, de seneste studiene som er gjort viser i hvert fall ikke det. Men utslippene er likevel substansielle (akkurat slik vårt eget kjøttforbruk fører til utslipp).

    For katter har ikke dette problemet noen løsning, ettersom katter er avhengige av å spise kjøtt. Hunder er imidletid altetende og kan leve godt på både vegetariske og animalske dietter, akkurat som mennesker og bjørner og en del andre store pattedyr. Selv går jeg med planer om å skaffe hund neste år, og da blir det vegetarisk hundemat fra dag 1!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Mange bjørner rundt omkring i verden lever da godt på vegetarmat, Arve. Inklusiv meg, som i følge min kjære har mangfoldige bjørne-aktige egenskaper (preferanser for å lunte avgårde i rolig tempo, spise honning og andre søte saker, m.m.)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.622
    Antall liker
    7.213
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Bjørnen er i motsetning til katten en alteter. Katten er kjøtteter og må ha kjøtt for å overleve, da det er en del stoffer den ikke kan produsere selv som den må ha fra kjøtt i foret.

    Johan-Kr
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Bjørnen er i motsetning til katten en alteter. Katten er kjøtteter og må ha kjøtt for å overleve, da det er en del stoffer den ikke kan produsere selv som den må ha fra kjøtt i foret.

    Johan-Kr
    Helt riktig. Hadde katt før, og de fikk selvfølgelig kjøtt i foret. Hunden er derimot en alteter.

    Men dette blir nok vel off-topic i en tråd om elbiler!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.945
    Antall liker
    10.454
    Nær sagt alle levende organismer slipper ut co2 som i sin tur plantene fanger opp og spalter. Når man vurderer å redusere dyrebestand for å redde miljøet har en misforstått litt.

    Forøvrig er ikke hund altetende, den er bare glupsk og dum. Har aldri hørt om ulv som raserer gulrotåkeren på jakt etter mat.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Det gikk nettopp på dietten. En middels stur hund spiser så mye kjøtt gjennom et år at produksjonen av det kjøttet fører til like store CO2-utslipp som en, i dette eksempelet, Toyota Landcruiser.
    Poenget mitt ved innlegget har jeg jo nevnt allerede - det er veldig mye vi kan gjøre, f.eks. med hva vi (og dyrene våre) spiser som har vel så stor innvirkning på miljøet (nå snakker vi primært om klimagasser og lokale utslipp) som at vi kjøper en elbil. Det er heller ingen ting i veien for at vi gjør begge deler.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke helt riktig, Pink Panther. Hunden ble domestisert for 33000 år siden, og har skilt genetisk lag med ulven (som ganske riktig er en karnivor, ikke en omnivor). Derfor har hunden i mange tusen år spist rester av menneskemat, og slik lært seg å prosessere karbohydrater m.m., i motsetning til katten (som ble domestisert for ca 10000 år siden og har fortsatt å jakte på smådyr). Grei oppsummering av kunnskapsgrunnlaget her: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5035952/

    Hvis man googler slike ting ser man også raskt at det finnes flere historier om katter som holdt på å krepere fordi de fikk veganmat (selv om det, pussig nok, også ser ut til å finnes noen vegan-katter som klarer seg greit - antakelig fordi eierne er påpasselige med å gi dem tilskudd. Men jeg ville aldri gjort det selv). Men har ennå ikke kommet over historier om vegetar-hunder som får store problemer pga kosten.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.065
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    1
    Ta det med ro gutter, hundre- og kattemat lages av slakteavfall. Ingen grunn til hverken å kverke katta eller naboen på grunn av klimaet. Skal du kvitte deg med katta er det på grunn av alle småfuglene den tar. Katt eller kvitring, that’s the question....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.956
    Antall liker
    8.365
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det ser ut som ein gløymer at basis for alt liv er co2/o2-krinslaupet. Det er ubalansen i dette som er problemet. Alt (bortsett frå bestillingsforskning) tyder på at menneskleg aktivitet fører til overskot av CO2. Klart at ein kvar reduksjon av dette er til hjelp, men vi må sjå kva som er dei største utslepparane. Faktorar vi ikkje kan gjere noko med, som vulkansk aktivtet eller ymse andre, må berre vere slik dei er. Vi bør konsentrere oss om dei faktorane som er menneskeskapte, og som vi kan gjere noko med.
    Eg vil tru at ei auke av fotosyntese, og iallfall vern av skog og myr er til relativ stor hjelp sånn preventivt. Når det gjeld aktive utslepp her på bertet, er det transport som er den store syndaren saman med oppvarming. Kjelde: https://www.nrk.no/klima/xl/her-er-det-norske-co2-fjellet-1.12673504 Matvarene vi vel kjem eit stykke lenger ned på rankinga. Og kjæledyr vil eg tru kjem så lågt at det har minimal relevans.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.400
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tråden handler om el-biler karer, nok en gang. Vi har flere klimatråder.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Ja, hvilke elbiler ser dere for dere at dere vil kjøpe? Jeg ser ikke bort fra at jeg vil kjøpe en i4 eller noe lignende (Jeg synes også at konseptbilen fra VW i samme segment ser spennende ut). Dagens elbiler er ikke noe for meg. Jeg liker ikke SUVer og trenger ikke 4-hjulstrekk, men vil veldig gjerne ha muligheten til å kjøre ca. 40 mil uten å måtte lade. Dessuten vil jeg nødig bruke over 500 kkr på en bil. Hvilke alternativer ser vi for oss?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men hadde det ikke vært for klimaproblemene, hadde elbilandelen i Norge vært på <1% og det hadde knapt vært elbiler å diskutere......
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    3.086
    Sted
    Liten by
    Ja, hvilke elbiler ser dere for dere at dere vil kjøpe? Jeg ser ikke bort fra at jeg vil kjøpe en i4 eller noe lignende (Jeg synes også at konseptbilen fra VW i samme segment ser spennende ut). Dagens elbiler er ikke noe for meg. Jeg liker ikke SUVer og trenger ikke 4-hjulstrekk, men vil veldig gjerne ha muligheten til å kjøre ca. 40 mil uten å måtte lade. Dessuten vil jeg nødig bruke over 500 kkr på en bil. Hvilke alternativer ser vi for oss?
    I tillegg ville jeg også gjerne hatt muligheten til å ta med noe mere enn bare matpakka. Da snevres vel alternativene ytterligere ned? Hva står igjen i dag da?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hvilke elbiler ser dere for dere at dere vil kjøpe? Jeg ser ikke bort fra at jeg vil kjøpe en i4 eller noe lignende (Jeg synes også at konseptbilen fra VW i samme segment ser spennende ut). Dagens elbiler er ikke noe for meg. Jeg liker ikke SUVer og trenger ikke 4-hjulstrekk, men vil veldig gjerne ha muligheten til å kjøre ca. 40 mil uten å måtte lade. Dessuten vil jeg nødig bruke over 500 kkr på en bil. Hvilke alternativer ser vi for oss?
    For å få plass til nok batterier blir de enten høye eller lange/brede så lenge batteriene skal ligge i bunnen (noe de vel bør gjøre av sikkerhets- og stabilitetsgrunner). Jeg ser det foregår mye teknologiutvikling rundt batterier og systemer enda, og ville uansett ikke kjøpe en førstegenerasjonsbil fra noen produsent. BMW har jo erfaringer med i3 og VW med sin eGolf, men de er veldig tidlig i utviklingssyklusen enda selv da.

    Selv Nissan har driti på draget med nye Leaf 40kW ser det ut til (ladehastighetsutfordringer med gjeldende batterier pga utilstrekkelige kjøle/varmesystemer for de batteriene som er brukt), det samme ser ut til ha skjedd med Ampera/Bolt til tross for GMs erfaringer med Spark - les evt mer på elbilforum. Greit nok for en hverdagsbil som kan toppes opp hjemme, men lite brukandes for en nr 1 bil som trengs på en og annen langtur, eller der tilgang på hjemmelading er begrenset og der man kjører såpass mye at hurtiglading blir en nødvendighet.

    Å kjøpe biler som ikke er lansert enda ser ut til å bli den nye normalen, men kan bli en dyrekjøpt erfaring.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Jeg ser etter elbil, men utvalget er dessverre lite. Lemper gjerne på noen krav for å finne en bil, men sliter virkelig med å finne noe attraktivt. De fleste etablerte produsenter tøyser for mye når de skal lage elbil da dette er noe de ikke vil selge mye av. Og tydeligvis er det ikke marked for å dra henger...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ønsker ikke å kaste drit på elbiler - jeg er like bekymret for klimakrisen som fela, og det Tesla har fått til er imponerende - men jeg synes det er mye naivitet ute og går når det gjelder elbiler enda. Ønsker man å gjøre noe for miljøet bør man primært reise mindre og spise mindre kjøtt, og så får vi krysse fingrene for at elbiler blir fullverdige alternativ som kan kjøpes over disk og lades hvor som helst med rimelig forutsigbarhet. Det kommer til å skje, men ikke de nærmeste 5 årene antar jeg. Og husk at nå snakker vi heller ikke utelukkende om Norge med de særnorske rammevilkårene vi nyter godt av (godt strømnett, tilgang på ren energi, solid økonomi med sterke insentiver osv).

    Jeg mener fortsatt at aller nyeste dieselgeneasjoner med SRC katalysator osv er noe av det mest miljøvennlige vi har mens vi venter på at dette skal bli en realitet. De slipper ut minimalt med NOx og partikler og kjører stabilt på rundt 0,5, trolig enda lavere som ladbare hybrider.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Miljøvennlig er et tveegget sverd. Det mest miljøvennlige du kan gjøre er å drepe mest mulig mennesker og så deg selv. Men er det lurt ... neppe.

    Unødvendig sløsing er vel et bedre utgangspunkt.

    Svartedauen og Islam er vel det beste som har skjedd miljøet om man skal være litt kynisk.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ærlig spørsmål: Hvor mange trenger egentlig hengerfeste på relativt jevnlig basis? Noen gjør selvfølgelig det. Men mange av de jeg kjenner rundt meg - inkl faren og broren min feks - ser ut til å kjøpe bil ut fra en filosofi om å sikre seg mot alle mulige eventualiteter og bruksområder. Derfor vil de ha firehjulstrekk i tilfelle man må kjøre opp en bratt isete bakke som ikke er strødd (som er en sjelden foreteelse for mange av oss), og hengerfeste i tilfelle man trenger tilhenger.

    På meg virker det mer rasjonelt å gjøre det på denne måten: Å kjøpe en bil for hverdagsbruken, og da er en liten elbil ofte mest økonomisk rasjonelt. Så kan man leie bil via Nabobil e.l. de gangene man trenger andre og større ting. Det finnes selvfølgelig folk som har behov i det daglige som ikke blir dekket på denne måten, feks hvis man kjører en lang tur til hytta hver helg og det ikke er lademulighet der. Men jeg har et inntrykk av at mange av oss overvurderer hvilke behov vi egentlig har når det gjelder bil. I hvert fall gjelder det de jeg kjenner.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hengerfeste på mine men anser det som litt på grensen ja. 4 hjulstrekk har jeg aldri hatt behov for, Mercedes tilbød det for en merpris på 10.000 på min E-klasse men det var langt over hva det var verdt for min del - backside; økt forbruk med + 15%..... Har sjelden hatt vesentlige problemer med å komme frem på vinter, å stoppe, derimot....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Ærlig spørsmål: Hvor mange trenger egentlig hengerfeste på relativt jevnlig basis? Noen gjør selvfølgelig det. Men mange av de jeg kjenner rundt meg - inkl faren og broren min feks - ser ut til å kjøpe bil ut fra en filosofi om å sikre seg mot alle mulige eventualiteter og bruksområder. Derfor vil de ha firehjulstrekk i tilfelle man må kjøre opp en bratt isete bakke som ikke er strødd (som er en sjelden foreteelse for mange av oss), og hengerfeste i tilfelle man trenger tilhenger.

    På meg virker det mer rasjonelt å gjøre det på denne måten: Å kjøpe en bil for hverdagsbruken, og da er en liten elbil ofte mest økonomisk rasjonelt. Så kan man leie bil via Nabobil e.l. de gangene man trenger andre og større ting. Det finnes selvfølgelig folk som har behov i det daglige som ikke blir dekket på denne måten, feks hvis man kjører en lang tur til hytta hver helg og det ikke er lademulighet der. Men jeg har et inntrykk av at mange av oss overvurderer hvilke behov vi egentlig har når det gjelder bil. I hvert fall gjelder det de jeg kjenner.
    Jeg er helt enig i at å dimensjonere bilen etter ekstrembehovet er tull og litt typisk for å finne argumenter for bilvalg. Jeg ser etter elbil, har ikke rekkeviddeangst, mener en mellomklasse/kompakt er mer enn stor nok for normalt behov, har ikke behov for 4WD, foretrekker også manuelt gir (ikke tema på elbil), men bruker henger 1-2 ganger i uka normalt. Vurderer til og med å se bort fra mulighet for hengerfeste, men utvalget er uansett lite. Siden jeg ikke liker rart design er det kanskje 3-4 biler å velge mellom. Skal man i tillegg ta vekk biler man ikke liker blir det veeeldig tynt utvalg. Jeg kompromisser gjerne for den gode sak, men det finnes grenser.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Ærlig spørsmål: Hvor mange trenger egentlig hengerfeste på relativt jevnlig basis?
    Bedre med hengerfeste enn stasjonsvogn.
    Kommer helt an på bilen. Noen ser tragiske ut som stasjonsvogn og noen ser bare gubbete ut som sedan. Dessuten dekker henger og stasjonsvogn forskjellig behov.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Hva skal jeg som da, som har stasjonsvogn med hengerfeste? :D

    BTW: Jeg synes stasjonsvogna ser bedre ut enn sedanutgaven (og den har bedre plass i baksetet og større bagasjeplass - win-win for meg)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.622
    Antall liker
    7.213
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har bruk for hengerfeste og godt om bagasjeplass såpass ofte at dill-dall-biler a la Leaf og e-Golf ikke er aktuelle.
    Enn så lenge er det kun Tesla model X som kommer i nærheten, og den er for dyr, så neste bil blir nk en (brukt) fossil-bil.

    Johan-Kr
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, hvilke elbiler ser dere for dere at dere vil kjøpe? Jeg ser ikke bort fra at jeg vil kjøpe en i4 eller noe lignende (Jeg synes også at konseptbilen fra VW i samme segment ser spennende ut). Dagens elbiler er ikke noe for meg. Jeg liker ikke SUVer og trenger ikke 4-hjulstrekk, men vil veldig gjerne ha muligheten til å kjøre ca. 40 mil uten å måtte lade. Dessuten vil jeg nødig bruke over 500 kkr på en bil. Hvilke alternativer ser vi for oss?
    Du har vel da trolig følgende valg innen 2021 som vi kjenner til (men trolig kommer det flere):

    - Tesla Model 3 (2019)
    - BMW i4 (2021)
    - Nissan Leaf med 60 kWh batteri (klarer i alle fall 40 mil om sommeren) (2019)
    - Hyundai Ioniq med større batteripakke (2018/2019)
    - VW I.D. (2019/2020)
    - VW e-Golf med større batteripakke (2019?)
    - Volvo V40-elbil (2019/2020?)

    I tillegg kommer det nok noen modeller fra Renault gruppen og flere fra Hyundai/Kia.

    Jeg vil se ann om om et par år, men BMW i4 peker seg ut som den meste spennende akkurat nå.
    40 mil om vinteren tviler jeg forøvrig du vil oppnå med de færreste av disse. Måtte i så fall være dyrere versjoner av i4/Model 3 og biler som kommer først i 2021 eller senere.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    For meg virker i4 og VW I.D. de mest attraktive. Men vi snakker fremdeles om å planlegge å kjøpe en bil som ikke finnes enda.
    For min del er det nok mest aktuelt med langkjøring om sommeren, så 40 mil rekkevidde om vinteren er noe jeg kan klare meg uten, men 30 mil bør det være slik at jeg rekker til hytta t/r da det er vanskelig med lading der oppe. Og prisen bør ligge rundt 400 kkr.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.297
    Antall liker
    8.727
    Torget vurderinger
    1
    Du har vel da trolig følgende valg innen 2021 som vi kjenner til (men trolig kommer det flere):

    - Tesla Model 3 (2019)
    - BMW i4 (2021)
    - Nissan Leaf med 60 kWh batteri (klarer i alle fall 40 mil om sommeren) (2019)
    - Hyundai Ioniq med større batteripakke (2018/2019)
    - VW I.D. (2019/2020)
    - VW e-Golf med større batteripakke (2019?)
    - Volvo V40-elbil (2019/2020?)

    I tillegg kommer det nok noen modeller fra Renault gruppen og flere fra Hyundai/Kia.

    Jeg vil se ann om om et par år, men BMW i4 peker seg ut som den meste spennende akkurat nå.
    40 mil om vinteren tviler jeg forøvrig du vil oppnå med de færreste av disse. Måtte i så fall være dyrere versjoner av i4/Model 3 og biler som kommer først i 2021 eller senere.
    Er ikke disse "i" BMW'ene droppet? Synes å ha lest det nylig. BMW ville ikke ha egen elbilplattform men elbiler på eksisterende arkitektur pga manglende volum. Kommer en elektrisk X3 i løpet av et par år.
    Oppdatert El-Golf er visstnok også droppet. I.D. i Golfklassen vil gjøre jobben. I tillegg komer en ID Suv like etter golfklassemodellen og en stor sedan ikke så lenge etter.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke disse "i" BMW'ene droppet? Synes å ha lest det nylig. BMW ville ikke ha egen elbilplattform men elbiler på eksisterende arkitektur pga manglende volum. Kommer en elektrisk X3 i løpet av et par år.
    Oppdatert El-Golf er visstnok også droppet. I.D. i Golfklassen vil gjøre jobben. I tillegg komer en ID Suv like etter golfklassemodellen og en stor sedan ikke så lenge etter.
    Tror ikke det når det gjelder BMW. Har hørt litt forskjellig når det gjelder om e-Golf blir droppet eller ikke.

    Mini Elektrisk kommer i 2019.
    iX3 (SUV) i 2020
    i4 i 2021
    i-Next i 2021

    Usikker på om i5 er den samme som i-Next eller en annen modell.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Det jeg finner om i Next er alt fra 2016, og det virker som om det er i4 de snakker om. Det siste jeg finner om i4 er fra mars i år, så den er tydeligvis ikke kansellert. "Tilgjengelig i 2021" er det jeg finner.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg finner om i Next er alt fra 2016, og det virker som om det er i4 de snakker om. Det siste jeg finner om i4 er fra mars i år, så den er tydeligvis ikke kansellert. "Tilgjengelig i 2021" er det jeg finner.
    i4 og i-Next er to forskjellige modeller. Det har BMW sagt veldig tydelig. Begge kommer i 2021.
    i-Next er en SUV/crossover, alá X5. i4 blir en sedan.
    Rumor: BMW iNEXT Concept to be unveiled next year with an SUV shape and size
    http://www.bmwblog.com/2017/10/18/rendered-2021-bmw-inext/

    i5 er nok en egen modell, men vet ikke når den kommer.

    Ellers så kommer Mercedes EQA med god rekkevidde, tipper 2020/2021. En litt høyreist kompakmodell.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.676
    Antall liker
    8.077
    Torget vurderinger
    0
    Nå er det de færreste utleiefirma som jubler om du spør om å få leie en bil med hengerfeste. Pussig egentlig. Men å leie bil for å dra på campingferie blir jo heller ikke helt billig da?
    Atter andre har en båt som skal fraktes til og fra. De færreste biler, selv stasjonsvogner kan frakte en kubbikmeter ved hvis du fyrer med slikt. Folk som driver med hest trenger faktisk også tilhenger. både for, halm og rundballer er gjerne pakket i så store volum at det ikke gåt inn i en bil. Og hesten skal kanskje flyttes over litt avstand i forbindelse med konkuranser etc. behovet for hengerfeste og ikke meinst STOR bil, gjerne med 4X4 for å trekke tunge tilhengere er faktisk tilstede. økonomien i dette med å holde seg med bil gjør det dessuten vanskelig for ikke si umulig for mange å leve i den luxus å ha en, eller to ( hans og hennes! ) el-biler og samtidig ha en stor SUV for de dagene i året man faktisk behøver en bil som kan trekke tilhenger. da blir det til det at man kjøper den stor eSUVen og bruker den ellers i året også. Og her i nord der man for å spare penger slutter å brøyte europaveiene klokka 23:00 for å spare penger har det sin misjon med en slik 4X4 med høy bakkeklaring som kan ta seg fram der det ikke er brøytet!

    Behovene er svært ulike, og jeg har en følelese av at de som ser el-bil som verdens frelse bor ganske så urbant og benytter Flytoget om de skal reise langt!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ærlig spørsmål: Hvor mange trenger egentlig hengerfeste på relativt jevnlig basis? Noen gjør selvfølgelig det. Men mange av de jeg kjenner rundt meg - inkl faren og broren min feks - ser ut til å kjøpe bil ut fra en filosofi om å sikre seg mot alle mulige eventualiteter og bruksområder. Derfor vil de ha firehjulstrekk i tilfelle man må kjøre opp en bratt isete bakke som ikke er strødd (som er en sjelden foreteelse for mange av oss), og hengerfeste i tilfelle man trenger tilhenger.

    På meg virker det mer rasjonelt å gjøre det på denne måten: Å kjøpe en bil for hverdagsbruken, og da er en liten elbil ofte mest økonomisk rasjonelt. Så kan man leie bil via Nabobil e.l. de gangene man trenger andre og større ting. Det finnes selvfølgelig folk som har behov i det daglige som ikke blir dekket på denne måten, feks hvis man kjører en lang tur til hytta hver helg og det ikke er lademulighet der. Men jeg har et inntrykk av at mange av oss overvurderer hvilke behov vi egentlig har når det gjelder bil. I hvert fall gjelder det de jeg kjenner.
    Det er mye holdninger og realitetsorientering som må til: "Hæ, går den bare 20 mil på en lading?!?!" "Ærlig talt, du har ikke kjørt over 20 mil på de siste 5 årene..."

    Slik jeg har det i dag så har jeg en fossil stasjonsvogn som er verd en god månedslønn med hengerfeste og nå en elbil til vanlig bruk. Har nå ikke ladet på en god uke og hoppet nylig ut av den med 68% på batteriet. Følte ikke noen angst for å lade nå heller. Bagasjerommet er i følge opphavet lite, men det svelget ihvertfall ryggsekker og vesker til 4 i familien på vei hjem til påskeferie, samt matinnkjøp for 1600 kroner, deriblant 10 x 1,5 liters flasker og 4 pack hvetemel på 2 kg og enda skulle jeg lurt mer inn. Jeg synes det er utrolig behagelig å kjøre elbilen fremfor fossilt, den koster 40 tusen med enn en Toyota Yaris hybrid, og dersom miljøet skånes er det positivt.

    Jeg er enig i at markedet er litt snevert enda. Hadde f.eks. Toyota lansert Prius+ (7 seteren) som elbil eller enn plug-in hybrid med 6 mil rekkevidde hadde jeg nok byttet til den i stedet da omtrent all kjøring kunne vært gjort elektrisk og det hadde vært færre kompromisser.

    Hengerfeste må jeg ha all den tid jeg skrur og fikser på huset selv, frakter ved og har campingvogn, men jeg har valgt bil for 95% av turene, og ikke de turene jeg tar 2 ganger i året.

    Jeg kunne nok klart meg uten fossilen da det er nok av hengerfester i omløp i slekta, men litt "luksus" må man ha.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    Cyber

    Gjest
    Joda, men hadde det ikke vært for klimaproblemene, hadde elbilandelen i Norge vært på <1% og det hadde knapt vært elbiler å diskutere......
    Det er vel heller riktig å si atmindre enn 1% har kjøpt elbil grunnet klimaproblemet
    Elbil hjelper nok, men måtehold på alle fronter hjelper mer - og elbilkjøpet er nok økonomisk begrunnet for de fleste.

    Tungtransport og båtfrakt er langt viktigere å gjøre noe med.
     
    Sist redigert av en moderator:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og det er ett viktig poeng. Norge subsidierer elbiler med masse penger (dere må bare mislike subsidiebegrepet, erstatt det gjerne med støtte) fordi vi KAN, og fordi vi slipper ut så jævlig mye CO2 gjennom olje- og gassvirksomhet at vi MÅ. Veldig få andre land KAN; men noen MÅ - helt lokalt. Fart i dette globalt - altså som noe mer enn et veldig lokalt fenomen - blir det bare når det blir lønnsomt, UTEN subsidiering/støtte, og når bilene har en hensiktsmessig funksjonalitet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men hadde det ikke vært for klimaproblemene, hadde elbilandelen i Norge vært på <1% og det hadde knapt vært elbiler å diskutere......
    Det er vel heller riktig å si atmindre enn 1% har kjøpt elbil grunnet klimaproblemet
    Folk har kjøpt elbil pga økonomi, men økonomien bygger på at den norske staten slipper ut så mye CO2 gjennom gassvirksomheten at dette er et av de tiltakene myndighetene har mulighet til å gjøre noe med gjennom massive støttetiltak. Uten disse utslippene hadde vi verken hatt råd til eller behov for å være foregangsland på elbiler. Så jo, uten klimaproblematikken hadde elbilandelen her til lands vært som i Sverige, UK eller Tyskland. Så der er jeg helt uenig med deg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn